View Full Version : Amerikan ilmanelilinkki eteen.
helmapelti
31.05.2014, 18:23
http://www.ebay.com/itm/261284762574?item=261284762574&viewitem=&sspagename=ADME:X:RTQ:MOTORS:1123&vxp=mtr
Mua häiritsee hjn jousituksen "tönkköys" joka tietty paheni lehtijousia käyristäessä.
Käyrempi jousi-> lehtien suurempi liike toisiinsa nähden-> suurempi vaimennus=heikompi herkkyys.
Lisäksi kiertoherkkyys heikkenee ja joustoissa kumipuslat hajoaa, kovilla puslilla vanha jousi katkeaa..
Sattumalta takanorra katkesi toisestakin päästään ja toinen pää olikin jo hitsattu vuosia sitten.
Luulin että mulla on varajouset mutta ne olikin etuset. Nyt siis hitsattu orkkisjousien molemmat päät.
Puolet vasta niiden vahvuudesta on kulunut/ruostunut mutta ehkä ne joskus joutuu vaihtamaan parempiin.
Mulla olis taakse suorat hyvät soa jouset ja mielestäni soa on hyvä ratkaisu takajousiksi, vanhojen jousien akselikorvakkeetkin on jo romahtanut eli jotain nille pitää tehdä kuitenkin.
Eteen soa vaatii highsteer kääntövarret ja jostainsyystä tankojakin vaihdellaan(miksi?)
Kilkkeet maksaa rahaa ja ameriikassa myydään nelilinkkejä ilmajousineen suht edullisesti.
21" varret, 1,25 halkaisija, 1/4 vahvuus.
Saako noita suomessa leimattua?
20 avointa ikkunaa teki tehtävänsä, noi on taakse mutta miksei panhardilla eteen?
No, ensinnäkin, kolmiotuettu nelilinkki ei ole oikein fiksu vaihtoehto eteen, mekaanisen simpukkaohjauksen kaveriksi, ja toiseksi, panhard ei myöskään ole tarpeellinen moisen kanssa, ja se vielä vähemmän sopii kyseisen akselintuennan kaveriksi...
Joten toisin sanottuna, ei mitään järkeä.:D
^- ja nuo samat totesin tuossa toisessa ketjussa vähän aikaa sitten kun kysyttiin Mersun panhardista :D
Kolmiotuettu nelilinkki ei todellakaan toimi panhardin kanssa eikä sitä tarvitse (tai no, ei voi käyttää), ja tosiaan edessä panhardia on käytettävä, koska simpukkaohjaus vain ei toimi ilman sitä oikein.. täyshydraulisella voi sitten olla kolmiotuettu nelilinkki ohjaavallakin akselilla.
Kolmiotuettu nelilinkki ei todellakaan toimi panhardin kanssa eikä sitä tarvitse (tai no, ei voi käyttää), ja tosiaan edessä panhardia on käytettävä, koska simpukkaohjaus vain ei toimi ilman sitä oikein.. täyshydraulisella voi sitten olla kolmiotuettu nelilinkki ohjaavallakin akselilla.
Eihän tuossa ole panhardia vakionakaan (lehtijouset), niin tuskin se nelilinkilläkään sen kummemmaksi muuttuu, jos ohjausvarsien kulmat järkevät jne.?
Mekaanisella ohjauksella et voi edessä tehdä nelinkkituentaa ilman panhardia, suomeksi sanottuna päällekkäiset kolmiomallin nelilinkit ei edessä toimi kuin hydraulisella ohjauksella. Akselin täytyy liikkua samassa suhteessa välivarren kanssa eikä sitä oikein pysty toteuttamaan kuin samansuuntaisella panhardtangolla.
Jos alkaa rakentaa, kannattaa samantien tehdä kunnollinen..
Mekaanisella ohjauksella et voi edessä tehdä nelinkkituentaa ilman panhardia, suomeksi sanottuna päällekkäiset kolmiomallin nelilinkit ei edessä toimi kuin hydraulisella ohjauksella. Akselin täytyy liikkua samassa suhteessa välivarren kanssa eikä sitä oikein pysty toteuttamaan kuin samansuuntaisella panhardtangolla.
Jos alkaa rakentaa, kannattaa samantien tehdä kunnollinen..
Mutta perustele nyt vähän että miten se nelilinkki eroaa lehtijousista tuossa tapauksessa? Molemmissa akseli joustaa töyssyissä ylös-alas, ei sivuille.
