PDA

View Full Version : Kuskilla huono päivä

Byrocrat
13.05.2014, 15:44
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuvat-ylikorkea-kuljetus-osui-lieksan-tunnettuun-maamerkkiin-tassa-tulos/3373288

Tourinki
13.05.2014, 16:11
Heh, viimeks vastaavaa yrittäny jäi vaan jumiin. Sitä en tiedä mitä lie seurannu vai onko vaan navin perusteella ajanu, kun tuosta suunnasta tullessa on ainakin kolmessa jos ei neljässäkin kohtaa kieltomerkit ennen siltaa. Ja painorajoitus ja korkeus merkit juuri ennen siltaa.

sos
13.05.2014, 16:33
Heh, viimeks vastaavaa yrittäny jäi vaan jumiin. Sitä en tiedä mitä lie seurannu vai onko vaan navin perusteella ajanu, kun tuosta suunnasta tullessa on ainakin kolmessa jos ei neljässäkin kohtaa kieltomerkit ennen siltaa. Ja painorajoitus ja korkeus merkit juuri ennen siltaa.

mut jos ne on kattonu ympärille ja peileistä, eikä nähny poliiseja ja ajatellu, että äkkiä kun meen ni en jää kiinni(poliiseille) :)

0ltzi
13.05.2014, 16:53
kortti pois tollaselta urpolta.

smgt
13.05.2014, 18:53
Kaksi turkulaista ajoi kuorma-autolla Tampereella. Vastaan tuli kyltti, jossa ilmoitettiin seuraavan sillan korkeudeksi 3,10 metriä.Kato ja meiä korkeus o kolme ja pual metrii. Toinen turkulainen katseli valppaana ympärilleen. Ann menn vaa. Ei näy poliisia.*

pee
13.05.2014, 19:19
"ylikorkea kuljetus" !!! ???

onneks on ammattipätevyydet kunnossa ;)

Tourinki
13.05.2014, 19:31
Äsken pisti silmään että jännästi se on päässy kolmannen poikkipalkin kohdalle, ennen kun on napannu kiinni (ei ois ollu tuon jälkeen kun yks palkki että ois päässy läpi). Vaikka äkkisestään silmämääräsesti oon katsonu että ne palkit on kaikki samalla korkeudella.

smgt
13.05.2014, 21:47
kaveri tuumasi että saman firman auto on ennenki ajanu samaan siltaan :D

Reetu
13.05.2014, 21:55
Nimenomaan kuskilla... Kuljettajat harvemmin noin tekee. :D

Byrocrat
13.05.2014, 23:19

Jos on hirvee kiire ja räplää juuri kannykällä tekstaria tyttöystävälle/kaverille niin eihän noita merkkejä ehdi katella. :) ja eihän mulla ole kun reilu sata kiloa kuormaakaan:eek: Niin ja ajoinhan mä tästä eilenkin enkä jääny jumiin, silloin tosin ilman tota konttia :rolleyes:

Reetu
13.05.2014, 23:27
Tuli muuten kasettihommissa jokusen kerran polkaistua hätääntyneenä jarrua matalien edessä, kun oli tottunut korkeammilla liikkumaan...

Nosturiautolla oli neuroottista peiliin vilkuilua, että miten on pilkki ja mitä on kyydissä, kun silta läheni.

savikontero
13.05.2014, 23:29
Onneks ne ammatti pätevyydet astuu voimaan syksyllä... Ainii tuoki oli nuori jolla on ne jo...

smgt
13.05.2014, 23:33
eihän tuommoseen tarvita tosiaanku pikku erehdys ja kaikista pahin jos on kaupunki/kylä missä on käyny pikkuautolla jonkun kerran ja tottumuksesta ajaa samaa reittiä.

kajaanissa prisman alikulku siltaanki on ammatti miehiä ajanu moneen kertaan ja isommillakin teillä melkeen joka sillassa on jälet että on joku kaivinkonneen tai hiabin puomi raapassu mennessään.

-Jarkko-
13.05.2014, 23:36
Ei se pieni "pakkokoulutus" ole niin pahasta, etenkään uusille kuljettajille, jos ei vanhoillekkaan...:rolleyes:

"sitä sattuu ja tapahtuu kun paljon tekee" sanoi yksi vanhanliiton rekkamies kun nostin sen kärriä järvestä hiiappiautolla :D:D

SamiN
14.05.2014, 00:54
Ei se pieni "pakkokoulutus" ole niin pahasta, etenkään uusille kuljettajille, jos ei vanhoillekkaan...:rolleyes:

"sitä sattuu ja tapahtuu kun paljon tekee" sanoi yksi vanhanliiton rekkamies kun nostin sen kärriä järvestä hiiappiautolla :D:D

Reps tohohon viimeseen lauseesen.

Perskele meni tauko pitkäks, ny ei kerkee kattelee kylttei..

Tuomo
14.05.2014, 07:16
Varmaan vituttaa karavaanaria: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288688582632.html

Jussi Heinonen
14.05.2014, 07:34
Ettei vaan olis toikin siltaanajo sattunut viimeisenä työpäivänä? :D

Aaltonen
14.05.2014, 16:11
"onneks ammattipätevyydet astuu voimaan syksyllä" mä tiedä millasia suhareita ootte,mut minnen nää noi dirikki päävät ku rahastuksena,vitun kalliita päiviä istukella ja jauhaa paskaa.

Bj Andy
14.05.2014, 17:44
"onneks ammattipätevyydet astuu voimaan syksyllä" mä tiedä millasia suhareita ootte,mut minnen nää noi dirikki päävät ku rahastuksena,vitun kalliita päiviä istukella ja jauhaa paskaa.

No kannattaa käyttää tilaisuus sitten hyväksi. Vai mikä siellä niin turhaa on? Kalliitahan ne on jos ei niitä saa vähennyksiin.

Heguli
14.05.2014, 18:30
Jos tuolla asenteella on liikkeellä niin tuskinpa koulutuksesta on yhtään mitään hyötyä. Ja sehän ei kai ole tarkoitus ?

A-P
14.05.2014, 18:53
Hämeenlinnassa on kans tollanen hiukka matala silta, josta kyllä merkein varoitellaan ainakin seitsemään kertaan, mutta kyllä monet kerrat sain ikkunasta seurata yhdistelmienkin peruuttelua mutkan takaa, kun se hoksattiin kuitenkin vasta viime tinkaan. Monet ovat ne kuormakorit mitkä siihen siltaan ovat päätyneet.

Turha hurskastella direktiivipäivien vievän pois näitä "inhimillisiä erehdyksiä"! Toki se kännykkä voi olla haitaksi keskittymiselle myöskin.

_Tomppa_
15.05.2014, 17:01
Jos tuolla asenteella on liikkeellä niin tuskinpa koulutuksesta on yhtään mitään hyötyä. Ja sehän ei kai ole tarkoitus ?

Ei siellä opi muutenkaan mitään uutta. 4 päivää käytynä..

sos
15.05.2014, 17:23
Ei siellä opi muutenkaan mitään uutta. 4 päivää käytynä..

mun mielestä ei varsinaista hyötyä kuskille, mutta ns johtoportaalle aika paljonki hyötyä, tulee kerrattua niillekki tietoa

lavanelikko
15.05.2014, 18:27
mun mielestä ei varsinaista hyötyä kuskille, mutta ns johtoportaalle aika paljonki hyötyä, tulee kerrattua niillekki tietoa

Sori saivartelu, mutta vituttaa riittävästi nuo direktiivipäivät... Kommenttiisi viitaten, päiviä ei tarvis järjestää kuin esimiehille ja säästöä tulisi rutkasti ajopuolella... Yleensähän duunarin PITÄIS kysyä esimieheltä, jos jokin asia arveluttaa...

sos
15.05.2014, 18:33
Sori saivartelu, mutta vituttaa riittävästi nuo direktiivipäivät... Kommenttiisi viitaten, päiviä ei tarvis järjestää kuin esimiehille ja säästöä tulisi rutkasti ajopuolella... Yleensähän duunarin PITÄIS kysyä esimieheltä, jos jokin asia arveluttaa...

