Kirjaudu sisään

View Full Version : RUMA HJ61


juuso-t
03.05.2014, 10:08
Auto on nimimerkki Akrapovic n vanha kauppakassi. Sen verran tietoa että kilsoja takana 515tkm, autossa sähkölasit joista kolme toimii ja keskuslukon johdot löytyvät (ei toimi). Lukkoakseleilla ihan normaalisti + vinssin ulosotto. Alla pyörii 35" mutikat. Iso, mätä, ruma ja kovaääninen kauppakassi, kerrankin rehti myyntiteksti! :D

Heti parin päivän päästä auton ostosta laitoin rahaa haisemaan ja hain etolasta kympillä pari pulttia ja mutteria. Paksua latikkaa löytyi tallista joten pylväs pora laulamaan ja näin oli perän pidemmät riiput valmiina. vakioita n.6cm pitemmät ja korotusta tuli siitä noin puolet.. En raaskinnut laittaa kauniita keltaisia puslia jotka auton mukana seurasivat kun vanhat oli niin timmit. :) Kympin hinnalla muutos oli oikein ilahduttava.

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/Muutos_zpsb62c539d.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/Muutos_zpsb62c539d.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/peraumlmuutos_zps532064cc.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/peraumlmuutos_zps532064cc.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/IMG_2678_zps22fe733b.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/IMG_2678_zps22fe733b.jpg.html)

Tulevaisuuden haaveissa korin korotus ja peltiä reikien tilalle

Pari kuvaa norsu poikasesta verryyttelemässä. Ja se etupyörä on ilmassa..

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/IMG_2686_zps94d54fe8.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/IMG_2686_zps94d54fe8.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/IMG_2688_zpsd82cc8bd.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/IMG_2688_zpsd82cc8bd.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/IMG_2689_zps148994ba.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/IMG_2689_zps148994ba.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/IMG_2690_zps06407a79.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/IMG_2690_zps06407a79.jpg.html)

juuso-t
03.05.2014, 10:08
SIIRTÄKÄÄ AIHE PROJEKTI PUOLELLE KIITOS

helmapelti
03.05.2014, 10:33
Suosittelen jäykistettä riipukkeen keskelle.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=45450

saaman
03.05.2014, 11:28
On niin paksusta latasta ettei taida tarvia jäykistettä.

helmapelti
03.05.2014, 13:57
Latan paksuus ei auta, riipuke liikkuu suunnikkaana.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suunnikas

pee
03.05.2014, 15:23
SIIRTÄKÄÄ AIHE PROJEKTI PUOLELLE KIITOS

... S I I R R E T T Y ...

juuso-t
05.05.2014, 18:50
Romulavalta löytyi punaiset bemari tyyliset (ilmeisesti madallusjouset). Jousten pituus 300mm. Tarkoitus olisi saada autoon ryhtiä mutta silti säilyttää jonkun näköiset maasto-ominaisuudet joustoissa. Kannattaako näitä värkätä lisäksi? Hiukan lyhennettyinä varmaanki, niin että jäisi pieni esijännitys esim 260mm, rungon ja akselin välissä nyt täysin vapaana 230mm. Ohessa pari kuvaa. Ja jos näillä saisi ryhtiä pitäisikö ottaa yksi lehti pois jottei olisi niin kova, mikä niistä, vai laskeeko perä taas? Kertokaa aloittelijalle jos on turhaa työtä! Ohessa pari kuvaa ja prototyyppi alapään ohjurista.. Ja jousi ei ole tarkoituksella lehden päällä

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/050520141057_zpsa3f8521e.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/050520141057_zpsa3f8521e.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/050520141066_zpsc91e8280.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/050520141066_zpsc91e8280.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/050520141062_zpscb6ff0d3.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/050520141062_zpscb6ff0d3.jpg.html)

helmapelti
06.05.2014, 23:00
Jäykiks noita apujousia on haukuttu, en osaa suositella.
Nykyään löytyy kaikenlaisia ilmajousia ja mulla on yksi palje keskellä toiminut hyvin.

