PDA

View Full Version : VE syöttöpumppu


jukkaitkonen
29.07.2014, 14:35
elikkäs onko tietäjää ve pumpuista itsellä zexel mutta ilmeisesti sama kuin bosch, suomen diisseli huollot tuntuu niin nihkeitä olemaan antamaan tietoa tai puhuvat mitä sattuu. onko kaikissa ve pumpuissa se pystyvipu mikä tulee nestepään männässä olevaan liuku holkkiin? yks diisel huolto väitti että vain tässä minun kyseisessä pumpussa sellainen on ja toinen sanoi löytävänsä varaosia hyllystä mutta ei myö niitä muutakuin lähettämällä pumpun sinne huoltoon. ebäystä löytyis kyseistä vivustoa (ainakin luulen jos ymmärrän yhtään lontoota) mutta eri ve pumpun tyypille, kuitenkin käytettyjäkin pumppuja on eri numerolla sopivia ja samannäköisiä myytävänä tuohon minun rakkineeseen.. hitsaanko vivuston läjään ja kovaa ajua :)

jukkaitkonen
29.07.2014, 15:12
ja jännä kun netistä mitä ve pumpun räjäytys kuvia löytää niin onhan se vivusto siellä... on se harvinainen pumppu kun tuohon pelkästään tehty :)
monella osanumerolla saa ebaysta eri pumpun numeroille mutta pumput on käypäsiä keskenään niin miksi niitä on eri numeroilla? onko jossain listaa eripumppujen numeroista ja varaosa numeroista??

Kala92
29.07.2014, 17:40
Sama osa joka pumpussa. Tai sitten pienia eroja, mutta ei mitään mistä ei viilalla selviä. SE vaan onko se Zexelin boschin vai jonkun muun varaosanumerolla vaihtelee. Hitsaa kiinni se pallero siihen ja ajele dieselhuollon ohi finkku pystyssä. Ihan samanlaista kusetus hommaa se oli kun koitin omaan pumppuun säätöshimmejä sun muuta sälää hommatta. Onneksi on vielä muutamia pajoja jotka suostuu yksityiselle myymään vaikka sitten tiskin alta.

jukkaitkonen
29.07.2014, 17:44
nyt on vivusto väänneltynä oikeeseen muotoon ja pallerokin kiinni, alkujaankin on vissiin ollut vain puristus liitoksella n.2mm tanko itse vivustossa kiinni kun pelkkä reikä oli, nyt on painettu niinkuin niitti kiinni VOIMALLA niin luulis pysyvän, itse vivuston osat näyttäisi liikkuvan hyvin ja ovat linjassaan. mäntä oli vähän leikkautunu kiinni mutta lähti irti ja ajattelin että jos leikkautumis kohdan hioisi niin toimiikohan, leikkaus kohta on yhellä kantilla n. millin levee ja neljä pitkä.

jukkaitkonen
29.07.2014, 18:49
niin ja käykö kaikki ve pumppujen nestepäät yhteen jos nyt löydän edukkaan 12mm tuon 11mm tilalle?

jesse89
29.07.2014, 19:25
oman käsityksen mukaan kaikki ve nestepäät käy keskenään kuhan tietää et jos 4 sylinterinen kone et laittaa kans nelisylinterisen nestepään eikä jostain cumminsin 5 mukista versiota. Ps mulla olis tuossa ylimäräiseksi jäännyt uusi käyttämätön 12mm ve nestepää tuohon talliin. jos kiinnostaaa niin laita vaikka yksäril viestiä.

jukkaitkonen
29.07.2014, 20:01
Hirveesti en ole asioinut näitten löpö pajojen kans vaan kyllä tuntuu melkoselta rahastukselta, purin tuon ve,en atomeiks ja kasaan sain . On melko yksinkertanen kapistus, ja tuon huollosta en tuhansia maksa

Tomppaa_
29.07.2014, 20:05
Suoraruikkarin ja kammiokoneen nestepäät on vissiin jollaintapaa erilaiset? Vai onko ero vaan nokkalevyssä?

Kala92
29.07.2014, 20:39
Nokkalevyssä. Ja nestepäissäkin on eroja, ei mitään isoja, mutta esim zexelin nokkalevyn männäntappi on 0.5mm pienempi halkaisijaltaan kuin boschin nokkalevyssä. Samoin nestepäissä on erillaiset jousien vastinkupit. Osassa ne on ja osassa ei.

