View Full Version : Onkohan minkä valtakunnan laillinen hinauslaite?
Tori.fi:ssä myynnissä villin oloinen hinausvekotin. Ideahan tuossa on hyvä mutta suomen tieliikenteeseen ei taida millään opilla mennä kun on puomiksikin liian lyhyt.
http://www.tori.fi/pirkanmaa/Autohinnaus_laite_9313432.htm?sa=1
Rakentaa vaan tarpeeksi pitkän niin homma kunnossa. Periaate toimii erinomaisesti, kikkare tulee perässä kuin kärry. Paseja hinataan firmassa tuollasilla.
Venäläiset hinaa tommosilla ja jenkeissäkin taitaa olla yleinen.
Mutta ei taida suomessa kelvata.
Virolainen kaverini teki tuollaisen muutamia vuosia takaperin, kun piti saada yksin vietyä kaksi ladaa kerralla eestimaalle :) Virkavalta oli ottanut "yhdistelmän" kiinni, mutta aikansa asiaa pohtiessa ja soiteltua olivat päästäneet jatkamaan matkaa….tiedä sitten mitä olisi seurannut jos puikoissa olisi ollut suomalainen kuljettaja. Viron puolella oli kuulemma herättänyt enemmän kiinnostusta ja tullin porukallekkin oli pitänyt näyttää oikein ajamalla miten hinauksessa oleva auto seuraa :D
Eli hienosti oli toiminut sen reilun 600km mitä ne kaksi ladaa yhdessä taivalti...
Miten/mihin tuo kiinnittyy hinattavassa?
Miten/mihin tuo kiinnittyy hinattavassa?
Ohjeen mukaan " tule kiinni vetokoukku ja vakaja ketju ja hihna "
melkonen Viron kylän seppä tainnut tuonkin rakennella. Vaikuttaa vähintääkin arveluttavalta. Kuormaliinaa ja kettinkiä ja vakaja ketju ja hihna. Huva huva..
BJ-40/76
23.03.2014, 23:43
Siis ohjausgeometrian pitää olla "kunnossa", siis lähinnä olkatapin takakallistuksen.
Ja tuo "hinauslaite" pitää saada lunnolla kiinni runkoon/koriin; siis esim. -70 ja -80 lukulaisissa on molemmin puolin hinauspisteet, johon tuo v-aisa kiinnitetään. Ja esim. tuossa minun Wararenkaassa, ford focus, vm 2001, ei onnistu ollenkaan!
Toki maasturissa nuo korvakkeet voi olla vaikka puskurissa.
Ja uskomatonta, mutta totta; suoralla tiellä tulee perässä yhtään vikuiromatta, mutta risteykset/liikenneympyrät pyrkii pikkasen kampeemaan...
Miten tuossa pysyy eturenkaat suorassa ja mites tuo kääntyy jos ja kun eturenkaat pysyy suorassa?
Jonkuverran käy tukivarsien päälle kun käännytään. :D
nätisti näyttäis ainakin cherokee tulevan perässä
https://www.youtube.com/watch?v=NCiW5ke3N4w
bj45lava
23.03.2014, 23:58
Kylhän toi on Jenkeissä ihan käytetty tapa, siellä saa varustelistalta tollaselle vetoaisalle kiinnikkeet autoon ja ei muuta kuin asuntoauton perään vaan. Kyl se siellä mukana kulkee...
Suomessa saa jarruton peräkärry painaa max 750 kg. Rinnastetaanko tuo sellaiseksi..?
Ja tossa ei passaa ottaa avaimia taskuun kun lähtee hinaan voi yllättää kun paukahtaa rattilukko päälle.:D:D
Kaitsu67
24.03.2014, 00:35
Onko hinauspuomille jotkut viralliset speksit muuta kuin min 3m /max 6m?
reynolds
24.03.2014, 00:44
Eiks hinuritkin ota jossain "pakkotilanteissa" auton takapään grilliin ja menoks. En tiedä pitääkö olla rattilukon pois vai ei mutta luulis et ainaki pienen matkaa tulee vaikka murtaen. Ainaki raskas kalusto kulkee usein hanuri ilmassa hinurin perässä.edit.kattelin aikasemmat jutut ja pääsin kärryille asian juuresta.. Sama hinaus tuttuni noitui turistibusseja joita ei käytännössä voi hinata muulla kuin puomilla. Täytyy kysyä kuinka homma käytännössä toimii.
Miten tuossa pysyy eturenkaat suorassa ja mites tuo kääntyy jos ja kun eturenkaat pysyy suorassa?
