PDA

View Full Version : säädettävät "normi-iskarit", tekeekö mitään?


petr
03.08.2014, 18:10
Eli noita normaalin näköisiä iskareita saa "säädettävänä" vissiin ainakin Rancholta jne. Mitäs se säätö tekee ja onko sillä oikeesti eroa/merkitystä ajettavuuteen? Säätääkö ne napsut puristusvaimennusta vai ulostuloa vai molempia tasaisesti?

Pitäis alkaa uusimaan Geen iskareita niin kävi tuokin mielessä...

Sami89
03.08.2014, 18:57
Tää kiinnostais minuukii ku toho tatsunii tarvis jotkut iskarit hommailla.. Mistäs ranchoja muutes saa nykypäivän?

joker
03.08.2014, 19:17
Rancon 9000 rs on portto KC kyllä säätämällä on eroa ajovauhtiin kinttupolun säädöllä ei pysy asvaltilla kunnolla ajamaan ja päinvastoin jos yrittää niin ei tule mitään.

matti.v
03.08.2014, 19:19
Eli noita normaalin näköisiä iskareita saa "säädettävänä" vissiin ainakin Rancholta jne. Mitäs se säätö tekee ja onko sillä oikeesti eroa/merkitystä ajettavuuteen? Säätääkö ne napsut puristusvaimennusta vai ulostuloa vai molempia tasaisesti?

Pitäis alkaa uusimaan Geen iskareita niin kävi tuokin mielessä...

mulla oli ex sprintti unon takapäässä spaxin säädettävät. olikohan siellä 16 naksua ,meisselillä pystyi säätää paikallaan ja vaikutti vaan ulosjouston vaimennukseen.
rallyracelta noi tuli, oliskohan niillä jotain 250e pari ollu hintaa.

Offroadrunner
04.08.2014, 21:09
Ranchon xl9000 on 9 pykälää ja on niillä säädöillä paljonkin eroa myös sisäänvaimennuksessa. Ainut huono puoli on että niissä on ihan helvetin huono maali, muutaman kuukauden päästä jo ympäriinsä ruosteessa. Ite tilasin racersplacen kautta ja oisko ollu 120e kpl.

tekniikkamies
04.08.2014, 23:40
Ranchon xl9000 on 9 pykälää ja on niillä säädöillä paljonkin eroa myös sisäänvaimennuksessa. Ainut huono puoli on että niissä on ihan helvetin huono maali, muutaman kuukauden päästä jo ympäriinsä ruosteessa. Ite tilasin racersplacen kautta ja oisko ollu 120e kpl.

Kävisköhän noi Hilux LN170:seen alkuun etupäähän kun haluaisin huomattavasti vakiota jytkympää tilalle johtuen aika rankasta ja korkeasta varustamisesta...

Vilkutin
05.08.2014, 05:21
Eikös rankholta saannu noita 9000 sillee et sisää tuli säätömokkula?

Offroadrunner
05.08.2014, 17:35
Kävisköhän noi Hilux LN170:seen alkuun etupäähän kun haluaisin huomattavasti vakiota jytkympää tilalle johtuen aika rankasta ja korkeasta varustamisesta...

Kyllä uskoisin, mulla on bj75 malmikasassa ne paikoillaan ja taitaa olla nyt toiseksi jäykimmässä napsussa ja ihan sopiva jäykkyys.

petr
05.08.2014, 21:09
Noitahan saa speksattuna 3000+ kg jenkkipikkareihinkin niin luulis jämäkkyyden riittävän vajaan parin tonnin hiluksiin?

HeikkiH
06.08.2014, 07:51
Hilux LN170:

http://www.sdtrucksprings.com/index.php?main_page=product_info&products_id=12199

Kaukosäätö iskareille:

http://www.amazon.com/Rancho-RS99701-RS9000-In-Cab-Controller/sim/B000CPI8HA/2

http://4x4icon.com/offroad/rancho_shocks/page2_rs9700_remote.jpg

tekniikkamies
06.08.2014, 09:50
Kiitos Ranchovinkeistä - ajattelin mennä kysyy niitä myyvään liikkeeseen kun kysyin joskus aikaisemmin jo hintatasoa, joka ei ollutkaan kovin kallis.

Noilla saisi varmaan tohon mun huoltoautotyyliin varustetulle vehkeelle lisää jämäkkyyttä kun se on nykysin niin saamarin korkee huomattavan korkeen lavakatteen takia. Saisi ehkä ylimääräistä vaapuntaa pois kun nykyiset iskarit on väsähtänyt edessä.

Jos ne osoittautuu hyviksi, ehkä myöhemmin voi harkita taaksekin.

Tuomo
06.08.2014, 10:31
http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=1133251&cc=1302613 tollaset oli itellä yhessä 4" alustakorotuksella olevassa Suburbanissa ja oli hyvät. Suburbanin etuakselimassa on noin 1800kg joten eiköhän ne hihluxiin riitä. Jos ei ni laittaa 2kpl per puoli.

Taakse meinasin kokeilla miten tollaset toimis, eikä oo kyllä kalliita. http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=60650&cc=1302613 Ajatus olis että vois ottaa yhden lehden takapakoista pois mukavuuden takia menettämättä kantavuutta. Taka-akselimassa on sen +2700kg.