lampola
07.05.2014, 00:13
Itel oli tos 60ses apukierteet ja kyl se vähän jäykkä sit joustoissa oli. Mut makuasiahan se on :D

juuso-t
10.05.2014, 14:50
Etolasta tilasin kangen nylonia 40€/metri tinkausten jälkeen. Kanki sahalla pätkiksi ja sorviin pyörimään palikat. 60mm palat tuli ja niille kaveriksi 10mm mattoa joten n.70cm korotus tuli. Luin hj:n korotuksesta ennen työtä, aika hyvin piti kutinsa. Pikkukepin joutui käyttää ruuvipenkissä jotta saa pykältää ja jäähdyttimen tunneli lähti mäkeen odottamaan jäähdyttimen siirtoa. Myös jarrutehostimen yksi letku vaihdettiin pitempään ja ilmanputsarin kumi letkua vähän modattiin jottei ole ihan niin kasassa. Aikaa meni työhön 7h, hiekka pihalla vesisateessa, tunkkailin pullotunkilla korin ylös.. :D Ihan kivasti tuli taas sitä ryhtiä ja aika pienellä budjetilla ;)

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/Muutos1_zpsa84e506e.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/Muutos1_zpsa84e506e.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/IMG_2710_zps5dacfd68.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/IMG_2710_zps5dacfd68.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/IMG_2699_zps20981007.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/IMG_2699_zps20981007.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/IMG_2716_zps87d19007.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/IMG_2716_zps87d19007.jpg.html)

Seuraavaksi saa värkätä takapäätä vähän korkeemmalle kierrejousin tod.näk.

Ja tulossa: snorkkeli (viemäriputkesta), apinateline kaiteiden päälle sekä takapuskurin nosto ja etupuskurin teko.

0ltzi
10.05.2014, 15:12
kyllä on niin hirvee ajettava lisä kierrejousilla että. onha se halpa korotus mut hirvee ajaa asvaltilla.

Murros
10.05.2014, 15:13
Eli nyt korotettu riipukkeilla ja nailonholkeilla 12cm.
Paljonko noi pyörät korottaa kun lain sallima max korotus on 10cm. maastohenkilöautossa ja 15cm maastopakettiautossa.

juuso-t
10.05.2014, 19:37
takana riiput toi pari senttiä ja nailonit 7cm. pyörien korotuksesta en tiedä, täysin laitoin vehje muutenkin, ei tätä poliiseille rakenneta

Joske
10.05.2014, 20:32
kyllä on niin hirvee ajettava lisä kierrejousilla että. onha se halpa korotus mut hirvee ajaa asvaltilla.

Samaa mieltä, en suosittele.

Murros
10.05.2014, 20:41
täysin laitoin vehje muutenkin, ei tätä poliiseille rakenneta

No hyvä että Tietoisesti teet laittoman. Ajattelin vaan informoida jos et muuten olis tienny ko. asiaa.


http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=1445&highlight=kumin+metrihinta :eek:

lampola
10.05.2014, 21:09
tuskinpa virkavalta auton korkeutta alkaa mittailemaan tien päällä.

ja jos on 33 otteessa niin minkä verran ne sit korottaa hojossa?

ja se on aika paljon poliiseista kiinni mitä ne renkaista sanoo.

yks kaunis päivä nousteen nesteellä kahvilla ja siin sit ns, tuttu paikallispoliisi ku pikkukylält ollaa niin katteli hoojiin rengas kokoa ku ol 37 al ja korkeutta (oli soa ja korinkorotus viel yhtäaikaa) nii totes vaa et nää voi viel kattoo sormien läpi et hyvä ettet mitää isoi traktorin pyöriä laittanu :D

siin sit joku tovi asiasta jauhettiinkin ja se totes et kyl nykypäivän ainakin liikkuvat sakottaa tosi helposti liian isoista kumeista ja voi viedä kilvetkin :eek:

Akrapovic
19.05.2014, 21:20
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=114583
Tuossa siis linkki mitä minä siihen tein aikoinaan.

aivan herkku hiace tulikin vaihdossa! mahtuu prätkä kyytiin ja vähän hiljaisempi sisältä. jäin kyllä kaipaamaan sitä vihellystä ja murinaa :(
No onneks on mopo nii saa sillä murista ja päristä!

Muuttui aika paljon ryhdikkäämmäksi noilla riippujen laitolla!:)

Onko sähköt pelittäny?

