View Full Version : pakosarjan suunnittelu!?
Hautalintu
20.04.2014, 23:40
aloitan ketjun kysymällä kysymykset, minkälainen pakosarja kannattaa tehdä? Minkämallinen sarja toimii missäkin käytössä parhaiten?
Ja sitten tähän aiheeseen joka itseäni kiinnostaa!
elikkä, ostin jokin aika sitten valmiin sarjan tän palstan kautta.. muuten hyvä mutta ei mahdu tulevan imusarjan kanssa paikoilleen (pajeron 4D56+L200 imusarja) muutenkaan ton sarjan kollektori ei herätä luottamuksen tunteita.. kysymys kuuluukin, kuinka valmistaa järkevästi toimiva/virtaava pakosarja?
JOS haluaisin päästä helpolla ni jatkaisin olemassa olevasta sarjasta noita sylintereiltä tulevia putkia 5-6cm ja that's it! Mutta tuo kollektorin kummallinen malli pisti miettimään vaihtoehtoa" laipat talteen ja loppu uusiksi!
Ps: suht reilu hyrrä tulossa ton pakosarjan päähän niin voiko pakosarjan mallilla kuinka paljon vaikuttaa turbon heräämiseen?
tähän voitais muutenkin kerätä kyseisen aiheen tiimoilta vinkkejä!
Muistathan mainita polttoaineen, vapari/ahdettu jos/kun alat tarinoimaan!
kiitos nam!
Hautalintu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3519&pictureid=96775
Siinä jäsen BryGgi:n tekemä pakosarja, tuommoinen se juurikin pitää olla. Käytetty T-haaroja, ja 90 asteen kulmia. Turbo-tiisselin pakosarja kuuluu olla mahdollisimman lyhyt, eli pieni tilavuuksinen.
Käärmeenpesä sarjat ovat vapaasti hengittäviä koneita varten.
Hautalintu
21.04.2014, 02:34
Siinä jäsen BryGgi:n tekemä pakosarja, tuommoinen se juurikin pitää olla. Käytetty T-haaroja, ja 90 asteen kulmia. Turbo-tiisselin pakosarja kuuluu olla mahdollisimman lyhyt, eli pieni tilavuuksinen.
Käärmeenpesä sarjat ovat vapaasti hengittäviä koneita varten.
Malliesimerkki!
kuvan kanssa mielellään että typerämpikin ymmärtää!
tämä on siis kaiketi se "halko" mallinen sarja, jos tätä mallia lähden käyttämään niin mahdollistaako tämä noin 200-300hv hakemisen? Nimittäin tarkoitus tehdä kerralla T3 laippainen sarja joka riittää virtaavuudeltaan "All In" peliin!?! ;)
Joskus noista oli juttua erään turbopajan kanssa, sanoi että noista orkkissarjoista esim tojolla riittää 3-500hp asti. Monesti kuulemma tulee huonompia noista itsetehdyistä.
Eiköhän sulla ala kansi ym tökkimään ennen pakosarjaa.
mikkihiiri
21.04.2014, 10:05
Siinä jäsen BryGgi:n tekemä pakosarja, tuommoinen se juurikin pitää olla. Käytetty T-haaroja, ja 90 asteen kulmia. Turbo-tiisselin pakosarja kuuluu olla mahdollisimman lyhyt, eli pieni tilavuuksinen.
Käärmeenpesä sarjat ovat vapaasti hengittäviä koneita varten.
Minä en mistään mitään tiedä mutta.. T-haarojen käyttö pakosarjassa on järjetöntä, eiköhän kaasun liike-energia ole se joka laittaa turbiinin pyörimään eikä lämpö? Vaikka pakosarja olisikin lyhyt ja pieni tilavuuksinen niin minusta kaasujen olisi silti parasta päästä jouhevasti sinne mihin ne on tarkoitettu.
Hienosti tuokin on toteutettu mutta näyttää vain siltä että kaasut törmää päin seinää tai toisen sylinterin kaasuihin.
Hautalintu
21.04.2014, 12:08
Joskus noista oli juttua erään turbopajan kanssa, sanoi että noista orkkissarjoista esim tojolla riittää 3-500hp asti. Monesti kuulemma tulee huonompia noista itsetehdyistä.
