View Full Version : Millä pakettiautolla (=B-kortilla) on vähintään 1850kg hyötykuorma?
WinChester
15.03.2014, 19:42
Olen miettinyt siirtymistä kilvettömään kalustoon ja ison telikärryn hinnalla kun saa ison pakettiauton, niin pitäisi saada paljon kantavuutta B-kortilla ajettavaksi. Milläkähän vekottimella semmoisen saisi?
Toyotan Dynat, Mitsun Canterit ja VW:n isot LT:t ovat ilmeisesti ainakin lähellä, mutta kovin haasteellinen homma on löytää otsikon mukainen vekotin kantavuuden jäädessä jonnekin 1600kg:n tasolle. Kokeneempien kommentteja siis kaivataan! :eek:
dirtysalami
15.03.2014, 20:23
Tuskin millään kun kokonaismassan raja on kuitenkin 3,5 tonnia
Siis mihin nyt tähtäät isolla pakettiautolla ja kantavuudella? Meinaatko siis lava-autoa mihin saa auton kyytiin vai mitä? Tuskin helposti löydät 3500kg:n kokonaismassaista isoa pakua missä omamassa olisi niin pieni että kantavuutta lähes 2000kg.
Tahtoo mennä C1- kaluston puolelle melkeinpä väkisin, tosin voi olla että joku laitos löytyy missä koko ja kantavuus on riittävä B- korttipuolella.
WinChester
15.03.2014, 20:48
Siis mihin nyt tähtäät isolla pakettiautolla ja kantavuudella? Meinaatko siis lava-autoa mihin saa auton kyytiin vai mitä? Tuskin helposti löydät 3500kg:n kokonaismassaista isoa pakua missä omamassa olisi niin pieni että kantavuutta lähes 2000kg.
Tahtoo mennä C1- kaluston puolelle melkeinpä väkisin, tosin voi olla että joku laitos löytyy missä koko ja kantavuus on riittävä B- korttipuolella.
Juu sitä just on hakusessa. Tämä vekotin ois ainakin aika lähellä kriteereitä. Laidat pois, niin vois olla jopa täysin laillinen.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5783405
Vaihtoehtona tietysti se, että karsitaan offarista turhat painot pois, jolloin kantavuutta ei tartte niin paljoa.
BJ-40/76
15.03.2014, 21:25
Ja tuota offikapinetta voi keventää, ja aikamonta olisi pakko ainakin kaventaa vaihtamalla siirtopyörä alle, ja renkaat kärryllä mukaan. (tai sitten autoa pitää levittää.... sillä kuorma ei saa olla leveämpi, kuin kuljetin.
Ja vaikka oli nimenomaan kyse B-kortillisista.....
Toki tuo kevytkuorkki vois olla edullisempi vaihtoehto, ja tuo halpa C -kortti (tai jopa C1) (ja ilman ammattipätevyyttä); ja jos noita halvimpia, niin bensakoneella; silloin ei tule verolappuja ollenkaan!
Tuommoisessa vanhassa 3500 kg dsl- pakussa vuotuinen verokuormitus aika massiivinen pelkkä käyttömaksu taitaa olla enemmän, kuin minun vm. 2001 "wararenkaan", ford fokus 1.8 tdic -henkilöauton kaikki verot.
Toki tuo verokuormitus on päiväkohtainen, jos haluaa pistää liikennekäytöstäpoistoon, niin......
Byrocrat
15.03.2014, 21:31
Juu sitä just on hakusessa. Tämä vekotin ois ainakin aika lähellä kriteereitä. Laidat pois, niin vois olla jopa täysin laillinen.
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5783405
Vaihtoehtona tietysti se, että karsitaan offarista turhat painot pois, jolloin kantavuutta ei tartte niin paljoa.
http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-35/1206457
WinChester
15.03.2014, 21:49
...ja jos noita halvimpia, niin bensakoneella; silloin ei tule verolappuja ollenkaan!
Toki tuo verokuormitus on päiväkohtainen, jos haluaa pistää liikennekäytöstäpoistoon, niin......
Niin tosiaan DSL-verot on kokonaispainon mukaan järkyttävät, vaikka kuin pitäiskin liikenteessä vain päivän kaksi.
http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-35/1206457
HAH! Kantavuutta just sen, mitä "Grand ZJapan" otteessa lukee! :D:D:D
Tommonen iso LT siis voisi olla se, mitä pitäisi hakea... :cool: Mulla on ollu ilmeisesti väärä NettiX-sivu, kun pitäskin olla NettiKONE. Ellei siellä sit ole enempi kuorkkiosastoa...
Ostat Dodgen fuul-size pickupin 5.9 Cumminsilla, hommaat C- kortin ja unohdat kalliit kilometrit ;) Tosin hankintahinnaltaan ne vain on aika kalliita, vaan olisihan se iloisempi ajaa kunnon moottorilla kuin jollain ikälopulla LT35:llä. Saisi vielä nelivetonakin, niin ei jää kuljetusautokaan ihan heti jumiin :D
tekniikkamies
15.03.2014, 22:20
Olen miettinyt siirtymistä kilvettömään kalustoon ja ison telikärryn hinnalla kun saa ison pakettiauton, niin pitäisi saada paljon kantavuutta B-kortilla ajettavaksi. Milläkähän vekottimella semmoisen saisi?
Toyotan Dynat, Mitsun Canterit ja VW:n isot LT:t ovat ilmeisesti ainakin lähellä, mutta kovin haasteellinen homma on löytää otsikon mukainen vekotin kantavuuden jäädessä jonnekin 1600kg:n tasolle. Kokeneempien kommentteja siis kaivataan! :eek:
Ei kyllä kovin lupaavalta näytä jos pakettiauton kokonaismassa saa olla max. 3500 kiloa ja siitä vähennetään 1850 ja 100 kiloinen kuski = 1550 kiloa.
Muutenkaan ei ole hyvä homma jos kuorma painaa autoon nähden liian paljon.
Mites joku tällanen:
http://www.nettikone.com/volvo/fl612/1279289
Ja jos se pitäs pakua muistuttaa, johonkin tällaseen Varioon vois ehkä jotain kuormaa saadakin ilman, että auto hajoo:
http://www.nettikone.com/mercedes-benz/vario614d/1200933
Pakko myöntää ettei vario kyllä mikään autonkuljetusauto ole. No joku 814 ei olis vielä ehkä kauheen jytky vehe:
http://www.nettikone.com/mercedes-benz/814/1265203
Heikki L
15.03.2014, 22:29
Mä kokeilin Niit paku\pikku mb kuorkkeja, (myös lt) mutta ei niillä tullu lähettyy mihkää pitkälle. Meteli hytissä oli aika infernaalinen tai luotettavuus nollassa. Sitte ostin isomman ka sillä menee kyllä ilokseen reissut, ainuu miinus et,3 paikkanen. Nyt haluis trailerin ja veturin Nii Sais koko köörin samaan autoon. Mulleku Tää on hauskan pitoo kaverien kans ja aina meitä on joku 5 neitiä matkassa
Juu, ainakin vanhassa LT:ssä sisämelu on sen verran infernaalinen että peltorin vastamelukuulosuojaimille on käyttöä :D Eikä se ajaminenkaan mikään nautinto ole, aika karmeita vekottimia oikeastaan ja kulkupuoli todella onneton täysi poka päällä.
