PDA

View Full Version : Officrossiin säännöt


MikkoVuorsola
27.04.2014, 17:31
Mieleeni kirkastui tänään ajatus että voisimme täällä kaikki asiasta kiinnostuneet yhdessä laatia Officrossikisoille säännöt, ja ohjeet ja vaatimukset kilpailun järjestämiseen. Kirjoitan nyt tämän tähän Tapahtumat -osioon, koska asia läheisesti liittyy tapahtumien järjestämiseen jotta tapahtumista saadaan sujuvia, hauskoja ja turvallisia niin kilpailijoille kuin yleisöllekin.

Siitä että kuuluuko vinssaaminen lajiin, voidaan varmasti olla montaa mieltä. Oma mielipiteeni on että ei kuulu.

Olen kerran ollut paikalla todistamassa kun vastaavassa kisassa radan eräs suokohta petti ja kaikki autot oli jumissa. Vinssivaijereita meni ristiin rastiin, väkeä juoksenteli vaijereiden ja köysien seassa. Yhdessä kohdassa oli hiukan raskaampi auto uponnut syvälle, vetoja tehokkaalla vinssillä ja pylpyrällä. Yleisö seurasi reunanauhan takaa, kosketusetäisyydellä ja veto oli kiinnitetty radan reunassa olevaan samaiseen mäntyyn johon reunanauhakin. Nary katkesi ja pylpyrä + 8,5 tonnin sakkeli sekä iso koukku paukahtivat männyn kylkeen niin että kaarnat lensi ympäriinsä. Ja jos olisi mennyt 20 cm jommalta kummalta puolelta ohi niin vakavia vammautumisia tai kuolema olisi ollut varmaa. Se on helvetin ikävä asia jos joku aikuinen loukkaantuu tai kuolee, mutta täysin anteeksi antamatonta jos uhri on lapsi. Tällaisessa vauhtilajissa vinssaamisen riskit on todella kovat.

Jos radalla on pehmeä paikka, sen pitää,olla niin leveä että siihen mahtuu vaikka kaikki kilpalijat vinssaamaan samaan aikaan vierekkäin. Vinssaamista varten pitää olla riittävästi tukevia puita, autoja tms paikallaan pysyviä kiinnityspisteitä. Tämän lisäksi pitäisi mielestäni olla mahdollisuus kiertää pehmeikkö vaikka sitten huomattavasti pidempää reittiä pitkin.

Oltiin tänän kisoissa ja rata oli suoraan sanottuna aivan kauhea. Ohjaaja kokouksessa painotettiin että puustoa täytyisi varoa. Ei tarvi vinssata. Rata oli niin kapea että monessa kohtaa oli pakko ajaa puuta päin että autolla mahtui kulkemaan. Lähtö tapahtui jonossa ja jonossa mentiin koska ohi ei päässyt muuta kuin korkeintaan "sikaohituksella" eli nopealla pätkällä puoliväkisin sisäkurvista. Yhdessä kohdassa rata kulki viistosti kallionjyrkännettä ja kaatuminen tuntui jossain vaiheessa todennäköiseltä.


Autojen turvallisuudesta ainakin alustavasti:
Penkkien kiinnitys
Turvavyöt, toimivuus ja kiinnitykset.
Akun kiinnitys ja napojen suojaus.
Jarrujen toimivuus
Jauhesammutin, kiinnitys ja tarkastusleima.
Painavien esineiden kiinnitys, hilift, työkalupakki jne.
Avoautoissa vähintään pääkaari takatuin ja yhdellä vinotuella.
Ei irtotavaraa autoissa
Ei suurempia nestevuotoja.
Liikennevakuutus, eli auto kilvissä ja liikennekäytössä (rekisteriote) tai maastoliikennevakuutus josta todistus mukana.

Kuljettajien varusteet:
Autourheilukäyttöön soveltuva kypärä. ( ei tarvi olla Fia leimattu, tieliikennekäyttöön hyväksytty moottoripyöräkypärä riittää)
Heijastin turvaliivit.

Radan vaatimukset:
Rata on koeajettava ennen tapahtumaa kaikilla tapahtumaan osallistuvilla ajoneuvotyypeillä, ajaen kisan aikana tyypillistä nopeutta.
Ei saa olla välitöntä kaatumismahdollisuutta pienen ajovirheen johdosta.
Ohituspaikkoja pitää olla enemmän kuin yksi per kierros.
Riittävästi henkilökuntaa, alkusammutus ja öljynkeräys välineitä, kuitenkin vähintään muutaman sadan metrin välein.
Ratahenkilöstön viestiyhteydet esimerkiksi radiopuhelimilla.

Luokkajako:
Puudeliluokka maks rengaskoko 33" ja auto rekisterissä.
Pikkuluokka, maks rengaskoko alle 35"
Isoluokka maks rengaskoko 35" ja yli sekä kaikki porttaaliakseliset autot.
Mönkkärit, kaikki neliveto ja crossimönkkärit.
Mopot, kaikki enska ja crossipelit.


Renkaassa 35" läpimitta tarkoittaa 889mm uutena. Kuluminen huomioon ottaen luokkaraja voisi olla vaikka 860mm, koska 34" on 864 mm

Ehdottakaa kaikenlaisia lisäyksia ja kertokaa mielipiteistänne niin tehdään yhdessä turvallisia ja hauskoja tapahtumia.

HaKu
27.04.2014, 18:40
Viereisellä ajolinjalla ei tarvinnut vinssata. :)
Eikä koko reitillä muutenkaan, upeasti ajaneella Muulilla ei edes ole vinssiä.

Reittien pitää olla haastavia jolloin ajolinjojen valinnoilla on merkitystä.

Upea päivä ja hieno suomalainen metsämaasto.

akke
27.04.2014, 18:47
Vuorsola puhuu asiaa. Olin paikalla todistamassa tapahtumia kartturin paikalla. Oltiin radalla jumissa reilu tunti, kunnes kilpailun jälkeen ystävällinen kanssakilpailija tuli maaliin saavuttuaan meidät vetämään pois. Kiitokset hänelle! Mutta tällaisessa kisassa pitäisi olla ohituspaikkoja, koska tällä kertaa kilpailu olisi pysähtynyt siihen, jos jokin autoista olisi esimerkiksi hajonnut keskelle jonkin kapean kohdan.

Trialissa muistaakseni on pakollinen reittiin tutustuminen, ja se olisi kyllä oikein hyvä. Koska reitin kulku voi ola osittain epäselvää reitin suuren leveyden vuoksi tai huonon merkkaamisen.

piippu79
27.04.2014, 19:20
kyllähän siä ohittaan pääsi vähä jokapaikas. Minusta toi oli ihan hyvä rata ainaski yleisön kannalta koska siellä oli mahdollisuus pärjätä halvemmallaki kilpurilla ja rata on silti kaikille sama ajolinjat eri.

p.jäppinen
27.04.2014, 19:39
Luokkajakoon vois kanssa tehdä jonkunlaisen päätöksen eli 34 vai 35 rajaksi iso/pieni luokka?

PunisherFIN
27.04.2014, 19:46
Luokkajakoon vois kanssa tehdä jonkunlaisen päätöksen eli 34 vai 35 rajaksi iso/pieni luokka?

eikös tällä hetkellä oo ollu aika monessa ilmossa, mitä oon kahtonu niin 34" ison luokan pienin renkula?

enempi mie tuota luokkajakoa kahtosin, tai mistee mie tiiän, mut tyyliin "soa/ei soa" ja "portaalit/ei portaalit", koska tuolleensa maalaisjärellä kun miettii, niin soattu maasturi 33" saa paremman maavaran akseleidensa alle, kun ilman oleva 35" renkailla, vai sekoilenko vaan väsyneenä? :)

ImacInnes
27.04.2014, 20:07
Kysehän on kuitenkin nopeusajosta ja kiplailutilanteesa ei ole aikaa aina miettiä sitä turvallisinta vinssaus tapaa, veto suuntaa tai huomata koska vinssaus ei auta auton irtoamiseen.
Joten Vuorsolan kataiset vaaratilantee ovat varsin mahdollisia tulevissaki kilpailuissa.