Eiköhän sulla ala kansi ym tökkimään ennen pakosarjaa.
Laippa vaihdettava et on vaihtoehtoja hyrräksi.. eihän tohon pajeron pakosarjan päähän käy ku tyyliin vakio ahdin tai vakio ahdin.. :D eli home made sarja tuloo.. joo ja kannen virtaus tuloo vastaan varmasti ennen pakosarjan virtausta, mutta en viitsisi ihan vaan tekemisen ilosta tehdä kovin montaa kertaa samaa hommaa! Mul o tos semmonen "pieni" venähdys käyny silmien ja takaraivon välillä et pitäs muka STD pajero rakentaa.. ;)
kaistapää
21.04.2014, 13:01
sarjan kuuluu olla jouheva ja pieni tilavuus auttaa myös.esimerkkikuvan sarja ei ole huipputehoja hakiessa mistään kotoisin juurin siitä syystä että 2 ja 3 pytyn pakokaasun energia törmää seinään ja menee 1 ja 4 suuntaan myös.toimiihan tokin mutta kunnollisella satsilla saadaan herkkyyttä ja heräämistä paaaaaljon aiemmin.
Hautalintu
21.04.2014, 13:34
Kuin tarkka turbodieselin sarja on noiden ensiöputkien pituudesta? Meinaan vaan ku jostain joskus lueskellu et putkien olis hyvä olla keskenään liki saman mittaisia (keskenään verraten sama tilavuus)...
Kuin tarkka turbodieselin sarja on noiden ensiöputkien pituudesta? Meinaan vaan ku jostain joskus lueskellu et putkien olis hyvä olla keskenään liki saman mittaisia (keskenään verraten sama tilavuus)...
Bensassa ehkä enempi, kun ne nyt sattuu savuttamaan vähempi ja pakokaasu tulee pulsseissa. Mutta turbi tisuli tarvii lyhyen ja avaran :D
meijän kylillä pari jannuu noita pajeroita piristänny ja mahd lyhyt sarja 42millisel putkel on parhaiten niissä ainakii toiminnu, samoten parani oma nissani ku vaihoin 46 millisestä 42 millisee putkee sarjassa(siinäkin on nykysin lyhyt sarja).... jos oikeesti saat pajeroo sen yli 250 heppaa mitä std:eeks sanomine edellyttää niin hatunnosto sinne! on pikkasen tiukassa 230hepan jälkeen lisätehot vanhas mitsun konees...
Hautalintu
21.04.2014, 21:05
meijän kylillä pari jannuu noita pajeroita piristänny ja mahd lyhyt sarja 42millisel putkel on parhaiten niissä ainakii toiminnu, samoten parani oma nissani ku vaihoin 46 millisestä 42 millisee putkee sarjassa(siinäkin on nykysin lyhyt sarja).... jos oikeesti saat pajeroo sen yli 250 heppaa mitä std:eeks sanomine edellyttää niin hatunnosto sinne! on pikkasen tiukassa 230hepan jälkeen lisätehot vanhas mitsun konees...
Tavoitteita pitää olla ja kyl se rapia satku litratehoa on hyvä tavoitteena.. toi keulilla oleva kone tulee asteen pari reilummalla pikkuvirille jäämään mutta tuolla tallissa majailee toinen kone jonka arvelin tehdä ajan kanssa kokonaan uusiksi koneistuksineen, tasapainotuksineen ja kansitöiden kanssa.. ;)
Minkälaista ruiskutuspumppua meinasit käyttää? Saako mitsun omasta tehtyä kunnollista?
Hautalintu
21.04.2014, 21:20
Minkälaista ruiskutuspumppua meinasit käyttää? Saako mitsun omasta tehtyä kunnollista?
