View Full Version : Hydevissi ja ryömintä
helmapelti
16.04.2014, 10:26
Hydrauliikan tunkeminen HJhin on ollut mielessä monta kertaa.
Mitä jos tekisi kaksisuuntaisen ulosoton ja toiseen laippaan hydemoottori.
Vinssistä tulisi hydraulinen ja voiman saisi rajoitettua halutuksi, murtosokankin vois vaihtaa vahvempaan.
Jos vielä haluaisi kikkailla niin venttiilin voisi laittaa sähköiseksi ja langattomalla ohjauksella.
Nopeussäätö vois olla kuristusventtiileillä ja moottorin käsikaasun asetuksella.
Mielenkiintoinen lisä tulisi mitoittamalla hydemoottorin voima ulosoton hammaspyörän kestävyyden mukaan ja ehkä sitten autoa saisi ryömiteltyä hydraulisesti.
Sitten puuttuisi enää hydroassistentti sähköohjauksella niin voisi ajella autoa radio-ohjaimella:D
Onhan siinä paljon tekemistä ja haluaisin pumpun kytkettäväksi ettei kokoaikaa pyöri.
Jos ulosoton kautta autoa ei saa ryömimään niin sitten kardaanin laippaan kytkettävä hydemoottori vaikka ketjuvälityksellä.
Suurin nopeus voisi olla jotain hitaan ykkösen tyhjäkäyntivauhtia.
Tämäkin idea on joku kevätauringonpistos eikä ehkä koskaan toteudu.
Mitä jos tekisi kaksisuuntaisen ulosoton
Mitäpä niitä tekemään ko niiton valamiita alakuperäsiäki?
Toiminee muutoksella että se kuri vena vaihtuu virtaus venttiiliin...
Ja montako kymmentä tuhatta kmmmäää sahaat sillä vuodessa? Eli miksi irtikytkettävä pumppu?
Ainakin yksi asia tuossa lyö näpeille ja se on se notta vinssatessa tarvitaan vauhtia ja taas ryömintään voimaa kun tuon pto:n välitys on 1:1 tai 2:1 teen kardaanin kanssa. Eli jos mitoitat mosan niin että vauhti on hyvä ryöminnälle niin vinssi on sitten hidas...
Mutta ulkomuistista joku 160 cc geromoottori vääntää jotain 250-300 nm eli saman kuin joka jätkän cruiseritkin eli siihen vaan joku 50 cc tai isompi pumppu ja se virtaus vena niin alkaa tapahtua. Tosin osat saa olla jo jonkun kokoisia...
Anna mennä ja kuvia kehiin.:D
helmapelti
16.04.2014, 14:27
Eikö se kaksuuntaisen hammaspyörä ollu hieman erikohdassa kuin yksuuntaisen?
Jotain sellaista muistan lukeneeni, varmaan tosin helpompi siirtää sitä ratasta kuin tehdä toinen laippa.
No juu virtausventtiilihän se on, kilometrejä tulee vuodessa ainakin 500 eli ei se kytkettävyys ihan pakollinen ole:)
Jos nopeus olis ryöminnälle niin mielestäni hidas vinssaus vois toimia kovempaan vetoon.
Saisko hydemoottorin pyörimään tyhjää jos tarvis mekaanisesti vinssata nopeempaa?
En ole vinssiä juurikaan tarvinnu kun en erityisesti tykää pehmeästä maastosta, kivien kannatuksesta on riittäny pieni nykäisy.
Enemmän varmaan leikkisin ryöminnällä jos se toimisi hyvin, sähköohjaus ei ole olennainen.
Ei tästä kuvia ole ihan äkkiä tulossa mutta jos ideat kehittyy toteuttamiskelpoisiksi niin ehkä joskus yritän jotain väkästellä. On mulla paljon pöljempiäkin ideoita ollut:D
BJ-40/76
16.04.2014, 17:52
Mutta ulkomuistista joku 160 cc geromoottori vääntää jotain 250-300 nm eli saman kuin joka jätkän cruiseritkin eli siihen vaan joku 50 cc tai isompi pumppu ja se virtaus vena niin alkaa tapahtua. Tosin osat saa olla jo jonkun kokoisia...
