View Full Version : Vaunu liikenteeseen
Tuli tuossa juhannuksena pestyä vanhuksien Soliferi mikä oli seissyt paikallaan varmaan viimeiset 10 vuotta. Sitä ennen se seisoi toiset 10 vuotta toisessa paikkaa.. Katoksen alla ollut aina seisotuksessa.
Tuossa kun sitä tuli painepesurilla putsailtua niin katolle pitäisi ainakin uusia kaikki luukut ja räppänät. 4kpl jonkin asteen tuuletusventtiileitä ja 2kpl kattoluukkuja.
Tämän näköisiä ne oli
http://kauppa.helsinkicaravan.fi/kuvapankki/1400901.jpg
Mutta kumpi näistä sitten kelpaa? Onko nuo jotain yleismallisia? Noissakin kelpaisi jos saisi tuon kuvun vaihdettua vaan. Ne kun on hieman halkeillut.
http://kauppa.helsinkicaravan.fi/tuoteluettelo/35/1130/KATTOVENTTIILIN-KUPU-DOMETIC
http://kauppa.helsinkicaravan.fi/tuoteluettelo/35/2508/KATTOVENTTIILI-EI-SULJETTAVA-DOMETIC
Kattoluukuista pitäisi myös vaihtaa se päällä oleva kansi. Käyköhän sellaiseen tämä setti?
http://kauppa.helsinkicaravan.fi/tuoteluettelo/24/1508/KATTOLUUKUN-KORJAUSSRJ.400x400
Nuo pitää sen takia vaihtaa kun ovat alkuperäiset ja hieman halkeilleet.. Eivät pidä siis vettä.
Veikkaan myös että jarrut pitää käydä läpi. Mistähän tietää kenen akselit Soliferin vaunuissa on? http://kauppa.helsinkicaravan.fi/tuoteluettelo/84/Jarruosat
Mitähän muuta tuollaisessa pitäs katsoa kun se ottaa takaisin liikenteeseen? Kilvet on viety konttorille joskus 90-luvulla. Joten se pitää rekisteröidä liikenteeseen. Mitä kaikkea vaunulta katsotaan tuollaisessa? Se on tosiaan sen n.20v seissyt. Vanhukset on kuitenkin pitänyt aina talvisin lämmitystä siinä. Jääkaappi näytti toimivan sähköllä ja kaasulla ok. Uunikin toimi ok. Hienosti se auton perässä kyllä tuli kun sitä siirtelin ja valotkin jopa toimi. Niissä alkuperäisissä 80-luvun renkaissakin oli vielä osassa jopa ilmaa. Orginaali rengas näytti olevan 165-13, joten onkohan tuohon ok laittaa alle 185/65-14 renkaita? Ois nimittäin yksi sellainen rengassetti ylimääräisenä. En tie pitääkö vaunuissa olla alkuperäinen koko vai saako sitä muuttaa? Tosin eipä tuon koon renkaat paljoa maksa, mutta kun olisi nuo 14" vanteella olevat renkaat muutenkin ylimääräisenä.
En tie onko tuolla mallilla mitään merkitystä mutta Solifer Finlandia 3002 se näytti olevan. Netistä löytyi tälläisiä kuvia.
http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/31/3146889217.jpg
http://img3.autodb.no/autoimg/8843855_460x0_crop_460x225.jpg
Aika monta kysymystä, niin vähän vastauksia :)
Katsastuksessa syynätään valut, jarrut ja käyvät ne allakin kurkkaamassa. Sammutin tulee olla huollettu.
Osia saa vaunuja huoltavista liikkeistä, tai ainakin neuvovat mistä saa esim. vankkurihuolto villähteellä.
Ja kun vaihdat noita luukkuja niin putsaat pellin puuhtaaksi vanhoista massoista vaikka tinnerillä ja luukkuihin vedetään butyylimassa. Ja nimenomaan butyylimassa, ei silikoneta eikä sikaflexejä. (Wurthin massasta olen kuullut ettei kannata käyttää, kovettuu melko pian.)
Renkaita saa kait tuuman kasvattaa myös vaunuissa... Luukut kainaloon ja menet käymään vaikka heinolacaravaanissa mallien kanssa, ne myy noita kaikkia.
bj45lava
23.06.2014, 10:25
Ilmaventtiileitä on suljettavia ja ei suljettavia, mut toi päällikupu on näköjään ihan sama edelleen, ollut alunperin vissiin electrolux, nykyään dometic, kolmella ruuvilla kiinni, ja niitä löytyy siitä helsinki caravanista kyllä...
Kannattaako noihin vaihtaa suoraan uusi kattoluukku kaikkineen mekanismeineen vai pelkästään tuo päällä oleva kansi? Ehkä se koko mekanismi niin saa nuo uudet butyyli möhnät sinne väliin. Vanhat on erittäin todennäköisesti hieman happamassa kunnossa. Tarviiko muuten katolla noita katon laitoja käsitellä jollain? Jotain massaa sinnekin?
Jengi on täällä varmaan enemmän ja vähemmän tapellut noiden kärryjen jarrujen kanssa leimalle. Jos vaihtaa sinne uudet jarrukengät vaan ja rasvaa nuo kaikki vivut sun muut niin en tiedä onko siinä suurempaa ongelmaa leimaa varten? Kärryn jarruja on kuitenkin vähän nihkeä etukäteen varmistella että ne toimii kuten kuuluu. Tosin tässä tapauksessa etuna on että vaunu on tuolla Tampereen kupeessa ja sieltä se pitäs vetää tänne pk-seudulle. En tiedä voinko varaa leiman täältä päin ja tuoda sen vaunun noinkin kaukaa leimalle? Eiköhän tuolla matkalla ala jarrut toimia :)
Pitää varmaan etukäteen vähän kysellä miten sen saa leimalle kun vanhuksilla ei ole siitä enää mitään otteita tallella. Varmaan runkonumerolla sen saa edelleen kilpiin? Ne on sen ainoat omistajat kuitenkin olleet. Jossain pitäs olla vielä etuteltta tuohon tallella.
Vois myös viritellä vaunuun peruutuskameran. Viimeksi kun Matille kävin Terracania esittelemässä niin se esitteli omaa vaunua mihin se viritteli langatonta peruutuskameraa. Tuollaisen vois itselle väsää kanssa.
Pie vaan ne orkkis kokoiset renkaat. Ei muuten mutta ihan vaan pussihousu meiningillä.
Ja Tästä (http://www.nettiauto.com/toyota/tercel/6353765) retrovaunulle retro veturi.:D
ps. asuntovaunuja ei saisi pestä painepesurilla, aiheuttaa 100% varmuudella pitkässä juoksussa kosteusongelmia.
ps. asuntovaunuja ei saisi pestä painepesurilla, aiheuttaa 100% varmuudella pitkässä juoksussa kosteusongelmia.
Mikä vaan aiheuttaa kuulemma saman lopputuloksen :D
Ja Tästä (http://www.nettiauto.com/toyota/tercel/6353765) retrovaunulle retro veturi.:D Mahtaisi olla hieman tuskaa tuollaisella pelillä vedellä vaunua. En tie mitä tuo vaunu mahtaa painaa? Vanhukset puhui että kokonaismassa ois 1600kg. Joten kyllähän tuolla sitä sais vetää. Mutta muinoin kun Suzuki Lianalla vetäsin tyhjää autotraileria niin jo sekin oli ihan tuskaa. Siinä kuitenkin piti olla 90hv tehoa, mut ei sillä oikein 80 vauhtia tahtonut päästä. Karmee kulutus vielä päälle.
ps. asuntovaunuja ei saisi pestä painepesurilla, aiheuttaa 100% varmuudella pitkässä juoksussa kosteusongelmia. Noh. Jos tuosta päältä nyt on pesty 20v liat niin eiköhän se sen kestä.
Mikä vaan aiheuttaa kuulemma saman lopputuloksen :D
No juu, ajan kanssa kaikki vaunut kastuu ja lahoaa. Painepesurilla prosessin saa kiihtymään ihan kivasti, eli ei kannata käyttää vanujen pesussa. Vaunujen vesivahingot ovat lisääntyneet samassa tahdissa kun painepesurit ovat yleistyneet. Kerran telkkarissa yksi vaunujen vesivahinkoihin erikoistunut korjaaja totesi, että painepesurit hänelle leivän pöytään tuo :D
Yhdellä tutulla putosi tuonnäköisestä Solikasta pihalle koko takaosaston seinä ikkunan alapuolelta. Pala repesi irti lattiasta, taka-ikkunalta ja nurkista. Onneksi pikkuvika ilmeni omassa pihassa, eikä tien päällä jonossa ajaessa - ja jonohan noiden takana on liikenteessä lähes aina ;)
Siinä oli takaseinän runko ihan lahona ja pintamuovit piti enää seinän alaosaa paikallaan. Päätti hän sen vielä korjata ja korjasikin, mutta koko vaunun seinärungot piti uusia, kun niistä puuttui puoli metriä alapäistä. Silti oli ennen hasardia päälle päin yhtä siistin näköinen kuin Nerd-O:n kuvissa oleva.
