View Full Version : 4Runner 3.0 v6 91 käynti häiriö
Terve!
Oma runneri on siis vm 91 ja 30 v6 bensa efi.
Johon on nyt sitten tullut mystinen vika joka ajaa allekirjottaneen hermoraunioksi. Eli jostain syystä auton tyhjäkäyntiheittelehtii ja välillä jopa sammuu (hummaa). käy siis todella huonosti. On tehoton mopo ei kulje mihinkään ja nykii tasakaasulla pienillä kierroksilla. Viat ilmenee vain koneen ollessa lämmin kylmänä auto toimii ihan niinkuin pitääkin.
Autoon on juuri vaihdettu tulpat ja bensan suodatin.
tänään käytin kaikki tulpanjohdot irti virranjakajasta ja jokainen näyttäis toimivan.
olisko mitään ideoita mikä vois olla vikana?
KarvaTurpa
23.03.2014, 15:32
Joutokäyntiventtiili viallinen
Aiheittaako toi tehojen häviämisen kanssa?
Veikkaisin jotain anturi vikaa
Eilen huomasin vielä autossa uuden vian. Paukkuu välillä . Voisko olla että saa palotilaan liikaa bensaa tai jotain?
Moottorinlämpötila-anturi viallinen, antaa vääräätietoa koneen lämpötilasta. Luulee lämmintä konetta kylmäksi ja näin ollen rikastaa polttoainetta ja käy rikkaalla.
Moottorinlämpötila-anturi viallinen, antaa vääräätietoa koneen lämpötilasta. Luulee lämmintä konetta kylmäksi ja näin ollen rikastaa polttoainetta ja käy rikkaalla.
Ääni tälle . Lisäksi vaihtaisin uudet nesteet sisälle koneeseen .
Ruiskun lämpöanturi vois olla yksi, liian rikkaalla se todennäköisesti käy.
Lambda ja ilmamassamittarikin vaikuttaa seoksiin mutta en tiedä kuinka paljon ne "pystyy" vituiks niitä säätään. Omassa runnerissa ei ainakaan lambda vika näkyny/tuntunu mitenkään muuten kuin päästömittauksessa.
Päästöt oli n. 1kk takaperin loistavat kun auton katsastin. Tosin egr (vai mkkä ny oli se pakokaasun kierrätys anturi on tukittu). Täytyy ruveta noita tutkimaan. Våhän paremmin auto toimii kun kiristin kaasuvaijeria ja nostin siitä tyhjäkäyntiä.
Ilmamäärö mittarin pitäis toimia ainakin kun eilen se testattiin.
IIlmeneekö toi moottorin lämpötila anturi vika mitenkään muuten kun koneen lämmöt on ihan normaalit?
Päästöt oli n. 1kk takaperin loistavat kun auton katsastin. Tosin egr (vai mkkä ny oli se pakokaasun kierrätys anturi on tukittu). Täytyy ruveta noita tutkimaan. Våhän paremmin auto toimii kun kiristin kaasuvaijeria ja nostin siitä tyhjäkäyntiä.
Ilmamäärö mittarin pitäis toimia ainakin kun eilen se testattiin.
IIlmeneekö toi moottorin lämpötila anturi vika mitenkään muuten kun koneen lämmöt on ihan normaalit?
Moottorinohjauksella oma lämpötila anturi.
Tervehdys!
Itellä on kanssa 4 runner vm 90 3.0 v6 edellinen omistaja oli vaihtanu bensapumpun koska ei lähtenyt käyntiin kahden vuoden seisomisen jälkeen. Nyt se sitten ajaessa alko nykimää ja kun kiihyttää kaasupohjassa niin booaa ja hyytyy ja paukuttaa putkessa. En ehtinyt vielä asiaan sen enemmin tänää perehtyä. Oisko heittää vinkkiä mistä lähtis vikaa etsimään? yritin haulla etsiä mut ei oikein löytynyt....
Niin ja paikallaan ottaa kierroksia hyvin ja tyhjiä käy tasasesti. Ja varsinkin kun mäkeen lähtee kiihdyttämää ni hyytyy ja paukahtelee putkessa.
Tervehdys!
Toimiiko auto kylmänä aivan normaalisti? Ja vasta koneen lämmettyä viat ilmenee?