Alkuun lienee pääsee tolla omalla pumpulla +12-13mm nestepäällä, jyrkemmällä nokkalevyllä ja "kuvernööri"jousen vaihdolla. Sikäli mikäli tuosta pumpusta ei riitä kakku ni sit pitänee alkaa suuntaamaan katsetta tuonne työkone puolelle.. joutuu tuon pumpun suhteen tekee melkoisesti tutkintaa ja kokeiluja ku ei liiaksi ole noita pajeron diiseleitä kutiteltu hummat silmissä vilisten.. :)
kandee kattella "cummins" tyyppisiä sarjoja sillä silmällä, tuppaavat ottamaan niistä sen parisataa heppaa / pytty, eikä ne kuitenkaan ole kuin vajaa 6 litraisia ...
ja jaettu laippa eiks niin, eli sarjassa 2 + 2
BJ-40/76
21.04.2014, 22:03
Niin joku joka asiasta todella tietää, niin miksi turbossa ei päde "kaikki" vaparin mitoitusopit? ja tuo "kaikki" sen takia, että pakokaasujen jäähtyminen (siis massa sama, mutta tilavuus pienempi) Ja pakosarjan suurempi tilavuus, aiheuttaa lisää viivettä, mutta samaa suuruusluokkaa kuin coolerin putket???? siis minulla ei täsmätietoa asiasta!
harrastelupiireissä 2000 luvulla tuota tehoa on revitty turbodieseleistä, karrikoiden: mitä enemmän dieseliä ja sitä enemmän ahtopainetta! ja sitten cooleri keulaan, mitä isompi, niin sitä parempi! (edelleen karrikoiden)
Noiden turbojen suhteen tilanne lienee yleensä se, että -80 luvun turbo vaihdetaan vähintään 20 vuotta uudemmksi, ja koska 60- luvun turbodieselit on pioneereja, niin tuo 20v hyppäys on aika iso.
Mutta mitä paremmin virtaava kansi, imusarja, ilmanpuhdistin, pakosarja JA mitä paremmin toimiva ahdin, paremmin virtaava pakoputki....
Siis kannattaa kiinnittää huomiota kokonaisuuteen, sillä se on osatekijöiden summa, ja haarukka/avain lopputulokseen.
Sinähän sen sanoit. Lyhyessä ja pienessä pakosarjassa ei kaasut ehdi jäähtyä (tilavuus pienentyä), joten riittää enemmän sitä kaasua ahtimen pyöritykseen.
Paras esimerkki oli 80-luvun valmet 309DS moottori. Siinä on sylinterikannessa yksi pakokanava, ja pulttijako oli T3. Siihen pystyy pulttaamaan ahtimen siis suoraan kanteen kiinni, ei ongelmia pakosarjoista. :D Käytännössä ahdin ei sovi paikoilleen, koska kompressori pesä ottaa kanteen kiinni. Käytössä oli lyhyt kulmakappale, jolla ahtimelle sai tarpeeksi tilaa.
Vaparissa pakopulsseilla koitetaan auttaa pakokaasujen virtaamista.
Hautalintu
21.04.2014, 23:30
kandee kattella "cummins" tyyppisiä sarjoja sillä silmällä, tuppaavat ottamaan niistä sen parisataa heppaa / pytty, eikä ne kuitenkaan ole kuin vajaa 6 litraisia ...
ja jaettu laippa eiks niin, eli sarjassa 2 + 2
Joo noita hiuka noit dodge ja mersumiesten projekteja läpi kahtellu tänään ja näkyy olevan melko simppeleitä sarjoja heilla käytössä, samaan suuntaan siis lähdettävä itsekkin ja laipaksi tosiaan tulee jaettu T3!
putkisto suora 3" ja ahtoputket tuloo 2,5" ja cuuleriksi tulee nyt ensihätään tommone 30x50x7cm alumiini kenno (mitat silmämääräisiä) tosin olis tos hyllys yks isompikin ivecosta peräisin oleva, on vaan sen verran rouheen kokonen et teettää hiukan pirusti hommia että sais keulalle mahtumaan..
En nyt tiedä kannattaako esimerkkiä ottaa mut tälläset tullu tehtyy ja eteenpäin se kulki. ;) Nuokin on aika isoja tilavuudeltaan se saa ollakkin aika tiukka.
"Rauta ja naiset on sentään helppoja työstää, mutta auta armias jos pitäs puusta tehdä jotain" :D
Evo 1
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3906&pictureid=80170
Evo2
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3906&pictureid=85017
Jos pystyt niin tehe 1243, alakaa gaasu virtaahan. tuo 1 neljään on budjettiversio.
