Kirjaudu sisään

View Full Version : saako koria korottaa u-mallisella korokkeella?


kawatus
16.04.2014, 10:21
Tuli mieleen että saako koria korottaa semmosella koroke palalla joka olisi yhdeltä sivulta auki ? Teetättää aika paljon turhaa työtä suzukissa jos pitää tunkata koria ylöspäin ensin 150 milliä ja laittaa 50 koroke pala väliin ja laskea sitten 100mm koria alaspäin. Pultit on kiinni korin pohjassa niin siksi tämä projekti.

Heguli
16.04.2014, 10:32
Ensinnäkin voisi alkaa kysellä korin korotuksen tarpeellisuutta suikassa mutta olkoot :D

Voihan se korotuspala olla melkein millanen vaan, kunhan on riittävän tukeva ja pysyy paikoillaan. Joku lätkäkiekon tapainen kappale, jossa jyrsitty ura asennusta varten voisi olla hyvä.

sami_k
16.04.2014, 12:15
riittääkös sulla suksassa massat että voi tehdä korin korotuksen

-Jarkko-
16.04.2014, 12:28
Kyljellään olevat U-palkin pätkät ei kestänyt ainakaan Wagoneerissa.
Vääntyivät vituralleen kun vähän kolhi helmoilla kalliota :rolleyes:

BJ-40/76
16.04.2014, 12:41
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fb255e8a940b3d31568ff10e5f4806b2/4760-Soveltamisohjeita_liikenneministerion_paatokseen_a uton_rakenteen_muuttamisesa.pdf

Siis tuolla sanotaan että omamassaltaan YLI 1500 kg saa korottaa rungolta omavalmisteisilla....

Siis ainakin tuon perusteella pikkususukit jää korottamatta?

Ja tuo sinun ratkaisu kuulostaa aika heiveröiseltä....

kawatus
16.04.2014, 13:42
Kysä on siis 04 grand vitarasta (lyhyt) tarkoitus olis just tehdä tommoset nylon kiekot johon 13mm reikä keskelle ja yhdeltä reunalta sahataan ura jotta ne sais sivusta pukattua rungon päälle. Painoja en muista nyt ulkoa joku voi tietääkkin mitä tommonen painaa.

Timo_L
16.04.2014, 13:47
Kysä on siis 04 grand vitarasta (lyhyt) tarkoitus olis just tehdä tommoset nylon kiekot johon 13mm reikä keskelle ja yhdeltä reunalta sahataan ura jotta ne sais sivusta pukattua rungon päälle. Painoja en muista nyt ulkoa joku voi tietääkkin mitä tommonen painaa.

En tiedä onko lailliset ja/ tai massoihin en ota kantaa, mutta en keksi mitään syytä miksi tuontyyppiset korotusblokit eivät kestäisi. Hätävarjelun liioitteluna vetää vielä korin ja rungon väliset vastinpinnat blokeista molemmin puolin karheaksi niin ei edes luulisi liukuvan pois missään tilanteessa korin ja rungon välistä.

kawatus
16.04.2014, 13:52
Todellisuudessahan nuo kestää painoa vaikka 5000kg kappale ja eihän ne sieltä välistä pois karkaa ja voihan sinne laittaa vaikka sikafleksiä väliin. Joskus vaan ei järkiperustelut riitä jos johonkin on otettu linja että ne on kielletty.

sami_k
16.04.2014, 17:26
miksi meinasit korin korotuksen laittaa?

kawatus
16.04.2014, 21:40
Noh tällä hetkellä tuntuu että ei välttämättä tarvi koko korin korotusta kun mallailin renkaita alle.https://www.dropbox.com/s/qjnvagbqupfaylm/2014-04-16%2019.30.23-1.jpg
Juuri mahtui 235/75-16 kuluneet renkaat alle.
235/70-16 taitaa olla viimesin laillinen jos katsastusmiehen kirjasta katotaan. Alkuperäiset on 215/65-16 ja 235/70 suurenee 50mm noista kirjan mukaan eli milli jäis pelivaraa :)

Tein jo nuo 30mm korin korotus palikat nailonista joutessani ja niihin sopivat pitkät mutterit niin sillä tuota asiaa kyselin.
Tilasin kyllä myös 2" korotus sarjan jousille ja se kyllä taitaa riittää toistaiseksi kunhan saapuu.

edit: Ei näytä tuo avatar kuva vaihtuvan vaikka vaihoin sen tuonne asetuksiin nyky auton mukaiseksi.

Palde
22.04.2014, 14:14
Joo , ei ole "katulailliset" ! Eli jos huomataan katsastuksessa , niin poishan ne pitää purkaa !
Ainakin näi mun Suikkelista , eikä ollu ku 30 mm korotusta ...

sos
22.04.2014, 19:30
Joo , ei ole "katulailliset" ! Eli jos huomataan katsastuksessa , niin poishan ne pitää purkaa !
Ainakin näi mun Suikkelista , eikä ollu ku 30 mm korotusta ...

mikäs suikka johtusko kuitenki kokonaismassan pienuudesta?

Palde
24.04.2014, 09:27
mikäs suikka johtusko kuitenki kokonaismassan pienuudesta?