Itellä kävi näin ja auton käytin vattuunnukaissani toyota tammerautossa ja ei mene ku tunti ni puhelu tuli ja sano et markan vika. Imuilma oli huonosti kiinni. Sai liikaa happea joka taas lämpimänä vaikutti kaasun toimintaan jne jne. Lähtisin tästä vikaa ensin hakemaan
Joo elikkäs tuo booaus ja hyytymis vika tuli korjattua. Vika oli puolan johdossa, löi virtaa läpi. Nyt sitte se alko käymää tyhjii huonosti ja nykii tasakaasulla ajettaessa lämpimällä moottorilla. Päästömittauksessa selvis että lambda anturi ois sökö. Muuten oli päästöt vähäpäästösen luokkaa, vaikka auto onkin ei vähä päästöinen. Vaikka katti ja lambda löytyykin. Voisiko lambda vaikuttaa niin paljo että käynti huonontuisi ja nykis tasakaasulla ajettaessa?
Ostin vasta kyseisen auton joten ei ihan hirveesti oo kokemusta/ tietoa kyseisen v6 moottorista.
Käy se Imuilma läpi kokonaan. Jos et vielä käynyt. Kuulostaa meinaat erittäin tutulta. Pienikin liika ilma imu puolella aiheuttaa kanssa kyseisiä vikoja.
Ok. Sen verran tossa ehdin tutkailemaan että se imuletku putsarilta kaasuläpälle oli ehjä mutpitää vielä käydä tarkemmi läpi kaik alipaineletkun yms.....
Jep niin se kyseinen muovi putki oli mullakin ehjä. Mutta jos sitä joskus joku on käyny räpläämässä niin ei välttämättä ole kunnolla liitokset kiinni. Kannattaa melkein käyttää kaikki auki ja laittaa kunnolla kiinni uudestaan.
Kiitoksia paljon!
vika löytyikin! Joskus on mennyt ilmaputsarin kiinnikkeet rikki ja se kotelo mikä on putsarin alapuolella kiinni, oli ottanut laturin hihnapyörään kiinni ja mennyt puhki. ja se on imuilman letkusta enne ilmamäärä mittaria haarotettu letkulla ni se sieltä veti ilmaa. Nyt on paikkattu väli aikaisesti jesarilla:D
Onko siintä haittaa jos ostas iha silikoni letkua ja vetäs ilmamäärämittarilta suoraan kaasuläpälle ja jättäs ne kaikki kotelo hässäkät pois käytöstä ja tulppais ylimääräset letkut??
Kokemuksia?? Anyone??
Jannu-11
20.05.2015, 22:18
Tervehdys vaan kaikille uudelta palstalaiselta. Lainaan tätä vanhaa ketjua kun tuli hankittua otsikon mukainen kulkine metsästys käyttöön. Käytin auton maanantaina leimalla (läpi meni) ja iski sen jälkeen vika päälle. Eli kylmänä auto pelaa hienosti mutta moottorin lämmettyä häviää vedot ja tuntuu kamala tärinä koko autossa, niin kuin ei kävisi kaikilla pytyillä ja röpöttää oikein urakalla. Osia olen vaihtanut mm. tulpat, puolanjohdon (oli rikki) ja tulpanjohdot. Virranjakajan kannen putsasin kaikesta hapettuneesta moskasta mutta ei millään näillä ollut vaikutusta. Veikkaan jotain anturi vikaa ja ajattelin käydä vikakoodit luetuttamassa tosin vikavalo ei koetaulussa pala. Haulla koitin hakea mutta samanlaista ei ollut missään tai puusilmäni ei löytänyt. Nyt olis hyvät neuvot tarpeen
Jannu
Varmaan kannattaa ensiks varmistaa että käykö varmasti kaikilla vai meneekö joku pytty pimeeks.
Jannu-11
21.05.2015, 15:33
Varmaan kannattaa ensiks varmistaa että käykö varmasti kaikilla vai meneekö joku pytty pimeeks.
