PDA

View Full Version : Mitä tasoitetta ja maalia autotallin harkkoseiniin?


juhoke
04.08.2014, 17:16
Kertokaapa kokemuksia, millä kannattaa laittaa autotallin kevytsoraharkko sisäseinät. Toive olisi että pysyy seinissä, eikä olisi välttämättä se kallein vaihtoehto. Tasoite olisi tarkotus laittaa tasoiteruiskulla ja maali maaliruiskulla. Seinää on n.120 neliötä.

pee
04.08.2014, 19:54
Toisinpäin, älä laita lateksia, ei kestä jos lämpötila ja kosteus ei pysy vakiona

popo99
04.08.2014, 20:16
serpo 410 kestää ja pysyy

Finderi
06.08.2014, 12:45
Noissa rappaus/hiertolaasteissa on lisäks paljon värisävyjäkin, oisko serpollakin vaille 40 erilaista joten päällimmäinen kerros värilaastilla niin maalausta ei edes tarvii?

Hautalintu
07.08.2014, 12:46
Ja rappauksiin on olemassa ihan oma "maalinsa" toimitetaan jauheena ja sekoitetaan veteen ja suditaan seos (koostumukseltaan veden tyylinen) rappauksen päälle.. tämä väri sulkee rappauksen pintaa hiukan muttei sido sitä täysin pölyttömäksi..

jos taas jätät tuon rappauksen tekemättä ni paksulti kosteuden kestävää lateksia niskaan ni tasoittuu pienemmöt kolot ja sitoo pölyn... ja isompiin koloihin esmes akryylimassalla täyttö ja sit väriä päälle..

isäukon tallin seinät on käyty jollain sudilla levitettävällä laastilla läpi mut en kyl kuollaksenikaan muista millä ja se tahtoo luovuttaa pölyä vieläkin ja talo+talli valmistunut noin. 10v sitten..

anttvirt
07.08.2014, 13:35
Tuosta jauheesta..

Taitaa olla kalkkisementtimaalia josta puhutaan.. itse en tasoittanut sisäseiniä ollenkaan vaan vedettiin tuolla kalkkisementtimaalilla vaan. Riittävän hyvä tuli mun mielestä, Ei siellä tallissa koskaan sitä seinäpinta-alaa juuri peittämättä jää joten sinänsä sama.

Ulkopinnalle laitoin pohjalle ensin muutaman kerroksen feston verkotuslaastia ( siinä on seassa sellaisia kuidunpätkiä joka toimii vähän niinkun raudoituksena) ja sen päälle tuota kalkkisementtimaalia.

http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tuotteet/ulkomaalit/ulkoseinat_-_kiviaines

vellihousu
07.08.2014, 14:19
Eikös serpo 137 oo pirun hyvä aine tohon, sillä mä vetäisin.

osilpi
16.08.2014, 19:32
Ollaan oikaisurapattu talon ulkopintaa Weber Vetonit 410:llä ihan käsipelillä. Käy myös ruiskuun. Siinä on kuituja kanssa mukana. Tulee kaksi kerrosta.

Samalla meinattiin tasoittaa tallin sisäseinät myös.

Ulos tulee pintaan Weberin silkopinnoite ensin pelkkänä maalina telalla ja sitten värirappauksena ruiskulla, mutta talliin ajattelin laittaa esim Tikkurilan Luja -maalin ihan sellaisenaan. Luja kestää vähän kulutustakin.

Tuota Vetonit 410:ä voin kyllä suositella, hyvin toimii. Netto oli reilu 18€ säkki suoraan tehtaalta, kun otettiin kolme lavaa.

JiiPee
18.08.2014, 16:35
itse en tasoittanut sisäseiniä ollenkaan vaan vedettiin tuolla kalkkisementtimaalilla vaan. Riittävän hyvä tuli mun mielestä, Ei siellä tallissa koskaan sitä seinäpinta-alaa juuri peittämättä jää joten sinänsä sama.

Sama taktiikka tällä käytössä. Näyttäähän se edelleen harkkoseinältä, mutta ei tee kipeää ainakaan omiin silmiin. Minulla on harkot betoniharkkoja, jotka on pinnaltaan vähän sileämpiä kuin ns. Leca-harkot. Kuvio näkyy reilusti edelleen, vaikka sisäpintaan on vedetty silikonihartsimaali. En alkanut tasoittamaan pintaa, vaikka onkin tuttua hommaa, "ei se olohuoneen seinää ole"-periaatteella mennään ;)

JiiPee
18.08.2014, 16:49
Sen verran myönnytystä talliprojektissa tuli sisäseinien tasoituksen osalta tehtyä, että "toimistohuoneen" seinät sentään tasoitin Vetonit TT:llä, eli tiilitasoitteella. Kyllä silläkin saa verstaan seinään käypää pintaa pitkällä liipalla tasaten (metrinen liippa alkaa olla tarpeeksi "pitkä"). Yleensä on tullut TT:n päälle tasattua pinta parilla kerroksella Vetonit VH:ta sisäseinissä, mutta talliprojektissa sai pelkkä TT-pinta kelvata, kun ei jaksa tuollaisessa kohteessa hifistellä sen maalin alle jäävän pinnan kanssa. Pari kerrosta Lujaa tuli siihen telattua päälle kumminkin, niin kyllä se TT-pinta siellä alla välttää.