View Full Version : 24V auto sähköistä
Paljonko on 24V autosähkö järjestelmässä
latausjännite ?
Onko se n.28,8V ?
Yli 28 lataa patrolli ainakin.. en nyt just ihan tarkkaa muista mut tais olla melko lähellä tuota 28,8.
suunnilleen tuota hojokin työntää.
Tulikin tuosta mieleen.
Patukassa laturi näyttää antavan 28-32 V.
Eikä siinä mitään, mutta ensimmäistä akkua saa vaihtaa vuoden kahden välein.
Kurkkasin nyt huvikseni että ensimmäiselle akulle tulee tyhjäkäynnillä noin 18 volttia jännitettä ja toiselle 13.2 volttia. Jälkimmäinen kuulostaa järkevältä, mutta mites tuo 18 volttia, voipiko se olla niin että se rikkoo akun ajan kanssa?
Voiko se "kuivattaa" akun?
Aika raju jännite-ero. Eli ekat vakio kysymykset eli onko akut edes suunnilleen samanlaiset, ja mistä radion virta on otettu?
Kurkkasin nyt huvikseni että ensimmäiselle akulle tulee tyhjäkäynnillä noin 18 volttia jännitettä ja toiselle 13.2 volttia. Jälkimmäinen kuulostaa järkevältä, mutta mites tuo 18 volttia, voipiko se olla niin että se rikkoo akun ajan kanssa?
Voiko se "kuivattaa" akun?
Kumpikaan ei kuulosta oikealta. Riisu kaikki vain toiseen akkuun kytketyt 12V kytkennät lopullisesti pois (ei väliä kumpaan on kytketty) ja lataa kumpikin akku erikseen 12V laturilla täyteen. Jos ei tule kuntoon, laita uudet akut kaksi samanlaista. Jos on 24V järjestelmässä yhteen akkuun kytkettyjä 12V virityksiä, niin näin käy.
Jos ei ole vain toisesta akusta otettuja 12V kytkentöjä, niin akut on muuten finaalissa ja pyytää pääsyä vaihtoon. Pelkän toisen akun vaihto ei kannata, koska se vaihtamatta jäänyt alkaa heti syödä sitä uudempaa pilalle. Siksi pitää olla mahdollisimman samanlaiset akut, olipa ne sarjassa 24V tai rinnan 12V kytkettynä.
Monesti mainittu mutta mainitaan nyt vielä kerran... Vaihtakaa 24V järjestelmän akkujen paikkoja keskenään vaikka kerran-kaksi vuodessa.
Ne ei lataudu sarjaankytkettynä tasaisesti niin tällä paikkojen vaihdolla akkujen elinikä pitenee.
29V latausjännite alkaa olla yläkantissa. 14.5V/akku ja sen yli mennessä alkaa akut turhaa "kiehua" kuivaksi.
Kuorma-autoissa näyttää mittarit aina luokkaa 27,8-28,0V jännitteeksi. Mulla näyttää hoojiissa startille menevän akun navan ja moottorin rungon välille aika lailla tasan 28V koneen käydessä. Harvemmin taitaa mennä niin, että se olis se laskennallinen 14,4V x 2, Mulla on yleensä ollut toi akkujen lepojännite hoojiissa jotain luokkaa 12,6V ja 12 volttisessa hiluxissa taas sen 12,8V per akku.