View Full Version : Jakolaatikossa pieni halkeama->vuotaa
shishkebab
03.04.2014, 14:11
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Koitin hakua käyttää mutta en löytänyt vastausta ongelmaani.
Elikkäs vaihdoin automatin ja jakolaatikon öljyt. Uutta kuparitiivistettä ei ollut jakolaatikkoon joten päätin fiksuna miehenä kiristää tyhjennys proppua kovempaa kiinni... Niinhän siinä sitten kävi että propun alapuolelta jakolaatikon kuori halkesi hieman ja nyt vuotaa öljyä siitä saumasta. Halkeama ei ole kovin suuri mutta riittävä tahrimaan parkkipaikkojen asfaltit öljyllä. (naapureita vituttaa) Milläköhän tuon pystyisi korjaamaan? Itsellä ei ole kuin valovirtamigi ja siihen en usko että purisi laatikon kuoreen? Joten milläköhän tuon saisi hitsattua/juotettua tms??? Uutta jakolaatikkoa en viitsisi lähteä metsästämään... Auto on -98 pajero 2.8D ja superselect laatikko.
hazzinen
03.04.2014, 14:16
vissii alumiittiä se kuori? jos on niin alumiittipuikolla hitsaus, voi myös kunnolla putsattuna kestää jollahii kemiallisella metallilla paikaten.
suikasta korjasin kemiallisella metallilla ja hyvin on pitäny, sulla ongelmana että pinnat pitäis saada puhtaaks, eli öljyt pitäis laskea pois ennen paikkaamista
shishkebab
03.04.2014, 14:51
Oiskohan ihan alumiinia vai jotain ihmeellistä kiinanalumiiniseosta?!?
EDIT:Ai kirjotitkin alumiittiä. Ihan uusi aine meikäläiselle. Mistäköhän mahtaisi löytyä moisia puikkoja? Ihan korjaamoilta?
Vähän skeptinen ton kemiallisen metallin kanssa, mutta pitänee kokeilla. Asetoni puhdistus ja karhennus hiekkapaperilla on varmaan parhaat keinot saada sitä pysymään?
Oiskohan ihan alumiinia vai jotain ihmeellistä kiinanalumiiniseosta?!?
EDIT:Ai kirjotitkin alumiittiä. Ihan uusi aine meikäläiselle. Mistäköhän mahtaisi löytyä moisia puikkoja? Ihan korjaamoilta?
Vähän skeptinen ton kemiallisen metallin kanssa, mutta pitänee kokeilla. Asetoni puhdistus ja karhennus hiekkapaperilla on varmaan parhaat keinot saada sitä pysymään?
poikasena mopon lohkon onnistuneesti paikannut kemiallisella, ..
Alumiitti = alumiini , uskoisin?
ja jollain rasvanpoistolla, bräckcleanilla tms pesu, useampaan kertaan, ja teräsharjalla mielellään puhistusta.
Joskus 8-9 v takaperin kardaanin pultit karkasivat ja laippa iski tojosta etuvedon kytkentähaarukan rasian lootan kyljestä irti. Näytin kappaletta tutulle metallimiehelle, mutta ainakaan se ei uskaltanut lähteä hitsailemaan. Liimailin käikäleen kasaan ja hyvin on kestänyt.
hazzinen
03.04.2014, 16:14
no alumiiniahaa mie meinasin, ollaampas sitä ny nokkelina. =0)##
Hitsaamalla onnistuu.mut tee niist alupuikoist vaikka vaatehenkareita.
Pitää vaan saada iha puhtaaks ja se voi aiheuttaa ongelmaa, eikä se materiaali.
shishkebab
03.04.2014, 19:46
Noniin, eli jonkin sortin alumiiniahan se sitten on! :)
Nyt on kolme vaihtoehtoa tullut: Hitsaus normilangalla, hitsaus alumiinilangalla ja kemiallinen metalli.
Haluisin siitä pysyvän korjauksen joten tuo hitsaaminen kuulostais fiksuimmalta. Mutta pystyykö tosiaan puhdistuksen jälkeen hitsaamaan normaali langalla? Pelkään että joko se ei tartu tai sitten sulatan isomman reijän laatikon kylkeen...kerran kyllä hitsattiin kaverin punton kytkimenhaarukkaa aika reilulla kädellä ja se ei kyllä patarautaa ollut...