Yleisön turvallisuutta voisi parantaa helposti vetämällä radan ulkopuolelle toinen lippusiima 2-6 metrin päähän jotta yleisö ei pääse ihan autoihin kiinni ja näin ei mahdollisesti vissatessa irtoavat osat lentäsi yleisöön.

Katsastuksessa olis hyvä kiinittää homiota vetopisteiden kestävyyteen, varsinkin jos ko. kisassa voi joutua vinssaamaan.

Jotta tällästä nyt vaan tuli mieleen asian tiimoilta.
t. Ismo Ämmä

MikkoVuorsola
27.04.2014, 20:38
Tässä topicissa on tarkoitus keskittyä nyt siihen että saataisiin lajille yhtäpitävät säännöt, turvallisuuteen, luokkajakoon jne, niin kilpailuiden järjestäjien ei tarvitse keskittyä sääntöjen keksimiseen ja heillä on valmis stekkilista josta katsoa mitä pitää ottaa huomioon.
Kilpailijoiden kannalta olisi tärkeää että voi rakentaa autonsa juuri haluamaansa luokkaan.

Se että jos radan pystyy ajamaan läpi vaikka pikku massikalla eikä siitä maastoautolla pääse ohi, ei palvele ketään.
Kilpailun sujumisen kannalta on tärkeää että rata kestää kilpailun tai ajolinjoja on riittävästi mikäli jokin kohta pettää.


Rohkeasti näkemyksiä esimerkiksi rengaskoosta.

35" isoon vai pieneen?
Porttaalit ja 33? Minne
Tuumat muutetaan milleiksi ja rengas mitataan samaan tapaan kuin trialissa.

Sami89
27.04.2014, 20:44
Siis eiks 34" vois olla pikkuluokan isoin sallittu rengaskoko?

Byrocrat
27.04.2014, 20:57
Kannattaa ehkä vilkaista myös etelänaapurin sääntöjä jos vaikka sieltä löytyis mallia omille säännöillekin. Vitolaisilla kun on kokemusta tästäkin lajista jo useammalta vuodelta. Samoilla säännöillä olis helpompi saada kisaajia Virosta Suomen kisoihin ja meikäläisillä olis helpompi mennä sinne kun kalusto ainakin natsais :)

Tuolla jotakin:

Löytyiskö Viron pojilta/tytöiltä apuja tuon jälkimmäisen tekstin kääntämiseksi suomeksi tai englanniksi vai löytyiskö jostakin valmiina käännöksenä?

http://cooperland.ee/dok/Sarja_yldjuhend_en.pdf

http://www.klaperjaht.ee/images/ORMV%20tehnilised%20reeglid%202013.pdf

pee
27.04.2014, 21:07
komppaan -Byrocrat- ia ylläolevassa, yhteensopivuus toisi mahdollisesti lisää mielenkiintoa yli rajojen, eikä kiusais kustannuksissakaan, mikäli Viron säännöt ovat mielekkäät pääosin

Rak
27.04.2014, 21:21
Aikalailla samaa mieltä Mikon kanssa.

Oulussa järjestetyissä kisoissa luokkajako oli 34" siitä syystä että rata oli pääsääntöisesti kovapohjainen niin tuolla laskettiin saatavan jaettua kalusto helpoiten rakennusasteen mukaan.

Mitä vinssaamiseen tulee niin pohjien kestävyys huomoiden rata pitäis olla taitavasti ajettuna kierrettävissä pääsääntöisesti vinssaamatta. Eli jos ajaa tukka silmillä lappu lattiassa niin sais varautua vinssaamaankin :)

Oulussa järjestetyistyä kisoista tuli mieleen sellainen ajolinjaan liittyvä asia että savikkoalueella oli valmiita käytettyja ajouria ja sitten ainakin yksi pelkästään metsäkoneen jäljiltä ollut yhden mutkan oikaiseva ura niin kukaan ei ollut ajanut em. hyväkuntoisesta reiästä vaikka se oli melkein suoraan ajolinjan jatkeena :)
Eli kannattaa suorittaa se rataantutustuminen ajatuksella.

Patu925
27.04.2014, 22:54
Osallistujamäärät on täällä kotimaassa on tällä hetkellä pienet per kisa eli 34" on sillä tavalla hyvä jakaja isoihin ja pieniin luokkiin.

Osallistuviin kulkuneuvoihin vakuutus henkilövahinkoja ajatellen pakolliseksi. Joka kisaan.
Olkoon kyseessä semmone kisa mihin on kaikki luvat kunnossa tai sitten se pienen porukan viikonloppuajelu.

Siis jos joskus sattuu vaikka se mönkkärin ympäriajo ja loukkaantuminen tai henki pois niin... Niinhän on jo käynyt. Siis täällä Suomessa.

Turvallisuusjuttuihin kannattaa oikeesti panostaa, esim. pakollinen rataan tutustuminen ennen kisaa ja ohjaajakokouksessa erilaisten asioitten läpikäynti.
Viestintään kannattaa myös panostaa. Silloin voi tehdä tarpeen mukaan nopeita päätöksiä jos tilanne vaatii ja tietenkin saada apua paikalle tarpeen mukaan.
Kisaa voi ajaa vaikka pikkuisen olisikin tolkkuakin mukana... :)

Ne pehmeet paikat on yleisömangeetteja eli niissä sitä lippusiimaa kannattaa käyttää. Sillä on porukkaa helppo hätistää kauemmaksi. Ja liivimies näön vuoksi sinne seisoskelemaan.
Mutta ei ole mieltä sitä yleisöä hirveen etäs häätää, pitäähän se neuvomismahdollisuus jättää... :)

Tälläisiä juttuja on tullu esiin tota Worrycrossia touhutessa.
Olisi kaikkien etu että ainakin jotkut jutut vaikka turvallisuuteen liittyen olisivat samoja kisasta riippumatta.
Niihin tulisi jonkinlainen rutiini eli vähemmän epäselvää osallistujilla ja järjestäjillä asian suhteen.

Ja kuitenkin säännöissä olisi riittävästi järjestäjillä tilaa tehdä omannäköinen kisa resurssien mukaan.
Viron kisat painii ihan eri sarjassa kun nykyiset kotimaan jutut tällä hetkellä. Varmaan ei ole mieltä lähtee kopioimaan mallia ihan suin päin. Siis hiljaa hyvä tulee...

roope
29.04.2014, 18:59
Offikrossin luokkajako voisi olla seuraavanlainen.jokaiselle autolle oma luokka ja kolme parasta palkitaan.ei tarttis tapella joka lajin säännöistä ja hyvää vappua sääntönikkareille

p.jäppinen
29.04.2014, 19:09
tässäkin on muuten perää, eli toivottavasti ei ruveta liikaa tekemään sääntöjä tähän lajiin ettei käy niinkuin yleensä moottoriurheilussa eli pilataan laji liian monimutkaisilla säännöillä

Paavo
29.04.2014, 19:55
Raajärvellä ajettujen kisojen säännöt esim. täältä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81941

Tuntuu että tässä topikissa on kaks eri asiaa vähän solmussa, eli ne varsinaiset säännöt (esim. rengaskoko) ja sitten toisekseen ratasuunnittelu.

Itte oon sitä mieltä että officrossissa pitäisi koko rata päästä ajamalla läpi (ilman vinssaamista) molemmissa luokissa koko kisan ajan ainakin hyvällä ajolla. Huonolla autolla tai kuskilla/ajoilinjalla saa joutua vinssailemaankin, kunhan rata ei mene tukkoon.

Mut samalla olisi hyvä huolehtia siitä etteivät vauhdit karkaa liian isoiksi, toistamarkkaa on jo hitsin paljon monelle autolle/kuskille ja radalle.

