PDA

View Full Version : Mikä 4x4 auto on järkevä käyttöauto?


Tate
28.06.2014, 09:09
Esitä oma mielipiteesi mikä olisi hyvä neliveto päivittäiseen käyttöön?

Omat vaatimukset on:

-neliveto (saa olla jatkuva tai kytkettävissä)
-mahdollisimman pienet käyttökustannukset (kulutus, verot, vakuutukset, varaosat)
-vetomassaa pitäisi olla mieluiten sen verran että saa vedettyä perus henkilöautoa trailerissa
-pieni hankintahinta eli pysytään mielellään hintaluokassa 0-5000e, hyvillä perusteilla toki saa olla kalliimpikin.

Tällä hetkellä mennään UAZ 452:lla ja tekisi mieli jotain "järkevämpää" tilalle... :D

MiKo
28.06.2014, 09:49
Itellä vähän samansuuntaiset mietteet tosin ilmastoinnin voisi lisätä listaan.. Ei oikein tuo matala-autoilu iske sitten kuitenkaan, mutta pitkääki matkaa pitäis päästä jouhevasti kulkemaan.

Kevytkuorma-auto verojen puolesta järkevä, mutta 80 maksiminopeus ei oikein mieltä lämmitä ja miten lie näitten jenkkien kestävyyskään sitten?

PunisherFINnin projektitopicia silmäillessä tuommonen Patrollikaan ei välttämättä olisi paha vaihtoehto. Tosin nettiautoa sitten selaillessa oli lähes jokaiseen tehty jonkinasteista koneremonttia niin kuinkahan heikkoja nuo sitten onkaan? Onko eroa onko 3.0 vai 2.8, 3-litranen vissiin jo uudempaa tekniikkaa ja tämä tuo sitten suutinongelmat mukanaan?

Toyotahan se vielä auton tekee, mutta jotenki niin järjettömiä hintoja niin ei kiitos sitten kuitenkaan.

Rak
28.06.2014, 10:21
Grand vitara , 2.0hdi 2002- uudempaan. kaikki muut kriteerit taitaa täyttyä paitti hinta.

Pakuna vero alle satasen, dieseliä kuluu jotain 7-8l arkiajossa, sallittu jarrullinen 1850kg. Kerran vedin susukia trailerissa vajaa neljäsataa kilsaa niin kulutus oli n.11litraa huntille.
Ilmastointi taitaa olla kaikissa suomiversioissa.
Kulkee ihan mukavasti kärrynkin kans tuolla pösön moottorilla.

TOPPAHOUSU
28.06.2014, 10:37
Itsekin muutaman vuoden mietin ja tutkiskelin eri vaihtoehtoja ja päädyin lopulta Gen2 Pajeroon.. (2.8 td)
Katsoin citymaastureita yms. mutta kaikissa niissä oli pienet tilat... Honda Crv olisi ollut tilavin, mutta sen 4-veto systeemi ei oikein vakuuttanut.
Melkein ostin jo Opelin Fronteran kun niitäkin saa kohtuu edullisesti ja niissä on ns. oikea 4-veto ja erillisrunko. ( Isuzu )
Periaatteena mulla oli, että autossa ei saa olla liian heppoisia muoviosia ja se ei saa olla kallis... että sillä "uskaltaa" ajaa risukossakin. Ja pitää myös löytyä vakkari ja ilmastointi.

Jos Pajeroon päädyt, niin toivottavasti löytyy hitsikone ja taitoa tehdä hitsauksia... :D

Paavo
28.06.2014, 10:50
LR Disco?

Axl
28.06.2014, 11:33
Patrol 3.3. Yhtä mätiä kun Tojot mutta reilusti halvempia. Kestävä tekniikka. 3500 kg koukku. Omassa kulutus 10 kieppeillä vakiorenkailla. Ei mikään herkku ajaa maantiellä mutta kaikkeen tottuu.

lepa77
28.06.2014, 19:31
land cruiser hjii61 hdjii80
siinä pari hyvää vaihtoehtoa

Pertsi
28.06.2014, 19:42
land cruiser hjii61 hdjii80
siinä pari hyvää vaihtoehtoa

Alle 5 tonnilla ei kyllä taida saada kuin harmeja noissa vehkeissä. Kun tohon hintaan on ajettu puoli milliä ja mätää on neliötolkulla.

wuntzikka
28.06.2014, 19:51
kyllä ne ameriikan ihmeetkin kestää, niissä on myös joukossa maanantai kappaleita ihan samallalailla kuin muissakin merkeissä.
myös niissä on kuluvia osia, kuin muissakin merkeissä.
sekä polttoainetta ottaa, riippuen ajotyylistä. esim. dodge ram 5.9td hörppäsee saman ku samaa ikää oleva takavetohiace helsingin reissulla... eikä se gm:n 6.5td kaukana perässä tule kulutuksen puoleen, jos mosa on hyväs hapes... voortin 7.3 ei oo itelläin kokemusta, siitä voi kertoa joku muu.
verot siinä 75-100€ ja kulutus 11.5-16 välissä pääsääntöisesti.

sitten taas jos aletaan merkkejä haukkumaan, niin pajerot on paskoja... tai ei mulla niitä mitään vastaan oo, mutta kampiakselit taitaa paukkua aika herkästi.

mutta hintana saattaapi kunnossa oleva kustantaa hieman enemmän kuin 5000€

toyota4x4
28.06.2014, 22:30
sekä polttoainetta ottaa, riippuen ajotyylistä. esim. dodge ram 5.9td hörppäsee saman ku samaa ikää oleva takavetohiace helsingin reissulla...
meillä hiace vie n.8l/100km paljos turussa??

tapsa4x4
28.06.2014, 22:53
meillä hiace vie n.8l/100km paljos turussa??

ainakin 5.9 rami meni maantiellä 35"renkailla alta 10l/100km ja voimaa on kymmenen hiasen verran.

