View Full Version : Käyttis Disco 1
Disco300
05.07.2014, 20:21
Tullut vuoden päivät rakenneltua tällaista vm. 97 300tdi Discoa, jonka ostin AVK:n ihmeellisestä maailmasta.
Auto kokenut sisätilapalon edellisellä omistajalla. Palo sai ilmeisesti alkunsa ruostekorjauksista kuskin penkin takaa ja poltti sisustan melkein täysin.
Lisäksi auto paljastui oikeaksi Norjan-kulla suoneksi :D. Nyt projekti on loppusuoralla, joten uskaltauduin laittamaan rojektin tänne.
Kyseessä on ensimmäinen maasturi projektini ja ensimmäinen autoni, joten rakentavaa palautetta saa antaa...
Onnekseni sain hankittua hyvät tilat laitella autoa ja osaavia tuttavia oli neuvomassa. Hitsitaitoja tulee metsäkonekoulussa opeteltua ja taitojen kehitystä projektin edetessä on ollut huomattavista.
Disco300
05.07.2014, 20:25
Lisätääs vielä kuvia...
Projekti ottaa kohta siirron kotipihaan, jossa alkaa tautinen sähköjen veto
ja pientä kivaa lisäystä offis, sekä työkäyttöön.
Disco300
05.07.2014, 20:30
Ja vielä vähän lisää...
Koria korotin 2 tuumaa tässä samalla. Yhdessä noista kuvista on päällä ollut
mittaristo vika, jonka sain korjattua. Syyksi paljastui irronnut maadoitus
mittariston takaa.
Näemmä ne vakiopaikat Discon ruostehommissa :D Tsemppiä vaan projektille !
Milläs systeemillä Discosta saa nuo takapään sivu/ulko pellit irti?
Tsemppiä rojektiin, pitäisi kans itse ruveta hitsaileen Discosta etujalkotiloja.
Disco300
06.07.2014, 13:13
Takasivupellit lähtevät irrottamalla takaseinän sisustan. Sieltä löytyy reilu 20 pulttia, jotka ruuvaillaan irti. Sen jälkeen otat puukon ja talttameisseleitä, sekä sorkkaraudan esiin ja alat nyhväämään tiiviste massoja pois. Aikaa kuluu apouttiarallaa 3 tuntia per puoli. Netistä latailet workshop käsikirjan, niin sieltä löytyy neuvoja.
Kaitsu67
21.07.2014, 16:27
Miksi laitoit uusiksi noi takasisäloksut? Näyttivät ehjiltä?
Yleensä niistä märkii vain se turvavyön kiinnityskohta...
Disco300
24.07.2014, 12:15
Kuvasta ei näy, mutta olivat happamat lattian liitoskohdasta, sekä sivuseinän liitoksesta. Lisäksi edellinen omistaja oli tuhrannut korjauspellin suoraan ruostekohtien päälle ja jättänyt vielä maalaamatta, joten samalla vaivalla tuli uudet tehtyä.
Omasta mielestä kantikkaat loksut ovat monikäyttösempiä, esim tulevia työkalulaatikoita ajatellen, kuin pyöreät.
Disco300
17.08.2014, 21:58
Tässä muutama vinkki kuvien kera Discoon korin korotusta suunnittelevalle.
Eli: Kun korotat koria, jäävät taka- sekä etupuskuri ja mahdollisesti karjapuskuri rungon tasolle. Näitä tarvitsee erikseen korottaa.
Takapuskuri hoituu prikoilla, mutta etupuskuria täytyy hitsata.
Onks tuo puskuri nyt enää näön vuoks ??
Kaitsu67
17.08.2014, 22:09
Tässä muutama vinkki kuvien kera Discoon korin korotusta suunnittelevalle.
Eli: Kun korotat koria, jäävät taka- sekä etupuskuri ja mahdollisesti karjapuskuri rungon tasolle. Näitä tarvitsee erikseen korottaa.
Takapuskuri hoituu prikoilla, mutta etupuskuria täytyy hitsata.
Ulkomaan korotussarjoissa on mukana myös noi puskurien korotuspulikat...DIY mies tekee tietty itse
Racingrabbit
18.08.2014, 06:35
Onks tuo puskuri nyt enää näön vuoks ??
En niitä 1,5mm pellistä muotoon prässättyjä koteloita virallisesti puskureiksi sanoisikaan.;)
Niitten takana on runkopalkit,jotka toimii puskureina kolaritilanteessa.
Disco300
21.08.2014, 00:06
Ovat vain näön vuoksi. Taka "koristekoteloonhan" tulee vilkut ja lisäjarruvalot, enkä näitä jaksanut alkaa siirtämään.
