Kirjaudu sisään

View Full Version : Kysymys MB 602


sähköarska
01.05.2014, 14:34
Mulla on mussossa kyseinen kone, en oo ihan varma onko se 662 vai 602. Kuitenkin 5 pyttynen 2,9 litrainen diisseli. Autossa on sellainen ongelma että se käy epätasaisesti kuumana, ja nykii kun vedättää pienillä kierrokksilla. Ongelmat katoavat kun ilma jäähtyy ja/tai on kostea sää. Mielestäni se on laihalla. Pystyykö kyseisestä koneesta säätämään seosta rikkaamalle. Autossa on joku ohjain laite kuskin penkin alla liittyykö se pumpun ohjaukseen. Mulle ei oikein oo tuttuja nää diiseli vehkeet...

Jappi
01.05.2014, 15:30
Diesel ei voi olla laihalla. Polttoainemäärällä säädetään kierrosluku joten polttoainemäärän lisäys nostaa kierroksia.

Tuollaista voisi tehdä ilmavuoto polttoaineen imupuolella mutta en keksi miten se voisi olla kelistä tai lämmöistä kiinni.

sähköarska
01.05.2014, 16:06
No se voisi olla juurikin tuossa vika. Viime kesällä kun auto seisoi vähän pidempään se lähti hyvin käyntiin mutta sammui sitten ja käynnistyi uudelleen pitkän starttauksen jälkeen. Tankki varuste on aika rapeessa kunnossa .. En ihmettele jos sieltä repii ilmaa.

pee
01.05.2014, 17:40
otapa kuva siitä pumpusta niin pohditaan ... ja ihan varmasti saa syöttöä lisää vaikkei se tätä onGelmaa tuottaisikaan

tdi
01.05.2014, 21:21
En tosiaan tiedä minkälaisen pumpun ovat mussoon laittaneet? Mutta jos se takapää näyttää tuollaselta voit kokeille irrottaa tuosta Punaisesta "tyhjäkäynti" säätimestä (ELR) töpselin silloinkun vika on päällä ja kokeile onko vaikutusta. Tuskin mutta eipä maksa mitään.. :)

Naftan suodattimen tietenki nyt ekaks vaihdat, jos niinkin helpolla selvii.
Sit ilmavaivaa ja siirtopumppua epäilemään.
Onko nuo mussojen koneet ihan oikeesti mersun tekemiä vai lisenssillä, miten se nyt olikaan ?

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg

pee
01.05.2014, 21:49
vai 662 (lisenssi) koneessa Bosch VE ??

sähköarska
02.05.2014, 21:04
Kiitos vastauksista, otan huomenna kuvan pumpusta. Moottori on lisennsillä tehty. Kannessa lukee licensed by mercedes benz. Auto on vm 97 olettaisin että kone on ollut 80 luvun lopun mersuissa. Boxi joka on kuskin penkin alla liittyy luultavasti jakolaatikon ohjaukseen autossa on sähköllä kytkettävä iso ja pikku puoli sekä neliveto/takaveto. Ja erikoisuutena alipaineella toimivat etuperän napalukot, jotka olen korvannut manuaalisilla. Eikös tuo kone ollut Sprintereissä??

turbodiesel
02.05.2014, 21:23
Ainaki spritterisä vm98 josa on tuo 602 2.9 diesel nii siinä oli onneton lucas sähkönen jakaja pumppu. Eli lastulla tai vasaralla lisää ruokaa.

sähköarska
03.05.2014, 09:54
Njoo tässä kuvia mitä sain otettua pumpusta.. Se on kovin hankalasti ilmanputsarin ja imusarjan alla. Bosch pumppu tuo näyttäs olevan, suuttimista näyttäs vuotavan polttoainetta tämähän on käsittääkseni esikammio kone. Suuttimet semmoiset lyhyet ja paksut polttoaine näyttäs tulevan suuttimen rungon välistä..? Tekiskö joku mulle noi suuttimet jos ruuvaan ne irti, hankkisin kärjet niihin itse duunin kautta. Eikös niistä avautumispaine säädetä kasauksen jälkeen??