Rakkaudella ja kaivaten
Akrapovic

juuso-t
20.05.2014, 20:21
sähköt pelanut moitteetta! lukuunottamatta lisälaturia jonka jalka katkesi hitsisauman juurelta, vieden mukana molemmat hihnat ja palan propelista =D

juuso-t
04.06.2014, 20:20
Kauan himoittu mekaaninen vinssi löytyi budjetti hintaan budjetti autoon. Mattotelinettä en halunut keulalle joten rakentaminen alkoi. Parin nautitun keskikaljan jälkeen rälläkkä käteen ja rautaa irti. Uutta rautaa ja sädetikkua perään, hyvä siitä tulee!

VINSSI SAAPUNEENA PIHALLE
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/010620141085_zpsc513ee79.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/010620141085_zpsc513ee79.jpg.html)
NEXT
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/010620141087_zpsd8b2ce5c.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/010620141087_zpsd8b2ce5c.jpg.html)
SÄDETIKKU RÄTISSYT JO
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/020620141088_zps1278eac3.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/020620141088_zps1278eac3.jpg.html)
VALMIS TUOTE. OLIS SAANUT MENNÄ SISEMMÄS MUTTA OLISI VAATINUT LIIKAA AIKAA JA HIUKSET OLIS LOPPUNUT PÄÄSTÄ JOTEN TÄHÄN PÄÄDYTTIIN
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/040620141093_zps55332dd2.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/040620141093_zps55332dd2.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/040620141095_zpsa70f7543.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/040620141095_zpsa70f7543.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/040620141097_zpsca624390.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/040620141097_zpsca624390.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/040620141096_zpsc466407f.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/040620141096_zpsc466407f.jpg.html)

Ja nyt kun vinssin peti tehty, seuraavaksi saa etsiä hj:n vinssin jottas pyörii oikein päin PERKELE! Eli nyt kelaa sisälle päin PAKILLA! Jotain muuta ratkaisua? :confused::confused:

Ja juu! Tuli vaihdettua myös kalsarinsininen volvon luxus penkki paremmin tukevaan sri primeran jakkaraan. Mahtuu muuten tälläinen ei niin raamikas vaan lähinnä keskivartalon kasvattamiseen keskittynyt suomalaisen miehen perikuvakin istumaan tuohon fyllien väliin!

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/IMG_2867_zpsb3012b0f.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/IMG_2867_zpsb3012b0f.jpg.html)

Jani_R
04.06.2014, 20:45
Vaijeri kelautumaan alakautta tai 2-suuntainen ulosotto.

juuso-t
04.06.2014, 21:07
hetkonen, ymmärsinkö nyt oikein että kun vaijerin vetää kokonaan pihalle ja laittaakin alakautta, kelaus suunta muuttuu. :D täytyykin tutkia mahtuuko tulemaan mukavasti. koko vastaus taisi olla sarkasmia :D

vartiainen
05.06.2014, 00:37
Mahtuu vaijeri kulkemaan alakauttakun sipaiset pari senttiä tuosta alarullan takana olevasta plootusta veks.

Jani_R
05.06.2014, 08:13
hetkonen, ymmärsinkö nyt oikein että kun vaijerin vetää kokonaan pihalle ja laittaakin alakautta, kelaus suunta muuttuu. :D täytyykin tutkia mahtuuko tulemaan mukavasti. koko vastaus taisi olla sarkasmia :D

Vedä vaijeri pihalle ja kelaa sisälle 1-5 vaihteella. Näin jouduin itsekin tekemään.

juuso-t
07.06.2014, 16:41
Tuli testattua tuota vinssiä pienessä mäessä. Tuloksena uutta muotoilua takaluukkuun ja takalasi päreinä. Vaijerin pää oli kiinni 6mm pultilla tuon pannan sijaan jossa kaksi 8mm pulttia. Parempi jättää pari kierrosta vaijeria kelaan kuin vetää vaijeri täysin ulos, laittaa veto päälle ja hypätä ihmettelemään keulalle vinssin toimintaa jolloin tuo vaijerin pää irtoaa ja auto liukuu 10metriä päin kahta haapaa.. Toinen yläluukku on muutenkin odotellut tallissa vaihtoa, nyt vaan tarvii hommata siihen lasi