BJ-40/76
15.03.2014, 22:49
HAH! Kantavuutta just sen, mitä "Grand ZJapan" otteessa lukee! :D:D:D
Tommonen iso LT siis voisi olla se, mitä pitäisi hakea... :cool: Mulla on ollu ilmeisesti väärä NettiX-sivu, kun pitäskin olla NettiKONE. Ellei siellä sit ole enempi kuorkkiosastoa...
Kannattaisko ajaa kaatopaikalle se sinun offiauto, kaikkineen tykötarpeineen?
Siellä on kruunattu vaaka millä vastaanotetun jätteen määrä punnitaan. Toki nuo vaakat pikkasen pyöristää maksajan eduksi, mutta muistaakseni max. 19 kg?
On tullut punnittua noita autoja/kärryjä/kapineita, ja AINA ne on olleet vähintään omissa painoissa, yllättävän herkästi tuota ylipainoa tulee jostain...
ja noissa vanhoissa painot on ilmoitettu ilman kuljettajaa.... en halua maalata piruja, mutta jos esim. noita vokkeloja käyttäis puntarilla, ja nimenomaan kuskin kanssa, niin veikkaan väh. 10% lisäystä....
Ja kun tuota omaa, nimimerkin mukaista bj:tä katsastin pakuksi vuosikymmeniä sitten, niin tuo rippikouluikäinen bj painoi kotelot yms puhtaaksi pestynä, tankissa 5 litraa dsl, 3m vinssinvaijerilla, 8mm, ilman vararengasta ja telinettä, pienillä akuilla, 205-16 sileillä kumeilla tubeles vanteilla, kaikki matot+takapenkin pehmusteet poistettuna jne. 1840 kg konttorin puntarilla.
Kaatopaikalla 10g vähemmän, ja romuliikkeessä 10kg enemmän.
Otepaino muistaakseni 1820kg
Ennen kuin teurastin vinssin pois, ja tehdä 1800kg omapainoinen BJ, kerkesi tulla tuo "1800 kg asetus, ja selvennös tuohon punnitukseen"
Siis tuosta punnituksesta; Ainakin Oulussa minimimaksu on reilusti alle kympin, taannoin piti maksaa tonnitaksaa (noin 80e/Tonni), mutta puntari pyöristi vissiin painot asiakkaalle edullisempaan 10 kiloon.. ja kun piti keväällä viedä noita Ahvenen perkeitä, jotka alkaa haista heti! Niin ohikulkiissa vein nuo fileerausjätteet heti kaatsikalle, ja tuosta muutaman kilon pussista ei koskaan tarvinnut maksaa mitään... mutta nyt vajaa 10e, vaikka dyykkaat...
tekniikkamies
15.03.2014, 23:02
Melkeen kaikilla pakettiautoilla oli ne sitten pakettiautoksi rekattuja tai juuri ja juuri kuorma-autoksi on kantavuus ollut käytännössä aika vaatimattomalla tasolla.
Ne on mun mielestä tarkotettu käytännössä jollekin alle 1000 kilon kuormille.
Poikkeus oli ehkä kaverin kanssa yhteinen -74 406 paripyörällinen lava Mersu, mutta se ei soveltunut kuorman kuskailuun kun moottorissa ei ollut vetoja eikä välityksen antanut myöten maantielle. Sitten kerran kokeilin jotain Isuzua pientä kuorma-autoa muistuttavaa paripyörällistä autoa, siinä oli kantavuuttakin vähän ajateltu.
Juuri vähän aikaa sitten ajoin kuorma-autoksi rekatulla 14 vuotta vanhalla LT:llä ja siinäkin kantavuus aika hiljasta.
Kuorma-auton on nimensä mukaan tarkotettu kuormalle ja pakettiauto enempikin "paketeille".
Täytyy sanoa että kyllä tämän
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5221&pictureid=110644
vaihtuessa tähän
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5406&pictureid=130220
Ei oo harmittanut kuorkkikortin hankinta.
ja ei kyllä suikkaa raskaampaa vaparikoneella olis kehannut kuskata... tai no, tuli silllä kyllä vietyä. jopa bjtäkin. mutta aikanaankun lähti niin kerkis.
mutta 80 hp -> 180 on se aika ero silti.
ehkä vois olla kaupan toi iveco?
tekniikkamies
16.03.2014, 00:43
Tuosta VW:n paripyörällisestä LT:stä tuli mieleen myös tämännäköinen pieni MAN:
http://www.nettikone.com/man/7800-kok-paino-7m-lava/1253531
Väännöllä auto kulkee, eikä hevosilla.. ;) kuorma- auto on kuorma-auto, varsinkin jos yhtään on uudempi laite kyseessä niin onhan ne aivan eri laitteita kuljettaa tavaraa kuin b- luokan pakettiauto. Tietysti jos tuollaisessa LT:ssä olisi parempi voimanlähde ja kunnon alusta, niin ehkä sitten kulkisi pari tonnia kyydissä ihan mukavasti.
Saahan vapari- Hiacellakin kiskoa yli parin tonnin perävaunua, mutta hullu pitää olla jos niin tekee :D
WinChester
16.03.2014, 07:26
Niin ei tää mikään helppo homma pitäny ollakaan. C-kortin ajaminen maksaa luokkaa 1500€, ja turha itkeä ettei tullu ajettua sitä jo persaukisena teininä kun se ois maksanu saman verran markkoina lisää B-korttiin. Kun C-kortille ei ole muuta käyttöä, niin vähän turhaa ja kallista hommaa.
Jos tollasen ison LT:n sais RAKENNETTUA B-kortille ja isolle kuormalle, niin siinä ois taas toinen haaste, joka voisi vaihteeksi kiinnostaa enemmän kuin offipelin korjailu....
Tässä maassa on takuulla muitakin kitubudjettisia ja persaukisia B-korttilaisia, joilla ois tarve kulettaa autoja sun muuta rojua halvalla. Kun iso telikärri maksaa luokkaa 3k€, niin mieluummin sen rahan pitäs kiinni moottoroidussa kalustossa. Sit jos lavalla on vielä pikku-Hiiappi, niin homma muuttuu vielä mielenkiintosemmaksi... :D
Kannattaisko ajaa kaatopaikalle se sinun offiauto, kaikkineen tykötarpeineen?
Kateellisten Toyota-miesten suunsoittoa. :D:p No joo, mutta eipä ihan heti ois tullu mieleen ajaa autoa punnitukseen kaatikselle. Siellä nyt tulee ravattua muutenkin viemässä öljyä, SERriä, ym. ilmaisjätteitä sillon tällön, joten samalla vaivalla tulis kilot ylös ilmaseksi!
Heikki L
16.03.2014, 09:36
Joo mersu om617 oli kyllä hengetön, kun sen sai vauhtiin niin kyllä Se sitten puksutti ku juna. LT turbokoneella jäis kyllä nyt mun mielestä voittajaks, siihen Pitäs vaan rakentaa mahd kevyet rampit offiauton kuljetukseen ettei tarvis renkaita vaihdella perillä. Se turbokone kyllä jaksaa, itellä oli 55 ja kärry perässä täys kuorma just jakso kaasupohjassa pori-tamperetien mäet 80km\h niin en usko että oikeesti 3.5t yhdistelmä hyytyis. Se melu vaan....
tekniikkamies
16.03.2014, 09:45
Jos tollasen ison LT:n sais RAKENNETTUA B-kortille ja isolle kuormalle, niin siinä ois taas toinen haaste, joka voisi vaihteeksi kiinnostaa enemmän kuin offipelin korjailu....
