View Full Version : jeep wj 6.5''korotus
Elikkäs onko kellään kokemusta kyseisestä korotuksesta et onko minkä lainen ajettavuus ja muutenkin konemuksia??
Oon kans omaan grändiin miettinyt korotussarjaa... Mut tolla 6,5" korotuksella taitaa käydä samalla lailla kuin XJ:llä, et lyhyet tukivarret menee niin jäätävään kulmaan et maasto-ominaisuudet ja ajettavuus kärsii huolella... :confused:
Oon kans omaan grändiin miettinyt korotussarjaa... Mut tolla 6,5" korotuksella taitaa käydä samalla lailla kuin XJ:llä, et lyhyet tukivarret menee niin jäätävään kulmaan et maasto-ominaisuudet ja ajettavuus kärsii huolella... :confused:
Ei kai kukaan täyspäinen voi ajatella omilla tukivarsilla tommosta korotusta ? Hommataan porukalla sarja ja mie ainakin voin tehä ite omat kuhan saa paperit :-)
http://www.ironrockoffroad.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=IR-W6CPK
mää meinasin tällästä sarjaa joss tulis tukivarret mukana ja ei toi kovin pahan hintanen ole euroissa ja jos useampi tilais niin sais postit varmaan halvemmalla
Mites tuommonen korotus leimataan, max 75mm --> 6.5"/165mm? Vai meinattiinko ajettavuudella jotain muuta ajettavuutta kuin yleisillä teillä ajelua?:rolleyes:
http://www.ironrockoffroad.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=IR-W6CPK
mää meinasin tällästä sarjaa joss tulis tukivarret mukana ja ei toi kovin pahan hintanen ole euroissa ja jos useampi tilais niin sais postit varmaan halvemmalla
No ei ainakaan Ironrockoffroadin sarjaa. Tuo etupään tukivarsiviritelmä on vähintäänkin paska. Ylipäätään ongelma lähes kaikissa pitkissä tukivarsissa on se, että ne on radius arm tyyliset (eli siis vastaava kuin jakarit Toyotoissa yms.), eikä enää nelilinkki -> ajettavuus ja alustan käytös huononee. Jos kaipaa parannusta, niin ostaa vaikka JK:n etutukivarret mitkä on n.15cm pidemmät kuin alkuperäiset, tekee niille korinpuoleiset kiinnikkeet ja kovaa ajoa. Takana sitten vaikka joku paketti missä on neljä pitkää tukivartta.
Ja mihin helvettiin tarvitsee 6.5" korotettua alustaa, ja millä sen leimaa? Ensinnäkin korotusta on liikaa Suomen lainsäädäntöön nähden, ja toisekseen WJ:hin tarvitsee TÜV- hyväksytyt vieterit. Niitä ei ole monia, ja pisimmätkin taitaa olla 100mm korottavia. Tuo 75-100mm muutenkin on ihan riittäävästi, loppu tila tehdään peltiä leikkaamaalla ja liimaamalla. Miksi tehdä autosta kiikkerä paska, kun sen voi pitää maltillisemmalla korotuksella paljon parempana ajaa, alustan paremmin toimivana, ja metsässä käytännössä ihan yhtä pätevänä etenemään..
bj45lava
07.04.2014, 19:13
Eihän toi oo edes korkea noissa kuvissa ja jos se ihan oikeesti joustaa, niin miksei tota vois laittaa. On sitä ennenkin leimattu 6" sarjoja. Kaikkea ei kannata kertoa leimalla, vaan antaa ukkojen ite huitoa mittanauhoinensa ja kertoa mitä pitäis tehä, jos ylipäätään mitään.
Tohon laitteeseen kun on se rälläkällä tilan tekeminen esim 35 kumeille aika vaikeaa ilman reilua korotusta. Ja noita muutaman tuuman pilipalisarjoja voi sit harkita jos ajelet vaan tiellä
Kyllähän siitä voi hyvän ajettavan tehdä, kaikki on kiinni siitä miten toteutetaan. Aika lailla kivikkoon ajettaviksi monet jenkkiläisten korotussatsit on suunniteltu, joten joustovaroja yleensä on. Tosin ne halvimmat sarjat kannattaa yleensä jättää suosiolla väliin, joko puuttuu osia tai on vain huonosti suunniteltuja.
Jos itse tekee, niin miksipä ei. Jonkun pitäisi ostaa satsi että saa paperit tukivarsille, voihan sitä sen jälkeen leimauttaa sitten niillä papruilla kun tekee samannäköiset varret (matskut vain äkkiä maksaa, jos haluaa oikeasti toimivan ja joustavan alustan missä on flex jointit, säädettävät varret yms..). Kaikkea ei tartte leimalla tietenkään kertoa, mutta siitä ei oikein mihinkään pääse että vietereissä täytyy tuon ikäiseen olla ne TÜV- hyväksynnät, ja se konttoreillakin aika hyvin tiedetään.