Tämmöstä tällä kertaa, harjoitukset jatkuvat

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/070620141100_zps159355dc.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/070620141100_zps159355dc.jpg.html)

juuso-t
19.06.2014, 15:29
Tämän hetkinen tilanne cruiserin kanssa. Vinssi sai kilikalit niskaan sen kummempia rajauksia ja suojauksia, kyllä se maali käytön kanssa rullista lähtee. Kivaa tää traktoreitten laitto :D

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/IMG_3082_zpsed43c98b.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/IMG_3082_zpsed43c98b.jpg.html)

juuso-t
28.06.2014, 19:13
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/220620141114_zpsaba72b65.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/220620141114_zpsaba72b65.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/220620141122_zpsd0f5a787.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/220620141122_zpsd0f5a787.jpg.html)

Alkoi vituttaa alustan kovuus sekä "joustot" ja sopivasti jarrut katosivat joten cruiseri saa olla loppu kesän seisonnassa. Jarruputki oli poikki joten ei mitään isompaa sen osalta muutakuin takajarrujen putsaus paskasta ja hieno säätöä. Mietteitä SOAsta. Kannattaako ottaa lateja pois pakoista? Jouset melkein suorat kun auto makaa päällä. Jousenaluset suunnittelin tekeväni 100x50 U-palkista.



Menetelmät ihan kivat kun firmasta löytyy katkaisuun vaan rälläkkä, vasara ja peltisakset. :D
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/280620141132_zps7d234929.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/280620141132_zps7d234929.jpg.html)

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/280620141131_zps8b7deff1.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/280620141131_zps8b7deff1.jpg.html)

Tommosia suunnittelin. Joutuu rälläköimään kyllä lisä tilaa jotta u-pultit saa pakan kylkeä vasten kun vakio leveys alusella n.85mm, nyt 100mm. Vai Täytyykö pulttien olla vasten pakkojen kylkiä? Yläpäässä ei ole vielä reikiä kun vahvistin niitä ~6mm levyllä.
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/280620141140_zps2dc03633.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/280620141140_zps2dc03633.jpg.html)

Yläpään vahvistus, olis ollut parempi tehdä kokonaan uudet kun iskari paikkaa joutuu varmaan laskemaan jos nuo tulee päälle, muuten menis hienosti kun vaihtais keskenään puolia? Ei vielä reikiä kun mietin minkä kokoisia u-tankoja saa, mistä?

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/280620141124_zpsfb64055e.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/280620141124_zpsfb64055e.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/280620141137_zpsab251687.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/280620141137_zpsab251687.jpg.html)

"Lateja" YHTEENSÄ 9kpl mukaan lukien jokainen rauta.

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/280620141136_zps0922f906.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/280620141136_zps0922f906.jpg.html)

Jostain hyviä SOA ohjeita vaihe vaiheelta? Tarviitseko high steer osat, mistä niitä saa (tehtyä)?

Vinssikin räjähti kun jäi ulosotto päälle :( Sopii tä vaan opiskelijalle niin hyvin
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/220620141116_zps2a106cd7.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/220620141116_zps2a106cd7.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/220620141117_zps389a28ad.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/220620141117_zps389a28ad.jpg.html)

juuso-t
03.07.2014, 19:47
Onko kardaanin kulma hyvä? Pitäisikö jousen kiinnityspistettä muuttaa että akseli tulisi vähän eteenpäin? Liuku nyt tuon verran auki kun auto on laskettu ales. Eli muuttaisi keskinaulan paikan tuon akselin takapuolelle pari kolme senttiä.

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/020720141152_zps995f97b5.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/020720141152_zps995f97b5.jpg.html)

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/020720141148_zps221cb252.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/020720141148_zps221cb252.jpg.html)

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/020720141151_zpse2d18960.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/020720141151_zpse2d18960.jpg.html)

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/020720141146_zps2b0f82f3.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/020720141146_zps2b0f82f3.jpg.html)

Tein uudet iskarit :) Vanhat kuoret veke ja paksua putkea tilalle. Väri on tuttu miranoli keltainen.