Eli mahdollismman puhtaaks ja normi langalla vaan? Kukaan ei ainakaan kertonut epäonnistuneensa tälläisessä korjauksessa?
EDIT: TJL taitaa olla alan miehiä kun erikoishitsauspalvelua tarjoat? Siihen ainakin nyt sitten luetetaan! :)
Noniin, eli jonkin sortin alumiiniahan se sitten on! :)
Nyt on kolme vaihtoehtoa tullut: Hitsaus normilangalla, hitsaus alumiinilangalla ja kemiallinen metalli.
Haluisin siitä pysyvän korjauksen joten tuo hitsaaminen kuulostais fiksuimmalta. Mutta pystyykö tosiaan puhdistuksen jälkeen hitsaamaan normaali langalla? Pelkään että joko se ei tartu tai sitten sulatan isomman reijän laatikon kylkeen...kerran kyllä hitsattiin kaverin punton kytkimenhaarukkaa aika reilulla kädellä ja se ei kyllä patarautaa ollut...
Eli mahdollismman puhtaaks ja normi langalla vaan? Kukaan ei ainakaan kertonut epäonnistuneensa tälläisessä korjauksessa?
Jos normilangalla tarkoitat teräkselle tarkoitettua lankaa, niin ei todellakaan onnistu alumiinin hitsaus sillä.
Alupuikolla, migillä alumiinilangalla tai tigillä vois onnistua. Tig varmasti paras vaihtoehto.
shishkebab
03.04.2014, 20:05
Juurikin teräkselle tarkoitettua lankaa löytyy tallista. Ei siis onnistu.
Onko kokemuksia tälläisestä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/781000/Techno-weld-alumiininhitsauspuikot-10kpl
Pakkasen rikkoman kupariputken oon tutulla juottanut jollain vastaavanlaisella kaasupolttimon kanssa mutta mitenköhän kävis jakolaatikon möhkäleeseen kaasuliekki?
oikeasti se aluvaluosan riittävän puhtaaksi hitsaamista varten saaminen on todellä kovan työn takana jakista purkamatta, se saattaa jäädä aina johki huokoseen öljyä ja sitte vuotaa siitä hitsauksen jälkeenkin, tosin puikko antaa enemmän anteeksi noita kun tig...
http://static1.motonet.fi/img/6/602651/500/602651.jpg
audien aluöljypohjia on kylän kölvit onnistuneesti paikkailleet kemiallisen metallin sijaan tuolla plastic paddingin (ja vastaavilla nimekkämmilä) vuodonkorjaus töhnillä, hyvin kun cleanerillä putsaa ja heti täyttää niin on pitänyt jopa peukalon pään kokoisen irroneen palasen vuosia vag moottorin pohjassa, on vaan tosi vähä työaikaa ton kanssa mutta hyvät esityöt niin näkyy pelaavan, samaisella korjattiin kirvesmatkojen bussin kytkintehostimen haljennut venttiilikin "tilapäisesti" että matka pääsi jatkumaan ja samalla tilapäisellä se auto tiemmä vieläkin...
kemiaaliselle ääni täältä, jos vuotaa sen jälkeen niin saa naputettua poiskin, toisin ku menee sinne itse törkkimään puikolla tai langalla, laatikko öljyt ulos ja puhtaaks se loota ja sitte metallit pintaan ja varuiks ei kiristele kylän isommailla räikällä sitä proppua :)
oikeasti se aluvaluosan riittävän puhtaaksi hitsaamista varten saaminen on todellä kovan työn takana jakista purkamatta, se saattaa jäädä aina johki huokoseen öljyä ja sitte vuotaa siitä hitsauksen jälkeenkin, tosin puikko antaa enemmän anteeksi noita kun tig...
http://static1.motonet.fi/img/6/602651/500/602651.jpg
audien aluöljypohjia on kylän kölvit onnistuneesti paikkailleet kemiallisen metallin sijaan tuolla plastic paddingin (ja vastaavilla nimekkämmilä) vuodonkorjaus töhnillä, hyvin kun cleanerillä putsaa ja heti täyttää niin on pitänyt jopa peukalon pään kokoisen irroneen palasen vuosia vag moottorin pohjassa, on vaan tosi vähä työaikaa ton kanssa mutta hyvät esityöt niin näkyy pelaavan, samaisella korjattiin kirvesmatkojen kytkintehostimen haljennut venttiilikin "tilapäisesti" että matka pääsi jatkumaan ja samalla tilapäisellä se auto tiemmä vieläkin...