Eihän se rakentaminen oikein onnistu kun kokonaispaino kantavuuksineen ja kuskeineen saa olla max. 3500 kiloa.
Ehkä jos auto olis tehty jostain tavallisuudesta poikkeavista ja kalliista materiaaleista, mutta siltikin ongelmaksi tulisi liian painava kuorma autoon nähden.
Renkaat pitää olla myös aika tukevat jos siihen tulis taka-akselille suurimmaksi osaksi vaikka tuo 1850 kiloa. Jos siinä olis 1000 kiloa taka-akselilla ennestään painoa, siihen kuorma, vaikka keskelle akselia, tilanne olisi 2850 kiloa akselilla. Yhdellä renkaalla tai paripyörällä 1425 kiloa.
Silloin myös etupäällä pitäs olla aika paljon painoo, ettei auto ihan paska ajaa. Jos siellä olis vaikka 1200 kiloa, tarvitaan yli 4000 kilon kokonaismassa, mieluummin kuitenkin ehkä 5000 kiloa.
Samsonite
16.03.2014, 10:31
Miulla oli aikoinaan ajossa LT 45 turpo, alusta oli jämäkkä ja vetoa piisas ihan riittävästi. Eihän nuo mitään kilpa-autoja kuitenkaan ole?
Paperilla tais olla kantavuutta tosin alle tonni....:D
Joskus ajelin KA 3,3 turpo Cantterilla, se veti iha hitoksee.
WinChester
16.03.2014, 10:47
Eihän se rakentaminen oikein onnistu kun kokonaispaino kantavuuksineen ja kuskeineen saa olla max. 3500 kiloa.
Ehkä jos auto olis tehty jostain tavallisuudesta poikkeavista ja kalliista materiaaleista, mutta siltikin ongelmaksi tulisi liian painava kuorma autoon nähden.
Renkaat pitää olla myös aika tukevat jos siihen tulis taka-akselille suurimmaksi osaksi vaikka tuo 1850 kiloa. Jos siinä olis 1000 kiloa taka-akselilla ennestään painoa, siihen kuorma, vaikka keskelle akselia, tilanne olisi 2850 kiloa akselilla. Yhdellä renkaalla tai paripyörällä 1425 kiloa.
Silloin myös etupäällä pitäs olla aika paljon painoo, ettei auto ihan paska ajaa. Jos siellä olis vaikka 1200 kiloa, tarvitaan yli 4000 kilon kokonaismassa, mieluummin kuitenkin ehkä 5000 kiloa.
Tarkotan rakentamisella sitä, että tämmösestä...
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/5783405
... vois omatoimisesti rakentaa tämmösen, eli omamassa vähenee:
http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-35/1206457
Tyhjänä on takuulla keulapainonen, joten tonni taka-akselilla on liikaa. Jos toi pohjosen vekotin on kerta 1820kg hyötykuormalla, niin keulapainoinen V8-Jeeppi luulis menevän kyytiin ilman akselikuormaongelmia. Toinen juttu tietysti on kuskin tuoma lisäpaino... :D:D:D
Täytä koppi heliumilla :D Olisi poliiseillakin ratsiassa hauskaa :D
Meillä menee töissä aika usein koppimallin 80- luvun LT25 ja isompia kohti afrikan mannerta, niissä on yleensä takana pari samanlaista osiin pilkottuna. Ihan hyväkuntoisia yksilöitä sinällään olleet, mutta se koppimelu on todellakin aivan infernaalinen. Varsinkin turbottomat pikkuvehkeet hyytyy laivan ramppiin ihan totaalisesti, kakkonen päällä saa huudattaa että jaksaa ylös. Tosin painoakin niissä on varmasti yli sallitun, mutta silti. Toki satunnaiseen käyttöön eikä kauhean pitkille matkoille niin onhan LT jotenkin toimiva ratkaisu.
tekniikkamies
16.03.2014, 11:51
Muutton merkeissä tutustuin tämännäköiseen 7500 kilon Ivecoon:
http://www.kaislapojat.com/page.php?sivu=10
Itselle jäi mieleen, että joku 7500 kilon kuormuri olis moneen hommaan kätevä.
Mua epäilyttää noi hurjalla kantavuudella olevat pakettiautot, olisko niissä kuiteski painot merkattu väärin vai mikä on homman nimi. Kaverin kanssa yhteinen 406 Mersu eli sellanen vanhan 508:sin näkönen oli yllättävän kevyt otteessa, mutta jäi epäilyttää voiko paino pitää paikkaansa kun rakenne vaikuttaa kuiteskin ihan perus pickuppia aika paljon vahvemmalta.
Kuormurissa olis se hyvä puoli, että sitä saa vapaammin muutta omaan tarpeeseen ja kuskata ihmisiäkin jouheemmin kuin pakulla.
mites ne ammattiluvathan tule ongelmaks kanssa jossain vaiheessa
Juu kuormuri olis varmasti parempi vaihtoehto, mutta Winchesterin tapauksessa kuten todettu jos ei ole c-korttia, niin ehkä sitä ei kannata ajaa sen pelkän harrasteauton satunnaisen kuskaamisen takia.
Pakettiauto kun täytyy olla niin semmonen lt volkkari on varmaan kevyimpiä omamassaltaan noista 3500kg autoista ja siitä sen vois ehkä saada tehtyä.
Ainoo kysymysmerkki on se että jos kokonaismassa menee ratsiassa ylikuorman puolelle niin alkaako se käymään kortin päälle?
mites ne ammattiluvathan tule ongelmaks kanssa jossain vaiheessa
Omia romuja saa kuskata ilman.
Kaitsu67
16.03.2014, 12:43
Tässä maassa on takuulla muitakin kitubudjettisia ja persaukisia B-korttilaisia, joilla ois tarve kulettaa autoja sun muuta rojua halvalla. Kun iso telikärri maksaa luokkaa 3k€, niin mieluummin sen rahan pitäs kiinni moottoroidussa kalustossa.
Niin on, ja sitten kun ei aikanaan viitsinyt hakea sitä ilmaista pikku e:täkään, niin piti hankkia tollanen Iveco paku paripyörillä jolla yks Rangen raato tuli tuotua Itä-Suomesta, oli varmaan kantavuuden rajoissa kun ei ollut konetta eikä sisuskaluja, mutta on sillä tuotu yks kokonainenkin "riskillä" tosta parinkymmenen kilsan päästä ja sitten yks lyhyt Series mikä vissiin meni kantavuuden rajoihin (1380kg).
Kyllähän toi on aika puhditon ja lämä tiskissä saa painaa ylämäkiin. Suunnitelmissa ajaa se pikku e jossain vaiheessa ja hankkia traileri....
Juu kuormuri olis varmasti parempi vaihtoehto, mutta Winchesterin tapauksessa kuten todettu jos ei ole c-korttia, niin ehkä sitä ei kannata ajaa sen pelkän harrasteauton satunnaisen kuskaamisen takia.