omat kokemukset on vain tie ja työturva päivistä ja olen sitä mieltä, että ne riittäis työnjohdolle ja duunarit tekis niinku ennenki, eli johdon ohjeiden mukaan, eli kuskeille aika turhia päiviä

lavanelikko
15.05.2014, 18:45
omat kokemukset on vain tie ja työturva päivistä ja olen sitä mieltä, että ne riittäis työnjohdolle ja duunarit tekis niinku ennenki, eli johdon ohjeiden mukaan, eli kuskeille aika turhia päiviä

Tätä juurikin tarkoitin... Sitähän varten esimies on kait olemassa...

sos
15.05.2014, 18:50
Tätä juurikin tarkoitin... Sitähän varten esimies on kait olemassa...

kyllähän duunarinki pitää tietää mitä tekee, mutta ne asiat opitaan töissä, eikä millään direktiivipäivillä, tosin oppi sielä jotakin, mutta siihen olisi riittäny tunnin kurssi:)

lavanelikko
15.05.2014, 19:18
kyllähän duunarinki pitää tietää mitä tekee, mutta ne asiat opitaan töissä, eikä millään direktiivipäivillä, tosin oppi sielä jotakin, mutta siihen olisi riittäny tunnin kurssi:)

Edelleen samaa mieltä...

Aaltonen
15.05.2014, 19:23
Ihan sama mitä muut on mieltä,mut ihan haistavittu päiviä ne on,ja 5v välein sama rahastus rumba. btw, paljonkohan tuota linjaauto liikennettä on ratsattu,kun niillähän nuo dirikat on jo käytössä,tuskin yhtään,ja syyskuussa kun se astuu voimaan muualle,ni johan on vainoamassa raskasta liikennettä.

Hailuks
27.05.2014, 08:46
jaa minkäslaisilla kursseilla tet ootta istunu sielä...? tääläpäin ainaki saa ensiapu kursseista yms niitä tirektiivi päiviä...pitäskö neki soittaa ja kysyä esimieheltä..?? ja nuo kaikki turva ja ea:t ainaki kaivospuolella ollu pakollisia jo suinki pitemmän aikaa...että on niitä muutki joutunu käymään..että saa tuola "päivähoijossa" kulukia.

E: ja ainaki ite näin "orjana", palakan saan niiltä kursseiltaki..ite ainaki pystyn päivän istumaanki välissä,kerranki "työssä" tauotki :D

Jeepp
27.05.2014, 11:24
http://yle.fi/uutiset/lieksan_kaarisilta_edelleen_suljettuna_autoilta__r emontti_maksaisi_miljoona_euroa/7251349

Aika kalliiksi tuli.

Swoop
27.05.2014, 13:42
Uskaltaisin väittää että se maksais tuon verran joka tapauksessa, törmäs siihen kuorma-auto tai ei. Mimmosta kalustoa tota siltaa pitkin on menny 85 vuotta sitten... hevoskärryjä?

Porvoon Hilma
13.06.2014, 20:51
Tässäkin ollut hiukka huono päivä...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014061318404706_uu.shtml

Aina ei mene ihan niinkuin toivoisi...

BJ-40/76
13.06.2014, 23:27
Tässäkin ollut hiukka huono päivä...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014061318404706_uu.shtml

Aina ei mene ihan niinkuin toivoisi...

"""""""""Rekkakuski jahtasi autoilijaa 12 kilometrin matkan ja uhkaili hänen henkeään.""""""""

Jos minun henki olisi vaarassa, niin 89km/h voisi ylittyä, ja tuolla "kahvapeili" pakulla se onnistuu jokaisella mallilla kuormattunakin.
Ja en menisi kyselemaään hetken kuluttua """""""Kun rekka jatkaa matkoihinsa, päättää pakettiautoilija käydä tiedustelemassa syytä hurjaan takaa-ajoon rekankuljettajalta."""""""""""
Ja sen verran tilanne on ollut hanskassa, että kännykällä? on kuvannut...

Ja tuosta: """""""""- Kun hän näkee minut, hän hyökkää kohti tosi uhkaavasti. Pysähdyn ja kysyn, mikä hätänä. Hän alkaa vaan möykätä ja uhkailla, eteläsuomalaismies sanoi Iltalehdelle toukokuussa."""""""

Ja asiasta ei edelleenkään mitään tietoa, vain tuo linkin tiedot:

Täysi olettamus/ajatusleikki: entäpä jos tuo pakun kuski ajoi todella pahasti eteen, ja kun rajoitus muuttui 60 km/h, niin veti "liinat kiinni" 80-> 60(varmuudeksi 50) km/h nopeuteen?
Ja kun rekkakuski pääsi eroon tuosta pakukuskista, niin pakukuski etsi rekkakuskin, ja käveli napit vastakkain, kysyen "mikä Vit*** luulet olevasi!" ja pakukuskin ulkoinen olemus ehkäisi nyrkkitappelun?
Ja kun rekkakuski todistettavasti olisi maksajan paikalla, niin pistetään tutun asianajan lasku korkeimman mukaan! (tuo 1204 euroa on tosi vähän? )
Siis korostan, että minulla ei em. tietojen lisäksi ole muuta tietoa tapaksesta, ja kyseessä on ajatusleikki!
Toki noita "värityksiä" on tullut vastaan useita...

ajelija
14.06.2014, 02:22
Joka kerta kun töissä on, näkee jonkun ajavan virheellisesti tai muuten törttöillen. Virheitä sattuu kaikille toisille isoja toisille pieniä. Joskus vain PITÄÄ luopua omista "oikeuksista" liikenteessä. Ja toivoa että joku toinenkin näin tekee jos itse teet virheen. Ja myönnän itsekkin olen muutaman kerran "valistanut" kanssa-autoilijaa liikenne säännöistä. Ja minuakin on "valistettu" joskus jopa aiheesta ja joskus ei... Kaikki ei vaan voi olla yhtä hyviä vaan on niitä "huonojakin" kuljettajia, kaikkien vain pitäisi saada liikkua teillämme. Turvallista matkaa siis kaikille:)

Swoop
14.06.2014, 12:45
Tämähän on myös selkeesti rekan kuljettajan aikaansaannos.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014061418407605_uu.shtml

VeeWee
14.06.2014, 15:37

Asiallista uutisointia iltalehdeltä

Porvoon Hilma
14.06.2014, 18:58
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201406140120147_v0.shtml

Tässä varsinainen liikenteen spede skodansa kanssa. Uskomatonta.:(

Raskaan ajoneuvon kuljettaja ihan aiheesta kysyy, että oliko skoda kuljettaja tyytyväinen suoritukseensa...

jimk
14.06.2014, 23:10
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201406140120147_v0.shtml

Tässä varsinainen liikenteen spede skodansa kanssa. Uskomatonta.:(

Raskaan ajoneuvon kuljettaja ihan aiheesta kysyy, että oliko skoda kuljettaja tyytyväinen suoritukseensa...

Itse raskaan rattia pyörittelen jä näitä tapauksia nähnyt tarpeeksi. Tämän tyyliset temppuilut ovat vain lisääntyneet viime vuosina. Kovaa harkinnut "dash cam:n" hommaamista mm. tällaisten tapausten takia.

vmt
14.06.2014, 23:45

Onko sen sulle joku semmoiseksi vääntänyt?

Välillä meinaa vituttaa tuommoiset surkuttelijat, joiden mielestä kaikki laitetaan raskaan ajoneuvon kuljettajan syyksi!

Tuossa kyseisessä videossa ei kai paljon arvuuteltavaa ole? Suurimmassa vaarassa oli kyllä tuo pratkäilijä..!

Itsehän raskasta ajoneuvoa ajan vaan harrasteena, mutta tulee noiden kuljettajien edesottamuksia kateltua, kun aika monta niitä omalla työlläni työllistän. Eniten vituttaa kusipäät, mitkä esim tuossa kehä 3:lla ajaa jonossa ajaessa ihan perässä kiinni. Luulisi kuitenkin näkevän, että yhtenäinen jono edessä ja kovempaa ei pääse? Vaikka itse en ikinä millään pikkuautolla ajele, niin pelottaa tuollainen, kun lapsi takapenkillä kyydissä.

