View Full Version : Budjetti Patrol GR
tattiwatti
04.05.2014, 22:32
Jospa tänne topicin loisi tuosta omasta härvelistä. Tuossa kunnossa tuo tuli ostettua ja nyt olisi tarkoituksena hieman laitella sitä komeammaksi (rumemmaksi) ja maastokelpoisemmaksi.
Opiskelijabudjetilla mennään, eli halvimman kautta :D.
Suunnitelmina olisi nyt ainakin seuraavat:
-Maalaus (peltikattomaalilla)
-Kattoteline
-Sisustaa hienommaksi
-Palkkihelmat ja astinlaudat
-Korotusta jousilla 3" ja koria 3"
-33" renkulit
Jouset nyt ovat aika suolaisen hintaisia puhumattakaan renkaista, joten ne voivat jäädä hamaan tulevaisuuteen :)
tattiwatti
05.05.2014, 06:07
Kellään kokemuksia miten jousten korotuspalat mahtavat tuollaisessa toimia? Muuttuuko liian jäykäksi?
Kellään kokemuksia miten jousten korotuspalat mahtavat tuollaisessa toimia? Muuttuuko liian jäykäksi?
eikait ne korotuspalikat taida jousista jäykempiä tehdä
tattiwatti
05.05.2014, 16:19
eikait ne korotuspalikat taida jousista jäykempiä tehdä
Aussi foorumeilla joku tuommoista väitti. Mitäs katsastus-setä mahtaa tuollaisista tykätä? Ymmärsin pykälät niin, että saisi laittaa kyllä, mutta jos jollain parempaa tietoa niin saa kertoa. Voisin saada edukkaasti sorvautettua tuommoiset.
oli mulla ainakin jousten ja iskareitten alla jatkot kun ton oman geeärrän ostin ja olivat ihan muutoskatsastettukin... ja möin ne eteenpäin ku laittelin ihan oikeet korottavat jouset ja pisemmät iskarit.... ei ne ainakaan siinä mitään alustaa jäykentänny. vanhoilla iskareilla ja väsyneillä jousilla pohjasi erittäin herkästi ja siksi vaihdoin pois.
ootko vilkassu etujousten alle? siellä oli koropalat vielä viime talvena kun se multa lähti. tosin vain n.tuuman nostavat.
tattiwatti
07.05.2014, 05:57
ootko vilkassu etujousten alle? siellä oli koropalat vielä viime talvena kun se multa lähti. tosin vain n.tuuman nostavat.
Juu, siellä näytti jotkin valkoiset mötikät olevan. Tarkoitus olisi 50mm palat sorvauttaa sinne tilalle. Ehtikös sulla kauankin olla tämä kyseinen värkki?
muutaman kuukauden ajossa, vaihoin sen sitte toiseen autoon. siitä oli kansi paskana ja muitaki kötöksiä moottorissa kun sen ostin niin tein siihen koneremontin. kansi on vaihettu, kk laakerit, männänrenkaat ja tiivisteet on uusia. venakoppa vaihettu oikeenlaiseen ja turbon öljyputket vaihettu oikeenlaisiin. paluulinja oli ostaessa paksuudeltaan pillimehun pillin luokkaa. ja ne kolmekolmoset leimasin siihen.
fintroll
07.05.2014, 14:18
Jospa tänne topicin loisi tuosta omasta härvelistä. Tuossa kunnossa tuo tuli ostettua ja nyt olisi tarkoituksena hieman laitella sitä komeammaksi (rumemmaksi) ja maastokelpoisemmaksi.
-Korotusta jousilla 3" ja koria 3"
Niin iso korikorutus on turha. Ja myöskin voin rikkomaan kori. 2"/5cm on vielä ihan tarpeeks. Ja varmistaa korotuspalat on tarpeeks levea.