Takapalkki on mallia (kuva liitteenä). Riittääköhän 5 mm seinämävahvuus:D
Disco300
21.08.2014, 00:14
Alkaa tämäkin katiska olla pikku hiljaa katsastuskuntoinen. Kuvia vielä keulan nykytilasta. Ja lisäpitkistä ei tarvitse sanoa mitään, ovat vain väliaikaiset.
Tosin Suomen teille riittää vallan mainiosti 17,5 ref lisäpitkät, omasta mielestäni.
Alamuovihelmaa en laittanut enää paikalleen. Nuo muovipäädyt leikkasin nätimpään muotoon. Ne oli pakko laittaa, koska katsastusmies olisi valittanut mummoja repivistä terävistä reunoista... :rolleyes:
Hyvät lisävalothan noi on, mieluummin ite valitse pienen referenssiluvun niin saa leveämmän valokeilan.
Disco300
11.11.2014, 18:20
Päivitellääs tätä rojektia hieman, eli käytin siirtokilvillä katsastuksessa ja hylkäyshän sieltä tuli. Syynä olivat molemmat etujarrut, jotka laahasivat. Inssi mittasi levyjen paksuudet, toisella puolella 6mm ja toisella 11mm. Laahanneet ilmeisesti jo edellisellä omistajalla..., yllätykseksi muuta sanottavaa ei inssillä ollut.
No siitä rupesin tutkimaan, mikä mättää, niin purin molemmat navat ja irrottelin jarrulevyt navasta (olivat aikas tiukassa, jouduin punahehkuun lämmittää ja isolla ulosvetäjällä avittelee, rautakankikin kävi esillä :D
Mätänetistä löytyi molemmille puolille levyt + palat. Sitten aloin tutkailemaan jarrusatuloita. Yhteensä edessä kahdeksasta sylinteristä 2 pelitti:eek:. Sitä sitten pähkäilemään, miten saatas ne liikkumaan. Jarrupolinta polkemalla eivät lähteneet, eikä paineilmalla. Lopulta näytin vähän NLGI 2 rasvaa, niin johan rupesivat liikkumaan. Ostoslistalla nyt uudet tiivisteet.
Älä sorru halvimpiin britpart osiin, osta vain genuine (G) merkkityjä tai muuten tunnettua merkkiä. Lockheed, Lucas, mintex.
Vaikka tuolta:
http://www.paddockspares.com/parts-and-accessories/land-rover-discovery-1/brakes/front-axle.html#p=2
Kato tarkkaan malli ( runkonumeron loppuosa), että tulee oikein. Ja osta rosteri männät jos meinaat uusia vanhat satulat.
Kaitsu67
12.11.2014, 11:47
Juu, se alkupräisten mäntien kromipinta kuplii ja jumittaa jarrut (ihan normaali ongelma vanhoissa Rangeissa ja Discoissa) ja sit ku pistät takas korkkaa tiivistekumit. Eli komppaan edellistä, hanki ne rosterimännät!
Jos ja kun vaihdat tiivisteet, tilaa niitä hieman ylimääräisiä. Se metallirinkula joka pitää ulommaisen tiivisteen paikallaan on todella kettumainen asentaa ja menee todennäköisesti ruttuun samalla kun sulta palaa pinna.
Jos jollakulla on tähän hyvä kikka olemassa niin kertokaapa.
Huolellinen putsaus siihen uraan missä rinkula sijaitsee auttaa kovasti.
Itse puristin rinkulaa pikkasella ruuvipuristimella kun avittelin sitä sijoileen.
Lopputulos jäi silti arveluttamaan.
Kaitsu67
12.11.2014, 18:07
Tuolla yksi mallisuoritus, kevyesti naputtelemalla...
https://www.youtube.com/watch?v=CSqKxAXDrOI
Youtubessa oli video aiheesta jossa männät pantiin pakkaseen ja satulat lämmitettiin ja kasaus suht näppärästi. Männät ja tiivisteet kasattiin ensin keskenään jonka jälkeen tuo lämpö/kylmä käsittely ja kasaus.
Löytyis vain se video...
Tuolla yksi mallisuoritus, kevyesti naputtelemalla...
https://www.youtube.com/watch?v=CSqKxAXDrOI
Entäs käytännössä? Satula pitää halkaista osiin jos meinaa tolleen tehdä?
Kannattaako halkaista?
Hessu888
13.11.2014, 14:56
Entäs käytännössä? Satula pitää halkaista osiin jos meinaa tolleen tehdä?