Mojoman
28.06.2014, 23:16
Jos neliveto hiacella pääsee kasiin, niin saa varmaan jo sukkasillaan ajella?

pee
28.06.2014, 23:46
Ja RAMpella 8 siin pääseminen vaatii paljaat varpaat ja palaneet jalkapohjat



... hinta/laatusuhde 4x4 veheksissä kohillaan esim Jeepeissä

TOPPAHOUSU
29.06.2014, 05:37
sitten taas jos aletaan merkkejä haukkumaan, niin pajerot on paskoja... tai ei mulla niitä mitään vastaan oo, mutta kampiakselit taitaa paukkua aika herkästi.
Nyt kun näyttää olevan asiantuntija paikalla, niin kerrotko milloin voin odottaa tässä 2.8 td Gen 2 Pajerossani tämän tapahtuvan?

moggirange
29.06.2014, 05:38
land cruiser hjii61 hdjii80
siinä pari hyvää vaihtoehtoa


Näissä vaihtoehdoissa ei kyllä mikään käyttökustannus kohdista toteudu ( kulutus , verot....)

Ja nelivetohiace ei kyllä mene alta 10l.. no ehkä 60km/h ajelulla

Jokin itälava-auto, kun henkilömäärä ei ole tärkeä? Tosin niilläkin on vaikea päästä alle 10l/100km

wuntzikka
29.06.2014, 07:17
öö, helsingin reissulla pelkkä takavetohiace hörppäs sen 13l sataselle vähintään... ja ajonautinto mikä parhain :D:D eikä se kyllä kuljekkaan mihinkään

ramin omistajat puhuu sitten mitä puhuu, mutta kyllä sen voi uskoa viemään sen 11-14l sataselle ja gm:n tuote vastaavasti hieman enemmän.

enkä minä edelleenkään yleistä kaikkia autoja paskaksi, vaan kuten kirjoitin, että jokaiselta merkiltä löytyy niitä maanantai-kappaleita. eli tiedän pajeroita joista mennyt kampiakseli...

Ex_inkkari
29.06.2014, 07:23
kyllä ne ameriikan ihmeetkin kestää, niissä on myös joukossa maanantai kappaleita ihan samallalailla kuin muissakin merkeissä.
myös niissä on kuluvia osia, kuin muissakin merkeissä.
sekä polttoainetta ottaa, riippuen ajotyylistä. esim. dodge ram 5.9td hörppäsee saman ku samaa ikää oleva takavetohiace helsingin reissulla... eikä se gm:n 6.5td kaukana perässä tule kulutuksen puoleen, jos mosa on hyväs hapes... voortin 7.3 ei oo itelläin kokemusta, siitä voi kertoa joku muu.
verot siinä 75-100€ ja kulutus 11.5-16 välissä pääsääntöisesti.

sitten taas jos aletaan merkkejä haukkumaan, niin pajerot on paskoja... tai ei mulla niitä mitään vastaan oo, mutta kampiakselit taitaa paukkua aika herkästi.

mutta hintana saattaapi kunnossa oleva kustantaa hieman enemmän kuin 5000€

Amerikkalaiset on janoisia paskoja, viimeisen kahden viikon bensakulut on ollut luokkaa 80€ ja auto on jokapäiväisessä käytössä :)

HiluxMan
29.06.2014, 08:18
Amerikkalaiset on janoisia paskoja, viimeisen kahden viikon bensakulut on ollut luokkaa 80€ ja auto on jokapäiväisessä käytössä :)

Vuan montako kilometriä tuolla 80 € tuli ajettua?

Hiluksi vei vuoden aikana noin 450 eurolla bensaa, vähäruokainen tuntuu olevan;)

Ai niin, että pysytään aiheessa, Pajerollani on ajettu vasta 240 tkm ja normaalien perushuoltojen lisäksi olen joutunut uusimaan sen 170 tkm aikana jonka olen tähän mennessä ajanut sähköpuhaltimen keulalle. Ruostetta hyvin vähän kun suojasin sen heti hankittuani.

Janne1986
29.06.2014, 08:23
Jos haluat yhtään edes käyttöauton oloisen niin unohtaisin heti nuo
patrollit ja toyotan land cruiserit.
Tuo 2 koppanen pajero on varmasti yksi hyvistä noissa hinnoissa.
Tai itse valitsisin Jeepin ainakin itsellä pelasi todella hyvin 2 vuoden ajan.
Ja kulutus oli siinä noin 11-16 litran luokkaa 5.2 V8:lla
Eikä puutu herkkuja mitä toivoisi käyttöautossa olevan.
Ja löytyy 3500kg koukulla olevia.

Racingrabbit
29.06.2014, 08:30
Loppupään (94-98) Land Rover Discovery I
Diesel (300Tdi) huoltoautona,bensa (V8) henkilöautona riippuen käyttötarpeesta.

