View Full Version : Mitäs polttoainetta se tällainen on?
Nostokurki
10.07.2014, 10:14
Sain tuossa työhommana hoitaa yhden polttoainesäiliön tyhjennyksen ja täytön, kun oli epäily että polttoaine on alkuperäistä vuodelta 1983.
Pumppasin sieltä säiliöstä viitisen litraa ainetta lasinpesunestepurkkiin, ja haisee kyllä dieselille/polttoöljylle mutta väri on todella tumman vihreätä, muistuttaa lähinnä laimentamatonta glykolia.
Mitähän tuo aine mahtaa olla? Missä vaiheessa polttoaineiden värikoodit on tulleet/vaihtuneet, voisiko tuo olla ihan dieseliä?
Samsonite
10.07.2014, 10:25
Oisko vaan väri hävinnyt, yhden vanhan säiliön tyhjentänyt jossa oli ehkä 90 luvun pöötä sisällä. Ei ollut enää punaista se.
Nostokurki
10.07.2014, 13:50
Eipäs kun katsoppas kun se polttoaine on tumman vihreää. Vai häviääkö se väri niin, että se voimistuu? :rolleyes:
Ja mitä polttoainetta tuo on? Mikä naftansukuinen aine on värjätty vihreäksi 80-luvulla?
Joskus kymmeniä vuosia sitten ukkovainaa korjas jotain ruottin tuonti venhoa, ja ihmetteli samaa vihreyttä polttoaineessa, oisko jotain tuontikamaa ??
Edit: tuolla vahvistusta, löpö on vihreämpää aidan tuolla puolen
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ruotsissa+pidätyksiä+suomalaisen+polttoöljyn+salak uljetuksesta/1135234010621
Nostokurki
10.07.2014, 14:13
Tuotakin on vähän vaikeahko uskoa, kun kyseessä on 5 kuution maananalainen säiliö, ja käytetty siis paikallismoottorin polttoaineena sieltä 80-luvulta asti.
Vai olisikohan silloinen asennusfirma voinut olla rajan takaa, ja myydä omat polttoaineetkin? Väri kyllä täsmää jutun mukaan, mutta juttuhan on vasta 6 vuotta vanha, polttoaine 32 :D
Niin, liekö löpö Suomessa aina ollut punaista ?? Joku wanha parta, esim -Pauli- :D vois muistaa ... :(
Niin, liekö löpö Suomessa aina ollut punaista ?? Joku wanha parta, esim -Pauli- :D vois muistaa ... :(
Tämä "vanhaparta" voi kertoa että ei ole ollut aina punaista.
purin yhden w123 ja tyhjensin tankin niin oli vihreetä kakkua. oli seissy kymmenisen vuotta. täysin ajokelpoista tavaraa.
Nostokurki
10.07.2014, 17:18
purin yhden w123 ja tyhjensin tankin niin oli vihreetä kakkua. oli seissy kymmenisen vuotta. täysin ajokelpoista tavaraa.
Tuo ei ole enää oikein polttokelpoista, kun edes iso dieseli ei sitä pätkimättä polta. Näytteen mukaan siinä on rikkipitoisuus noussut niin paljon, että luokitellaan ongelmajätteeksi... No, sama minulle, ei ole minun pussistani pois :)
Tuo ei ole enää oikein polttokelpoista, kun edes iso dieseli ei sitä pätkimättä polta. Näytteen mukaan siinä on rikkipitoisuus noussut niin paljon, että luokitellaan ongelmajätteeksi... No, sama minulle, ei ole minun pussistani pois :)
hienosti rokkas yykaakoossa :D
BJ-40/76
14.07.2014, 00:18
Siis kun dieselistä haihtuu herkimmät aineet pois (siis haisee nenään diseliltä, siis joku aineosa on haihtunut) niin jää jäljelle parafiinit yms. ja silloin diesel on tummaa (myös ilma happi voi olla osallinen) tähän viittaa myös kohonnut rikkipitoisuus, kun lanttaat rikittömään polttoöljyyn tarpeeksi laimentaen, niin "taikaiskusta" muuttuu ongelmajätteestä polttoöljyksi?
Dieselinä en uskaltaisi käyttää, mutta lämmitysöljynä kylläkin... (vein juuri reilu 20 litraa dieseliä yhden romuauton tankista maakuntaan, kun en viitsi kaataa noihin dsl:llä käyviin, siis jos joku olisi tankannut polttoöljyä k.o raatoon, niin tulee kalliiksi, jos tuo löytyy minun auton tankista)