Mun mielestä sääntöjen ja ratasuunnittelun tärkein tavoite on se, että kaikki (osallistujat, yleisö, järjestäjät) on ehyitä kisan jälkeen. Mut silti pitäis saada kilpailijoille hauska ja yleisölle näyttävä kisa, ilman että järjestäminen on hitsin kallista tai suuritöistä.

Joka ehdottelee sitä lippusiiman vetämistä paljon ja jokapaikkaan niin voi käydä kokeeksi vetämässä esim. kilsan sitä. Silleen että pysyy paikoillaan vaikka vuorokaudenkin, myös tuulisessa säässä. Ja sit keräilee sen kaiken pois.

Toki lippusiimaa tarvitaan, mutta esim. kahden kilsan rata sisä- ja ulkoreuna + yleisölle oma rajoittimensa on jonkunlainen homma merkitä (ja kerätä pois).

Radan pitää tietty olla kilpailijoille tarpeeksi selkeä, että osaavat ajaa suunniteltua rataa ilman ylimääräisiä ylläreitä/vaaramomentteja taikka oikaisuja.

Jos rata menee tukkoon esim. jonkin paikan pettämisen vuoksi, olisi hienoa jos rataa pystyy lennosta muuttamaan kisan sujuvuuden edistämiseksi. Pitää vaan olla tasapuolinen eli ei saa suosia ketään tiettyä kilpailijaa. Edellyttää hyviä yhteyksiä (esim. toimivat pemarit), asiansa osaavia järjestäjiä ja ripeitä päätöksiä kilpailun johdossa (tai sit selvät ohjeet etukäteen ratavalvojille).

Mun kaks senttiä. Sanoinpahan mitä asiasta ajattelen, ilman sen kummepia intohimoja suuntaan tai toiseen. Rengaskokojen jne. suhteen kannattaa kuunnella kilailijoita mahdollisuuksien mukaan. Siis niitä jotka oikeasti ajaa tätäkin kisaa eikä vaan "netti/neitioffaa".

-Paavo

h-a-r-z-a
29.04.2014, 20:14
Yhden ja ekan kisan seuranneena tuli mieleeni,että rataa voisi muuttaa kesken kisan.Eli vaikka vartin välein ohjataan pehmeisiin paikkoihin eri linjoja pitkin.Tämä tietysti vaatii muutaman lippusiiman vetäjän ja hyvät viestiyhteydet heihin.Sekin on oikeastaan aika helppo järjestää,kunhan miettii mitä jos......

baxxter
29.04.2014, 21:40
Yhden ja ekan kisan seuranneena tuli mieleeni,että rataa voisi muuttaa kesken kisan.Eli vaikka vartin välein ohjataan pehmeisiin paikkoihin eri linjoja pitkin.
Saattais vähä ahdistaa jos itte oot vartin välein siellä pehmeellä ja kaveri ei osu kertaakaan ;) Tai itte saat sen pehmeimmän kohdan ja kaveri painaa ohi kovemmalla pohjalla.

Jos reittiä haluaa vaihdella, niin rallicrossissahan on se lisälenkki joka pitää ajaa kerran kisassa. Tämä vois tuoda mahdollisuuden suht tasavertaisille autoille ohitukseen ja taktikointiin, eikä sen lisälenkin tarttis olla edes mitään pehmeetä.

helmapelti
29.04.2014, 21:48
Mun mielestä sammutin vois olla vapaaehtoinen tai leimaamaton jos järjestäjillä on vpk.

Dectane
29.04.2014, 22:31
ja portaalit automaattisesti isoon luokkaan?

mikaelt
29.04.2014, 22:59
Pikkusen voi mennä ajot sekasin, jos rata muuttuu kesken kaiken. Vähän sama homma lisälenkkien kans. Enhän minä mistään tiedä, joskus vaa auton kyydissä istunu.. Klaperjahdissa oli useempi vinssauspaikka, siellä tosin yhden vinssaus ei tukkinu koko rataa, vaan vinssipaikat oli rinnakkain.

Worrykrossissa tais pahimmat jumitukset tulla vinssauspaikan jälkeen, eli siinä missä muulista katos hetkeksi etuveto, oli pikkuluokassa joku kans jumissa ja jono perässä. Niin ja jos rata olis niin leveä, myös metsässä, että jumittuneen kanssakilpailijan ohi pääsee kiertämään, eli enemmän leveyttä kun se kahden puun väli.
- Sitten jos lähtee vinssittömällä autolla suota ylittämään ja jää sinne jumiin niin ei kai se ole järjestäjien tai radan vika?!
Tietenkin hillittömät jyrkänteet pitäs saada kierrettyä, jos ei kaaria ole niin pitää tajuta rajat mistä voi mennä, kaatuuhan nuo autot tasaisellakin. Worryssä kunnolla vauhtia tuli ainoastaan siinä alavalla asfaltilla/hiekalla. Muuten rata oli sellainen, että suunnistuksessakin menty kovempaa... ;)
- Todella hyvä olis, jos rata olisi umpeen siimoitettu, ei tuu epäselvyyksiä. Ei yleisölle eikä kilpailijoille. Jossain tietenkin tupla siimat olis paikallaan, mutta eipä yleisö sitä tajua että kyseessä olis kielletty alue, pitäs olla liivimiehiä (ei siis MC vaan keltasilla liiveillä) jotka opastaa ystävällisesti kauemmaksi.

Autoja ja kilpailijoita on toistaiseksi niin vähän että kaks luokkaa riittää. Joskus tulevaisuudessa sitten vaikka kolme, pikkuset..isot ja tosi-isot (porttaalit yms.). Olishan se hienoa, jos suomessa olis sellanen 3-5 kisan Crossi cuppi. Tässähän on kyllä sellainen pelko, että AKK pian kiinnostuu asiasta ja sitte opetellaan 200sivunen sääntökirja tulenkestävissä kalsareissa, hans tuki kaulassa.
- Tietenki kypärät ja muut on ihan OK, mutta sammutinkin vois ihan hyvin olla leimaamaton, katsastuksessa katsotaan vaan että mitari on vihreellä.
- Enempi varmaan on kisoissa, siis kaikissa, sattunu öljy ym. ympäristövahinkoja kun tulipaloja...En ainakaan muista muutaman vuoden ajalta, että missään olis sammutinta tyhjennetty.

Rytari
29.04.2014, 23:34
no kyllä täytyy sanoa että vaikka säännöt aina lajin kun lajin pilaa niin siinä vaiheessa kun se vahinko käy olis parempi kun se ei tapahtuisi ainakaan minkään semmoisen syyn takia mitä ei pienellä ohjastamisella olisi voitu välttää.

ja siinä sammuttimen leimaamattomuuden puollustamisessa on kyllä kyse enemmän viitsimättömyydestä kun rahasta ku niitä ilmankin väliin vakuutusyhtiöt tarkastelee mainomielessä ja se vihreällä oleva mittari ei kyllä ole mikään toiminnan tae.

Viipo
30.04.2014, 06:12
ja siinä sammuttimen leimaamattomuuden puollustamisessa on kyllä kyse enemmän viitsimättömyydestä kun rahasta ku niitä ilmankin väliin vakuutusyhtiöt tarkastelee mainomielessä ja se vihreällä oleva mittari ei kyllä ole mikään toiminnan tae.

Mitäs siihen vakuutusyhtiöiden tarkastukseen sitten kuuluu muuta, kun kumivasaralla napautus pohjaan ja vilkaisu mittariin?

Rytari
30.04.2014, 08:33
Mitäs siihen vakuutusyhtiöiden tarkastukseen sitten kuuluu muuta, kun kumivasaralla napautus pohjaan ja vilkaisu mittariin?




se tarra siihen kylkeen että koputeltu ja vilkaistu on.

Sami89
30.04.2014, 08:55
se tarra siihen kylkeen että koputeltu ja vilkaistu on.

