View Full Version : Hilux ln 46 toimiva ohjaus?
Eli kyseessä suunistus auto jossa lehtijousi alusta. Tällähetkellä ohjauksena ln 65 tehostettu simpukka, Hydrauliohjauksen pumppu ja simpukalta eteenpäin ihan hiluxin alkuperäiset ohjaus varret tosin simpukan ja navan välistä vartta jatkettu ja "pässin sarvea" väännetty ja muotoiltu niin että mahtuu liikkumaan, MUTTA tämä ratkaisu on aivan perseestä. eri joustoissa pyörät kääntyvät reilusti erisuuntiin vaikka ratin pitää paikoillaan johtuu siis varsien liikeistä. ELI millaista ohjausratkaisua suosittelette? Toimivaa ja kestävää ratkaisua hakusessa? Kuviakin saa laittaa
Jos perse kestää niin 110 hiluksin simpukka, hysteeri varret ja hytro assisti ja tangot vielä jostain vahvemmasta tavarasta vaikka joker nimimerkiltä. kuvia löytyy varmaan haulla.
Edittiä tässä luksissa suunnilleen tais olla semmoset rojut http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33101
Kiitos vastaulsesta. Mistä mun kannattaa alkaa hakemaan esim simpukkaa?
Täällä palstalla toisinaan näkyy myynnissä ja purkaamoilta kannattaa kysellä simpukkaa. Joku tietävämpi vois vinkata oliko se 170 hiluksin simpukkakin sopiva tähän hommaan. Varret, nivelet ja assisti romut vaikka offroadtarvikkeelta.
_kekkula_
29.04.2014, 11:01
me tehtiin yks ln-65 hilux Hj:n simpukalla. Ihan hyvä on sekin se tosin vaatii sitten ohjaus varsien-ja tankojen muuttamista. Ei ehkä helpoin mjutta aikas halpa kun simpukoita joka paikka väärällään ja tangot vaikka nim. joker ilta mittojen mukaan.
me tehtiin yks ln-65 hilux Hj:n simpukalla. Ihan hyvä on sekin se tosin vaatii sitten ohjaus varsien-ja tankojen muuttamista. Ei ehkä helpoin mjutta aikas halpa kun simpukoita joka paikka väärällään ja tangot vaikka nim. joker ilta mittojen mukaan.
Kerros lisää..mitä teitte siihen-
Onko kukaan kokeillut takapotkuhiluxin simpukkaa ? Se on hieman pienempi ulkomitoiltaan vrt 110 simpukkaa. Niitä kun olis nurkissa muutama :)
Ja ennenku aloittaa toisen simpukan sovittamisen niin miettii sitä kierrejousitusta, kun kuitenkin on ollut mielessä sellaisen asentaminen. Ihan vaan ettei mee sitte kaikki uusiksi..
Ja ennenku aloittaa toisen simpukan sovittamisen niin miettii sitä kierrejousitusta, kun kuitenkin on ollut mielessä sellaisen asentaminen. Ihan vaan ettei mee sitte kaikki uusiksi..
Olli tykkää tehä kaiken moneen kertaan ;)
Hydraulia...:rolleyes: Ruuvaat sitten simpukan paikalle aina siirtymätaipaleisiin...:D
Tuli tossa ostettua 110 simpukka eli se asia on hoidossa. Sattu aika kivasti "löytymään" ja viel muut kilkkeet ku tilaan ni on ohjaus kunnossa.... kunnes tarvitaan ne kuuluista kierrejouset ja silloin tää systeemi ei kai olekkaa enää se paras vaihtoehto mut se on sen ajan murhe :D
Mitä eroa on TG:n setissä olevalla sektorivarrella verrattuna 110 varteen tai läjän vastaavaan ?
TG:n setin kanssa ohjausvarsi ja raidetanko luonnollisesti alkuperäistä lyhyemmät mutta sehän ei vaikuta sektorivarteen.
Joskus moinen setti oli hyppysissä mutta ei tullut silloin vertailtua :(
tapsa4x4
30.04.2014, 15:41
Mitä eroa on TG:n setissä olevalla sektorivarrella verrattuna 110 varteen tai läjän vastaavaan ?
:(
11o ja läjässä erinlaiset varret,tg on muistaakseni suorempi tai tiputtavampi riippuen mallista.ja lyhyempi muistaakseni.
Nonii nyt on simpukka paikallaan ja tilasin koko sarjan mihin tuli kaikki MUTTA nyt raidetanko ja se toinen varsi menee luvattoman läheltä öljypohjaa jo ihan tasa maalla. Eli öljypohjan ja taidetangon välissä noin 5cm ja pohjaanlyöntikumeihin on se 11cm et mun mielestä se on hiukan huono noin päin :D ja eikä toi auto ole mitenkään "matala" et ihan kunnon jousi ja kori korotuksilla. Eli mitä nyt neuvoksi?