Anna mennä ja kuvia kehiin.:D
Jos vinssin väliys olisi 1:1 ja hydrauliikalla voimaa ulosoton kautta moottorin max vääntömomentin verran, niin yhtä paljon vetoja, kuin 4. vaihteella, siis noin 1/4 osa siitä mitä ykkösellä.
Ja jos ulosotto olisi välitetty hitaammaksi pyörimään, mitä 1:1, niin voimaa olisi tarjolla vielä vähemmän....
Ja sitten tuo ulosoton mekaaninen kestävyys: en usko että kestää tuommoisia vääntömomentteja. Minulla on yksi hj-60 (vm. 88) vaihteistopaketti, joka on ollut generaattori autossa, ja jakolaatikosssa on ylimääräinen ulosotto suoraan vaihteiston pääakselin päässä.
Nii se pikkupuoli tuplaa sen välityksen...
Moottorivenalla missä keskiasento on auki suunnilleen joka suuntaan tai ainakin puolelta toiselle toimii tuossa ja tuon kokoisia mosia saa pyörittää jotain n.1500 rpm eli kyllä se riittäisi.
Ja jos se vinssin välitys on jotain 40 pintaan niin tuolla 160 cc mosalla vetovoima on täydellä kelalla jotain 8000-10000 kiloa että ehkä pienempikin riittäisi...
Tosiaan kestävyys voi olla niin ja näin. Ite joskus suunnittelin tommosta linkokäyttöön eli että saisi kaiken voiman lingolle ja sitten portaaton nopeuden säätö vaikka välille 0-20 km/h mutta taitaa jäädä haaveeksi tanssilavan takana tuokin kun nää talvet on mitä on. Vaan tuossa se ei olisi joutunu niin koville kun on jäätä ja tasaista semmosta alustana.
Ja tietty jossain muussakin työkäytössä tommonen puoltaisi paikkaansa.Jotain kaapelia tms. voisi pitää kireellä ymsyms.
Noissa ikiajattomissa Gradall :leissa oli ajo ylävaunusta toteutettu juurikin pto:n kautta. Eli pikku pykälä silmään , kaivujarru päälle mikä pamautti myös kytkimen pohjaan ja ylävaunuun hop ja sitä olikin kätevää siirrellä sieltä. Eli joku patrolli tms.missä on pto kytkinakselilla olisi ehkä parempi kohde hyde ryöminnälle...
helmapelti
17.04.2014, 07:28
Ryömintään tarvittavan voiman arviointi on hankalaa, jos auto olis 45asteen mäessä niin se tarvis kampiakselille n 100 Nm pysyäkseen paikallaan, se on kartaanilla jo n. 1000Nm.
Siis oliko pto:n välitys sama kuin hitaanpuolen kardaanilla?
Tuo Voima riittäisi jo monenlaiseen, jos nyt oikein laskin.
Mielestäni jo 500Nm auttaisi paljon kun sen saisi käyttöön nollakierroksilla, varsinkin vinssaus ja vedätys voisi helpottua paljon esim. kallionousussa.
En osaa heittää mitään arvioia mitä ulosotto kestää, täytyy mittailla palikoita ja laskeskella.
Nelisatanen moottori riittäis ja nopeus 150rpm/4kmh, eriasia mistä voiman saa kartaanille.
Pumpulta 60L/min moottorikaan ei ole kuin 10kg palikka: http://www.salhydro.fi/fi/geroottorimoottorit/geroottorimoottori-eprm-danfoss-omr
Jos laittais ensin pto:lle kunnon monsterimoottorin ja rikkois sen, sitten monsterille kestävämpi voimansiirto ja vinssille pikkumoottori.
