PDA

View Full Version : mikä voisi aiheuttaa liian rikkaan seoksen Volvossa


Cental73
10.08.2014, 14:16
Auto siis Volvo c70 2,3 T5, 1997

Antaa vikakoodia P0172 - seos liian rikkaalla.
- vaihdettu uusi ilmamassamittari
- uusi ilmanputsari
- vaihdettu pari alipaineletkua
- puhdistettu kaasuläppäkotelo
- puhdistettu ilmanottoputket
- tulpat vaihdettu

ja vikakoodit siis nollattu.. mutta ei auta, valo tulee takas.. käytin jo Autoilvekselläkin jossa diagnosoivat ilmamassamittarista johtuviksi, mutta eipä tuolla vaihtamisella ollut vaikutusta :(

Mistähän tuota taas lähtis selvittään, lambdat?


M

Cental73
10.08.2014, 15:48
löytypäs uusi katkennut alipaineletku imusarjan vasemmasta reunasta (alapuolella) ohjaustehostimen alta/takaa.. mutta eipä näkynyt minne sen pitäisi mennä, ts. letku hukassa... täytynee viedä taas huoltoon :)

Bj Andy
10.08.2014, 15:57
Termari kaputput...?

Mikki
10.08.2014, 16:36
kuin vanhat öljyt??? --> liimaventtiilit

Pakoputken "haitari" poikki --> lambda luulee olevan laihalla

Suutin kusee suoraan läpi --> irroita kisko ja tarkasta vuotaako

Katti sökönä, ei kaasu pääse ulos!

Tossa nyt 2min aivoriihen tulos...

Mikki
10.08.2014, 16:39
Antaa vikakoodia P0172 - seos liian rikkaalla.
- vaihdettu uusi ilmamassamittari
- uusi ilmanputsari
käytin jo Autoilvekselläkin jossa diagnosoivat ilmamassamittarista johtuviksi, mutta eipä tuolla vaihtamisella ollut vaikutusta :(
Ja hae rahat takas tosta hommasta, maksoit sen 100-150€ turhasta, väärästä diagnoosista...

-MaTTi-
10.08.2014, 16:46
Pakoputken "haitari" poikki --> lambda luulee olevan laihalla

Tai pakosarja tms. halki, pienikin kräkki vetää ilmaa sisään ja huijaa lambdaa.

Mut laita se irtioleva alipaineletku kiinni, luultavasti tokenee sillä.

Cental73
10.08.2014, 16:57
laitoin jo hapekkaan meilin aiheesta AutoIlvekseen.

Googlaus tuotti videotuloksen 850 volvosta jossa sama virhekoodi, kaveri kuvaili kameralla moottoria ja näytti muutaman tyypillisen kohdan, sekä yleisimmän kohdan mikä aiheuttaa tuon p0172 koodin.. juuri se sama alipaineletku ja tismalleen samasta kohtaa löytyi letkun pää. siis ihan irtipoikki. Kumma ettei merkkihuolto sitä ekaksi tarkistanut.. kyttäs vaan mittaria.

Ei vaan ole löytynyt sitä letkun toista päätä .. tietäis minne sen pitäis mennä. Luulempa tossa piilevän sen vian.

Jotenkin tuntuu kummalta nykyää "korjauttaa" tavaraa huollossa.. meininki enemmän vaihdellaan komponetteja, ei korjata.

Viimeviikon ukkoskuuro kasteli mun läppärin, näyttöön meni vettä ja samoin näppäimistönkautta hapetaen thunderbolt portin... vein huoltoon ja totesivat että näytölle ei voi tehdämitään. Ja TB portti on kiinteästi emolevyssä...joutuu vaihtaan kokonaan.

Vakuutusyhtiö totesi ettei kannata korjauttaa -> uusi kone tilaukseen. Romu jäi mulle... ja kas kynsilakanpoistoaineella topspuikolla putsaten TB portti ryhtyi toimimaan n. 5 minuutin työllä, ja tota näyttöä olen roikotellut ja föönännyt paripäivää milloin mistäkin kantilta... ei ole ihan sata mut liki.. eli toimii. Eikä tasan maksanut sitä "vähintään 1600 euroa" kuten huoltoliike arvioi :)

pee
10.08.2014, 18:40
No voi kili !!!!!!!!!!