Että sellaista...

Racingrabbit
15.06.2014, 05:51
Itse raskaan rattia pyörittelen jä näitä tapauksia nähnyt tarpeeksi. Tämän tyyliset temppuilut ovat vain lisääntyneet viime vuosina. Kovaa harkinnut "dash cam:n" hommaamista mm. tällaisten tapausten takia.

Välillä pitäisi olla kyllä jonossa ajaessa "dash cam" takaikkunassakin,että saisi tallennettua sen rekan keulamerkin mikä roikkuu kiinni takapuskurissa ;)
Yllättävän paljon noita raskaan liikenteenkin autoja on,jotka ei osaa pitää turvaväliä.

Yksi tapaus pari vuotta sitten Keuruu-Jyväskylä väliltä...
Olin kääntymässä Keuruulla Oriveden risteyksestä kohti Jyväskylää ja Virtain suunnasta tuli rekka aika reipasta ylinopeutta (60km/h alue) ja yritti jyrätä edeltä risteyksestä lähteneen henkilöauton.Saavutin rekan muutaman kilometrin ajon jälkeen ja yritin ohittaa aivan normaalissa turvallisessa paikassa maantiellä ja tämä spede veti keskiviivan päälle heti kun näki että lähden ohitukseen.Noo,minulla ei ollut kiire ja ajelin rauhassa perässä seuraavaa ohituspaikkaa odottaen ja seurasin samalla kun huonosti sidottu kuorma alkoi siirtymään jo laitojen yli.Tässä vaiheessa soitin hätäkeskukseen ja "tilasin" virkavallan ottamaan kopin tästä maanteiden sankarista.Käännyin itse väliltä pois,joten en tiedä miten tämä episodi päättyi.

jimk
15.06.2014, 12:19
Välillä pitäisi olla kyllä jonossa ajaessa "dash cam" takaikkunassakin,että saisi tallennettua sen rekan keulamerkin mikä roikkuu kiinni takapuskurissa ;)
Yllättävän paljon noita raskaan liikenteenkin autoja on,jotka ei osaa pitää turvaväliä.

Yksi tapaus pari vuotta sitten Keuruu-Jyväskylä väliltä...
Olin kääntymässä Keuruulla Oriveden risteyksestä kohti Jyväskylää ja Virtain suunnasta tuli rekka aika reipasta ylinopeutta (60km/h alue) ja yritti jyrätä edeltä risteyksestä lähteneen henkilöauton.Saavutin rekan muutaman kilometrin ajon jälkeen ja yritin ohittaa aivan normaalissa turvallisessa paikassa maantiellä ja tämä spede veti keskiviivan päälle heti kun näki että lähden ohitukseen.Noo,minulla ei ollut kiire ja ajelin rauhassa perässä seuraavaa ohituspaikkaa odottaen ja seurasin samalla kun huonosti sidottu kuorma alkoi siirtymään jo laitojen yli.Tässä vaiheessa soitin hätäkeskukseen ja "tilasin" virkavallan ottamaan kopin tästä maanteiden sankarista.Käännyin itse väliltä pois,joten en tiedä miten tämä episodi päättyi.

Noohh.. En itsekkään saa puhtaita papereita liikenne käyttäytymisestä. Aina löytyy parannettavaa. Itse vieläpä töissä yrityksessä, jossa kalusto on astetta näyttävämpää ja myös huomioita herättävää niin on "pakko" yrittää olla provosoitumatta.

Swoop
15.06.2014, 13:29
Onko sen sulle joku semmoiseksi vääntänyt?

Välillä meinaa vituttaa tuommoiset surkuttelijat, joiden mielestä kaikki laitetaan raskaan ajoneuvon kuljettajan syyksi!

Tuossa kyseisessä videossa ei kai paljon arvuuteltavaa ole? Suurimmassa vaarassa oli kyllä tuo pratkäilijä..!

Itsehän raskasta ajoneuvoa ajan vaan harrasteena, mutta tulee noiden kuljettajien edesottamuksia kateltua, kun aika monta niitä omalla työlläni työllistän. Eniten vituttaa kusipäät, mitkä esim tuossa kehä 3:lla ajaa jonossa ajaessa ihan perässä kiinni. Luulisi kuitenkin näkevän, että yhtenäinen jono edessä ja kovempaa ei pääse? Vaikka itse en ikinä millään pikkuautolla ajele, niin pelottaa tuollainen, kun lapsi takapenkillä kyydissä.

Että sellaista...

No ei ole munkaan mielestä mitään epäselvää, jännästi nää tapaukset vaan tässä maassa osataan kääntää raskaankuskin syyksi. Ei tarvii olla kun kilometri taikka kaksi ylinopeutta niin kaikki olis voitu estää. Vaikka joku nyt sitte sattuskin kolmion takaa pikku päissään tuuppaamaan suoraan eteen niin jos olis ajanu 80km/h sen nyt ajetun 85km/h sijasta niin mitään ei olis käyny, huolimatta siitä että lastia päällä useampi kymppitonni. Ei nyt suorannaisesti liity tähän mutta näin esimerkkinä. Enkä mielestäni surkuttele tätä sen enempää, kunhan totesin miten nää yleensä tuppaa menemään. Eipä mulla muuta.

Reetu
15.06.2014, 13:52
Jos on enemmän liikennettä, raskaalla on mahdotonta pitää hyvä turvaväli. Koko ajan joku tunkee väliin, tämä korostuu varsinkin nelikaistaisilla.

Hidastat että saat välin kuntoon, niin eikös sieltä seuraava tuuppaa jo tulemaan siihen. Yhtä s##tanan pumppaamista. Provosoi varmasti ohittamaan, kun tasaista kyytiä mennään ja rekka keventää hetkellisesti. Haitariliike perässä kertaantuu ja ohittajia rupee löytymään vielä enemmän.

Bj Andy
16.06.2014, 20:14

Uutisesta senverran että tällaista maamme hallitus kaipaa. Jää moni vittumaisempi asia huomioitta kun kansan syvät rivit väittelee siitä kuka oli väärässä...

Mutta lumivyöry eli big bäng jäi tapahtumatta ainoastaa hyvällä tuurilla eli sillä että mäen takaa ei tullu enää ketään. Koko homma ei ollu enää kenekään käsissä.

Eli mikä meni pieleen. 1.prätkäjätkä unohti valot. 2.skodaspede ei tuhnukelissä nähny sitä.3 ainut kuka näki mitä on tapahtumassa oli rekkaspede joka teki mitä? Muutenkin kun on tilanne päällä niin painetaan vielä pilliä siihen mausteeksi eikä jarruteta valmiiksi jos alkaakin rytinät. 4 skodapelle provosoituu pillistä ja kun adrenaalit on jo muutenkin tapissa niin kostaa sen rekkamiehelle jarruttamalla joka 5. Väistää pimeessä paikassa vastaantulijoiden kaistalle. Vaihe 6. On onneksi vaan someraivo ja se että meitsi kirjoittaa tätä tekoparta ja televisiot naamalla ja karvahattu tiukasti korvilla...

Eipä siinä. Hyvä ja opettavainen video toivottavasti myös jutun rekkapekalle...

E. Vielä senverran että olisi kannattnu jättää sanomatta että pisti koko ammattitaitonsa peliin...

Ee. Se olikin vain ammattitatonsa...

Pertsi
17.06.2014, 10:54
Uutisesta senverran että tällaista maamme hallitus kaipaa. Jää moni vittumaisempi asia huomioitta kun kansan syvät rivit väittelee siitä kuka oli väärässä...

Mutta lumivyöry eli big bäng jäi tapahtumatta ainoastaa hyvällä tuurilla eli sillä että mäen takaa ei tullu enää ketään. Koko homma ei ollu enää kenekään käsissä.