Asiaa sen enempi miettimättä suosittelisin välittämään jakovaihteiston niin on hyvä kikkailla kallioilla ja pysyy asiat yksinkertaisina ja toimivina. En usko että tuon lisä hydrauliikan hinta/toiminta varmuus/käytettävyys/hyötysuhde on kuitenkaan niin kilpailu kykyinen tuon välitetyn jakovaihteiston kanssa? Toki jos hydrauliikkaan osat saa jostain ilmeiseksi niin sama kai se on kokeilla mitä vain. tiedän tapauksen missä on edessä ja takana toyotan mekaaniset vinssit ja takavinssin takapuolella on sit hydraulimoottori(muistaakseni 50cc huom. todella hatara muistikuva) ja tuntuu toimivan ihan kiitettävästi ja hydrauli pumpuista sen verran että jos sitä hydrauliikkaa on tarkoitus oikeasti kuormittaa niin veto pumpulle kampiakselin päästä sellaisella kytkimellä minkä saa napattua pois päältä kun sille alkaa tuntumaan. Hihna vetoiset pumput kun tuntuu luistavan kun hydrauliikka kuormittuu ja ennen kaikkea sitten kun olet konepeltiä myöten suossa ja auto oikeasti jumissa.
Eiku sama kuin pitkällä puolella.
En kyllä myöskään keksi mitään kikkailuhyötyä tuosta hydevedosta kun se vaatii erilliset hallintalaitteetkin.Ainakaan jos tuo veto ja vinssi on samalla akselilla. Sitten jos nuo laittaa omiksi piireiksi niin alkaa olla taas jotain ideaa mutta samaan tulokseen päästään taas nokkapumpulla ja hydevinssillä..:confused:
Helppo noihin on suositella kytkimiä ym. Mutta ne peijoonit kun maksaa sen tonnin niin sillä rahalla ostaa jo dieseliä jonniilaisen lätäkön. Eikä pumppu vie mahottomasti energiaa vapaana pyöriessään,joitain satoja watteja.
Ite en keksi muuta hyötyä tuolle "saparo vedolle" kuin sen että jostain syystä autoa pitää saada liikuteltua ulkoa käsin tai sitten sen että sitä pitää pystyä ryömittämään samalla kun kone pyörii täysiä. Vaan hyvää ajatusjumppaa kumminkin.:D
helmapelti
17.04.2014, 19:41
Joo, totuus alkaa hahmottua. Ulosotto ei varmaan kestä ja vaikka kestäisikin niin nopeuksien vuoksi vinssillä tarvis olla oma moottori.
Moottorit ei näytä olevan järkyttävän kalliita ja pumppu on jo olemassa.
Vaikka keksintöjen rakentelu on mielenkiintoista niin onhan se jakiksen välittäminen järkevämpi ja toimivaksi todettu.
helmapelti
18.04.2014, 10:40
Jos nyt vielä itse yritän torpata suunnitelmaani niin kampuran päässä on aika niukasti tilaa pumpulle. Lisäks mun pumppu on tarkoitettu juuri siihen ja hihnapyörän viritys vaatisi varmaan 2tulkilaakeria.
Jakopään hihnoja ja rattaita oon kattellu tuo mielessäni ja olisin voinut kokeilumielessä räjäyttää pumpun välittämällä sen nopeammaksi. Valmistajan arvothan on ihan ohjeellisia eikä koske erityiskäyttöä:)
Mielestäni hyden käyttö ei olis mitenkään hankalaa lisävipujen vuoksi tai jos venttiilin kääntö eteen-taakse on liian hankalaa niin sitten vaikka ohjaus kaasupolkimelle ja suunnanvainto erikseen.
Kaasupolkimelle rajoitin joka rajoittaa kierrokset pumpun räjähdyspisteeseen, liikkeellelähtö vois olla pehmeä jos kaasu avais venttiiliä ja nostais kierroksia.
Käsikaasun tapainen kaasun rajoitin jonka saa pois normiajoon.
Pikkumoottorin sais vinssille muutamalla kympillä ja jotenkin vielä kuvittelen että hydraulinen ryömistä olisi pehmeämpää ja tarkempaa sopivalla ohjauksella, moottori kun rykii ja hyökkii helposti pikkukierroksilla vedättäessä.
Eihän tää idean vesitys vielä onnistunutkaan, joutuu vielää tutkiin tarkemmin sen ulosoton kestävyyttä:D
onko virranjakomoottori tuttu käsite? Pumppujakin on sellaisia missä on samalla akselilla useampi pumppu. En tiedä löytyykö moottoreita samallaisia mutta sellainen useammalla "pesällä" oleva moottori kun olisi niin siinä vois vaikuttaa vinssin moottorin momenttiin ja nopeuteen sillä miten öljyä ohjaillaan pesien läpi ja esim. painekytkimillä vois tehdä ns automaatti vaihteiston vinssiin. Matalalla paineella pienin moottori käytössä ja silloin pienempi veto teho ja sit kun paine nousee ajetaan öljy esim kaikkien "pesien" läpi jolloin vinssi hidastuu ja veto kyky kasvaa.
