View Full Version : Pajeron (-89) etuperän irroitus???
Venttiseiska
11.04.2014, 23:52
Otsikkohan kertoo jo melkein kaiken tarpeellisen, mutta tarkempaa tietoa tarvitsisin mm.
-vetoakselit, irtoaako niistä laippaliitoksista vai onko purettava navat?
-paljonko painaa? Ettei ole perä sylissä lattialla ihmeissään. ;)
Kysymyksiä saattaa tulla lisää viikonlopun aikana, ma:na olis tarkoitus hakea tiheämmät perät! Vanhat (4.625) saattaa päätyä myyntiin, takaperästä vetoakseli ja/tai akselinlaippa kierossa emännän "driffailu&offailu"-harjoittelun jäljiltä...
luppakorva
12.04.2014, 09:46
Kyllä navat pitää irroittaa, ainakin osittain. Toinen vetari, eli keskipätkä vaatii todennäköisesti jonkinlaisen vetovasaran. Kuskin puoli irtoaa yleensä käsin reippaasti nykäisemällä. Jaksaa käsin nostella murikan.
Vai meinasitko vaihtaa akselin kuorineen? Sittenhän sitä keskipätkää ei tietty tarvitse irroitella.
Venttiseiska
12.04.2014, 10:24
Koko helahoito vaihtuu...
luppakorva
12.04.2014, 10:28
Sitten taitaa voida jättää apukuskin puolen navan paikoilleen ja irroittaa laipasta neljä pulttia. Jonkunlainen nosturi olis varmaan hyvä:).
Venttiseiska
13.04.2014, 09:36
Miten se Helevetin napa purkautuu???
Ei viitsisi ns mennä perse edellä puuhun ja todeta, että turhaa purkamista on tullu tehtyä!
Mitsubishi4wd.com-sivustolla oli ohjeita eri remontteihin, mutta sivut on ajettu alas...
Jartsa 74
13.04.2014, 10:23
Jos automaatti napalukot niin se napalukon kansi pois ja vetarin päästä lukkorengas, sen jälkeen vetari lähtee navasta.
Venttiseiska
20.04.2014, 12:09
Millanen se lukkorengas on, on menny viikko enempi ja vähempi takkuisasti!?
Takaperän kans meni aikaa enemmän kun tarpeeksi, mut onneks on sairauslomaa 31.7 asti, tosin 26.5 TYKS:in lisäkoilaukseen siinä menee jokunen päivä...
Nyt osais melkein silmät kiinni purkaa ja kasata takajarrut, kun 2:sta perästä ja osista rakenteli yhdet... Tosin ekalla kertaa meni automaattisäädöt väärille puolille, "muutaman" oluen vika! ;)
Pahempi ongelma meinasi tulla kardaaninlaipasta, pitkän jako on eri kun pätkän :mad: oli tehtaan jäljiltä kiinni pitkän perän mutteri, n.1,5m jatkovarsi ja hallitunkilla n.500kg:n nosto...
Vaikka ois manuaalist, niin sen vastinlevy on kiinnitettävä sen lukkorenkaan alle. Näin ainakin omassa Pajerossa, jossa noi neekerimallin nappikset (manuaaliset orginel).
Tuossa mallia; https://www.google.fi/search?q=lukkorengas&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=QrVTU8rpMqv-ygO0t4Fo&ved=0CDkQsAQ&biw=1262&bih=833#facrc=_&imgdii=_&imgrc=v3aRJHKbpi375M%253A%3BaC_vkQDtKKiu-M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kiertokanki.com%252Fver kkokauppa%252Fimages%252FTE20%252F41630.jpg%3Bhttp %253A%252F%252Fwww.kiertokanki.com%252Fverkkokaupp a%252Findex.php%253Fmain_page%253Dindex%2526cPath% 253D213_214_221_307%3B133%3B133 ....
Ja siis isompi ku ei oikeesta kuvaa nyt äkkiä löytynyt. Siin alkuperäsessä on ne päät viistetty ja mukavat ottaa irti.
Venttiseiska
20.04.2014, 14:30
Löytyihän se sieltä, kuivuneen vaseliinin seasta!
Nyt samalla vaivalla, kun auto on nosturilla ja itsellä on "luppoaikaa", napojen purku+puhdistus+uudelleen rasvaus...
Miten rasvarin rasva mahtais käyttäytyä noissa automaateissa, NGLI 00 tai 000-luokituksella oleva?
Tomppaa_
20.04.2014, 14:32
Se talvivassu on varmasti ainaki riittävän notkeeta.
Venttiseiska
20.04.2014, 21:50
Millä H**VETIN konstilla sen kuskinpuoleisen vetoakselin saa pois?
Apumiehen puolellahan on laippa, jossa on 4 pulttia, siitä (ainakin) aukeaa jotain???