Aluöljypohjia armottoman putsauksen jälkeen on tuollaisella korjattu, ja toimii. Öljypohjaan pitää joskus paikallaan korjatessa sipaista silikoonia halkeamaan että loppuu öljyn valuminen, sen jälkeen Bräkleen ja Kemisk Metall...
Pari viikkoa sitten puhki hankautuneen manuaalilaatikon henkilöautosta kemiallisella metallilla paikanneena suosittelen liimaamista. Öljyt vaan pois ja jos auto ei oo joka päiväsessä ajossa ni ootella vaikka ettei sitä öljyä valu enää sieltä yhtään. Kunnon puhistus ja metallit niskaan.
Omassa tapauksessa sieltä valu kokoajan vähän öljyäkin, mutta hyvin pitää.
Isällä moottoripyörän alakerrasta lohjennu palanen paikattu kemiallisella reilu 5V sitten, hyvin kestäny, eikä vuoda.
Väitän että hitsaamalla siinä on suurempi todennäkösyys että jää vuotamaan, joudut purkamaan muttereiks sen laatikon ja muutaki damagea syntyy helposti. Kokeile nyt ihmeessä sitä kympin vaihtoehtoa ja sitten vasta alota viikon savotta.
Samppa79
04.04.2014, 07:37
Minusta kannattaa harkita noita halpoja "kemiallisia metalleja". Parhaat kokemukset on sellaisesta muovailuvaha-tyyppisestä tuotteesta. Merkkiä en muista mutta jotakin laadukkaampaa teollisuus tuotetta se oli. Sellainen muoviputkilo jossa valmis jööti sisällä. Siitä sitten sopiva pätkä joka pyöritellään sormien välissä sekaisin ja painellaan kohteeasseen. Paikkasin sillä valopetroolilämmittimen kohokammion ja hyvin toimi, jotakin kevytvalua se oli.
Samppa79
04.04.2014, 07:46
Jos sen haluaa purkaa niin hyviä kokemuksia on myös noista technoweld puikoista joita kaasutoholla sulatellaan. Hommasin vuosia sitten ruohonleikkurin joka oli ajettu kiveen niin että perässä oli reikä. Se on jotakin alumiinivalua ja vaseliinin tapaiset rasvat siellä sisällä, puhdistaminen erittäin vaikeaa. Työkaveri juotteli sen osittain technoweldillä ja osittain hitsaili tigillä. Ajossa se on ollut siitä saakka.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/781000/Techno-weld-alumiininhitsauspuikot-10kpl
hakoteilla
04.04.2014, 08:25
Jos se nyt kuitenkin pitää ottaa irti putsaamista varten, samalla vaivalla kantaa lootan johonkin mestaan, jossa se hitsataan tigillä. Tai niin mä tekisin.
shishkebab
04.04.2014, 08:46
Kiitos vastauksista!
Voishan sitä yrittää ensin technoweldiä sulatella siihen ja sitten perään kemiallista metallia....
Samppa79
04.04.2014, 09:08
Jos se ongelma on ainoastaan vuoto, niin entäs jos putsaa paikan tentulla ja pyyhkäsee päälle kunnos kerroksen sikamössöä? Tää nyt on varmasti halvin ja helpoin konsti kokeilla :D
Mega metalin valmistama, tai ainakin myymä, ns.metallli on rahanssa väärtiä kamaaa.
Kuuklettelin hetken ja kotisivut ei ole näköjään toiminnnassa.
Itse olen korjannut onnistuneesti mm. bensatankkia kyseiselllä muovailuvahalla, autojen kansia on ko. kamalla korjattu.
