PDA

View Full Version : XJ Cherokee käy rikkaalla


Jeep Hillbilly
24.07.2014, 08:06
Jeep Cherokee 1989 4.0 käy älyttömän rikkaalla, niin mitkä anturit ja muut vaikuttaa? Vaihdoin lambdan -> ei auttanut, sitten vaihdoin ohjausboxin -> ei auttanut. Mie en oo koneesta löytänyt kuin yhden lämpöanturin, joka on kannen takapäässä, mutta se on ilmeisesti mittarin anturi ja sekin on vaihdettu. Voiko esimerkiksi nakutustunnistimen yhteydessä olla lämpöanturi joka löysää rikastuksen pois kun kone on lämmin, kun termostaatin seudulla ei ole lämpöanturia?

JAMANT
24.07.2014, 08:58
Pakosarjan alla lohkossa on tietsikan lämpöanturi, tuonnäköinen: http://www.jamant.fi/lampoanturi-xjmjyj-cro33002383-p-2163.html , sitten imusarjassa on imuilman lämpöanturi, mutta sitä älä ainakaan riko, uutta ei ole saatavilla mistään, on etsitty ja otettais varastoon, jos löytyis...

D_Bar
24.07.2014, 09:05
Miten on, että voiko TPS:n toiminta vaikuttaa tuohon rikkaalla käymiseen?
Itellä kans päästömittauksen mukaan käy rikkaalla tuo jeeppi ja pakokaasut on aikalailla bensankatkuiset kans. Eilen tuli vaihettua TPS ja vähän koeajettua, niin jotenki tuntu olevan vähempi bensankatkua ilmassa..
Vai oliko vaikutus vaan henkisellä puolella :D

JAMANT
24.07.2014, 10:33
Miten on, että voiko TPS:n toiminta vaikuttaa tuohon rikkaalla käymiseen?
Itellä kans päästömittauksen mukaan käy rikkaalla tuo jeeppi ja pakokaasut on aikalailla bensankatkuiset kans. Eilen tuli vaihettua TPS ja vähän koeajettua, niin jotenki tuntu olevan vähempi bensankatkua ilmassa..
Vai oliko vaikutus vaan henkisellä puolella :DKyllä molempiin, voi vaikuttaa ja voi olla henkinen juttu ;)

Jeep Hillbilly
24.07.2014, 11:37
Netistä kaivelin tietoja, niin löysinhän mie sen lämpöanturin koneen kylestä, ja ohjeetkin löytyi mitä sen pitäis näyttää, mutta toinen mikä vois olla on imusarjan lämpöanturi, saako sen mitattua että onko kunnossa ja miten?

Jeep Hillbilly
24.07.2014, 11:45
Niin siis imuilman lämpöanturi, voiko sen mitata ja mitä sen pitäis näyttää. Jotkut ohjeet löysin myös sen TPS:n testaukseen. Vaikuttaako TPS:n kiinnityksen asento, kun siinä on pieni säätövara?

JAMANT
24.07.2014, 12:50
Niin siis imuilman lämpöanturi, voiko sen mitata ja mitä sen pitäis näyttää. Jotkut ohjeet löysin myös sen TPS:n testaukseen. Vaikuttaako TPS:n kiinnityksen asento, kun siinä on pieni säätövara?Pystyyhän sen, mutta en tiedä mitä mitataan, kun itse käytän testeriä ja sen ainoata tietoa, eli dataa... TPS:n säätö on oikein, kun läppä kiinni jännite signaalijohdossa on 0.8V.

Löysin ohjeen imuilman lämpöanturille (MAT): töpseli irti, sisäinen vastus pitää olla alle 1000 ohm, kun kone lämmin ja jossain pitäisi olla sitten vastuskartta, mutta sellaista en sitten löytänyt... Aaa, löysinkin sen, oli vaan eri sivulla, sen voin kyllä skannata ja toimittaa sähköpostiin, kun laitat mulle pyynnön siitä mun sähköpostiin (nappi tossa alla, ööh ainakin ennen oli nappi.... No laita vaikka postmaster ät jamant.com)!!

Jeep Hillbilly
24.07.2014, 13:43
Naxja foorumilla joku oli löytäny tämmöisen ratkaisun MAT anturiksi, on GM:n tavaraa -> pitäis rakentaa kiinnitykset ja johtoliitokset mutta arvot on samat.
http://i232.photobucket.com/albums/ee110/bcmaxx/2013-01-25152032.jpg

JAMANT
24.07.2014, 14:01
Okei, kuullut kyllä tuosta, mutta ei ole ollut tarkempaa tietoa....