Us-parts ainakin taitaa myydä, Racers Place kenties..? Ja tokihan ne voi ite tilailla ameriikasta, rahteja vaan tulee pirusti lentona. Taidan ite ottaa kaverin kautta kontissa kun ei kiire ole asialla.

tekniikkamies
09.08.2014, 16:22
En tiedä tuliko Ranchon ostamisessa lunta tupaan kun otin auton vakio iskarit pois ja mittasin liikematkan, se näyttäisi olevan 120 mm.

http://www.sdtrucksprings.com/index.php?main_page=product_info&products_id=12199

Varaosaliikkeessä oli sellaisia tietoja, että liikematka olis 95 mm, minimimitta 244 mm ja maksimi 340 mm. Itse laskin Ranchon taulukosta samanpituisen liikematkan.

Onko parempia ideoita miten/mistä jytkympää iskaria ja liikematka pidettäs samana vähintää kuin vakiossakin?

rapiska
10.08.2014, 08:48
Gorancho.com. →tuottet →katalogi. ite kahtelin sopivan pituiset ja oikeat kiinnitys päät ljhin sain vähä orkkista pitemmät joustot. Ja tilasin muistaakseni us partsilta

tekniikkamies
10.08.2014, 10:03
Gorancho.com. →tuottet →katalogi. ite kahtelin sopivan pituiset ja oikeat kiinnitys päät ljhin sain vähä orkkista pitemmät joustot. Ja tilasin muistaakseni us partsilta

En tiedä minkä tieteen tohtori pitää olla kun sieltä aukeaa 194 sivuinen luettelo, jossa ei puhuta vissiin oikeen mitään Hilux LN170:sestä. Lopussa on se lista, jossa minkä tyyppiset kiinnitykset, pituudet yms.

Periaatteessa jos ton listan laittas taulukkolaskenteen ja sillä sorttais ne sellaseen järjestykseen, että olis listassa vain potentiaalisesti käyviä malleja kun nyt siitä ei oikeen meinaa saada selvää kun eri mallit sikinsokin tai ei ainakaan sellaisessa järjestyksessä, että ne Hiluxiin kävisivät...

HeikkiH
10.08.2014, 11:20
Unohat sen Hiluxin ja etit mittojen ja kiinnitysten mukaan sopivat.

Mutta onhna siellä LN170 Hiluun RS999145XL eteen ja RS999144XL taakse.

Tuon listan selaaminen on kohtuu nopeaa kun ensin katsoo sopivan kiinnityksen siitä listan alusta, ja sitten selaa listaa iskun perusteella. Kaikki mitkä osuu sopivaan haarukkaan (tasan 120 milliä eli 4.72" ei taida olla listalla), niin katsoo kiinnityksen, jos ok niin min-max pituudet lisäks. Jos ei ok, niin sitten seuraavaan.

tekniikkamies
10.08.2014, 15:58
Unohat sen Hiluxin ja etit mittojen ja kiinnitysten mukaan sopivat.

Mutta onhna siellä LN170 Hiluun RS999145XL eteen ja RS999144XL taakse.

Tuon listan selaaminen on kohtuu nopeaa kun ensin katsoo sopivan kiinnityksen siitä listan alusta, ja sitten selaa listaa iskun perusteella. Kaikki mitkä osuu sopivaan haarukkaan (tasan 120 milliä eli 4.72" ei taida olla listalla), niin katsoo kiinnityksen, jos ok niin min-max pituudet lisäks. Jos ei ok, niin sitten seuraavaan.

Tossa netin tarjoomassa oli just se vika, että pienellä tarkistuksella se osottautu vakioiskaria paskemmaksi jos liikerata pienenee iskarin kohdalla 120 millistä 95 milliin. Mun on ehkä tehtävä koneella jotain tolle taulukolle, jotta saan heivattua epäsopivat vaihtoehdot hemmettiin kun menee muuten vaan pää pyörälle...

Ongelma oli just siitä kun sopivan oloisia oli äkkikatsomaltaan niin vähän listalla, mutta vääriä sitäkin enemmän.

tekniikkamies
15.08.2014, 10:54
Homma meni siihen suuntaan kun Hiluxin alkuperäismallia olevat iskarit etupäässä olikin aika heikossa hapessa, tilalle tuli Monroen 4x4 Adventuret etupäähän. Sellaiset on jo jonkun vuoden ollut takanakin.

Koska tässä mun menopelissä painoa kertyy taakse, sinne voi jatkossa suunnitella niitä tehokkaampia iskunvaimentimia.

Jokatapauksessa ajo-ominaisuudet parani nytkin tuntuvasti eikä maksanut paljoa.

JiiPee
15.08.2014, 18:31
Mitenkäs noissa Ranchoissa se kortsu, hyvä vai huono? Jotkut riipii sen heti asentaessa pois ja ajelee paljaalla, ettei jää vesi ja (suola)kura seisomaan sinne haitarin sisään. Onko sitä minkälaisia kokemuksia puolesta ja vastaan?

Offroadrunner
15.08.2014, 21:31
Ei mulla ainakaan ole ollut mitään ongelmaa kortsun kanssa. :D