Hautalintu
20.04.2014, 23:24
Millä H**VETIN konstilla sen kuskinpuoleisen vetoakselin saa pois?
Apumiehen puolellahan on laippa, jossa on 4 pulttia, siitä (ainakin) aukeaa jotain???
Eikö vetari irtoa navan vai perän päästä? Navan puolelta isolla ulosvetäjällä, perän päästä liukuvasaralla.. noilla lähtisin kokeilee noin ens hätään...
Millä H**VETIN konstilla sen kuskinpuoleisen vetoakselin saa pois?
Apumiehen puolellahan on laippa, jossa on 4 pulttia, siitä (ainakin) aukeaa jotain???
Kuskin puoletla kuppin voi jättää perään kii, kuhnan aukasee suojakumin. Sit kaivaa siit etureunasta sen lukkorenkaan (lankamallia) pois eest ja vetää ulos tripodin maljastaan.
Malja voi olla lukkorenkaalla perän sisältä kii, että saa irti sitten. Mut voi muistikin heittää ku en oo omasta tuota tarvinut irrotella edes. Kumien vaihdossa vaan tuost maljasta käyttänyt akselii irti. Vai olikohan muutne vaan niin tiukka se sisäpään lankalukko ettei ilman vääntämistä tuu ulos.
Tomppaa_
21.04.2014, 19:17
Se kuskin puoleinen vetari irtoo ku vääntää isolla meisselillä siitä perän ja murroksen ulkokuoren välistä. Eikä ole tiukka, semmonen terävä vääntö ni irtoo helposti.
Venttiseiska
22.04.2014, 13:46
Se kuskin puoleinen vetari irtoo ku vääntää isolla meisselillä siitä perän ja murroksen ulkokuoren välistä. Eikä ole tiukka, semmonen terävä vääntö ni irtoo helposti.
Ainoa "este" on etuperässä kiinni olevat kannakkeet...
Tomppaa_
22.04.2014, 18:14
Ei se mua ainakaan haitannu...
Venttiseiska
22.04.2014, 19:31
Ei se mua ainakaan haitannu...
Tarvii huomenna koittaa uudempi kerta.
Ja miettiä, millai sitä kuuluu kieputella, että sen saa pois paikoiltaan, raidetanko tarvinnee otta pois kokonaan...
Jartsa 74
22.04.2014, 19:58
Kyllä se etuperä tulee sieltä alas kun ottaa perän alapuolelta poikkipalkin pois, ja samalla lailla menee paikalleenkin raidetankoa irroittamatta.
Venttiseiska
23.04.2014, 10:38
Kyllä se etuperä tulee sieltä alas kun ottaa perän alapuolelta poikkipalkin pois, ja samalla lailla menee paikalleenkin raidetankoa irroittamatta.
OK!
Ja se palkki pitäis "tippua" alas, kun ne 4 pulttia on pois?
Tomppaa_
23.04.2014, 21:19
Vähän moskalla auttaa ni juu :)
Venttiseiska
23.04.2014, 22:29
Vähän moskalla auttaa ni juu :)
Selkis! Tarvii huomenna laittaa "hihat heilumaan", tänään tuli ns kiireisempää tekemistä kun naapurin mansikkatunnelin muovi (n. 12x110m!) meinas karata...
Venttiseiska
24.04.2014, 17:12
Onko sen vetoakselin/napalukon lukkorenkaan asennukseen jotain tiettyä "Kikka III:sta"?
Muuten alkais systeemit oleen kasassa...
Tomppaa_
24.04.2014, 18:25
Eipä siihen oikeestaan, pienellä meisselillä olen ite vääntäny sen sinne.
Onko sen vetoakselin/napalukon lukkorenkaan asennukseen jotain tiettyä "Kikka III:sta"?
Muuten alkais systeemit oleen kasassa...
Itse joko ruuvarilla tai sit hyvillä lukkorengaspihdeillä asentaen paikoilleen saanut... Kumpi löytynyt helpoiten, kun tallissa välillä hukassa joku työkalu ja silti näkösällä...
Eipä siihen oikeestaan, pienellä meisselillä olen ite vääntäny sen sinne.
Oon uhrannu yhdet levittävät lukkorengaspihdit tuohon hommaan, kärjistä ne piikit pois ja leukojen ulkoreunoihin viilalla urat, aika hyvin onnistuu.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Pihdit-ja-Sakset/Lukkorengaspihdit-sarja-12170/
Jollain tämän kaltaisillahan ne oikeasti kuuluis asentaa http://www.protools.fi/merkeittain/knipex/knipex-4510-170mm-lukkorengaspihti-lattapaa.html
Mut yleisemmin tosiaan taidetaan asentaa muilla konsteilla kun ei tuollaisia satu joka tallilla olemaan. Vaihdelaatikko remontissa tuollaiset ovat aika hyvät, ainakin pajeron laatikkorempassa.
