View Full Version : hilux ohjaustanko, turbotus
Toyota hilux ln110 89v garret t04
Auton koria korotettu +70mm ohjaustankoon tehty edellisen omistajan toimesta oma patentti. Katsastusmies ei hyväksynyt kun kävin tänään näyttään. Mitä sille kannattaa tehdä että saisi läpi meneen ?
Samalla oli myös muutoskatsastus turbolle ja välijäähdyttimelle valitti penkkilapusta että pitäisi olla tehomittauksessa tieto ahtopaineen kehityksestä LÄPI kierrosalueen. On se tarkkaa *****. Turbolla on ulkoinen hukkaportti ja sielä on 0.9 bar jousi tehot oli penkissä 103hp 174nm. Penkki todistuksessa myös lukee mitattu ahtopaineen määrä.
BJ-40/76
29.03.2014, 00:36
Jos ahtoja on tuo 0,9 ja väännöt eivät ole juurikaan kasvaneet? Vai paljonko alkuperäinen vääntömomentti on?
Vai paljonko tuo mitattu ahtopaine on? Toki tuolla ahtopaineen käppyrällä ei liene paljonkaan vaikutusta diselissä....
Nuo katsurit alkaneet pikkasen "varomaan", tiedän vastaavia tapauksia, missä tehot ei juurikaan nousseet katsastukseen toimitetussa lapussa, vaikka iso turbo ja iso cooleri on ilmestynyt vapariin, ja sitten netissä kehutaan että 2-3x tehot alkuperäiseen....
Minkähänlainen patentti sinne ohjausvarteen on tehty kun ei nyt tekstistä selviä?
Saisitko kuvaa otettua?
PeteTurku
29.03.2014, 12:59
Melko hilpeen näköinen tsydeemi.
Otappa tuo rhs-palkin pätkä pois ja katkase tuo alkuperäinen tanko keskeltä poikki. Sitten etsit pyöreen putken 3mm seinällä joka menee just tuon alkuperäisen tangon päälle. Reilusti ne sisäkkäin (4cm)ja nätti hitsuu sauma liitoksiin. Ei varmaankaan laillisluvallinen ratkaisu, mut ei ainakaan pistä niinpal silmään.
PeteTurku
29.03.2014, 14:08
Jotenki näin.
Jotenki näin.
Tälläsiä oon pariki tehny eikä leimasedällä ollut sanomisia.
Yleensä kaikki muutokset mitä tekee kannattaa tehdä siististi niin niitä ei syynätä yhtälailla kuin nopeita 5min virityksiä. Pääsee itekki helpommalla.
Kiitos ohjeista. Teen tuolla katkaisu menetelmällä niin tulee siistimpi. Onko putken sisälle laitettu mitään tukemaan tuota rakennetta ?
1989–1997 (2,446 cc) 2L 4-syl 61 kW (82 hp)@4,200 rpm 165 Nm@2,400rpm
Vääntömomentti on lisääntynyt 9 Nm?
mielenkiintonen vääntökäyrä. huippuvääntö vasta yli neljässä tonnissa.
Joo oli alkuperäinen vaparin pakosarja muokattuna, niin ei oikein turbo herännyt :D Nyt on oma valmiste herää paljon aikaisemmin pitää käydä penkittään uudelleen.
BJ-40/76
01.04.2014, 22:20
Jotenki näin.
Jos ohjauksen osia saa hitsailla autotallissa "teen sen itse-" periaatteella, niin kyllä ajat ovat muuttuneet!
Aikanaan kun tein tuohon nimimerkin mukaiseen bj:hin SOA:n, niin piti konttorille toimittaa selvitys akseliputken;- uudesta lehtijousen korvakkeen;- ja hitsaussauman materiaalista, ja sattuneesta syystä tuosta bj-40 akseliputken materiaalista ei löytynyt mitään tarkkaa, ainoastaan joku japsi standardi, ja maininta että lujempaa kuin tuo! Ja kun hitsaamalla kasattu, ja U-pultit pitää satulan paikoillaan, niin meni läpi harkinnan jälkeen, kun totesin: Jos tuo pettää, niin pitää hakea metsäkoneella pois, sillä ei petä asfaltilla Nakkikioskin nurkalla.
Toki en usko, että tuo huolellisesti toteutettuna pettää! Mutta Muutaman tee-se-itse patentti ohjauslaitteiden hitsauksissa/taivutuksesta on pettänyt yleisellä tiellä, siis tuttavapiirissä. Ja siis siten, että ratin ja vähintään toisen eturenkaan yhteys on kadonnut.
Kas kas se ei ollut vain ratigan90 kaveria jonka hitsaukset eivät kelvanneet mutta kauan kesti ennen kuin tätä kommentoitiin mutta on kai hitsaajalla ero??
2.446l 2L LN110L 61kw
Vertailuun varmaan tuo bensa malli käy 2.2l 4Y YN110 68kw?
Tarvisi varaosanumerot tuosta ja omasta mallista että voi vertailla jos jollain on niin olisi hyvä!