PDA

View Full Version : Air Shocksit eteen vai taakse?


Heikki L
11.05.2014, 16:50
Projekti bj olisi vailla yksiä iskareita, ajattelin nyt juttujen perusteella investoida ilmaiskareihin.
Mitäs raati on mieltä eteen vai taakse? Entä onko paljon eroa lisäsäiliöisellä vai ilman säiliötä? Ajelu pää asiassa safarointia ehkä crossia ja venäjää. Foxin 2.5 kattelin Offroad tarvikkeelta, jos olis paalua lisää laittasi, eteen coiloverit ja taakse tikut. hdj jousilla nyt menossa

toyota4x4
12.05.2014, 10:26
mulla oli takana 2.0 ,kuorman kanto kyky safarilla on ääri rajoilla 50ml yli täyttö öljyä ja 30 kiloo typpeä.

LaaLaa
12.05.2014, 10:33
Ei hyvät kumpaankaan päähän, varsinkaan venäjä/crossi hommiin. Parempi tulee erillisillä HYVILLÄ iskareilla ja irtojousilla. Ilmatikut soveltuu IMHO vain trial/crawling tyyliseen hitaaseen "joustattelu" ajoon ja autoon, jonka massa pysyy suht vakiona eli ei tarvi välillä kantaa +200kg ylimääräistä kuormaa.

Heikki L
12.05.2014, 19:29
No hyvä että tuli kysyttyä täältä ennen kuin rupesin tilaileen :)
Täytyypäs katsoa huomenna konin listoja tai sitten ranchot.
Vai oisko jokin muu hyvä iskari merkk?i, säätö mahdollisuuskin olisi kiva.

Timo_L
12.05.2014, 20:22
Onhan Foxilla pelkkiä iskareitakin, ja muistini mukaan on ihan käyttäjän purettavissa ja shimmattavissa niin että saat sisään- ja ulospäinvaimennuksen haluamaksesi. King Off Road on sekin ihan kelpo merkki, pitäisi myös löytyä monenmoista iskariversiota mistä varmasti löytää mieleisensä.

Coiloverit sinällään paras, mutta niissäkin on omat juttunsa että ne saa kunnolla toimimaan. Sanoisin että jos ei coilovereista ole kokemusta ennestään, niin lähes varmasti joutuu säätöjä hakemaan jonkin aikaa, ja voi mennä muutamat jouset ennenkuin löytyy sopiva kombinaatio (varsinkin jos ottaa jouset dual rate tai triple rate pakettina että saa vähän progressiota jousitukseen). Ilmatikut ei tosiaan oikein ole kuormaa kantavat, 2.5" versiot vielä jotenkuten voisi mennä, mutta ei ne silti ole hyvät pidempikestoiseen safarointiin yms..

Bilsteinilla on ihan päteviä offikäyttöön tarkoitettuja iskareita kohtuuhintaisesta varsin kalliisiin, tosin joidenkin mallien tuotanto on kait lopetettu (käsittääkseni esim. 5150- sarjaa ei enää tehdä?). Bilsteinin iskareita on lähes kaikkia offiversioita kahdella eri shimmauksella.

TML
12.05.2014, 20:38
Jos hyviä iskareita meinaa niin sitten lisäsäiliöllä olevat Profenderit 235€ muistaakseni kappale ja pesevät mennen tullen Ranchot ja Konit niin kestävyydessä kuin ajettavuudessakin. Ja tämä tieto perustuu kokemukseen ei "musta tuntuu tai hevosmiesten tietotoimiston" kertomuksiin.

tapsa4x4
12.05.2014, 21:03
Ainakin mun "käsittelyä" on kestäneet noi skyjackerin iskari aika kauan. oon katellut että toinen iskari edessä on ollut varsi taipuneena nyt 6kk ja ajettu on ei siltikään vuoda tai huomaa että olis huonona.iskarit on laitettu vuonna 2006 tai alkuvuodesta 2007 paikoileen.ainoastaa puslat kuluneet väljiksi. tänään testailin tallin penkaan kytkimen toimivuutta sen verran reippaasi että edestä meni 2-upulttia poikki ja toinen akselin kulmaan kääntävä alumiininen kiila pala meni poikki ja putos pois ja iskareissa ei vaurioita ainakaan huomaan. noi tais maksaa aikoinaan jonkun 50e kpl

LaaLaa
12.05.2014, 23:39
:rolleyes:
Coiloverit sinällään paras, mutta niissäkin on omat juttunsa että ne saa kunnolla toimimaan. Sanoisin että jos ei coilovereista ole kokemusta ennestään, niin lähes varmasti joutuu säätöjä hakemaan jonkin aikaa, ja voi mennä muutamat jouset ennenkuin löytyy sopiva kombinaatio (varsinkin jos ottaa jouset dual rate tai triple rate pakettina että saa vähän progressiota jousitukseen).

Tästä uskallan olla eri mieltä, riittää että tilaa tolpat asiantuntevasta paikasta. Kertoo heille millaiseen autoon, millaisilla renkailla, akseleilla, jousitettu/jousittamaton massa, kokonaismassa, ajotarkoituksen, omat mietymykset jne jne, niin kyllä he osaavat myydä hyvät ja toimivat coil over tolpat. Tai ainakin itse näin onnistuin aikoinaan(2006?), kauppa oli www.polyperformance.com ja S-A-W:n 12" dual rate racerunnerit tuli suskaan eteen, lisäsäiliöillä ja tehdasasetus vaimennuksilla. Toimivat älyttömän hyvin suskassa ja parasta oli niiden asennuksen helppous, ei tarvinut miettiä kompromissejä iskari/jousi sijoittelun kanssa. Oikeastaan ainoa harmitus oli, että ei ollut varaa ostaa niitä myös taakse.

Timo_L
12.05.2014, 23:56
Nojuu, kyllä noilla oikeilla tarvittavilla tiedoilla saa periaatteessa hyvän setin. Mitä paremmin pystyy antamaan esitiedot myös sen mukaan millaista alustaa haluaa vaimennusominaisuuksiltaan ja millä tavalla yleensä ajaa, sitä lähemmäs varmasti pääsee heti. Säätövaraahan kunnon coilovereissa on, eli harvemmin oikein annetuilla esitiedoilla pahasti mennään pieleen, mutta hienosäätöä vaimennukseen voi hyvinkin vaatia ja mahdollisesti jousen/ jousien vaihtoa. Mutta säädettävän alustan hyvä puoli on juuri se, että sitä voi tiettyyn rajaan saakka säätää ja saada siitä juuri haluamansa. Vain kuljettaja itse tietää täsmälleen mitä hakee ;)