sähköarska
03.05.2014, 09:57
Kuva 1 on suoraan sivulta otettu siinä näkyy pumpun takakansi joka on tasainen ja yksi alipaine kello. Pumpun päällä on lisää noita kelloja. Takakannessa ei mielestäni ole mitään ruuvia mitä vois kääntää.

pee
03.05.2014, 11:19
äkkiä kattoen näyttäs ihan perus mersun pumpulta, säädöt on takakannen alla, eli takakansi pois ja sieltä löytyy

vuotaako naftaa siis:

- suuttimen ja esikammion välistä
- suuttimien välisistä paluuletkuista (hyvin yleistä)
- esikammion ja kannen välistä


kaks ekaa melko vaivattomia ihan kotitalleissa, oikeat työkalut ja oikeaa letkua niin vaiva poistuu, kolmas teettääkin vähän enemmän

Mika_T
03.05.2014, 11:24
Älkää sekottako tuota vanhempaa esikammiokonetta mm. väyrysessä ja sprintterissä olevaan suoraruisku versioon (bosch jakaja) joka on paljon parempi.

Kuvissa näyttää olevan ihan perus boshilainen rivipumppu.

sähköarska
04.05.2014, 14:17
Korjasin eilen tankin lähdöt. Oli tosi rapeet putket, kumpikin jäi käteen kun yritin kumiputkia irti. Nostin varusteen ylös joka oli peltinen tein uudet putket vanhojen tilalle. Sinällään hyvä että metallia, toisaalta muovinen ei ois ruostunut. Auto ei muuttunut tästä mitenkään aattelin että jos jaksan huomenna uusin vielä esisuodattimen ja sen kumiputket polttoaine suodatin melko tuore ajettu varmaan jotain 10000km vaihdosta. Täytyy varmaan uusia paluulinjat suuttimien luota varsin rapeita nekin vuoto voi hyvinkin tulla niistä. Koitan ensin nämä ennenkuin alan säädellä pumppua...

pee
04.05.2014, 14:29
paluulinjojen huonouskin voi sotkea käyntiä, hommaa niihin sitä oikeaa alkup Gummiletkua, Vehosta / Merteilistä ainakin löytyy, oiskohan ollu 3.2 mm - en varmaks muista

äläkä nyhdä niitä irti vetämällä, ettei jää nippa letkuun, vaan varovasti mattopuukolla tms. pitkittäin halki nipan luota

smgt
04.05.2014, 16:11
en usko että pumppua säätämällä kummenee.
jossaki on kyllä oikeeta vikaa mutta ei tule heti mieleen mikä vois vaikuttaa nuin isosti kelin muuttuessa kun mekaanin pumppu on.

eihän jakoketjun kiristin anna löysää matalilla kierroksilla mikä aiheuttas ajotuksen muuttumista ja sitä kautta aiheuttas nykimistä?

tdi
04.05.2014, 19:40
Onko näissä jo egr-venttiilit, miten lie sen ohjaus toteutettu ?

toyota4x4
05.05.2014, 00:50
Älkää sekottako tuota vanhempaa esikammiokonetta mm. väyrysessä ja sprintterissä olevaan suoraruisku versioon (bosch jakaja) joka on paljon parempi.

Kuvissa näyttää olevan ihan perus boshilainen rivipumppu.

eikö 2.9 vitos kone olekkaan väyrysessä ja sprintterissä esikammio kone? niin kuin on esim.om 605 ja om 606:n

Jappi
05.05.2014, 03:12
en usko että pumppua säätämällä kummenee.
jossaki on kyllä oikeeta vikaa mutta ei tule heti mieleen mikä vois vaikuttaa nuin isosti kelin muuttuessa kun mekaanin pumppu on.

eihän jakoketjun kiristin anna löysää matalilla kierroksilla mikä aiheuttas ajotuksen muuttumista ja sitä kautta aiheuttas nykimistä?