Niinku sos jo tossa vihjaisi, kuorma-autolla ei sitten kuskaa kuin pelkästään omia romuja ilman ammattipätevyyttä. Mun mielestä melkoinen rasite, oli kortti olemassa tai ei.
Edit: HRD oli nopeampi...
Niinku sos jo tossa vihjaisi, kuorma-autolla ei sitten kuskaa kuin pelkästään omia romuja ilman ammattipätevyyttä. Mun mielestä melkoinen rasite, oli kortti olemassa tai ei.
Joo se on toki rasite ja sen takia mäkin yritän saada hommattua ison peräkärryn hj:n perään, ne on vaan niin järjettömän hintasia jos haluaa 5x2metrin lavapituudella niin samalla rahalla saa jo kuorma-autoja vaikka minkä näkösiä. Tietysti uus tai uudenkarhee peräkärry vs joku öljyä vuotava sisunraato niin se on vähän hmm... no sitä harrastamista.:D
WinChester
16.03.2014, 13:00
Joo se Tornion vekotin on kuorkki - massaa 3800kg - joten se siitä B-kortilla ajosta! Vielä kun kone onkin "vain" 2,4 vapari ja hintaa 1900€, niin terr-ve.
Joo se on toki rasite ja sen takia mäkin yritän saada hommattua ison peräkärryn hj:n perään, ne on vaan niin järjettömän hintasia jos haluaa 5x2metrin lavapituudella niin samalla rahalla saa jo kuorma-autoja vaikka minkä näkösiä.
Nimenomaan!
...piti hankkia tollanen Iveco paku paripyörillä ...
Mikä Ivecon malli? Oisko tämmönen? Ainakin vetokiloja on ihan eri tavalla kuin LT:ssä.
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000
Samsonite
16.03.2014, 13:05
Kepeästi kuletti Merseedes Datsunia, parhaimmillaan jopa 70 km/h. Luistonesto toimi mainiosti, ja jarrutkin olivat lukkiutumattomat... :D:D
http://i267.photobucket.com/albums/ii293/petteriluu/Patrol003.jpg
Kaitsu67
16.03.2014, 13:10
Mikä Ivecon malli? Oisko tämmönen? Ainakin vetokiloja on ihan eri tavalla kuin LT:ssä.
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000
Joo, se oli siinä otsikossa, eli Iveco Turbo Daily 35-10 2,5litranen. Tosin toi linkissä oleva on uudempi, mulla vm 88. Siinä tuli mukana rampit ja vinssi. Plussaa on pitkä lava.
Tossa on ainakin hinta kohillaan, miten paljon lie ajettu.
WinChester
16.03.2014, 14:47
Mopoinkin Iveco tosiaan liikahtanee rivakammin kuin ahtamaton LT, joten ennemmin sit semmonen.
Ivecosta on näköjään olemassa tämmönenkin armeijan 4x4-malli. :D Eikä maksa ku 10k€. Löyty Mobile.de:stä.
http://i.ebayimg.com/00/$%28KGrHqZ,!k4FB0%2890bV4BQk90%29rs3Q~~_19.JPG
Kaitsu67
16.03.2014, 17:36
Tollasen nelivetomallin bongasin viime kesänä Lauttasaaressa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=136766
Tomppaa_
16.03.2014, 20:21
Toisaalta se kärry pitää hintansa huomattavasti paremmin ku tommonen kuorkin rousku, sen pitäminen ei maksa juuri mitään ja aika vähällä huollollakin menee. Eli jos on vetoauto jo valmiina ni eiks kärry oo fiksuin vaihtoehto jos ei c-kottia halua ajella..
WinChester
17.03.2014, 09:06
Ideana on minimoida harrastukseen kuluva ja kalustoon sidottu kokonaisrahamäärä. Eli luopua kokonaan kilvellisestä offikalustosta ja rakentaa sillä rahalla kilvetön offipeli ja ostaa sopiva kuljetuskalusto, jolla heilahtaisi tarvittaessa muutakin romua. Pikku-Hiiappi lavalla ei haittaisi, paitsi tietysti kantavuutta.
tekniikkamies
17.03.2014, 09:21
Ideana on minimoida harrastukseen kuluva ja kalustoon sidottu kokonaisrahamäärä. Eli luopua kokonaan kilvellisestä offikalustosta ja rakentaa sillä rahalla kilvetön offipeli ja ostaa sopiva kuljetuskalusto, jolla heilahtaisi tarvittaessa muutakin romua. Pikku-Hiiappi lavalla ei haittaisi, paitsi tietysti kantavuutta.
Sillon ei kyllä voi ajatella, että paku tulis kyseeseen kun varusteet painaa.
Mä mietin kanssa näitä samoja asioita miten käytettyyn rahaan nähden kalusto tuottas parhaiten joko hyötyä tai hupia.
Kyllä kärryssä se hyvä puoli on, että siitä voi olla hyötyä monenlaiseen muuhunkin.
Dynamiitti Toyotassa olis näköjään 6000 kilon kokonaispaino:
http://www.nettikone.com/toyota/dyna-ferrari-1500-s/1253534
Tuon näköselle autolle vois kaikenlaista pikkupuuhaa keksiä:
http://www.nettikone.com/man/10-153-f/1254805
Itsestä tuntus kuitenkin, että peräkärry tulis halvimmaksi.
Kärryä vois ainakin vuokrata eteenpäin ja saada sitäkautta hieman takaisinkin päin
WinChester
17.03.2014, 10:18
Kilvitetty kalusto (auto + maastokärri) ehkä n. 4000€ ja kilvetön riisuttu offiauto + 3500kg paku samaa luokkaa. Veturi + offiauto + 2700kg kärri n. 8000€. Kärriä voi tosiaan vuokrata ja se säilyttää arvonsa, mutta sama tilanne on isolla pakulla, joka olisi harvoin ajossa. Mutta saahan näitä laskeskella sen mukaan, mitä rompetta kenenkin takapihalta jo löytyy ja millä hinnalla.
Ei kyllä kovin lupaavalta näytä jos pakettiauton kokonaismassa saa olla max. 3500 kiloa ja siitä vähennetään 1850 ja 100 kiloinen kuski = 1550 kiloa.
Muutenkaan ei ole hyvä homma jos kuorma painaa autoon nähden liian paljon.
Joo, ei millään tyylillä pysy sallittujen massojen rajoissa. Auto(je)n omatmassat ei kovinkaan usein ole sitä mitä otteella lukee. Jeeppiki painaa varmaan sen liki 2000 kg minimissään ja se autonkuljetusauton 1650 kg voi olla hyvinkin 1800 kg.
Kärryä vois ainakin vuokrata eteenpäin ja saada sitäkautta hieman takaisinkin päin
Juu, joka vuokrauksen jälkeen sais suurimman osan kärryä takaisinkin :) :(
BJ-40/76
17.03.2014, 22:51
Juu, joka vuokrauksen jälkeen sais suurimman osan kärryä takaisinkin :) :(
Kyllä aika avoimin mielin kärryä uskaltaa vuokrata, jos vertaa jonkin pakettiauton vuokraukseen.
Mutta topiikin aloittajalle:
Sulla on tuossa "allekirjoituksessa" 3 jeeppiä, eikö niistä yhdelläkään voi vetää trailerissa tuota kilvetöntä offikapinetta?
