View Full Version : Nokka akselin laakeripintojen täyttöhitsausta?
murkula_
27.07.2014, 23:04
Yamahan mönkijä kärsinyt sellaisesta viasta että öljynpaineet on olleet todennäköisesti heikot ja nokka kulunut käyttökelvottomaksi.
Myös laakerikaulat ovat saaneet siipeensä, luulen että ne olisivat kuitenkin korjattavissa, koska kulumaa on vielä niin vähän.
Miten tuollainen korjaushitsaus tapahtuu? Täyttöhitsausta ja aarporaus?
Tässä tapauksessa tuo aarporaus on hankalaa koska kannen toinen pääty on umpinainen ja poraa ei saa "läpi"
Tuossa kuva kannesta niin helpottaa hahmottamista http://www.kijiji.ca/v-atv-parts-trailer-accessories/city-of-toronto/yamaha-grizzly-and-rhino-660-cylinder-head-assembly/539879984
Uusi nokka ebayssa noin 100$ ja raaka kansi noin 200-300$ ja rahdit yms tietty päälle :mad:
Kuka noita tekisi ja minkä hintaista settiä noin suurinpiirtein mahtaa olla?
Ei kyllä nappais ostaa kylmiltään uutta nokkaa ja todeta että se on horo tuohon kanteen.
Jos tuon saisi korjattua halvemmalla.
Kone siis Yamaha grizzly 660
temmi_hoo
28.07.2014, 04:01
Hinnoista en tiedä, mutta pystyvät täyttämään ja työstämään terästä jotakuinkin mitenkä päin hyvänsä:
http://www.kkkoy.com/index.htm
R-koneistus Keravalla
Metalliruiskutus ja sitten hionta, korjautettu mobilistien akseleita paljon...
http://www.ihalines.fi/r/
OT:
Mokoman Grizzlyn omistavana kiinnostaa onko tietoa syystä, miksei öljy kiertäny ? Leikkasko muuten kiinni, ja oliko paljon ajettu ? Tyyppivikoihin ei taida kuulua
Itelle kulkeutui suzuki carry, jossa on siis 1,3 16 lappunen kone, josta oli nokka-akseli leikannu pariin pukkiin kiinni, kun kanteen tuleva öljy kanava oli mennyt tukkoon tiiviste silikonin palasta. Autolla oli ajettu 60 tonnia, eli tehtaan jäljiltä se oli sinne mennyt.
Huvikseni sitä sitten rupesin korjaamaan. Tein nokka-akseli linjaan sopivan säädettävän avarrus työkalun, jolla suurensin ne kaksi pilalle mennyttä pukkia. Nokka-akselista taas vastaavasti sorvasin pari kaulaa pienemmäksi, jotta naarmut hävisi ja sitten kaulojen kiilloitus. Laakeripronssissa sorvasin tarvittavat liuskat, ne paikoilleen pukkeihin ja loppulliseen mittaan laakeripinnat ajoin kannessa tekemälläni työkalulla.
Mokoma on pelannut jo päälle 7 tuhatta kilsaa. Aikaahan tuon kanssa turatessa meni jokunen tunti.
OT: Corollasta löytyi aikoinaan patentti, oli nokka leikannut ja paloitellut pukin kannesta. Noh, mitäpä muuta kun tallessa olevat palaset paikalleen uusilla, suorilla pulteilla ja ajoon... Ajoin jotain 10tkm ennen kuin kyseinen tapaus tuli esille, meni nimittäin kansipahvi... Patentin tekijä tunnusti pari vuotta myöhemmin tapahtuneen.
Myös laakerikaulat ovat saaneet siipeensä, luulen että ne olisivat kuitenkin korjattavissa, koska kulumaa on vielä niin vähän.
Miten tuollainen korjaushitsaus tapahtuu? Täyttöhitsausta ja aarporaus?
Tässä tapauksessa tuo aarporaus on hankalaa koska kannen toinen pääty on umpinainen ja poraa ei saa "läpi"
Umpiperseisen nokka-akselin reiän täyttöhitsaus kevytmetallikannessa taitaa olla tekemätön paikka... :(
Nokka-akselin voi toki täyttää isommaksi, ja sitten koneistaa kanteen sille sopiva isompi "puhdas" reikä.
Holkitus tuolla mainittiin jo, sekin on mahdollinen. Koneistus tunnit tulevat vaan kalliiksi.
Käytettyä nokkaa ja kantta lähtisin ite metsästämään jostain.