Jonkuverran käy tukivarsien päälle kun käännytään. :D
Tuo minun aiempi kirjoitukseni on totta ja tapahtui 2005, kun kaverini vei tosiaan ladan ladalla viroon….vastaavan tyylinen puomi, mutta se pultattiin 2107 ladan etupuskurin kiinnikkeisiin ja toinenpää luonnollisesti hinaavan vetokoukkuun. Avain "ajo" asentoon ilman akkua ettei mene rattilukkoon ja valot kytkettiin suoraan vetokoukusta hinattavan takavaloihin roikalla. Matkaa tuli täältä pohojammaalta viroon kotipihaan sen reilut 600km ja matka oli mennyt täysin ongelmitta….lada seurasi edellä menevää nöyrästi pahemmin vikuroimatta ja renkaat tosiaan kääntyy itsestään kun aisa alkaa vääntämään sivulle käännöksissä, mutta edelleenkään en tuollaisen laillisuudesta tiedä mitään, vaikkakin poliisit oli tosiaan pysäyttänyt matkalla ja piiiiitkän mietinnän ja puhelinrumban jälkeen olivat päästäneet virolaisen jatkamaan matkaa….
Eiks hinuritkin ota jossain "pakkotilanteissa" auton takapään grilliin ja menoks. En tiedä pitääkö olla rattilukon pois vai ei mutta luulis et ainaki pienen matkaa tulee vaikka murtaen. Ainaki raskas kalusto kulkee usein hanuri ilmassa hinurin perässä.edit.kattelin aikasemmat jutut ja pääsin kärryille asian juuresta.. Sama hinaus tuttuni noitui turistibusseja joita ei käytännössä voi hinata muulla kuin puomilla. Täytyy kysyä kuinka homma käytännössä toimii.
Ei siinä mitn pakkotilanetta vaadita, auto grilliin ja menoksi.
Siinä ei vaan ne pyörät tavoita maata...
Jotkut ikkunapakut on ongelmallisia siks, kun osaa olla sitä autoa senver reilusti siinä etuakselin edessä, ettei rusetissa puomi yllä.
Selvitin muutama vuosi sitten tuollaisen ohjaavan hinauspuomin käyttöä poliisin kannalta katsottuna. Aikansa lakikirjoja tutkittuaan olivat sitä mieltä, että jos kaikki neljä pyörää ovat maassa, on kyse samanlaisesta hinaamisesta kuin molemmista päistä nivelöidyllä puomilla tai köydellä, eli kuski pitää olla myös siinä hinattavassa.
Tulkinta perustui siihen "kaikki pyörät maassa"-juttuun. Hinausauton rusetti ja dolly muuttavat tilanteen, koska silloin vain toisen pään pyörät on maassa.
Tiedä sitten nykykäytännöstä, onko laki/tulkinta muuttunut tai täsmentynyt.
tapsa4x4
24.03.2014, 07:14
Aikoinaan ladogan kisassa venäläiset hinas ketjuvetosammakoita tiellä kolmio puomilla,auton keulassa oli valmiit kiinnikkeet puomille ja ohjaus lukittiin pikatapeilla kun ei ollut pyörän kulmat ihan kunnossa,pikkusen meinas 39"boggerit kammeta vastaan mutkissa.
Muistaakos kukaan vielä, miten intissä opetettiin kolmiopuomilla hinaaminen? Pitikö vedettävässä olla kuljettajaa? ite muistelen vaan, jotta puomi kiinni, jakis vapaalle ja menoksi, apukuskilla tai ilman.
Kyllähän tuo ainakin omalla järjellä ajateltuna on vaan hinausapulaite, kolmiopuomi. Max. nopeus 60km/h mut tuosta toisesta kuljettajasta en sit tiiä lain puitteissa.
Onko hinauspuomille jotkut viralliset speksit muuta kuin min 3m /max 6m?
Lippu, tai mikä merkki se nyt oli, keskellä.
Selvitin muutama vuosi sitten tuollaisen ohjaavan hinauspuomin käyttöä poliisin kannalta katsottuna. Aikansa lakikirjoja tutkittuaan olivat sitä mieltä, että jos kaikki neljä pyörää ovat maassa, on kyse samanlaisesta hinaamisesta kuin molemmista päistä nivelöidyllä puomilla tai köydellä, eli kuski pitää olla myös siinä hinattavassa.
Tulkinta perustui siihen "kaikki pyörät maassa"-juttuun. Hinausauton rusetti ja dolly muuttavat tilanteen, koska silloin vain toisen pään pyörät on maassa.
Tiedä sitten nykykäytännöstä, onko laki/tulkinta muuttunut tai täsmentynyt.
Luulen jotta ei oo muuttunut. En ole ainakaan mistään muuta lakia löytänyt kuin tuo puomi/köysi hinaus ja siinä tosiaan kaveri kyytiin.