PDA

View Full Version : toyotan 8"perällä oleva akseli hajottaa välityksiä


timpe83
16.05.2014, 09:24
Elikkäs, mulla on hiluxin akselit rocky:ssa ja se tuppaa hajottamaan etuvälityksiä. Välillä paikallaan on ollut hiluxin murikka ja välillä lj:n hi-pinioni.
Välityksinä on ollut 4.56 ja nyt parit 4.88. aina olen shimmannut ja tarkastanut välykset ihan maalin kans. Paineilma lukko löytyy, murroksina cromot, vetarit tojotan omat. Välityksiä on porsinut 7kpl, joista viidet hajosi oletettavasti koska akseli pääsi kiertymään.. Mutta, mutta, nyt on hajonnut parit vaikka akseli ei pääse enään kiertymään (jakari tukivarret)..:eek:
Missä vika?:confused::confused:

Timo_L
16.05.2014, 09:48
Liian raskas kaasujalka, liikaa tehoa, tai sitten voi olla akseli kiero?

mikjus
16.05.2014, 10:07
Ihan näin sivusta seuranneena pidän 8" tosi heikkona akselina joka sopii lähinnä suzukin alle. Isoa toyotan akselia alle niin loppuu nuo murheet.

Timo_L
16.05.2014, 10:08
..niino, tuo on tietysti se luonnollisin vaihtoehto, jos akseli tosiaan on noin heikko :D

mikjus
16.05.2014, 14:09
Nii tässä tietysti sellaiset vaihtoehdot on että jos pikkupyörät porsii niin arbbi tilalle mutta kun noista tuntuu aina pettävän pinionin tai lautaspyörän hampaat niin minkäs sille teet?

Viipo
16.05.2014, 16:15
Ei kai se nyt NIIN heikko oo. Ei mullakaan menny RJ:ssä ku kaikkiaan jotain 7kpl takavälityksiä ja yhet etuvälitykset :P

Timo_L
16.05.2014, 16:37
Sittenhän toi on jo melkeinpä heikompi kuin Jeepin Dana30 :D

88
16.05.2014, 17:20
Auttaisko tähän diff pegging? http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=8&ved=0CEIQtwIwBw&url=http%3A%2F%2Fm.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DzHi_u sC7KGE&rct=j&q=diff%20pegging&ei=xyx2U-rOA-qp4gSNm4HICg&usg=AFQjCNHWBYoccQ84hY03xtarxRCKSgQa8g&sig2=pSRPk_ohNNhf6BOnvLYBuQ&bvm=bv.66699033,d.bGE

BJ-40/76
16.05.2014, 17:56
Ja eikö tuo Lj:n higt pinioni ole sama kuin hdj-80 etuperä? Ja se kait kestää jopa hodarin alla, toki laakerit kulutustavaraa, pitää laakeroida jossain puolen miljoonan kohdalla....

Vai olisiko nuo sinun välitykset heikkolaatuisia/maanantaikappaleita? tuo 4,56 pitäisi löytyä tojotan orkkiksena, sen luulisi kestävän?
Ja onko sulla ollut nuo välitykset aina samassa murikassa, siis eihän vaan ole jossain hammasrikossa vääntynyt lautaspyörän puoleinen poskilaakeripukki hivenen vinoon?

Miten tuo paineilmalukko, voisko se joustaa niin paljon, että sen takia hammaskosketus karkaa nokalle?

Sitten epäilisin että joko laakerit väärät, tai sitten laakerien esijännitys on jäänyt liian pieneksi.
Siis voisko laakereissa olla väärä kartiokulma rullissa? silloin antaa rasituksessa helpommin periksi, jollon hampaan kosketuskohta karkaa hampaan kärkeen, ja alkaa ilmaantua hammassärkyä.
Samoin tapahtuu, jos laakereiden esijännitys on sormituntumalla "ei hölsky-", siis pitää olla huomattavan tiukalla, siis vastustaa pyörimistä huomattavasti.