Ex_inkkari
29.06.2014, 09:08
Vuan montako kilometriä tuolla 80 € tuli ajettua?

Hiluksi vei vuoden aikana noin 450 eurolla bensaa, vähäruokainen tuntuu olevan;)

Ai niin, että pysytään aiheessa, Pajerollani on ajettu vasta 240 tkm ja normaalien perushuoltojen lisäksi olen joutunut uusimaan sen 170 tkm aikana jonka olen tähän mennessä ajanut sähköpuhaltimen keulalle. Ruostetta hyvin vähän kun suojasin sen heti hankittuani.

Noin 380km ja kaupunkipyöritystä, oliko hilux joka päiväisessä käytössä ?

HiluxMan
29.06.2014, 09:23
Noin 380km ja kaupunkipyöritystä, oliko hilux joka päiväisessä käytössä ?

No eipä ole, kunhan venkoilen. Pari tuhatta kilometriä tuli ajettua vuoden sisällä.

ImacInnes
29.06.2014, 10:16
Mikään alle 5000 euron 4x4 alle autohan ei ole järkevä auto päivittäiseksi kättöautoksi!

Vaan sinun vaatimus listan täyttää aika täydellisesti Jeep Grand Cherokee!

-Neliveto, löytyy neliveto vaihtoehto jatkuvaan talvikäyttöön ja alennusvaihdetta maastoajoon.

-Mahdollisimman pienet käyttökustannukset, bensa vehkeissä ei diesel veroja ja siesel vehkeitäkin löytyy.

-veroilta eikä vakuutus maksuilta ei voi välttyä.

-varaosia saa vaikka kuinka ison veden takaa ja kotimaasstakin löytt paljon osa toimittajia.

-Vetomassa, useimmissa on 3500 kg joten se riittää hyvin vähän isompaakin vetoon.

-Hintaluokka max 5000 euroa, tällä hetkellä hinnat näyttää alkavan 2500 eurosta vakio kuntoisia vaan itse suosittelen etsimään hieman rakennettua tai jopa enemmänkin ja nyt näyttäsi olevan 3000 eron hintaan peli jossa on jo korotus, karkiammat kumit, vinssipuskuri ja vinssi asennettuna. Ja jos tälläisen harrastajan pelissä on jo mahdolliset mätä hitsaukset tehty niin ehdottomasti tälläistä kannattaa harkita.
Mitä lähemmäksi hintaluokka menee tuota 5000 euroa niin tarjolle tulee Diesel vehkeitä, vaan ne näyttää olevan järjestän vakioita.

-Lisä plussana Jeepesistä löytyy ilmastonnit ja kaikki muutkin mukavuus laitteet kuljettajan hellimiseksi.

-Alustasta, Jeep Grand Cherokeissa on erittäin toiviva alusta jo vakiona ja hieman korotettuna se toimii vieläkin paremmin.

-moottorit, 2,5l TD, 4.0l suora 6, 5.2l V8, 3.1l TD. siitä voi valita.

-kilometrit, tämän hintaluokan peleissä näyttää järjestäen ollevan yli 200.000 vaan alle 300.000 km.

-osia, osia ja purkuautoja on paljon tarjolla ja huonona puolena voikin mainita tarvikeosien liiallinen trajonta jolloin mopo pystyy karkaamaan helposti käsistä rakentelu puolella.

t. Ismo Ämmä


Esitä oma mielipiteesi mikä olisi hyvä neliveto päivittäiseen käyttöön?

Omat vaatimukset on:

-neliveto (saa olla jatkuva tai kytkettävissä)
-mahdollisimman pienet käyttökustannukset (kulutus, verot, vakuutukset, varaosat)
-vetomassaa pitäisi olla mieluiten sen verran että saa vedettyä perus henkilöautoa trailerissa
-pieni hankintahinta eli pysytään mielellään hintaluokassa 0-5000e, hyvillä perusteilla toki saa olla kalliimpikin.

Tällä hetkellä mennään UAZ 452:lla ja tekisi mieli jotain "järkevämpää" tilalle... :D

PunisherFIN
29.06.2014, 10:22
mie vaihoin nyt käyttikseksi tosiaan, niiko rakentelutopikissa kirjotinki Patrollin tuon Terranon tilalle ja miulla on ollu renkinä ollessa mitsuja ja tojotia ajovehkeenä ja JOS patrol ei kestä päivittäistä työkäyttöö niin sitten mie koitan seuraavana Cruiseria.. mie en nyt anna oikeen mitään mielipidettä autosta, jolla oisin ajanu vähemmän ko sen 10tkm ja seurannu ko automallia sivusta kymmeniä tuhansia, niiko ny työporukas näkkee kaverin ajokkia ja kuulee sen mielipiteitä :)

voin vähän avata millasia käyttökokemuksia miulla nuista eri vehkeistä on jos se ketään auttaa, mut kiteytettynä risukeulat on kaikki samaa paskaa, eli puslia/niveliä/laakereita vaihdat kerran vuoteen repullisen tai ajopuoli on maantiellä ihan perseestä. plus että kaikki uudet vikaantuu melkein samallai, tuuristaan kiinni kestää tai sitten ei :D

