View Full Version : airbag maasto käytössä
elikkäs tuli vähän aikaa sitten hommattua tollanen jeep gc wj 2000 4.7 v8 pensa ja tähän olisi tarkoitus vähän muutella maasto ominaisuuksia lisää niin tuli vain mieleen et miten tuo toimii mtässä kun siinä on airbagit et onko porukalla autoissa airbagit toiminnassa kun ajelee metässä.. tarkoitus olistehä raudasta uus vinssi puskuri keulille et on vähän veto apua jos tarvis..
Kannattanee paikallistaa bagien sulake, ja irroittaa se offailun ajaksi, joskin epätodennäköistä että bagit laukeaa. Eikös ne vaadi tietyn nopeuden ja hidastuvuuden ennenkuin aktivoituvat?
Kannattanee paikallistaa bagien sulake, ja irroittaa se offailun ajaksi, joskin epätodennäköistä että bagit laukeaa. Eikös ne vaadi tietyn nopeuden ja hidastuvuuden ennenkuin aktivoituvat?
onhan noita netissä videoita missä on suditeltu ja sit tökätty runko kiveen, ni bägit lauennu, vaikkei vauhtia ole, kun pari kmh. eli auto luulee liikkuvansa kova ja kun tökkää, ni bägit tulee silmille
http://www.youtube.com/watch?v=0Luigxvwyto
Näköjään melko pienessäkin vauhdissa voi laueta sopivasta kolauksesta puskuriin.
toyota4x4
20.06.2014, 15:41
joissain mm.susukeissa on myös mekaanisia airbageja, voi olla ettei varsinaisessa kolarissa/törmäyksessä ole lauennut mutta seuraavan kerran kynnysta ylittäessa laukee.. mekaanisen voi tunnistaa ettei airbagin merkkivaloa ole.
bj45lava
20.06.2014, 16:31
Niin ja vielä uudemmissa semmonen toiminto et ku pyörii ympäri, niin kaikki laukeaa vaiheittain. Voit myös kokeilla ottamalla boksin käteen ja kääntämällä ympäri virtojen ollessa päällä...
joissain mm.susukeissa on myös mekaanisia airbageja, voi olla ettei varsinaisessa kolarissa/törmäyksessä ole lauennut mutta seuraavan kerran kynnysta ylittäessa laukee.. mekaanisen voi tunnistaa ettei airbagin merkkivaloa ole.
Vipuvälitteinen ?? :D
Vipuvälitteinen ?? :D
Joo. Siellä on vähä niiku ilmajousen palkeet mitkä törmäyksen aikana joustaa ja puhaltaa ilmaa ratisa olevaan airbägiin. Niiku.
onhan noita netissä videoita missä on suditeltu ja sit tökätty runko kiveen, ni bägit lauennu, vaikkei vauhtia ole, kun pari kmh. eli auto luulee liikkuvansa kova ja kun tökkää, ni bägit tulee silmille
Kyllä ne bägit saa tietonsa lähinnä kiihtyvyysantureista että laukeaako vai ei, tosin himena uudemmassa voi olla kaksivaiheiset bägit siten, että hitaammassa ajonopeudessa ei pamahda täydellä latauksella päin näköä.
Itse en ole ikinä kytkenyt bägejä pois päältä, ja aika harvoin noita bägien laukeamisia tulee edes kovemmassa metsäkäytössä. Toisaalta joskus sopivalla kolauksella - ihan vaikka hiippailemalla edeten - ne voi pamahtaa.
toyota4x4
22.06.2014, 10:30
2001 hiluksissa ja patrollissa 99 oli airbagit ne ei ainakaan lauennu venäjän safarilla vaikka mutaboorissa ajeli ja joen ylityksesssä vinssauksessa ymm pompotuksessa. eikä ne laukeekkaan kuin niitä oikeesti tarvitaan .
Ei ole onneks mun Jimnyssäkään ainakaan vielä poksahtaneet, vaikka melkoista ryskettä on auto maastossa kokenutkin ajoittain.:D
toyota4x4
22.06.2014, 10:40
http://www.youtube.com/watch?v=0Luigxvwyto
Näköjään melko pienessäkin vauhdissa voi laueta sopivasta kolauksesta puskuriin.
https://www.youtube.com/watch?v=2mZ_Fvtq0jY
https://www.youtube.com/watch?v=DBcA8BJmMHo
tässä on kanssa jeeppi jossa lojahtaa airbagi. taitaa olla mekaaninen noissa jeepeissä airbag voi jysähtää silmille vaikka ajaa routa kuoppaan.
Korjaamon ovenkynnys laukaisi bagit, kun oli pakkaspropun ulosvetäjä tukivarren päällä ja kolahti runkoon todella KOVAA (vain kerran!). Nopeutta huimaavat 3-5km/h. :confused::confused::eek::eek:
Ja kyseessä oli täysin uusi auto....
Valo vaan tuppaa jäädä sitten palamaan, mutta älä huoli, jos kolarin ajat niin kaikki tyynyt kyllä pullistuu!!!
Tuli tuossa mileen, jotta taitaa olla Autoliv:n tekemä järjestelmä, jossa on mekaaninen tunnistus kiihtyvyydelle. Sallii 3kertaa "pienen" töyssyn ja sitten pimenee. Tai sitten kerran kovaa ja sen jälkeen uusiksi ohjainlaite. Löytyy keskikonsolista ja suosittelen poistamista offailun ajaksi, koska hintaa on enemmän kuin riittävästi. Ja sopii ainoastaan yhteen konfiguraatioon, joten toisen samanlaisen löytäminen lähes epätoivoista.
https://www.youtube.com/watch?v=2mZ_Fvtq0jY
https://www.youtube.com/watch?v=DBcA8BJmMHo
tässä on kanssa jeeppi jossa lojahtaa airbagi. taitaa olla mekaaninen noissa jeepeissä airbag voi jysähtää silmille vaikka ajaa routa kuoppaan.
Kyllä ne ihan kiihtyvyysantureilla on olleet alusta asti :)
Kyllä ne ihan kiihtyvyysantureilla on olleet alusta asti :)
Ja sammuuha nuo motitkin samalla, joten ihan "elektronik" on kyseessä...
Mites Stadissa silloin kävi, oliko "itkuliinoja" siinä autossa????
Jaa minun vanhassa? Ei ollut vielä sen ikäisessä.
Eipä ole mazdarangerin airbagi ainakaan vielä poksahtanut (kop-kop). B2500 käyttöönotettu keväällä 2000.
J0hannes
25.06.2014, 19:31
En nyt osaa sanoa, mitä lisätietoa tämä tuo, mutta...
Kokeiltiin tossa pari viikkoa sitten, miten airbagista tulee pataan:D
9qWnrYZsNL0
Tässä apparin puolella simuloitiin myös, kun on "läppäri" bagin luukun päällä
Eu-7ah3nGGA
Kuskin puolella kisapainoinen "kuski" nojaa rattiin juodessaan vauhtimehua:D
On nuo hurjan näköisiä turvatoimia, ei kyllä vapaaehtoisesti ottais lärviinsä ...
Niinhän se kuulemma on että tuntuu vähän kun turpaan saisi nyrkkeilyhanska kädessä :D Toisaalta, jos vaihtoehtona on se mäjäys naamaan vs. muotoilla rattikehä omalla otsalla uuteen muotoon niin otan mieluusti tuon bägin..
Kerran on pussi poksahtanut naamalle kolaritilanteessa ja kyllähän se nenän ja posket saa kipeäksi. Mutta verrattuna iskuun ohjauspyörään, helppo nakki.
Samaan sarjaan kuulemma menee turvavöiden kiristimet. Nehän kanssa toimii pyroteknisesti ja samoilla mekanismeillahan nekin laukeaa, kuin airbagitkin ja turvavyön mallista mustelmaa voi tulla ja kylkiluutkin olla kovilla. Maastoajossa voisi olla ikävämpi juttu, mutta kolarissa varmasti hyvä, kun ei saa alkuvauhtia ja sitten vyöhön pysähdy...
http://fourtitude.com/wp-content/uploads/2013/12/Audi-crash-test-history-284.jpg
Kuka muistaa Audin 80-luvun turva systeemin?
Jos kone ja vaihdelaatikko siirtyy kolarissa taaksepäin, niin vaijerit vetää rattipylvästä eteenpäin, ja kiristää etu turvavyöt.
Yksinkertainen ja toimiva systeemi, eikä tartte pelätä "pommeja" ratissa/kojelaudassa. :)
Yksinkertainen ja toimiva systeemi, eikä tartte pelätä "pommeja" ratissa/kojelaudassa. :)
Minä kyllä pelkäisin hemmetisti enemmän tuollaista mekaanista hirvitystä, kuin räjähdyspanoksella toimivia bägejä ja turvavyön esikiristimiä...
Tosin turvavyön esikiristimiinhän tuli voimanrajoittimet siksi, että hieman pienemmissä kolareissa ne kiristimet aiheutti mm. kylkiluun murtumia aivan turhaan. Ihmiskroppa ei kestä ihan kaikkea. Bägitkin on jo pidempään olleet kaksivaiheisia, eli ne ei välttämättä paukahda täydellä voimalla hitaassa törmäyksessä.
toyota4x4
27.06.2014, 00:53
Minä kyllä pelkäisin hemmetisti enemmän tuollaista mekaanista hirvitystä, kuin räjähdyspanoksella toimivia bägejä ja turvavyön esikiristimiä...