Eli mikä meni pieleen. 1.prätkäjätkä unohti valot. 2.skodaspede ei tuhnukelissä nähny sitä.3 ainut kuka näki mitä on tapahtumassa oli rekkaspede joka teki mitä? Muutenkin kun on tilanne päällä niin painetaan vielä pilliä siihen mausteeksi eikä jarruteta valmiiksi jos alkaakin rytinät. 4 skodapelle provosoituu pillistä ja kun adrenaalit on jo muutenkin tapissa niin kostaa sen rekkamiehelle jarruttamalla joka 5. Väistää pimeessä paikassa vastaantulijoiden kaistalle. Vaihe 6. On onneksi vaan someraivo ja se että meitsi kirjoittaa tätä tekoparta ja televisiot naamalla ja karvahattu tiukasti korvilla...

Eipä siinä. Hyvä ja opettavainen video toivottavasti myös jutun rekkapekalle...

E. Vielä senverran että olisi kannattnu jättää sanomatta että pisti koko ammattitaitonsa peliin...

Ee. Se olikin vain ammattitatonsa...

Olisko kuskin sitten pitänyt jättää väistämättä ja rysäyttää Skodan konttiin?

Bj Andy
17.06.2014, 13:52
Olisko kuskin sitten pitänyt jättää väistämättä ja rysäyttää Skodan konttiin?

Ja sekö oli ainut vaihtoehto?

Racingrabbit
17.06.2014, 14:22
Veikkaisin että kuski ei netissä surffailulta tai puhelimessa juttelulta huomannut kumpaakaan,koska kyllä "normaali" kuljettaja tuollaisen vaara tilanteen havaitessaan jarruttaa varoilta ja siirtyy tien oikeaan reunaan. Tuolla videolla en sellaista toimienpidetta havainnut,eli taisi tulla tilanne kuskille vähän puun takaa.

Itse ajoin aikoinaan Kiitoautoilla parisen vuotta pitkää yhdistelmää ja siellä vanhemmat kuskit neuvoi että pitää seurata peilejä aivan yhtä paljon kuin kattella eteenpäin. Jos ei puuhaa mitään muuta häiritsevää ajaessa,niin näitä havainnointeja normaali näkökyvyllä varustettu ihminen voi tehdä yhtä-aikaa.

BJ-40/76
17.06.2014, 14:32
Jos silmä ei valehtele, niin rekka vetää keskemmäs, siis kiilaa skodilakkia, kun huomaa että valoton prätkä tulee vastaan, kun skodilakki on ohittamassa.

Jos olisi todellinen teiden sankari, niin olisi tehnyt tilaa ja HIDASTANUT? että kaikki kolme sopisivat paremmin rinnakkain.

Melko teräksiset hermot pitää skodan kuskilla olla, jos ei yhtään säväytä, kun rekan sumupilvestä lähet ohittamaan, rekka vetää keskiviivan yli sinua kohti, ja yhtääkkiä valoton prätkä tulee samaa kaistaa vastaan!
Ja vielä kiitokseksi sitten soitetaan torvea.

Jos tuo skodilakki kuski ei olisi vetänyt keskiviivan päälle, vaan olisi rauhassa pysähtynyt, niin vois olla että olisi saanut noista kolmesta pienimmät sakot.... (tarkistamaan että kaatuko tms. motoristi, jos kerran meni läheltä)

Yritin kuunnella ja laskea keskiviivoista, niin rekka alkoi selvästi hidastamaan vasta siinä vaiheessa, kun ylitti keskiviivan? Voi sattua omaan nilkkaan tuo videon julkaisu. Siis jos poliisi saa näytettyä toteen, että kiilasi skodaa eikä jarruttan/hidastanut, niin päiväsakkoja voi tulla reiluhkosti liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, saattaa alkaa kortiton lomakin...

No, mikäli lööppeihin olisi uskomista, niin asiaa selvitetään poliisin toimesta.

Siis minusta tuo skodan kuski munasi itsensä vasta tuossa vaiheessa, kun alkoi jarruttelemaan, rekkakuski videon alkupuolella, ja moottoripyöräilijä lähtiessä valoitta liikenteeseen.

Tuo skodilakin prätkän huomaamatta jääminen menee minusta inhimillisen virheen/huolimattomuuden piikkiin, itse kellekkin sattuu joskus tuommoisia "lipsauksia"...

sos
17.06.2014, 14:49
eli pidät prätkää isompana syyllisenä, koska unohtanut laittaa valot, tai sit siltä on polttimo palanu, eikä edes tiennyt ajavansa pimeää prätkää

hj
17.06.2014, 16:29
Mikä lie ollut nopeusrajoitus tuolla tiellä (80 vai 100)

Bj Andy
17.06.2014, 16:52
Eipä tässä ollu rajoituksella merkitystä. En aiemmin huomannukkaan että kuski veti skodan ollessa rinnalla vasemmalle. Ja jos,kun skoda jarrutti ja rekka veti vasemmalle viereen, joku oisi tullu vastaan niin ainoa pakotie olisi ollu kaistan yli mettään ja siihenkään ei olisi aika riittäny.

Tässä tapauksessa jokainen töhöili osaltaan mutta ainoa joka oli ns. Ammattilainen töhöili kaikkein noloimmin...

sos
17.06.2014, 16:52
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014061718418345_uu.shtml

kelkka
17.06.2014, 17:04
Taas keskivertoo paremmat asiantuntiat lässyttää miten rekalla ajetaa oikea oppisesti ja pitäisi toimia!

Lerssinen
17.06.2014, 17:08
Joo, tuossa skootatapauksessa syyllinen on vain ja ainoastaan turhaan ohitukseen lähtenyt kuljettaja.

Timo_L
17.06.2014, 17:57
Eipä tässä ollu rajoituksella merkitystä. En aiemmin huomannukkaan että kuski veti skodan ollessa rinnalla vasemmalle. Ja jos,kun skoda jarrutti ja rekka veti vasemmalle viereen, joku oisi tullu vastaan niin ainoa pakotie olisi ollu kaistan yli mettään ja siihenkään ei olisi aika riittäny.

Tässä tapauksessa jokainen töhöili osaltaan mutta ainoa joka oli ns. Ammattilainen töhöili kaikkein noloimmin...

Jos silmä ei valehtele, niin rekka vetää keskemmäs, siis kiilaa skodilakkia, kun huomaa että valoton prätkä tulee vastaan, kun skodilakki on ohittamassa.

Jos olisi todellinen teiden sankari, niin olisi tehnyt tilaa ja HIDASTANUT? että kaikki kolme sopisivat paremmin rinnakkain.

Videolla näkyvä lievä vasemmalle siirtyminen alkaa jo hieman ennenkuin vastaantuleva tumma Bemari on lähes rekan keulan kohdalla - ja ajolinjan siirtyminen on ihan loogisessa suhteessa tien kallistukseen ja mutkan suuntaan. Miten rekkakuski olisi voinut olla estämässä skodan ohitusta/ kiilaamassa, kun rekan ajolinjan siirtyessä hieman vasemmalle Skodan on täytynyt olla vielä rekan takana? Siinä vaiheessa kun prätkä alkaa olla lähellä (selväsit ennen bussipysäkkiä) rekkakuskihan siirtyy sen hetkiseltä ajolinjaltaan OIKEALLE, ei suinkaan vasemmalle.

Ainoa asia mitä rekkakuskilta jäi tekemättä on, että olisi tilanteen huomatessaan voinut hidastaa jo valmiiksi ja siirtyä vielä hieman lähemmäksi piennarta, helpottaen näin skodan kaistallepaluuta.

Mitä jarruttamiseen tulee, niin siitä kun Skoda- pellen jarruvalot syttyy niin näyttäisi että parin sekunnin verran menee siihen että alkaa rekka hidastua - hyvinkin siis normaalin reaktioajan + jarruviiveen verran. Tuossa paikassa rekkakuskilla oli tasan kolme vaihtoehtoa: väistää vasemmalle, ajaa skodaa perään, tai ajaa pientareen puolelle metsään. Jos autoja olisi tullut vastaan, niin metsähallitus olisi luultavasti kutsunut, tai sitten olisi skodan persaus saanut uutta muotoilua.

Melko teräksiset hermot pitää skodan kuskilla olla, jos ei yhtään säväytä, kun rekan sumupilvestä lähet ohittamaan, rekka vetää keskiviivan yli sinua kohti, ja yhtääkkiä valoton prätkä tulee samaa kaistaa vastaan!
Ja vielä kiitokseksi sitten soitetaan torvea.

Varmaan sillä olikin aika teräksiset hermot, kun lievässä katvepaikassa lähtee ohittamaan rekkaa sadekelillä vesisumun takaa. Jos yhtään voi päätellä kyseisen paviaanin ajotottumuksia, niin luultavasti kuuluu ohituspaikkaa kytätessään niihin rekan perseessä roikkujiin, ja sieltä lähdetään suorittamaan ohitusta, vaikka niin läheltä ei voi ylipäätään nähdä kunnolla eteensä edes hyvässä säässä. No, tämä toki on pelkkää spekulaatiota.

Jos tuo skodilakki kuski ei olisi vetänyt keskiviivan päälle, vaan olisi rauhassa pysähtynyt, niin vois olla että olisi saanut noista kolmesta pienimmät sakot.... (tarkistamaan että kaatuko tms. motoristi, jos kerran meni läheltä)

Perustele? Skodalla kuitenkin jo suoraan liikenneturvallisuuden vaarantaminen tuollaisella idioottimaisella ohituksella, on selkeästi vaarallisin teko näistä. Prätkäkuskilla vahingossa/ tietämättään ajovalo pimeänä, rekkakuski taasen pyrkii välttämään törmäyksen. Tööttäys ei onneksi ole sakon arvoinen rike, tuossa paikassa itse asiassa jopa ihan paikallaan, samoin kuin pitkien vilkuttaminen. Jos se vaikka edes jonkun tuollaisen pöntön herättäisi ajattelemaan mitä tuli tehtyä. Videon pöntössä se tosin herätti jonkun rattiraivoreaktion, jonka seurauksena yhtä liikenneturvallisuuden vaarantamista seurasi toinen..

Siis jos poliisi saa näytettyä toteen, että kiilasi skodaa eikä jarruttan/hidastanut, niin päiväsakkoja voi tulla reiluhkosti liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, saattaa alkaa kortiton lomakin...

Ainoa joka tuossa tilanteessa on toiminut väärin on Skoda- kuski.. olkoonkin sitten että ohituksen aloitus olisi ollut kuskilta arviointivirhe eikä törkeää piittaamattomuutta muiden turvallisuudesta, niin se ei siitä huolimatta poista tosiseikkaa että hän on ainoa joka on liikenneturvallisuutta tuossa vaarantanut. Ne Skodakuskin perustelut jossain naamakirjan keskustelussa jarrutukselle on ihan täyttä sontaa, koittaa vain pelastaa omaa nahkaansa vaikka paska on jo housussa.

No, mikäli lööppeihin olisi uskomista, niin asiaa selvitetään poliisin toimesta.

Syytä onkin, tuollaiset ohitukset ja sen jälkeinen Skodakuskin tapainen idioottimainen toiminta pitäisi saada kitkettyä pois niin hyvin kuin mahdollista. Se, että rekkakuskit muuten tötöilee tuolla liikenteessä minkä kerkeää, ja esim. Kehäteillä ja usein myös maanteillä roikkuu perseessä kiinni ja milloin mistäkin raivostuvat on kokonaan toinen tarina. Pois pitäisi toki ehdottomasti saada nekin.

Saisi tulla dashcamit pakolliseksi Suomessa, niin voitaisiin jaella sakkolappuja vähän enemmän tämäntyyppisestä touhusta. Minulta ei reaaliaikainen GPS:ään perustuva satelliittiseuranta saa minkäänlaista kannatusta, mutta jotain tarttisi liikennevalvonnan nykytilalle tehdä - sitä kun ei oikein tunnu olevan.. Liikkuva poliisi ei sitä enää tee kun ei sitä ole olemassa, "korttelipoliisilla" on ilmeisesti parempaakin tekemistä, ja tämäntyyppisiä tötöilyjä ei peltipoliisi poista.

Racingrabbit
17.06.2014, 17:58
Joo, tuossa skootatapauksessa syyllinen on vain ja ainoastaan turhaan ohitukseen lähtenyt kuljettaja.

Miksi turhaan ohitukseen????
Pitäisikö kaikkien henkilöautojen ajaa rekkojen perässä 60-80km/h vaikka olisi 100km/h rajoitus?

Edittiä: Näköjään tuota videota tulkitaan nyt täällä sen mukaan onko kommentoija itse raskaan kaluston kuljettaja vai ei.
Allekirjoittaneella on kokemusta molemmista puolista,mutta mulle raskaan kaluston kuljettaminen oli aikoinaan vain työ ei elämäntapa :D

Timo_L
17.06.2014, 18:28
Minä en ainakaan ole raskaan kaluston kuljettaja, enimmäkseen ne vituttaa :D Töissä tulee toki pyöriteltyä suljettujen porttien sisällä isojen koneiden rattia ja vedettyä puolikkaita, mutta tienpäältä raskaan kaluston kokemukset voidaan laskea muutamiin tuhansiin kilometreihin.

Koitan itse suhtautua näkemiini asioihin juuri sen perusteella mitä näen, ja tehdä päätelmät sen mukaan mitä tietoa asiasta on ylipäätään saatavilla. Tuon videon perusteella en näe rekkakuskin tai prätkäkuskin toiminnassa juurikaan ongelmakohtia pieniä "kauneusvirhettä" lukuunottamatta, sen sijaan skodakuskin toiminnassa olisi hyvinkin paljon parantamisen varaa. Oikeastaan, siinä ei ole mitään hyvää..

Näihin ohituksiin: satkun alueella lähes poikkeuksetta itse ohitan rekat, mutta katson ohituspaikan aina niin että varmasti näen kunnolla. Samoiten pidän reilua väliä ennen ohitusta, helpottaa oleellisesti siinä että näkee missä ohitusta lähteä hakemaan. Vesi- tai lumisateessa en edes ohi lähde jos ei näe. Toisaalta em. keleillä rekasta mielellään ajaa ohi, kun se nostaa sellaisen vesisuihkun/ lumipöllyn että pitää olla vähintään 100m taaempana että näkee, mutta silloin ei voi ajaa 100km/h alueella tiekohtaista nopeutta jos olosuhteet sen muuten sallii..

Virheitähän sattuu tien päällä ihan meille jokaiselle, ei niistä pitäisi suuttua toiselle tienkäyttäjälle - vaan välillä pistää vituttamaan, minkäs teet :o Sitä vaan liikenteessä näkee niin paljon turvallisuudesta piittamattomien ajosuoritteita, että aika usein pistää ihmetyttämään mikä saa ihmiset tekemään mitä ikinä tekevätkin. Kaikki ne tötöilyt kun ei todellakaan ole virheitä..

FinnDRZ
17.06.2014, 18:42
Soittakaa Karpolle!!!

Vituttaa kun joka saamarin foorumilla kaikenvitun ensioitkoset jakavat viisuttaan kyseisestä tapauksesta...

sos
17.06.2014, 18:58
Soittakaa Karpolle!!!

Vituttaa kun joka saamarin foorumilla kaikenvitun ensioitkoset jakavat viisuttaan kyseisestä tapauksesta...

ja pakko lukea niitä? ja sitähän tää netti on täynnä, asioista tietämättömät kommentoivat kaikkea :)

Timo_L
17.06.2014, 19:09
Soittakaa Karpolle!!!

Täytyy varmaan soittaa, se kun on Finduksen radiomainoksen mukaan vielä hengissä :D Tulisi tähänkin asiaan selvyys.. :eek:

BJ-40/76
17.06.2014, 19:23
Videolla näkyvä lievä vasemmalle siirtyminen alkaa jo hieman ennenkuin vastaantuleva tumma Bemari on lähes rekan keulan kohdalla - ja ajolinjan siirtyminen on ihan loogisessa suhteessa tien kallistukseen ja mutkan suuntaan. Miten rekkakuski olisi voinut olla estämässä skodan ohitusta/ kiilaamassa, kun rekan ajolinjan siirtyessä hieman vasemmalle Skodan on täytynyt olla vielä rekan takana? Siinä vaiheessa kun prätkä alkaa olla lähellä (selväsit ennen bussipysäkkiä) rekkakuskihan siirtyy sen hetkiseltä ajolinjaltaan OIKEALLE, ei suinkaan vasemmalle.