Lähetän sen skannauksen sulle kohta, kunhan skannerin käyttäjä tule keikalta...

JAMANT
24.07.2014, 14:35
Skannaus lähetetty....

Eipä tuota AC Delcon tuotettakaan mikään mun tukkuri tunne :(

D_Bar
24.07.2014, 15:13
Niin siis imuilman lämpöanturi, voiko sen mitata ja mitä sen pitäis näyttää. Jotkut ohjeet löysin myös sen TPS:n testaukseen. Vaikuttaako TPS:n kiinnityksen asento, kun siinä on pieni säätövara?

Tuommosen ohjeen löysin, minkä mukaan säädin ite tuon

Ohje (http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1257615971/16#16)

Jeep Hillbilly
25.07.2014, 13:15
Tuolla GM:n numerolla löytyy ainakin jenkkilästä, aika halpakin vielä. :)
http://www.motorcityreman.com/gemooe2540.html

Mutta kiitoksia tähän asti, pitää mittailla kun kerkiää.

JAMANT
25.07.2014, 14:01
Tuolla GM:n numerolla löytyy ainakin jenkkilästä, aika halpakin vielä. :)
http://www.motorcityreman.com/gemooe2540.html

Mutta kiitoksia tähän asti, pitää mittailla kun kerkiää.Kyllä varmaan löytyy, mutta ei mun tukkurit sitä tunne, ei oikein huvita ottaa yhtä osaa tuolta ja toista tuolta, tulee pelkät rahdit kalliiksi!!

Jeep Hillbilly
25.07.2014, 14:31
Eipä tuota kannata jenkeistä tilata, kun soitin paikalliseen harrastajien suosimaan osakauppaan ->12,5 Ecua...

Jeep Hillbilly
28.07.2014, 12:33
Kaikki nuo anturit oli ehjiä miun mittauksien mukaan. TPS oli väärässä säädössä 0.3V läppä kiinni, kun piti olla 0.8V ja sain sen säädettyä silleen että nyt näyttää 0.81V. Aika iso heitto oli.

D_Bar
28.07.2014, 15:17
Kaikki nuo anturit oli ehjiä miun mittauksien mukaan. TPS oli väärässä säädössä 0.3V läppä kiinni, kun piti olla 0.8V ja sain sen säädettyä silleen että nyt näyttää 0.81V. Aika iso heitto oli.

Poistuiko vika?

Jeep Hillbilly
29.07.2014, 13:11
Autosähkö korjaamolla todettiin että ei auttanut ainakaan riittävästi, vielä näytti CO 8.5 ja sitten se tutki testerillä lambdaa jonka olin siihen jo vaihtanut ja sanoi sen olevan rikki, että ei tule ruudulle käyrää, ruudun alareunassa vaan meni melkein tasasta viivaa. Voiko huonot maadotukset aiheuttaa tuota, tuli vaan mieleen.
Toinen juttu on se että sähköflekti ei toimi ja siinäkin on kuulemma rikki se syylärissä oleva kytkin, jonka olen vuoden vaihteessa uusinut.

Aasiassako näitä rikkinäisiä osia tehdään :confused:

Timo_L
29.07.2014, 13:36
Aasiassako näitä rikkinäisiä osia tehdään :confused:

Siellä ja Meksikossa.. hyviäkin antureita on silloin kun niitä löytyy, niissä lukee yleensä Mopar - tai sitten pienellä salapoliisityöllä etsii sen OEM- valmistajan ja ostaa kyseisen merkkisen anturin. Aina tosin ei löydy.

Monesti todellakin tuntuu, että noi tarvikevalmistajien anturit on jotain ihan sutta ja sekundaa, toimii miten toimii tai sitten jos toimii oikein niin hajoaa turhan nopeasti. Välillä käy parempi tuuri, ja ne toimii kuten alkuperäisosa :D

garpo
03.10.2014, 16:24
Onko vika löytyny?

Jeep Hillbilly
04.02.2015, 20:26
Vika ei ole vieläkään löytynyt, äskettäin mitattiin koneesta ohivuodot, ei löytynyt syytä siitäkään. Seuraavaksi pitäis tutkia suuttimet, eli ongelmathan alkoivat kun olin vaihtanut renix ohjauksella varustettuun ho-mallista peräisin olevan koneen imu ja pakosarjoineen ja suuttimet ja läppärunko tuli myös uudesta, niin voiko olla että uuden suuttimet ei käy renix ohjaukseen, kaikki anturit siirsin vanhasta koneesta.