Tosin turvavyön esikiristimiinhän tuli voimanrajoittimet siksi, että hieman pienemmissä kolareissa ne kiristimet aiheutti mm. kylkiluun murtumia aivan turhaan. Ihmiskroppa ei kestä ihan kaikkea. Bägitkin on jo pidempään olleet kaksivaiheisia, eli ne ei välttämättä paukahda täydellä voimalla hitaassa törmäyksessä.
joissain autoissa voilla esim 10 eri laukaisu vaihtoa ehtoa, mm penkissa oleva antuturi /semmoinen kalvo tunnistaa kuljettajan/matkustajan painon ja kevyt kuski ei täyttä lojausta.jne..
toyota4x4
27.06.2014, 01:09
http://fourtitude.com/wp-content/uploads/2013/12/Audi-crash-test-history-284.jpg
Kuka muistaa Audin 80-luvun turva systeemin?
Jos kone ja vaihdelaatikko siirtyy kolarissa taaksepäin, niin vaijerit vetää rattipylvästä eteenpäin, ja kiristää etu turvavyöt.
Yksinkertainen ja toimiva systeemi, eikä tartte pelätä "pommeja" ratissa/kojelaudassa. :)
. mm maastureissakin kun on pitkä rattiakseli, niin on liuku joka menee törmäysessä sisään jos akseli pohjii niin ratti akselin nivel menee poikki.
ostin 92:n lj70:n joka oli ajettu kuskin mukaan mäntyyn noin +60-70km/h, jopa noin vanhoissa autossa on jotain jo ajateltu. vaihe loota kone paketti oli sukeltanut auton alle etutukivarret olivat taipuneet eivätkä menneet ohjaamoon, ratti akselin nivel oli mennyt poikki liuku osan pohjittua. mutta suurin syy miksi kuljettaja selvisi hengissä oli se että oli 2 promillen kännissä ja lihaksen rentoina kun kolari tapahtui, tätä asiaa autotehtaatkin ovat tutkineet miten ihmisen lihakset saisi lamauttua rennoksi törmäyshetkellä.
mutta suurin syy miksi kuljettaja selvisi hengissä oli se että oli 2 promillen kännissä ja lihaksen rentoina kun kolari tapahtui, tätä asiaa autotehtaatkin ovat tutkineet miten ihmisen lihakset saisi lamauttua rennoksi törmäyshetkellä.
Käänteinen alko-lukko pakolliseksi varusteeksi? :D:D:D
Fruehauf-CJ
30.06.2014, 16:56
Jossakin keskusteluissa valiteltiin ettei rättiniveleen löydy korjaussarjaa.
Hankalasti löytyy, mutta löytyy:
http://www.jcwhitney.com/dorman-steering-shaft-coupling-kit/p3051033.jcwx?skuId=3399754&filterid=c11318d1163u0j1
http://img1.jcwstatics.com/is/image/Autos/GRP-dorst51114_is?$JCW_MAIN$
"For Chrysler/Ford/GM 1965 and newer models"
Säätäjä_setä
01.07.2014, 00:59
Tässä on vielä tutkimuksesta otetut videot pitkinä versioina. Johannes saattaa tehdä vielä hidastetut version incar kameran otoksista.
http://youtu.be/TEGHnfEWsnE
http://youtu.be/PPlKEiMZIdU
http://youtu.be/Eu-7ah3nGGA
http://youtu.be/9qWnrYZsNL0
Homman opetus oli ainakin se, että turhaa rojua ei kannata pitää ikkunalaudalla missä on airbagi. Paukun voimakkuus ei oikein välity videolla. Vastaa suunnilleen haulikon laukausta. Voi tulla korvat kipeäksi vaikka muuten pelastuisikin.
Säätäjä_setä
01.07.2014, 01:12
Tässä vielä muutama kuva kaasugeneraattoreista. Paukku räjäytetään selvästi paineastiassa mistä kaasu purkaantuu "hallitusti" pienistä reijistä tyynyyn. Kuskin tyynyyn oli palanut väkän jälkeäkin sisäpuolelle. Mielenkiintoinen havainto oli, että kaasugeneraattoreissa luki: Suzuki Deutschland ja valmistaja näyttäisi olevan BAG S.p.A Italiasta. Kontrolleripurkki oli Siemensin tekosia. Vaikka on Japanilainen auto niin nämä kamat näyttävät olevan kaikki Euroopasta.
toyota4x4
01.07.2014, 07:12
Tässä vielä muutama kuva kaasugeneraattoreista. Paukku räjäytetään selvästi paineastiassa mistä kaasu purkaantuu "hallitusti" pienistä reijistä tyynyyn. Kuskin tyynyyn oli palanut väkän jälkeäkin sisäpuolelle. Mielenkiintoinen havainto oli, että kaasugeneraattoreissa luki: Suzuki Deutschland ja valmistaja näyttäisi olevan BAG S.p.A Italiasta. Kontrolleripurkki oli Siemensin tekosia. Vaikka on Japanilainen auto niin nämä kamat näyttävät olevan kaikki Euroopasta.
"Suomeen Swiftit tuotiin vuodesta 1997 alkaen Unkarista (Magyar Suzuki Corporation). Aiemmasta japanilaisesta mallista unkarilaisen erottaa parhaiten erilaisesta konepellin ja etulamppujen mallista"