Nosta konetta vähän ylöspäin, samal saa jakistaki nostettua ni saa senki paremmik suojaa. Myöskin öljypohjalle voi rälläkkää ja mikkiä tarjota.
_kekkula_
25.05.2014, 23:32
meillä oli samatilanne ja ratkaisin sen muuttamalla öljy pohjaa. 5cm siivun otin pois.
Taidan alottaa siitä öljypohjasta ja madaltaa sitä niin paljon kuin mahdollista koneen etuosasta. Koska se on se ongelma kohta, MUTTA mitäs materiaalia se öljypohja on? Ite kun en ole nyt kerenny käymään tallilla tarkastamassa et tarvitaanko alumiinihitsaria?
Paskarautaa se on mut tarviit sä silti hitsaria ;)
Paskarautaa se on mut tarviit sä silti hitsaria ;)
Todellakin ei oikee puikolla tollasta :D
nyt on ilmentynyt uus ongelma ohjauksen kanssa. kaks viimistä suunistus kisaa on jäänyt kesken sen takia että vasemman ylälaakerin pinnapultit menee poikki tai mutteri lähtee jenkoineen päivineen. olisko jotai neuvoja miks näin käy? ja lähes joka kera kun kokeilen (15min välein) niin ovat osa löystyneet jo. Alla on ihan vaan 35 kummit et ei se siitä voi johtua. Oikealla pultit pysyy kiinni ilman löystymisiä tai muuta vastaavaa.
Vilkutin
29.10.2014, 07:29
Hyvä topikki, suunnittelen vastaavaa muutosta LN65 hiluksiin,
onko kartioprikat ehjiä ja niiden päällä normi rikat?
Lukitteella kiinni, tarpeeksi kovaan?
Miten selvitit öljypohja ongelman?
Onko autossasi joku ero, vai onko tuo sama ongelma odotettavissa LN65 öljynpohjan kanssa?
Joutuko letkuja uusimaan vai kävikö LN110 simpukka suoraan olemassa oleviin letkuihin?
Entä ohjausakseli?
Olma kuvat ois kivoja, ohjauksesta ja sen toteutuksesta jos semmosia on, kuvia siis.
nyt on ilmentynyt uus ongelma ohjauksen kanssa. kaks viimistä suunistus kisaa on jäänyt kesken sen takia että vasemman ylälaakerin pinnapultit menee poikki tai mutteri lähtee jenkoineen päivineen. olisko jotai neuvoja miks näin käy? ja lähes joka kera kun kokeilen (15min välein) niin ovat osa löystyneet jo. Alla on ihan vaan 35 kummit et ei se siitä voi johtua. Oikealla pultit pysyy kiinni ilman löystymisiä tai muuta vastaavaa.
Onko se ohjausvarressa kiinni oleva olkatappi tiukka siihen kääntöpään reikään? Oletko koittanu toista kääntöpäätä?
Voiko sisäänjoustossa raidetanko osua johonkin niin että painaa ohjausvartta alaspäin?
Olkatapin laakerit on olleet hyvät ja shimattu suht oikein?
molemmilla kerroilla kartiot ja lukkoprikat ovat olleet paikoillaan. Nyt jälkimmäisellä kerralla oli kääntöpäähän liimattuna kiinni. Raidetanko ei voi ottaa mihinkään kiinni koska maalit ovat raidetangossa tallella.Nyt tällä kerralla meni laakeri ihan paskaksi joten tuli mieleen että jos laakerissa on ollut klappia ja siksi ryskinyt pultit poikki. näin jälkikäteen tuli mieleen etten huomannut tarkistaa parkanon kisan jälkeen vaan laitoin uudet pultit. Mitä tarkoitat simmauksella? En ihan tajunnu parempi varmistaa
Nyt pitäis kuva tulla missä näkyy ohjaus ryjät. Kuva otettu nyt turaoffista. En tiedä sopiiko letkut suoraan kun mulla oli tossa ennen hydrauli ohjaus niin on sen pumppu edelleen paikoillaan, letkut on uudet. Simpukka on kertaalleen lähtynyt rungosta irti. (parkanon suunistukseessa) silloin oli normaali 8.8 pultit. Nyt näytti pysyvän 10.9 pulteilla. Öljypohjan annon ammatti hitsarin madaltaa ja mokasin siinä sen verran että pahuksen mitta virhe tuli. Laitoin pohjan paikalleen ja meni normisti paikoilleen. Auto käymään ja jumalaton naputus. Otti öljyputki öljypohjaan kiinni ja kierokangen laakeri pultin päät putkeen. Nyt on putki väännetty sellasee solmuun sinne et huh huh mut ei ota kiinni enää. Ja kestänytkin on älytöntä koneen repimistä. Eli hiukaa liikaa madallettiin mut toisaalta nyt ei tarvitse missään tilanteessa pelätä öljypohjan ja raidetangon kosketusta. Ehdotan myös et nosta konetta ylöspäin. Mun kone vakio paikalla mutta olis mahdollista nostaa aika lailla kun koria nostettu 70mm.