Tuota tuotetta saattaa olla vielä jollain jäleeenmyyjillä hyllyssä.
vekkipappa
04.04.2014, 09:50
Kemialliselle ääni täältä myös. Bmw.n autolaatikon öljypohjan paikkasin 2 komponentti kemiallisella metallilla ilman että ees öljyjä päästi pois eli siis kiireellä tunkin nokassa ennenkuin kaikki öljyt valuu maahan. Asetonilla pyyhkäisin rätillä puhtaaks ja heti toisesta sormesta kemialliset reikään ennenkuin öljy valui. Kuivuttuaan vie pieni karhennus santapaperilla ja uusi isompi kerros päälle ja lopuis sikaflexiä tms. Ite en henkilökohtaisesti tykkää siitä valmispötköstä kun on jähmeämpää levittää eikä heti tartu kunnolla kuin taasen 2k kemiallinen litku
-Jarkko-
04.04.2014, 11:27
Mopojen ja moottoripyörien alumiini/magnesiumseos lohkoja ja erilaisia koppia on joskus liimailtu kaksikomponentti epoksilla, luulisi kestävän jakolaatikossakin...
Tuolla ainakin jotain vaihtoehtoja.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2316109/araldite-2000-liimat
Jos laatikon kuori on tarpeeks paksu niin halkeaman molemmin puolin naputtelee pistepuikolla vieriviereen pisteitä niin lakkaa vuotamasta. Ei tarvii varmaan muuta jos ei oo painetta takana. Auttaa hitsaamisessakin jos on öljy takana. Sulkee poreen ensin ettei ölppää valu kokoajan ja hitsiä perään. Toimii ainakin hytikka sylinterin päätyihin.
Jos laatikon kuori on tarpeeks paksu niin halkeaman molemmin puolin naputtelee pistepuikolla vieriviereen pisteitä niin lakkaa vuotamasta. Ei tarvii varmaan muuta jos ei oo painetta takana. Auttaa hitsaamisessakin jos on öljy takana. Sulkee poreen ensin ettei ölppää valu kokoajan ja hitsiä perään. Toimii ainakin hytikka sylinterin päätyihin.
Hetkellisesti hydraulisylinterissä...
Tomppaa_
04.04.2014, 16:21
Tuu käymään kellokoskella ni täräytetään tigillä railo umpeen.. Tais olla aika hyvällä kohilla se roppu että pääsee auton alla hitsaamaan.
Suurin ongelma on se että vaikka laskee öljyt pois ja sitten alkaa hitsaa niin todennäköisesti tunkee öljyy saumaa.
Ilmeisesti kuitenkin et haluis irrottaa jakista? Varsinkin kun lämpenee niin uskon et alkaa tulee hitsatessa ongelmaa, varsinkin jos hitsattava kohta on laatikon alapuolella mihin jää kuitenkin öljy, siis jos yrittää paikallaan autossa hitsata.voi olla että onnistuukin.mutta jos irti otat ni sillon korjaantuu 100 varmasti.
Sinuna unohtaisin ne tecnoweldit ja puikot yms, yhtä tarkkoi nekin siitä öljystä on. Ja vähän epäilen että jos ekaa kertaa sillä alupuikolla koittaa ni ei se vuoto ainakaa vähene :)
sillon ainaki onnistuu jos otat laatikon irti, tuot s3n mulle riksuu ni hitsaan sen sulle samaan rahaan mitä se kemiallinen metalli maksaa.
helmapelti
04.04.2014, 18:30
Jos laatikon kuori on tarpeeks paksu niin halkeaman molemmin puolin naputtelee pistepuikolla vieriviereen pisteitä niin lakkaa vuotamasta. Ei tarvii varmaan muuta jos ei oo painetta takana. Auttaa hitsaamisessakin jos on öljy takana. Sulkee poreen ensin ettei ölppää valu kokoajan ja hitsiä perään. Toimii ainakin hytikka sylinterin päätyihin.
Kuullostaa hyvältä, öljyt pois, naputtelee railon, karhentaa, puhdistaa ja liimaa jollain. Sit tietty auto myyntiin..
Liimaisin varmaan jollain elastisella jos se roppu vääntää rakoa auki.
Hetkellisesti hydraulisylinterissä...
Just näin.