Samuraihan tuo oli ...ja omamassa jää alla 1500 kg ( ei onnistunut kasvattaa omamassaa panssareilla ja vinsseillä )

Vuonna yks´ja nakki onnistui omamassan kasvattaminen pätkä-Rockyssä , oli palkkihelmaa , karjarautaa , vissit ja panssarit ...meni noilla tuon maagisen 1500 kg ylitte .
Tosin jäi sitten korottamatta , kun tuli jousityypin muutos eteen :)
Mutta olis ollut mahdollista ...

sos
24.04.2014, 09:31
Samuraihan tuo oli ...ja omamassa jää alla 1500 kg ( ei onnistunut kasvattaa omamassaa panssareilla ja vinsseillä )

Vuonna yks´ja nakki onnistui omamassan kasvattaminen pätkä-Rockyssä , oli palkkihelmaa , karjarautaa , vissit ja panssarit ...meni noilla tuon maagisen 1500 kg ylitte .
Tosin jäi sitten korottamatta , kun tuli jousityypin muutos eteen :)
Mutta olis ollut mahdollista ...

johtusko siitä, että kokanaismassa taitaa olla 1380kg? oishan se hienoa, kun omamassa olis suurempi, ku kokonaismassa:)
tosin traktorissa meillä on, muttei tosin otteella sentään oma6020kg ja kononaismassa 6000kg:)

kawatus
24.04.2014, 10:01
Tommoset tein https://www.dropbox.com/s/fqai9nruiy7gzq1/2014-04-18%2014.16.18.jpg
30mm paksut ja halkasiaa olis tarkotus sorvata pienemmäksi ja sahata yhdeltä reunaa auki.
Se on aika tarkalla tuo omamassa, pitää tarkistaa ihan rekisteri otteesta.

kawatus
25.04.2014, 19:58
Kyllähän se niin näyttää olevan että pikku Grand vitarassa jää paino alle 1500 joten unohdetaan korin korotus.
Tietysti vois vaihtaa nuo vakio kumilätkät korin alla vähän jämäkämpiin kun näytti olevan aika lintassa.
Jos jollakin on tarvetta tuommosille nyloni koroke lätkille niin saa laittaa yv:tä.

Heguli
26.04.2014, 06:06
Hyvin voit laittaa ne alle, ketään ei oikesti asia kiinnosta. Jos joku (eli katsuri) jotain kyselee niin sanot vaihtaneesi vanhojen kumien tilalla uudet samanlaiset. Ja tällä kommentilla en kehota ketään rikkomaan lakia, kysymys on vain tuon lakipykälän tulkinnasta ;)

Palde
27.04.2014, 19:25
johtusko siitä, että kokanaismassa taitaa olla 1380kg? oishan se hienoa, kun omamassa olis suurempi, ku kokonaismassa:)
tosin traktorissa meillä on, muttei tosin otteella sentään oma6020kg ja kononaismassa 6000kg:)

TÄH ?

Johtui siis siitä kun OMAMASSA jäi asetuksen vaatiman 1500 kg alle > ei saa korottaa koria rungolta "laillisesti"...

Mutta taas Rockyyn asennettiin kiinteästi "riittävä" määrä panssaria ja karjarautaa/puskuria jotta saatiin muutoskatsastettua OMAMASSA otteelle tuon 1500 kg ylitte .
Mutta se onkin taas oma juttunsa ...

sos
28.04.2014, 15:28
TÄH ?

Johtui siis siitä kun OMAMASSA jäi asetuksen vaatiman 1500 kg alle > ei saa korottaa koria rungolta "laillisesti"...

Mutta taas Rockyyn asennettiin kiinteästi "riittävä" määrä panssaria ja karjarautaa/puskuria jotta saatiin muutoskatsastettua OMAMASSA otteelle tuon 1500 kg ylitte .
Mutta se onkin taas oma juttunsa ...

siis samuraissa ei onnistu omamassan nosto riittävästi, kun tulee vastaan kokonaismassa joka sekin alle 1500kg

kawatus
28.04.2014, 16:11
Muistanko oikeen että tehtaalla omamassa on punnittu esim tankki tyhjänä. Jos taas muutos katsastuksessa olis tankki täynnä niin sehän tekis jo puolet tavote painosta.
pitääpä varsin käydä tutulla romumiehellä vaakalla paljonko on todellinen paino.

sos
28.04.2014, 16:31
Muistanko oikeen että tehtaalla omamassa on punnittu esim tankki tyhjänä. Jos taas muutos katsastuksessa olis tankki täynnä niin sehän tekis jo puolet tavote painosta.
pitääpä varsin käydä tutulla romumiehellä vaakalla paljonko on todellinen paino.

harvemmin näissä otteessa oleva omamassa pitää paikkaansa, edes vakioissa.

-MaTTi-
02.05.2014, 01:45
Muistanko oikeen että tehtaalla omamassa on punnittu esim tankki tyhjänä. Et. Tankki täynnä punnitaan ilman kuljettajaa, 1.1.1995 jälkeen käyttöönotetuissa 90% täynnä ja 75 kg kuski kyydissä.

kawatus
02.05.2014, 08:38
Noh sitten muistelin moottorisahoja:p
Kuskistahan sais jo 20 kiloa lisää kans kun täytyyhän se nii mennä että oma massa on oman kuskin kans:rolleyes: