PDA

View Full Version : Vitara tyhjäkäynti


JTH77
01.08.2014, 21:52
Kertokaapas vinkkejä tai neuvoja Vitaran tyhjäkäynnistä, auto käy melko kivasti tyhjäkäyntiä mutta välistä ns. tupsauttaa.
Tänään vaihdoin uudet sytytystulpat ja tilasin uuden virranjakajan kannen ja pyörijän, jakajan kannen nastat oli todella pahasti hapettuneet ja kuluneet.
Ajattelin vielä ajoituslampulla tarkistaa että onko ajoitus kuinka kohdillaan, bensa maistuu mielestäni liiankin hyvin joten jospa noista toimenpiteistä on jotain apua.

JTH77
04.08.2014, 19:53
Sen verran lisäystä että tänään katsoin ennakon ajoituslampulla ja säädin sen 8-asteeseen, tai miten sen nyt sai kun valolla sitä katsoi niin merkki ns. seilasi hieman alle ja yli.
Mistä tuo ilmiö kertoo?
Ensiviikolla saan uuden virranjakajan kannen ja pyörijän, liekö ne auttaa mitään asiaan. Kertokaa toki jos on antaa vihjeitä.

vellihousu
04.08.2014, 19:59
Ainakin mulla oli lambda särki ku kävi epämääräsesti ja söi normaalia enemmän pensaa

JTH77
04.08.2014, 21:04
Ainakin mulla oli lambda särki ku kävi epämääräsesti ja söi normaalia enemmän pensaa
Tyhjäkäynti on minusta ihan normaalia, mutta väliin tekee sellaisen tupsauksen.
Kyselin työpaikan autonasentajalta asiasta, niin hän sanoi että jos virranjakajan kannesta on ne nastat pahasti kuluneet niin saattaa tehdä outoja valokaaria ja kipinä hyppää liian aikaisin seuraavaan.
Katson asiaa uudelleen kunhan saan jakajan osat, sitten pitää keskittyä lambdaan jota itse epäilen ehjäksi kun ei ainakaan päästöissä ollut mitään sanomista. Vai vaikuttaako se edes niihin?

JTH77
06.08.2014, 18:56
Tyhjäkäynti on minusta ihan normaalia, mutta väliin tekee sellaisen tupsauksen.
Kyselin työpaikan autonasentajalta asiasta, niin hän sanoi että jos virranjakajan kannesta on ne nastat pahasti kuluneet niin saattaa tehdä outoja valokaaria ja kipinä hyppää liian aikaisin seuraavaan.
Katson asiaa uudelleen kunhan saan jakajan osat, sitten pitää keskittyä lambdaan jota itse epäilen ehjäksi kun ei ainakaan päästöissä ollut mitään sanomista. Vai vaikuttaako se edes niihin?

Lisätääs vielä infoa lisää.
Kun autolla ajelee melko isoilla kierroksilla ja polkaisee kaasun pohjaan niin auto nyökkää ja ottaa vasta sitten kunnolla kierroksia.
Liekö vikaa jossain polttoaineen syöttö puolela?
Edelleen vinkkejä otetaan vastaan, virranjakajan osat saan nähtävästi huomenna. Mutta tuskin niillä osilla on mitään vaikutusta tuohon "katkokseen".

Lexux
07.08.2014, 13:59
Vitarassani on sellaista tyhjäkäynti ominaisuutta että "kylmänä" käyttää kierroksia yli kahen tonnin mutta kun se sitten siittä lämpiää niin hyvä kun käynnissä pysyy, olen säätänyt tyhjäkäyntiä lämpimänä sillai että se on hyvä mutta tuntuu että se siltikin vaihtuu välillä.

Onko tuohon kylmäkäynnistys tyhjäkäynnin alentamiseen mitään konstia?

JTH77
07.08.2014, 16:01
Nyt on vaihdettu jakajankansi ja pyörijä, ei muutosta kummemmaksi. Mistä johtuu että ajoituslampulla katsottaessa se ennakko merkki seilaa oikeastaan kokoajan, 10-6 asteen välillä ja kone hytkyttää samoin.
Voiko olla venttiilivika kun paperia pidin pakoputken päässä niin tupsahdukse kohdilla imaisi paperin putkeen, itse en ole näissä asioissa ammattilainen joten apua kaivataan.

JTH77
08.08.2014, 16:20
Väliaikatietoja.

