Kirjaudu sisään

View Full Version : Inventterin hankintaa.

tapsa4x4
03.04.2014, 07:37
Taas olis aika ostaa uus kun edellinen kärkkäiseltä ostettu hajos melkein heti ja kauppias ei antanut uutta tilalle vaan lahjakortin kuulema oli niin huonoja kaikki.

Eli tarvetta oli noin 1500w-2000w jatkuvaa ja 24V käyttöjännitteellä.

Mistä kannattais tilailla?
Sellainen joka toimis edes takuu ajan.

tiipe
03.04.2014, 08:11
Tuolta tähän työkamppeeseen hommasin on vuoden toiminut mikro ja kahvin keitossa päivittän

http://www.nettivaraosat.fi/paivan-tarjous-invertteri-3000w-24v-p-894.html

LaaLaa
03.04.2014, 09:01
Vapaa-aika.com nastolassa

sos
03.04.2014, 10:42
varmaan myöhäistä, mutta jos ei myyjä korjauta, tai anna uutta, ni pitäis antaa kyllä ihan rahana takas, eikä lahjakorttina

tapsa4x4
03.04.2014, 11:04
varmaan myöhäistä, mutta jos ei myyjä korjauta, tai anna uutta, ni pitäis antaa kyllä ihan rahana takas, eikä lahjakorttina

Okei. No ei haitannut kun piti käydä ostamassa muuta rojua tilalle samasta kaupasta.

tapsa4x4
03.04.2014, 11:05
Tuolta tähän työkamppeeseen hommasin on vuoden toiminut mikro ja kahvin keitossa päivittän

Mulla on jo tollanen 3500w mutta se on liian iso tarvetta olis pikkusen pienenmälle.

tapsa4x4
03.04.2014, 21:56

Tuolta tuli tilattua 24v 1500w malli.

Eräilves
14.04.2014, 08:53
Millasta invertteriä suosittelette, kun ajattelin että sillä sitten käyttäisi vaikka esim. läppäriä autossa? (siis sellaista laatua ettei hajoa heti..)

vaiskitin
14.04.2014, 14:55
Millasta invertteriä suosittelette, kun ajattelin että sillä sitten käyttäisi vaikka esim. läppäriä autossa? (siis sellaista laatua ettei hajoa heti..)

Jos käytät pelkkää läppäriä niin kannattaa harkita sille laturia mikä menee suoraan tupakinsytyttimeen. Osa läppärien latureista nirsoja halvinpien inverttereiden kanttiaallolle, eli jos päädyt invertteriin niin satsaa versioon joka tuottaa puhdasta siniaaltoa.
Tekniikan maailmassa taisi olla vertailu halvoista inverttereistä tässä lähiaikoina...?

pasi1
14.04.2014, 15:29
mulla olis tuommoinen invertteri nurkissa jouten http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76660

-MaTTi-
14.04.2014, 17:16
Jos käytät pelkkää läppäriä niin kannattaa harkita sille laturia mikä menee suoraan tupakinsytyttimeen. Osa läppärien latureista nirsoja halvinpien inverttereiden kanttiaallolle, eli jos päädyt invertteriin niin satsaa versioon joka tuottaa puhdasta siniaaltoa.
Joo, kyllä se kannattaa oikeeta siniaaltoo olla.
Mulla on autossa tämmönen, ei ny tosin noi paljoo tarvinnu siitä maksaa: http://www.ebay.com/itm/260649521062
Ja vaunuun laitoin tällasen: http://www.waeco.com/en/products/4219_6947.php Saksassa käydessä ostin 90€:lla. Molemmat pelannu moitteetta, isompi tosin nappaa lepovirtaa 0.2A eli kannattaa laittaa päävirtakytkin väliin ettei akut tyhjene seistessä.

tekniikkamies
14.04.2014, 20:02
Sellaisen mielenkiintoisen asian huomasin aivan hiljattain, että Lidlin halpis PHD 150 C2 painepesuri lähti helposti toimimaan minun 3000 watin invertterillä. Invertterin ledit näytti jotain suuruusluokkaa 200 A virran kulutukseksi silloin kun sieltä tulee normaalisti vettä.