Tässä vaikka esimerkkiä millaisen tuollaisesta WJ:stä voisi rakentaa ihan "bolt-on" osilla, olisihan se mukava Suomessakin näitä nähdä :)
http://www.jeepforum.com/forum/f197/project-yeti-abominable-wj-1125665/
Kyllähän siitä voi hyvän ajettavan tehdä, kaikki on kiinni siitä miten toteutetaan. Aika lailla kivikkoon ajettaviksi monet jenkkiläisten korotussatsit on suunniteltu, joten joustovaroja yleensä on. Tosin ne halvimmat sarjat kannattaa yleensä jättää suosiolla väliin, joko puuttuu osia tai on vain huonosti suunniteltuja.
Jos itse tekee, niin miksipä ei. Jonkun pitäisi ostaa satsi että saa paperit tukivarsille, voihan sitä sen jälkeen leimauttaa sitten niillä papruilla kun tekee samannäköiset varret (matskut vain äkkiä maksaa, jos haluaa oikeasti toimivan ja joustavan alustan missä on flex jointit, säädettävät varret yms..). Kaikkea ei tartte leimalla tietenkään kertoa, mutta siitä ei oikein mihinkään pääse että vietereissä täytyy tuon ikäiseen olla ne TÜV- hyväksynnät, ja se konttoreillakin aika hyvin tiedetään.
Tässä vaikka esimerkkiä millaisen tuollaisesta WJ:stä voisi rakentaa ihan "bolt-on" osilla, olisihan se mukava Suomessakin näitä nähdä :)
http://www.jeepforum.com/forum/f197/project-yeti-abominable-wj-1125665/
onhan tuossakin kyseisessä valkoisessa jeepissä edessä se kolmio tukivarsi toisella puolen et et hyvinhän tuokin joustaa..
onko tietoa et mikä merkki olisi paras kun on tullut etittyä melko paljon jo nuita mut rough countryllä näkys olevan 4" korotuksella kaikki uudet tukivarret ja nippelit ja nappelit pärjäähän sitä niiläkin jo..
eiks se parhaiten onnistu jos haluu hyvän niin tilaa tollasen ja sit tilaa erikseen ne jouset ja iskarit..ois ne sääjettävät tukivarret..
http://www.ebay.com/itm/Rough-Country-99-04-WJ-Jeep-Grand-Cherokee-Long-Arm-Upgrade-Kit-909-0-/230970215572?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item35c6e5cc94
tai sit tilaa tollasen niin on kaikki samassa mut tää on vain 4 tuuman korotus
http://www.roughcountry.com/jeep-suspension-lift-kit-908-20.html
Itellä 2 tuuman korotus ja omasta mielest ihan maksimi vakio tukivarsil, mite nois isommis korotuksis kardaanikulmat pelaa ?
onhan tuossakin kyseisessä valkoisessa jeepissä edessä se kolmio tukivarsi toisella puolen et et hyvinhän tuokin joustaa..
onko tietoa et mikä merkki olisi paras kun on tullut etittyä melko paljon jo nuita mut rough countryllä näkys olevan 4" korotuksella kaikki uudet tukivarret ja nippelit ja nappelit pärjäähän sitä niiläkin jo..
Kolmiotukivarsi edessä? No ei varmasti ole. Siellä voi olla radius- arm tyyppinen ratkaisu missä on alatukivarresta joko toisella tai molemmilla puolilla (veikkaan, että vain yhdellä) viisto ylätukivarsi - kuten on siinä IRO:n paketissakin. EI tuolla jakarialustalla ole joustojen suhteen mitään ongelmaa, kunhan on flex jointit toisessa päässä, mutta alustan toimivuus verrattuna nelilinkkiin ei ole yhtä hyvä.
Ja tuossa IRO:n paketissa toi ylätukivarsiviritelmä alatukivarresta on ihan yksinkertaisesti paska. Mitä on jenkkifoorumeilta katsellut niin niitä on hajonnut todella paljon, ja on muitakin ongelmia. En suosittele. Radius arm:seilla ylätukivarressa olevalla kierteellä säädettävä pinioni/ casterkulma on paljon toimivampi ja kestävämpi ratkaisu.
eiks se parhaiten onnistu jos haluu hyvän niin tilaa tollasen ja sit tilaa erikseen ne jouset ja iskarit..ois ne sääjettävät tukivarret..
[URL]http://www.ebay.com/itm/Rough-Country-99-04-WJ-Jeep-Grand-Cherokee-Long-Arm-Upgrade-Kit-909-0-/230970215572?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item35c6e5cc94[/URL
Ota upgrade- paketti + siihen uusi säädettävä etu- ja takapanhardi, sun muuta mahdollista tarvittavaa pikkukilkettä. Kun kuitenkin tuon ikäisessä kysytään niitä jousein TÜV- todistuksia katsastuksessa, niin melkeinpä pakosti sinulla ne on oltava -> joudut ostamaan vieterit mistä ko. hyväksynnät löytyy. Niitä valmistajia ei montaa ole.
Itellä 2 tuuman korotus ja omasta mielest ihan maksimi vakio tukivarsil, mite nois isommis korotuksis kardaanikulmat pelaa ?
