View Full Version : jeep gc wj V8 vinssin suunittelia
elikkäs itellä tuli hommattua tollanen wj jeep 4.7 v8 v.00 jokunen kuukausi sitten ajettu vajaa 190tuh..entinen omistaja olikin jo sentanut tähän 2" korotus palat ja 235/85 16 mutikkat km2..tarkoitus olisi vähän parannella maasto ominaisuuksia lisäämällä vinssipuskuri ja vinssi. alustaan olis tarkoitus laitta rc 4" korotus setti ja sit nuo artic trukin piratti levikkeet mut taitaa niissäkin leveys olla liikaa kun yhteis leveys on 12cm mitä se levittää..
katsastus mieheltä varmistettu et 32" on isoimmat renkulat mitkä tähän saa otteeseen eli se 801mm mut tota kokoa on hankala visiin saaha 16" vanteele et paljon oon lukenut keromuksia tosta 15" sovittelusta tohon mut pitäs jostain sha lainaan sellaset jota voi testata ja sit olis renkuloitten hankkiminen.
puskurin vaihtokaan ei ole ongelma kun on asiallisesti tehty vain kuvassa yks esimerkki jota olen jo kaavailut pikku muutoksia vain tehä mut suurin piirtein polt on..
tavaraa hankitaan siihen malliin ku rahat antaa myötä..
vieläkö ton entisen kulkineen sais myytyä niin saa lisää kamaa asennettavaksi.
miten se nyt on et saako ton 4" korotuksen lailiseksi tohon malliin kun on ollut ristiriitaisia juttuja??
mut eiköhän se siitä lähde pikkuhiljaa eteenpäin..kuvia tulee siis heti kun kerkeen ottamaan vain..
voisko muuttaa tämän tuone maaturiprojektin puolelle
miten se nyt on et saako ton 4" korotuksen lailiseksi tohon malliin kun on ollut ristiriitaisia juttuja??
Ei periaatteessa saa 4" korotusta laillisesti mihinkään malliin, kun 75mm eli 3" on maksimi jousikorotus...
Ja muutenkin, ihan sama mitkä jouset sinne laitat, niin TÜV-hyväksyntäpaperit vaaditaan konttorilla.
Ei periaatteessa saa 4" korotusta laillisesti mihinkään malliin, kun 75mm eli 3" on maksimi jousikorotus...
Ja muutenkin, ihan sama mitkä jouset sinne laitat, niin TÜV-hyväksyntäpaperit vaaditaan konttorilla.
Vaan onkos tuosta WJ:stä ollu jotaki up country (tai vastaavaa) mallia, joka on tehtaalta jo tuuman vakiota korkeampi ja siihen vois verrata korottaessa?
lavanelikko
11.07.2014, 20:44
Vaan onkos tuosta WJ:stä ollu jotaki up country (tai vastaavaa) mallia, joka on tehtaalta jo tuuman vakiota korkeampi ja siihen vois verrata korottaessa?
WJ:stä en sano mitään varmaksi, mutta XJ:tä on saanut tehtaalta 2" korotuksella ja ilman takakallistuksen vakaajaa, jos en ole ihan väärin ymmärtänyt lukemaani...
Rotpal GR
11.07.2014, 20:51
15" vanne cragar black soft 15x8 et-13 menee alle ilman onkelmia ainakin 2002 wj 2.7crd koneiseen:)
Rotpal GR
11.07.2014, 20:53
Ja saa tuon 4 tuuma satsin otteeseen kun juurikin tehtaalta saanut jeeppiä up country mallina;)
Ja saa tuon 4 tuuma satsin otteeseen kun juurikin tehtaalta saanut jeeppiä up country mallina;)
pitääköhän tästä olla sit joku tosite maahantuojalta vai mitenköhän se onnaa??
Saakos noihin sitten miten helposti TÜV-hyväksyttyjä 4" korotussarjoja?
lavanelikko
11.07.2014, 22:20
Saakos noihin sitten miten helposti TÜV-hyväksyttyjä 4" korotussarjoja?
