PDA

View Full Version : puslat nylonista


kingkong78
13.07.2014, 13:24
semmosta mietin et onko järkeä sorvata nylonista puslia lehtijousten päihin,eli tuleeko liian jäykät.auto ois hj60 ja metsä/kaupunki ajoon tulos.

BJ-40/76
13.07.2014, 23:51
Minä ainakin pidän liian kovana.

Jos sinulla on riipukkeet ja tapit kunnossa, niin marmoritiskiltä uudet orkkis puslat, ja ongelma on 10-20 vuotta poissa. toki maksaa paljon, jos vertaa johonkin halpis puslaan, mutta kestoikä on eri.

Jos kiikut ja tapit on umpiruosteessa/2 milliä liian ohuet, niin mikään ei toimi/kestä.

kiinan pojan rasvattavat tapit/kiikut, ja orkkis kumipuslat, niin silikonirasvalla vois olettaa toimivan toiset 15-30 vuotta?

Mulla oli niminerkin mukaisen bj:n puslia, siis sekä alkuperäisiä että paikallisesta tarvikeliikkeestä ostettuja, ja numerot oli valussa samat, molemmat mustia ja mitat millilleen samat huoneenlämmössä jne.
Mutta 25c asteen pakkasessa tarvike oli kuin kiveä, siis verrattuna alkuperäiseen, ja kiehuvassa vedessä tarvike oli huomattavn pehmeä verrattuna alkuperäiseen.
-> Ja omassa bj-40:ssä on aina rungonpuolen päässä orkkis kumit, kesti monta vuotta, Tarvikkeet petti alta vuodessa...

Ja noita halpis- uretaanipuslia olen käyttänyt hj-61 ja hodarissa kallistuksen vakaajissa, hdj:n kallistuksen vakaajan akselin puslat kesti pari-kolme vuotta, ja autolla ei offfattu. (siis n. 50 tkm, ja katsastuksessa tuli suullinen huomautus)

kingkong78
14.07.2014, 03:45
Mietin kyl kans et liian kovat,mut pitää välil kysel viisaammilta neuvoa.riiput on tarkotus tehdä ite rosterista niin sil arvelin et mites noi puslat nylonista ku työ paikal on sorvi.

Jappi
14.07.2014, 23:24
Hojon elävillä vakiopakoilla melkoiset jyrät. Jeepin kuolleissa parilehtisissä etupakoissa taas hieman löytyi jotain sellaista mitä kutsutaan ohjaustuntumaksi, ei havaittuja haittoja...

Rasvattavat riiput/tapit pitää olla ja muistaa myös rasvata...

-MaTTi-
15.07.2014, 09:49
arvelin et mites noi puslat nylonista ku työ paikal on sorvi.
Pyörii kai siellä sorvissa muukin aines kuin nylon, esmes uretaani. ;) Metrihinta on vaan kova, ei paljoo työpalkkaa jää. Ja kovuus (Shore A) kannattaa selvittää, yleinen 90 on jo oikeesti (liian) kova. Keravalta Vink Oy:stä vois kysäistä suoraan, Etolan tangot taitaa tulla sieltä.

Heguli
15.07.2014, 13:04
Mulla oli aikanaan suikassa Calminin jousisetin mukana tulleet kumiset puslat. Ne jousti tosi hyvin, mikä auttoi paljon alustan toiminnassa kun lehtijousten ei tarvinnut ihan kaikkeensa kiertyä maksimijoustoissa. Kestävyydeltään ne oli kehnot ja vaihdoin ne keltaisiin "koviin" pusliin (Cros4wd). Niillä maantiellä ajo-ominaisuudet parani mutta maastossa huononi selkeesti. Eli vähän käyttötarpeesta riippuen noi puslat kaiketi.

helmapelti
22.07.2014, 22:10
Mulla kevennetyissä joustavissa lehtijousissa takanorrat katkesi kovilla puslilla ja ne saattoi olla aiheuttamassa sitä.
Toisaalta kumipuslat hajosi puruksi pienellä maastoajolla, ehkä joustavassa lehtijousessa uretaanipuslat olisi kompromissi, kestää joustoja eikä katko jousia. Ehkä.
Joustava lehti taipuu liian suuriinkulmiin pusliin nähden jos jouset on käyrät, soassa toimii paljon paremmin suoremmilla jousilla.

Edessä nylon toimii hyvin ja ajotuntuma tarkka ja välyksetön, voisin suositella eteen täyskovia mutta taakse joustavampia ainakin hjssä.

HRD
22.07.2014, 22:20
Metsä ajoon varmaan kauheen ihana juttu, että pusla ei anna yhtään periks ristijoustossa... Varmaan tykkää pakat ja riipukkeet kyttyrää.