Venttiseiska
24.04.2014, 20:42
Jollain tämän kaltaisillahan ne oikeasti kuuluis asentaa http://www.protools.fi/merkeittain/knipex/knipex-4510-170mm-lukkorengaspihti-lattapaa.html
Mut yleisemmin tosiaan taidetaan asentaa muilla konsteilla kun ei tuollaisia satu joka tallilla olemaan. Vaihdelaatikko remontissa tuollaiset ovat aika hyvät, ainakin pajeron laatikkorempassa.
Niin varmaan kuuluis, mut ei tota hintaa viitsi kärsiä jos kerran sattuu tarviin!
Vaikuttaako se, onko auto nosturilla vai pyörillään jotain sen lukkorenkaan asennuksen "helppouteen"???
Tossa saunassa ollessa tuli sellanen ajatus mieleen, et teoriassa vetoakselinpään pitäis tulla ulospäin, kun on pyörillään...
Tomppaa_
25.04.2014, 18:48
No periaatteessa pyörillään jos on niin se vetari työntää vähän enemmän itteään ulospäin eli saattaa se vähän helpottaa..
Venttiseiska
25.04.2014, 18:56
Jätin sen prikan pois sieltä lukkorenkaan takaa, tuskinpa sen puuttuminen mitään hajottaa?
Jossain etuakselilla on jotain kipua, raidepään joutu ruuvaan ihan pohjaan vaikka vanhassa oli n.5mm kierrettä näkyvillä...
Onkohan se rikka navan takana väärinpäin, jos akseli ei yllä tarpeeksi ulos.
Venttiseiska
26.04.2014, 10:04
Onkohan se rikka navan takana väärinpäin, jos akseli ei yllä tarpeeksi ulos.
Siis mikä prikka???
Jos käytit vetaria navasta irti niin siellä välissä on muutaman millin paksuinen rikka jonka pitää olla oikeinpäin.
Venttiseiska
26.04.2014, 10:38
Jos käytit vetaria navasta irti niin siellä välissä on muutaman millin paksuinen rikka jonka pitää olla oikeinpäin.
Ihan samoin päin laitoin, mitä olikin.
Onko sen vetoakselin/napalukon lukkorenkaan asennukseen jotain tiettyä "Kikka III:sta"?
Muuten alkais systeemit oleen kasassa...
Ei oo koko lukko rengasta ollu muutamaan vuoteen paikoillaan..
Ite kans aina poistanu ne lukorenkaat korotuksen yhteydessä, ettei ne sit ainakaan ota vastaan ulosjoustoissa ja irtoile omia aikojaan.
Venttiseiska
29.04.2014, 16:45
Jossain etuakselilla on jotain kipua, raidepään joutu ruuvaan ihan pohjaan vaikka vanhassa oli n.5mm kierrettä näkyvillä...
Syyllinen haritukseen selvisi!
Oikeasta navasta oli vääntynyt sivusuunnassa ja mennyt kieroon se varsi, johon raidepää kiinnittyy... :eek::eek::eek:
Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun Satakunnan pelastuslaitoksen Huittisten aseman porukka laittaa "yksykkösen" vinssin kiinni mun autoon!!!
Ne onnistu hajottamaan: apusimpukan, oik. sisemmän raidepään ja navan...
Huomenna vaihdan navan ja otan molemmista samalla kuvat, niin on todistusaineistoa
Venttiseiska
30.04.2014, 14:23
Vasemmalla on "uusvanha"napa ja oikea on palolaitoksen "tuhoama...
http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/Ruostetta...+-%28/Etunapa/S6300531.JPG/_smaller.jpg
Miten niin haritus lisääntyi hinauksesta?http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/Ruostetta...+-%28/Etunapa/S6300532.JPG/_smaller.jpg
Tota kieroon menoa en ymmärrä...http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/Ruostetta...+-%28/Etunapa/S6300533.JPG/_smaller.jpg
Hämääkö kuva vai onko oikean puoleisessa olkaakselinlinja vino, eli ylä ja alapallon kiinnitys pite eri linjassa.
Venttiseiska
30.04.2014, 17:23
Hämääkö kuva vai onko oikean puoleisessa olkaakselinlinja vino, eli ylä ja alapallon kiinnitys pite eri linjassa.
Saattaa sekin olla! Eipä tullut katsottua...
Tomppaa_
30.04.2014, 18:33
Muistahhan pistää jykevästi kuparia tai amuliinia jarrusatulan liukutappeihin ;)
Venttiseiska
30.04.2014, 19:01
Muistahhan pistää jykevästi kuparia tai amuliinia jarrusatulan liukutappeihin ;)
MoS2-vasua...