Sen ryömimisen unohtaisin vieläkin mutta vinssi asioita ihan mukava pähkäillä :D Näissä hydrauli hommissa vaan budjetti karkaa herkästi harrastelian ulottumattomiin.
helmapelti
25.04.2014, 06:13
Mulla on kakslohkoinen pumppu, kaksinopeuksisia kaupitellaan halkomakoneseen.
Hydevinssi vaikuttaa jo yksinään ihan toteuttamiskelpoiselta, toisaalta en ole kuullut että ptota sais helpolla hajalle joten sekin ajatus kulkee vielä mukana. Aloitan sovittelemalla pumppua ja sit hakuseen vinssille sopiva moottori, olisiko 1m/s riittävä max vinssausnopeus?
Ja kokemuksesta voin sanoa että jos hydraulipumppu saa voimansa vaihdelaatikon ulosotosta niin se on täysin hyödytön keksintö. Aina kun polkee kytkintä loppuu vinssistä veto, elikkä todella hankala ja lähes mahdoton käytettävä esim. jyrkissä kallionousuissa joita mennään vinssin varassa tai sitten kun vedetään itseään irti suosta. Renkaiden pyörintänopeutta on pystyttävä säätämään kytkimellä ilman että vinssi pysähtyy.
Ja kokemuksesta voin sanoa että jos hydraulipumppu saa voimansa vaihdelaatikon ulosotosta niin se on täysin hyödytön keksintö. Aina kun polkee kytkintä loppuu vinssistä veto, elikkä todella hankala ja lähes mahdoton käytettävä esim. jyrkissä kallionousuissa joita mennään vinssin varassa tai sitten kun vedetään itseään irti suosta. Renkaiden pyörintänopeutta on pystyttävä säätämään kytkimellä ilman että vinssi pysähtyy.
Juu täyttä faktaa mun mielestä. Silloin olisi hydrauli vinssi missä on mekaanisen vinssin ja hydraulivinssin huonot puolet :D
Sen tähden pidän tuota vinssi toteutusta ihan järkevänä että silloin voit käyttää hydrauliikan kautta vinssiä ja kikkailla kytkimellä ihan miten ikinä tarve vaatii ja vinssin veto ei katkea, koska pumppu on kampiakselin päässä.
Matoruuvilla toimivassa vinssissä ei tietääkseni ole ollut jarrun pitämisen kanssa ongelmia :D
Vinssiä voi käyttää myös mekaanisesti jos öljyt on liian kuumat tai hydrauliikan voima ei riitä ja kyllä se taitaa vaan olla niin että mekaanisessa vinssissä on aika raakaa voimaa jos tarve sitä vaatii. LJ:n mosa taitaa tuottaa parhaimmillaan 180nm vakiona ja 1 vaihteen välitys taitaa olla jotain 4 seuduilla +-0.2 eli vääntöä taitaa ulos oton akselille tulla noin 720nm kun taas esim 100cm3 hydrauli moottori tuottaa 200bar paineella 318nm
Murtosokan kestävyydestä en tiedä sit mitään että missä vaiheessa se antaa periks monesti olen sellasen nähny kyllä katkenneen.
Matoruuvin hyötysuhdettakaan ei tokipääse kehumaan.
Tossa on muuten ihan hyödyllinen linkki hydrauliikan suhteen. http://www.hydrauliikka.eu/index.php?kieli=fin&sivu=laskurit&alasivu=moottorit
helmapelti
29.04.2014, 21:18
Pumpussa näyttäis olevan tuottoa 2x55L/3000rpm. Kampuralta voima otetaan mutta en vielä ole päättänyt että miten, suoraan päähän ei mahdu.
Vinssille moottori ja toinen ulosottoa pyörittämään, miten nuo kytkisitte mahdollisimman yksinkertaisesti ja toimivasti.
