PDA

View Full Version : BJ40 jarrulevyt eteen?


holtom
23.06.2014, 20:45
Olisi menossa BJ40:n koneremppa ja samalla vakiokone saa ahtimen kylkeensä. Nooh katsastusmieshän olisi kohta jarruja lisää vailla ja eteen tarvis levyt. Kokemuksia ja millanen projekti ja onnistuuko?

Ja jos jollakin on ehjia ovia ja muita koripeltejä niin ehtottomasti olen kiinnostunut.

Bj Andy
23.06.2014, 21:15
No FJ on myös rumpujarruilla ja siinä on se 130 kaakkia joten pitäisi onnistua rummuillakin.

bj45lava
23.06.2014, 21:34
Levythän on tullu suomimalleihin vasta -83 eli jos auto sitä vanhempi, niin ei voi vaatia niitä siihen periaatteessa mitenkään. Toki paremmathan ne on et jos sillä sit laittais.
Prosentteja ei mene niistä, niinkuin ei ohjaustehostajan lisäyksestäkään enää...

BJ-40/76
24.06.2014, 00:51
Levythän on tullu suomimalleihin vasta -83 eli jos auto sitä vanhempi, niin ei voi vaatia niitä siihen periaatteessa mitenkään. Toki paremmathan ne on et jos sillä sit laittais.
Prosentteja ei mene niistä, niinkuin ei ohjaustehostajan lisäyksestäkään enää...

Kyllä nuo levyt tuli jo aikaisemmin, olikohan 80? siis bj-42 mallin myötä?

Ja noista jarruista puhuttaessa puhutaan usein myös ajattavuudesta, siis usein kerrotaan että levyjarrut on paremmat ajaa, siis että ajettavuus parani paljon, kun vaihdoin bj-42 etuakselin, joka on levyjarruilla.....
Ja nimenomaan tuo ilman jarrutusta ajaminen ei parane yhtään, jos jarrut on kunnossa, olipa siellä levyt tai rummut... (itse asiassa rumpujarrut vois olla jopa paremmat, mutta menee hiusten halkomiseksi)
Mutta omakohtaista kokemusta vm. -76 ja vm. -80/81 akseliputkista: siis bj-40 akseliputkessa olkatapit paljon pystymmässä, kuin bj-42 akseliputkessa, valitettavasti molemmat oli SOA, siis tuo tieto on murikan kiinnityspinnan ja olkatappien takakallistuksen välinen kulma. Ja tuo olkatapin takakallistus lienee suurin tekijä maastoauton ajettavuudessa; siis jos on pystysuorasta 2 astetta väärään suuntaan, niin halailee milemmin puolin aurausviittoja, ja kuski pysyy liikkeessa, mutta jos käännetää takakallistusta 2 astetta, siis kulman muutos 4 astetta, niin kuski alkaa kirjoittelemaan txt-viestejä.... Mulla nimimerkin mukaisessa bj-40:ssä muistaakseni reilusti olkatapin takakallistusta, ja menee kuin juna, ottaen huomioon että iskarit heitti öljyn vuotamisen pois....

holtom
24.06.2014, 07:13
No FJ on myös rumpujarruilla ja siinä on se 130 kaakkia joten pitäisi onnistua rummuillakin.

Ok, mikä kone FJ:ssä ja nimen omaan vm. -80?
Pystyn paikalliselle A-katsastus setälle selittelemään :)

Bj Andy
24.06.2014, 08:53
No vaikka tuossa wikipediaa.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_Land_Cruiser_(J40)#Engines

Ja tuosta selvitys notta samat jarrut.

http://motonet.fi/fi/varaosat/592/44937/autot/toyota/land-cruiser-1968-?vuosimalli=1980

Jostain löytyi paremmatkin speksit noista mosista mutta ei kai tiedolla ole väliä mistä se on kunhan se on oikeaa. Jossain oli tuolle 2F :lle annettu tehoksi 155 kaakkia mutta tuskin menee yli tuon 135 ja prosenttien. Eli Lisäksi tarvit dynolapun tehoista.

Ja ennen leimaa käy juttelemassa katsurin kanssa asiat selviksi ja leimalla varaa kaikki paperit valmiiksi niin ei ole ongelmia. Ja varaudu siihen että kaikki tieto mitä asiassa tarvitaan on löydyttävä sinulta ja valmiiksi esiin kaivettuna.

holtom
24.06.2014, 11:13
Kiitos tiedoista ja neuvoista! Pitää nostaa muki paikoilleen ja testata ensin että savut tulee ja oikeasta paikasta. Sitten katsastukseen kun sen aika tulee syssymmällä.