PDA

View Full Version : Hiacen etukardaanin lähtö väljä? Hiluxin jakis tilalle?


Ippe69
18.06.2014, 20:05
Elikkä auto on hiace vuosimallia -89
Kuva ongelmakohdasta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6813&pictureid=157541
Kardaanissa ja jakolaatikon akselissa on boorit, jotka ovat aikojen saatossa menneet väljäksi. Lisäksi laatikon rungossa on liukulaakeriholkki, joka tukee kardaania. Sen olen kerran vaihtanut ja on hetken aikaa parempi, mutta kuluu nopeasti, kun boorit on väljiä.
Korjaus onnistuisi tietysti helpoiten vaihtamalla osat uusiin, mutta valmistus on lopetettu. Purkaamoilta olen kysellyt, mutta ei vielä ainakaan ole löytynyt sellaista, mikä ei olisi valmiiksi väljä. Mahdollisia muita korjauksia tuli itselle mieleen ainakin jonkilainen kannatin kardaanille tuohon laatikon etupuolelle, mutta toteutus aika hankala, eikä lopputulos ole välttämättä sen parempi. Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa hiluxin jakolaatikko, niissähän on etukardaanin lähtö laipalla, kuten takanakin? Sopiikohan hiluxin jakolaatikko tuohon päälaatikkoon "heittämällä"? Sitten pitäisi karaaniin tehdä varmaan liukuosakin, nythän tuo akseli pääsee liikkumaan booreissa pitkittäissuunnassa. Mitä muuta ongelmaa odotettavissa? Miten hilun jakiksessa on vaihdevivut?
Jos jollain on hyviä ideoita, niin kertokaa ihmeessä!

Nuinkin tuo kyllä toimii, mutta ravistaa maantienopeuksissa, jos napalukot on päällä. Talvella varsinkin ärsyttävä, kun nelivetoa tarvitsee usein.


Edit. Kun aloin hiluxien jakiksista kuvia katsomaan, niin se etukardaanin lähtöhän on kokonaan väärällä puolella. Perkele!

tieto
18.06.2014, 23:09
eikait se kartaani etu kartaani tarvi mittää jatko systeemiä. paa uusholkki ja tiiviste. ja kartaanin poorit puhistaa huolellisesti ja laakeri lukitteella kiinni menee taas jonku aikaa.

HeikkiH
19.06.2014, 08:25
Kun aloin hiluxien jakiksista kuvia katsomaan, niin se etukardaanin lähtöhän on kokonaan väärällä puolella. Perkele!

Entä jos yhdistää nuo kaksi? Eli ottaa Hilun jakiksesta etusen lähdön ja asentaa sen Hiacen jakikseen.

edit/ Eihän se ihan tosta vaan onnistu kun on tuo häntä ja kuori yhtä valua.

Ippe69
19.06.2014, 19:42
eikait se kartaani etu kartaani tarvi mittää jatko systeemiä. paa uusholkki ja tiiviste. ja kartaanin poorit puhistaa huolellisesti ja laakeri lukitteella kiinni menee taas jonku aikaa.
Oletko itse kokeillut laakerilukitetta tuollaiseen? Epäilen vahvasti, ettei kestä montaa kilometriä. Mietin kyllä aiemmin kemiallista metallia tai sikaflexiä tai jotain, mutta en usko, että siellä mikään liima pysyy. Pelkkä holkin ja tiivisteen vaihtaminen ei tosiaan auttanut kuin joitain satoja kilometrejä. Aika vaiva niin usein niitä vaihtaa.

Entä jos yhdistää nuo kaksi? Eli ottaa Hilun jakiksesta etusen lähdön ja asentaa sen Hiacen jakikseen.

edit/ Eihän se ihan tosta vaan onnistu kun on tuo häntä ja kuori yhtä valua.

Tuostapa tuli mieleen, että voiskohan tuohon laatikon akseliin yhdistää laipan jollain pulttiliitoksella tai vaikka hitsaamalla. En nyt vain muista, että missä järjestyksessä tuo laatikko puretaa/kasataan. Meinaan että saako koko laatikkoa enää purettua, jos sen akselin hitsaa. Pitää melkein ostaa toinen tuollainen laatikko ja tutkia, jos en helpompaa ratkaisua keksi.