Vesi on siitä vekkuli aine, että se menee kaikenlaisista äärimmäisen pienistäkin rakosista seinärakenteeseen, mutta pois ei meinaa tulla millään. Painepesurilla voi tosiaan veden sisään pääsyä auttaa.
En pelottele mitenkän, mutta kannattaa tutkia ennen tien päälle lähtöä, notkuuko lattia tai seinät... :eek::D
Menee vähän ohi aiheen mutta haitanneeko tuo....
Aikanaan vuokrattiin viitisen vuotta vanha solttu viikoksi. Vaunu oli yksityisen omistama ja pääosin vuokrakäytössä. Vaunua haettaessa isäntä sitä kotipihalla suihkutteli painepesurilla. No, vaunun tarkistus silmämääräisesti, papereiden teko ja ajoon. Illalla leirintäalueella huomasin, että vaunu on etupäästään parista kohdasta sisäpuolelta melkoisen kostea. Vettä tuli seinän ja katon saumasta & sivuikkunan tiivisteiden raosta sisään. Tutkailin noita kohtia ulkopuolelta ja johan oli tiivisteet pullollaan. Ihan mielenkiinnosta lainasin naapurilta tikkaita ja kurkkasin vaunun katolle niin siellä kaikki oli ihan OK. Eli kaikki ne tiivisteet, joihin isäntä oli yltänyt pesurilla, olivat ihan moro :cool:
Jos joku ei painepesurin "taikaa" tiedä, niin se paineella tuleva vesi vie tiivisteiden alle kaikenlaista likaa, jolloin tiiviste pikku hiljaa alkaa pullottamaan ja sitä kautta ei pidä enää vettä. Pahimmillaan siellä tiivisteiden raoissa alkaa kasvamaan sammal :p
Ja toki sitten kun tiiviste ei enää pidä niin painepesurin vesi menee rakenteisiin.
Siinä oli takaseinän runko ihan lahona ja pintamuovit piti enää seinän alaosaa paikallaan. Päätti hän sen vielä korjata ja korjasikin, mutta koko vaunun seinärungot piti uusia, kun niistä puuttui puoli metriä alapäistä. Silti oli ennen hasardia päälle päin yhtä siistin näköinen kuin Nerd-O:n kuvissa oleva. Siis kuvissa oleva peli ei ole se mikä vanhuksilla on mökillä. Kunhan kaivoin netistä esimerkkikuvan. Muistaakseni 5v sitten faija tuohon oven puoleiselle seinälle vaihtoi runkopuut. Oisko ollut metrin verran happamia alhaalta. Vaikka tosiaan tuossa vaiheessa oli 15v seissyt katoksessa. Jollain se silloin katseli ettei se toinen puoli ollut hapantunut. Hieman itseä silloin yllätti että tuollaisen vaunun runko on ihan puusta väkerretty. Välissä styroksia. En tiedä miksei sinne ole voinut edes jotain kyllästettyä puuta pistää? Tuleeko siitä sitten jotain myrkkyjä sisäilmaan? Ihan suojaamatonta puuta oli.
Pitää varmaan kyljestä ne listat irroittaa ja laittaa niiden alla jotain möhnää niin pitävät veden vähän paremmin. Tuossa oli ainakin keulaan jo vähän sammalta päässyt kasvamaan kun ei sitä oltu pesty.
Kopaseppa pysyykö nuo keulan kahvat tolkusti kiinni?
Yleensä tuon korisissa solikoissa ne jää kouraan kun on kaula hapantunut.
Se ikkunan ympärys on pahin paikka noissa vaunuissa.
Isäukolla oli hiljan vastaava ja koko keula meni uusiin kun ikkunan tiivisteet oli vuotanut.
Merkistä riippumatta tuntuu tuo etuikkuna olevan paha paikka.
Suora pelti tilalle, jos aukomaan joutuu -> ainut toimiva ratkaisu.
Vedettäessä sateella tahtoo etuikkunan tiivisteet valskata monessa vaunussa. Ei tietenkään uusissa (toivottavasti), mutta näissä +10v ikäisissä.
Vaunu pihalle, ja kovalla sateella kokeilemaan tiivisteiden ympäritöjä -> selviää vuotopaikat, ja tuoreeltaan kun kuivattaa niin pienellä puuhastelulla tulee kuntoon. Ite raottanut rakenteita ja auton sisätilapuhallin hönkimään rakenteeseen kunnes tuntuu kuivalta (päivä pari).