Pitäs jaksaa asennella se niin, että se on kätevä käyttää autokäytössä.

hanes
03.12.2014, 16:35
Pitäisikö invertterille (akusta) tulevaan virransyöttöön viritellä joku sulake vai onkos niissä sisäänrakennettu sellainen? Mulla on joku second hand vermes jossa ei tullut ohjekirjoja mukana mutta laite näyttää sellaiselta joka usealla näyttää maasturissa olevan (ehkä motonet?).

Virtaahan 2500W invertterissä menee niin hurjasti jotta sulakekin pitäis olla luokkaa +200A, eikö?

Taidan kysellä ihan omiani....X-)

Samsonite
03.12.2014, 19:23
Siellä on sisässä kourallinen lattasulakkeita mitkä lähtee tarvittaessa....tai ainakin omassa 5kw/2,5kw invertterissä oli. :D

PunisherFIN
03.12.2014, 20:07
Pitäisikö invertterille (akusta) tulevaan virransyöttöön viritellä joku sulake vai onkos niissä sisäänrakennettu sellainen? Mulla on joku second hand vermes jossa ei tullut ohjekirjoja mukana mutta laite näyttää sellaiselta joka usealla näyttää maasturissa olevan (ehkä motonet?).

Virtaahan 2500W invertterissä menee niin hurjasti jotta sulakekin pitäis olla luokkaa +200A, eikö?

Taidan kysellä ihan omiani....X-)

on sinne akusta lähtevään päähän ihan fiksua laittaa sulake, koska ei ois ensmäinen auto kun palaa siks, että paksu virtakaapeli hankaantuu puhki, menee oikkariin ja sit tuleekin jo kiire :D

tekniikkamies
03.12.2014, 20:25
on sinne akusta lähtevään päähän ihan fiksua laittaa sulake, koska ei ois ensmäinen auto kun palaa siks, että paksu virtakaapeli hankaantuu puhki, menee oikkariin ja sit tuleekin jo kiire :D

Mulla on se tän näkönen vehje ja jos siitä kunnolla meinaa ottaa virtaa 12 voltin vehkeenä, niin omasta mielestä haastavinta on ollut tehdä tarpeeks hyvin sähköö johtavat kytkennät:
http://www.nettivaraosat.fi/paivan-t...24v-p-894.html (http://www.nettivaraosat.fi/paivan-tarjous-invertteri-3000w-24v-p-894.html)

24 volttinen olis varmaan tässä mielessä helpompi.

hanes
04.12.2014, 08:56
Mulla on se tän näkönen vehje ja jos siitä kunnolla meinaa ottaa virtaa 12 voltin vehkeenä, niin omasta mielestä haastavinta on ollut tehdä tarpeeks hyvin sähköö johtavat kytkennät

Minä laitoin tuon oman invertterin 35mm2 kaapeleilla ja trukkiliittimellä joka kestää 200A.
Tuskin tulen tarviimaan kaikkia tehoja tosta invertteristä mut ompahan varmuuden vuoksi riittävät kaapelit. Kuvittelisin että trukkiliitin antaa riittävän tömäkän kytkennän.

vellihousu
04.12.2014, 10:08
Jokuhan vois ystävällisesti skannata sen tm:n testin

-MaTTi-
04.12.2014, 11:30
Jokuhan vois ystävällisesti skannata sen tm:n testin
Minkä "sen"?;)

vellihousu
04.12.2014, 15:41
Sen missä vertaillaan halpoja inverttereitä

tekniikkamies
04.12.2014, 22:26
Minä laitoin tuon oman invertterin 35mm2 kaapeleilla ja trukkiliittimellä joka kestää 200A.
Tuskin tulen tarviimaan kaikkia tehoja tosta invertteristä mut ompahan varmuuden vuoksi riittävät kaapelit. Kuvittelisin että trukkiliitin antaa riittävän tömäkän kytkennän.