Eikös se nyt oo ihan sama jos kilpailu katsastuksessa koputtaa ja vilkasee mittariin?:confused:

Holst
30.04.2014, 09:39
Mulla olis tiedossa pikku rata missä pääsis ajaa crossia. Olis leveät urat, ei välttämättä tarvitsisi vinssata jos ei halua. Yleisölle pientä katsomoa ja mikä parasta, autonpesu mahdollisuutta ei edes tarvii. Crossirata (http://ahvenistoracecircuit.com)

MikkoVuorsola
30.04.2014, 09:50
Mulla olis tiedossa pikku rata missä pääsis ajaa crossia. Olis leveät urat, ei välttämättä tarvitsisi vinssata jos ei halua. Yleisölle pientä katsomoa ja mikä parasta, autonpesu mahdollisuutta ei edes tarvii. Crossirata (http://ahvenistoracecircuit.com)

Juuri näin.
Crossiratahan soveltuu kyseiselle lajille oikein loistavasti. Valmis rata, jossa sopiovasti haasteita, pärjää kaikenlaisilla autoilla, yleisölle hyvät paikat jne. Ja muutamalla lisälenkillä (jos mahdollista) voi lisätä haastetta eri luokille tms.

Eikös tuola Oulussa ollut jotain tämän tyylistä viimevuonna?

Rata suunnittelussa luovuus on valttia. Katsojille turvalliset paikat ja tietenkin kilpailijoiden turvallisuutta unohtmatta.

mikaelt
30.04.2014, 22:38
Hinnasto
Kokopäivä viikonloppuna 09.00-18.00: 1665,- sis.alv. 10
Ns. “Melupäivät myydään vain kokonaisina päivinä ja etusijalla ovat kilpailut: 2150,- sis alv. 10 %
+ vesi, sähkö, jätehuolto yms...

hmm...Osallistumismaksu 200e/ auto ja yleisöltä liput...

Jos haluaa ajaa rataa, edullisesti, ilman vinssausta ja vaatteiden likaantumista on siihen vaihtoehto:
http://www.rokkiralli.info/

Sori pieni trolli, wapun kunniaksi! ;)

Edit: tuo sammutin homma nyt oli osittain siitä että yleensä pakolliset varusteet esim suunistuksessa "Leimattu sammutin 2kg ja ensiapulaukku"
- Laukun sisällöllä tai koolla ei ole väliä!!?!? Vaikka en maastoautoilusta mitään tiedäkkään, niin noista laukun sisällöistä aika paljon ;)

Patu925
30.04.2014, 23:24
Worrycrossissa lupaehdot rajoittaa noita vauhtijuttuja. Muutenhan eihän tuo olisi kuin järjestelykysymys että miten vauhdikas rata tehtäisiin. Mutta meidän kisassa painotus on sanalla offi. Eli rata on tekninen, ihan ajettavissa ilman vinssii jos käyttää järkee ja malttia...

Vesisade jne. pääsi yllättämään siellä pehmoisella, eli aijemmin ei tainnut edes kenkä kastua missä sitten kisassa crossikin istui mahasta kiinni asti... Seuraavaan kertaan ollaan viisaampia. Ja väylät leveämpiä.

Montenegron kisa (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=120152) tuoksahtaa vauhdikkaalle kun paikkakin taittaa olla vauhtilajeille enemmän suunniteltu...

Rytari
30.04.2014, 23:40
Eikös se nyt oo ihan sama jos kilpailu katsastuksessa koputtaa ja vilkasee mittariin?:confused:

kai siitä joskus tarvis paineetkin tarkistaa ja pullokin koeponnistaa mutta jos joku katsastaja sen vastuun haluaa ottaa niin ilman muuta, en usko että se nyt vaan se tärkein asia crossisäännöissä

PunisherFIN
01.05.2014, 07:41
no kyllä täytyy sanoa että vaikka säännöt aina lajin kun lajin pilaa niin siinä vaiheessa kun se vahinko käy olis parempi kun se ei tapahtuisi ainakaan minkään semmoisen syyn takia mitä ei pienellä ohjastamisella olisi voitu välttää.

ja siinä sammuttimen leimaamattomuuden puollustamisessa on kyllä kyse enemmän viitsimättömyydestä kun rahasta ku niitä ilmankin väliin vakuutusyhtiöt tarkastelee mainomielessä ja se vihreällä oleva mittari ei kyllä ole mikään toiminnan tae.

kyl mie täs komppaan rytaria, jos kisoihin on määritelty autoon tietyt turvavarusteet, esmes sammutin ja ne samat on oltava joka kisassa, niin nehän on siel autossa jo valmiina AINA kun lähet vkl kisareissulle ja ei aiheuta toimenpiteitä tahi kuluja sen enempee kun kerran vuodessa tarkastat sen sammuttimen ja hankit uuden (max 40€ sijotus) parin vuoden välein ja homma on aina kunnossansa.. se on perkeleellinen tilanne koko yhteisölle jos joku kuolee vaikka tulipalon takia tahi edes vammautuu pysyvästi siks, ettet viittiny hankkia toimivaa alkusammutuskalustoa ja/tai sitä ei omasta tahi viereisen autokunnan autosta löytyny kun tilanne oli päällä.

eli sammuttimen paikka olisi myös merkattava tarralla, että sen myös toimitsija/toinen kilpailija löytää jos kuski/apukuski on taju parkissa ja auto palaa..

mie oon sitä mieltä, että jos sääntöjä aletaan yhtenäistämään, niin tuo sammutinhomma on sellanen et siitei tule tingata ollenkaan, mielummin niitä sais olla vaikka 2kpl ja viellä siten sijotettu, että ainakin toisen saa ulkopuolelta käyttöön ilman ovien tms aukomisia.

Mase
01.05.2014, 09:48
Kyllä sammuttimet kannattaa pitää ihan virallisesti kunnossa, sen verran tärkeä laite kuitenkin. Kunnollinen ensiapulaukku pitäisi joka maasturissa olla automaattisesti, ambulanssi ei välttämättä ihan heti tule viereen keskellä korpea!

Worrykrossissa 2013 oli minun mielestä kouluesimerkki hyvästä radasta, Sopivasti nopeaa ja leveää tasaista kenttää, nopeaa, mutta tarkasti ajettavaa metsä/kalliopohjaa, vaihtoehtoisia reittejä ja kovapohjaista mutakuoppaa, jossa piti hiukan kikkailla että sieltä pääsi ylös ja heti perään syvät traktori urat joista kuitenkin pääsi kohtuudella läpi (paitsi takavedolla:o). Lisäksi mutakuopan jälkeen muodostui parikin vaihtoehtoista reittiä kisan aikana, kun joku jäi traktoriuriin jumiin.

Kaikki radathan EI saa olla saman kaavan mukaan tehtyjä, kaikki ovat tekijöiden näköisiä ja kuuluvatkin olla. Jos on oletettavaa, että radalta ei kuivaa reittiä löydy, niin on hyvä laittaa ilmoitukseen että vinssiä tarvitaan.

Viimeinen eli Honkakosken rata ei todellakaan ollut huono rata, täytyy joskus OFFIkrossissa kunnon metsääkin olla ja kyllä niistä puiden väleistä mahtui, hiukan vekslaamalla olisi päässyt ilman kosketuksia hyvin läpi, me luotettiin kyllä puskureihin ehkä hiukan liikaakin ahtaissa paikoissa. Törröttäviä kantoja olisi ehkä pari voinut olla vähemmän suora-akseliselle autolle, mutta mönkkäreille ja mutka-akseleille todella hyvä pätkä!

Rak
01.05.2014, 10:41
Juuri näin.
Crossiratahan soveltuu kyseiselle lajille oikein loistavasti. Valmis rata, jossa sopiovasti haasteita, pärjää kaikenlaisilla autoilla, yleisölle hyvät paikat jne. Ja muutamalla lisälenkillä (jos mahdollista) voi lisätä haastetta eri luokille tms.

Eikös tuola Oulussa ollut jotain tämän tyylistä viimevuonna?

Rata suunnittelussa luovuus on valttia. Katsojille turvalliset paikat ja tietenkin kilpailijoiden turvallisuutta unohtmatta.