Näihä se on. Tuo kävi mielessäni mutta kun kone käy kylmänä hienosti niin en asiaa enemmilti miettinyt. No nyt kuitenkin tein työtä käskettyä ja kuskin puolen keskimmäinen pytty menee pimeäksi tai siis siinä ei ollut vaikutusta kun otin tulpanjohdon irti. Uusi tulpanjohto on ainakin rikki kun antoi kipinän läpi kynsille joten se menee vaihtoon. Toivottavasti vika poistuu tuolla. Johtosarja maksoi 88€ AD-varaosalla eli viedään piuha takas
Jannu
Jannu-11
21.05.2015, 21:24
Eipä ollut apua uudesta tulpanjohdosta vaan oireet jatkuvat samanlaisina
ja samassa pytyssä. Tilasin uuden virranjakajan kannen ja pyörijän varoiksi. Vikakoodit luettiin tänään mutta ei löytynyt. Eipä tuo vikakoodien lukeminen varmaan muutenkaan tuon ikäiseen autoon paljoa auta. Kellään ideaa mistä seuraavaksi vikaa etsisi?
Jannu
Reisrdok
22.05.2015, 05:48
Tarkista onko kylmäkäynnistysventtiili jumissa. Pelkääjän puolella imusarjaa siinä keskellä.
"cold start injector"
http://s173.photobucket.com/user/MrGeniusA/media/ColdStartInjector.jpg.html
Tarkista onko kylmäkäynnistysventtiili jumissa. Pelkääjän puolella imusarjaa siinä keskellä.
"cold start injector"
http://s173.photobucket.com/user/MrGeniusA/media/ColdStartInjector.jpg.html
Kylmäkäynnistys suutin ei vaikuta mitenkään yhteen pyttyyn eikä muutenkaan lämpimään koneeseen.
BJ-40/76
23.05.2015, 21:38
Eipä ollut apua uudesta tulpanjohdosta vaan oireet jatkuvat samanlaisina
ja samassa pytyssä. Tilasin uuden virranjakajan kannen ja pyörijän varoiksi. Vikakoodit luettiin tänään mutta ei löytynyt. Eipä tuo vikakoodien lukeminen varmaan muutenkaan tuon ikäiseen autoon paljoa auta. Kellään ideaa mistä seuraavaksi vikaa etsisi?
Jannu
Jos k.o pytty on pätkinyt/ollut mykkä kuumana, niin tulppa on voinut otta itseensä. Siis minä tarkistaisin tulpan, taikka vaihtaisin "naapuri-" pytystä ristiin, ja jos vika siirtyy, niin silloin vika on tulpassa.
Ja sitten yleisellä tasolla: Tulpanjohtoja ei kannata vetää irti johdosta repimällä, jotkut tulpanjohdot saa siipeensä jos siitä. -> itse aikanaan tein tulpanjohdon irroittimen taittamalla sähkökoneen hitsipuikosta semmoisen U-kirjaimen muotoisen koukun, joka oli sisältä sopiva tulpan ympärille, siis "veti/työnsi" suoraan tulpan johdon päästä.
Ja noissa bensakoneissa kannattaa kiinnittää huomiota juurikin noihin sytytyspuolen suurjännite osiin; siis tulppien pitää olla oikeat, ja sopivat myös tulpanjohdoille (näin "uudessa" yleensä automaattisesti).
ja hyvälaatuiset osat, siis hyvä ja halpa on monesti toisensa poissulkevia, tulee pitemmänpäälle edullisemmaksi, puhumattakaan siitä, että osia uusitaan vasta sitten, kun kone alkaa röpöttämään. Siis pelkästään se, että suurjänniteosat on priimakunnossa, verrattuna siihen että menee katsastuksesta läpi/ korvakuulolla kaikki on kunnossa, polttoaineen säästö voi olla jopa yli 20 %.
Nykyään kaikki tulpat on varmaan tuolla "paksulla" päällä, siis ei enää ole niitä tulppia, eikä tuplajohtoja, jotka on sillä n. 4 mm kierteellä.
Ja tuosta virranjakajasta: Jopa saman tarvikemerkin osissa oli taannoin (-80 luvulla) minun carinassa seuraavia ongelmia: yhdessä pyörijässä "kieli" oli melkein 2 milliä liian lyhyt, yksi pyörijä oli niin matala, että kannen puolanjohdon hiili ei yltänyt pyörijään,. toki vikaa oli myös virranjakajan kannessa...
p.s pari autoa sattunut vastaan, missä tuo virranjakan keskihiili on tippunut aikojen saatossa pois...
