View Full Version : Pylväsporakoneeseen taajuusmuuttaja
Dinosaurus
20.04.2014, 17:52
Eli olis tuollanen remmivetoinen kolmivaiheella toimiva porakone, mk4 asti sopii kartiot.
Laitteessa on kaksi remmiä, jota siirtämällä hihnapyörällä välitys muuttuu. Kovin työlästä :D Eli laitteessa on kolme hihnapyörää.
Lisäksi remmien kiristysmekanismi on huono. Kone on muistaakseni Hi-tec tms merkiltään, ikh:n myymä, ja kymmenisen vuotta vanha.
Mitenkäs onnistuisi naittaa tuohon laitteeseen invertteri, jolla saisi potikalla säätää vauhdin sopivaksi? Onko tällasia muutoksia kukaan tehnyt? Näin sais nopeussäädön helpoksi, ja samalla jäisi yksi remmi välistä pois. Nykyinen hihnan kiristys-systeemi toimisi näin tehtynä huomattavasti paremmin.
Toki veto moottorilta terän karaan tulee remmillä; eli remmi toimisi "sulakkeena", jos imaisisi vaikka hihan tms mukaansa..
lepoantti
20.04.2014, 18:18
joskus muinoin tehtiin puukonvalmistusta varten sellanen erikoishiomakone järeestä smirgelistä, ongelmana oli alkuun liian suuri pyörimisnopeus. sitten siihen asennettiin taajuusmuuttaja jotta saatiin kierroslukua säädettyä mieleiseksi niin että vääntö säilyy. tästä aikaa noin parikymmentä vuotta, silloin alle 1kw pömpelit oli ihan järkevän hintasia mutta kun mentiin isompaan kokoluokkaan niin hinnat pomppas.
jostakin tällaisesta vois varmaan kysellä
http://www.nettimarkkina.com/taajuusmuuttaja/905427
Minkäs kokonen motori on siinä sun pornokoneessa? Mulla saatais löytyä taajari siihen jos vaan on sopivan kokonen?
Itse suunnittein muutama vuos takaperin täysin vastaavaa hommaa omaan remmivetoiseen suht järeään pora/jyrsin koneenseen. Sähkäreiden kanssa kuitenkin tultiin siihen tulokseen, että porassa, jossa voimaa tarvittaisiin kuitenkin jonkin verran varsinkin pienillä kierroksilla ei invertterillä pääse haluttuun tukokseen eli kiinteään remmin paikkaan.
Nyrkkisääntönä minulle sanottiin, että +-30Hz on max järkevä säätöalue, sen ulkopuolella alkaa lämpöä kehittyä todella paljon voiman kustannuksella.
Onneksi omassa porassa on 1-0-2 kytkin eli ihan kontaktoreilla? hoidettu 2 nopeutta samalle remmiasennolle. Se on toistaiseksi riittänyt 25mm reikiin ja 4mm jyrsin terälle. Toki kumpikaan ei pyöri optiminopeudellaan, mutta toimii hyvin harrastekäytössä. Ja tosiaan remmipyörillä sitten saa pienellä työllä kierrokset kohdilleen jos tarvis.
Dinosaurus
20.04.2014, 19:31
0,75kw näytti moottori olevan.
Löytys tuolta varastosta 1,9 kva:n taajuusmuuttaja(omron), jolla saa yksvaihevirran kolmivaiheiseksi. Tuo invertteri on tavallaan varaosa yhteen toiseen laitteeseen, johon menee heittämällä paikoilleen.
Eikös tuon voi tuohon porakoneeseen laittaa? Ei luulisi että haittaa liian iso invertteri vais?
Kokeilen ainakin.
Vai jääkä tässä juuri voima uupumaan pikkukierroksilla kuten edellä on jo kerrottu?
BJ-40/76
20.04.2014, 19:32
Eli olis tuollanen remmivetoinen kolmivaiheella toimiva porakone, mk4 asti sopii kartiot.
Laitteessa on kaksi remmiä, jota siirtämällä hihnapyörällä välitys muuttuu. Kovin työlästä :D Eli laitteessa on kolme hihnapyörää.