Laippa vaihdettava et on vaihtoehtoja hyrräksi.. eihän tohon pajeron pakosarjan päähän käy ku tyyliin vakio ahdin tai vakio ahdin.. :D eli home made sarja tuloo.. joo ja kannen virtaus tuloo vastaan varmasti ennen pakosarjan virtausta, mutta en viitsisi ihan vaan tekemisen ilosta tehdä kovin montaa kertaa samaa hommaa! Mul o tos semmonen "pieni" venähdys käyny silmien ja takaraivon välillä et pitäs muka STD pajero rakentaa.. ;)
Saahan laippaan muutospalan....
Hautalintu
22.04.2014, 07:31
Saahan laippaan muutospalan....
No saa toki mutta teen koko sarjan silti..
Kuvissa näkyvä ns.halkosarjaan liittyen ja tähän seinämään törmäämiseen.
Kuvitellaan että oelt autolla T-risteyksessä ja auto tulee toisessa suunnasta 100kmh ja heti sen jälkeen perässä 3 auton välillä taas auto. tuskin siitä vastakarvaan lähetään vaan ohjaudutaan mukana :D ja kuumat kaasut kyllä ohjautuvat helpoimpaan suuntaan, eli turbiinille päin. Mutta tottahan se on että se käärmeenpesä on seksikkäämpi ja viimeisiä tehoja hakiessa tuo ne viimeiset hepat.
Alla oelvassa simulaatiossa näkyy moottorin tiedoilla(paineet ja lämmöt) virtaukset kyseisessä tukkisarjassa, suurin muutos oli tuo keskellä oleva ohjuri turbolle päin. (Simulaatio tehty Solid Worksilla, eli on suuntaa antava)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3519&pictureid=95505
MUTTA. pitkä sarja vaatii hyvät lämpöeristeet, johtuen suuresta pintalasta mikä luovuuttaa lämpöä konehuoneeseen lämmittäen imuilmaa ja hukaten pakokaasujen lämpöenergiaa joka taas auttaa heräävyyteen. Ja vaatii riippuen rakenteesta tuen turbon ja koneen välille jotta sarja kuuman ei ala notkumaan.
Nyt jos pitäisi alkaa tekemään sarjaa maasturiin niin tekisin sen tukkisarjan surutta, ja vastaavasti jos katuautoa missä tuommoinen MB nokimylly niin tulisi enemmän ohjautuvilla putkilla oleva sarja. Mutta siellä mennäänkin sitten 6000rpm tuntumassa :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4720&pictureid=123549
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4720&pictureid=123550
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4720&pictureid=123426
Tuossa viimeisin sarja monivennttiiliin, mallia lyhin ja suunnatuilla putkilla.
BJ-40/76
22.04.2014, 12:28
Ja varsinkin tuolta sisäpuolelta!
Tuossa sisua45 kuvassa näkyvä "tukkisarja", ja varsinkin tuo virtauskuva myöhemmin, kertoo karua kieltään siitä, että juurikin tuommoinen "ohjauslipare" tuolla turbon nielun keskellä voi auttaa todella paljon virtauksiin.
Ja tuossa moniventtiili (OM606?) sarjassa näkyy se viimmeistely, mikä joskus unohtuu. Siis jos siellä sipäpinnassa on vaikkapa pieni porras putken kohdistus epätarkkuudesta johtuen, virtaus häiriintyy huomattavasti.
Ja turbokoneissa erityisesti, kun siellä erittäin kuumien pakokaasujen jarruna on joku knööli tms, niin sarja lämpenee pistemäisesti siitä, ja aiheuttaa lisää vääntelyä.
Siis mitä paremmin virtaa (ilmanpuhdistin, cooleri, kansi, pakosarja ja pakoputki) niin sitä vähemmän tarvitaan energiaa halutun voiman tuottamiseen, ja jos puhutaan jostain 250 kw ulostulotehosta, ja koneen hyötusuhde on esim. 30%, niin "energiaa" pitää työntää koneeseen 250 kw/0,3= 833 kw.... Ja jos hyötysuhdetta saadaan nostettua vaikkapa 35%:iin, niin (250kw/0,35=) 714 kw! Siis prosentit täysia arvauksia!
Ja tuo "hukattu" 119 kw poistuu koneesta etupäässä lämpönä, siis lämpökuormitus kasvaa kerrostalon lämmöntarpeen verran.... ja samassa mekaaniset rasituksetkin kasvaa huomattavasti....