Jannu-11
24.05.2015, 21:42
Tulpat vaihdoin niin kuin aikaisemmassa viestissä kerroin. Tarkistin myös tuon uuden tulpan kunnon ja se näytti ihan ok kuntoselta. Hieman oli nokinen mutta sen nyt ymmärtää jos pätkii. Pitää vielä vaihtaa se toiseen pyttyyn ja testata. Noita tulpanjohtoja ei ole ikinä tarvinnut niin repiä että olisivat hajonneet vaan ovat lähteneet irti kun ottaa oikein niistä kiinni. Virrajakankansi oli sisältä hapettunut aika pahoin ja siksi tilasin uuden. Voisko puola aiheuttaa tuollaista oiretta? Vai olisiko vika polttoaineen syötössä? Toimii kylmäkäynnistimen ajan mutta lämmetessä ei?
Jannu
Ei oikein sovi Puolaan kun kerran muut toimii. Vaihda se kansi ja pyörijä ny ensin.
Reisrdok
25.05.2015, 06:36
Kylmäkäynnistys suutin ei vaikuta mitenkään yhteen pyttyyn eikä muutenkaan lämpimään koneeseen.
Lykkää aika reilusti bensaa nelospytyn kohdalle jos on juminut auki -asentoon.
Jannu-11
25.05.2015, 12:43
Ei oikein sovi Puolaan kun kerran muut toimii. Vaihda se kansi ja pyörijä ny ensin.
Näin oli tarkoitus tehdä. Yksi homma kerrallaan. Harmi vaan kun noita kansia ei paikallisissa liikkeissä ollut niin joutui tilaamaan eikä ole vielä saanut sitä
Jannu
Lykkää aika reilusti bensaa nelospytyn kohdalle jos on juminut auki -asentoon.
Siinä on suuttimet vinoon josta tulee molemminpuolin imukoteloon bensa joka taas menee imuilman kanssa vuoroin omaan pyttyyn, jos se on kokoajan päällä niin auto vaan kävis kuin "ryyppy" päällä. Ei vaikuta tiettyyn pyttyyn erikseen. Ja sitä kylmäkäynnistyssuutinta ohjaa anturi\kytkin joka sijaitsee imusarjan takaosassa olevassa anturi 'telineessä"
Reisrdok
25.05.2015, 14:23
Siinä on suuttimet vinoon josta tulee molemminpuolin imukoteloon bensa joka taas menee imuilman kanssa vuoroin omaan pyttyyn, jos se on kokoajan päällä niin auto vaan kävis kuin "ryyppy" päällä. Ei vaikuta tiettyyn pyttyyn erikseen. Ja sitä kylmäkäynnistyssuutinta ohjaa anturi\kytkin joka sijaitsee imusarjan takaosassa olevassa anturi 'telineessä"
No ei sitä sitten kannata missään nimessä tarkistaa :) Mutta jos kummiskin tulee semmoinen hetki että haluaa tehdä turhaa työtä, niin normaalisti sen pitäisi ruutata bensaa vain muutama sekunti kylmänä startin aikana (jossain malleissa eculta voi myös tulla lisäksi pulssia). Lämpimänä ei lainkaan.
http://www.yotatech.com/f116/rough-idle-when-warm-3vze-192266/#post51246001
No ei kai sitä kukaan ole kieltänyt tarkistamasta...
Mut jos se jostain "lyö käsille" niin uskoisin että kipinäkin karkaa... Mutta kuka näistä tojotista tietää, vinosilmien vitsauksia.
Jannu-11
25.05.2015, 22:58
No niin. Aamulla saa uuden kannen ja pyörijän joten toivotaan että vika korjaantuu noilla. Jos ei niin jatketaan etsintää. Onneksi työmatka on n.4min niin pääsee ilman pätkimistä ja röpellystä sen ajamaan
Jannu-11
26.05.2015, 10:39
Uusi virranjakajan kansi ja pyöriä laitettu ja ainoa muutos oli että
pystyin ajamaan jonkun matkaa kone lämpimänä ennen kuin sama oire palasi.
