View Full Version : BJ40 syöttö ja ennakko?
Laitan tänne kysymystä jos alan miehiä sattuisi tavoittamaan. Elikkä ongelma on seuraava:
Rakensin kahdesta B koneesta yhden ja asensin vielä turbon kylkeen jos vaikka hieman vääntöjä tulisi lisää. Mutta eipä tullut.
Käynnistyminen on vaikea ja vetoja ei ole ehkä sitäkään mitä oli ennen turboa. Pakokaasu tuoksuu dieselille ja savua pukkaa hemmetisti.
Voisikohan ongelma olla ajoituksessa ja syötössä? Miten näitä rivipumpussa säädetään?
Kiitos jo etukäteen neuvoista!
Joo o, asennus mennyt ihan päin vit..a!
Ajoitus niin pielessä kuin olla voi...
"kun taitamaton antaa tietämättömälle tarpeettoman työn, menee sinnä turha työ hukkaan"
Ja tässä molemmat kolahtaa omaan nilkkaan...
Olisiko kokemusta seuraavaan ongelmaan?
Asensin ruiskupumpun paikoilleen siten että jakopuolen hammaspyörän sisäboorissa on O ja ruiskupumpun yhden boorin harjassa on I niin nämä kohdilleen. Onko oikein kun muutakaan merkintää en löydä.
Sitten se että kampiakselin pyörässä on ajoitusmerkit siten että ensin on kaksi ilmeisesti ennakkomerkkiä ja noin 30 asteen jälkeen yksi merkki. Tämä yksinäinen jäljempi merkki käsittääkseni on ykkösmännän yläkuolokohta ja kaksi muuta on ennakko merkkejä. Miten nämä pitää ottaa huomioon kun asennetaan ruiskupumppu paikoilleen ja säädetäänhän venttiilit 1 männän venttiilien ollessa kiinni kun jäljempi merkki on ´jakokannen merkin kanssa kohdallaan?
Olisiko kokemusta seuraavaan ongelmaan?
Asensin ruiskupumpun paikoilleen siten että jakopuolen hammaspyörän sisäboorissa on O ja ruiskupumpun yhden boorin harjassa on I niin nämä kohdilleen. Onko oikein kun muutakaan merkintää en löydä.
Sitten se että kampiakselin pyörässä on ajoitusmerkit siten että ensin on kaksi ilmeisesti ennakkomerkkiä ja noin 30 asteen jälkeen yksi merkki. Tämä yksinäinen jäljempi merkki käsittääkseni on ykkösmännän yläkuolokohta ja kaksi muuta on ennakko merkkejä. Miten nämä pitää ottaa huomioon kun asennetaan ruiskupumppu paikoilleen ja säädetäänhän venttiilit 1 männän venttiilien ollessa kiinni kun jäljempi merkki on ´jakokannen merkin kanssa kohdallaan?
Venttiilien säätöön paras ohje nelisylinteriseen moottoriin on että silloin kun nelosen venttiilit vaihtavat (toinen menee kiinni ja toinen alkaa aueta) niin säädetään ykkösen venttiilivälykset. Ja sama toisinpäin. 2 ja 3 muodostaa samanlaisen parin.
Tuo B:n syöttöpumppu ei ole paras turbokäyttöön, johtuen alipainesäätimestä.
Jostain netin syövereistä kun saisit imaistua korjaamomanuskan niin siitä nuo selkiäisi.
Mutta tee niin että sen ykköspytyn puristus tahin yläkuolokohtaan ja nuo merkit kohilleen ja sitten se pumppu paikoilleen. Eli silloin kun ykkönen on puristus tahin lopussa, nelosen keinuvivut "saksaa"
Ajoitus tapahtui jotensakkiin niin että pätkä putkea syöttöpumpun ykkösen lähtöö eli vaikka vanhasta ruiskuputkesta pätkä, ilmataan ja pyöritellään niin pitkään kun putkesta alkaa tulla ainetta yli. Sitten se kampiakselin merkki ruiskuennakon kohille ja pumppua kääntämällä ajoitus kohilleen. Eli silloin kun siinä putkessa aine liikahtaa niin se on siinä.
Tämä kaikki ulkomuistista eli jos puhuin soopaa niin joku korjatkoon kitoooooooossssh.
Pumppu on kyllä melko hanurista turbokäyttöön mutta toimii sen minkä toimii kun tekee ne temput mitkä tarvii, ja vaihtaa sen säätökalvon ennen ensimmäistä reissua. Yli kolkytvuotias kalvo antautuu näätsen hyvin pienellä kutittelulla...