Työkaverin vinkkien perusteella kävin jakopään kimppuun ja sieltä löytyi vähän sanomista, ensinnäkin hihna oli niin löysällä että melkein olisi vääntänyt ympäri asti ja toisekseen kiristinrullan laakeri veteli jo viimeisiään. Liekö tuola todella löysällä jakohihnalla osuutta asiaan? No ensiviikolla saan uudet osat ja pääsee taas rassaamaan ja testaamaan.
Onkos kenelläkään tietoa miten tuo jakopään ajoitus merkit on kyseisessä ajokissa kohdillaan???

miksi
16.11.2014, 09:16
Tarkista nyt venttiilien välykset kohdilleen.
http://www.suzuki4x4.net/manual/ tuolta löytyy koko opus pdffänä, josta saat oikeat välysmitat koneeseen.
Pakoventtiili jos kantaa niin se osaa imasta lappua pakoputkeen päin, mutta jos jakohihna on löysällä sekin osaa tehdä omat jipponsa siihen.
Jakopään merkit löytyvät kanssa tuolta.
Alemmassa hihnapyörässä kiila ylöspäin siinä on kyllä pieni merkki, ylemmässä hihnapyörässä on sitten useampi merkki, mutta riippuu siitä onko 8 vai 16 venttilinen. Kasivenasessa on reikä joka on ns merkkinä ja tulee ylöspäin, 16 venasessa hihnapyörässä on lovi joka tulee ylöspäin... just vaihdoin tuon oman jakopään.

Edittiä:Niin siinä pyörässä on E merkkinä yläpuolella ja sen kanssa kun loven täsmää nii pitäs osua. Tuossa on muutakin sepostusta mutta kohtuu hyvä kuva.
http://www.fixkick.com/bbs2/Suzuki-bbs/printthread.php?tid=90

Down
17.11.2014, 09:59
Saitko selvitettyä tätä hommaa? Oma Vitara temppuilee myös noin. Sytytyskilkkeet ja jakopää vaihdettu pienen kansirempan yhteydessä, ja edelleen temppuilee. Venttiilit muistaakseni katsottiin kohdilleen samalla.

miksi
29.11.2014, 14:45
voisi myös kattoa kuskinpuolen takavalon takaa sähköjohtojen liitokset. Siellä menee polttoainepumpulle sähköt ja useesti siinä just liitimien yläpuolella on kurakaaresta reikä.
Suolainen vesi ja sähkö sopii heikosti yhteen.
Mulla on kanssa tuossa epäsäännöllisen säännöllistä nykimistä, vikaa en oo vaan vielä saanut kiinni.
Vaihtamatta on enää polttoainepumppu ja sytytyksen ohjain. Tosin ekana pitää saada tuolta takaata tuo reikä umpeen konstilla tai toisella. Omassa ainakin vielä näyttää olevan liittimet ja liitokset suht ehjiä, mutta se ei takaa vielä mitään.
Myös kääntyessä jyrkemmin oikealle radio surahtaa ja vaikenee hetkeksi.. se kuullostaa sähköhäiriöltä jostain perussähköstä..
Tietty vois katsoa ne polttoainepumpun releet siitä kuskin jalkatilasta heti kojelaudan alareunasta.

Walto
03.12.2014, 07:50
Omassa vitarassa (91, 8v) tuohon nyökkäämiseen kiihdytyksessä auttoi egr:n (http://www.fixkick.com/sensors/EGR/egr-real91a.jpg) puhdistus. oli täysin tukossa. Kävi myös tyhjäkäynnillä (~800-900rpm) niin huonosti, että koko auto kolisi ja heilui...:eek:

JTH77
23.12.2014, 15:36
No nyt vähän kuin vahingossa selveni outo sylkeminen tyhjäkäynnillä, konepelti oli auki kun kuulostelin outoa ininää jota epäilen hajoavaksi vesipumpuksi. Niin samalla auto taas alkoi tupsuttelemaan ja kuulostelin jännää napsetta, niin kolmos sylinterin tulpanjohto iski läpi ja sitä vähän painelin paremmin kiinni mutta myöhemmin taas alkoi tupsauttelemaan niin nelos sylinterin tulpanjohto iski läpi. Autoon on vaihdettu joskus perinteisen malliset tulpanjohdot, joten tilaan alkuperäisiä vastaavat johdot josko moinen ongelma katoaisi kokonaan.