Ja miten hiluxissa; tukeeko akseliputki murikan poskilaakeripukkeja? Jos tukee, ja akseliputki on vääntynyt, niin voisko olla ettei tue enää?

turakki
16.05.2014, 20:02
Jotain mystistä noissa tojon pikkuperissä kyllä on. Jotkut noita särkevät urakalla. Usein toki isoilla pyörillä ja rumalla käytöllä. Olenpa toki parin nähnyt hajoavan ns. helpossa paikassakin. Toisilla taas saattaa kestää vuosia, kuten eräässäkin perunapussissa nilkka oikosena rummutusta 35 15 swamppereilla.

lepoantti
16.05.2014, 20:06
en tiedä että onko mulle osunut kaikki lujat 8" 4,56 ja 4,88 välitykset kun yhtään en ole sellaista rikkonut? useaan 8" olen asentanut aussie lockerin ja niistäkään en ole kuullut että välitykset olisi hajonneet!!! itse olen kyllä pyrkinyt ajamaan siten että en ainakaan tahallaan särje mitään, yleensä olen ajanut samat paikat mistä muutkin on menneet. show-pieksännän olen jättänyt suosiolla muille.

hiluxi aikana autokaan ei ollut kaikkein kevein, tuplajakis, lonkkarit ja arppi edessä, aussie takana tuskin helpottaa välityksen elämää. renkaina 35x12,5 creepyt, boggereita ajoin 35x16, 38,5x15 ja 39,5x18. nyt sama etuakseli suzukin alla jossa volvon b23 ahdettuna ja vieläkään se ei ole hajonnut....

yksi hi pinion välitys meni etuperästä kun kiinalainen "arppi" purkaantui, tosin kaikki muukin hajosi mutta se ei ollut välityksen syy. kaikki käyttämäni välitykset ovat olleet tietääkseni toyotan orkkisrattaita, osa oikein huolella varmaan sen 500tkm sisäänajettuja.

hammaskosketuksen pyrkinyt säätämään sen mukaan mitä manuaalien kuvat kertoo, joskus jaksanut hieroa paremmin kohdalleen ja joskus huonommin. välyksen olen etuperässä vetänyt vähän tiukemmaksi kuin takana. kaikista olen kyllä rymppiholkin vaihtanut jäykkään malliin, sillä on varmasti merkitystä välityksen kestoon. teettää kyllä asennusvaiheessa paljon enemmän työtä kuin rymppiholkki.

eli en millään voi moittia 8" huonoiksi, tietenkin 9,5 jojota on kestävämpi ja eri valmistajilta löytyy vaikka kuinka kestäviä

timpe83
16.05.2014, 20:16
Kolmessa eri murikassa ollut.. Länkiä nyt ei mahottomia saa, moottorina kuitenkin rockyn väkivahva 2,8D :D
No nyt tilasin uudet pinionin laakerit ja krympin. Pitää hakea vielä uudet poskilaakerit ja yrittää säätää vielä paremmin/tarkemmin.

Kierrealustan asenkuksen jälkeen toinen välitys hajosi ku yritin pakilla kiivetä isolle kivelle ja toinen hajos viime vkl mutarännissä..

SERMAX
16.05.2014, 21:26
Takaata ei ole yhtään menny mäsäksi,edestä kylläkin on tullu muutamat rikottua...
Ps. noo mullahan onkin nii hiton kevvee kaasujalaka........

Nyt en hitoksenkaan muista mihin laitoin toitsun parkkiin viim....


http://youtu.be/s2da8PWdRp8 (http://youtu.be/s2da8PWdRp8)

Viipo
16.05.2014, 21:28
Joo, no itellä ainakin kolmet välitykset on menneet "error in user" syystä. Mut muutamat on ruvenneet vaan murenemaan käytössä. Renkaina 37-39,5".

tapsa4x4
16.05.2014, 21:32
33-35 renkailla vapari koneella oisko 3-4 perää tullut hajotettua niin että välitys pettänyt aina noista. ln-65 hilux vapari koneella ja toinen ilman lavaa ja toinen lavalla että ollut kevyitä.

RIPAX
16.05.2014, 21:41
en tiedä että onko mulle osunut kaikki lujat 8" 4,56 ja 4,88 välitykset kun yhtään en ole sellaista rikkonut? useaan 8" olen asentanut aussie lockerin ja niistäkään en ole kuullut että välitykset olisi hajonneet!!! itse olen kyllä pyrkinyt ajamaan siten että en ainakaan tahallaan särje mitään, yleensä olen ajanut samat paikat mistä muutkin on menneet. show-pieksännän olen jättänyt suosiolla muille.

hiluxi aikana autokaan ei ollut kaikkein kevein, tuplajakis, lonkkarit ja arppi edessä, aussie takana tuskin helpottaa välityksen elämää. renkaina 35x12,5 creepyt, boggereita ajoin 35x16, 38,5x15 ja 39,5x18. nyt sama etuakseli suzukin alla jossa volvon b23 ahdettuna ja vieläkään se ei ole hajonnut....