Ja lämpöähän noissa virivehkeissä on aina liikaa tai ainakin väärässä paikassa. Nuo lämpöeristenauhat ovat muuten asiallisia, mutta nekin pitäisi saada asennettua symmetrisesti/tasaisesti.
ja ennenkuin keskustelu siirtyy tarkkaan ja "täydelliseen" ruiskutukseen ja sen hetkeen, sanottakoon että tuo tehotavoite tavoitettaneen kuitenkin melko helpolla, syöttö + paine sen tekee ja tuohon n, 250 hp tehoon ei ihmeitä tarvi
ruiskutusmäärät vaan kohilleen ilman kanssa niin jo muuttuu luonne, ja hetken päästä huomaat kampuran osuvan katuun ;)
... ja sitten se mopon takapyörä jo vipattaa
Hautalintu
22.04.2014, 20:23
ja ennenkuin keskustelu siirtyy tarkkaan ja "täydelliseen" ruiskutukseen ja sen hetkeen, sanottakoon että tuo tehotavoite tavoitettaneen kuitenkin melko helpolla, syöttö + paine sen tekee ja tuohon n, 250 hp tehoon ei ihmeitä tarvi
ruiskutusmäärät vaan kohilleen ilman kanssa niin jo muuttuu luonne, ja hetken päästä huomaat kampuran osuvan katuun ;)
... ja sitten se mopon takapyörä jo vipattaa
Kyl se mopo on ollu metsähallituksen puolella rasvausasennossa molemmat pyörät vipattaen jo pitkään... :D
Taloudellinen tilanne vaan pitäny huolen siitä että on naamiointi onnistunut edes jotenkin... ;)
ja aiheeseen sen verran että toi brygin nakkaama virtauskuva valotti melko paljon asioita mihin kiinnittää huomiota, eipä olis mieleen tullu tommosta ohjuria edes ajatella tuonne sisään.. katsoo jos viikonloppuna kerkeis aloittaa mittailun ja heftailun..
mersumiesten ja naisten tuntema "paja" nimeltä raptec (loimaalla ?) ja sen Guru tekee kauniita ja tehokkaita pornahtavia osasia ja muutoksia autoon kuin autoon ...
tuolla paljon mietteitä ja kunnioitusta herättäviä rojekteja, myös ujoja erektioita aiheuttavia pakosarjoja, halkoina ja suunnattuina ym ym (esim sivu 7. OM613 cdi koneiseen ...) :
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=60405&sid=b2c8f47778572daeb2e24d63cc0cb0c6
(taitaa vaatia kirjautumisen, ehkä)
Porvoossa on kans valtonen motorsport tekee kans aika toimivia settejä...
ite tehnyt pari settiä tosin bensakoneisiin aina aloittannut kolektorista rakentamisen.
Hyvällä kolektorilla saa suht "helposti" suuntauksen kohdilleen.
Toinen mistä on pyritty pitämään kiinni on putkien pituus.
Harmi kun ei ole kuvia mutta kyllä niistä neloskoneisistakin on melkoisia käärmeenpesiä tullut.
Laita siihen pakosarjaan myös mittaus mahdollisuus pakopaineelle kertoo hyvin missä suhteessa mennään....
Niin ja maailma on tietysti muuttunut kun viimmeksi pks turboon tein siittä on kuitenkin 10vuotta aikaa =)
Mulla on pakosarjan mitoituksen sanellut asennuspaikka kun on kilvellisiä vehkeitä tehty ilman isompia korinleikkaamisia
Hautalintu
25.04.2014, 00:37
mersumiesten ja naisten tuntema "paja" nimeltä raptec (loimaalla ?) ja sen Guru tekee kauniita ja tehokkaita pornahtavia osasia ja muutoksia autoon kuin autoon ...
tuolla paljon mietteitä ja kunnioitusta herättäviä rojekteja, myös ujoja erektioita aiheuttavia pakosarjoja, halkoina ja suunnattuina ym ym (esim sivu 7. OM613 cdi koneiseen ...) :
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=60405&sid=b2c8f47778572daeb2e24d63cc0cb0c6
(taitaa vaatia kirjautumisen, ehkä)
Kahlasin ton linkin tuossa just läpi... isämunjee mitä työnjälkeä!
Saattoipa pari ideaakin tarttua matkaan... :)