tähän samaan suuntaan arvaan, ennakonsäädin takkuaa jakopäässä...

tepa250d
05.05.2014, 07:06
eikö 2.9 vitos kone olekkaan väyrysessä ja sprintterissä esikammio kone? niin kuin on esim.om 605 ja om 606:n

Juu ei ole ,on suora suihku kone mutta ei se kyllä parempikaan ole jos meinaa vähänkään virittää.

sähköarska
16.03.2015, 19:28
Aattelin laittaa tähän vielä juttuu vaikka vähän vanha onkin.. Löytyi syy nykimiseen, eikä liittynyt polttoaineen syöttöön. Tossa syksyllä antautui perä, ja jätin auton talveksi seisomaan. Aattelin että katselen perän talven aikana ja löysinkin sellaisen. Ostin itseasiassa molemmat kun en ollut varma onko välitykset samat. Vaihdoin takaperän viime viikonloppuna ja oon nyt ajellut sillä. Ja kas nykiminen haihtui, perä antautui ilmeisesti siksi kun ostin auton hajallisena siitä oli jakolaatikko leikannut kiinni. Silloisen omistajan mukaan takarenkaat oli ruvenneet hiihtämään motarilla. Auto tuotiin meille firman pihaan hinurilla jonka lavalle hinattu nahkoineen. Irroiteltiin töissä karpaasi ja saatiin sitten liikuteltua sitä. Nää uudet perät on 1/3,77 Bensa mussosta peräisin. vanhat oli 1/4,55 eli muuttu välitykset aikalailla. Hiukan toivois vääntöä enemmän kannatasko koittaa kääntää tuota alaruuvia josta kuva tuossa edempänä?? Mihin suuntaan ja paljonko ehdotuksia kiitos.

smgt
17.03.2015, 23:18
syöttöö 4 kierrosta auki ja tyhjäkäyntiä suunnilleen 5-6.
Jos tyhjäkäynti ei jää sopivaksi niin sitä voi pumpun päältä säätää pikkuruuvista. Ja yleensä kun syöttöö lisää niin kaasuvivusto liikkuu samalla. Vaijeria pitää löysätä Kun jää kaasu kantamaan.

Itellä oli suunnilleen nuilla opeilla säädetty ja meni katastuksesta läpi. Enempi jos laitto syöttöö niin tyhjäkäynnille laskeutu tosi hitaastin.

Jonku verran voi vetoja saaha lisää ruuvauksen jälkeen ku säätää kaasu visuston että polinta lattiaan painamalla myös pumpulla menee kaasu pohjaan.

sähköarska
10.05.2015, 13:18
Vaihdoin paluuletkut mussoon. Polttoaine vuodot vähenivät. Otin irti ilmansuodattimen jotta pääsen käsiksi pumppuun .. Pumpun päällä on kuvassa 1 näkyvä alipainekello. Kun otin sen irti niin kierrokset laski 200 rpm ja kone rupesi käymään tasaisemmin. Kellosta menee alipaineletku koneen lohkossa kiinni olevaan tunnistimeen ja siitä taas letku alipaine pumppuun. Ilmeisesti tunnistin on sellainen joka avautuu tietyssä lämpötilassa?? Jätin letkun irti ja kokeilin ajaa niin jättää kierrokset välillä ylös. Kytkin letkun kiinni niin toimi sen jälkeen taas normaalisti. Kunnes taas jättää kierrokset ylös ilmeisesti kun venttiili avautunut. Mikä ihmeen kello tuo on ja miten sen pitäisi toimia. Puutuisko tuosta jotain en ymmärrä miten kellolta alipaine poistuu venttiili kun antaa sille alipaineen niin se poistuu vasta kun irrottaa letkun...

pee
10.05.2015, 19:06
Vois olla tyhjäkäynnin korotus, kylmänä korottaa just sen n. 200 rpm

Ei vaan jaksa muistaa kumminpäin se korottuu, alipaineella vai ilman