Hiluxi, uudemman mallinen vm 2011, oli kiva ajaa maantiellä, mutta helvetillinen kierroskone, kolmosella ohituksiin 80kmh vauhdista ja kytkin ei kestä tasan paskan vertaa mettässä kärrin kanssa käännellen, alennusvaihteisto sitten taas teki autosta ihan mahottoman surkeen kääntymään kelekkakärrien tms kanssa, eli se oli auttamatta meijän töissä aika iso ongelma. Auttamatta kallis käytettynä siihen nähen miten paljon autoo sillä euromäärällä saa, anteeks kaikki tojotamiehet mut näin se vaan on :D "Corolla nelivedolla ja alennusvaihteistolla" :)

Sitte vanahempi hiluxi oli ihan luuska, sillei päässy yhtää minnekään vaikka mukamas paperilla oliki 125hp, tais olla vuosmallia -08 tai -09, muuten hyvin samanlainen ku uudempiki, ehket pehmeempi ajotuntuma tai oisko sitten johtunu siitä, että oli enempi ajettu.

Sit olt mitsun L200, olkoha lie joku -05 tms, autosta ei oo mitään muuta hyvää sanottavaa, kun et lumessa eteni järjettömän hyvin ihan vakio talavirenkailta. Sähkövikaa, alustavikaa, enemmän sähkövikaa ja tämä se vasta mopo olikin, kärri perässä, vaik olis ollu tyhjä ni ei yhtään mihinkään :D Ihan täys paska autoksi ja jos joku haluaa kiduttaa itteensä tämmösen kanssa, ni nostan hattua ja tunnen sympatiaa kaveria kohtaan, miulle piisas eka kymppitonni ja lupasin pomolle ajaa kallioleikkaukseen jos en saa parempaa (toimivampaa) käyttövehettä et saa työt tehtyä :P

Sit siirryin rengistä yrittäjäksi ja hinnan ja vähä ominaisuuksienki perusteella tuli Terrano 3,0TD malli, muuten ois ollu ajoltaan vähä ko henkilöauto mut pehmeempi "lulla" maantiellä, vaikka vaihtelinki kaasut alle jne mut ei paska ajaa, hiukan levoton koska on aika korkee ja kapee. Menee maastos vakiorenkailla pelottavan hyvin, vaikka näyttää ihan citypellemaasturilta, kulutus on kohtuullinen 8,5-11,5l/100km riippuen ihan paljoko kengität ja miten ajat, mut hauska silleen et sekalaises möyrinnäs ja maantien keskikulutus jäi alle 12 aina vaikka ois pakkasta kuinka ja runnutat hangessa kyrpä otassa kärrin kanssa tms. Tehoo on sanotaan ny autoon nähen riittävästi, parasta täs kamppees on moottorin luonne, herää alaalta ja laaja vääntö ja kun poljet ni sitä voimaa tulee kanssa, esmes ohituksiin ei tarvi pienempää ettiä tai sit on TOSI kiire :D Mut sitten, risukeula, kolomen vuojen sisään toinen kierros keulan "kuluvia" eli kaik laakerit, nivelet, puslat, jne +satunnaiset anturihäiriöt +voimansiirto-ongelmat, yms lannisti miut ja vaihoin patrolliin.. Aini ja 2580kg kokonaispaino+ henkilöauton perämurikat/akselisto+ dieselin vääntö, kertoo sen et kun kerran rääkäset hangessa kärryn kanssa pienella puolella, ni jotain hajoaa VARMASTI. niin miekin rikoin, nimittäin sisemmän murroksen ja yhen ulomman, ennen ku opin et sitä voimaa on tarpeeksi mut akselistot ei kestä :P

Sitte tuo patrollimes, nytte viis tonnia ajanu ja ajopuoli on tosi ok tiellä, pikkasen tuo on laiska mut ko ottaa painon huomioon ni kerkee tommosella, lastua se kaipaa selevästi. mettäs ei oo kerenny viel koeponnistaa, pittää eka vaihella nuo kuluvat poikkeen mitä oli tiedossa jo ostaessa. polttista meni rikkinaisellä MAF:illa se 12,5l/100km sekalaises eli ei ihan mahoton syömään, nyt näkkee tulevalla vkolla mitä se syö ko kone on kunnos ja kaik anturit pellaa :D mut selekeesti nuihin muihin mitä on ollu ajossa, ni ensmäinen AUTO on kysees, kyllähä nuo kaikki muut on sellasia hinnat alakaen malleja.. hodarin haluisin kunnolla koeajaa ni pystys vertailemaan paremmin, ellen sit saa syyhyä tojotasta tms ;)

nii ja se unohtu sanomani, et pittää ensmäisenä määritellä mihin käyttöön se auto tullee, miulle se on työkalu/jokapaikan kulkine jolla ajetaan 50tkm/vuosi josta noin neljännes hiekkatietä/koneuria/tms, revitään kärriä ja muuta raskasta käyttöä. jos tarviit päästä kesämökille/nykästä pari kertaa kesässä jarrutonta kärriä ni sillon joku CRV tms citymaasturi ajaa varsin asian, +dicksizen takia ei oikeeta maasturia kannata hankkia, tuollaset hankitaan aina tarveperustasesti tai sit on liikaa rahhaa :)

-MaTTi-
29.06.2014, 11:32
Tuo 2 koppanen pajero on varmasti yksi hyvistä noissa hinnoissa.