Lisäksi remmien kiristysmekanismi on huono. Kone on muistaakseni Hi-tec tms merkiltään, ikh:n myymä, ja kymmenisen vuotta vanha.
Mitenkäs onnistuisi naittaa tuohon laitteeseen invertteri, jolla saisi potikalla säätää vauhdin sopivaksi? Onko tällasia muutoksia kukaan tehnyt? Näin sais nopeussäädön helpoksi, ja samalla jäisi yksi remmi välistä pois. Nykyinen hihnan kiristys-systeemi toimisi näin tehtynä huomattavasti paremmin.
Toki veto moottorilta terän karaan tulee remmillä; eli remmi toimisi "sulakkeena", jos imaisisi vaikka hihan tms mukaansa..
Jos on MK4 kartiolla oleva kone, niin pitää olla aika hieno kiristys hihnalle, että jaksaa pyörittää k.o teriä, mutta ei kääri poraria terän ympärille, jos hihasta tarttuu terään.
Ja noissa taajuusmuuttaja- käytöissä semmonen ongelma, että moottorin jäähdytys ei oikein toimi, jos pyöritetään alle verkkotaajuudella, mutta jos pitää porata reikä silloin tällöin, niin ei liene ongelma.
Taajuusmuuttajalla "pääsee" myös ylikierroksille, toki vääntömomentin kustannuksella, mutta varmaan ei ole suuri ongelma harrastekäytössä.
siis kierrokset vois olla käyttökelpoisia alueella 10%-200% nimellisestä.
Dinosaurus
20.04.2014, 20:11
Juu mikään urakkakone tuo ei tosiaan ole, eikä urakkakäytössäkään. Eli yliuumeneminen tuskin on ongelma, isoimmat reiät mitä tuolla on tullut hinkattua ovat kuitenkin olleet 40mm, pääosin alle 20mm levyihin. Hihna kyllä luistaa noilla terillä herkästi, vaikka kuinka kirisi.
tekniikkamies
20.04.2014, 21:10
Mitenkäs onnistuisi naittaa tuohon laitteeseen invertteri, jolla saisi potikalla säätää vauhdin sopivaksi? Onko tällasia muutoksia kukaan tehnyt? Näin sais nopeussäädön helpoksi, ja samalla jäisi yksi remmi välistä pois. Nykyinen hihnan kiristys-systeemi toimisi näin tehtynä huomattavasti paremmin.
Ainakin tollaset ABB:n taajuusmuuttajat, jota mullakin on käy aivan helposti vaikka poraan. Ei sen kierroksia mikään vaikea ole säätää valikostakaan kun kierrossäätö on kuitenkin aika helposti tarjolla.
Potikalla vielä helpompaa.
Niissähän on valikot pullollaan kaikenlaisia toimintoja, joten kannattaa ehkä etukäteen lukea missä on sellaisia toimintoja mitä tarvii.
Katoppa jännitteet onko moottori 400v (varmaankin) mutta mitä tulee ulos taajarista? Voi olla 230v vaiheiden välistä->älä kokeile.
Ei haittaa liian iso muuttaja kun ohjelmoit suojaukset sen kytketyn moottorin mukaan.
1 vaihemuuttajasta tulee tosiaan se 230v pääjännite. Silloin pitää moottorin olla 230/400 ja kytkeä se kolmioon. Ei se tähdessäkään rikki mee mutta ei sitten oo voimaakaan yhtään.
Jos ymmärsit mitä sanoin niin tee niin. Jos et niin älä:D
Dinosaurus
21.04.2014, 07:15
Juu 400 luki moottorissa.. eli ei onnaa tuolla muuttajalla..
Dinosaurus
21.04.2014, 11:50
Itse suunnittein muutama vuos takaperin täysin vastaavaa hommaa omaan remmivetoiseen suht järeään pora/jyrsin koneenseen. Sähkäreiden kanssa kuitenkin tultiin siihen tulokseen, että porassa, jossa voimaa tarvittaisiin kuitenkin jonkin verran varsinkin pienillä kierroksilla ei invertterillä pääse haluttuun tukokseen eli kiinteään remmin paikkaan.