Mul menee täl hetkellä sähköö sille kolmelta 105 Ah käynnistysakulta, josta kaks on melkeen uutta auton nokalla ja kolmas vähän vanhempi aivan invertterin vieressä. Ehkä vähän kaduttanu ku keula-akuilta tulee vaan 50 neliöiset piuhat ja invertterin vierestä sentäs 70 neliöisellä - siis 120 neliötä tulee kaapelipinta-alaa yhteensä.

Liiottelulta ei tuntus vaikka tulis neljältä 105 Ah akulta virrat.

Mitä enempi olen parannuksia tehnyt, sen paremmin pysyy jännitteet asiallisena kun käynnistän niitä vehkeitä, joissa on moottori joka haukkaa reippaasti käynnistysvirtaa. Noi uudehkot akut toi sen, että nyt toimii iso rälläkkä asiallisesti.

Patu925
04.12.2014, 22:47
Tuossa se testi.

vellihousu
06.12.2014, 21:57
Kiitos

2x4WD
10.12.2014, 19:55
Itse ostin Xantrex 1800i invertterin ja en ole katunut. Sähkö on tasaista ja kelpaa ambulanssiinkin, jopa ameriikassa. Eri asia sitten kannattaako sitä ostaa riippuu tarpeesta. Suosittelen. Noista halvoista kanttiaaltovehkeillä en ole kauheasti iloinnut. Saa noita xantrexseja suomi liittimelläkin vaikka kaikkea muuta ensin tulee esille.

http://www.xantrex.com/power-products/power-inverters/prosine.aspx

Patu925
14.12.2014, 20:29
Taas olis aika ostaa uus kun edellinen kärkkäiseltä ostettu hajos melkein heti ja kauppias ei antanut uutta tilalle vaan lahjakortin kuulema oli niin huonoja kaikki.

Eli tarvetta oli noin 1500w-2000w jatkuvaa ja 24V käyttöjännitteellä.

Mistä kannattais tilailla?
Sellainen joka toimis edes takuu ajan.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/24480/ctxjv/HQ-2500W-invertteri-24V-230V-kaukokaynnistyksella

Ex. mersuun jäi tommonen mutta 12v malli toimivaksi. Sillä toimi vesiautomaatti tai semmone 2hp kompurura mukisematta eli kai se on hintansa väärti siltä osin... Antaa kamalat radiohäiriöt toimiessaan. Eikä hajonnut vaikka sitä tälläkin palstalla yksi jos toinenkin arvaili.

MOGGI
14.12.2014, 21:59
Laadukasta ei tarvi kiinalaisten kanssa räpeltää.

http://www.swenergia.fi/mokkilaiset/energia-aurinkojarjestelmat/victron-invertterit.html

joppeoo
04.06.2015, 07:31
Oon tuossa netistä etsinyt mutta ei ole silmään pistänyt...
Saaneeko 12 v järjestelmästä inverterillä voimavirtaa mitenkään.
Onko kukaan törmännyt kyseiseen laitteeseen.

Ja sitten kun on vielä aamulääkkeet ottamatta niin heitetäänpä ajatus kehiin siten
että otetaan esim. 3000W laite ja aukaistaan kuoret ja voidaanko kytkemällä asioita yhteen saada voimavirtaa?? Tietenkään se ei ole sallittua mutta....

Edellä mainitun swenergian sivuilla oli maininta rinnankytkentä mahdollisuudesta ja siten saadaan voimavirtaa mutta onnistuisiko tämä näillä autolaitteilla?

Reisrdok
04.06.2015, 08:58
Edellä mainitun swenergian sivuilla oli maininta rinnankytkentä mahdollisuudesta ja siten saadaan voimavirtaa mutta onnistuisiko tämä näillä autolaitteilla?