Kyl se varmaan joku tämmönen vois olla järkevimmästä päästä, lyhkäsenä nättikin: http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/6496994

wuntzikka
29.06.2014, 12:50
Noin 380km ja kaupunkipyöritystä, oliko hilux joka päiväisessä käytössä ?

ja hiasella päästeli jonku 450km ja tankille menoa piti alkaa suunnittelemaan... olikohan joku -98 tai -99 ja sitten taas -96 pääs jopa 600 jotakuinki kunnes piti alkaa suunnittelemaan tankkausta. ja maantiellä...

MiKo
29.06.2014, 14:32
nii ja se unohtu sanomani, et pittää ensmäisenä määritellä mihin käyttöön se auto tullee, miulle se on työkalu/jokapaikan kulkine jolla ajetaan 50tkm/vuosi josta noin neljännes hiekkatietä/koneuria/tms, revitään kärriä ja muuta raskasta käyttöä. jos tarviit päästä kesämökille/nykästä pari kertaa kesässä jarrutonta kärriä ni sillon joku CRV tms citymaasturi ajaa varsin asian, +dicksizen takia ei oikeeta maasturia kannata hankkia, tuollaset hankitaan aina tarveperustasesti tai sit on liikaa rahhaa :)

Niin joo kärryhän se mullaki perässä huilaa ja aika tuskaa se on vaikka tehoa on se 300 ja vääntöjä se 400 niin massaa tarvis vähän reilummin veturiin+ tietenki ettei tuohon jaksa ostaa bensaa.
120 Cruiseri mulla oli reilun vuojen, mutta totesin ettei tässä vaiheessa elämää kannatte nuin kallista autoa pitää ja myin pois vaikka mielekäs ja käteensopiva peli oliki.
Budjetti mulla on pikkusen reilumpi eli siinä 10-15k€ ja istumapaikkoja sais olla vähintään se neljä.
Pitäis käyä kokeilemassa Ramia ja jotaki muuta niin sais vähän mielipidettä jos sattuu ettei sovikkaan käteen sitten ollenkaan niin voi hylätä jo ajatuksenaki.

Niin ja Mitsua en harkitte kyllä, olihan semmonen L200 (oisko ollu joku 2008) kyllä niin hirviä ajaa+ muutenki vikaherkkä jumittavine ohjauksineen että ei kiitos.

Lerssinen
29.06.2014, 19:11
Tuolla aiemmin oli noista risukeulan nivelistä niin olen ite ajellu kinkäpeilla jo kymmenisen vuotta ja ainuttakaan puslaa, niveltä tai RT-päätä en ole koskaan joutunut vaihtamaan :D

Viimeisimmällä nelivedolla (-91) lähestyn nyt sataatuhatta omaa ajoa (ostaessa 247 tkm - nyt 333 tkm) ja tähän on päästy vaihtamalla jarrulevyt ja kardaanin ristikot, siinä siis remontit öljynvaihtojen lisäksi..

Hitsaaminen taas ei oo japseissa remonttia :rolleyes:

PunisherFIN
29.06.2014, 21:15
siulle on sattuna joku luonnonoikku risukeulaksi :D

jos ihe ehtisin viiden tonnin autoo, jossa on oikee neliveto, ottasin varmaan edelleenki terranon, sikäli että se käyttö ois jotain ihmismäisempää mitä miula nytten on :) kohtuu halavat varaosat, hyvä ajaa, kohtuu pieni ruokanen, terhakka ja tarvittaessa 7 paikkanen.. eikai maasturilta oikeen muuta normi käyttöön tarvii? aini tarviipa, ne jäykät akselit :D

Tate
30.06.2014, 06:55
Hyvää keskustelua saatu taas aiheesta ja sen vierestä :) Tuollainen siistikuntoinen pätkäpajero voisi kyllä olla huoltoautona aika passeli, tai sitten tuo Suzuki Grand Vitara turbodiisselinä. Monissa citymaastureissa tuppaa homma kaatuvan siihen että vetomassaa ei ole tarpeeksi.. esim Honda CR-V.

Mites nelivetoiset henkilöautot? Onhan nelivetoa saatavilla moneen merkkiin: Subaru, Audi, jne...? Jotenkin vaan tuollainen "fiksu" maastoauto houkuttelee enemmän, kuin perus henkilöauto.

Nerd-O
30.06.2014, 07:17
Jos pitää vetää traileria missä on auto niin sillä vetopainolla alkaa olla oikeesti vähän merkitystä. Esim. Vitarassa se vetopaino taitaa olla joku 1850kg? No jos traileri painaa sen n.700kg niin mikä auto nykyään painaa 1150kg? Ei varmaan edes Smart. Tosin kuka tulee kyseleen niitä vetopainoja? Ei kukaan.

Mut melkein itse lähtisin siitä että vetopainoa pitäisi olla joku 2500kg, jolloin siitä vähennetään se trailerin n.700kg niin 1800kg painolla saa viedä jo aika montaa erilaista kikotinta.