Nyrkkisääntönä minulle sanottiin, että +-30Hz on max järkevä säätöalue, sen ulkopuolella alkaa lämpöä kehittyä todella paljon voiman kustannuksella.
Onneksi omassa porassa on 1-0-2 kytkin eli ihan kontaktoreilla? hoidettu 2 nopeutta samalle remmiasennolle. Se on toistaiseksi riittänyt 25mm reikiin ja 4mm jyrsin terälle. Toki kumpikaan ei pyöri optiminopeudellaan, mutta toimii hyvin harrastekäytössä. Ja tosiaan remmipyörillä sitten saa pienellä työllä kierrokset kohdilleen jos tarvis.
Mitä tuo +-30Hz meinaisi käytännössä, noin niinkuin suurinpiirtein moottorin kierroksina, jos tyyppikilvessä luvattaisiin vaikka 1450Rpm, niinkuin tässä tapauksessa?
Mietin vaan mitkä mahdollisuudet tuosta kierrossäädöstä olisi mahdollista saada sähköinen, vaikka yhdellä remmin asennolla?
tekniikkamies
21.04.2014, 12:26
Isohko muuttaja on hyvä kun sitä voi käyttää moneen hommaan. Laittaa sen kiinni vaikka johonkin vaneriin ja siihen pistotulpat.
BJ-40/76
21.04.2014, 14:15
Mitä tuo +-30Hz meinaisi käytännössä, noin niinkuin suurinpiirtein moottorin kierroksina, jos tyyppikilvessä luvattaisiin vaikka 1450Rpm, niinkuin tässä tapauksessa?
Mietin vaan mitkä mahdollisuudet tuosta kierrossäädöstä olisi mahdollista saada sähköinen, vaikka yhdellä remmin asennolla?
siis verkkotaajuus on 50 hz. siis -30 hz on 20 hz siis 20/50x 1450 rpm = 580 rpm Tuolla lailla pääsee suht lähelle totuutta, ja pitää muistaa että oikosulkumoottorin pyörimisnopeus riippuu vähän myös kuormituksesta.
ja tuo +30hz on puolestaan 80 hz siis noin 2320 rpm
Ja nuo moottoriin leimatut tehot on määrätyllä tavalla ilmoitettuja tehoja, ei esim. maksimitehoja kuten polttomoottoreissa. Siis esim. 3kw moottorista voi kuormittaa ulos esim. 3,5 kw, toki kuumuu ja pyörimisnopeus laskee, mutta hetkellisesti käytettynä ei säre mitään.
Kyllä taajuusmuuttajalla on voimaa pienilläkin kierroksilla kun katsoo muuttajan jossa on vektorisääätö. Tuolloin pitää muuttajalla ajaa säätö ajo missä mittaa moottorin ominaisuudet ja käyttää niitä sitten jatkossa.
Kyllä taajuusmuuttajalla on voimaa pienilläkin kierroksilla kun katsoo muuttajan jossa on vektorisääätö. Tuolloin pitää muuttajalla ajaa säätö ajo missä mittaa moottorin ominaisuudet ja käyttää niitä sitten jatkossa.
Kyl tämmönen tul tehtyä ikh:n halvasta porasta, 350w yksvaihepora rupes sylettää ku ei 13mm reikää saanu 5mm lattaan.... Poltin pari terää kun ei saanu hitaasti pyörii. Oli nurkissa n 1,5 kva vaconi ja 0,75 kw kone, heitin kiinanpommin mäkeen ja em. Kuteet tilalle.... On ihan eri laitos, alle 5 hertsin oikein jaksa vääntää, mut 10hz - 75hz toimii täysin, eli 150 - 2250 rpm alue. Vielä olis hakusessa 750 rpm kone niin sais noihin alakieroksiin vääntöö, tai vaihtoehto b erikokoisia hihnapyöriä..... Mut hyvä siitä tuli, ottaen huomioon että kyseessä on 90€ pylväs :)