Oli joo, rata sijoittui osaltaan motocrossiradalle, siihen oli sitten tehty mahdollisuuksien mukaan poikkeamia jotta saa vauhtia alas ja joutuu vähä kahtomaankin mihin ajaa ja lisäksi osan matkaa rata meni metsässä ajourilla jossa oli sitten kosteuttaki mausteeksi :)

ya3 69
01.05.2014, 16:38
Itselle tuli mieleen lähtötilanne ja etenkin juoksulähdöt joissa järjestäjän on mahdoton tarkistaa vyöt. Lannevyöhän tässä on nopein kun taas nelipistevöissä menee aikaa hullunlailla. Ehdottaisin lähtöön turvavöiden tarkistamisen ennen starttipistoolia. Se olisi ihan itsestä kiinni minkä tyyppisillä vöillä lähtee radalle.

Luokituksen kanssa on tällä osallistujamäärällä vaikeaa saada ns. Puudeliluokkaa järjestettyä mikä saattaisi nostaa osallistujamäärää. Monellehan taitaa olla osallistumisen kompastuskivenä kontaktit mitkä lajissa ovat sallittuja. Miltä kuulostaa törmäysrangaistus tai luokka jossa törmääminen on ehdottomasti kielletty???

MikkoVuorsola
01.05.2014, 19:56
Ei tuo officrossi täällä länsirannikolla ainakaan kovin kova kontaktilaji ole, viimeksi meille tuli Peten kanssa pieni kontakti, Pete meni edellä ja jäi jumiin, minä tulin perässä mutta pakitin kun näin että Pete alkaa pakittamaan. Sitten jäin akselista kantoon kiinni ja Pete ei saanut pysähtymään ihan ajoissa ja autot hiukan hipaisivat toisiaan. Eli ei oikein mainittavaa kontaktia.
Kyllä se tietenkin ainakin käyttöpelissä harmittaa jos tulee osumia mutta minkä vahingolle voi.
Yleinen käytäntö voisi olla että ei törmäillä ja viimeiseen asti pyritään välttämään kontaktit, väistämällä tai jarruttamalla. Tahallisesta törmäilystä voisi seurata suorituksen hylkääminen.

Byrocrat
01.05.2014, 20:38
http://bilsport.no/uploads/2008/02/913_reglement_offroad_cross_20141.pdf

Rak
01.05.2014, 22:26
Omat officrossikokemukset kilpailijana ollessa rajoittuu alkuperäiseen heinolan kisaan ja siltä pohjalta Oulun kisoissa lähdöstä pyrittiin tekemään vähemmän kaoottinen.

Heinolassahan lähtöjärjestys selvisi aika-ajonperusteella, sitten autot kahteen jonoon vierekkäin josta lähtö ja suoraan pullonkaulaan..

Oulussa lähtöjärjestys arvottiin silleesti että kilpailijat saivat vetää nipusta itselleen kisanumeron ja lähtö numerojärjestyksessa peräkkäin.
Lähtö tapahtui jokkisradan pääsuoralta joten oli tilaa arpoa ohitusta jos oli tarvetta.
Ainakin auton mitta taisi olla hajurakoa kilpailijoiden välillä ennen lähetystä.

mikaelt
01.05.2014, 22:37
Olikohan jossain jääräta sarjassa aikoinaan starttikoe, jonka mukaan sai sitten aika-ajoihin lähteä. eli Nopein pääsi ekana. Jos lähdössä paljon kilpailijoita niin samaa voi käyttää. Eli katsastuksessa jarrujen lisäksi kiihtyvyys, joku kohtalainen matka 50-100m, nopein aika= ekarivin eka paikka.
- Jokuhan voi taktikoida, kiihdyttää hitaasi nopeella autolla....Mutta so what, eipähän ole valittamista kun hitaammat on edessä.

young n dum
01.05.2014, 22:47
- yhteis lähtö niiku pitääkin. jos pelottaa ruttu ni saapha sitä höllätä?

- sammutin ja vyöt pakolliset. avo autossa pääkaari takatuilla.

- olemassa oleva jonkinlaine vakuutus kisa autolle

- pien luokka alle 35" tuumaset

- iso luokka yli 35" tuumaset

- ja peli miehet koittaa autojesa rajoissa ilman renkaitte vaihtoja molemmissa luokissa?

- radat on mitä on. koittakaa pärjätä.:rolleyes: jos tiedossa löllöä ni ilmoon vinssi pakko? + tai ? järkkäri puolelta vinssi auto/autoja... reilusti :)

elkää hyvät ihmiset tehkö täst maastureitten vanhan ajan jokkiksesta sääntö helvettiä siks et jollekki tuli paha mieli koska ei pärjänny yhessä kisassa voittaja autolla koska rata oli huono :)

T: Lauri

Mase
02.05.2014, 01:21
Itselle tuli mieleen lähtötilanne ja etenkin juoksulähdöt joissa järjestäjän on mahdoton tarkistaa vyöt. Lannevyöhän tässä on nopein kun taas nelipistevöissä menee aikaa hullunlailla. Ehdottaisin lähtöön turvavöiden tarkistamisen ennen starttipistoolia. Se olisi ihan itsestä kiinni minkä tyyppisillä vöillä lähtee radalle.

Luokituksen kanssa on tällä osallistujamäärällä vaikeaa saada ns. Puudeliluokkaa järjestettyä mikä saattaisi nostaa osallistujamäärää. Monellehan taitaa olla osallistumisen kompastuskivenä kontaktit mitkä lajissa ovat sallittuja. Miltä kuulostaa törmäysrangaistus tai luokka jossa törmääminen on ehdottomasti kielletty???[/QUOTE]

Vakioluokka jossa kosketukset ehdottomasti kielletty, koetetaan myös tehdä rata jossa ei autoa saa rikottua, joten voi ajaa palkintojen jaon jälkeen kotiin:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=123510

Murros
02.05.2014, 06:50
Romurallia tästä ei varmaan kannata tehdä eli kontaktit kiellettty joka luokassa, vahinkojahan sattuu ja sen myös huomaa jos vahingossa kolahtaa. Kaikki ei halua että harrastuskamppeet muistuttaa stenan lavalta kaivettua kampetta.

Mikä on autourheiluun soveltuva kypärä?
Tarkoitetaanko tällä termillä FIA hyväksyttyä pottaa?

Mikähän laji keksitään seuraavaksi kun tähän kehitetään niin kovat säännöt että porukat lopettaa ajamisen. vrt. suunnistus. ;):o:D:D

Mase
02.05.2014, 08:07
Kontaktit eivät ole tietenkään suotavia missään luokassa, tuossa vakioluokassa sitä vaan painotetaan vielä enemmän jotta uskaltaisi siisteillä käyttiksilläkin lähteä mukaan.

Tähään lajiin soveltuu kypärä joka suojaa päätä, eiköhän se riitä luokitusten puolesta toistaiseksi.

Yritetään pitää laji rentona ja hauskana sääntöjen ym puolesta, mutta turvallisuudesta ei kannata lähteä tinkimään.

sos
02.05.2014, 09:16
eikös kypärältä voitas vaatia, että tieliikenteeseen hyväksytty kypärä pitäis olla, eikä autourheiluun?
ja katsastuksessa katsottas, että kypärä olisi suht siistissä kunnossa, eikä sen näköinen, että olisi jalkapallona käytetty ja heitelty mitensattuu?
ja ei oikeasti pitäis vaatia akk:n vaatimia hyväksyntöjä, muttei toisaalta sais kelvata mikä tahansa pipoa kovempaa materiaalia oleva päähine:)

Repro
02.05.2014, 09:26
eikös kypärältä voitas vaatia, että tieliikenteeseen hyväksytty kypärä pitäis olla, eikä autourheiluun?
ja katsastuksessa katsottas, että kypärä olisi suht siistissä kunnossa, eikä sen näköinen, että olisi jalkapallona käytetty ja heitelty mitensattuu?
ja ei oikeasti pitäis vaatia akk:n vaatimia hyväksyntöjä, muttei toisaalta sais kelvata mikä tahansa pipoa kovempaa materiaalia oleva päähine:)
Samaa mieltä, melkein joka hepulta kuitenkin löytyy tieliikenteeseen hyväksytty kypärä, tai jos ei löydy niin semmoisen saa kuitenkin huomattavasti huokeammin ostettua kuin FIA leimalla olevan kypärän, eikä kynnys osallistua kasva näin liian suureksi.
Ei pakollinen mutta suositeltava varuste niskasuoja, maksaa Biltemasta ehkä vitosen.