Ja on aina hyvää lukea toi : http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Ja jos menet 3" jousilkorotus tarvitset vaihtaa/pidentaa panhardia ja korjata caster/ohjauskulma ja jarruletkut. 2" en vaati niin paljon muutoksia ja voit käytää vielä alkuperainen iskarit.
tattiwatti
07.05.2014, 23:27
Niin iso korikorutus on turha. Ja myöskin voin rikkomaan kori. 2"/5cm on vielä ihan tarpeeks. Ja varmistaa korotuspalat on tarpeeks levea.
Ja on aina hyvää lukea toi : http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Ja jos menet 3" jousilkorotus tarvitset vaihtaa/pidentaa panhardia ja korjata caster/ohjauskulma ja jarruletkut. 2" en vaati niin paljon muutoksia ja voit käytää vielä alkuperainen iskarit.
Kiitos tiedosta, olin jostain saanut käsityksen, että 3" vielä menisi ilman suurempia modauksia.
Jos viikonloppuna saisi tehtyäkin jotain, sää on aika kekke kyllä maalausta ajatellen :/. Väriksi olisi tulossa RAL värikartasta Sand Yellow. Peltikattomaalilla mennään ja telalla näillänäkymin vedetään.
Minkäs kokoisia palkkeja ootte lyöneet (jos olette) noihin helmoihin? Leveyttä lähinnä tiedustelisin.
miksi väri pittää muuttaa? eiköss tuossa oo ihan ok pinta?
meinaan vaan että työ vs saatu hyöty?
ja semmoisella 20-50e ruutalla saa kertamaaluuseen jo välttävää pintaa, verrattuna telaamiseen.
tattiwatti
08.05.2014, 07:39
miksi väri pittää muuttaa? eiköss tuossa oo ihan ok pinta?
meinaan vaan että työ vs saatu hyöty?
ja semmoisella 20-50e ruutalla saa kertamaaluuseen jo välttävää pintaa, verrattuna telaamiseen.
Onhan siinä ihan ok pinta käyttöä nähden, mutta miellyttää enemmän omaa silmää tuo sand yellow. Helvetinmoinen hommahan siinä on sitä hioskella jne. Mutta koska harrastus :)
Eipä ole paikkaa itsellä missä voisi ruutalla tempaista, ellei sitten kaverilla liikene aikaa tuota tempaista ruiskullansa.
mulla ois ny irrallaan ne 6cm nailonpalikat korinkorotukseen ;) eiks se sit suurinpiirtee oo 2 tuumaa :D
tattiwatti
09.05.2014, 12:58
mulla ois ny irrallaan ne 6cm nailonpalikat korinkorotukseen ;) eiks se sit suurinpiirtee oo 2 tuumaa :D
Heitäppä yv:llä hintapyynti vaikka. Eikös se tarpeeksi lähellä ole :)
tattiwatti
13.07.2014, 11:56
Dodiin, nyt saatu jotain edes aikaan :). Oluen voimalla maalaamista telalla. Ihan helvetin ruma pintahan tuosta näyttää tulevan, mutta teinpäs itse ja säästin :D
Helmapalkitkin leikattu valmiiksi, hyvällä tuurilla ensi viikolla alle.
tattiwatti
13.07.2014, 21:48
Dodiin, se olisi sitten siinä. Kyllähän tuota hioa saa ja vielä kerroksen tempaista päälle, sen verran ryppyinen pinta tuli. Saapa nähdä milloin on kokonaan kuiva tuo maalipinta.
Parit kuvat vielä.
Kyllähän tuo kuvissa näyttää ainakin hyvälle!
