View Full Version : vapaavirtaussuodatin
onko kukaan kokeillut dieseliin vapaavirtaussuodatinta auttamaan lisääntynyttä ilmantarvetta lisättäessä syöttöjä?? ajatuksissa on maantielle vähemmän savua ja lisää voimaa kun ei enää jaksa polttaa 4 ja 5 vaihteilla kaikkea saamaansa kiisseliä. aiemmat kokemukset olisivat tervettulleita jotten tee taas turhaa työtä..
Ei tollasella vapaavirtaussuodattimella saa kyllä mitään havaittavaa eroa aikaan, pistä solmu sinne pakoputkeen tai vähennä syöttöä
Note! This message was posted anonymously!
kiitän. tarkoitus oli vielä kääntää ilmanotto kohtisuoraan vastatuuleen et patoais pientä virtausta just siellä maantiellä. ei tekis mieli syöttöjä vähentää ku sit kierroksilla palaa kyllä, kun saa vauhdin kerittyä. lisäkommentteja otetaan vastaan.
p.s. kaveri pelotteli et vois sit mennä kyllä laihalle jos kovin avartaa ja patopainetta haikailee. mut ei varmaan vielä 4x4 nopeuksilla taida paineita tulla muuten ku kuskille. kakspyöräsillä siitä patopaineesta taitaa enemmän olla hyötyä ja huvia..
Edited by - vesku.r on 31/07/2005 17:05:35
JanneBlomgren
31.07.2005, 17:28
Ei kai dieseli voi edes laihalla käydäkään?
Kyllä jenkki on jees!
"Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja
eli taidan sit yrittää et mitä tapahtuu.. mutta jotenki tuntuu et on henkimaailman asioita ja tuuninkia eli hömppää. mutta sehän nähdään. kun ei hirveitä tartteis tapahtua, mutta kuitenkin..
Jos meinaat maastossa tai hiekkateillä tms. pölyisemmässä ympäristössä ajella, niin heitä sillä vapaavirtaussuodattimella vaikka vesilintua.
Dieselmoottori toimii seossuhteensa osalta päinvastoin kuin bensakone, eli liikaa lämpöä tulee nimenomaan silloin, kun syöttö on rikkaalla. Muulloin kuin täyskaasulla dieselmoottorin kuuluukin käydä laihalla seoksella. Bensakoneissa polttoaineen höyrystymislämpö jäähdyttää imuilmaa niin paljon, että tästä johtuu benskoneiden polttoainemäärän vaikutuksen nurinkurisuus suhteessa pakokaasujen lämpötiloihin. Dieselkone taas ei kärsi tästä, ja moottorin tuottamaa vääntöä tietyllä kierrosluvulla pystytään säätämään suoraan polttoainemäärällä, kaasuläpän tuomaa imuilman rajoitusta ei siis tarvita. Toisin sanoen, dieselmoottorilla on muuttuva seossuhde, kun taas bensakone ei sellaiseen veny.
Vapaastihengittävästä dieselmoottorista on hyvin vaikea saada enempää vääntöä ulos kuin mitä tehtaan koepenkissä siihen on pitkällisen virittämisen jälkeen säädetty. Ainoa järkevä konsti (ruiskutuksen säätöjen kohdalleen saamisen ohella, jos ne ovat päässeet ajan saatossa pois oletusarvoista) on pienentää pakoputken virtausvastusta avartamalla ja lyhtentämällä sitä. Tehtaan jäljiltä kun autoissa on usein aika maltillisesti toteutetut pakoputket, eikä dieselmoottori tarvitse minkäänlaista vastapainetta pakopuolella.
Harva temppu on niin toimimaton kuin syötön lisääminen vapaastihengittävässä dieselkoneessa, se musta savu kertoo nimenomaan huonosti palaneesta polttoaineesta eli nousseista pakokaasun lämpötiloista. Sitten ihmetellään kun kannet halkeilevat ja kone haisee pahalle.
Jokohan paasaaminen riittäisi...
Mutta tuohon vapaavirtaussuodattimeen liittyen
voin kertoa sen tuovan ainakin solmukoneissa
hienostuneesti esiin vienon pyytävän hieman
viipyilevän imuilman suhinan rajun lisääntymisen ;)
Tästä innostuneena sijoitinkin ko. suodattimen
konehuoneen pölyistä suoraan snorkkelin päähän
suhisuttamaan kaislikkoa, ja ainakin kabiinissa kuulee sammutettaessa miten solmun siivet vielä
hetken vatkaavat ilmaa sisään...
..kaunista...
*press play on the tape*
Toi viipyilevän imuilman suhina kosketti mua syvältä -
roppa värisee viäläkin.
- heellurei ja onnikiideon -
Tuossa alla linkki mitsuclubin sivuilta liittyen tuohon vapaavirtaussuodattimeen:
Vapaavirtaussuodatin pajeroon (http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8357.0)
Ittelle olen moisen meinannut hankkia kanssa.
Pajero - King of the road & off-road
Linkin takaa löytyi ihan varteenotettavia kommentteja, mm:
quote:
Pestävä vapaavirtaussuodatin kestää varmasti koneen käyttöiän, mutta onko koneen käyttöikä sama kuin kunnollisella alkuperäissuodattimella?
Testit viittaavat siihen suuntaan ettei ole.
Taitaa olla repost, mutta silti: http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest3.htm
EDIT: lisätty todistusaineistoa
Edited by - JF on 01/08/2005 11:46:42
mites jos laittais paperisuodattimen mut ilmanoton suurentais ja kääntäis suoraan ajoviimaa vastaan eli patoamista yrittäis. sain nimittäin hyötyä pienellä lisällä syöttöihin kun katosi nopeudet isommilla renkailla ja vinssillä (mittariin huomioitu muutos gps:llä). kokeilunhalu on suuri kun on siinä iässä ;)
Mitä jo koittaisitkin normi ajoviiman sijasta käyttää tuulilasilta tulevaa painetta. Maastureissa kun on tuulilasit niin pystyssä, että se vastustaa ilmaa vielä paremmin kuin jenkeissä, joissa ilma otetaan konepellin takaosasta.
www.alanmiehet.com #1
Vapaastihengittävässä DIESELISSÄ jossa ei ole kaasuläppää voisi luulla imuäänien nousevan HELVETILLISELLE tasolle vapaavirtaussuodattimen myötä???
http://www.lut.fi/~junousia/hymiot/bangin/macho.gif (http://offroad.eimihikaa.com)
olisko rautalankamallia ;) eli olisko suuaukko taivasta kohden akkunan luona vai.. esim interkuuleri tyylillä kurkistamassa eteenpäin.