PDA

View Full Version : wheel travel?


toyota4x4
31.05.2014, 18:36
olisko pikaisesti tietoa kuin wheel travel määritellään?? navan keski pisteestä max ulos jousto ja sisään jousto?? http://www.swayaway.com/calculators/swayawayCalc.php#step5

Jeeper
31.05.2014, 18:53
Eiköhän tuo ole koko renkaan matka, Eli max sisäänjoustosta max ulos.

88
31.05.2014, 20:20
Toisen puolen joustaessa ulos ja toisen sisään tilanne on erilainen. Eli pyörän koko liikematka on isompi vs. jos molemmat puolet liikkuu samaan tahtiin.

-MaTTi-
31.05.2014, 21:00
Toisen puolen joustaessa ulos ja toisen sisään tilanne on erilainen. Eli pyörän koko liikematka on isompi vs. jos molemmat puolet liikkuu samaan tahtiin.
Mihin tämä perustuu? Vakaaja voi tietysti vähän ahdistaa ja vastaavasti jäykkäakselisessa akseli=napa kääntyy jos ei jousta tasaltaan, mikä tekee mittaan vähän eroa.

Mutta jousituksen kokonaisliikematkaa (max. ulos - max. sisään) tuolla wheeltravelilla tarkoitetaan.

88
01.06.2014, 08:43
Mihin tämä perustuu? Vakaaja voi tietysti vähän ahdistaa ja vastaavasti jäykkäakselisessa akseli=napa kääntyy jos ei jousta tasaltaan, mikä tekee mittaan vähän eroa.

Mutta jousituksen kokonaisliikematkaa (max. ulos - max. sisään) tuolla wheeltravelilla tarkoitetaan.

Juu eipä ollu noi erillisjousitetut mielessä. Mut lasketaanko mukaan siihen wheeltraveliiin. Hyvin joustavassa jäykkäakselisessa vaikuttaa aika paljon. Mitä lähenpänä pohjaanlyöntikumit/bumpstopit/iskarit on toisiaan niin sitä enemmän. Jos iskarit on ulompana kun pohjaanlyöntikumit niin tää vielä korostuu.

Timo_L
01.06.2014, 09:57
Juu eipä ollu noi erillisjousitetut mielessä. Mut lasketaanko mukaan siihen wheeltraveliiin. Hyvin joustavassa jäykkäakselisessa vaikuttaa aika paljon. Mitä lähenpänä pohjaanlyöntikumit/bumpstopit/iskarit on toisiaan niin sitä enemmän. Jos iskarit on ulompana kun pohjaanlyöntikumit niin tää vielä korostuu.

^- juuri näin.

Itse laskisin tuon wheel travelin jäykkäakselisessa autossa suorana vertikaalisena liikeratana, eli käytännössä iskarin/ coil-overin/ ilmatikun joustomatkan verran. Vaikka rengas liikkuu enemmän, niin eihän iskari sitä "tiedä".

baxxter
01.06.2014, 16:57
^- juuri näin.

Itse laskisin tuon wheel travelin jäykkäakselisessa autossa suorana vertikaalisena liikeratana, eli käytännössä iskarin/ coil-overin/ ilmatikun joustomatkan verran. Vaikka rengas liikkuu enemmän, niin eihän iskari sitä "tiedä".
Iskarin liikematkalle on ihan oma termi, "shock travel". Ja aika selkeä vaikutus on, jos iskari ei ole täysin pystysuorassa.
Jousien jäykkyyksiä hakiessa riittää pelkästään akselin sisään/ulosjousto, ellei äärijoustoissa ole rajoitettu esim rajoitinliinalla. Mutta ei wheel travel ole silti sama kuin iskarin liikematka, sen takia laskurikin kyselee iskarin kulmaa.

Timo_L
01.06.2014, 19:20
Toki jos iskari on reilussa kulmassa niin täytyy mitata se akselin liikerata eikä iskarin liikerataa. Iskarin ollessa suorassa/ lähes suorassa akseli liikkuu pystysuunnassa hyvin lähelle sen mitä iskarikin, jos ei sitten tosiaan ole sisään- ja ulosjoutoa rajoitettu.

Yleensähän molemmat pitäisi rajoittaa jotenkin, jotta iskari ei ole se pohjaanlyöntikumi tai ulosjouston rajoitin..