Ainoa asia mitä rekkakuskilta jäi tekemättä on, että olisi tilanteen huomatessaan voinut hidastaa jo valmiiksi ja siirtyä vielä hieman lähemmäksi piennarta, helpottaen näin skodan kaistallepaluuta.

Mitä jarruttamiseen tulee, niin siitä kun Skoda- pellen jarruvalot syttyy niin näyttäisi että parin sekunnin verran menee siihen että alkaa rekka hidastua - hyvinkin siis normaalin reaktioajan + jarruviiveen verran. Tuossa paikassa rekkakuskilla oli tasan kolme vaihtoehtoa: väistää vasemmalle, ajaa skodaa perään, tai ajaa pientareen puolelle metsään. Jos autoja olisi tullut vastaan, niin metsähallitus olisi luultavasti kutsunut, tai sitten olisi skodan persaus saanut uutta muotoilua.

Varmaan sillä olikin aika teräksiset hermot, kun lievässä katvepaikassa lähtee ohittamaan rekkaa sadekelillä vesisumun takaa. Jos yhtään voi päätellä kyseisen paviaanin ajotottumuksia, niin luultavasti kuuluu ohituspaikkaa kytätessään niihin rekan perseessä roikkujiin, ja sieltä lähdetään suorittamaan ohitusta, vaikka niin läheltä ei voi ylipäätään nähdä kunnolla eteensä edes hyvässä säässä. No, tämä toki on pelkkää spekulaatiota.

Perustele? Skodalla kuitenkin jo suoraan liikenneturvallisuuden vaarantaminen tuollaisella idioottimaisella ohituksella, on selkeästi vaarallisin teko näistä. Prätkäkuskilla vahingossa/ tietämättään ajovalo pimeänä, rekkakuski taasen pyrkii välttämään törmäyksen. Tööttäys ei onneksi ole sakon arvoinen rike, tuossa paikassa itse asiassa jopa ihan paikallaan, samoin kuin pitkien vilkuttaminen. Jos se vaikka edes jonkun tuollaisen pöntön herättäisi ajattelemaan mitä tuli tehtyä. Videon pöntössä se tosin herätti jonkun rattiraivoreaktion, jonka seurauksena yhtä liikenneturvallisuuden vaarantamista seurasi toinen..

Ainoa joka tuossa tilanteessa on toiminut väärin on Skoda- kuski.. olkoonkin sitten että ohituksen aloitus olisi ollut kuskilta arviointivirhe eikä törkeää piittaamattomuutta muiden turvallisuudesta, niin se ei siitä huolimatta poista tosiseikkaa että hän on ainoa joka on liikenneturvallisuutta tuossa vaarantanut. Ne Skodakuskin perustelut jossain naamakirjan keskustelussa jarrutukselle on ihan täyttä sontaa, koittaa vain pelastaa omaa nahkaansa vaikka paska on jo housussa.

Syytä onkin, tuollaiset ohitukset ja sen jälkeinen Skodakuskin tapainen idioottimainen toiminta pitäisi saada kitkettyä pois niin hyvin kuin mahdollista. Se, että rekkakuskit muuten tötöilee tuolla liikenteessä minkä kerkeää, ja esim. Kehäteillä ja usein myös maanteillä roikkuu perseessä kiinni ja milloin mistäkin raivostuvat on kokonaan toinen tarina. Pois pitäisi toki ehdottomasti saada nekin.

Saisi tulla dashcamit pakolliseksi Suomessa, niin voitaisiin jaella sakkolappuja vähän enemmän tämäntyyppisestä touhusta. Minulta ei reaaliaikainen GPS:ään perustuva satelliittiseuranta saa minkäänlaista kannatusta, mutta jotain tarttisi liikennevalvonnan nykytilalle tehdä - sitä kun ei oikein tunnu olevan.. Liikkuva poliisi ei sitä enää tee kun ei sitä ole olemassa, "korttelipoliisilla" on ilmeisesti parempaakin tekemistä, ja tämäntyyppisiä tötöilyjä ei peltipoliisi poista.

Siis tarkoitatko, että on aivan normaalia ja laillista, että rekalla vedetään vasemmalle loivasti kaartuvassa kurvissa noinkin paljon vasemmalle, (näyttää siltä, että kamera oli melkein keskiviivan päällä, missähän takimmaiset renkaat oli?) ja sitten vasta otetaan omalle kaistalle/oikeaan reunaan, kun moottoripyörä on reunaviivan päällä, ja ohittaja reilusti rinnalla?
Jos olisi ollut äkkinäinen moottoripyöräilijä ilman abs jarruja, niin nurin olis mennyt. Siis kun rekka tulee "keskellä" tietä vastaan, ja vielä väliin pitäisi sopia skoda.

ja tuosta kommentistasi: "Ainoa asia mitä rekkakuskilta jäi tekemättä on, että olisi tilanteen huomatessaan voinut hidastaa jo valmiiksi ja siirtyä vielä hieman lähemmäksi piennarta, helpottaen näin skodan kaistallepaluuta."
Olen muuten samaa mieltä; mutta olis voinut ajaa koko ohituksen ajan oikeassa reunassa, kuten tiellä kuuluisi, silloin skodalla olis ollut metri enemmän tilaa, ja mahdollisesti juurikin tuon ansiosta "puhdasta" ilmaa/näkyväisyyttä, ja olisi voinut jättää ohittamatta/keskeyttää ohitus.

Ja tuo skodan ohitus yleensä: lähti ohitukseen reilusti sulkuviivan päättymisen jälkeen, ja palasi omalle kaistalle ennen sulkuviivoja. eikö se ohitus pidä suorittaa juurikin noin? ainut haitta on tuo vesisumu, joka todennäköisesti esti pimeän moottoripyörän havainnoinnin (joka sekin osaltaan johtuu siitä, että rekka ajaa väärässä kohtaa ajorataa)

Ja millä perustelet että katvepaikka? minulla ei minkäänlaista mielikuvaa k.o paikasta, mutta jos siinä on katvepaikka, niin ajoratamaalaukset perseellään?

Ja miten rekkakuski esti törmäyksen moottoripyörään? palasi sinne kohtaa ajorataa, minne kuuluukin? (sekunttia vai kahta ennen kuin skoda tulee kuvaan rekan edessä, siis paljonko kerkesi siirtyä siihen mennessä, kun skodan ja rekan keulat oli samalla tasolla)

Korostan vielä, että ainut käsitys muodostuu tuosta videosta, ja kokemuksen mukaan kamera vääristää aika paljon todellisuutta.
Ja kun ei ole tietoa, missä kohtaa kamera on, niin vielä vaikeampi muodostaa vakaata käsitystä tapahtumasta; olisipa skodastakin kuvattuna sama aika, niin olisi paljon helpompi vetää johtopäätöksiä.

p.s kuinka moni huomasi, että iltalehden kohtaamiskuva oli leikattu paljon tramaattisemmaksi kuin video?

sos
17.06.2014, 19:36
oma veikkaus on, että rekkakuski huomasi skodan vasta, kun se oli jo rinnalla ja samalla, kun huomasi auton ni vaistomaisesti torvi pohjaan. jokainen vähänki järkevä olisi väistänyt oikeaan jos olisi huomannut aikasemmin ohituksen.
eiköhän tähänki jossain vaiheessa vähän selvyyttä saada kun poliisit tiedottaa tutkimus tuloksia.

luultavasti prätkäkuskilta kortti pois liian suuren tilannenopeuden ja ilman valoja ajon takia :)

Timo_L
17.06.2014, 19:59
Siis tarkoitatko, että on aivan normaalia ja laillista, että rekalla vedetään vasemmalle loivasti kaartuvassa kurvissa noinkin paljon vasemmalle, (näyttää siltä, että kamera oli melkein keskiviivan päällä, missähän takimmaiset renkaat oli?) ja sitten vasta otetaan omalle kaistalle/oikeaan reunaan, kun moottoripyörä on reunaviivan päällä, ja ohittaja reilusti rinnalla?