PunisherFIN
14.07.2014, 07:40
en mie lähtis koria korottaa GR:stä, justiinsa omaan nakkasin alle kevättalvella 3" jousikorotuksen ja vkl mallasin renkaita, niin 35 sujahtaa alle iliman ongelmia.. se helemapalakki on 50x100 mikä istuu nasevasti tuohon, tai se tulee 15mm ulos helmasta, ite kahtelin jotta just soppelisti, että siihen saapi hitsanneen rock sliderit kiinne :)
tattiwatti
14.07.2014, 07:49
en mie lähtis koria korottaa GR:stä, justiinsa omaan nakkasin alle kevättalvella 3" jousikorotuksen ja vkl mallasin renkaita, niin 35 sujahtaa alle iliman ongelmia.. se helemapalakki on 50x100 mikä istuu nasevasti tuohon, tai se tulee 15mm ulos helmasta, ite kahtelin jotta just soppelisti, että siihen saapi hitsanneen rock sliderit kiinne :)
Mitäs kaikkea muutoksia tuo 3" tarvitsee? Edellä taidettiin mainita iskarit, panhard, jarruputket, caster -kulmat? Varmaan tarvitsee tuon epäkeskopuslasarjan casterin korjaamiseen?
35" renkaita ajatellut itsekkin lyödä alle, mutta kattoo nyt.
Itse nostaisin kyllä koriakin samalla kertaa. Omassa laitteessa 3+3 tuuman korotus ja vieläkin meinaa pyöränkaaret olla ahtaat. Kuva -> http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1701&pictureid=158632
Ewerglade
14.07.2014, 12:33
3" jousikorotus ja tarpeeksi rälläkkää niin mahtuu vaikka 40" pyörimään!
PunisherFIN
14.07.2014, 21:22
ei tarvii mittää muutoksia tuo 3" jousituksen nosto, pidemmät iskarit todnäk ko tuskin vakioissa riittää pittuus. casteri on optio, se on pikkusen levottomampi maantiellä mitä ilman korotusta, mut tuskin omaani laitan edes. sit koiranluut on takaa jatkettava, tai heivattava kuikkaan, rajummas joustos tulee todnäk läpi kiinnikkeistään jos liika lyhkäset :D eessä ne on "melkein" hyvät, mut siiheki jatkasin jos hyvän haluis tehhä, leimalla käynnin ne kestää kiinne ko katsuri niita kummiski vaatii, vaikkei jäykkäakselinen mitään kallistuksen vammastajia tarvihe :D
mite voi pyöränkaari olla ahas jos rengas sopii pyörimään kaikissa jousituksen asennoissa? siks että paska lentää paremmin ku kaarissa on turhaan ilmaa? :D matalampi painopiste= parempi kallistus= parempi etenemiskyky kaltevalla
tattiwatti
14.07.2014, 22:18
ei tarvii mittää muutoksia tuo 3" jousituksen nosto, pidemmät iskarit todnäk ko tuskin vakioissa riittää pittuus. casteri on optio, se on pikkusen levottomampi maantiellä mitä ilman korotusta, mut tuskin omaani laitan edes. sit koiranluut on takaa jatkettava, tai heivattava kuikkaan, rajummas joustos tulee todnäk läpi kiinnikkeistään jos liika lyhkäset :D eessä ne on "melkein" hyvät, mut siiheki jatkasin jos hyvän haluis tehhä, leimalla käynnin ne kestää kiinne ko katsuri niita kummiski vaatii, vaikkei jäykkäakselinen mitään kallistuksen vammastajia tarvihe :D
mite voi pyöränkaari olla ahas jos rengas sopii pyörimään kaikissa jousituksen asennoissa? siks että paska lentää paremmin ku kaarissa on turhaan ilmaa? :D matalampi painopiste= parempi kallistus= parempi etenemiskyky kaltevalla
Onkos kuinka levoton ajaa? Tuo toimii käyttöautona samalla, joten pitäisi jonkinsortin kompromissi löytää maantie ja maasto-ominaisuuksien väliltä. Meneekös noihin jonkin muun maasturin pidemmät iskarit, vai kannattaako suosiolla hakea siihen kuuluvat? Jaksaisi kuunnella avokin nalkutusta, kun auto vie taas kaikki rahat :D
PunisherFIN
15.07.2014, 06:21
no ei se miusta mikkää mahoton ollu ja sitte toiset kertoo kauheita kauhutarinoita et lingertää ja karkaa lapasesta. riippuu varmaan renkaista aika paljon, ite koittanu 31" ja maantietä ehin ajaa tosi vähän ennen kun pistin auton seisomaan jatkojalostuksen ja talliongelmien takia, enempi minuu ihteeni häirihti olkatapeissa olevat väljät kun se levottomuus.