Tomppaa_
19.06.2014, 19:53
Eihän tuo kardaani niihin pooreihin tukeudu, vaan juurikin se liukulaakeri laakeroi tuon kardaanin. Onkos sulla se kardaanin liukuosa ehjä? Yleensä stefan kohdalla vanhemmiten on melkoiset urat joka saattaa vanhemmiten pilata uudenkin stefan nopeasti. Pieni väljä ei haittaa tuossa liu'ussa yhtään. Ostitkos stefan merkkiliikkeestä vai jostain tiivistekaupasta?

Ippe69
19.06.2014, 21:17
Eihän tuo kardaani niihin pooreihin tukeudu, vaan juurikin se liukulaakeri laakeroi tuon kardaanin. Onkos sulla se kardaanin liukuosa ehjä? Yleensä stefan kohdalla vanhemmiten on melkoiset urat joka saattaa vanhemmiten pilata uudenkin stefan nopeasti. Pieni väljä ei haittaa tuossa liu'ussa yhtään. Ostitkos stefan merkkiliikkeestä vai jostain tiivistekaupasta?

Ei kardaanissa ainakaan mitään selkeästi näkyvää vikaa ollut, mutta ei se varmaan uuden mitoissa ole. En kyllä erikseen katsonut sitä stefan kohtaa, tuo "kaulus" peittää sen. Tamgearsilta ostin stefan ja holkin, holkki oli ainaki toyotan, stefasta en muista.
Pitää käyttää kardaani irti ja tarkistaa kunto.
Pieni väljyys ei varmaan haittaisi, mutta tuo kyllä ravistaa jo melkoisesti.

BJ-40/76
19.06.2014, 21:23
Ulkomuistista:
Tuossa 4wd hiacessa etukardaani lähtee laatikosta samaan tapaan kuin teinicorolla yms. kardaani; siis tuossa etukardaanissa ei ole liukua, vaan molemmat ristikot on samassa putkessa.

siis jos boorit (jakolaatikon öljytilassa) on väljät, ja kardaani kiero/epätasapainossa, niin tuo tukipusla voi todellakin kulua nopeasti.

Mutta miten on mahdollista, että kardaanin/jakiksen etuvetoakselin boorit on kuluneet? siis ne on öljypinnan alapuolella? onko joskus ajettu kuivana? ja vaihdettu ketju? missä kunnossa k.o etuvedon akselin laakerit on?

RIPAX
19.06.2014, 21:54
Mulla taitaa olla tommonen jakolaatikko,se tosin on kai -88 hiasesta mut pitäs olla sama,laatikkonumeron tarkistamalla se selviäis. Perimä tiedon mukaan se mun loota pitäs olla iskussa mut tiedä niistä,voin tutkia asiaa jos kiinnostaa,hinnan kiroissa ei oo liekkö satasen kieppeissä.

Tomppaa_
19.06.2014, 22:56
Ulkomuistista:
Tuossa 4wd hiacessa etukardaani lähtee laatikosta samaan tapaan kuin teinicorolla yms. kardaani; siis tuossa etukardaanissa ei ole liukua, vaan molemmat ristikot on samassa putkessa.

siis jos boorit (jakolaatikon öljytilassa) on väljät, ja kardaani kiero/epätasapainossa, niin tuo tukipusla voi todellakin kulua nopeasti.

Mutta miten on mahdollista, että kardaanin/jakiksen etuvetoakselin boorit on kuluneet? siis ne on öljypinnan alapuolella? onko joskus ajettu kuivana? ja vaihdettu ketju? missä kunnossa k.o etuvedon akselin laakerit on?

Siis se liuku on tuossa jakolaatikossa, samassa kohtaa kuin stefakin. Lähtee siis vetämällä pihalle jakolaatikosta.