Kannattaisiko kaikki tuotto käyttää ryömiskelyyn ja tarvittaessa päästää venttiilillä litroja vinssille?
Vinssiä tarvii tosi harvoin, ryömintä olis tärkeämpi.
Toimisiko käytännössä jos ryöminnälle olisi venttiili eteen-taakse ja nopeutta säätelisi auton moottorin kierroksilla ja paineenrajoittimella?
Ei varmaan tarvitse muistuttaa että käyttökokemus hydrauliikasta on vähäistä.. kaikki käytännön vinkit otetaan nöyrästi vastaan..
Tuo pakettihan ottaa sitten reippaat n.50 kaakkia ulos 200 bar ja 3000 rpm jos litrat piti kutinsa.
Eli en usko että ryömintä tarvii molempia pumppuja.Eikä vinssi. Laita toinen lohko vinssille ja toinen ryöminnälle. Ja molempiin virtausvena millä säädetään nopeus,ennen käyttöventtiliä.
Ja virtausvenalta yli jäävän ölpän voi joko kierrättää tankkiin tai käyttää jossain toisessa kohteessa.
helmapelti
30.04.2014, 13:42
Ukoisin että homma hoituu jo hieman alle 50hp ottamisella, maksipainetta ja tuottoa ei varmaan tarvi ainakaan yhtäaikaa.
Jää sitten sitä tuottoa jonkun hienon härvelin pyörittämiseen, toisaalta pitäisikö pumppu laittaa kampuranpäähän vaikka väkisin?
Ts. syyläri menis vaihtoon vai riittäiskö yksi 55L pumppu joka vielä sopis syylärin kanssa kimppaan..
Siis tuottoahan tulee koko ajan vakiomäärä ja riippumatta paljonko sillä virtausvenalla annetaan ölppää vinssille tai ryömintään niin kuormituksen mukaan paine nousee siinä pumpullakin eli suunnilleen sama voima otetaan kampiakselilta ryömit sitten kannon yli minimi tai maksimivauhtia. Sitä virtausta kun jaetaan jarruttamalla sitä ohi virtaavaa ölppää samaan tapaan kuin sutimisen esto jarruttaa ruopivaa pyörää...
Riittänee yksikin . Eiköhän 25 heppaa riitä vinssille... Ja ryöminnällekkin.
helmapelti
30.04.2014, 15:53
Siksi sitä mietinkin että tarvitaanko koneen 3000rpm huudatusta kokoaikaa, tarkoitit kai vakio tuottoa vakiokierroksilla?
Siinä sitten flektikin huutaa ja öljyt lämpiää.
Onko joku syy miksi en voisi käyttää moottorin kierroksia tuoton säätelyyn?
siis kierroksilla tuotto nousee, ei siihen virtauksen säätöventtiiliä tarvita ollenkaan venttiililohkon tikusta säädetään virtaus vinssille ja toisesta pumpusta sama ryöminnälle ja kierroksia koneeseen ni tuotto kasvaa kierrosten mukana aikalailla 1:1.
eli jos tuotto on 55l 3000rpm ni jos kone kiertäs 6000rpm, ni tuotto on 110l
Siis tottakai koneen kierroksia voi käyttää.
Siksi se virtausvena sinne että a. Sillä saa vinssin vetämään vakionopeudella ja keppi tai sähkövena saa olla koko ajan auki, vaikka auki lukittuvaa mallia ja saa keskittyä muuhun. b. Siinähän ne syyt olikin.
Eli jos ruovittelee jossain putakossa niin tosiaan esim.sen vinssin saa vetämään hiljaa siinä irrotuksen hetkellä riippumatta miten polkee kaasua ja kun reitti on selvä niin senkun tyrkkää virtaukset täysille niin saa vauhtiakin.
Ja tuolla virtausvenalla voi vaikka jakaa sen vinssin ja ryöminnän ölpät niin että molemmat vetää samaa vauhtia.