Otas kuvaa siitä alipaineletkusta jos saat


Jotenkinhan seos menee pyllylleen niin, että vikakoodi on väärä, mutta looGinen, eli sitä kautta riihi käyntiin, tukkoinen putki / katti on monen onGelman ratkaisu Saksattarissa

Auttaaks nää...

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=6941

metsämies75
10.08.2014, 19:31
löytypäs uusi katkennut alipaineletku imusarjan vasemmasta reunasta (alapuolella) ohjaustehostimen alta/takaa.. mutta eipä näkynyt minne sen pitäisi mennä, ts. letku hukassa... täytynee viedä taas huoltoon :) siinä imusarjan päässä on ainaki pikku putken paikka v70ssä.
volvo v 70 2.5 20v vm 97 pitkänokkaisilla koukun irroitus pihdillä laiton sinne imusarjan puoleiseen päähän uuden letkun kiinni ilman mitään purkamista se oikea putki kiertää imusarjan alta öljyn huohotukseen ja sieltä johonkin kaasarin lähelle oikaisin vain uuden letkun imusarjan yli jostain syylärin takaa.jos sen oikeen tekee niin joutuu imusarjan pois käyttämään se on oikeen volvon vika ainaki v70ssä. Ja on toiminu moitteeta ainaki 4v.

pee
10.08.2014, 19:34
Tuo ylläkuvailtu lienee jonkin saastepurkin tai just huohotuksen ohjaus, ja tarkemmin muistellen sen nippa osaa tukkeutua hyvinkin jumiin.

Tuolla matthew volvo site sivulla kaks oli aika hyvä kuva, ehkäpä juurikin ko kohdasta

Cental73
10.08.2014, 19:36
ilmavuoto se on :)

siel on imusarjan päässä sellainen 90 asteen kumiliitin joka on poikki, Tuo menee toisesta päästään imuputkeen juuri ennen turboa. Ja rikkoutuneena aiheuttaa juurti tuon koodin, (kuulemma yksi yleisimpiä vikoja P0172 koodille volvossa. Ainakin jos american volvoharrastajia uskominen :)

tuon voi joko tulpata molemmista päistään joka jeesaa, tai sitten tilata tollanen mutka... se kun on kummastakin päästä erilevyinen niin ei ihan pysty fiksaan tarvikeletkulla. Letkun tarkoitus on vain puhaltaa ahdoilla sitä PTC venttiiliä puhtaaksi.

Mikki
13.08.2014, 10:09
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=6941

Jos on tuo letku sivulla kolme, joka on oikein tähdillä merkitty, niin on ollut Ilveksen pojilla tiedossa jo vuodesta -01, kun olin siellä direktoraatissa hommissa....

Pasha homma jos se liitin on poikki, sillä joutui aina irroittamaan imusarjan sen takia. Biliassa ollessani eräs meedio kyllä vaihtoi tuon paikallaan, mutta tuppas kyllä jotakin samalla hajoamaan sillä kaverilla. Aina...:rolleyes::rolleyes:

Mutta hyvä, jotta vika löytyi, niin saa ikiliikuttimen takas baanalle.

Just kk. sitten "huolsin" kaverille 2000 classikin 490,000km huollon ja vielä rokkaa peli hienosti. Ja kyseessä alkuperäinen 1. omistaja ja autossa kaikki "omaa" tavaraa, jopa AW:n loota!!!!

Cental73
13.08.2014, 13:35
Juu korjaantui.

Sai sen ronklattua paikoillaan irti ja uuden tilalle, puolisen tuntia niin oli jo uusi kulma paikoillaan, alipaineletku vedettyä uutta kautta, eli pois sieltä urasta:)

Taitaa olla että harrastaja uskaltaa kyseenalaistaa ts. oikasee monessa hommassa verrattuna ammattiseppään, joka joutuu tekemään takuutyötä.

Kyllä nää aika kulkimia on, meikäläinenkin toinen oikea omistaja tälle autoo, en laske sitä liikkeessä hetken olemista käyttäjäksi. Rullattu ja 360 000 km :) johan noita kuluvia osia joutuukin päivittään.