Ei ihan helposti jos ollenkaan. Täytyisi synkata kolme invertteriä yhteen 120 asteen viiveellä. Aika fiksuja vekottimia noi swenergian invertterit. Taino jos jotain resistiivistä kuormaa tyyliin saunan kiuas syöttää voisi ehkäperiaatteessa toimia jotenkin, mutta sähkömoottorit ei.

tekniikkamies
04.06.2015, 09:31
Ei ihan helposti jos ollenkaan. Täytyisi synkata kolme invertteriä yhteen 120 asteen viiveellä. Aika fiksuja vekottimia noi swenergian invertterit. Taino jos jotain resistiivistä kuormaa tyyliin saunan kiuas syöttää voisi ehkäperiaatteessa toimia jotenkin, mutta sähkömoottorit ei.

Itsellä on käynyt mielessä, että olis kova juttu jos autossa on voimavirta. Harmikseni kuitenkin olen huomannut, että katsomani kolmivaiheinvertterit tykkää ottaa sisään suurempia jännittäitä kuin autossa on tarjolla.

Itselle kolmivaiheinvertterit on muuten tullut tutuksi mukavina moottorin pyörittelyä helpottavina vekottimina.

Reisrdok
04.06.2015, 10:04
Itsellä on käynyt mielessä, että olis kova juttu jos autossa on voimavirta. Harmikseni kuitenkin olen huomannut, että katsomani kolmivaiheinvertterit tykkää ottaa sisään suurempia jännittäitä kuin autossa on tarjolla.

Itselle kolmivaiheinvertterit on muuten tullut tutuksi mukavina moottorin pyörittelyä helpottavina vekottimina.

Alkaa virrat mennä niin mahdottomiksi että saa akkuja ja latureita olla koko auto pullollaan jos haluaa muutamaa minuuttia pitempään jotain voimavirtakonetta pyöritellä :D

Täytyypä purkaa yksi viallinen taajuusmuuttaja ja mietiskellä asiaa. Jos modifoisi syöttöpuolta ja jollain ratakiskolla kytkisi optiman siihen tjsp..

joppeoo
04.06.2015, 12:56
Täytyypä purkaa yksi viallinen taajuusmuuttaja ja mietiskellä asiaa. Jos modifoisi syöttöpuolta ja jollain ratakiskolla kytkisi optiman siihen tjsp..[/QUOTE]

Tästä mie pidän.... Pientä hulluutta ja kehittelyä pitää aina olla... iso peukku

Reisrdok
04.06.2015, 14:50
Kolmivaihemoottorilla saa myös jonkunnäköistä voimavirtaa tehtyä, pistää 1-vaiheisena käyntiin ja ottaa motin navoista voimavirran. Hukkaa tehoa vaan reilusti ja miten lie toimii invertterin kanssa. Ja vaihekulmat ovat persiillään, mutta jotain puikkokonetta varmaan näinkin käyttäisi. En ole ite koskaan kokeillut :D

tekniikkamies
04.06.2015, 15:13
Alkaa virrat mennä niin mahdottomiksi että saa akkuja ja latureita olla koko auto pullollaan jos haluaa muutamaa minuuttia pitempään jotain voimavirtakonetta pyöritellä :D

Täytyypä purkaa yksi viallinen taajuusmuuttaja ja mietiskellä asiaa. Jos modifoisi syöttöpuolta ja jollain ratakiskolla kytkisi optiman siihen tjsp..

Mulla toimii 3000 wattinen invertteri kivasti ihan 12 voltin virroilla ja kolmella 105 ampeeritunnin käynnistysakulla. Mun mielestä voimavirtavehje vois olla vielä kivempi ja sillä käytettävät voimavirtavehkeet ei käy kauhean pitkään kerrallaan.

Ei tää 230 volttisenakaan mitään mahotonta meininkiä ole kun yleensä työkalut käy vaan vähän kerrallaan. Viimeksi puukkosahasin vaneria halpis puukkosahalla.

Reisrdok
05.06.2015, 09:36
Mulla toimii 3000 wattinen invertteri kivasti ihan 12 voltin virroilla ja kolmella 105 ampeeritunnin käynnistysakulla. Mun mielestä voimavirtavehje vois olla vielä kivempi ja sillä käytettävät voimavirtavehkeet ei käy kauhean pitkään kerrallaan.

Ei tää 230 volttisenakaan mitään mahotonta meininkiä ole kun yleensä työkalut käy vaan vähän kerrallaan. Viimeksi puukkosahasin vaneria halpis puukkosahalla.

Totta. Itellä on traktorissa jäykähkö invertteri, saa valovirtaa missä ikinä tarvitsee. Laturin vaihdoin 100 amppeeriseen. Ja vanha sekurahytti kun ei ole niitä kaikkein tiiveimpiä niin saa talvella kabiiniin heti lämmintä kun tökkää siihen 1600w autolämppärin :D Laturi hiukan ulvaisee tuskasta mutta muuten pelaa ok.

"rotary phase converter"
http://www.nojolt.com/how-to-build-a-rotary-phase-converter.shtml

Kokeilkaa joku invertterillä, itellä ei ole sopivaa moottoria irtonaisena nyt.. Jos laittaisi kookkaan vauhtipyörän piikkikuormia syöttämään? :D

tekniikkamies
05.06.2015, 10:36
Totta. Itellä on traktorissa jäykähkö invertteri, saa valovirtaa missä ikinä tarvitsee. Laturin vaihdoin 100 amppeeriseen. Ja vanha sekurahytti kun ei ole niitä kaikkein tiiveimpiä niin saa talvella kabiiniin heti lämmintä kun tökkää siihen 1600w autolämppärin :D Laturi hiukan ulvaisee tuskasta mutta muuten pelaa ok.

"rotary phase converter"
http://www.nojolt.com/how-to-build-a-rotary-phase-converter.shtml

Kokeilkaa joku invertterillä, itellä ei ole sopivaa moottoria irtonaisena nyt.. Jos laittaisi kookkaan vauhtipyörän piikkikuormia syöttämään? :D

Tuo ei ehkä vastaa ihan käytännön mobiiliin sähköntarpeeseen :D Lähin vaihtoehto jos meinaa saada kolmivaihevirtaa on ehkä joku Dynaset HGV säätyvä generaattorijärjestelmä.

Invertterisysteemi on kuiteskin silloin oikein kiva kun ei ole mielekästä koko aika pyörittää jotain polttoainetta polttavaa laitetta. En tiedä eikö invertterivalmistajat ole oikein ottaneet tosissaan mobiilia kolmivaihevirran tarvetta?

Reisrdok
05.06.2015, 13:24
Saattaisi osalla yleisöä huuli pyöristyä kun pätkäisee takakontissa sähkömoottorin narulla käymään ja alkaa hitsaamaan :D

Onhan noita kolmivaiheinvertterejä 12 voltille myynnissä ulkomailla, Suomesta en äkkiä löytänyt.

tekniikkamies
05.06.2015, 13:37
Saattaisi osalla yleisöä huuli pyöristyä kun pätkäisee takakontissa sähkömoottorin narulla käymään ja alkaa hitsaamaan :D

Onhan noita kolmivaiheinvertterejä 12 voltille myynnissä ulkomailla, Suomesta en äkkiä löytänyt.

Mulla toimii pieni hitsausinvertteri ainakin oikein ohuilla ja helposti syttyvillä puikoilla nytkin.

Nyt ei enää monia paljon sähköä tarvitsevia työkaluja ole kun nykysin mun painepesurikin toimii omalla dieselillään. Isot sähkömoottorit on aika painavia.

G280E
05.06.2015, 16:18
Olisko viisasta laittaa "hupiakku"tuottaan virtaa invertterille,ku kuulostaa et moni käyttää aika virtaa vieviä laitteita inverttereillään..meil on ainaki yks auto jossa sähköhydrauliikalla toimiva kappaletavara nostin ja siihen on jotenki diodi systeemillä järkätty virran kulutuspuoli niin et tietyn volttimäärän ku molemmat akut ohittaa alaspäin,ei ota enää virtaa käynnistys akulta,vaan siirtyy käyttään pelkästään hupiakkua..varmistaa et saat ajokin kuite käyntiin...sqjoku virtapuolelta varmaan osais viel kertoo kuin se tehdään..

