View Full Version : LR/Salisbury: taka-akselin pultattava kartio
Eli se kartio mihin ylempien tukivarsien pallonivel tulee ilmeisestikiinni, sellainen pultattava malli, mikähän mahtaisi olla ko. osan numero ja/tai mistä sellaisia saa hankittua?
Eli niinkuis näissä kuvissa:
http://i65.photobucket.com/albums/h228/Geobloke/SalisburyAxleTopMount_zps7d519a9c.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v165/istruggle2gate11/dans/aframe1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v165/istruggle2gate11/dans/aframe2.jpg
http://i266.photobucket.com/albums/ii264/bustersbus/rear%20axle/rearaxlerestoration001.jpg
Tarve yllätten sellainen, että olis tarkoitus laittaa rangen alusta ei-LR akseleihin kiinni, ja jos noita takakartioita on kaupassa niin ei tartte leikellä irti niitä vanhoista akseleista.
-Paavo
Täällä http://www.roversnorth.com/Land-Rover-Parts/990 oli nimi "A FRAME BRACKET" (osa 10) mutta numero on kaupan oma, ja reilu viissataa taalaa tuntuu hiukka paljolta tollasesta.
http://5037e1fccabb179f1658-62e5af32a294b8442eb1497c43445a01.r85.cf2.rackcdn.c om/Images/category/990-salisbury-diff.jpg
Racingrabbit
01.06.2014, 17:28
NRC9607 on osan Land Rover numero ja kauhean hintainen katteli mistä tahansa.
Ei taida kovin usein noita mennä rikki normaalikäytössä.
LaaLaa:lla oli ainakin aikaisemmin myynnissä noita kartioita irrallaan,kysäses siltä ;)
Edittiä: vanha ilmoitus,mutta joku aika sitten oli puhetta että noitakin vielä löytyisi: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30667
Uusia valmiita?
http://www.yrmlandrover.com/Land-Rover-Defender/Discovery/Range-Rover-Classic-Rear-Axle-A-Frame-Bracket
http://www.yrmlandrover.com/Land-Rover-Defender/Discovery/Range-Rover-Classic-Rear-Axle-A-Frame-Bracket-Boss-only
Reilu viissataa voi hyvinkin olla myyntihinta, ei tuo ihan kulutusosa ole..
On vissiin eka LR-osa joka tuntuu kalliille, tai toka, jos hankkimatta jäänyt Rangen ABS-anturi lasketaan (nyt näitä on kolme joutilasta jos joku tarttee). Miten itussa tollanen metallinpala voikin maksaa £260?
Kiitoksia Racingrabbit ja baxxter hyvistä vastauksista, kyselen laalaalta ekana, ja jos ei oo niin tilaan sitten yrmistä.
-Paavo
Ihan aiheeseen liittymätät, mutta kun nuo kyseessä olevat Saliburyn akselit on käsittääkseni Danan sukulaisia, niin onko toi Defendirin tuonnäköinen perä jokseenkin sama kapistus kuin Dana44?
LR Salisbury on dana 60 variantti.
Ihan aiheeseen liittymätät, mutta kun nuo kyseessä olevat Saliburyn akselit on käsittääkseni Danan sukulaisia, niin onko toi Defendirin tuonnäköinen perä jokseenkin sama kapistus kuin Dana44?
Eiku Dana60, vetarit on ohuemmat. Paksuimmat dana60 vetarit ei mahdu roverin navasta läpi, pultit on eri kierteillä jne hankaluuksia on jos tahtoo osia sekottaa.
Racingrabbit
01.06.2014, 18:31
Ihan aiheeseen liittymätät, mutta kun nuo kyseessä olevat Saliburyn akselit on käsittääkseni Danan sukulaisia, niin onko toi Defendirin tuonnäköinen perä jokseenkin sama kapistus kuin Dana44?
Ymmärtääkseni tuo Defendereissä käytetty Salisbury on järeydeltään vastaava kuin Dana 60
Edittiä: amatimies ehti ensin...:D
Ok.. no toisaalta ihan järkeenkäypää, koska onhan noissa isommissa Defeissä kuitenkin varsin reilu kantavuus taka-akselilla. Toisinsanoen vetareita lukuunottamatta tuon pitäisi olla kohtuu kestävä akseli :)
Kuinka suoraan tollanen salisbury menis rangen alle? Tukivarsien kiinnikkeet/mitat, ja pinjonin pituus (-> kardaanin pituus) ja kardaanin laippa jne.?