Siis kun lasket tuohon "budjettiin" mukaan veturin.
p.s vaikka meinaat ajaa pakulla vaan muutaman reissun vuodessa, niin pitäisi se katsastaa joka vuosi, ja noilla parin tonnin lavapakuilla katsastus vaatii monesti muutakin, kun konttorilla piipahtamisen...
Kärryä ei tarvitse katsasta kuin joka toinen vuosi, ja esim. päästöistä (pakoputkesta/öljyvuodoista) ei tarvitse murehtia.
Mutta kukin tyylillään.
tekniikkamies
17.03.2014, 23:30
p.s vaikka meinaat ajaa pakulla vaan muutaman reissun vuodessa, niin pitäisi se katsastaa joka vuosi, ja noilla parin tonnin lavapakuilla katsastus vaatii monesti muutakin, kun konttorilla piipahtamisen...
Kärryä ei tarvitse katsasta kuin joka toinen vuosi, ja esim. päästöistä (pakoputkesta/öljyvuodoista) ei tarvitse murehtia.
Mutta kukin tyylillään.
Kyllä aika saakelin hyvä paku pitäs olla jos se kunnolla sopis jonkin maasturin roudailuun jollain lailla liikenneturvallisesti ja laillisesti. Ennemminkin ne vois sopia jonkin mönkijän roudailuun jos sen saa kunnolla kiinni.
Mutta sensijaan sellaisia pakuksi rekattuja vehkeitä on, joilla vetää traileria hyvin.
Minä ostaisin noilla tiedoilla sen lavettimallin telikärryn, koska:
-Voi kuljettaa muutakin, kun pelkkää autoa
-Ylläpitoon menee vähemmän rahaa ja aikaa verrattuna vanhaan romupakuun
-Isompia kuormia viedessä esim. mökille, anoppilaan tms ei tarvitse lähteä kahdella autolla, vaan voi kytkeä kärryn perään ja menoksi
-Pitkille reissuille voi lähteä huolettomammin käyttöautolla ja traikulla verrattuna vanhaan pakuun
-Matkanteko on mukavempaa käyttöautolla ja kärryllä verrattuna vanhaan pakuun, jossa ei yleensä saa hyvää ajoasentoa, ajo-ominaisuudet on huonoja ja meteli hirveä
-Kärry vie useammin pihasta vähemmän tilaa, kun auto (maasturilla kärryn voi lykätä tarvittaessa esim. tallin taakse piiloon huonommassakin maastossa, jossa tuollainen paku olisi heti kiinni)
Ja jos pelottaa, ettei osaa peruuttaa kärryn kanssa, niin aina voi laittaa vetokoukun keulaankin.
Vähän menee ohi aiheen mutta mikä ihme kaikille luo ton täysin paskan fiiliksen Lt volkkarista:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4571&pictureid=151646
Tolla tulee nyt ajeltua päivittäiset ajot ja voi pojat sitä nautintoa. ei tarvii olla peräkärry koko ajan perässä roikkumassa. Ja ihan oikeasti oon ajannut paaaaljon paskemmilla autoilla jotka ovat olleet jopa yli 10vuotta nuorempia olleet. Noh toiset tykkää äitistä ja toiset tyttärestä... Mut ku hankii Lt ni siin saa vähän niinku molemmat :D
Mut tosiaan ei taida sellasta kalustoo löytyy että ilman kärryä sais offipelin kulkemaan ilman kuorkki korttia.
WinChester
18.03.2014, 12:50
Kieltämättä alkaa vaikuttaa siltä, että topiikin kysymyksen mukaista pakua ei ole olemassa. Ehkä kannattaisi hommata parilla - kolmella tonnilla iso 3500kg lavapaku, jossa on Hiab ja reilusti vetokiloja. Sillä rojut nousee ja kulkee ihan erilailla kuin esim. pick-upilla saati perhefarkulla ja varsinkin liukkaalla +3000kg traileri autoineen liikahtaa turvallisemmin kuin 1800kg Jeepillä. Sopiva dobbel-cab kun vielä olisi, niin tulisi myös perhe mukaan lyhyille etäisyyksille. Tässä kuitenkaan mitään karavaanareita olla. :D
kolmella tonnilla iso 3500kg lavapaku, jossa on Hiab ja reilusti vetokiloja. Sillä rojut nousee ja kulkee ihan erilailla
Kulkemisesta en menis takeisiin, esmes LT-volkkarin alkuperäisestä 70 hepasta jäljellejääneillä ei ihmeellisiä vauhteja oteta edes tasamaalla. :D
Osta vaan se kunnollinen traileri, oikein kuormattuna turvallinen ja toimiva valinta.
Kaitsu67
18.03.2014, 13:23
Ehkä kannattaisi hommata parilla - kolmella tonnilla iso 3500kg lavapaku, jossa on Hiab ja reilusti vetokiloja. Sopiva dobbel-cab kun vielä olisi, niin tulisi myös perhe mukaan lyhyille etäisyyksille.
Tossa olis jonkinmoinen:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/6215614
Jeesuksen vanhalla Ivecolla sai tasamaalla juuri ja juuri 70 lasiin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2752&pictureid=120176
turvallisuus huipussaan ;)
Ehkä kannattaisi hommata parilla - kolmella tonnilla iso 3500kg lavapaku, jossa on Hiab ja reilusti vetokiloja.
Tossa olis jonkinmoinen:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/6215614
Eipä ole reilusti vetokiloja (2000kg) eli tällä ei vedä laillisesti 1800kg offiautoa ja ~700kg painavaa kärryä
WinChester
18.03.2014, 14:14
TDI-koneisessa LT:ssä kyllä potku riittää, mutta vetokilot taitaa jäädä kahteen tonniin. Tämmönen ois muuten kiva:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/6241311
Tässä olisi vetokilot jo kohdillaan, Hiabbi ja doppel-cab vain puuttuu:
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000
Meneekö nuo doppelihytilliset pakun näköiset (b-kortilla ajettavat) henkilöauton diisseli verolla, ainakin siinä uskossa olen ollut näitten monipaikkaisten kohdalla?
Samsonite
18.03.2014, 16:04
Ei ole kuin TD-koneita vanhassa LT:ssä, TDI sitten siinä uudemmassa (alkaen -96).
tekniikkamies
18.03.2014, 16:49
TDI-koneisessa LT:ssä kyllä potku riittää, mutta vetokilot taitaa jäädä kahteen tonniin. Tämmönen ois muuten kiva:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/6241311
Tässä olisi vetokilot jo kohdillaan, Hiabbi ja doppel-cab vain puuttuu:
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000
Vaikea uskoa, että LT:ssä enää yhdessä Hiabin kanssa ainakaan pitää omamassa paikkansa ja taitaa mun 4 veto Hiluxikin painaa ilman mitään varusteita enempi kun tossa väitetään LT:n painoksi.
Lisäksi tossa ei näkyny paripyöriä - kovin jytkyn roudailuun ei riitä perus pakun pyörät.
Olen ajanut uudemmilla LT:llä ja Crafterilla. Ja Mersun Srinterillä. Yksittäiset 235/65/16 C renkaat rupee siinäkin lämpee aika helposti jos on kevyttä roinaa kyydissä sen mitä helposti kyytiin saa.