Vilkutin
31.10.2014, 09:16
Tuo kone/loota paketin nosto ois kyllä erittäin hyvä idea, kunhan viittis ruveta sais jakiksen kannatin palkkia nousemaan ylöspäin, oon muutenkin aatellut korvata sen jollain hardox levyllä, sais vähän tilaa pohjan alle.
Mitähän tossa tulee muutoksia tossa konepaketin nostossa, ekana tulee mieleen rattiakseli ja syyläri/flekti/tuulitunneli.
Muuta huomioitavaa?
Onkohan tuo selvä että tuo trailgearin ohjausvarsi sarja EI KÄY ilman tuota öljypohjan muokkausta tai koneen nostoa.
Tällästä olen aatellut, LN110 simpukalla:
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/32469
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/32475
edit.
Kun tota kuvaasi katsoo niin:
täytys olla toi simpukassa kiinni oleva varsi olla semmonen mikä laskis sitä alaspäin, että ois suunnilleen samassa tasossa ja korkeudessa kun toi raidetanko?
Shimmauksel tarkoitetaa laakerin oikeaan tiukkuuteen laittoa säätölevyillä. Olkavarren ja kääntöpään välii tulee säätölevyt, niit on eri paksuisia. Liian paljo, olkalaakerit jää löysäks ja...
Ja vilkutin, ei tota simpukan sektorivartta mihinkää tartte vaihtaa, jos sitä pudottaa ni se osuu jousee kii sisää joustos, raide ja vetotangon kulmal ei ole väliä kunhan nivelien liikeradat riittää. Vetotangon ja panhard-tanko ei saa mennä ristii
Burtonille tais tulla kirjotusvirhe, liian paljo shimmiä ni on löysä ja liian vähän ni piukka. Jos shimmit puuttuu ni melko varmasti liian kireä ja laakerit hajoaa.
Eikä se vetotanko saa liian jyrkässä kulmassa olla, mutta käytännössä toimii vaikkei olis iha vaakasuorassakaan.
tuo varsi simpukkaan tuli sen sarjan mukana kun lipposelta tuli. ja sisäänjoustossa ei liikoja jää väliä lehtijouseen. Eli sillä vakio varrella ei toimis ainakaan tossa autossa millään. Siitä koneen nostosta sen verran et ei vaikuta ohjaukseen rattiakselin osalta koska ei simpukka tai rattiaseli muutu mihinkään. jos koria nostaa niin sit vaikuttaa. ja tolla korin nostolla ja simpukalla ohjausvarren mitta oli ihan ok. mulla ainakin konetta nostamalla vois flekti mennä siihen kohtaan syyläriä kun kuuluukin. Ittellä ei oo tuuli tunnelia ja lämpöjä ei saa millään nousemaan punaselle. Eli toimii ilman sitäkin.
Juuri näin baxxter, ajatus harhaili.
_kekkula_
31.10.2014, 16:08
miksi ln170 simpukka? Halvempi kun hj:n?
Joskus kun tein hj:n soa muutoksen trail gear ohjausvarsilla sain muutamat varren pultit poikki ihan keppoisessa maasto ajossa 35renkailla. Nyt samat osat siirretty ln65 hiluun ja näillä ajoilla ei ole samoja ongelmia pulttien kanssa. Saattaa olla että ollaan oltu erikois huolellisia asennuksen kanssa tai jtn sellaista.
Viimenen vaihtoehto kääntövarsi ongelmaan taitaa olla six shooter navat.
https://web.trail-gear.com/TG/Fully_Loaded_Six_Shooter_Kit/i_0_0_4678/_130052-1-KIT.aspx#.VFOYafmUeSo
ps. ehkä ensiks vois ite tehdä 5 pulttiset varret. Oliskohan mikjus lla sellasista kuvia jos ny oikein muistan
Vilkutin
02.11.2014, 01:02
Totta puhut törmäis tosiaan tuohon jouseen..
Ja vilkutin, ei tota simpukan sektorivartta mihinkää tartte vaihtaa, jos sitä pudottaa ni se osuu jousee kii sisää joustos, raide ja vetotangon kulmal ei ole väliä kunhan nivelien liikeradat riittää. Vetotangon ja panhard-tanko ei saa mennä ristii