View Full Version : Renkaat jenkeistä
Bridgestonen Euroopan rengaskoot ovat vähän rajoittuneet
verrattuna Pohjois-Amerikan Yhdysvaltoihin. Kun kerta osia
tilataan sieltä niin kai sitten renkaitakin?
Vinkkaisko joku kotimaisia firmoja, jotka vois normaalin
maahantuontiohjelmansa ohessa (tai helkkari ihan miten vaan)
tuoda sieltä rengassatsin Suomeen. Tai sitten jenkkiläistä
firmaa joka toimittais Visaa vastaan siltakiveä Suomeen asti.
Kevyempää pohdintaa: Jos joku haluaisi tietää, että kumpi
painaa enemmän, esim. profiilin muuttaminen 75 --> 80 vai vanteen
halkaisijan muuttaminen tuumalla isommaksi (molemmissa tapauksissa
renkaan halkaisija pysyis suur.piirt. samana), niin miten
vastaisitte. Joo, saa myös viisastella.
- heellurei ja onnikiideon -
quote:
Bridgestonen Euroopan rengaskoot ovat vähän rajoittuneet
verrattuna Pohjois-Amerikan Yhdysvaltoihin. Kun kerta osia
tilataan sieltä niin kai sitten renkaitakin?
Vinkkaisko joku kotimaisia firmoja, jotka vois normaalin
maahantuontiohjelmansa ohessa (tai helkkari ihan miten vaan)
tuoda sieltä rengassatsin Suomeen. Tai sitten jenkkiläistä
firmaa joka toimittais Visaa vastaan siltakiveä Suomeen asti.
Täältä ainakin saa jotain: http://www.racersplace.fi/home.php
Mut eipä satu Bridgestone olemaan valmistajien listalla... kysy silti.
quote:
Kevyempää pohdintaa: Jos joku haluaisi tietää, että kumpi
painaa enemmän, esim. profiilin muuttaminen 75 --> 80 vai vanteen
halkaisijan muuttaminen tuumalla isommaksi (molemmissa tapauksissa
renkaan halkaisija pysyis suur.piirt. samana), niin miten
vastaisitte. Joo, saa myös viisastella.
- heellurei ja onnikiideon -
Suunnilleen samoissa mennään... karkeesti ottaen. Isommissa koissa profiilin muuttaminen vaikuttaa enemmän ulkohalkaisijaan kuin vanteen tuuma. Tai siis hetkonen... mikä täs nyt on oikein kysymys? Kumpi painaa enemmän? Rengas + vanne -yhdistelmä vai mikä?
Voisitko laittaa linkkiä josta näkisi noita Bridgestonen isompia renkaita? Nopealla haulla en kyllä löytänyt kuin 33" ja sitten on se huhu niistä 37" kumeista jotka ovat jollekin kuorma-autolle (eli liian jäykät kyljet ja outo vannekoko).
Esim. amerikan kotisivujen kokoluettelo:
http://www.bridgestonetire.com/tireselector/dpp/sizespecs.asp?passproductid=170
Jossa LT285/75R16 on halkaisijaltaan suurin kumi (33.1").
Racersplace oli mielessä ja ei kai ne suutu jos kysyy.
Olis nimittäin saatavilla 17" kivat vanteet katukäyttöön..
Toi toinen M/T 694:n taulukko on ihan sama kuin JF:n eli kadoksiin jää isoisot renkaat yhäkin.
http://www.tirerack.com/tires/Spec.jsp?make=Bridgestone&model=Dueler+M%2FT+D673
Pohdinnassa oli että 17" + 80-profiili vai 16" ja 75-profiili, kun
haluais vanhaa autoparkaa sääliä aina kun voi ja pitää jousittamaton
paino vähissä. Mutta taitaa olla kaiken hukkaa alkaa alkaa tän kanssa
kikkailee.
- heellurei ja onnikiideon -
quote:
Racersplace oli mielessä ja ei kai ne suutu jos kysyy.
Olis nimittäin saatavilla 17" kivat vanteet katukäyttöön..
Toi toinen M/T 694:n taulukko on ihan sama kuin JF:n eli kadoksiin jää isoisot renkaat yhäkin.
http://www.tirerack.com/tires/Spec.jsp?make=Bridgestone&model=Dueler+M%2FT+D673
Pohdinnassa oli että 17" + 80-profiili vai 16" ja 75-profiili, kun
haluais vanhaa autoparkaa sääliä aina kun voi ja pitää jousittamaton
paino vähissä. Mutta taitaa olla kaiken hukkaa alkaa alkaa tän kanssa
kikkailee.
- heellurei ja onnikiideon -
Et taida löytää 17" 80-profiilista rengasta, vai tarkoittanetko toisinpäin: 16" 80-profiili ja 17" 75-profiili? Silti valikoima vähissä.
Paino riippuu kyllä eniten vanteen painosta, aluvanne tietysti paljon peltistä kevyempi. Samankokoisissa renkaissa on myös huomattavia painoeroja.
Joo ei pääse kovasti valikoimaan.
Tirerackin sivuilta löytyy renkaspainot (ja kuviosyvyydet ym.)
kootusti, muualta on aika vaikea löytää. Mikä niissäkin tiedoissa
on niin pirrkuleen salailtavaa?
Racersplacesta lupasivat puhelimessa palata sähköpostiin ja yksi
oldie's autokamaa maahantuova firma kertoi jo suuntaa-antavan hinnan.
Saapas näkee.
- heellurei ja onnikiideon -