En. Mutta jos olet koskaan ajanut raskaampaa/ korkeampaa yhdistelmää, niin tiedät varmasti niiden luontaisen ominaisuuden lähteä kaartamaan kohti kallistuksen suuntaa, ja jos sillä hetkellä huomioisi on keskittynyt johonkin muuhun hetkellisesti, olet hyvinkin äkkiä lähempänä keskiviivaa tai tien piennarta, riippuen mihin kallistus on. En jaksa oikein uskoa, että tuo vasemmalle kaarto noin lähelle keskiviivaa on mikään tarkoituksellinen teko.

Se, onko se pienimuotoinen ajovirhe rekkakuskilta - mahdollisesti. Sitä on vaikea sanoa pelkästään videon perusteella; tuskin tuolla kohtaa kuitenkaan tuuli on paljoa vaikuttanut joten enemmän veikkaisin johonkin mitä rekkakuski on tehnyt/ jättänyt tekemättä. Kauhean äkkinäisiä korjausliikkeitä täysperällä tai puolikkaalla ei viitsi tehdä jos ei ole pakko, jo hitaassakin vauhdissa ne heilauttaa aika ikävästi.

Jos olisi ollut äkkinäinen moottoripyöräilijä ilman abs jarruja, niin nurin olis mennyt. Siis kun rekka tulee "keskellä" tietä vastaan, ja vielä väliin pitäisi sopia skoda.

Onneksi prätkäkuskit yleensä ajaa kohtalaisen hereillä ja tiedostaa ympäristönsä, niin ei vedä heti jarruja pohjaan jos auto tulee vastaan keskiviivan tuntumassa. Tosin, eipä niin pitäisi tehdä autoilijankaan, kun ei sille jarrutukselle tai väistölle vielä siinä vaiheessa ole mitään tarvetta. Silloinhan reaktiomaisen väistön tekee helposti, jos ei ole keskittynyt liikenteen seuraamiseen, ja siinä vaiheessa huomaa vastaantulevan ajoneuvon keskiviivan tuntumassa.. monet ihmeelliset tilanteet on seurausta siitä kun kuskit kattoo maisemia, eikä eteenpäin ja peileihin ;)

ja tuosta kommentistasi: "Ainoa asia mitä rekkakuskilta jäi tekemättä on, että olisi tilanteen huomatessaan voinut hidastaa jo valmiiksi ja siirtyä vielä hieman lähemmäksi piennarta, helpottaen näin skodan kaistallepaluuta."
Olen muuten samaa mieltä; mutta olis voinut ajaa koko ohituksen ajan oikeassa reunassa, kuten tiellä kuuluisi, silloin skodalla olis ollut metri enemmän tilaa, ja mahdollisesti juurikin tuon ansiosta "puhdasta" ilmaa/näkyväisyyttä, ja olisi voinut jättää ohittamatta/keskeyttää ohitus.

Oikeastaan, niin oikeassa reunassa kun se turvallisesti on mahdollista ;) Ei tarkoita raskaalla yhdistelmällä lähes reunaviivassa kiinni, vaan hieman keskemmällä - ihan kuten henkilöautollakin. Pientareen puolellehan byrokraattien ihanassa pykälävaltiossa Suomessa ei edes saa ajaa kuin oikeastaan väistääkseen äkkitilanteessa, toisin kuin vaikkapa Ruotsissa missä ko. juttu on enemmän sääntö kuin poikkeus. Oleellisesti tosiaan helpottaa ohittamista, ja tekee ajamisesta muutenkin turvallisempaa.

Ja tuo skodan ohitus yleensä: lähti ohitukseen reilusti sulkuviivan päättymisen jälkeen, ja palasi omalle kaistalle ennen sulkuviivoja. eikö se ohitus pidä suorittaa juurikin noin? ainut haitta on tuo vesisumu, joka todennäköisesti esti pimeän moottoripyörän havainnoinnin (joka sekin osaltaan johtuu siitä, että rekka ajaa väärässä kohtaa ajorataa)

Juu, jos sitä vesisumua ei ole. Jo pelkkä rekan nostama vesisumu voi estää turvallisen ohituksen, ja silloin sitä ei tehdä. Vituttaahan se ehkä ajaa rekan takana kilometrikaupalla, mutta ohi ei voi mennä jos ei näe. Eikö?

Ja millä perustelet että katvepaikka? minulla ei minkäänlaista mielikuvaa k.o paikasta, mutta jos siinä on katvepaikka, niin ajoratamaalaukset perseellään?

Vesisumusta rekan takaa ohi, voi olla jo ihan riittävästi katvetta. Vasemmalle kaartuva mutka on sinällään paras paikka ohittaa jos mutka on riittävän loiva ja varsinkin lievään ylämäkeen, mutta tuosta paikasta on paha sanoa tarkemmin pelkän kameran perusteella. Tiessä kuitenkin näyttäisi olevan jonkinmoinen monttu edempänä, mihin prätkä saattaa hyvinkin maastoutua. Ajoratamaalaukset ehkä pesiillään, kyllä..

Ja miten rekkakuski esti törmäyksen moottoripyörään? palasi sinne kohtaa ajorataa, minne kuuluukin? (sekunttia vai kahta ennen kuin skoda tulee kuvaan rekan edessä, siis paljonko kerkesi siirtyä siihen mennessä, kun skodan ja rekan keulat oli samalla tasolla)

Olisko parisen sekuntia ennen.. voi olla että rekkakuski vasta siinä vaiheessa kunnolla näki skodan. Ei voi oikeasti tietää pelkän videon perusteella. Väisti sen verran oikealle kuin ehti, on ainoa asia mitä videon perusteella voi sanoa. Olisi voinut myös jarruttaa.

Korostan vielä, että ainut käsitys muodostuu tuosta videosta, ja kokemuksen mukaan kamera vääristää aika paljon todellisuutta.
Ja kun ei ole tietoa, missä kohtaa kamera on, niin vielä vaikeampi muodostaa vakaata käsitystä tapahtumasta; olisipa skodastakin kuvattuna sama aika, niin olisi paljon helpompi vetää johtopäätöksiä.

p.s kuinka moni huomasi, että iltalehden kohtaamiskuva oli leikattu paljon tramaattisemmaksi kuin video?

Tästä olen ihan samaa mieltä kanssasi. Videosta näkee vain osan totuutta, video ja valokuva kun monesti vääristää todellisuutta miltä se näyttää "oikeasti".

Bj Andy
17.06.2014, 21:29
Soittakaa Karpolle!!!

Ei ku miulla on karpo naamari ja esko riihelän ääni...

Ei liene turhaa jos asioista väännetään. Lopputuloksena joku saattaa hokata että mikä meni pieleen...

Vaan kaistalla oisi syytä pysyä oli tien profiili mikä hyvänsä. Jos ei muuten kestä niin vauhtia pois ja sen verran pitää olla hereillä että jos on tien tukkeena niin pystyy jeesaamaan ohituksissa.

Ammattilaisilta on vaan lupa odottaa enemmän kuin tavan tolloilta...

sos
17.06.2014, 21:40
senverran vielä ainakin kommentoin, että kun puhutaan rahtareista, takseista ja linja-auton kuljettajista ammattilaisina, puhutaan että kyllähän AMMATTILAISEN pitäisi osata jne, mutta yleensä ei ajatella, että kaikki ne AMMATTILAISET on joskus ajanut sen ensimmäisen kerran, eli vaikka alla on yhdistelmä, taksi, tai vaikka linja-auto, ni kuljettaja voi olla täysin kokematon kuljettaja, joka on ensimmäistä kertaa ratissa inssin jälkeen

0ltzi
18.06.2014, 11:27
Saattaa olla kuskilla huono päivä. Ajellaan 5 tietä ja ennen kuopiota oli pölly viel ilmassa ku osuttiin paikalle. Täys perä oli kaatanu kärryn ojaan ja katkassu sähkötolpan. Mikä ihmeellisintä ketään ei loukkaantunu? Ja yhdistelmä oli pysäkillä kärryn renkaat taivasta kohti :confused::D

hj
18.06.2014, 11:54
kait sillä nopeusrajoituksella on merkitystä jos 80 alueella ajetaan kuorma-autosta ohi?