Racingrabbit
30.07.2014, 14:11
Tuohan on kyllä halkaistavissa,jos se yhtään helpottaa koneistustyötä:
http://i.ebayimg.com/00/s/NDY3WDcwMA==/z/nUgAAMXQUmFSd~Dv/$T2eC16ZHJG0FJ3zDgEI0BSd+DvTzZw~~48_20.JPG
murkula_
30.07.2014, 18:44
OT:
Mokoman Grizzlyn omistavana kiinnostaa onko tietoa syystä, miksei öljy kiertäny ? Leikkasko muuten kiinni, ja oliko paljon ajettu ? Tyyppivikoihin ei taida kuulua
Siellä kannessa oli öljykoloissa sellaista tiivistesilikonin moskaa aika paljon.
Oletan että sitä on muuallakin. Esim öljysihdissä :mad:
Viikonloppuna varmaan selviää lisää kun saan koneen osiksi.
Huomasin "vian" kun säädin venttiileitä, ensin välyksen säätö sitten käyntiin ja kun lämpeni Niin pakoventtiilit alkoi kantamaan ja puristukset katosi.
Säädin uudestaan ja sama homma.
Kolmannella kerralla kun olin venttiilinsäätö korkkeja sulkemassa niin aloin miettimään että mikä sen tekee että ne pääsee muuttumaan ja hetken kun moottoria pyörittelin huomasin että venttiili alkaa kantamaan jo ennen kun keinuvipu menee nokalle.
Tän grizzlyn kanssa en oo päässyt paljoa edes ajamaan. Silti tuli juuri ostettua sen kopio tl versiona 700cc Trapper
Täytyy nyt viikonloppuna räjäyttää toi kone ja tarkistaa tuhot. Kai siellä muutkin paikat on kärsinyt öljynpuutteesta...
Luulen että kampiakseli ainakin sökö.
Mietitään sitten tarkemmin mitä tehdään.
BJ-40/76
30.07.2014, 21:36
Siis kyseessä Cumminsin 5,9L merimoottori, sama peruskone esim. Dodken 4x4 avolavoissa.
Ja koneella ajettu vähän, olikohan 2000 tuntia, ja kevyessä käytössä, keskikulutus n.7 litraa tunnissa.
Siis 6-sylinterin kiertokangen laakeri petti, kun mystinen metallisiru tukki öljykanavan, ja laakeri pyörähti kaulan mukana: kiertokanki sai siipeensä, maksaa käytännössä muutaman euron+ irroitus,pakkaus ja lähetys käytettynä, uusiakin saa suuruusluokkaa 100e.
Mutta Maahantuojan mukaan kampiakselin kaulaa ei pysty hiomaan, liian huono. Ja soittelin pariin kolmeen koneistamoon, jotka tekee tuota täyttämistä, ja lopputulos oli se että uutta akselia kehiin.
(toki tuo kk:n kaula on huomattavan paljon isompi... mutta uusi akseli maksaa reilusti enemmän kuin tuo nokka ja kansi yhteensä:rolleyes:
Ja jos itsellä mahdollista koneistaa, niin nokkaakselin laakeripinnat reilusti alikokoon, lämpökrympillä teräsrenkaat päälle, ja lopuksi sorvaus ja kiilloitus avarrettuihin kannen koneistettuihin ylikoko pintoihin.
Mutta jos tunti maksaa n. 100e niin yllättävän edullisia nuo uudet osat...
Toki vois löytyä sopivat laakeriliuskat jostain koneesta: akseli hiotaan esim. 2mm alikokoon, ja kantta avarretaan myös 2mm, ja dremelillä kolot lukitusklipareille, ja ura mahdollisesti pielessä olevalle öljykanavalle/uusi reikä laakeriliuskaan....
murkula_
30.07.2014, 21:39
Nyt ratkesi öljyn kierron puute kun otin toisen posken auki iltapuhteiksi.
Öljypumppua käyttävä ketju poikki.
Näyttää todella venyneeltä, luulen että on ensin venahtanut ja sitten jäänyt lohkon ja käyttö rattaan väliin ja naps.
Sama ketju käyttää vesipumppua joten yllättävää on kun kone ei ole edes lämmennyt näillä keleillä vaikka ei vesi ole kiertänyt.
Tietoa siitä kuinka kauan on rikki ollut ei ole, mutta vielä ei ole laakeri tuhoa tullut vastaan...
Jatketaan tutkimuksia mutta näyttää siltä että taas menee toimintatonni:D
BJ-40/76
30.07.2014, 21:51
Nyt ratkesi öljyn kierron puute kun otin toisen posken auki iltapuhteiksi.