MikkoVuorsola
02.05.2014, 15:22
Ihan järkeenkäypiää juttuja. Ei ole tarkoitus että laaditaan mitään sääntöhelvettiä vaan yhteiset yksinkertaiset säännöt jotka pätee aina ja kaikkialla. Kilpailijoiden on sieltä helppo tarkistaa mitä vaaditaan ja auto on aina samassa luokassa tietyllä rengaskoolla. Samoin kilpalun järjestäjä voi copy pastettaa säännöt mukaan kilpailu ilmoitukseen.

Puudeliluokka jossa voi ajella katuautolla ja törmäily on ehdottomasti kielletty, toisi varmaan monia mukaan kokeilemaan.

Yhteislähtö on hauskaa, ja jos tämä ei ole mahdollista olisi jonkinlainen aika-ajo hyvä suorittaa katsastuksen yhteydessä, vaikka samaan tapaan kuin Heinolassa päin on tapana, 100m pätkä jossa muutama töyssy ja kurvi ja lopuksi täys jarrutus. Tällä aikaajolla ratkaistaisiin lähtöjärjestys ja tietenkin voi taktikoida jos haluaa. Ajaa hiljaa ja lähtee viimeisenä. Lopuksi kuitenkin ajetut kierrokset ratkaisee.

Crossi ja enskamiehet jutteli että he olisivat kiinnostuneet tulemaan myös samoihin karkeloihin. Menisi täysin samoilla järjestelyilla ja toisi lisää porukkaa kisoihin. Mielestäni ilman muuta kannatta pitää mopoluokka, osallistuahan voi vaikka PV:llä.
Ajoaikaa vaikka puoli tuntia autoerien välissä. Järjestävälle seuralla tuloja ja kovimma autosaföörit ehtii vaihtamaan renkaat toisen luokan lähtöön.

Uokilta kaipailisin hiukan kommenttia, hän taitaa kuitenkin olla lajin pioneereja Suomessa??

p.jäppinen
27.05.2014, 19:48
Löysin viron poikien säännöt englanniksi http://cooperland.ee/dok/Tehnilised%20reeglid%202013_en.pdf perjaatteessahan nuo vaikuttaa ihan järkeviltä, kohtia on paljon mutta ei tuolla nyt kauheesti rajoituksia ole. Mielipiteitä ja huomioita:confused::confused:

Byrocrat
13.07.2014, 19:36
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?53346-Ang-tekn-tilleggsregler-for-Offroadcross

-Jarkko-
06.10.2014, 23:28
Uskaltaisikohan täällä ottaa puheeksi tuon ohituspaikkojen kyselyn kun ei viitsi sotkea tapahtumatopiikkeja "turhalla" jauhamisella :)

Kovasti näyttää nopeampien autojen kuskeja harmittavan ohituspaikkojen puutos, se on kyllä verenpainetta nostattavaa tiedetään:)

Mutta että oikein tarkoituksella aletaan tekemään ratoihin ohituskaistoja???

Liputetaan hitaammat alta pois???

Eikös tämä ole kuitenkin enemmän kestävyyskilpailu kuin vauhtikilpailu???

Kohta rauhallisemmin ajavat jäävät pois kisoista, tai vastaavasti nopemmat keksivät oman vauhticrossilajin...? Ja taas kilpailijat puolittuu per luokka:cool:

Hurjasti mietityttää tällaiset asiat pientä ihmistä täällä vaikka ei ole edes crossiautoakaan ;)

Ettei menisi liian vakavaksi...:)

sos
07.10.2014, 22:10
Uskaltaisikohan täällä ottaa puheeksi tuon ohituspaikkojen kyselyn kun ei viitsi sotkea tapahtumatopiikkeja "turhalla" jauhamisella :)

Kovasti näyttää nopeampien autojen kuskeja harmittavan ohituspaikkojen puutos, se on kyllä verenpainetta nostattavaa tiedetään:)

Mutta että oikein tarkoituksella aletaan tekemään ratoihin ohituskaistoja???

Liputetaan hitaammat alta pois???

Eikös tämä ole kuitenkin enemmän kestävyyskilpailu kuin vauhtikilpailu???

Kohta rauhallisemmin ajavat jäävät pois kisoista, tai vastaavasti nopemmat keksivät oman vauhticrossilajin...? Ja taas kilpailijat puolittuu per luokka:cool:

Hurjasti mietityttää tällaiset asiat pientä ihmistä täällä vaikka ei ole edes crossiautoakaan ;)

Ettei menisi liian vakavaksi...:)
empä minäkään ajele vielä crossia 2kertaa olen ajanu ja hitaampana olen takaatulevat ohi päästäny, kerta omalla kalustolla ei voitosta ajeta, vaan hauskanpidon takia.
tuo liputushomma ei saisi koskea, kuin kierroksella ohitettavia mun mielestä, mutta menee vaikeaksi toteuttaa ympäri rataa laskenta kuka milläkin kierroksella.
ja tapauskohtaisesti olisi hyvä rataa suunnitellessa katsoa muutama potentiaalinen ohituspaikka, OT eihän kuninkuuslajissakaan formuloissakaan ole pahimmillaan ku ehkä 1paikka per kierros missä voi ohittaa, siis jos autoissa riittävästi suorituskyky eroa, tasapuolisilla autoilla ei sitäkää, ellei toinen tee virhettä
ps eli ratasuunniyelussa olisi huomioitava mikäli mahdollista kyseiseasä paikassa, mutta jos koko rata on yhden auton leveynen, ni sit kannattaa miettiä kannattaako sielä kisoja järjestää

Racingrabbit
08.10.2014, 07:36
Eikös se nyt oo ihan sama jos kilpailu katsastuksessa koputtaa ja vilkasee mittariin?:confused:

Mulla ei ole Glorian 2kg sammuttimessa mittaria ja jollain pirun tavalla ne sai sen sammutinhuollossa silti tarkastettua.:D
Pienestä on kiinni jos sammuttimeen kilpaileminen kaatuu.

Jos laji alkaa muotoutumaan enemmän vauhticrossin kuin kannokossa kolistelun puolelle,alan kattelemaan Englannista valmista autoa.
Siellä vauhdikkaat nummikisat on jo pitkä perinne ja valmista kalustoa on kohtuu edullisesti tarjolla.

mikaelt
08.10.2014, 09:03
Jos ohituspaikkoja vähän niin lisää kierroksia, eli kisaan pituutta! Kyllä tollaseissa kolmessa tunnissa luulis paikkoja löytyvän, vähän kapeemallakin radalla ;)

HannuNurminen
17.11.2014, 12:50
Löysin viron poikien säännöt englanniksi http://cooperland.ee/dok/Tehnilised%20reeglid%202013_en.pdf perjaatteessahan nuo vaikuttaa ihan järkeviltä, kohtia on paljon mutta ei tuolla nyt kauheesti rajoituksia ole. Mielipiteitä ja huomioita:confused::confused:

Molemmissa luokissa näkyy olevan vähintään pääkaari pakollinen.

Kypäristä en ainakaan pikaisella lukemisella löytänyt mitään, ja voin jo nyt sen verran tähän asiaan sanoa että noita aiempia kommentteja luettuani ja yleensäkin jokusen vuoden asian tiimoilta kuunnellen ja keskustellen niin lajiryhmä keskustelee asiasta ja joitakin liennytyksiä aisioihin koetetaan esittää joidenkin lajien kohdalla.