Jarrut pitäis tietty vaihtaa, onko tuohon jotain helppoa levykonversiota?
Racingrabbit
03.06.2014, 05:09
Kuinka suoraan tollanen salisbury menis rangen alle? Tukivarsien kiinnikkeet/mitat, ja pinjonin pituus (-> kardaanin pituus) ja kardaanin laippa jne.?
Jarrut pitäis tietty vaihtaa, onko tuohon jotain helppoa levykonversiota?
Verrattuna "Rover" perään (RRC/Disco1/Defe90)
Tukivarsien kiinnikkeet/mitat samat,leveys sama
Kardaanin laippa sama,pinioni hieman pidempi -> kardaani lyhempi
Saa suoraan myös levyjarrullisena (90-luvun alusta eteenpäin levyjarrullisia)
Jarrut pitäis tietty vaihtaa, onko tuohon jotain helppoa levykonversiota?
Mulla on -87 rangen jarrut salisburyssä. Jarrusatulan korvake ei ole ihan bolt-on, mutta offroadpajalta saa suoraan sopivan. Koskaan en saanut rumpujarruja toimimaan hyvin, ei ehkä sovi rangen pääsylinterin kanssa yhteen? Tietty kilvelliseen rangeen on pakkokin vaihtaa levyt taakse.
Kardaani tosiaan on pakko lyhentää.
Jousilautanen ehkä eri, mutta aika pieni murhe?
Kysytäänpä nyt tässä samalla kun liippaa likeltä asiaa. Onko noissa erimallisissa keskipalloissa eroa liikevaroissa tms. merkittävästi kun on säädettävää ja ei-säädettävää mallia? Muita nivelvaihtoehtoja? Pitäis Toisenmerkkiset akselit sovitella roveriin ja samallahan nuitakin juttuja hollais kohdalleen niin ei tarvi moneen kertaan tehdä samaa paikkaa. Yhden toteutuksen olen nähnyt että keskelle oli laitettu uniball nivel mutta tässä tapauksessa kyseessä ei ollut tieliikenteessä oleva auto.
Säädettävien ja ei säädettävien liikeradoista ei ole tietoa mutta tarvikkeena(Suomessa?)
Muudään niveltä jossa on rajoittunut liikerata. Saattaa vakiorangessa toimia, mutta jos meinaa oikeesti joustatella niin liikerata ei riitä.
Racingrabbit
04.06.2014, 15:54
Tuollaiseen törmäsin netissä,on vaan pirun hinnakas (noin 400€ + rahti)
http://www.mm-4x4.com/ekmps/shops/mm4x4/images/replacement-a-frame-joint-defender-ba-7611-4933-p.jpg
Eikös nyt tuollaisen käikäleen äkkiä leikkele rälläkällä jostain riittävän paksusta latasta (mitä tuo nyt sitten onkaan, 20 milliä tjsp., vai onko niinkään paljoa?), siihen pylväsporakoneella kiinnitysreiät, ja jollain laadukkaalla uniballilla sitten tuo kiertyvä hässäkkä? Tuuppaa vaikka merivaseliinia uniballin ympäriltä täyteen ja tiukahko kumisukka ympärille pitämään pahimmat mähnät pois?
Racingrabbit
04.06.2014, 16:45
Tuo Wildbearin malli on ymmärtääkseni tieliikennekelpoinen.
Välipalikka ja uniball on helppo homma,mutta tuo perän päälle tuleva kartio on se hankalampi polvien välissä tehtäväksi :D
Se unohtui mainita tosiaan että tieliikenteeseen hyväksyttävä versio kumminkin pitäisi olla. Mites nuo uniball tms. nivelet, kelpaako ne tieliikenteeseen? Mietiskelin sitä että tuossa kumminkin tulee melkoinen rasitus sivusuunnassa tuolle nivelelle että ei se nyt ihan rimpulakaan saa olla.
Jossain olen nähnyt myynnissä samannäköisen laajakulmanivelen kun orkkisnivel. Hintaa oli reilu satanen
http://foundry4x4.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=207
Olikin halvempi.
Brittifoorumin mukaan 22 astetta vs. Vakio 17.5