Late_
04.02.2015, 21:00
Onhan moottorinohjauksen softa ja mahdolliset johtojutut nyt ho-versioon passaavat?

Jeep Hillbilly
04.02.2015, 23:16
Renix ohjaus eli vanhan softa, ja johtojutut ja aparaatit sekä anturit on vanhasta, paitsi suuttimet ja tyhjäkäyntimoottori. Tuota tyhjäkäyntimoottoria tai mikskä sitä nyt kutsutaankaan olen epäillyt, kun se tuli siinä uuden läppärungon kanssa ja johtoliitos kävi just niin kuvittelin että se toimisi, ja toimiihan se jotenkin, esim kun koneen ollessa käynnissä se käy tyhjäkäyntiä, ja sitten jos otan siitä johdon irti, niin kierrokset nousee kolmeentonniin, mutta en voi tietää että antaako se koneelle riittävästi ilmaa kun se on lämmin ja käy tyhjäkäyntiä, ja tuolloinhan juuri se päästö testi tehdään.

Late_
05.02.2015, 06:36
Onkos niissä samat suuttimet ja sama bensanpaine? Vaikuttaa noikin seoksiin aika paljon jos ei ole samat ;)

Jeep Hillbilly
05.02.2015, 21:23
Tietäiskö joku onko ne suuttimet renixissä ja HO mallissa keskenään vaihtokelpoisia, kun mie en tiiä? Bensan paineet kun mitattiin, niin paine jäi silleen alhaiseksi että alentamatta olis sopiva, eli onko pumppu sitten menossa? Jos en väärin muista niin molemmissa malleissa bensan paine oli sama tietojen mukaan.

Timo_L
05.02.2015, 22:03
Eri suuttimet, eri bensapaine. HO:ssa enemmän tuottavat suuttimet, ja bensapaine korkeampi osassa vuosimalleja ('96->).

Renixissä tyhjäkäynnillä 31psi (~2,1 bar) säätimen alipaineletku kytkettynä, 39 psi (~2,7 bar) ilman sitä. En muista oliko Renixissä tasainen paine kaasun asennosta riippumatta, luultavasti ei kun on kerran alipaineella ohjattu? Suuttimien tuotot näet vaikkapa täältä:
http://www.ausjeepoffroad.com/forum/showthread.php?t=92236


..ja tässä vielä vähän lisää. Nuo uudemmat monireikäiset suuttimet on siinä parempia, että bensasumu on paljon parempi kuin vanhoissa yksireikäisissä. Niin kauan kun tuotot on suuttimessa oikeat ja liitin sama, niin voi (ja kannattaa!) käyttää noita monireikäisiä alkuperäisten yksireikäisten sijaan. Jos en ihan väärin muista, niin kaikissa XJ:n ja ZJ:n koneissa on alunperin yksireikäiset suuttimet.

http://www.cherokeeforum.com/f2/more-budget-injector-upgrade-questions-13848/index2/
What you have:
4.0L
'96-'98 #53030778 23.2lb/hr @ 49psi
'99-'04 #4854181 22.5lb/hr @ 49psi

2.4L
'96-'02 #53030778 23.2lb/hr @ 49psi

'96-'98, ........53030778, ...Grey, .........49psi, .................23.2lb/hr
'99-'04, .........4854181, ...Blue tip, .....49psi, .................22.5lb/hr

Replacement:
Ford Motorsport 19.0lb/hr @ 39psi (Part no. FMS-M9593-C302)
Ford Motorsport 24.0lb/hr @ 39psi (Part no. FMS-M9593-A302)
Ford Motorsport 30.0lb/hr @ 39psi (Part no. FMS-M9593-B302)

Pre 96 the fuel pressure is lower at 39 PSI.

'91-'93 #33007127 21.0lb/hr @ 39psi
'91-'93, ........33007127, ...Brown, .......39psi, .................21.0lb/hr

The Ford injectors are rated at the same pressure, so yes, you can do this as well..... By using:
Ford Motorsport 24.0lb/hr @ 39psi (Part no. FMS-M9593-A302)

'86-'90, ........53003956, ...Black, ........39psi, .................18.6lb/hr

These would be your direct swap ins...
Ford Motorsport 19.0lb/hr @ 39psi (Part no. FMS-M9593-C302)

I believe they can be found in any newer Mustang with the 4.6L

little math for ya.
Injector size (lb/hr) = (horsepower x 0.5)/(no.of cylinders x 0.8 )
So say you have a 250 horse I6...
100/4.8=21lb/hr injector

So for a 30 lb/hr injector, you would need about a 290 horse motor to utilize them.