Kannattaako halkaista?
Ei kai halkaisusta ole mitään haittaa, varsinkin jos uusii samalla ne lohkojen nestekanavien pyöreet tiivisteet.
Disco300
14.11.2014, 14:58
Sain muutaman tiivisteen menemään käyttämällä reilusti keraamista jarrutahnaa ja lattaraudan palasta sekä kärsivällisyyttä. Loppuihin ei pälli enää riittänyt tämän viikon puolella :D
Satuloita en tule halkaisemaan, koska muutamalta asijantuntialta oon saanut sellasta neuvoa, että eivät tule enää koskaan nesteitä sisällään pitämään jos näin tekee.
Hyvältä vinkiltä kuulostaa tuo pakastamis/lämmitys tekniikka. Täytyy sitä koittaa.
Disco300
20.11.2014, 21:03
Nyt on taas yksi Lantikka palautettu tieliikenteeseen, eli leima tuli että helähti:D
Jarrusatuloiden pölytiivisteet olivat kyllä kinkkiset. Kikka oli aika yllättävä, taputellaan renkaat paikalleen kuivana. Näin ne eivät muljahtele. Muutama rengas vääntyi hieman, mutta sain ne pelastettua taputtelemalla niitä hylsyä vasten.
Katiska liikkuu Joensuun suunnalla eli käsiä pystyyn kun niättä:D
Katsastuksessa muuten K arvo oli 1.88, mielestäni liian pieni:D, vinkkejä ruuvaamiseen kaivataan
Ahdonalaista syöttöä on helppo lisätä, avaa siitä pumpun kupeesta se luukku. Sieltä löytyy peltiläpyskään kiinnitetty kara, jota kiertämällä syöttöä säädetään. Siinä peltiläpyskässä on stanssattu merkki mutta siihen ei kannata sokeasti uskoa, se kara saattaa olla pyörinyt suhteessa siihen peltiin (omassa oli näin). En nyt ulkoa muista miten päin sitä karaa piti kääntää, muistaakseni se läpyskän merkki kun on kohti auton keulaa niin syöttö on suurimmillaan. Mutta varovainen pitää olla, ettei pakolämmöt karkaa pilviin. Ilman kunnollista mittaria noita ei voi seurata.
Syötön ajoitus on kanssa hyvä tarkastaa, ohjeet vaikka tuolta: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=103530&page=8&highlight=300tdi
kingfisher
21.11.2014, 16:19
Mä kyllä halkasin oman satulan kun vaihdoin männät ja helpotti kyllä tota kunnostus työtä. Sisään laitto kasatessa uudet o-renkulit niin eipä mulla ainakaan vuotaja oo näkyny.
Disco300
15.12.2014, 16:54
Jarrut on nyt pelanneet upeasti. Joskus, kun kiinnostus riittää vaihdan ne rosterimännät sinne.
Mutta auto on nyt ollut kovassa ajussa ja pelaa mahtavasti. Tuli hommattua kattotelineet tähän härveliin ja alkaa näyttää ihan mukavalta. Seuraavaksi 7 kpl työvaloja kiinni.
Mittaristo sanoi muuten työsuhteensa irti. Ei pelannu enää muut kuin taustavalot ja kiekkamittari. Uuden käytetyn mittarin sain noiden kattotelineiden yhteydessä, ja pelittää muuten, paitsi että kaikki taustavalot eivät pala. Muutama tuikku siellä palaa, mutta palavat myös silloin, kun ei ole ajovalot päällä ja auton ovet lukossa :D
Disco300
07.04.2015, 03:02
Pitkän tauon jälkeen päivittelyä. Landikkaa on nyt rukattu huolella. Ensin kyllästyin kanarianlinnun huutoon konepellin alla. Vesipumppu vaihtoon :p
Seuraavaksi vaihtelin öljyjä mosaan sekä periin. Takaperässä alkoi öljyn seassa olla H2O pitoisuutta, näinköhän vuotaa tiivisteet...
Vihdoin ja viimein tuli jakopäähihna sekä kiristi ja rulla vaihdettua. Harmikseni totesin että hihna oli vastikään vaihdettu, mutta ilman huoltokirjaa ei tätäkään voinut tietää. No, tulipahan vaihdettua kuitenkin.