Racingrabbit
18.06.2014, 13:07
kait sillä nopeusrajoituksella on merkitystä jos 80 alueella ajetaan kuorma-autosta ohi?

Riippuu kait vähän kuorma-auton saavuttamasta vauhdista?
Joku täydessä lastissa oleva kuorma-auto hiipuu mäissä jopa viiteenkymppiin.

wikke
18.06.2014, 13:48
Soittakaa Karpolle!!!

Oikeastiko tarvittaisiin Hanski selittämään sinulle että viimeistään tuo Skoda kuskin mielenosoitus jarruttelu oli yhtä vitun idioottimaista perseilyä?

Vai oletko lajin harrastaja itse, kun niin kovin tuppaa spekulointi aiheesta negatiivis sävytteisesti korpeavan?

Ja kuten nimimerkki sos jo tuossa vähän vihjaisi: Älä luo keskustelupalstoja jos niiden keskustelut niin perkeleesti tahtoo sylettää että varmaan näppis & näyttökin kuolassa.

Post scriptum: Tahi vaihtoehtoisesti pistä pystyyn oma KESKUSTELUPALSTA ja moderoit sitä sitten siten että vain sinua miellyttävistä asioista/kanteilta "keskustellaan". Joo-joo, juu lipi-lipi hengessä...

FinnDRZ
18.06.2014, 14:47
Oikeastiko tarvittaisiin Hanski selittämään sinulle että viimeistään tuo Skoda kuskin mielenosoitus jarruttelu oli yhtä vitun idioottimaista perseilyä?

Vai oletko lajin harrastaja itse, kun niin kovin tuppaa spekulointi aiheesta negatiivis sävytteisesti korpeavan?

Ja kuten nimimerkki sos jo tuossa vähän vihjaisi: Älä luo keskustelupalstoja jos niiden keskustelut niin perkeleesti tahtoo sylettää että varmaan näppis & näyttökin kuolassa.

Post scriptum: Tahi vaihtoehtoisesti pistä pystyyn oma KESKUSTELUPALSTA ja moderoit sitä sitten siten että vain sinua miellyttävistä asioista/kanteilta "keskustellaan". Joo-joo, juu lipi-lipi hengessä...

Älä itke, ota keksi... (hymiö joka näyttää keskisormea)

wikke
18.06.2014, 16:01
Älä itke, ota keksi... (hymiö joka näyttää keskisormea)

Byhyy, nyt meni mieli rikki...

Edit: Oletko jonkin sortin maso kun kuitenkin seuraat intensiivisesti ketjua jossa käsitellään sinua niin suuresti etovaa aihetta?

Väistämäti tulee mieleen mummelit ja muut moraalin vartijat jotka purkautuvat yleisön osastoilla tyyliin: "Kanavalla X tuli elokuva Z jossa nänni vilahti ainakin kaksikertaa. Hyi yök mitä irstailua!" Ja pakkoko oli katsoa sitten koko raina vaihtamati kanavaa, tai sulkematta laitetta jos niin helvetisti häiritsee että yöunet menee tai tarvitsee ruveta julkisesti mielipahaansa purkamaan...

hj
18.06.2014, 19:19
mutta minusta on TYHMÄÄ KAIKENLAINEN TÖRTTÖILY LIIKENTEESSÄ oli se sitten mopo,auto,rekka,jalankulkija,rullaluistelija ym....

jos vaan ei osata ajaa sovussa niin silloin ei tarvitse olla liikenteessä muita kiusaamassa oli ammatilainen tai ei.

annetaan tietä ei jarrutella turhaan kiitos!

Jappi
18.06.2014, 23:49
mutta minusta on TYHMÄÄ KAIKENLAINEN TÖRTTÖILY LIIKENTEESSÄ oli se sitten mopo,auto,rekka,jalankulkija,rullaluistelija ym....

jos vaan ei osata ajaa sovussa niin silloin ei tarvitse olla liikenteessä muita kiusaamassa oli ammatilainen tai ei.

annetaan tietä ei jarrutella turhaan kiitos!

Siinä se.

Ihan turhaa täällä jauhaa kuka teki mitäkin väärin, jos jotain meni mielestänne päin persettä, pitäkää vaan huoli ettette itse niin tee.

tiipe
19.06.2014, 05:45
Tää mitä on kuvattu joka päivästä tienpäällä sen takia se julkastiin ;) mutta mikäs nyt kusipäihin vaikuttais ainostaan että ajaa perseestä sisään ja sanoo ettei voinnu mitään tehdä onko se sitten parempi ratkasu jokainen voi miettiä sitä kun ajelee tuolla meidän mulkkujen rahtareitten joukossa :) hyvää juhannusta kaikille .

Rngd
19.06.2014, 08:45
Noita asennevammaisia Skeidakuskeja näkee kyllä paljon. Jopa enemmän kuin BMW ja Audi -kuskeja.
Lienee tarve näyttää, että Skoda ei ole enää entisaikojen Skoda. Vaan nykyään sekin kulkee...:(

MiKo
19.06.2014, 10:44
Noita asennevammaisia Skeidakuskeja näkee kyllä paljon. Jopa enemmän kuin BMW ja Audi -kuskeja.
Lienee tarve näyttää, että Skoda ei ole enää entisaikojen Skoda. Vaan nykyään sekin kulkee...:(

Joo hoksin tämän viimeksi eilen ku meinas Skooda tulla kylykeen ku alako kohalla vaihtamaan kaistaa..

SamiN
19.06.2014, 12:23
senverran vielä ainakin kommentoin, että kun puhutaan rahtareista, takseista ja linja-auton kuljettajista ammattilaisina, puhutaan että kyllähän AMMATTILAISEN pitäisi osata jne, mutta yleensä ei ajatella, että kaikki ne AMMATTILAISET on joskus ajanut sen ensimmäisen kerran, eli vaikka alla on yhdistelmä, taksi, tai vaikka linja-auto, ni kuljettaja voi olla täysin kokematon kuljettaja, joka on ensimmäistä kertaa ratissa inssin jälkeen

Tämä muistutuksena teille pikateiden kunkuille (ja runkuille) jotka ampasette adrenaliinipöllyssä jussin viettoon. Jotkut lainakotterolla tai jopa kiimaliiterin puikoissa.

MALTTIA siihen koheltamiseen jota jotkut ajamiseksi kutsuu.

Skeidakuskin koheltamiseen en ota enempää kantaa, turtunut tollaseen perseilyyn..

-Stedt-
19.06.2014, 16:12
Tämä muistutuksena teille pikateiden kunkuille (ja runkuille) jotka ampasette adrenaliinipöllyssä jussin viettoon. Jotkut lainakotterolla tai jopa kiimaliiterin puikoissa.

MALTTIA siihen koheltamiseen jota jotkut ajamiseksi kutsuu.

Skeidakuskin koheltamiseen en ota enempää kantaa, turtunut tollaseen perseilyyn..

Jep! Työkseen tullu parikyt vuotta yhdistelmällä ajeltua ja kaikenlaista nähty tienpäällä, ennemmin vähän myöhässä perille kun ei ollenkaan. Pari tuntia sitten jouduin näkemään kun nuorelle skootterikuskille annettiin elvytystä ojanpientareella:(, helikopterikin paikalle tuli,,,,ajetaas maltilla ja huomioidaan muutkin tienkäyttäjät niin pääsee kaikki ehjänä perille!

Porvoon Hilma
19.06.2014, 19:11
Jep! Työkseen tullu parikyt vuotta yhdistelmällä ajeltua ja kaikenlaista nähty tienpäällä, ennemmin vähän myöhässä perille kun ei ollenkaan.....,ajetaas maltilla ja huomioidaan muutkin tienkäyttäjät niin pääsee kaikki ehjänä perille!

Tähän on hyvä päättää tämä ja toivottaa kaikille turvallista matkaa Juhannuksen viettoon.

0ltzi
20.06.2014, 21:00
Tähän on hyvä päättää tämä keskustelu :D

http://blogit.iltalehti.fi/juha-vuorinen/2014/06/20/skoda-kuskin-jarrun-painajainen/

sos
30.06.2014, 19:37
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014063018451995_uu.shtml