Jeep Hillbilly
10.02.2015, 09:04
Kun 89 ja 91 malleissa on samat paineet, niin tän pitäis suutinten ja paineen osalta toimia ellei joku suutin ole rikki tai polttoaine pumppu huono tai hajalla. Niin aattelin koettaa nyt sitä tyhjäkäynti moottori asiaa, eli täytyy hommata takas semmonen renix mallin läppärunko jossa on toimiva tyhjäkäyntimoottori paikallaan ja leikata siitä se osa irti ja halkaista se moottorin vastin osa siten että siitä montusta saa mitat ja sitten teettää amiksella semmoinen kalikka jonka monttu on samoilla mitoilla koneistettu, ja suunnitella sen kiinnitys sopivaksi HO-mallin tyhjäkäyntimoottorin tilalle ja tuoda sille ilma letkulla suodattimen ja läppärungon välistä.

Jeep Hillbilly
10.02.2015, 09:06
Sitten tietysti pitää läppärungossa oleva vanha tuloilmareikä tukkia tiiviisti, tai jos sen saisi sovitettua käyttämään alkuperäistä kanavaa myös tuloilman osalta, niin tää pitää tietty ekaks tutkia.

Pertsi
10.02.2015, 11:42
Kun 89 ja 91 malleissa on samat paineet, niin tän pitäis suutinten ja paineen osalta toimia ellei joku suutin ole rikki tai polttoaine pumppu huono tai hajalla. Niin aattelin koettaa nyt sitä tyhjäkäynti moottori asiaa, eli täytyy hommata takas semmonen renix mallin läppärunko jossa on toimiva tyhjäkäyntimoottori paikallaan ja leikata siitä se osa irti ja halkaista se moottorin vastin osa siten että siitä montusta saa mitat ja sitten teettää amiksella semmoinen kalikka jonka monttu on samoilla mitoilla koneistettu, ja suunnitella sen kiinnitys sopivaksi HO-mallin tyhjäkäyntimoottorin tilalle ja tuoda sille ilma letkulla suodattimen ja läppärungon välistä.

89 on renix ja 91 ho eli paineet on eri.

JAMANT
10.02.2015, 13:04
89 on renix ja 91 ho eli paineet on eri.Mistäs lähteestä tuo tieto?? Mulla on tuolla: http://www.jamant.fi/polttoainepaineet-i-44.html tuommoinen tieto: 4.0L6 87-95: tyhjäkäynnillä alipaineletku kytkettynä 31 psi ja alipaineletku irroitettuna 39 psi ja ei pysty säätämään, vaihdettava regulaattori, jos ei oikein tai vaihdettava polttoainepumppu.

Pertsi
10.02.2015, 18:48
Mistäs lähteestä tuo tieto?? Mulla on tuolla: http://www.jamant.fi/polttoainepaineet-i-44.html tuommoinen tieto: 4.0L6 87-95: tyhjäkäynnillä alipaineletku kytkettynä 31 psi ja alipaineletku irroitettuna 39 psi ja ei pysty säätämään, vaihdettava regulaattori, jos ei oikein tai vaihdettava polttoainepumppu.

Näinpäs olikin, se olikin vasta uudemmat ho:t eri paineella

Jeep Hillbilly
13.10.2016, 18:15
Tämä ratkes vihdoin kahden vuoden taistelun jälkeen, vika oli siis siinä että olin käyttänyt uuden koneen mukana tulleita suuttimia, jotka eivät näköjään sovi käytettäviksi renixissä, eli kun vaihdoin alkuperäiset suuttimet paikalleen niin CO putosi arvosta 9,5 arvoon 0,6 ihan helposti :)
En tietysti tiedä että oliko ne HO:n suuttimet rikki, ne kai pystyis jossain testaamaan.

Jeep Hillbilly
13.10.2016, 18:26
Yhteenveto, eli nyt miulla on 89 Cherokeessa kokonaan alkuperäinen renix systeemi, mutta kone, imu ja pakosarjat sekä läppärunko ja jakotukki ja paineensäädin vuosimallin 91 autosta. Ja nyt toi paketti sai vihdoin leiman.