Man 8.150 on ymmärtääkseni VW:n kopilla oleva pieni kuormuri, joka voisi laillisesti ja asiallisesti soveltua auton kuskailuun ja muihin pikku puuhiin:
https://www.youtube.com/watch?v=yuI8VR1azzQ
Tollanen oli joskus kunnalla. Varmaan painosekseen aika hyvä kantavuus.
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000
Vaikea uskoa, että LT:ssä enää yhdessä Hiabin kanssa ainakaan pitää omamassa paikkansa ja taitaa mun 4 veto Hiluxikin painaa ilman mitään varusteita enempi kun tossa väitetään LT:n painoksi.
Lisäksi tossa ei näkyny paripyöriä - kovin jytkyn roudailuun ei riitä perus pakun pyörät.
Meillä oli 1978 mallinen LT31D. 375 cm vaneeri lavalla, koneena 2.7 litrainen nelos-perkins. Yksikköpyörät 205R14. Kokonaispaino sillä oli 3440 tai 3460 kg. Omapaino muistaakseni 1940kg? Perkins on 40 kg painavampi kuin volkkarin kuutosdiesel. Paripyörämalli on noin 100 kg painavampi. Samassa tulee myös jäykkä etuakseli.
Yksikköpyörät eivät ole ongelma. 205R14C 8 kankaisena kantavuus on 1030kg/kpl. Meillä oli sellaiset LT:ssä, riittää hyvin pakettiautoon.
tekniikkamies
18.03.2014, 18:27
Yksikköpyörät eivät ole ongelma. 205R14C 8 kankaisena kantavuus on 1030kg/kpl. Meillä oli sellaiset LT:ssä, riittää hyvin pakettiautoon.
Riittää kun käytetään pakettiauton tapaan eikä mätkästä vaikka 2000 kiloa kuormaa...
Mulla on sellanen huomio tullut juuri ja juuri kuormuriksi rekatuista käytännössä pakettiautoista tyyliin LT, että kun niissä kuitenkin ihan hyvin tilaa, on kiusaus suuri laittaa ylikuormaa. Jos renkaat on 225/70/15 tai 235/65/16 nekin joutuu aika koville. Mun arvio siitä onko rengas kovilla vai ei perustuu mm. siihen paljonko on painetta ja sitten koitan ajon jälkeen kädellä renkaan lämpötilaa.
Yhdessä Spinterissä, jonka perällä oli jatkuvasti musiikkiromua, joka ei edes kauhean painavaa siinäkin renkaat aika kovilla 235/65/16 pyörin. Kerran ajoin sillä yhteen keikkapaikkaan ja menin katsomaan missä kondiksessa pyörät on. Yllättäen oli kudokset näkyvissä takana...
Mun Hiluxissa on tällä hetkellä kantavuusindeksin 120 235/85/16 renkaat enkä niitä ole saanut samalla lailla lämpeemään. Jos noita olisi vaikka neljä yhdellä akselilla, kyllä siihen akselille 2000 kiloa hyötykuormaa vois laittaa hyvin mielin jos akseli ja muu rakenne kestää eikä paineenkaan tarttis olla mikään hirvee. Tällöin akselilla saattas olla 3000 kg jos siinä olis tyhjänä 1000 kiloa ja yhtä rengasta kohti 750 kiloa.
Eikös tuollaisen kok. massan omaavalla pakettiautolla ole ajoneuvoveroa nykyisellä verotussysteemillä nii maan perusteellisesti että parin vuoden verojen maksamisella sais jo melkeen sen C kortin... Saman kokoluokan KA rekisteröidyissä verotus ainakin tod. paljon huokeampaa.
Eikös tuollaisen kok. massan omaavalla pakettiautolla ole ajoneuvoveroa nykyisellä verotussysteemillä nii maan perusteellisesti että parin vuoden verojen maksamisella sais jo melkeen sen C kortin... Saman kokoluokan KA rekisteröidyissä verotus ainakin tod. paljon huokeampaa.
eikös pakun ja kauton ns dieseli vero ole samanverran per 100kg? ainakin ennen oli tosin en tiedä muuttuko se samalla, kun tuli nää päästön mukaa verotus
eikös pakun ja kauton ns dieseli vero ole samanverran per 100kg? ainakin ennen oli tosin en tiedä muuttuko se samalla, kun tuli nää päästön mukaa verotus
No ei ihan...
PA polttoainevero on 0,9senttiä/100kg/pvä + mikälie autovero(?)
KA polttoainevero on 0€
KevytKA:n verot vuodessa alle 100€...
-Captain-
18.03.2014, 19:49
eikös pakun ja kauton ns dieseli vero ole samanverran per 100kg? ainakin ennen oli tosin en tiedä muuttuko se samalla, kun tuli nää päästön mukaa verotus
eihän se ero tulekaan siitä dieselverosta vaan siitä ajoneuvoverosta joka on sen reilu 500€/vuodessa..
-Captain-
18.03.2014, 19:52
No ei ihan...
PA polttoainevero on 0,9senttiä/100kg/pvä + mikälie autovero(?)
KA polttoainevero on 0€
KevytKA:n verot vuodessa alle 100€...
Kyl tuo K-A:n käyttövoimavero on 0,6c/100kg/pv eikä niissä oo muita veroja :)
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#kayttovoimavero
sitä minäki, että löpövero on myös kautoissa joskus aikoinaan saman ku pautoissa, muttei käyttömaksua vai mikälie olikaan:) mutta tuo oli uutta tietoa, että nykyään pienempi, ku pautoissa
BJ-40/76
18.03.2014, 21:35
TDI-koneisessa LT:ssä kyllä potku riittää, mutta vetokilot taitaa jäädä kahteen tonniin.
Tässä olisi vetokilot jo kohdillaan, Hiabbi ja doppel-cab vain puuttuu:
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6271000
Tuossapa Ultra"turvallinen" veturi talvikelille isolle trailerille:, Sikakevyt perä, takaveto, pitkä peräylitys, ja lyhyehkö akseliväli!
Ja paripyörät, yhdisttynä kantaviin, vanhoihin (kovettuneisiin) renkaisiin, ei yhtään auta tilannetta... (yleensä noissa halpiksissa/tilapäiskäyttöön ostetuissa on luvattoman huonot renkaat, koska uudet, laadukkaat, rengaskerrat maksaa lähes auton hinnan, ja ne kuitenkin kuivuu/mahii pilalle 10 vuodessa, vaikka kilometrejä olisi kuinka vähän)
Oliko tuossa sinun siviili jeepissä esim. abs- jarrut, jatkuva neliveto, jopa ajonvakautuksella/vetoluiston estolla, Airbäkkejä, tai muuta turvavarusteita?
Tuosta Ivecosta varmaan löytyy seuraavat turvallisuuteen liittyvät varusteet; Turvavyöt: vähintään lannevyö, ja kokoontaittuva rattiakseli?
Jos hirvittää (turvallisuuden takia) vetää jollain "uudehkolla" jeepillä traileria, niin tuostahan se ratkaisu löytyy... Näyttää siltä, että kaikilla jeeppimiehillä ei ole yhtä raju luottamus kalustoonsa? (anteeksi)
Kaitsu67
18.03.2014, 23:52
(yleensä noissa halpiksissa/tilapäiskäyttöön ostetuissa on luvattoman huonot renkaat, koska uudet, laadukkaat, rengaskerrat maksaa lähes auton hinnan, ja ne kuitenkin kuivuu/mahii pilalle 10 vuodessa, vaikka kilometrejä olisi kuinka vähän)
:D Mulla oli sit hyvä tuuri kun mun Ivecossa oli ihan uudenkarheet kumit paripyörissä :cool:
Riittää kun käytetään pakettiauton tapaan eikä mätkästä vaikka 2000 kiloa kuormaa...