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/020720141142_zpsd6d21270.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/020720141142_zpsd6d21270.jpg.html)

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/020720141144_zps7de8a086.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/020720141144_zps7de8a086.jpg.html)

Pajares
03.07.2014, 21:39
Laita samaan kulmaan jakolaatikon laipan kanssa?(ellei oo tuplanivel,Sen voi suunnata suoraan)
-Voi sen laittaa kai tollein ylikin jos kulmat on samat ja Kunhan muistaa "ylitäyttää perän" että pinioni saa voitelua.

Mulla oli ainakin jyrinöitä/naputusta,Kun perän puolella oli liian vähän kulmaa suhteessa jakiksen laipan kulmaan..

Voihan sitä siirtää eteenpäin,Kunhan ei pääse pohjaamaan,Kannattaa varmaan tehdä vaikka 3-reikää jousipeteihin 2-3cm jaolla,Niin voi sitten helposti siirrellä....

Tossa vielä pari linkkiä,Mitkä selventää hyvin JA älä anna pienten vastoinkäymisten lannistaa projektia:)


http://www.classiczcars.com/forums/attachments/engine-drivetrain-s30/66267d1380719840-pinion-angles-driveline-operating-angles-pinion%2520angle%5B1%5D.jpg

http://www.jeepforum.com/forum/attachments/f8/494457d1350921059-pinion-angle-question-drive-shaft-geometry.jpg

lepa77
07.07.2014, 10:52
onko primeran kuskin penkki kaupan?unohdin kysyä kun hait uu pultit.

juuso-t
08.07.2014, 17:49
Ei ole kun tarviin itse :)

juuso-t
09.07.2014, 18:40
Montako astetta tulisi kääntää etuperää väsyneitten jousien kanssa? (ei vielä suorat kuitenkaan) vastaukset vaikka milleinä akseliputkesta mitattuna uuden ja vanhan ero =D Hankala tuo sovittelu näillä tarvikkeilla ja oloissa. Pyörät kastuneet öljystä edessä, mitä tiivisteitä tulisi vaihtaa, mistä niitä tilaisi? Jotain muuta mitä saattaa tarvita tiivisteiden vaihdossa?

make764
09.07.2014, 20:08
Itse tein just koko etupään. Käännä 6 astetta,sillain että alaolkatappi on etupuolella.On ollut hyvä ajaa ja toimii kaikin puolin.
Osta etupallojen korjaussarja Cros4wd:ltä,sisältää stefat ym tarpeelliset. Vaihda samalla pronssiholkkien tilalle neulalaakerit niin tulee hyvä,eikä hinta ole sentään pilvissä. Tarkista pyöränlaakerit ja uusi jos tarvetta.
Kannattaa uusia kaikki kulunut kun kerran aukaiset niin taas pärjää pitkään.
Kaikki löytyy Cros4wd:tä.
Aurausta 10mm niin hyvä tulee ja minulla toimii hienosti (kylläkin 37/14.5-15 alla).
Ps. Tarkasta vetarit ja akselit ja niiden kunto ja uusi jos tarvis.
Helppoa kun kerran aukaiset,niin samalla kaikki.

LöpöLassi
09.07.2014, 20:25
juurikin näin mitä make jo kerkes kirjotella,tosin itte säädin pyöränkulmat nollaan..
se ku on kerran levällään nii samalla kaikki uutta ni loppuu vuodotkin.

make764
10.07.2014, 10:51
Minä jouduin hakemalla hakemaan auraukset kohdalleen.Ei ollut hyvä ajaa jos auraus 0 tai harituksella,eikä vaikka aurausta 5mm.Vaati aurausta 10mm ja johan tuli hyvä.
Moniasia vaikuttaa moneen ja kaikki säädöt/hienosäädöt on autokohtaisia:)

juuso-t
10.07.2014, 18:28
Itse tein just koko etupään. Käännä 6 astetta,sillain että alaolkatappi on etupuolella.On ollut hyvä ajaa ja toimii kaikin puolin.
Osta etupallojen korjaussarja Cros4wd:ltä,sisältää stefat ym tarpeelliset. Vaihda samalla pronssiholkkien tilalle neulalaakerit niin tulee hyvä,eikä hinta ole sentään pilvissä. Tarkista pyöränlaakerit ja uusi jos tarvetta.
Kannattaa uusia kaikki kulunut kun kerran aukaiset niin taas pärjää pitkään.
Kaikki löytyy Cros4wd:tä.
Aurausta 10mm niin hyvä tulee ja minulla toimii hienosti (kylläkin 37/14.5-15 alla).
Ps. Tarkasta vetarit ja akselit ja niiden kunto ja uusi jos tarvis.
Helppoa kun kerran aukaiset,niin samalla kaikki.