Parempi saattaa toki tulla panhardilla varustetulla tuennalla, mutta en usko että alkuperäistä ratkaisua enempää bump-steeria tulee jos nelilinkin heittää lehtijousten tilalle, eli varmasti ihan käyttökelpoinen ratkaisu sekin.
Ei se ole käyttökelpoinen.
Kolmiomalliin asetettu nelinkki joustaa lähes suoraan ylös-alas, ja sivusuuntaan ei ole mitään "joustoa". Eli joka ikinen milli minkä akseli joustaa, pakottaa kiinteämittaisen välivarren välityksellä rattia kääntymään. Ei sitä rattia tarvi paljoa kääntää, kun auto lähtee ihan mihin sattuu. Mulla oli joskus etupanhardi kolmisen senttiä liian ylhäällä rungon päästä (kulmat yms. vielä vähän hakusessa), ja maantiellä tuntui että auto ei oikein tiellä pysynyt. Mieti mitä se on, jos akseli ei liiku sivusuunnassa yhtään ja ajat monttuun..
Lehtijousialustalla ilman panhardia homma toimii jotenkuten siksi, että lehtijousethan pääsee liikkumaan senttitolkulla sivuun kun ei niitä tue yhtään mikään. Eli akseli elää sivusuunnassa aina, kun käännät rattia. Laitahan auto käyntiin ja joku pyörittämään kuivalla asvaltilla rattia, ja katso itse mitä tapahtuu ;)
Jos kolmiomallin nelilinkki toimisi edessä ilman panhardia, niin niitä varmaan olisi jo jokunen sata tai tuhatta autoa sillä tavalla eaim. kisavehkeiksi rakennettu. Vaan kun ei ole, ja hy ästä syystä.
No niin, tuon selityksen perusteella kuulostaa järkevältä. En ajatellut että tuo lehtien liikkuminen tuota kompensoi, mutta niinhän se taitaa tehdä. Kai se on uskottava kun ei ole omakohtaista kokemusta :) omassa autossa jo vaihdettu lehtien tilalle jakarit ja panhard.
Eli kannattanee säästää aikaa ja jättää kokeilematta :)
helmapelti
10.06.2014, 22:06
Kiitos keskustelusta, jotenkin ajattelin systeemillä olevan kumijousitusta tarpeeksi toimiakseen sekä edessä kolmiomaisuuden toteutettavuuden olevan suht pieni.
Mutta onko selkeä este häkkyrän leimakelpoisuudelle?
Varret suoraan eteen?
IironSika
10.06.2014, 22:44
Mitenkäs simpukkaohjaus sitten kuitenkin toimii Daihatsu Rockyssa, jossa on lehtijouset JA panhard edessä?
Mitenkäs simpukkaohjaus sitten kuitenkin toimii Daihatsu Rockyssa, jossa on lehtijouset JA panhard edessä?
Paremminhan se niin toimii, kuin lehtijousituksella ilman panhardia. ;)
Mitenkäs simpukkaohjaus sitten kuitenkin toimii Daihatsu Rockyssa, jossa on lehtijouset JA panhard edessä?
Noinhan sen nimenomaan pitää ollakin, että toimii hyvin! :) Ilman panhardia lehtijouset pääsee liikkumaan sekä montuissa, että rattia kääntäessä sivuttain, jolloin tulee ajoon ylimääräistä kiemuraa.. kuten tuolla yllä jo mainitsin ;)
Kiitos keskustelusta, jotenkin ajattelin systeemillä olevan kumijousitusta tarpeeksi toimiakseen sekä edessä kolmiomaisuuden toteutettavuuden olevan suht pieni.
Mutta onko selkeä este häkkyrän leimakelpoisuudelle?
Varret suoraan eteen?
Tukivarsien pitää olla tehdastekoiset ja kyseiseen automalliin tarkoitetut (!), tai akselimassoiltaan riittävästä autosta kotoisin olevat - eli tuollainen universaali 4-linkkipaketti ei oikein käy, eikä käy kotitekoisestkaan. Trafin suuren viisauden takia kun se ei välttämättä kestä missä on 2" x .250" saumattomasta vedetystä putkesta varret, mutta esim. autotehtaan omat alkuperäiset nelilinkit johonkin uudempaan yhtä painavaan autoon voi olla paljon heikompaa tekoa.. :rolleyes:
Mutta, jos löydät jostain nelilinkkivarret jotka on tehtaan valmistamat kyseiseen automalliin (jenkeissä varmasti useita valmistajia), tai otat uudemmasta Toyotasta esim. takavarret ja teet niistä, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Nelilinkin sijoituspaikat yms. on sitten aika tarkat, että alusta toimii oikein. Täytyy tietää yhtä ja toista auton jousitetusta/ jousittamattomasta massasta, painopisteen sijainnin korkeus (kohtuuhelppo arvioida riittävällä tarkkuudella). Sen jälkeen sitten voi suunnitella sen nelilinkin ja panhardin sijoituspaikat että homma toimii kuten haluaa. Netistä löytyy ihan näppäriä apuohjelmia, esim. Pirate4x4:stä 4-link calculator (kolmiomalliin asetettujen linkkien laskemiseen), ja 3-link + panhard calculator, jälkimmäinen toimii etupäässä/ takapäässä, jos rakentaa panhardin kanssa kolmi- tai nelilinkin.