Järkevä käyttöauto ei ole peli minkä mittarissa on +500tkm. Eli sieltä lähtee kaikki toitsut mäkeen. Enkä ottaisi järkeväksi käyttöpeliksi menopeliä missä on +300tkm. Eli sillä taidetaan heittää pihalle suurinosa Pajeroista ja Patrolleista. Eikä sillä taida saada myöskään diesel jeeppiä? Unohtaisin myös suoraan kaikki 80- ja 90-luvun mädät paskat. Sen jälkeen toteaakin ettei tässä ole yhtään vaihtoehtoa :D Tosin vielä tuolla taitaa saada Fronteraa? Osa Terranoista menee myös tuohon haarukkaan. Näytti siellä olevan yksi Terracani alle 5000e hintaan. Mutta sitä en osaa sanoa onko siinä sitten pienet käyttökulut. Osia ei ainakaan suomesta saa. Kulutus on siinä 10 nurkilla. Pakuksi mahdollista rekisteröidä. Vetokykyä 2800kg ja nokalla on tehoa 150hv. Siinä ei trailerit tunnu missään ;) Mut ehkä noilla spekseillä rankkaisin Terracanin myös pihalle. Luotettavuudesta ei osaa kuukauden omistuksen perusteella sanoa mitään, mutta kun noita osia ei saa suomesta niin vähän nihkeää se on jos joku kriittinen osa hajoaa mikä estää ajon niin joutuu odotteleen.

Tiedä yhtään mitä nuo diesel jeepit kuluttaa oikeasti, mutta ainakin virallisten speksien perusteella ne tuntuu imevän reilusti dieseliä, minkä takia itse en katsellut Jeeppejä kun tuota omaa peliä ostin. Esim. Cherokee pienempänä autona kuluttaa virallisen tiedon mukaan enemmän kuin Terracan. Eikä siinä ole edes tehoa. Silloin muinoin kun Cherokeen omisti niin se amerikkalainen laatu ei oikein kyllä vakuuttanut. Eikä se ole kyllä vakuuttanut senkään jälkeen mitä noita amerikan ihmeitä on ollut itsellä. Sama kulutus ongelma oli itseasiassa Terranossa. Frontera ei virallisen tiedon mukaan paljoa pitäisi imeä ja eräs tuttu sellaista kovasti kehui.

Byrocrat
30.06.2014, 11:29
Hyvää keskustelua saatu taas aiheesta ja sen vierestä :) Tuollainen siistikuntoinen pätkäpajero voisi kyllä olla huoltoautona aika passeli, tai sitten tuo Suzuki Grand Vitara turbodiisselinä. Monissa citymaastureissa tuppaa homma kaatuvan siihen että vetomassaa ei ole tarpeeksi.. esim Honda CR-V.

Mites nelivetoiset henkilöautot? Onhan nelivetoa saatavilla moneen merkkiin: Subaru, Audi, jne...? Jotenkin vaan tuollainen "fiksu" maastoauto houkuttelee enemmän, kuin perus henkilöauto.

Tuolta 4000-6000€ maksavat alle 205000km ajetut nelivetotarjokkaat:)
Harvalla tavan henkilömallilla vetomassa yltää edes 2000kg:n :( mutta onhan niitäkin muutama. Oikeilla maastureilla löytyy joillakin yli 3000 kg:n vetomassoja :)

http://www.nettiauto.com/opel/frontera/6518772
http://www.nettiauto.com/opel/frontera/5776692
http://www.nettiauto.com/nissan/pathfinder/6481863
http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/6260259
http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/6512567
http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/6470410
http://www.nettiauto.com/ford/explorer/6489849
http://www.nettiauto.com/opel/frontera/6474159
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/6359816
http://www.nettiauto.com/chevrolet/blazer/6519983

http://www.nettiauto.com/haku?id_vehicle_type=1&pfrom=4000&pto=6000&show_search=1&mileageTo=205000&id_four_wheel=3

Byrocrat
30.06.2014, 11:48
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1140451#post1140451

pipo_esa
30.06.2014, 12:27
Audi A6 allroad -01 - 05 niin vetopaino 2100 kg, manuaalia on saanut vieläpä alennusvaihteella. Hinta kyllä karkaa ja remppaaminen tulee kyllä tutuksi.

axu87
01.07.2014, 14:59
Audi A6 allroad -01 - 05 niin vetopaino 2100 kg, manuaalia on saanut vieläpä alennusvaihteella. Hinta kyllä karkaa ja remppaaminen tulee kyllä tutuksi.

Ja kalliiksi, noihin audin raatoihin ei oo ihan ilmasia noi osat... Itelle piisas pari kyseisen merkin edustajaa...

pipo_esa
01.07.2014, 15:44
Ja kalliiksi, noihin audin raatoihin ei oo ihan ilmasia noi osat... Itelle piisas pari kyseisen merkin edustajaa...
Ei ne osat niin hintavia ole mutta se että jossakin ohjaustehostimen letkun vaihdossa pitää kone ottaa pois niin hiukan kyrsii

axu87
01.07.2014, 17:22
Ei ne osat niin hintavia ole mutta se että jossakin ohjaustehostimen letkun vaihdossa pitää kone ottaa pois niin hiukan kyrsii

kyllä omasta mielestä esim 20cm pätkät taka ylätukivarret 300€ on kallis... Ilmastoinnin läppien servot oli jotain päältä 250€...

petkelej
01.07.2014, 18:43
XJ Cherokee 2.5 TD on toiminut hyvin käyttiksenä kovemmassa ajossa. Kolmen tuuman korotus ja 30" renkaat ja kulutus ollut alimmillaan kympissä, työajossa ja kärryn vedossa 11,5-12,5 l. Pakuna verot taisi olla 70 e luokkaa, kohtuulliset vakuutukset. Vetomassaa 2230 kg.