Eli noin 4milliä akselissa. 80mm X pii / 360 X 6 ? Taidan odottaa tiivisteiden vaihtoa siihen että jotain hajoaa ni ei tuu "turhaan" vaihdettua opiskelijan budjetilla =D

juuso-t
28.07.2014, 19:06
lykkäsin ohjausvarret väärinpäin katkaistujen päälle. nyt ongelma se että raidetangon pään kartioreikä johon tulee simpukalta lähtevä tanko on väärin päin sen rtpäätä kohden. mikä raidetangon pää sopisi tähän, oltava siis niinkuin peilikuva. tai miten muuten sen tekisi. takapuolelle se ei mahdu, ottaa kiinni raidetankoon

-Sakke-
31.07.2014, 09:27
Oon joskus kääntäny sen kartioreiän toisinpäin täytehitsaamalla ja vinguttamalla, lopuks pillillä punaseks ja kartio äkkiä paikalleen.
Ei tietenkään tieliikenne käyttöön.
Jos auto tulossa tielle niin tailgearin tai labsin varret Lipposelta tai Cross 4wd:stä.

juuso-t
13.08.2014, 20:00
Nyt on ruma omilla jaloillaan taas. Takapakat aivan suorassa, käsijarru päällä ylämäess, pakat ässällä. Täytyy laittaa lisä latit takasin. Etukardaania täytyy mirklata, napsuu ja kiillottui jo tapin vierestä.. Tästä on "hyvä" jatkaa

http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/130820141222_zps80a5286c.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/130820141222_zps80a5286c.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/130820141223_zpse910e43c.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/130820141223_zpse910e43c.jpg.html)
http://i1305.photobucket.com/albums/s543/juuso-t/HJ61/130820141228_zps2be79383.jpg (http://s1305.photobucket.com/user/juuso-t/media/HJ61/130820141228_zps2be79383.jpg.html)

Pitää tehdä lista
-snorkkeli jostain paskaputkesta
-tractionbarit
-apinateline katolle
-isommat kummit¨

Hailux
13.08.2014, 20:43
hyi...volvo

juuso-t
13.08.2014, 20:56
hyi...volvo

täytyy lukea ettei autoilu vaan pääse unohtumaan vahinkossa

Hailux
13.08.2014, 21:00
täytyy lukea ettei autoilu vaan pääse unohtumaan vahinkossa

no yhdenlainen traktorihan se hj on

juuso-t
13.08.2014, 21:12
no yhdenlainen traktorihan se hj on

Ei tarpeeks.

-MaTTi-
16.08.2014, 10:00
Aurausta 10mm niin hyvä tulee ja minulla toimii hienosti (kylläkin 37/14.5-15 alla).
Raju auraus, saattaa melkoselle hampaalle syödä renkaat. Erikoista jos ei pienemmällä ole parempi.


Pitää tehdä lista
-snorkkeli jostain paskaputkesta
-tractionbarit
-apinateline katolle
-isommat kummit¨
Lisää vielä että takariipukkeet lyhkäsemmiks ja eturiipukkeet upotettava runkoon tms. On liian korkee muutoskatsastukseen tollasenaan, jos nyt yleensä suunnitteilla? Max. korkeus kattoon saa olla 1800 mm + 77 mm + 45 mm (jos 33":t alla) + mahdollinen korikorotus (en suosittele).

Vilkutin
16.08.2014, 13:37
Kyllä 10mm auraus kuulostaa tosiaan aika oudolta?

juuso-t
16.08.2014, 21:30
Raju auraus, saattaa melkoselle hampaalle syödä renkaat. Erikoista jos ei pienemmällä ole parempi.