yksi hi pinion välitys meni etuperästä kun kiinalainen "arppi" purkaantui, tosin kaikki muukin hajosi mutta se ei ollut välityksen syy. kaikki käyttämäni välitykset ovat olleet tietääkseni toyotan orkkisrattaita, osa oikein huolella varmaan sen 500tkm sisäänajettuja.

hammaskosketuksen pyrkinyt säätämään sen mukaan mitä manuaalien kuvat kertoo, joskus jaksanut hieroa paremmin kohdalleen ja joskus huonommin. välyksen olen etuperässä vetänyt vähän tiukemmaksi kuin takana. kaikista olen kyllä rymppiholkin vaihtanut jäykkään malliin, sillä on varmasti merkitystä välityksen kestoon. teettää kyllä asennusvaiheessa paljon enemmän työtä kuin rymppiholkki.

eli en millään voi moittia 8" huonoiksi, tietenkin 9,5 jojota on kestävämpi ja eri valmistajilta löytyy vaikka kuinka kestäviä

Tätä mä kans ihmettelen,toisilla kestää ja toisillaei. nimim. Tollukka on hajottanut ihan vitusti vetareita ja murroksia ja lootia ja välityksiä harvoin. Isompaan akseliin vaihto ei vahvista muuta kuin välitykset ku muutenhan ne on samat akselit,mitä jos vaihtas päittäin jonku semmosen kanssa joka rikkoo murroksia ja vetareita jos sulla kerta hajoo välitykset? No heh heh mutta yleisin näkemäni syy välitysten hajoamiseen on se että pinionin laippa osuu kiveen ja pinioni vääntyy ja /tai pinioni liikkuu pituus suunnassa ja siksi hammaskosketus menee pieleen,jäykkä holkki rymppi holkin sijaan parantaisis asiaa. Tojotan sivuilta ku vielä printtaa kasausmanuaalin mittatietoineen ni pitäs onnistua.

H&K
16.05.2014, 21:48
Niin no niin, itsellä on hajonnut 2 taka- ja 3 etuvälitystä, pääasiassa suunnistuskilpailuissa. Ajotyyli on kuitenkin suht rauhallinen, esim. orvasto voi varmaan kertoa mitä niiden ajotyylillä on menny rikki.

Kirsiaho (ja joku muu?) kertoi joskus että heikoin lenkki noissa on automaattilukkoa käytettäessä ristitappi, menee poikki aika helpolla.

TeaM-PKR
08.03.2015, 11:32
Vanhaa aihetta hieman sivuten, käykös tuo ln42 4,88 etuperämurikka suoraan lj.n hi pinjonin tilalle? Varmaan lautasessa alkaa olla karies vikaa...

lepoantti
08.03.2015, 12:18
varmaan tarkoitat ln46 4,88? kyllä murikoita voi vaihdella eri kuoriin, mutta jos läjässä meinaat korvata hi-pinjonin tavallisella niin eikös siellä ohjausvermeet ja kardaani tuota ongelmia, tai sitten varmaan onnistuu jos jätät raidetangon tai kardaanin pois.....

TeaM-PKR
08.03.2015, 16:43
varmaan tarkoitat ln46 4,88? kyllä murikoita voi vaihdella eri kuoriin, mutta jos läjässä meinaat korvata hi-pinjonin tavallisella niin eikös siellä ohjausvermeet ja kardaani tuota ongelmia, tai sitten varmaan onnistuu jos jätät raidetangon tai kardaanin pois.....

Juu siis 46. Ei tuota ongelmia jos vaan lj.n tikut uppoaa hiluxin murikkaan, rautaa kun voi muokatakin vapaasti koska kysessä on ihan metsä peli :)

HiluxMan
10.03.2015, 14:27
Elikkäs, mulla on hiluxin akselit rocky:ssa ja se tuppaa hajottamaan etuvälityksiä. Välillä paikallaan on ollut hiluxin murikka ja välillä lj:n hi-pinioni.
Välityksinä on ollut 4.56 ja nyt parit 4.88. aina olen shimmannut ja tarkastanut välykset ihan maalin kans. Paineilma lukko löytyy, murroksina cromot, vetarit tojotan omat. Välityksiä on porsinut 7kpl, joista viidet hajosi oletettavasti koska akseli pääsi kiertymään.. Mutta, mutta, nyt on hajonnut parit vaikka akseli ei pääse enään kiertymään (jakari tukivarret)..:eek:
Missä vika?:confused::confused:

Uusien välitysten sisäänajo tehty ohjeiden mukaa?

azizp
10.03.2015, 17:56
Minkä valmistajan lukko? Voiko lukon runko antaa periksi.