Eli nelospytty meni pimeeksi. Seuraavaksi tilaan ajan puristuspainemittaukselle kun en tähän hätään muutakaan keksi. Mites tuon kylmäkäynnistysvenytiilin toiminnan voisi tarkastaa?
Jannu
Reisrdok
26.05.2015, 11:44
Uusi virranjakajan kansi ja pyöriä laitettu ja ainoa muutos oli että
pystyin ajamaan jonkun matkaa kone lämpimänä ennen kuin sama oire palasi.
Eli nelospytty meni pimeeksi. Seuraavaksi tilaan ajan puristuspainemittaukselle kun en tähän hätään muutakaan keksi. Mites tuon kylmäkäynnistysvenytiilin toiminnan voisi tarkastaa?
Jannu
Ensin helpoin koe, johto irti lämpimänä. Jos ei auta, niin venttiili irti imusarjasta ja johonkin kuppiin niin että johdot ja letku on kiinni. Lämpimällä koneella ei käydessä pitäisi tulla pisaraakaan bensaa. Kylmällä koneella starttauksen aikana ruuttaa reilusti tavaraa, ja mallista riippuen voi käydessäkin suihkia.
On erikoisen kuulloinen vika. Jos olettaa, että se yksi pytty oisi huonommassa kunnossa kuin muut ja sen takia alkaa vaan ensimmäisenä sohlaamaan kun olosuhteet huononee, voisi ehkä puolaakin epäillä. Eli kun puola lämpenee niin kipinä huononee ja ensimmäisenä siitä kärsii nelospytty. Tämän näkee puristuspaineista. Mutta aikamoista arvailua on.
Muita veikkauksia, EGR venttiili lähtee myös muistaakseni toimintaan vasta kun on kone lämmin? Tai nelosen ruiskusuuttimessa ehkä jotain tuskaa?
Yhden pytyn pimenemisen kyllä huomaa ajossa hyvinkin mutta ei se mitään ihan hirveitä tärinöitä ja röpellystä tee kutoskoneessa. Sen tähden tuli heti mieleen että olisiko seos ihan hiton rikkaalla. Mutta vaikea sanoa, täytyisi ajaa lenkki.
Reisrdok
26.05.2015, 12:36
Onko muuten jäähdytinneste puhdasta, tai häviääkö sitä? Tuli vain kannentiiviste mieleen..
Jannu-11
26.05.2015, 17:13
Täytyy testata tuo kylmäkäynnistin. Puolaa epäilin itsekkin mutta tänään Toyotan varaosissa epäilivät että pitäisi kyllä näkyä muillakin pytyillä, tiedä sitten. Nesteet ovat hyvät ja ei häviä mihinkään samoin öljy pysyy koneessa ja on hyvän värinen eikä haise pahalle.
Moottorin ääni muuttuu sellaiseksi kuplavolkkarin ääniseksi kun pytty jää pois pelistä. Hieman ennen sitä pätkäsee konetta ja hetken päästä alkaa pöriseen. Välillä myös täristää autoa mutta ei aina. Esim tänään kuullosti vaan kuplalta. Nappasin nelosen tulpanjohdon irti mutta käynti ei muuttunut. Hitto kun olen kuumeessa niin ei jaksa lähteä tutkiskeleen autoa.
Kuinka selvitän onko autossa EGR toiminnassa vai poistettu?
Jannu
Jannu-11
28.05.2015, 07:49
Työkaveri ehdotti tarkistamaan venttiilien säädön. Kuulemma jos venttiili lämmetessään jää kantamaan aiheuttaa se tuollaisen oireen.
Löytyykö kellään tuohon koneeseen, 3VZ-E, ohjetta kuinka tuo säätö tehdään?
Jannu
Työkaveri ehdotti tarkistamaan venttiilien säädön. Kuulemma jos venttiili lämmetessään jää kantamaan aiheuttaa se tuollaisen oireen.
Löytyykö kellään tuohon koneeseen, 3VZ-E, ohjetta kuinka tuo säätö tehdään?
Jannu
Erittäin epätodennäköistä (ellei joku ole aikasemmin purkanut ja kasannu väärin sitä)
Ootko sä nyt siis kattonu että siihen neloseen tulee kunnollinen kipinä, jos et niin kato jollain irtotulpalla.