Eikä se ole kustannuskysymyskään jos b osista rakentelee.
virtauksenjako venttiilin huonopuoli on, että jos säädät vaikka vinssille 20l ja loput ryöminnälle, ni kun nostaa kierroksia ja samalla pumpun tuottoa, ni virtauksenjakoventtiili antaa edelleen 20l vinssille ja loput ryöminnälle, eli se pyrkii pitämään säädetyn tuoton samana kokoajan vaikka tuotto vaihteliskin.
kuksassa on ongelmana, kun enne oli tupla pumppu 10l orbille ja 23 takaohjaukselle ja korinkallistukselle, silloin ohjaukset nopetutu samassa suhteessa kierrosten mukaan, tilan säästämiseksi laitettiin 33l pumppu ja virtauksenjako venttiilillä jako orbille ja taakse, eli säädettiin 10l eteen ja loput taakse, nyt ongelmana, ettei obi nopeudu kierrosten noustessa, kun se virtauksenjako vena pyrkii pitämään sen 10l eteen ja loput taakse.
eli takaohjaus isommilla kierroksilla ihan vitun liian nopea ja orbi liian hidas.
ymmärtiköhä kukaan mitä tarkoitin
ps virtauksenjako moottori odottelee hyllyssä asennusta, siinä on pesät 10l/23l eli sillä vastaa sitä alkuperäistä tuplapumppua joka oli 10l/23l, tuo virtauksenjakomoottori pitää tuoton jakosuhteen aina vakiona kokonaistuotosta riippumatta
sillein sais tuplapumpulla vinssin ja ryömintään ns vakionopeuden, että laittaa kummallekkin virtauksenjakoventtiilit ja ns hukkapuoli suoraan tankki, tai mihin lystää
helmapelti
30.04.2014, 20:30
Joo ymmärsin. Hyviä kommentteja, käytännössä voi tulla vastaan odottamattomia ominaisuuksia joita suunnitellessa ei vielä näe.
Suunnittelua auttaisi jos tietäisi mitä haluaa, tarviiko vinssin vetää vakionopeudella?
Eiks vakiovoima olis parempi?
Vinssiä vois pitää turvana löysät pois vedolla ja tarvittaessa lisää painetta, kuinka se toimis?
Mites ryöminnän säätely paineen avulla?
Haluaisin toiminnoista pehmeitä enkä on-off tyylisiä mitä työkoneissa olen tavannut.
Venttiili sais olla lukittuva ja säätöinä olis koneen kierrokset ja paine, mitä ongelmia tästä aiheutuisi?
Paineensäätö tietty sähköisesti ja ohjauspainikkeet rattiin:)
Olisiko ryöminnän kuormat ulosottoon pienempiä jos säädellään painetta eikä virtausta.
Olisiko kahden pumpun käyttö kuitenkin "turvallisempaa", säädeltävyys olisi toisistaan riippumatonta.
Saavuttaako pumppu max. paineen jo moottorin tyhjäkäynnillä jos max rpm on 3000?
Max. paineelle tarvii kuitenkin olla rajoitin, eikö sitä voisi käyttää systeemin ohjaukseen?
paineen säädöllä määritetään voima ja tuotolla nopeus
Jos tuohon alkaa sotkea muuta sähköä kuin suuntavenat niin tilin saldo saa olla kunnossa.
Eli suuntavenoissa on varot mukana millä säädetään se maksimipaine eli maksimivetovoima eli vakiovetovoima tai jos haluat vakiovetovoimaa pitää nopeutta olla kuormittamattomalle vaijerille lähes äärettömästi. Jos niiku saivarrellaan.:D
Ja jos kyseessä on ryömintä ja reaktiot noin normi kunnossa niin mikä on se juttu ettei käsi kerkeä kepille joka on vaikka keskikonsolissa tms.
.
helmapelti
30.04.2014, 22:50
Joo, ton sentään tajusin mutta se ei vielä selittänyt miksi visioni ei voi toimia.
Eikö paineenrajoitin kuse tankkiin kun säädetty paine ylitetään, eikö tuotto laitteelle silloin vähene?
Pyörittelin vielä perusasioita mielessäni ja tarkistetaan menikö suunnilleen oikein:
-Tyhjäkäynnillä 800rpm auto kulkee hitaalla ykkösellä n.2,4kmh jolloin ptp pyörii 165rpm.(rengas 80cm korkea)
Jos tyhjäkäynnillä olisi 100Nm vääntöä niin ulosotolla ykkösellä sitä olisi 484Nm.