Tomppaa_
29.07.2014, 20:48
Lainaan törkeesti kun tuli hyvä topikki :D

Eli jos mä vaikkapa haluan tyhmentää tuosta volkkarin pumpusta älyn pois, niin käytännössä etsin vaan vanhemman kammiokoneen pumpun ja vaihdan nokkalevyn niin pitäisi toimia tuossa suoraruikkarissa? Faktoille olis käyttöä.

jukkaitkonen
29.07.2014, 21:31
Juu kyllä nyt näille ve pumpun faktoille ois käyttöä kun nämä hienot suomen tiisseli huollot ei luovuta tietoja, eli kaivataan käyttäjä kokemusta , mitä minullakin kohta on :)

BJ-40/76
29.07.2014, 21:50
Mutta käytäntö hivenen eri:
Ensimmäinen "ongelma" tee-se-itse remontissa on puhtaus: kaikki asennushiekat yms. valuu pumpun pohjalle, jossa ennakon säädin on, ja mekaanisesti ohjatussa ennakkoa säädetään vain siirtopumpun tuoton mukaan, ja jos tuohon sylinteriin (siis pumpun runkoon) tulee naarmu, niin paine karkaa siitä, ja ennakko jää liian pieneksi: vaikka ahtopaineita, polttoainetta palaa ja savua tulee, niin ei tehoa.

Toinen ongelma on juurikin tuo "säätö": siis nokkalevy, paineidensäätö jne vaikuttaa lopputulokseen, mutta jos tavoite on se että käy ja savua, niin onnistuu aika suppealla ammattitaidolla.

esim. minulla on toyota hdj-80 syöttöpumpusta paljon tietoa, ja jonkin verran kokemusta noista rivi- ja jakajapumppujen korjaamisesta ja varsinkin säätämisesestä, niin minun hodarin pumppu kävi arvostetulla pumppupajalla "säädettävänä" vuosi sitten. (se firma, minne soitin ja sovin vieväni/vein, ei ollut sama firma mikä lähetti pumpun bussiennakolla takaisin, toki soittivat ja kertoi että pumppu on kulunut, säätö ja remppa maksaa 4-5x sovitun, puhallin pelin poikki, ja pyysin kasaamaan orkkis säädöissä, hommaan toisen pumpun...
Ja kerrankin hinta piti paikkaansa:siis säätö, johon sisätyi säädot mukaanlukien ahtopainekaran muokkaus, oli sovittu. (kara neitseellinen, pitäskö sanoa onneksi, jos tuolla kaavalla olisi säädetty 100+ hv lisää, niin ongelma olisi vielä suurempi )
Sain pumpun, joka on säädetty vakiokierroskäyttöön; siis auto on automaattilaatikolla; Letkassa ajaessa pintakaasulla auto saavuttaa n.90 nopeuden, ja laatikko lukitsee turbiinin, pumppu lyö syötöt täysille (ennen kuin lukko otti loparit, siis alkoi luistaa tosi paljon) ja sitten vauhtia onkin n.100 kmh:rolleyes:...
Seuraava suuri säätö tapahtuu tuossa metallisorvissa, kunhan saan ostettua 4,5 kw moottorille sopivan invertterin,,,

jesse89
29.07.2014, 22:10
Youtubesta löytyi hyvä video mis näky kokonaisuus mitä ne pumpulle pajalla kanssa tekee. eli kaikki atomeiks sit ne meni ultraäänipesuun että varmasti puhtaita tämän jälkeen jokainen jousi kokeiltiin ettei heittoja jäykkyyksissä ja jokainen osa mitattiin/ tarkastettiin huolellisesti onko käyttö kelpoinen vai ei. sitten kun koko setti oli kasassa tämän jälkeen se laitettiin kiinni ajopenkkiin jossa sitä säädettiin.. Tosiaan tuo puhtaus on tosi tärkeä. Itse oma pumppu alkoi aikoinaan vuotaa ja kaikki tiivisteet kun vaihdoin sinne niin tämän jälkeen auto lähti huonosti käyntiin eikä ollut vetoja 5 kertaa mä jaksoin pumpun purkaa jne koittaa selvittää vikaa. tämän jälkee soitin pumppu gurulle jonne sen lähetin viritti samalla ja sääti sen eikä ollut edes pahan hintainen. ppdiesel teki sen :)

jukkaitkonen
30.07.2014, 15:26
NyT liukuu holkki männässä niinku isi äitin selässä, kai se pitää kokeilla pelaako "korjaus"

jukkaitkonen
02.08.2014, 19:59
Ompi pumppu paikallaan ja koitettu starttailla, ei tiu kun pikku pissi suutinputkista, oisko vielä jotain rikki? Tosin en ole pumppua ilmannu muuta kuin suutin putket irti.

jesse89
02.08.2014, 20:32
helpottaa suuresti käynnistyvyyteen jos saat kytkettyä väliin sähköisen siirtopumpun pumppaamaan kun starttaat jos pumppu hieman hengessää ei se kehitä tarpeeksi kovaa painetta et lähtis käyntiin. PS Toyotassa kun laitto hammashihnan paikalleen se pumppu punnertaa aika rajusti kun merkkiin pitää laittaa. Jos sulla ei punnerra se pumppu niin ettei se pysy paikallaan kun hihnaa asennat paikalleen muutamassa asennossa se pitäisi siis punnertaa on siinä jotain rikki sisäisesti siis vielä.