Suurin eroahan E ja autourheilu hyväksytyllä kypärällä on kypärän sisämateriaalin palonkesto luokitus, josta hyvin pitkälti koostuu myös se hintaero. Se että millaisia hyväksyntöjä tms on esim toisessakin ketjussa mainitussa Axxelin/Petzl kiipeily/suojakypärällä pitää kanssa tutkia.

mikaelt
17.11.2014, 15:13
ET1 luokassa käsittääkseni kaari on pakollinen, jos kattorakennetta on muutettu alkuperäisestä+ tietenkin avot.
- ET2 luokassa pääkaari takatuin pakollinen kaikille.

Taitaa olla kilpailukohtainen varuste tuo kypärä, Klaperissa tais olla säännöissä että FIA hyväksytty kypärä pitäs olla, mutta näkyvät noi laskettelu ja kiipeilykypärät olevan käytössä kovinkin monella....

jopo17
17.11.2014, 18:33
En löytäny oikein vastausta ni kysynpä täällä eli millon ja missä seuraavat officrossit ?? Simpan kans valjastettiin patcero officrossikäyttöön kun ei siitä suunnistuskäyttöön oo kun ei voi upottaa eikä etene... eli mihin voi ilmottautuu?

HannuNurminen
17.11.2014, 21:02
ET1 luokassa käsittääkseni kaari on pakollinen, jos kattorakennetta on muutettu alkuperäisestä+ tietenkin avot.
- ET2 luokassa pääkaari takatuin pakollinen kaikille.

Taitaa olla kilpailukohtainen varuste tuo kypärä, Klaperissa tais olla säännöissä että FIA hyväksytty kypärä pitäs olla, mutta näkyvät noi laskettelu ja kiipeilykypärät olevan käytössä kovinkin monella....

Olit oikeassa kun viitsi lukea kunnolla asian :)

Patu925
18.11.2014, 17:56
En löytäny oikein vastausta ni kysynpä täällä eli millon ja missä seuraavat officrossit ?? Simpan kans valjastettiin patcero officrossikäyttöön kun ei siitä suunnistuskäyttöön oo kun ei voi upottaa eikä etene... eli mihin voi ilmottautuu?

Huhu kiertää et ois talvikelissä ja lähempänä kuin uskotkaan... ;) Ei eiku niitä pudonneita muovipäreitä vaan liimailee takas että on pehmeempi nojata seuraavassa kisassa... :)

Mase
19.11.2014, 21:56
Laitetaanpas tänne kyselyä yleisesti krossikisojen ajoajoista, kuljettajien ja katsojien kantilta. Joitain toivomuksia on kuulunut että ajoaikoja lyhennettäisiin kun kilpailijoiden vauhti ja tapahtumat radalla alkavat rauhoittumaan 30min jälkeen. Tähän on tietenkin selvä syy nykyisillä osallistujamäärillä, omasta luokasta voi pudota puolet teknisiin ongelmiin ja kun kanssakilpailijoita ei näy taustapeilissä niin mielellään ajaa rauhassa autoa säästäen maaliin saakka. Tämä huomattiin itsekin Montenegron radalla keväällä kun Mikolla oli lämppäriletkun kanssa ongelmia. Omassa autossa oli lämpöongelmia koko kisan ajan ja heti kun Mikko poistui varikolle niin ajoin kiltisti ja rauhassa lämpömittarin mukaan. Sitten kun Mikko tuli radalle takaisin niin lämpö-ongelmat jotenkin unohtui ja kaasu (ja lämpömittari) pohjassa mentiin niin pitkään kunnes takajouset petti ja ajo jäi siiheen. siellä se sitten sylki vedet pihalle ja oli kuulemma ollut auton alla tultakin välillä kun yli kuumentunut vaihteisto oli puskenut öljyä putkien päälle:D
Itse pidän miniminä tuota 2X45min kun kisa ei ole välttämättä ole ohi ensimmäisiin teknisiin ongelmiin kun hiukan ehtii korjaamaan ja onhan tämä kuitenkin enemmän kestävyys- kuin vauhtiluonteinen kisa. Onhan eteläisessä naapurimaassa 3h kisoja ja löytyy niitä 8h ja 24h krossikisojakin euroopasta.
Eli mikä olisi hyvä aika nykyisillä radoilla? 3X30min, 2X45min, 1X60min vai....??

baxxter
19.11.2014, 22:59
ford59 kanssa jo aikaisemmin aiheessa keskusteltiin ja itse olen enemmän tuon 3x30min kannalla. Enemmän sitä vastakkain kilvanajoa eikä yksinäistä ajelua. Kokonaistulos esim lähdöttäin ensimmäinen saa pisteen, toinen kaksi jne ja pienin pistemäärä voittaa kisan.
Jos taas kestävyydestä olisi kyse ja tarttis olla aikaa remontoida kisan aikana, niin se 3h alkaa olemaan riittävä aika.
Mikään ei tietty estä ajamasta samoilla autoilla ja säännöillä sekä 3x30min ja 3h kisoja, onpahan vaihtelua.

Olma88
20.11.2014, 08:58
3x30 min mun mielestä. mukavampaa sekä ajaa että kattoa.

Kankku
20.11.2014, 09:17
ei siellä kärjessä yksin pakko ole ajaa. vetasee leveessä kohdassa radan reunaan, uskottelee vaikka kierroksen verran muille että auto/mönkkäri olis paskana ja jatkaa ajamista ;):D:D

Patu925
20.11.2014, 09:24
Rata ratkasee myös. Riittävän pitkä lenkki niin taatusti tulee hiljaisia hetkiä yhteen kohtaan. Niin ja jos on vaan muutama osallistuja per erä niin aina vaan katsojat jää enemmän yksin. Eli ei se aika kaikkee ratkaise. :)

JPK
20.11.2014, 10:48
Jospa antais ihan järjestäjän päättää minkä pituisen kilpailun haluaa järjestää, tai kuinka monessa erässä kisa ajetaan. Mulle ainakin on ihan sama onko se 3x30min vai 1x90min. Pääasia on kait se et niitä kisoja järjestetään ja olisi vielä kilpailijoitakin.
Ainoa toivomus on et jos kilpailu on yhtäjaksoisesti yli 60min. niin järjestäjä osoittaa kilpailijoille radanvarresta tankkauspaikan jossa sammuttimet ym. tarvittavat imeytys-aineet ja turvavarusteet on valmiina.

Jos mennään yli kahden tunnin ajoon yhdessä erässä, niin en enää markkinoisi sitä officrossina vaan offi kestävyyskilpailuna.

Mase
20.11.2014, 11:18
Jospa antais ihan järjestäjän päättää minkä pituisen kilpailun haluaa järjestää, tai kuinka monessa erässä kisa ajetaan. Mulle ainakin on ihan sama onko se 3x30min vai 1x90min. Pääasia on kait se et niitä kisoja järjestetään ja olisi vielä kilpailijoitakin.
Ainoa toivomus on et jos kilpailu on yhtäjaksoisesti yli 60min. niin järjestäjä osoittaa kilpailijoille radanvarresta tankkauspaikan jossa sammuttimet ym. tarvittavat imeytys-aineet ja turvavarusteet on valmiina.

Jos mennään yli kahden tunnin niin en enää markkinoisi sitä officrossina vaan offi kestävyyskilpailuna.