Tuolla väännöllä suorituskyky olisi aika onneton, paljonkohan 800 rpm hj61:sessä oikeasti on?
-250cc hydemoottori kiertää max suositus 300rpm jolla vääntöä max piikki 685Nm, nopeutta kertyisi 4,3kmh.
Moottorin valintaan vaikuttaa:
-riittävä vääntö tai turha koko härveli
-tarpeeksi nopeutta ettei tarvi kokoaikaa vaihtaa hydeltä pois ja takas
-Ei liikaa vääntöä ettei pto poksahda.
Mielestäni tuo 250cc olisi sinnepäin, jos tuottoa riittää niin voisi sitä kai hetken pyörittää kovempaakin?
Vinssille 50cc moottori jolla saisi max vetoa 5720kg jos vinssin kelan halkaisija olisi 16cm.
Vaijeri ulkona suunnilleen noin, loppuakohden sitten vähemmän.
Nopeutta 16cm halkaisijalle 0,4m/s , 20cm kelalle 0,5m/s.
Tuo siis sama kuin vinssaisi nelosella 1515rpm eikä ainakaan mun vinssin kardaania uskalla nopeampaa pyörittää.
Onko tarvetta suuremmalle nopeudelle?
Vetoa mielestäni riittäisi vähempikin, n 3tn.
helmapelti
30.04.2014, 23:04
Jos tuohon alkaa sotkea muuta sähköä kuin suuntavenat niin tilin saldo saa olla kunnossa.
Eli suuntavenoissa on varot mukana millä säädetään se maksimipaine eli maksimivetovoima eli vakiovetovoima tai jos haluat vakiovetovoimaa pitää nopeutta olla kuormittamattomalle vaijerille lähes äärettömästi. Jos niiku saivarrellaan.:D
Ja jos kyseessä on ryömintä ja reaktiot noin normi kunnossa niin mikä on se juttu ettei käsi kerkeä kepille joka on vaikka keskikonsolissa tms.
.
Rahaa siihen ei ainakaan sotketa kun sitä ei ole.
En tainnut vielä ihan ymmärtää.
Haluan siis tällaisen:
Valitsen nousun jota nyt en uskalla edes yrittää ja vien vaijerin nousun päälle.
Kytken vinssille minimivedon, vaikka 50kg jolla vaijeri kelautuu nätisti. Vetää tällä siis kokoajan.
Lähden ryömimään nousua ylös eikä auto pääse valumaan alas missään tilanteessa.
Rattia veivataan kaksinkäsin ja kuvitellaan sen auttavan, kun ei auta niin lisätään vinssille painetta-voimaa-vetoa kunnes taas liikutaan.
Jos nousu onnistuukin vinssin 50kg vedolla niin aina parempi, sillai vois kokeilla uusia paikkoja turvallisemmin.
Mitä komponentteja tarvin että saan halutun toiminnan?
Nopea hydrovinssi ja vähän taitoa, päätä ite kumpi on vaikeampi... :D
Rahaa siihen ei ainakaan sotketa kun sitä ei ole.
En tainnut vielä ihan ymmärtää.
Haluan siis tällaisen:
Valitsen nousun jota nyt en uskalla edes yrittää ja vien vaijerin nousun päälle.
Kytken vinssille minimivedon, vaikka 50kg jolla vaijeri kelautuu nätisti. Vetää tällä siis kokoajan.
Lähden ryömimään nousua ylös eikä auto pääse valumaan alas missään tilanteessa.
Rattia veivataan kaksinkäsin ja kuvitellaan sen auttavan, kun ei auta niin lisätään vinssille painetta-voimaa-vetoa kunnes taas liikutaan.
Jos nousu onnistuukin vinssin 50kg vedolla niin aina parempi, sillai vois kokeilla uusia paikkoja turvallisemmin.