hitto ku ei tullu mitattua iskarin mittoja ku omaani vaihtelin, käyttikseen vaihoin samanlaiset mitä ohvikampeksessa. kai tuoho käy mitkä tahaan iskarit missä piisaa pituus piikki-lenkki eessä ja lenkki-lenkki takana kiinnitykset. mie laiskana tilasin lipposelta koko alustan kerralla ja käyttikseen iskaritki kierroksena ni ei tarttenu miettii et sopiiko ne vai ei :D
Kyllä ne iskarit kannattaa vaihtaa pidempiin. Vakio alustallaki iskarit alkaa ensimmäisenä rajottamaan ulos joustoa puhumattakaan nyt ku on 2" korottavat jouset.
PunisherFIN
18.07.2014, 07:13
tuo on totta, vakiossa ei varsin piisaa pittuus minkään korotuksen kanssa, mutta siihen saapi todennäkösesti halvempiakin vaihtoehtoja kun ome/dobinson/terrain tamer/tms offroad iskarit, tosin en sitte tiiä kannattaako kohtuu raskaaseen autoon laittaa mittään hinnat alkaen bilhelvete iskareita, kun kunnolliset ei maksa kuitenkaan ko sen satkun kipale, tai pikkasen reilun ja iso ero on sitten miten auto käyttäytyy ääritilanteissa.
tattiwatti
26.07.2014, 14:13
Nyt sitten kiinasta tulossa "professional quality" korotusjouset :D. Olivat sen verran edukkaat, että pakko oli tilata :D
Paljonkohan tuohon 2.8TD:hen uskaltaa ahtoja laittaa? Välijäähdytin olisi myös suunnitteilla asennella keuilille.
Päivitellään taas rojektia kunhan jotain saa aikaiseksikin.
Vakio pillerille 0.9 bar on max jos haluat sen kestävän. Cooleri saa olla mallia iso sitten, mutta silti ei kannata pahemmin ahtoja nostella.
PunisherFIN
28.07.2014, 21:07
Kala tiällä antaa varottavia neuvoja ja minnuu yllytti käyttiksen kanssa jotta ilo alkaa kilosta :D
Kala tiällä antaa varottavia neuvoja ja minnuu yllytti käyttiksen kanssa jotta ilo alkaa kilosta :D
Joo kato kun kuitenkin porukka ruuvaa sen 1.2bar vähintään jos sanoo, että kestää sen 0.9 :D
PunisherFIN
29.07.2014, 06:41
jaa se on silleen :D prkl otettava omassa bleedia pari kiekkaa takaspäin sitte.. :D :D
mut tosiaan ahtojen kanssa tarkkana, ite jos alkasin kiristelee enemmälti niin ehottomasti pakolämpömittari niin näät millon alat olemaan kipurajalla lämpöhän dieselin rikkoo ja tietty yletön ahtaminen sitten voi vahingoittaa kantta (tiivisteitä).. ei se oo niin sanottu, etteikö koneesta tulis voimaa pellolle sopivalla seossuhteella, mullahan oli edellisessä "vaan" 0,8bar ja kuitenki pukkas ihan kivasti woimoo :)
tattiwatti
15.08.2014, 21:01
Dodiin, nyt on sitten kiinajouset alla :). Nosti kyllä mukavasti ja ihme kyllä on parempi ajaa mitä vanhoilla (tosin varmaan johtui niistä DIY korotuspaloista edessä).
Maastossa vielä kerennyt testaamaan, mutta eipä ainakaan tunnu olevan liian jäykät ainakaan. Vielä pitää toivoa, etteivät katkea ekalla mettäreissulla taikka lässähdä viikon päästä :D
Parit huonot kuvat alla.
PunisherFIN
15.08.2014, 22:01
suunta on oikee ja alakaa näyttämään muasturilta :)