On oikea neliveto, ja alennusvaihteisto, ja saa osaa ja varustetta vaikka kuinka. Oikeasta paikasta tilaamalla järkevään hintaankin. Kulkee kovista paikoista, mutta leppoisa ajaa maantielläkin.

Alle 300 tkm ajettuja saa alle 5000 euroon eli kaikki ehdot täyttyisi. Grand Cherokeessa saa halutessaan enemmän varusteita, mutta hintakin nousee.

Byrocrat
01.07.2014, 19:03
XJ Cherokee 2.5 TD on toiminut hyvin käyttiksenä kovemmassa ajossa. Kolmen tuuman korotus ja 30" renkaat ja kulutus ollut alimmillaan kympissä, työajossa ja kärryn vedossa 11,5-12,5 l. Pakuna verot taisi olla 70 e luokkaa, kohtuulliset vakuutukset. Vetomassaa 2230 kg.

On oikea neliveto, ja alennusvaihteisto, ja saa osaa ja varustetta vaikka kuinka. Oikeasta paikasta tilaamalla järkevään hintaankin. Kulkee kovista paikoista, mutta leppoisa ajaa maantielläkin.

Alle 300 tkm ajettuja saa alle 5000 euroon eli kaikki ehdot täyttyisi. Grand Cherokeessa saa halutessaan enemmän varusteita, mutta hintakin nousee.

Korjataan sen verran, että :)

Kokonaismassa: 2 230 kg, Vetomassa (jarrullinen): 2 400 kg

petkelej
01.07.2014, 19:25
Korjataan sen verran, että :)

Kokonaismassa: 2 230 kg, Vetomassa (jarrullinen): 2 400 kg

Minulla kokonaismassa ja vetomassa sama 2230 kg. Noissa on outoja virkamiesten huonon kahvin tai muun aiheuttamia vaihteluja, mutta ilmeisesti olisi mahdollisuus muutoskatsastaa pienellä tappelulla tuohon 2400 kiloon kun täysin vastaavia autoja noilla suuremmilla vetomassoilla on.

Jjurva
02.07.2014, 12:43
XJ Jeep 2.5td, -00, vetomassa jarrullinen 2500kg.
Tuommosella tuli ajettu 180tkm josta kärryn tai trailerin vetoa n.100 tkm.
Ihan ok käyttöpelinäkin jos ei liikoja mukavuuksia kaipaa. Nyt wj joka kyllä on mukavampi käyttöauto, täsä 3500kg vetomassa.

Jeepp
02.07.2014, 15:40
Osta pajero GEN.2 bensa tahi diesel.. Jeep oiva vaihto ehto mutta kumman valitset EHKÄ ruoste hommia pajerossa, vai Jeepin kalliit osat..


Elä hyndaihin sekaannnu... onha se nyt iha hel.... rumaki.

Timo_L
02.07.2014, 17:47
..vai Jeepin kalliit osat..

?

Ei noi Jeeppien osat todellakaan mitään kalliita ole :confused:

turakki
02.07.2014, 22:31
Susikin jos ostat, voit saada hyvän tai... Laatu tuntuisi vaihtelevan tämän vuosituhannen peleissä kovasti. Itsellä kokemusta vain henkilöautoista. Meillä kajahti loota kahdesta lianasta just sadan tonnin jälkeen viimeisen puolen vuoden sisällä. Sukulaispojan jimnystä katkesi lootan pääakseli noin kolmen vuoden kohdalla.
Toisaalta naapuri on ajellut +30tkm/v isolla xl vitaralla jo useamman vuoden. Samanlainen taas toisella kylän isännällä poiki jatkuvasti, isoja ja kalliita vikoja.
Eipä ole laatu 80- tai 90 luvun luokkaa enää.

armas
02.07.2014, 22:58
Loppupään (94-98) Land Rover Discovery I
Diesel (300Tdi) huoltoautona,bensa (V8) henkilöautona riippuen käyttötarpeesta.

Samoilla linjoilla. Kaikki ehdot täyttyvät.

-neliveto (saa olla jatkuva tai kytkettävissä)
-mahdollisimman pienet käyttökustannukset (kulutus, verot, vakuutukset, varaosat)
-vetomassaa pitäisi olla mieluiten sen verran että saa vedettyä perus henkilöautoa trailerissa
-pieni hankintahinta eli pysytään mielellään hintaluokassa 0-5000e, hyvillä perusteilla toki saa olla kalliimpikin.

On kyllä ymmärrettävää jos ei halua saaressa valmistettua autoa :). Ja onhan tuon ikäisistä osa jo kohtuu rapeita ja kasikoneet pehmoisia tai muuten purskuttavia, tarkkuutta kaupankäyntiin.

BJ-40/76
03.07.2014, 00:02
Siis joku absoluuttinen kilometriraja/ vai vuosimalliraja merkistä ja mallista riippumatta!

Ja näissä yleistyksissä on vielä se "hyvä" puoli, että joissain autoissa mittarista voisi niistää puolet pois, ja kaikki, jotka ei k.o merkkiä- ja mallia tunne tarkemmin, ei huomaisi mitää!