jukkaitkonen
03.08.2014, 12:33
Ei ole tähän hätään sähköpumppu väliin. Kaikista suutinputkien lähdöistä tulee kyllä tavaraa tosi terävänä suihkuna mutta onko se sitten liian vähän vai huonolla paineella kuitenkin. Pumpun kääntelykään ei auta jos ois ennakot pielessä ollunna.

jukkaitkonen
03.08.2014, 15:15
Entäs jos olen laittanut nokkalevyn 180astetta väärinpäin? Mielestäni en kyllä... pitää koittaa kääntää pumpun pyörä ämpäri. Kuitenkin jotain hönkää tuli startatessa pakokaasuntakaisin kierrätyksen putkesta

jesse89
03.08.2014, 20:55
se nokkalevyn nasta pitää osottaa samaan suuntaan kun sen syöttöpumpun akselin kiila.

jukkaitkonen
04.08.2014, 15:54
Ei auttanu millään tavalla sähköinen "luputtaja". Samanlainen terävä ohkanen suihku, taitaa olla tavaran vähyys kyseessä. Mistähän moinen johtuis? Ei kai se auta kun uutta pumppua alkaa ettimään.

jukkaitkonen
04.08.2014, 16:26
Otinpahan sen siirtopumpun vai ennakonsäädinkö se oli, enivei salmiakin muotosen peltikupin pois,alta tuli prikat ja jousi mutta mäntä ei tunnu liikkuvan.

jesse89
07.08.2014, 20:27
hmm varmaan avasit sen kylmäkäynnistun hässäkän kö? pumpun kyljestä? Mä sanon suoraan jos sulla tulee jotain ainetta suutinputkista niin kyllähän se nyt käyntiin pitäis lahteä. ootko varma se kaasuvivusto on oikeassa kohtaa siinä on ne hammastaukset taikka ylä kannen jos purettu juosi paikallaan siihen liuskaan joka työntää karaa kun syöttöruuvia ruuvvaa. Ihan oikeesti suosittelen että lähetät sen pumpun vaikka sinne PPDieseliin ei se niin hirmu kallis ole ja sen jälkeen pumppu varmasti toimii ja eiköhän onnistu viritys samalla.

Tomppaa_
08.08.2014, 19:27
Kyllähän se pumpun kunnostus tuntuis maksavan paikasta riippumatta sen tonnin. On se ainakin mulle iso raha.. :rolleyes:

jyrden
08.08.2014, 19:36
Tai sit pistäs Posiolle, jossa oman Pajeron pumpun käytin laitossa. Tuli sen 10mm pään tilalle 12mm ja sisälle uutta jousta tiivisteineen... Säätöä ja ahtopainekaran moddauskin samalla.

Laitettu tästä numero jo topicin alottajalle, ja mikäli jollain tästä tulee asiaa ni laittaa YV:tä ni voin kertoo lisää.

Mikki
10.08.2014, 12:39
mäntä oli vähän leikkautunu kiinni mutta lähti irti ja ajattelin että jos leikkautumis kohdan hioisi niin toimiikohan, leikkaus kohta on yhellä kantilla n. millin levee ja neljä pitkä.
Tuossa syy miksi ei toimi.
Uuden välys 1/1000mm, loppuunkuluneen toimimattoman välys 2/1000mm...

jesse89
10.08.2014, 22:09
Kyllähän se pumpun kunnostus tuntuis maksavan paikasta riippumatta sen tonnin. On se ainakin mulle iso raha.. :rolleyes:

Aika moinen hinta olis. Itse käytin PPdieselissä kaveri purki tutki sitä ja sit soitti mitä maksaa korjaus ja sen se maksoi samalla myös viritti sen eikä tosiaakaan maksanut tonnia!

keinänen
11.08.2014, 22:50
Eli kuis, näissä ve "bossilaisissa" pitäs olla samat nestepäät abauttiarallaa=?
Tuossa ois 2.5td -98 kingi pihassa, jotainhan se kaipaisi. Tämän lisäksi seisoo AAZ-tekniikallinen auto jossa myös kyseinen jakajaP. AAZin pumpussa olis 12mm pää+korkeempi nostoisempi levy...
Turhaankaan kun ei jaksaisi purkaa :mad:

Eli jos joku nyt sitten oikeasti tietäisi :cool:

Mikki
11.08.2014, 23:20
Tässä ny pikkutietoo....

