PDA

View Full Version : Jakohihnan vaihto 2L2 koneeseen


TaroToy
25.06.2014, 18:16
Mistä löytäisi jotain suomenkielisiä ohjeita jakohihnaan vaihtoon toyota 2L2 koneeseen eli semikä oli hiluxissa ja hiacessa 90 luvun alussa.
Eniten kiinnostaa merkkien paikat j että kaiiki on oikein kun purkaa ja miten kiristää ja kuinka kireäksi remmi ym

Mikko81
25.06.2014, 19:11
Joltain tutulta tai tutun tutulta joka on töissä autokorjaamolla, pyydät että tulostaa sulle ohjeet autodatasta. Tulee suomenkielisenä ja oikeen kuvien kanssa.

mihkali
25.06.2014, 21:52
kaikista kivuttomin vaihtoehto on!!!käytä autoa jossain pajalla missä vaihtavat hihnan.usko huviksesi.mutta kun et kuitenkaan usko niin ajoitus merkkien paikat pitäs löytyä uuden hihnasetin pakkauksesta.sitten sitä alimmaista hihnapyörää ei kannata vetää ulos vetäjällä ulkokehältä.se nokkahihnan vaihdatus pajalla halvempi kuin hihnapyörä romurilta.

Ippe69
26.06.2014, 06:05
Mistä löytäisi jotain suomenkielisiä ohjeita jakohihnaan vaihtoon toyota 2L2 koneeseen eli semikä oli hiluxissa ja hiacessa 90 luvun alussa.
Eniten kiinnostaa merkkien paikat j että kaiiki on oikein kun purkaa ja miten kiristää ja kuinka kireäksi remmi ym

Koneessa ja hihnapyörissä on selkeät merkit, ne näkee kyllä kun ottaa muovisuojat pois. Muistaakseni pumppu ei halua pysyä yläkuolokohdassa, siinä helpottaa, jos on joku työkalu, millä lukita se paikalleen, mutta ei välttämätön.
Jakohihnan kiristimessä on jousi, joka vetää hihnan oikealle tiukkuudelle, kiristin sitten pultilla lukitaan siihen asentoon. Minulla on tapana pyörittää konetta pari kierrosta kampiakselin päästä lopuksi ja varmistaa, että kaikki merkit on kohdallaan.
Kampiakselin hihnapyörä lähtee helposti, kun ensin löysää keskipultin ja ruuvaa sen melkein auki. Sitten poraa lattaraudan kappaleeseen kaksi reikää, jotka ovat samalla etäisyydellä toisistaan, kun hihnapyörässä olevat kierteet. Siihen sitte pultit kiinni ja kiristetään molempia tasaisesti, niin hihnapyörä lähtee irti. Joissain autoissa on uloimpana ylimääräinen hihnapyörä, josta voi ihan normaalillakin ulosvetäjällä vetää.
Saatan jotain muistaa väärinkin, mutta yksinkertainen homma se jokatapauksessa on, kun se minultaki onnistui.

KarvaTurpa
26.06.2014, 13:07
Pumpun pyörässä pitäisi olla kierre valmiina lukitusruuville. Se tosiaan pyrkii kampeamaan merkistä pois.
Autodatassa on minun mielestä liian iso kiristysmomentti annettu kiristäjän lukituspultille. Runnerista meni kierteet rikki sillä momentilla (jota nyt en tietenkään enää muista).
Aika työläs homma se on, mutta ei mikään kovin erikoinen juttu. Samalla vaivalla heittää uuden vesipumpun, käyttöhihnat tehostimelle ja laturille ja rasvaa niiden kiristäjän uudelleen.

KarvaTurpa
26.06.2014, 13:07
Pumpun pyörässä pitäisi olla kierre valmiina lukitusruuville. Se tosiaan pyrkii kampeamaan merkistä pois.
Autodatassa on minun mielestä liian iso kiristysmomentti annettu kiristäjän lukituspultille. Runnerista meni kierteet rikki sillä momentilla (jota nyt en tietenkään enää muista).
Aika työläs homma se on, mutta ei mikään kovin erikoinen juttu. Samalla vaivalla heittää uuden vesipumpun, käyttöhihnat tehostimelle ja laturille ja rasvaa niiden kiristäjän uudelleen.

TaroToy
26.06.2014, 17:27
Joku lupasi lähettää kuvia ja tarinaa mutta??

Micco
26.06.2014, 20:06
Onko 2L ja 2L2.n jakopäissä eroa? Tääl ois joku kuva 2L jakopäästä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=22640

Viipo
26.06.2014, 21:06
Onko 2L ja 2L2.n jakopäissä eroa? Tääl ois joku kuva 2L jakopäästä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=22640

Tuo kuva tuolla oli juurikin 2L2 ja 2L-T2 koneeseen.

2L moottorin (venttiilikoppa muutamalla isolla pultilla keskeltä kiinni) jakopäässä on yksi rulla vähempi ja nokka-akselin merkki on vaakatasoon sivullepäin.