On aivan eri asia, esim. noissa toyota land cruisereissa, että onko ollut jossain pohjoisessa pienellä syrjäkylällä työmatka-autona 5-600tkm, verrattuna siihen että olisi ollut ruuhkasuomessa koneurakoitsijalla huoltoautona/kärryn veturina saman pätkän

Siis esim Land Cruiseria ja vitaraa on vaikea verrata laajemmalla otannalla 5-600 tkm ajettuna, johtuen siitä että k.o vitaroita ei oikein ole...

Ja varaosien saatavuudesta; Ford rangeriin jouduttiin odottamaan etupyörän laakeria yli viikko, Nissanin varaosat yli 10v autoihin voi olla kivenalla (aikanna n. 10v vanhaan primeraan yritettiin saada ctv-automaattiin osia, merkkihuolto tunsi vain öljyn ja koko laatikon, edes suodatinta ei saanut!)
Mitsubishin varaosahuolto oli ainakin takavuosina hivenen parempi.
Toyota kokemukseni perusteella ylivoimaisesti paras, merkkiliikkeestä saa myös vanhempiin tärkeimmät osat, 90 lukulaisiin varmaan kaikki? Hinta toki voi yllättää: esim. hdj-80 suihkujen tiivisteet oli alkuperäisenä halvempia, kuin tarvikkeena, ylemmän takaluukun ulkopuolen aukaisukahva noin 10e, toki jotkin osat ovat kohtuuttoman kalliita, ainakin minulle, mutta kun vertaa niiden hintaa esim. tuohon minun mersun 4-matic:n nelivedon osiin, niin alkaa tuntua järkeviltä...

Jeepp
03.07.2014, 11:13
?

Ei noi Jeeppien osat todellakaan mitään kalliita ole :confused:

2 WJ;tä omistaneen 3.1td koneella niin olihan ne osat aivan saatanan kalliita... saa mikä pusla oli 50€ piti pulittaa tai jostaki kardaanin nivelestäki vajaa 300€..

ImacInnes
03.07.2014, 11:16
2 WJ;tä omistaneen 3.1td koneella niin olihan ne osat aivan saatanan kalliita... saa mikä pusla oli 50€ piti pulittaa tai jostaki kardaanin nivelestäki vajaa 300€..

Taisit ostaa marmori tiskiltä?
Diitselit on oma lukunsa. Bensa vehkeisiin on osa tarjontaa ihan helvet....ja pystyy helposti ostelee vaikka ulkomailta asti.

t. Ismo Ämmä

Timo_L
03.07.2014, 11:44
^- juuri näin.

2 WJ;tä omistaneen 3.1td koneella niin olihan ne osat aivan saatanan kalliita... saa mikä pusla oli 50€ piti pulittaa tai jostaki kardaanin nivelestäki vajaa 300€..

Saat jo koko tukivarren puslineen tuohon hintaan :) Dieseliin toki tietyt osat kalliita, bensavehkeisiin pääosin kaikki osat halvempia kuin esim. juuri mihinkään japsimaastureihin. Mutta toki riippuu mistä osat ostaa/ tilaa.

Tate
14.07.2014, 19:45
UAZ meni kaupaksi... joku Suomessa asuva venäläinen sen osti. Nyt voikin polkaista auton hommaamisen kunnolla käyntiin. Mitäs tuommoinen pätkäpajero kuluttaa diisselinä sekalaisessa nätissä maantieajossa?

Byrocrat
14.07.2014, 20:01
UAZ meni kaupaksi... joku Suomessa asuva venäläinen sen osti. Nyt voikin polkaista auton hommaamisen kunnolla käyntiin. Mitäs tuommoinen pätkäpajero kuluttaa diisselinä sekalaisessa nätissä maantieajossa?

http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/6562428

Tate
17.07.2014, 06:10
Järkevästä käyttöautosta en tiedä, mutta tuli sitten hommattua Nissan Terrano II 2.7D -97 aj. 166tkm. Muutoskatsastettu jo valmiiksi huoltoautoksi joten ei tarvitse sitäkään tehdä. Päätökseen vaikutti oikeastaan edullinen hankintahinta ja ajokilometrit, sekä kori vaikutti kovalta ja tekniikka toimivalta.

-MaTTi-
17.07.2014, 21:42
-97 aj. 166tkm. Muutoskatsastettu jo valmiiksi huoltoautoksi joten ei tarvitse sitäkään tehdä.
Onko tuontipeli vai miks huoltoauto? :eek: Monet hönöt tosin katsastaneet huoltoautoks vaikka penkkien poisto olis riittäny 3.5.1993 jälkeen henkilöautoksi tullatussa. Huoltoautoo ei saa ilman verojenmaksua takapenkilliseks koskaan, muuten saa. D-vero kun varmastikin poistuu ennemmin tai myöhemmin.

Tate
18.07.2014, 17:21
Onko tuontipeli vai miks huoltoauto? :eek: Monet hönöt tosin katsastaneet huoltoautoks vaikka penkkien poisto olis riittäny 3.5.1993 jälkeen henkilöautoksi tullatussa. Huoltoautoo ei saa ilman verojenmaksua takapenkilliseks koskaan, muuten saa. D-vero kun varmastikin poistuu ennemmin tai myöhemmin.

Hyvä huomio, eipä tullut edes ajateltua. Mä en tiedä onko sillä jotain vaikutusta että tämä yksilö on alunperin ollut Puolustusvoimien rekisterissä. No minulle tuo kelpaa mainiosti myös tuollaisenaan.