Onko tuo AAZ suoraruisku? Kun isompi mäntä ja korkeempi isku, niin alkaa kotelossa paineet olemaan melko mittavat! Ja ruiskutusmäärät samoin. Rullien korkeus, paljonko eroa?

Sitten mikä on K-mitta AAZ pumpussa, ja saako madallettua, kuten jousen D-arvo? Ennakonsäädön paine? Kotelon syöttöpaine ja käynnistyksen kotelopaine??? Onko pumppu kuormituksen tuntevalla säätimellä vai mekaanisella?
Näissä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen...

Nämä ihan perusjuttuja pumpun toiminnan takia, jottei kotelo räjähdä silmille.

Kuljukka
12.08.2014, 05:31
AAZ ivengaa on tuttu myös leijonakuninkaasta ja kyllä siellä savannilla ihan kammiokoneella päästellään. 1z ja ahu oli ekoja suorasuihkuja?

keinänen
12.08.2014, 16:31
AAZihan eikös se esikammio...
Njoo, no noihin ei taida meikäläiseltä vastauksia löytyvä.
K-mittaa en nyt muista tähän hätään enää, nestepään kasaus kyllä helppo vepiku:n ohjeilla! Toki kiisselipajat yms hifistelijät sanovat siitä puhtaudesta...
Ajattelin vain, kun joku tuolla aikaasemmin sano jotta ei olisi suihku vs. kammio suuria eroavaisuuksia, mäne ja tiedä.

Mutta ainakin ruuvia tuosta joutuu pyörittelemään tarpeeksi, että edes vähän kulkua enemmän lykkäisi vaikkakin sillä ei suurta saavuta.
Ja mahd. hitunen ahtojen nosto samalla (HUOM. järjen rajoissa).

Muttaa joo, kyllä se kiisseli vaan sitä soppaa kaipaa!

OT:na

Kyllähän sen tuossa AAZissakin jo huomasi yllämainituilla hiluilla, isompi garret, jäähy, kara myös mallia -> jokohan riittäisi...ahtoja myös sopivasti, tais vaan olla jo nostimet rennot niin ei saatu puukattua kaikkea ulos ;(

joker
12.08.2014, 20:29
Osaiskohan joku vinka hyvän sivun tuohon pumpun säätämiseen ? Olis pari pumppua mitä vois vähän opetella kunnostamaan :o

Mikki
13.08.2014, 09:46
Osaiskohan joku vinka hyvän sivun tuohon pumpun säätämiseen ? Olis pari pumppua mitä vois vähän opetella kunnostamaan :o
Periaatteesa pystyy paikallaan moottorissa säätämään, tarttis olla vaan tuo Stanadyne:n ajoituslamppu ja tarkasti luettavissa oleva asteikko kampuralta.

Homma pitäis aloittaa kotelopaineen mittauksella, jolla polttoaineen paine säädetään kohdalleen, jonka jälkeen saa ennakonsäädön jousen säätää kohdalleen. Jos autossa LDA se säädettäisiin samalla (ottaa näet paineen ennakonsäädöstä...)

Sitten säädettäis maksimikierrokset ja sen jälkeen syöttö kohdilleen. Siitä sitten tyhjäkäynti arvoihinsa ja vielä kuormantunnistus koeajolla kohdalleen, niin siinähän se sitten olisikin!

Ahtopaineen säätö pitäis ajaa paineilman kanssa, jotta sais sen jousen oikeaan "viritykseen" ja samalla havahtumispaineen kohdalleeen. Sen jälkeen karalla ahdonalainen syöttö kohdalleen.

Penkissä ajamalla menee n.1 - 1½ h, riippuen kuinka hyväksi hieroo!!!:rolleyes::rolleyes:

P.S. Tyhjäkäynnin "humppaamista" ei ilman testipenkkiä saa säädettyä, koska silloin tarvii mitata jo niin pieniä polttoainemääriä, jotta kotikonstein niitä ei pysty tekemään. Jos nyt jotain sellanen kiinnostaa... MikJus:n räkytäky olis just tällasen säädön vaatima auto... :cool::cool:


Ja oikein jos kiinnostaa, niin kirjastosta löytyy BOSCH:n kirja - VE RUISKUTUSPUMPPU - josta sitten tietoa löytyy enemmän kuin tarpeeksi......

jukkaitkonen
27.08.2014, 18:20
Hep hurraa jo etukäteen. Toivottavasti toimii uudella 12mm päällä ja isompinostosella nokkalevyllä. Onko kukaan virittänyt 3.1td isuzua?

jukkaitkonen
30.08.2014, 06:41
Ja näin se tämäkin ongelma sai loppunsa kun asenteli uutta päätä paikalleen. Tuntuu kiinalainen pää pelittävän vielä loppu hipostelut niin pääsee kokeilee nuitakin special trackeja jos vaikka metälle pääsis kulkemaan