Tottakai järjestäjät päättää itse kisoistaan ja säännöistään. Jokaisen järjestäjän kisa kuuluu olla omansa näköinen. Ei tässä ole tarkoitus mitään sääntökirjaa tehdä vaan kysymys on lähinnä siksi että saadaan yleinen mielipide esille ja jatkossa vieläkin mielekkäämpiä kisoja järjestettyä.
Tuo 3:meen pätkään jakaminen hieman arveluttaa, silloin pitäisi olla ainakin kunnon ajanotto jonka mukaan sijoitukset laskettaisiin ja siinä on enemmän sitäkin vaara että lähtösuoralla muodostuneessa jonossa ajetaan myös maaliin. Voishan jonkun kisan ajaa esim. Pudotusajon tyyliin vaikka 5 kierroksen erissä kunhan kilpailijoita vaan olisi tarpeeksi.

veijon-esso
20.11.2014, 12:15
Yleisönäkökulmasta useampi lyhyt erä parempi kuin yks pitkä erä. Kolme officrossi kisaa oon tainnu käydä katsomassa ja tosi kivaa on ollut katsomossa aina! Niin ja ajoinhan mä kerran mukana yhessä kisassa missä se ajoaika oli varmaan luokkaa 20min ja se tuntui kuskin näkökulmasta ikuisuudelta! :D

Olma88
20.11.2014, 17:50
Mua ainakin kiinostaa kuulla mielipiteitä et millaset uudenkaupungin kisat tehään taas syksyllä :) siks tää aika homma tuli ainakin itte mieleen kun yleisössä oli paljon porukkaa ketkä ei ollu ennen nähny koko lajia ni on kuulemma paljon mukavampaa kattoa ku kilpailiat yrittää tosissaan päästä edes menevästä ohi. ja itse henkilökohtasesti pidän siitä kun saa toista vastaan vetää. Itseä ei niinkään kelloa vastaan ajo kiinnosta yhtään. Toki joka lähdössä on riskit kolhia ajokalustoa mut toisaalta taas lähdöt on katsojaystävällistä katsottavaa..

p.jäppinen
22.11.2014, 12:38
Tuo 3x30min vois olla ajamisen kannalta kaiken hienoo mutta voi teettää järjästäjille ongelmaa liian pitkäksi venyvänä kisapäivänä

RJCOBRA
06.12.2014, 19:28
Mua ainakin kiinostaa kuulla mielipiteitä et millaset uudenkaupungin kisat tehään taas syksyllä :) siks tää aika homma tuli ainakin itte mieleen kun yleisössä oli paljon porukkaa ketkä ei ollu ennen nähny koko lajia ni on kuulemma paljon mukavampaa kattoa ku kilpailiat yrittää tosissaan päästä edes menevästä ohi. ja itse henkilökohtasesti pidän siitä kun saa toista vastaan vetää. Itseä ei niinkään kelloa vastaan ajo kiinnosta yhtään. Toki joka lähdössä on riskit kolhia ajokalustoa mut toisaalta taas lähdöt on katsojaystävällistä katsottavaa..

Eiköhön vuoden 2015 Ukin officrossi ajeta lähes samalla formaatilla mutta kuitenkin tapahtumaa parantaen sekä rataa kehittäen,, saas nähdä mitä Markus ja ukin touhutiimi keksii. Mutta näillä ajatuksilla eteenpäin. ⛽

ImacInnes
06.12.2014, 20:17
Tämähän voisi olla kokeilemisen arvoinen.
Jos yhden lähdön sössii niin saisi uuden mahdollisuuden ja lähtöjen välillä olisi pieni mahdollisuus saada hajonnut peli kisakuntoon seuraavaan lähtöön.

Tosin päivä voi venyä kovasti pitkäksi.

Esim.
-Pikkuluokka 20 min.
-radan tyhjennys 10 min.
-isoluokka 20 min.
-radan tyhjennys 10 min.
-mönkkärit 20 min.
-radan tyhjennys 10 min.

Yhteensä 1t 15 min x 3 lähtöä = 4t. 30 min.
+ ilmoittautumis-, katsastus- ja palkintojenjakoaika.

Eikä varmaan aina saa rataa tyhjäksi 10 minuutissa.

Hyvää tässä olis ainakin.
-paljon lähtöjen tiukkaa vääntöä.
-kuskeille useampi mahdollisuus yrittää.
-johdot eivät välttämäti venyisi mahdottomaksi.
-lähtöjen välillä olisi mahdollisuus korjata autoja.
-katsojille mahdollisimman paljon nähtävää.

Muuta:
-Nopea radan tyhjennys vaatisi radan varteen useamman vinssiauton.
-Lähtösuora oltava radan sivussa jotta seuraava luokka on valmiina viivalla kun rata on tyhjä.
-Sopivan lyhty rata antaa katsojille enemmän ohitustilanteita ja nähtävää.
-riittävät turva alueet radan ympärille jotta ei kukaan vahingossakaan jää alle.

Jotta tälläistä tuli nyt mieleen.

t. Ismo Ämmä


Tuo 3x30min vois olla ajamisen kannalta kaiken hienoo mutta voi teettää järjästäjille ongelmaa liian pitkäksi venyvänä kisapäivänä

JPK
08.12.2014, 17:04
Tottakai järjestäjät päättää itse kisoistaan ja säännöistään. Jokaisen järjestäjän kisa kuuluu olla omansa näköinen. Ei tässä ole tarkoitus mitään sääntökirjaa tehdä vaan kysymys on lähinnä siksi että saadaan yleinen mielipide esille ja jatkossa vieläkin mielekkäämpiä kisoja järjestettyä.
Tuo 3:meen pätkään jakaminen hieman arveluttaa, silloin pitäisi olla ainakin kunnon ajanotto jonka mukaan sijoitukset laskettaisiin ja siinä on enemmän sitäkin vaara että lähtösuoralla muodostuneessa jonossa ajetaan myös maaliin. Voishan jonkun kisan ajaa esim. Pudotusajon tyyliin vaikka 5 kierroksen erissä kunhan kilpailijoita vaan olisi tarpeeksi.

Mielestäni ajanottoa ei tarvitse ollenkaan, lasketaan vain kierrokset. Esim. ekan erän voittaja 6 pistettä, toka 5p, kolmas 4p... jne.
Kolmen erän jälkeen pisteet yhteen ja voittaja selvillä

Niin ja radalle edellytykset ohituksiin, eli pari kolme vähän leveämpää kohtaa. Ettei tarvitse jonossa ajella.

Mase
10.12.2014, 17:25
Talvi krossiin vinkkejä radantekijöille ;)


http://www.redbull.com/us/en/motorsports/offroad/stories/1331694162814/red-bull-frozen-rush-track-animation-webcast

Patu925
28.01.2015, 10:27
akk mielenkiinto officrossiin ja etenkin sääntöihin arveluttaa kovasti. Ei kai vaan käy vanhanaikaiset ja kaikki kiva loppuu aikanaan... :confused:

Mase
28.01.2015, 12:15
akk mielenkiinto officrossiin ja etenkin sääntöihin arveluttaa kovasti. Ei kai vaan käy vanhanaikaiset ja kaikki kiva loppuu aikanaan... :confused:

Itse en asiasta muuta tiedä kun mitä huhu puheita kuullut, mutta vaikka akk:hon perustettaisiin officrossi lajiksi niin eihän se vaikuta moottorikerhojen omiin kisoihin mitään, vain akk:n alaisuudessa järjestettäviin kisoihin. Pahoin pelkään että jos säädöksiä verrataan esim vauhtilajeihin niin hetkeen ei tarvitse akk kisoja järjestää ellei porukka ala raivolla uusia kaaria vääntämään. Itse en ala vauhtilajikaaria värkkäämään, mutta uuden auton koitan tehdä niin että kelpaa vaikka suomen ulkopuolellakin kisoihin niin ei tarvi murehtia niistä asioista ja saattaahan ne vähentää pipiäkin joskus :)

Näpä
28.01.2015, 22:02
Itse en ala vauhtilajikaaria värkkäämään, mutta uuden auton koitan tehdä niin että kelpaa vaikka suomen ulkopuolellakin kisoihin niin ei tarvi murehtia niistä asioista ja saattaahan ne vähentää pipiäkin joskus :)
Ei kiirus. Elokuun alkuun on aikaa.;)

Mase
29.01.2015, 01:18
Ei kiirus. Elokuun alkuun on aikaa.;)
Juu, ei hätää, kyllä sinäkin saat tulla niitä tarvittavia(?) kaaria vääntämään juu :D Mutta enempi turvallisuuten viitaten, olihan meillä sauna kärry jo varattu??