Öljypumppua käyttävä ketju poikki.
Näyttää todella venyneeltä, luulen että on ensin venahtanut ja sitten jäänyt lohkon ja käyttö rattaan väliin ja naps.
Sama ketju käyttää vesipumppua joten yllättävää on kun kone ei ole edes lämmennyt näillä keleillä vaikka ei vesi ole kiertänyt.
Tietoa siitä kuinka kauan on rikki ollut ei ole, mutta vielä ei ole laakeri tuhoa tullut vastaan...
Jatketaan tutkimuksia mutta näyttää siltä että taas menee toimintatonni:D
eikö tuossa jäähdytin ole sylinteriä ylempänä? siis kevyessä käytössä kiertää luonnonkiertoa jonkin verran.
Mutta ilman öljynpainetta nokka-akselille ei tule tippaakaan öljyä, ja leipoo kiinni vaikka tyhjäkäynnillä hyvin nopeasti, siis puhutaan sekunneista/minuuteista, ei tunneista...
murkula_
30.07.2014, 23:21
eikö tuossa jäähdytin ole sylinteriä ylempänä? siis kevyessä käytössä kiertää luonnonkiertoa jonkin verran.
Mutta ilman öljynpainetta nokka-akselille ei tule tippaakaan öljyä, ja leipoo kiinni vaikka tyhjäkäynnillä hyvin nopeasti, siis puhutaan sekunneista/minuuteista, ei tunneista...
Joo jäähdytin hieman ylempänä.
Kävin koeajolla kun sain toisenkerran nuo venttiilit säädettyä pihatien päässä matkaa n 100m suunta.
Koko ajan urku auki ja talliin sisään kolmannelle venttiilinsäädölle. Venttiilinsäädössä tietysti käsin pyörittelin konetta enkä usko että siinä ainakaan poikki meni.
Tuo nokka taasen on kulunut tuosta keskimmäiseltä laakeri kaulalta 1,8mm, laakeripukki on kulunut noin 0.5-0.8mm
En usko että tuommoinen kuluma on hetkessä tullut.
Jännä homma sinänsä että tuo nokka joka on valurautaa on kulunut enemmän.
No paskana kuitenkin se on...
Paljonko kilsoja / käyttötunteja ?
murkula_
31.07.2014, 09:11
Paljonko kilsoja / käyttötunteja ?
Kilsoja oli 2500 noin. Tunteja en saa tosta näytöstä ulos.
Alkup näyttö näyttää molemmat, en vaan muista kuinka, jompaa kumpaa nappia rämppäämällä kuitenkin
Harmillinen laukeaminen anyway :mad:
murkula_
31.07.2014, 10:08
[QUOTE=pee;1149255]Alkup näyttö näyttää molemmat, en vaan muista kuinka, jompaa kumpaa nappia rämppäämällä kuitenkin
Harmillinen laukeaminen anyway :mad:[/QUOTE
Joo, mulla on niissä napeissa jotain kipua. Välillä toimii ja välillä ei.]
Ja jos itsellä mahdollista koneistaa, niin nokkaakselin laakeripinnat reilusti alikokoon, lämpökrympillä teräsrenkaat päälle, ja lopuksi sorvaus ja kiilloitus avarrettuihin kannen koneistettuihin ylikoko pintoihin.
Mutta jos tunti maksaa n. 100e niin yllättävän edullisia nuo uudet osat...
Helpommin sanottu kun tehty, jos nokka on halkaisialtaan suurempi kuin laakeri pinta. Äkkiseltään kuvasta pääteltynä tässäkin tapauksessa saattaa olla näin.
tjoo, äkkiä tuntus että jos uudet osat ämöriikassa vaikka kotia tuotuna n 500 niin ei sillä paljoa koneistus aikaa osta, saati materiaaleja? vai?
BJ-40/76
05.08.2014, 00:01
Helpommin sanottu kun tehty, jos nokka on halkaisialtaan suurempi kuin laakeri pinta. Äkkiseltään kuvasta pääteltynä tässäkin tapauksessa saattaa olla näin.
Siis kun helattava kaula on pienempi, kuin mitä sopii uittamaan paikalle;
Hela tehdään joko katkaistusta- taikka jopa 2 osaisesta helasta.
korjaus/krymppiholkki on reilusti kuumempi akselia, ja hitsataan punahehkuisena läpi. -> hitsisauman ja helan lämpölaajeneminen on niin suuri, että "kutistuu" paikalleen, vaikka hitsisauma ei välttämättä ulotu akseliin.