Miten olisi säädettävät tukivarret? Vakio tukivarsilla jo 2" korotuksella on kulmat vituillaan.. ;) Säädettävillä lyhyillä tukivarsilla pärjää vielä jonnekin 3-4" hujakoille asti, tosin 4" korotuksella lyhyillä varsilla kulmat on jo jyrkät. Itse laittaisin yli 3" korotuksilla joko pidemmät tukivarret, tai sitten akseleista tukivarsien kiinnikkeet irti ja niiden nosto ~50mm ylemmäs niin saa tukivarret takaisin lähes vaakasuoraan.
tai sitten akseleista tukivarsien kiinnikkeet irti ja niiden nosto ~50mm ylemmäs niin saa tukivarret takaisin lähes vaakasuoraan.
Nyt kutittaa päätä. : )
Ai niin, nehän Jeepit aina katollaan...
Vaan asiaan, eli kysymykseen: Onko nuo säädettävät tukarit ihan ookoo lain puolesta?
On lailliset ja sallitut.
Eikös tuo tukivarsien kiinnityspisteiden nosto ole ihan itsestäänselvä juttu; kototat alustaa, tukivarret on jyrkemmässä kulmassa. Siirrät tukivarsien kiinnityspisteitä akselilla ylemmäs, niin tukivarret on taas lähempänä vaakasuoraa kuten pitäisi :)
eiks se parhaiten onnistu jos haluu hyvän niin tilaa tollasen ja sit tilaa erikseen ne jouset ja iskarit..ois ne sääjettävät tukivarret..
http://www.ebay.com/itm/Rough-Country-99-04-WJ-Jeep-Grand-Cherokee-Long-Arm-Upgrade-Kit-909-0-/230970215572?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item35c6e5cc94
tai sit tilaa tollasen niin on kaikki samassa mut tää on vain 4 tuuman korotus
http://www.roughcountry.com/jeep-suspension-lift-kit-908-20.html
elikkäs pärjää vissiin aika hyvin kun tilaa tän roughcountry paketin missä olis nää 4 tuuman jouset mukana ja sääjettävä pandhardi tanko myös ja ja nämä lasku kiinikkeet nuille tukivarsille ja luulakseni nämä on sit lailiset suomen tielle..
elikkäs pärjää vissiin aika hyvin kun tilaa tän roughcountry paketin missä olis nää 4 tuuman jouset mukana ja sääjettävä pandhardi tanko myös ja ja nämä lasku kiinikkeet nuille tukivarsille ja luulakseni nämä on sit lailiset suomen tielle..
No kun ei ne jouset ole lailliset Suomen teille, koska niistä puuttuu se TÜV- hyväksyntä. Jos löydät EU- alueelta putiikin joka on ne vieterit hyväksyttänyt WJ:hin, ja toimittaa ne TÜV- todistukset niin sitten kyllä. Tarkkaa päivämäärää en muista, mutta 1998-> uudemmat tarvitsee TÜV- todistuksen, vanhemmat ei.
Itse alustasarja muuten on laillinen, mutta jouset ei. Tukivarsien kiinnikkeitä EI tarvitse muuttaa akseleilla, kun laittaa pitkät tukivarret. Ajaa saman asian kuin lyhyillä tukivarsilla korvakkeiden "korotus" akselilla; tukivarren pituus kasvaa -> tukivarren kulma loivenee (ja joustovarat kasvaa siinä sivussa, olettaen että iskarien pituus riittää).
Siirrät tukivarsien kiinnityspisteitä akselilla ylemmäs
Joo, en osannut lukea sanaa "akseleista". Sorry.
Miten olisi säädettävät tukivarret? Vakio tukivarsilla jo 2" korotuksella on kulmat vituillaan.. ;) Säädettävillä lyhyillä tukivarsilla pärjää vielä jonnekin 3-4" hujakoille asti, tosin 4" korotuksella lyhyillä varsilla kulmat on jo jyrkät. Itse laittaisin yli 3" korotuksilla joko pidemmät tukivarret, tai sitten akseleista tukivarsien kiinnikkeet irti ja niiden nosto ~50mm ylemmäs niin saa tukivarret takaisin lähes vaakasuoraan.
Liekkö noissa säädettävissä tukivarsissa jotkuu täyspäiset puslat noitten jeepin omien tilalle ? ja kai nekin pitäs olla hyväksyttyi ? ei mahu tän vuuen putjettiin
Liekkö noissa säädettävissä tukivarsissa jotkuu täyspäiset puslat noitten jeepin omien tilalle ? ja kai nekin pitäs olla hyväksyttyi ? ei mahu tän vuuen putjettiin
Ei tarvitse olla mitään e- hyväksyntää tjsp., riittää kun on tehdastekoiset ja kyseiseen automalliin tarkoitetut (tai toisesta autosta, jos akselimassat on samat tai suuremmat).
Säädettäviä varsia on sekä tavallisilla kumipuslilla, uretaanipuslilla, että flexjointeilla (joita on myös muutamaa eri versiota). Ihan sen mukaan mikä on budjetti ja mitä haluaa.
Mahtaako kellään olla kokemuksia noista zone 4"korotus sarjasta ? Et onko miten kestävä? Merkki on kyl vähän outo mut ei hintakaan ole paha..