Työvalot ovat nyt katolla ja pelaavat. Kytkinpaneelin rakensin käsijarrun viereen missä sijaitsee sähköikkunoiden katkaisiat, (jos luxusta olisi)
Konehuoneen piristykseksi maalattiin venttiilikopan äänieristekumi Kobelcon sinisellä. Vähän erilainen sävy, kun yleensä tuuninki maalauksissa :D
Disco300
07.04.2015, 03:15
Niin ja eihän matka koskaan mene suunnitellusti. Paukutti takapyörästä laakerin eräänä kauniina päivänä. Noh, uutta osaa sumujen saarilta. Vaihdoin molemmille puolille kerralla.
Rupesi rassaamaan sellainen ominaisuus että auto hyytyy ylämäissä vitosella. Ensiksi laitoin egr:n tukkoon. Jätin venttiilikellon paikalleen häymäykseksi :D
Seuraavaksi tarkistin pumpun ajoituksen uudelleen. Vaikka se tuli säädettyä (kiitoksia ohjeista) jakopäärempan aikana, oli se myöhässä. Noh, uutta säätöä ja se on taas kohdallaan.
Syöttömumpun säätöjäkin hieman rukkasin. Sinätuubasta löytyi Tasmanian ukolta hyvä videosarja tähän säätöön (300tdi injection pump tweak), Ahdin tulee nyt mukaan siinä 1800rpm ja pakokaasu on sellaista mustaa utua, eli ei liikaa syöttöä. Ennen tappiin asti virittämistä pitää egt mittari hommata.
Disco300
22.07.2015, 22:26
Pävittelyä tähänkin rojektiin.
Eli, nykäsin uuden sisustuksen paikalleen, samalla tein 2 kipaletta työkalulaatikoita. Poppisvehkeet tuli laitettua samalla. Työvalot on nyt kytketty toimimaan.
Vaihdoin kaikki öljyt paitsi vaihdelaatikon.
Snorkkeli vedetty katon rajaan. Ilmannotto käyrä puuttuu vielä.
Tummensin takalasit 5% kalvolla.
Tuli tehtyä pienimuotoinen (1800km) roadtrippi ympäri Suomea. Haparannassa laitatutin alle 31' Hankook Dynapro Mt renkulit.
Kaksoisakkujärjestelmä on nyt paikallaan, väliaikaisesti akut erotettu päävirtakatkaisijalla mallia John Deere metsäkoneesta :D
Älylaturin pikaliittimet kiinni molemmissa akuista ja laturi ostettu.
Enää ei olisi muuta kuin 2' alustaa kohti taivasta ja sit alkais olla suht hyvä hybridi maantielle ja kevyeen maastoon. Vinssi tulee jossain välin keulille. Suosituksia vinssistä otetaan vastaan.
Keneltä hait haaparannasta renkaat? 10,5 vai 11,5 levyset ja mihin hintaan irtosi?
Disco300
24.07.2015, 15:42
Keneltä hait haaparannasta renkaat? 10,5 vai 11,5 levyset ja mihin hintaan irtosi?
Km Däck oli liikkeen nimi. 10.5 levystä (265/75 r16) ja hintaa jäi 700 e / sarja
Voin suositella näitä renkuleita enimmäkseen maantiellä ajavalle, rengasmelua on vähemmän, kuin entisissä General Grabber at2. Mutta helkkarin hyvä kuvio näissä on, nii pärjää kevyessä maastossa.
lacrits68
05.11.2016, 19:02
Jos ja kun vaihdat tiivisteet, tilaa niitä hieman ylimääräisiä. Se metallirinkula joka pitää ulommaisen tiivisteen paikallaan on todella kettumainen asentaa ja menee todennäköisesti ruttuun samalla kun sulta palaa pinna.
Jos jollakulla on tähän hyvä kikka olemassa niin kertokaapa.
Huolellinen putsaus siihen uraan missä rinkula sijaitsee auttaa kovasti.
Itse puristin rinkulaa pikkasella ruuvipuristimella kun avittelin sitä sijoileen.
Lopputulos jäi silti arveluttamaan.
näin jälkiviisaana: osti ite halvalla ja sain ostaa 2x
eli bearmachin rinkult oli tosi heikkoa kamaa...verrattuna "laatu rinkuloihin"....painoeroa oli melkein 3g/rinkula eli materiaalista säästetty!
http://s440.photobucket.com/user/lacrits68/media/rings.jpg.html?sort=3&o=128
shutpartin satulatkin on ton näköiset uutena.
http://s440.photobucket.com/user/lacrits68/media/BMok.jpg.html?sort=3&o=127
satulat puhalsin puhtaiksi vahant sisukalut paikallaan ja lupuksi uudet männät ja tiivisteet.
http://s440.photobucket.com/user/lacrits68/media/satula.jpg.html?sort=3&o=136
//Janne