Lisää vielä että takariipukkeet lyhkäsemmiks ja eturiipukkeet upotettava runkoon tms. On liian korkee muutoskatsastukseen tollasenaan, jos nyt yleensä suunnitteilla? Max. korkeus kattoon saa olla 1800 mm + 77 mm + 45 mm (jos 33":t alla) + mahdollinen korikorotus (en suosittele).

ei mene tollasenaan leimalle vaan nylonit pois siks aikaa ja sirkkelit alle

juuso-t
20.08.2014, 08:12
SOAlla neliveto päällä yli 2okm/h on varmaan turha haaveilla vakio kardaanilla? Jarrutuksessa/kiihdytyksessä meinaa koelauta tulla syliin.. Miten auttais pitempi kardaani, siis että liuku menis sisemmäs, nyt on liuku ihan ulkona ja heiluttaessa siinä ainoa välys.. Olis varmaa pitäny ostaa suoraan tuplanivel ja jättää etuaksila koskemattomaks.

Aparaatti
20.08.2014, 14:57
SOAlla neliveto päällä yli 2okm/h on varmaan turha haaveilla vakio kardaanilla? Jarrutuksessa/kiihdytyksessä meinaa koelauta tulla syliin.. Miten auttais pitempi kardaani, siis että liuku menis sisemmäs, nyt on liuku ihan ulkona ja heiluttaessa siinä ainoa välys.. Olis varmaa pitäny ostaa suoraan tuplanivel ja jättää etuaksila koskemattomaks.

Kyllä ilman tuplaniveltä saa soan kanssa toimimaan. Kardaani ei vaan tunnu riittävän jos tekee ns. oikein. Pieni välys liu´ussa ei tunnu kabiinissa itsellä.

Itsellä ollut soa hj:ssa nyt neljä-viisi vuotta ja talvet aina napalukot kiinni myös normaaliajossa. Enemmän kuuluu jyrinää renkaista, ja kieroista kardaaneista. Aika paljon matalampi näyttäisi kuitenkin tuo oma olevan tuohon verrattuna :D Pinjoni osoittaa kohti jakista (tai ehkä jopa vähän yli?), joten nivelille parhaista kulmista ei todellakaan ole kyse. Nivelten kulmien tulisi olla yhtä suuret (suunnilleen), itsellä ne on "eri suuntiin". Tämä aiheuttaa teoriassa ongelmia, mutta ihme kyllä vain yhden ristikon olen joutunut vaihtamaan. Jakiksen ja pinjonin laakeritkaan eivät ole ainakaan vielä ottaneet itseensä. Ulosjouston olen rajoittanut niin, ettei nivelistä lopu liikevarat.

juuso-t
20.08.2014, 19:16
Onko porukka katsastanut soa muutosta sillä 77mm? Vai ovatko luulleet että 150mm saa korottaa soalla?

lampola
20.08.2014, 19:32
mitä ite viimeviikol tuon oman 61 kävin soalle muutoskatsastamassa niin 77mm oli virallinen korotus soalle. mitattiin kylläkin auton korkeudesta. et 33 renkaat toi sen 5,1cm+soa 7,7cm

katsuri ensiksi alko mital mittaamaan jousipetien eroa ja pyöritteli päätä et ei onnistu kuule mut sit siin sumpit juotiin ja ihmeteltiin ja kävin lapun tulostelemassa hoojiin mitoista ja mittailtiin sit korkeus katosta ja todettiin et aivan laillinen ja jäi viel 2cm pelivaraa korottamisellekkin :D

juuso-t
20.08.2014, 19:51
mitä ite viimeviikol tuon oman 61 kävin soalle muutoskatsastamassa niin 77mm oli virallinen korotus soalle. mitattiin kylläkin auton korkeudesta. et 33 renkaat toi sen 5,1cm+soa 7,7cm

katsuri ensiksi alko mital mittaamaan jousipetien eroa ja pyöritteli päätä et ei onnistu kuule mut sit siin sumpit juotiin ja ihmeteltiin ja kävin lapun tulostelemassa hoojiin mitoista ja mittailtiin sit korkeus katosta ja todettiin et aivan laillinen ja jäi viel 2cm pelivaraa korottamisellekkin :D

oliko suorat pakat? :D

lampola
20.08.2014, 19:54
oli kuule vähä väärinpäin kääntyneet :D