Heh, meidän volkkarillakin vietiin joskus reilua kahta tonnia jouset pohjassa. "Ei me nyt kahta kuormaa viedä" :D Siinä hommassa renkaat tosiaan lämpenivät kovasti. Mutta aina perille päästiin.
LT:n perä on tosiaan kevyt kuin mikä. Meillä tarvirenkaat alkoivat olla jo aikuis-iässä, kun uudet olisivat maksaneet niin paljon. Kesärenkaistakin sai maksaa 1200mk/2kpl... Talvella pidettiin 200-300 kg määrää betonipainoja perässä, niin liikkeelle pääsi helpommin.
Kyl tuo K-A:n käyttövoimavero on 0,6c/100kg/pv eikä niissä oo muita veroja :)
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#kayttovoimavero
Nostaako muuten O1- ja O2-luokan perävaunun vetoon tarkoitettu 50mm kuulakytkin KA:n käyttövoimaveron sinne korkeimpaan luokkaan, eli kun "käytetään varsinaisen tai keskiakseliperävaunun vetoon"?
Nostaako muuten O1- ja O2-luokan perävaunun vetoon tarkoitettu 50mm kuulakytkin KA:n käyttövoimaveron sinne korkeimpaan luokkaan, eli kun "käytetään varsinaisen tai keskiakseliperävaunun vetoon"?
ei nosta veroja kuula, vetokita sit nostaa
WinChester
20.03.2014, 21:33
Ei ole isoa koppia, ei riitä kantavuus, eikä varmaan turbottomana tehotkaan, mutta muutoin alkas olla toivotut ominaisuudet jo vähän sinnepäin... ("Ei puutu ku hevonen ja kolome kenkää!" sano tallipoika ku hevosenkengän löysi.) :D:D:D
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6300858
Kaitsu67
20.03.2014, 21:45
Ei ole isoa koppia, ei riitä kantavuus, eikä varmaan turbottomana tehotkaan, mutta muutoin alkas olla toivotut ominaisuudet jo vähän sinnepäin... ("Ei puutu ku hevonen ja kolome kenkää!" sano tallipoika ku hevosenkengän löysi.) :D:D:D
http://www.nettiauto.com/iveco/daily/6300858
Vaihtaa tohon sen 35-10 mallin Turbokoneen, niin on jo aika lähellä...;)
WinChester
20.03.2014, 21:57
Vaihtaa tohon sen 35-10 mallin Turbokoneen, niin on jo aika lähellä...;)
Eikäku tona vuotena turbo on kuulemma ollu lisävaruste, joten eikun puhallin keulille ja ruuvit kaakkoon! :p:D
tekniikkamies
21.03.2014, 00:20
Tollasta Isuzua kerran ihmettelin ja taisin pienen matkan koeajaakin - oli kompaktiksi autoksi aika kantavan oloinen joskin on aika harvinainen eli ei kannattane hommata ja rekattu tietysti kuormuriksi jotta kuormaa voi viedä laillisesti:
http://www.nettiauto.com/isuzu/kb/6265139
Byrocrat
21.03.2014, 00:29
http://www.truckscout24.de/search/ger/detail.asp?vehicletype_id=2&vehicle_id=14915275&make=0&mid=12&page=1&AllowNext=1&language=ger&price_type=1
http://www.blocket.se/kalmar/Tijhof_Biltransportslap_TA_30_Sport_50876871.htm?c a=11&w=3
Tässä voisi olla aihioksi??
http://www.truckscout24.de/search/ger/detail.asp?vehicletype_id=2&vehicle_id=14908054&make=0&mid=12&page=2&AllowNext=1&language=ger&price_type=1
http://www.truckscout24.de/search/ger/detail.asp?vehicletype_id=4&vehicle_id=14055283&make=0&mid=3&page=1&AllowNext=1&language=ger&price_type=1
http://www.truckscout24.de/search/ger/detail.asp?vehicletype_id=4&vehicle_id=13412775&make=0&mid=3&page=3&AllowNext=1&language=ger&price_type=1
http://www.truckscout24.de/search/ger/detail.asp?vehicletype_id=4&vehicle_id=14784052&make=0&mid=3&page=3&AllowNext=1&language=ger&price_type=1
http://www.truckscout24.de/search/ger/detail.asp?vehicletype_id=4&vehicle_id=14914032&make=0&mid=3&page=4&AllowNext=1&language=ger&price_type=1
http://www.truckscout24.de/search/ger/detail.asp?vehicletype_id=4&vehicle_id=14417603&make=0&mid=3&page=6&AllowNext=1&language=ger&price_type=1
Kaitsu67
21.03.2014, 00:35
Mites muuten tollanen ulkomailta ostettu traileri, tuleekos siihen jotain veroja päälle jos EU maasta ostettu? Muita kuluja?
Rekisteröintikatsastus pitänee suorittaa kuitenkin Suomessa?
Mites muuten tollanen ulkomailta ostettu traileri, tuleekos siihen jotain veroja päälle jos EU maasta ostettu? Muita kuluja?
Rekisteröintikatsastus pitänee suorittaa kuitenkin Suomessa?
Veroista tiedä, mut varmaan jotai tulee kun Suomessa kerran ollaa...
Ja jos ostaa ulkomailta, niin kannattaa olla tarkka että saa kaikki tarvittavat tositteet mukaa (vastaavuustodistus yms).
Pitää rekisteröintikatsastaa Suomessa.
Mäki kyllä harkitsisin kärryä aarteiden kuljettamiseen... joskus on käytettyjä kippikärryjä edullisesti, ei tarvi pulata ramppienkaan kans.
Ei peräkärryistä mitään veroseuraamuksia tule. Ihme kyllä, ei edes Suomessa.
Porukka paljon tekee sitä, että hakee Keski-Euroopasta auton, ostaa sieltä samalla myös uuden tai vähän käytetyn trailerin ja toinen auto siihen päälle. Myy sitten trailerin ja sen päällä olevat autot, ja matkan kulut on katettu. Noi autotrailerit on todella paljon halvempia tuolla etelämpänä, kuin mitä ne täällä maksaa.
Jos minulta kysytään, niin kiskoisin paljon mielummin autotraileria 5.2 V8 bensajeepillä, kuin ajaisin kantavuutensa äärirajoilla olevalla vanhalla pakettiautonpaskalla auto lavalla. Oikeasti, ihan kaikki ominaisuudet on paremmat, joskin menovettä kuluu bensakasilla vähän enemmän. Paras vaihtoehto toki olisi iso (C1-luokan) pickuppi turbodieselillä ja isolla (hanhenkaula)vaunulla. Menee vaan jo perhanan kalliiksi.
Tuli muuten tuossa viikko- pari sitten aika järkevännäköinen yhdistelmä Saksan- laivalta, iso E- sarjan mersu jolla oli perässä henkilöautomallin täysperävaunu ja päällä pari mopoauton näköistä. Oli HUOMATTAVASTI tukevamman näköistä menoa, kuin että perässä olisi ollut pitkä keskiakselikärry + samat pari pikkukikotinta.