Vilkasepa Trail Masterin sivuja. Jerkku tuo ainakin jotain malleja Suomeen...
pitääköhän tästä olla sit joku tosite maahantuojalta vai mitenköhän se onnaa??
Mulla tuli XJ:n mukana sellanen lappu, missä kerrottiin tuosta up country mallista ja sen eroista vakioon (korotus ja rengaskoko). Eli jos verrataan johonkin tehdaskorotukseen tai muuhun tehtaan varusteluun mitä kyseisessä yksilössä ole ollut, niin tarvitaan todistus maahantuojalta, että sellainen on ollu saatavilla.
Ei periaatteessa saa 4" korotusta laillisesti mihinkään malliin, kun 75mm eli 3" on maksimi jousikorotus...
Ja muutenkin, ihan sama mitkä jouset sinne laitat, niin TÜV-hyväksyntäpaperit vaaditaan konttorilla.
WJ:tä on vielä saanut Up-Country paketilla, 1" normaalia korkeampi -> 4" korotus onnistuu. Sama pätee XJ:hin ja ZJ:hin. Trailmaster tekee Jeeppeihin tuv- papruilla korotussarjoja 50mm, 75mm ja 100mm jousilla.
Pitänee maahantuojalta ruveta kyselee lappua sit niin saa leimattua korotuksen..
WJ:tä on vielä saanut Up-Country paketilla, 1" normaalia korkeampi -> 4" korotus onnistuu. Sama pätee XJ:hin ja ZJ:hin. Trailmaster tekee Jeeppeihin tuv- papruilla korotussarjoja 50mm, 75mm ja 100mm jousilla.
Ok, hyvä tietää, jos sitä vaikka joskus tulee WJ hommattua.:)
Mitenkäs tuommoinen 4" korotus käytännössä toimii, kun ottaa huomioon miten lyhyet tukivarret noissa vehkeissä on vakiona? Kannattaako tuollaisen korotuksen kaveriksi jo rakennella jonkin sortin long arm muutos?
vihulainen
12.07.2014, 11:33
Tostahan sitä saa hahmoteltua että mitä pitäs vaihella. Lyhyesti sanottuna kyllä, ohjaukselle yms tarvii tehä jotain.
http://i200.photobucket.com/albums/aa152/Krupples26/noob%20buying%20guide/NoobLiftComponentChart2.jpg
Tuo ko. taulukko on vain suuntaa- antava.. mutta kyllä, tukivarret kannattaa ainakin vaihtaa, ja esim. ohjausvarret kääntää alapuolelta ylös, ja muuttaa panhardin kiinnitys akselilla samalla sopivaksi ettei ilmaannu bumpsteeriä.
onks porukalla tietoo kun pitäs maahantuojalta saaha tuohon wj se jousikorotus lappu et sitä on valmistettu se tuuman korkemana tehtaalata nii periikö ne oikesti siitä useita satasia? tänään kyselin paikallisesta autoliikkeestä niin sanoivat et ottavat siitä vähintään 300€ onko tämä oikeesti totta? toyotalla ei ainakaan mitään maksuja ole tollasissa asioissa..onko mitään muuta mahdollisuutta saaha tota lappua jostain muuvalta??
mistä porukka on tilannut noita safaritelineitä kohtuu hintaisia.? pitäs jeepin katolle löytää sellanen vai pitääkö se ite tehä?
Eli alkas pikku hiljaa olla vinssipuskurit koossa et pääsis suunittelee palasst oikeille paikoille..miten se muuten on kestääkö sitä etu palkkia rälläköidä et saa vinssiä syvemmälle ?? Kiinitys toteutetaan runkopalkin sisään pulttikiinitys ja peti hitsataan sit niitten väliin..
Ainakin XJ:ssä, ZJ:ssä ja WK:ssa olen nähnyt tuolla tavalla toteutettuna, miksipä ei kestäisi. Vahvistaa vaan aisan päät sopivasti (3-5mm:n levyllä molemmin puolin, ja itse asiassa niin kannattaakin tehdä), niin ei taatusti ole ongelmaa.