Mitä komponentteja tarvin että saan halutun toiminnan?
siis periaatteessa, jos noin haluaa, ni vinsiille on/of vipu/katkaisia ja paineen säätö kabiiniin. eli vinssi vivusta, tai katkaisiasta päälle ja sit paineensäädöstä ruuvataan haluttu voima. pitemmän päälle järjestelmä saattaa nostaa lämmpöjä, kerta paineen rajoitin, kun päästää sen ylimääräisen paineen, ni se nostaa lämpöjä.
helmapelti
01.05.2014, 10:57
Nopea hydrovinssi ja vähän taitoa, päätä ite kumpi on vaikeampi... :D
Nyt en ymmärrä ollenkaan, olisko KANADA!
Nyt puhutaan samasta asiasta ja mielestäni tollai vinssistä olis enemmän iloa hydraulisena.
Jos vaihtoehtoina on:
-ei yritä paikkaa ollenkaan
-vetää vinssillä kokoajan mekaanisesti ja pyörät ruopii iloisesti ts. mennään pelkällä vinssillä.
-pitää vinssiä turvavaijerina hydraulisesti ja tarvittaessa vetää kovempaa ja ryömittää vinssin kanssa samaa nopeutta.
Ottaisin viimeisen vaihtoehdon.
Taidot ei ainakaan ajamatta parane tai pelkkiä takavetoreittejä koluamalla.
Hj on kuitenkin ökykäyttöcityluksusmaasturi eikä sitä saa kaataa, ei sitä muutenkaan tarvisi rikkoa kun varaosien hankintaan menee ikuisuus.
juu tuo paineraja vaan siihen mikä on järjestelmän maksimi paine ja sit siihen ei sen jälkeen kajota koska siellä lämpenee öljyt aika kovaa vauhtia jos sinä sillä painerajalla säädät järjestelmän toimintaa jatkuvasti. Manuaali ohjattu lohko vaan jonnekkin vaihdekeppien sekaan ja sillä säätelet sit öljyn virtausta.
tapsa4x4
03.05.2014, 09:17
Ite laittaisin mekaanisen kardaanin väliin vaihteiston jolla sais säädettyä sitänopeutta.
Ite on oo ainakaan nähnyt mekaanisesta tehtyjä hytikka vinssejä jotka toimis hyvin. Tai että olis nopeampi.
Painoakin tolla systeemillä saa näppärästi sellaisen 100kg lisää.
Ite laittaisin mekaanisen kardaanin väliin vaihteiston jolla sais säädettyä sitänopeutta.
Ite on oo ainakaan nähnyt mekaanisesta tehtyjä hytikka vinssejä jotka toimis hyvin. Tai että olis nopeampi.
Painoakin tolla systeemillä saa näppärästi sellaisen 100kg lisää.
taidettu hakea niissä muutoksissa käytön helppoutta, että veto ei katkea kytkintä painettaessa
helmapelti
03.05.2014, 10:21
Kiitos neuvoista, kun käytännön hydetietänys on olematonta niin tulee kuviteltua asioita ihan väärin.
Hyvä että perusperiaatteet selviää ennenkuin alkaa mututuntumalla rakenteleen jotain toimimatonta.
Kun lopullinen toiminta/ toimimattomuus selviää vasta koeajolla niin kannattaa harkita parikertaa lähteekö viritystä tekemään. Rahaa tulee palamaan aina enemmän kuin suunnittelee tai sitten toiminnallisuus jää kauas toivotusta.
Mielestäni ryöminnässäkin tarvii olla molemmat kädet vapaina eikä venttiilin "luistatus" ole ainakaan helpompaa kuin kaasujalan tarkka säätely.
Hydemaailmasta löytyy varmasti palikoita joilla toiminnan saa halutunlaiseksi mutta silloin kustannukset kusee ja sitä turhaa painoa kertyy kun joka mokkula painaa liikaa.
Jos hetkeksi pystähtyisi ajattelemaan järkevästi niin vaikka hydepumppu jo löytyykin niin muilla kustannuksilla saisi välityksiä jakikseen tai cromo-osia akselistoon. Ihan kuin joku jo sanoikin.
Kolmosen välityksen hammaskehät olis ihan kiinnostavat jos niitä alkais sorvaileen vaikka toiseen jakikseen.
Ei tätä ajatusta vielä lopullisesti tarvi haudata mutta vertailutietoa jostain toimivista ratkaisuista pitäisi löytää, tai sitten niitä erikoisempia komponentteja joilla halutunlainen ohjaus toimii.