Tuolta löytyy runnerin tehdasmanuaali, että sieltä vaan lukemaan ja korjaamaan ;)
http://web.archive.org/web/20101220181858/http://ncttora.com/fsm/1990-1995_4Rnr/Toyota.4Runner.1990.1995/contents.htm
Jannu-11
28.05.2015, 21:36
No niin. Taas on kädet sonnassa autoa tutkittu ja testailtu. Puristuspaineet mittasin ja yllätys yllätys, nelos pytyssä oli korkeimmat paineet. Muissa oli 11.5-12.2 ja tässä 12.9. Tein testin lämpimällä koneella ja pari kertaa toistin tuolle pytylle mutta tulos oli sama joka kerta. Ei varmaan tuo heitto nyt vielä niin vakava ole, vai? Myös tuon kylmäkäynnistys venttiilin testasin mutta sillä ei ollut merkitystä.
Mitähän seuraavaksi keksisi?
Jannu
vartiainen
28.05.2015, 21:49
Kuuntele suuttimet läpi. Ruuvari kylkeen kiinni ja korva ruuvarinpäähän, pitää naputtaa identtisesti muiden kanssa. Olen kahteen carina e:hen vaihtanut ruiskusuuttimet kolmen vuoden sisään, pimahtavat yks kerrallaan. Auto käynnistyy kylmänä ok ja käy kaikilla sen aikaa kun kylmäkäyntipiiri on päällä, kun lämpeää, putoo pytty pois.
Jannu-11
28.05.2015, 21:55
Kuuntele suuttimet läpi. Ruuvari kylkeen kiinni ja korva ruuvarinpäähän, pitää naputtaa identtisesti muiden kanssa. Olen kahteen carina e:hen vaihtanut ruiskusuuttimet kolmen vuoden sisään, pimahtavat yks kerrallaan. Auto käynnistyy kylmänä ok ja käy kaikilla sen aikaa kun kylmäkäyntipiiri on päällä, kun lämpeää, putoo pytty pois.
Suuttimet ajattelin viikonloppuna käydä läpi. Meinasin vaan vaihtaa kakkosen ja nelosen päittäin mutta jos vian voi todeta noinkin niin helpottaa kummasti asiaa.
vartiainen
28.05.2015, 22:00
Noi oli -95 ja -97 autot ja niissä suuttimen toimimattomuuden kuuli selvästi. Aikalailla samanlainen vianhakuprosessi käytiin läpi, kunnes tajusin mistä johtui. Kaikki suuttimet vaihtoon vuoronperään, ehkä 6-8kk välein...kummassakin alkoi tapahtua 380tkm ja n.15vuoden iässä.
Jannu-11
30.05.2015, 20:12
Vähä hankala kuunnella kun nuo suuttimet ovat niin hyvin piilossa. Mutta kakkospytyn suutin piti sirinää ja tää nelospytyn suuttimesta ei kuulunu mitään. Taidanpa tilata uudet Ebaystä. Kovin oli kalliit Toyota liikkeessä, 372€/kpl ja Ebaystä saisi 6kpl 160€
Jannu
vartiainen
30.05.2015, 20:26
Itse ostin ihan tavallisesta autovaraosaliikkeestä Suomesta, 140e kappale. Tosin olivat laihaseosmallin suuttimia, tuohon voi olla kalliimmat.
Jannu-11
31.05.2015, 22:04
Suuttimet tilattu ja odotellaan paketin saapumista eli vähintään viikon verran menee. Ostin 3 denson OEM suutinta hintaan 69€ ja toimitus n.20€ päälle. On meillä Suomessa nuo marmoritiskien hinnat kohillaan:)
Jannu-11
14.06.2015, 13:09
Laitetaanpa päivitys tilanteeseen. Auto tuli kuntoon kun nuo suuttimet vaihtoi. Ei röpöttele ja käy nätisti kaikilla pytyillä. Kun sain liittimet irti niin vielä mittasin ohmit ja nelospytyn ohmit on nolla kun muissa pyöri 13-14 välissä.
Kiitos kaikille jotka annoitte apua
Jannu