Periaate "varret suoraan eteen" suurella todennäköisydellä aikaansaa sen, että vanha lehtijousialustasi toimii kokonaisuutena paremmin :D panhardin kanssakin nelilinkissä voi olla varret miedossa kulmassa, ja yleensä onkin. Liikaa ei kannata kuitenkaan laittaa, alkaa tappelemaan muuten panhardia ja ohjausta vastaan, ja lopputulos ei ole ollenkaan se mitä pitäisi.. Nelilinkin saa kohtalaisesti toimimaan tiettyjen periaatteiden mukaan ilman kauhean suurta mittaustakin, mutta jos oikeasti siitä haluaa kunnollisen, niin suosittelen laskemaan.. ei se ole kuin illan- parin juttu kun aiheeseen vähän tutustuu :)
edit: Niin ja piti vielä sanoa, että kannattaa ehdottomasti hommata säädettävät ylä- ja alatukivarret jos nelilinkkiä on rakentamassa, helpottaa oleellisesti alustan hienosäätöä, kun kaikki asiat ei kuitenkaan mene niinkuin elokuvissa :D
Kalkulaattoreita linkkialustaan löytyy tosta:
http://www.patooyee.com/calculators/calculators.htm
Huomasin just että nuo laskurit ei toimi Macissa. Ei piirrä varsia joko oikein, tai ei ollenkaan, ja välillä kenttiin syötettävät luvut on ihan muuta ku mitä kirjottaa. Samsungin tabletissa sentäs toimii, vaikka onkin hieman hankala käyttää.
Kalkulaattoreita linkkialustaan löytyy tosta:
http://www.patooyee.com/calculators/calculators.htm
Huomasin just että nuo laskurit ei toimi Macissa. Ei piirrä varsia joko oikein, tai ei ollenkaan, ja välillä kenttiin syötettävät luvut on ihan muuta ku mitä kirjottaa. Samsungin tabletissa sentäs toimii, vaikka onkin hieman hankala käyttää.
Ei toiminut Win7 + Chromella ollenkaan, meinasi mennä koko kone jumiin :D
Pirate4x4:n laskurit on perhanan hyviä, ne on varsin havainnollisia, sinne pystyy syöttämään varsien materiaalivahvuudetkin ja käytetyn materiaalin tiedot jolloin voi katsoa kestääkö varret millaista iskua. Samoin niissä on mahdollisuus syöttää erilaisia joustomatkoja, jolloin laskee mm. pinionikulman muutoksen joustoliikkeen aikana :)
Ei toiminut Win7 + Chromella ollenkaan, meinasi mennä koko kone jumiin :D
Pirate4x4:n laskurit on perhanan hyviä, ne on varsin havainnollisia, sinne pystyy syöttämään varsien materiaalivahvuudetkin ja käytetyn materiaalin tiedot jolloin voi katsoa kestääkö varret millaista iskua. Samoin niissä on mahdollisuus syöttää erilaisia joustomatkoja, jolloin laskee mm. pinionikulman muutoksen joustoliikkeen aikana :)
Harmi kun tuo joustoliike ominaisuus puuttuu 3-linkki laskurista, mutta toisaalta tässä mun tapauksessa sillä ei ole mitään isompaa merkitystä.
Vaan tuo kun sanoin ettei toimi Macissa, niin tossa vanhassa wintoosa-läppärissä onkin nyt sama vika. Huomasin että sitä voi kyllä käyttää, mutta jostain syystä siihen ei voi syöttää kaikkiin kenttiin osalukuja, eli vaikka 31.4", vaan pitää laittaa joko 31 tai 32. Muuten lukuna tallentuu jotain käsittämätöntä kuten 41850 tjsp.