Ippe69
20.06.2014, 06:06
Ulkomuistista:
Mutta miten on mahdollista, että kardaanin/jakiksen etuvetoakselin boorit on kuluneet? siis ne on öljypinnan alapuolella? onko joskus ajettu kuivana? ja vaihdettu ketju? missä kunnossa k.o etuvedon akselin laakerit on?
Väljä tuo oli jo autoa ostaessa, joten en osaa sanoa, että miksi se on kulunut. Auto on ollut Utsjoella siihen asti, kun minä sen ostin, siellä on pitkä talvi, joten sillä on hyvinki voitu ajaa nelivedolla satojatuhansia kilometrejä. 400 tkm on jo mittarissa, en tiedä onko siinä kaikki. Ensimmäiseksi tilasin laakerit, koska oletin vian olevan niissä. En siis ollut silloin vielä purkanut laatikkoa, enkä tuntenut sen rakennetta. Vaihdoin silloin ne, vaikka ei vanhoissakaan mitään vikaa ollut. Ketjua en ole vaihtanut, mutta ei kai se pitäisi tuohon vaikuttaa?

Siis se liuku on tuossa jakolaatikossa, samassa kohtaa kuin stefakin. Lähtee siis vetämällä pihalle jakolaatikosta.
Tuli mieleen, että onkohan holkin vaihto mahdollista laatikkoa purkamatta? En aikaisemmin ajatellut asiaa, mutta liukuvasaralla se saattaisi irrota, jos vasaran pää vain sinne sopii. Eikö se ole vain tiukalla sovitteella, ei ollut lukkorengasta tms? Ja tulee laatikosta ulospäin? Siitä on jo jonkin aikaa kun viimeksi sen purin, en enää muista.
Jos vaihto onnistuu nuin, niin sama vaikka vuosittain vaihtaiski holkin.

Ripaxille laitoin viestiä.

toyota4x4
20.06.2014, 15:49
mulla on jonkun uudemman hiacen jakis ilman alennus vaihteistoa. vähän ajettu voin myydä

Tomppaa_
21.06.2014, 09:38
Väljä tuo oli jo autoa ostaessa, joten en osaa sanoa, että miksi se on kulunut. Auto on ollut Utsjoella siihen asti, kun minä sen ostin, siellä on pitkä talvi, joten sillä on hyvinki voitu ajaa nelivedolla satojatuhansia kilometrejä. 400 tkm on jo mittarissa, en tiedä onko siinä kaikki. Ensimmäiseksi tilasin laakerit, koska oletin vian olevan niissä. En siis ollut silloin vielä purkanut laatikkoa, enkä tuntenut sen rakennetta. Vaihdoin silloin ne, vaikka ei vanhoissakaan mitään vikaa ollut. Ketjua en ole vaihtanut, mutta ei kai se pitäisi tuohon vaikuttaa?


Tuli mieleen, että onkohan holkin vaihto mahdollista laatikkoa purkamatta? En aikaisemmin ajatellut asiaa, mutta liukuvasaralla se saattaisi irrota, jos vasaran pää vain sinne sopii. Eikö se ole vain tiukalla sovitteella, ei ollut lukkorengasta tms? Ja tulee laatikosta ulospäin? Siitä on jo jonkin aikaa kun viimeksi sen purin, en enää muista.
Jos vaihto onnistuu nuin, niin sama vaikka vuosittain vaihtaiski holkin.

Ripaxille laitoin viestiä.

Kyllä se laatikon purkamisen vaatii. Prässillä vanha pois ja uus tilalle. Se on niin ohut seinämäinen että en usko että liukuvasara pysyisi siinä reunassa

Ippe69
22.06.2014, 20:21
Käytin akselin poissa ja taitaa olla niin, että tarvin uuden kardaanin, enkä jakista. Kovin paljoa se ei ole kulunut, mutta pinta hieman epätasainen, mikä taas kuluttaa laakeriholkkia. Stefan kohdalta akseli oli kunnossa.

mulla on jonkun uudemman hiacen jakis ilman alennus vaihteistoa. vähän ajettu voin myydä
Ei kiitos, kyllä alennusvaihde on ehdoton. Muuten semmonen jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä kyllä kelpaisi.

Ippe69
07.07.2014, 17:05
Vikahan korjaantui jakolaatikon ja kardaanin pään vaihtamalla. Tuntui tosiaan väljää olevan vähän molemmissa, joten vaihtoon meni. Pitää jatkossa olla tarkkana, että vaihtaa laakeriholkin heti, kun alkaa väljää tulemaan, ettei pilaa akselia.