PDA

View Full Version : Jeeppi ei lähde käyntiin


jappe
25.06.2014, 07:50
Wrangler 4.0 1998. Käynnistin ja kävi normaalisti minuutin tyhjäkäynnillä. Sitten sammui itsestään ja ei lähde enää käyntiin. Ei minkäänlaista käynti yritystä (pauketta ym). Pikaisen tutkinnan jälkeen vaikuttaa että kipinää ei tule. Pakoputkessa haisee bensa kun pyörittää. Moottorin vikavalo ei syttynyt.

Nyt pitäisi hommata osia, jotta auton pääsee hakemaan pois.

Vinkkejä tarvitaan missä voisi olla vika?
Mitä osia kannattaa hankkia?

Ex_inkkari
25.06.2014, 07:56
Selvittele mitä puuttuu, sähkö, polttoaine ja saako ilmaa ? Pyöriikö startti, antaako kipinää liikkuuko tavara tankista jne

tapsa4x4
25.06.2014, 08:00
Aivan saman tempun teki -94 jeeppi mulla. puola pimeni kerta laakista.

Jänkhäsatv
25.06.2014, 08:04
Mulla teki saman kun hajos virranjakajasta pyörijä.

toyota4x4
25.06.2014, 08:17
mitäs vika koodeja tulee testerillä?? OBD2 pistokkeesta

jappe
25.06.2014, 08:31
Moottorin vikavalo ei syttynyt. Ei ollut lukijaa mukana.

Timo_L
25.06.2014, 11:52
Bensaa siis tulee, mutta ei kipinää, ja pyörittää?

Sanoisin isolla todennäköisyydellä CPS/CKP, eli kampuran asentotunnistin. Voi toki olla puolaan tai virranjakajaankin liittyvää, kun kerran kipuna ei iske. Väittäisin kuitenkin melko varmasti, että kampuran asentotunnsitin, on aika yleinen vika näissä.

Testaa näin:
1. Irrota tunnistimen liitin (tulipellin lähellä, imusarjan kupeessa oleva kolminastainen liitin
2. Mittaa yleismittarilla (10k-20k ohm asennolla) B ja C pinnien väliltä.
3. Vastus pitäisi olla ääretön; jos on vastusta, niin anturi on rikki.

Jos anturi on huono, niin suosittelen tilaamaan jotain kautta Moparin alkuperäisen tunnistimen (Rockauto?); ovat jenkkilän foorumeilla aika yksimielisesti sanoneet että ne on ylivoimaisesti parhaita, välillä tarvikevalmistajien tunnistimet hajoaa hyvinkin äkkiä. Varmaan toki tuuristakin kiinni..


Värit pitäisi täsmätä myös sinun vuosimallin Wrangleriin, vaikkakin kuvat on Cherokeesta. Sama moottorinohjaus ja hilppeet siellä on, tosin eri vaihdelaatikko perässä..

http://fototime.com/78EA763821BA137/standard.jpg
http://fototime.com/269D7600706B48F/standard.jpg

jappe
26.06.2014, 12:12
Näiden perusteella.

- Hyllystä löytyy uudet. Virranjakajan kansi, pyörijä, johdot ja tulpat.

Kolariautosta XJ Cherokee 4.0 1999 automaatti. Otettu käynnistyvästä koneesta.

- Puola
- Kampakselin asentotunnistin.

Olisikohan nuo sopivia 1998 4.0 Wrangleriin?

Timo_L
26.06.2014, 12:33
Pitäisi olla.

toyota4x4
26.06.2014, 15:29
Moottorin vikavalo ei syttynyt. Ei ollut lukijaa mukana.

henkilö kohtaisesti pitäisin aina mukana ,sähkö-jeepissä+ muissa sitä tarvitsee kuitenkin enemmän kuin esim. renkaan vaihto työkaluja.

offroadjouni
26.06.2014, 15:45
Ainakin pykälää uudemmassa Wranglerissa on aina syttynyt vikavalo kun on jotain vikakoodeja ollut. Ja siitä saa vikakoodit ulos ilman lukijaakin, ihan vaan katsomalla kojetaulusta. Itsellä on kyllä OBD2-lukija aina mukana, mutta eipä siitä oikeasti ole hyötyä ollut.

jappe
01.07.2014, 07:04
Pitää lukea koodit kun pääsen auton luo. Vikavalo ei syttynyt, joten epäilen ettei koodejakaan tule.

Virranjakajan sisään menee johtoja. Onko siellä jotain rikkimenevää?

JAMANT
01.07.2014, 08:55
Pitää lukea koodit kun pääsen auton luo. Vikavalo ei syttynyt, joten epäilen ettei koodejakaan tule.

Virranjakajan sisään menee johtoja. Onko siellä jotain rikkimenevää?Siellä on nokka-akselin asennontunnistin, voi sekin mennä rikki!!

jappe
03.07.2014, 07:02
Pitää tuokin purkaa mukaan.

Kokeilen vaihtaa noita yksi kerrallaan.

1. Pyörijä, kansi, johdot ja tulpat.
2. Kampiakselin asento tunnistin.
3. Puola.
4. Nokka-akselin asentotunnistin.

Mikäköhän auttaa, vai eikö mikään?

Arvauksia :)

pee
03.07.2014, 11:40
3.

Timo_L
03.07.2014, 11:45
Edit: meni väärään numeroon :D ..piti laittaa 2.

Mika.U
03.07.2014, 12:00
2.

jappe
16.07.2014, 08:15
Puola oli sökö. Taas mennään ja kiitti vinkeistä.