Nikuzai
05.06.2015, 17:18
Mites saa helpoten testattua halpis pikkuinvertteristä, et millaista aaltoilua sieltä ulos tulee

Nikuzai
05.06.2015, 17:22

Tutulla oli transitissa maskia sekä konepeltiä jatkettu ja generaattori, viimeisin versio oli, et käynnisty jollain kytkimellä kun kone oli käynnissä niin polkimesta ja genu tärähti käyntiin :D

Joskus oli kuulemma huhun mukaan talonsa sähköistänyt sillä transit genulla hetken aikaa

En ny muista olikohan ruottalaisia kun oli motor-homessa kyljessä luukun takana rungossa olevan genun käynnistys kahva
Hyvin hiljainen oli käynti ja sinertävä savu tuli auton omasta pakoputkesta :)

ISE
05.06.2015, 22:47
Tutulla oli transitissa maskia sekä konepeltiä jatkettu ja generaattori, viimeisin versio oli, et käynnisty jollain kytkimellä kun kone oli käynnissä niin polkimesta ja genu tärähti käyntiin :D

Joskus oli kuulemma huhun mukaan talonsa sähköistänyt sillä transit genulla hetken aikaa

En ny muista olikohan ruottalaisia kun oli motor-homessa kyljessä luukun takana rungossa olevan genun käynnistys kahva
Hyvin hiljainen oli käynti ja sinertävä savu tuli auton omasta pakoputkesta :) pitäis olla faktaa eikä huhutietoa.

Nikuzai
05.06.2015, 23:05
pitäis olla faktaa eikä huhutietoa.

Se generaattori oli sillä koneen edessä, matta musta transit ja toisena autona sillä äijällä oli muistaakseni mg, sellainen pikku avo se kuitenkin oli

Se on huhua, et ois joskus taloon sähköt sillä tehnyt, muttei hirveitä kyl kaffekeittimelle ja telkkarille tarvikkaan
Silloin kun olin kakru niin ei puulämmitys silloin ollut outokaan asia, mut generaattorin oli harvinaisempia ja dieselit perkinssejä

ISE
05.06.2015, 23:58
Se generaattori oli sillä koneen edessä, matta musta transit ja toisena autona sillä äijällä oli muistaakseni mg, sellainen pikku avo se kuitenkin oli

Se on huhua, et ois joskus taloon sähköt sillä tehnyt, muttei hirveitä kyl kaffekeittimelle ja telkkarille tarvikkaan
Silloin kun olin kakru niin ei puulämmitys silloin ollut outokaan asia, mut generaattorin oli harvinaisempia ja dieselit perkinssejä
ok.

G280E
06.06.2015, 05:42

Hyvin hiljainen oli käynti ja sinertävä savu tuli auton omasta pakoputkesta :)

Se oli varmaan sit hydraulimoottorilla toimiva,eli auton oma moottori on voimanlähteenä,meil on kolmessa autossa vastaavanlaiset sähkön tuottajat.voi hyvinkin olla iso genu..

tekniikkamies
06.06.2015, 11:26
Hupiakun tarpeellisuus on omalla kohdalla liittynyt siihen, että sen saa vietyä aika lähelle invertteriä ja siitä se on helppo kytkeä lyhyillä paksuilla johdoilla.

Tosin keulalla olevat akut on kanssa erotuskytkimen välityksellä kytketty samaan systeemiin.

Itse päätyisin kuluttamaan virtaa pelkästään hupiakusta tilanteissa, jossa virran kulutusta on vaikea valvoa ja virrat on pieniä. Kaikki akut kerrallaan kytkettynä pelittää paremmin tilanteessa, jossa joku vehje ottaa vähän aikaa suuren virran ja ongelma ei ole akkujen meneminen tyhjäksi vaan vehkeen saaminen käyntiin.