Eihän tuo alkuperäinen poikkituki ole kuin jotain prässättyä vajaan parin millin peltiä, kuten on korin palkitkin.
Saakos noihin sitten miten helposti TÜV-hyväksyttyjä 4" korotussarjoja?
Tais jokunen viikko sitten tulla TÜV-paperit TrailMasterin 4" setille.
Hyvä homma..eli pitää ruveta kahtelee..
Mulla on nyt vihdoin tarjota TUV hyväksyttyä 4" sarjaa WJ hin. Oman auton alustan ja puskureiden valmistus on ihan tossa aluillaan.
Laita kuvia tästä projektista. Oma projektini on tuolla fjdc:n sivuilla.
siinä olis yks kuva tältä päivältä edellis viikolla asentelin noi etu valot jotka tuli tilattua usa:ta tästä on taas hyvä jatkaa
Mitenköhän toi kestäis jos upottaa ton vinssipedin tonne palkin paikalle ja siitä kiinitykset palkin päihin tietenkin palkin päät vahvistettuna?? Vai olisko hyviä muita neuvoja?? Sit et pystyykö tolla autolla ajaa jos poistaa ton poikittais palkin kun pitäs päästä liikenteeseen aina autolla??
No ei sitä keulan poikkitukea voi kokonaan poistaa missään nimessä, jollet halua että aisat harottaa mihin sattuu :D
Mutta jos poistat/ katkaiset, niin kuten tuolla ylempänä sanoin niin ulkosivuille 3-5mm levystä vahvikkeet, ja/ tai mahdollisesti aisojen sisään sopivasta plakista palikat sisälle, ja niihin vinssipeti kunnolla kiinni. Toteutustapoja on monia, mutta idea on vahvistaa aisan päät ja sitoa ne sen jälkeen vinssipedillä yhteen. Niin tein omassa ZJ:ssäkin - samalla systeemillä on tehty moneen XJ:hin, ZJ:hin, WJ:hin ja WK:hon ainakin.. :)
juu kyl se on tarkoitus vahvistaa palkin alle tulle pitkä latta joka ylettyy kallistuksen vakaajan pulttien alle ja sisäle kans latta pohjalle ja sit pystyyn tulee ulko ja sisä puolelle latta et pitäs varman ruveta kestää. ainaskin toi pohja latta on tarkoitus tehä 10mm levystä ja muut vähintään 5mm levystämut mahtaa kovin rasitus olla just tolla runkoplakin alapuolella olevalla raudalla johon vinssipeti yhdityy kummallakin puolen.
10mm... miksi ihmeessä? :eek: 3-6mm levy riittää hyvin paikasta riippuen, vinssipediksi tuo 6mm vahvikkeilla. Ei sitä mistään ratakiskosta sentään tartte tehdä..
Katso vaikka minun rakennustopikista vähän esimerkkiä, niin näet mitä meinaan. Ei se oikeasti tartte kuin levystä leikata vahvikelaput koripalkkien ulkosyrjälle, ja levystä sekä neliöpalkista tjsp. tehdä uusi poikkituki. Jos WJ:ssä mahtuu, niin laitat vinssin osoittamaan pohja eteenpäin. Tarvittaessa vaikka jatkaa sen verran aisoja jos haluaa. ZJ:ssä ei mahtunut, siksi laitoin normiasentoon.
Voiko uuden välipalkin tehdä valmiista vinssipedistä? Jolla yhdistetään palkin päät kiinni??
Tottakai, sillä saa näppärän ja vahvan. Kato vaikka tuosta esimerkkiä, ja sovella WJ:hin kelpaavaksi. Itsekin vähän katselin mallia netistä millaisia ratkaisuja oli tehty, ja siitä kehitin itselle sopivaksi. Turha sitä on pyörää keksiä uudestaan ;)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83165&page=2