Kaitsu67
21.03.2014, 11:55
Tuli muuten tuossa viikko- pari sitten aika järkevännäköinen yhdistelmä Saksan- laivalta, iso E- sarjan mersu jolla oli perässä henkilöautomallin täysperävaunu
Minkäslainen tollanen henkilöautomallin täysperävaunu on? Saakos sitä kuskata pikku e-kortilla?
Minkäslainen tollanen henkilöautomallin täysperävaunu on? Saakos sitä kuskata pikku e-kortilla?
Eikös tuolla ollut kaikki tarpeellinen tieto:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111737
Pikku-e:llä menee, tai tietysti jos on riittävän pieni kärry niin vaikka ilmankin.
Joku tällainen (hieman pienempi tosin) oli eemeli- mersun perässä, ja oli oikeasti todella pätevän oloinen kampe. Sen verran piti kuskia haastatella että oliko kärry ihan uusi tuttavuus, tokaisi että muutaman reissun jo ajanut. Oli erittäin tyytyväinen parantuneeseen ajokäytökseen, kun ei aisapainoa ole nimeksikään eli pysyy ohjaavilla pyörillä paino. Ainoa hankaluus kuulemma oli vielä peruuttaminen :D
http://www.kochanhaengerwerke.de/details-pritsche_anhaenger_hulco_drehschemel_rota_3550_203 x502cm_3,5t-Pr1121Hul.html
http://www.kochanhaengerwerke.de/ahdb/thumb.php?w=800&pic=Pr1121Hul_1
Tossa olis jonkinmoinen:
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/6215614
Mulla oli yhdessä vaiheessa tuon kaltainen LT. Tosin ilman Hiabia ja ei ollut LT40 vaan LT55. Turbokin löytyi. Kantavuutta tais olla 2500kg. Oli kyllä todella hyvä peli ajella. Hyvin jaksoi reilu 3000kg kuorman kuskaa. Mihinkään mäkiin se ei ryytynyt. Huippua se kelas 135 GPS:n mukaan. Dieselin pumppu vaan vähän vuoti. Lava oli muistaakseni 3.5m? Doppel ohjaamon myötä sinne mahtui hyvin porukkaa.
-Captain-
21.03.2014, 13:03
Pikku-e:llä menee, tai tietysti jos on riittävän pieni kärry niin vaikka ilmankin.
Joku tällainen (hieman pienempi tosin) oli eemeli- mersun perässä, ja oli oikeasti todella pätevän oloinen kampe. Sen verran piti kuskia haastatella että oliko kärry ihan uusi tuttavuus, tokaisi että muutaman reissun jo ajanut. Oli erittäin tyytyväinen parantuneeseen ajokäytökseen, kun ei aisapainoa ole nimeksikään eli pysyy ohjaavilla pyörillä paino. Ainoa hankaluus kuulemma oli vielä peruuttaminen :D
http://www.kochanhaengerwerke.de/details-pritsche_anhaenger_hulco_drehschemel_rota_3550_203 x502cm_3,5t-Pr1121Hul.html
http://www.kochanhaengerwerke.de/ahdb/thumb.php?w=800&pic=Pr1121Hul_1
vielä ku sais vetopainot valmistajan sallimiin ni ostasin tommosen miel 2+2 akselisena avalanchen perään (vetopaino n.5tn)...
WinChester
21.03.2014, 13:06
Mulla oli yhdessä vaiheessa tuon kaltainen LT. Tosin ilman Hiabia ja ei ollut LT40 vaan LT55. Turbokin löytyi. Kantavuutta tais olla 2500kg. Oli kyllä todella hyvä peli ajella. Hyvin jaksoi reilu 3000kg kuorman kuskaa. Mihinkään mäkiin se ei ryytynyt. Huippua se kelas 135 GPS:n mukaan. Dieselin pumppu vaan vähän vuoti. Lava oli muistaakseni 3.5m? Doppel ohjaamon myötä sinne mahtui hyvin porukkaa.
Taisi olla kuitenkin kevyt-ka eikä paku?
tekniikkamies
21.03.2014, 19:55
Jos minulta kysytään, niin kiskoisin paljon mielummin autotraileria 5.2 V8 bensajeepillä, kuin ajaisin kantavuutensa äärirajoilla olevalla vanhalla pakettiautonpaskalla auto lavalla. Oikeasti, ihan kaikki ominaisuudet on paremmat, joskin menovettä kuluu bensakasilla vähän enemmän. Paras vaihtoehto toki olisi iso (C1-luokan) pickuppi turbodieselillä ja isolla (hanhenkaula)vaunulla. Menee vaan jo perhanan kalliiksi.
Itselle hyvin mieleenpainuva oli 406 lava Mersu 1974 vuodelta. Lava oli iso kuin mikä mutta moottori oli sama 2,2 diesel mikä pystylamppu sedanissa. Aivan kauhea vehe jos yritti ajaa taajamanopeutta kovempaa.
Ehkä Mersun 3,8 litraisella OM314 koneella turbotettuna olisi jo viitsinyt ajaa jos välityksen olisi toiset.
Kokeilin myös miltä meno maittaa Ford Econoline E350:sellä Powerstroke 7,3 turbodieselillä. Painavahko pakettiautoa muistuttava auto vei enimmät menohalut, mutta kyllä tehokkaampi kone paransi tilannetta paljon ja saattoi jopa ohittaa jonkun hitaan ajopelin.
Henkilöautomallin täysperävaunusta tulee mieleen, että sehän vois olla mielenkiintoinen varsinkin kun 3500 kilon vaunun kytkis Toyotan HDJ 100:sen perään tai jos perse ei kestä sellaista, vaikka Chevrolet Suburban ja tollanen vaunu...
Autokoulussa ollessa kuorma-auto ajot tuli suoritettua Volvo FL 7:kalla ja se oli hyvän tuntuinen vehje moneen käyttöön eikä joku epämääräinen romu. Sillä pysyi normaalin liikenteen vauhdissakin ihan hyvin.
Isot pickupit olis muuten kivoja, mutta ne on sitä jenkki romua hyvine ja huonoine puolineen.
Oma unelmien harraste roudausvehje voisi olla joku Scania 111 vetävällä telillä tai miksei vaikka Scania SBA 6x6, ei vaan perse kestä kuiteskaan tollasia...
Pikku-e:llä menee, tai tietysti jos on riittävän pieni kärry niin vaikka ilmankin.
Joku tällainen (hieman pienempi tosin) oli eemeli- mersun perässä, ja oli oikeasti todella pätevän oloinen kampe. Sen verran piti kuskia haastatella että oliko kärry ihan uusi tuttavuus, tokaisi että muutaman reissun jo ajanut. Oli erittäin tyytyväinen parantuneeseen ajokäytökseen, kun ei aisapainoa ole nimeksikään eli pysyy ohjaavilla pyörillä paino. Ainoa hankaluus kuulemma oli vielä peruuttaminen :D
http://www.kochanhaengerwerke.de/details-pritsche_anhaenger_hulco_drehschemel_rota_3550_203 x502cm_3,5t-Pr1121Hul.html
http://www.kochanhaengerwerke.de/ahdb/thumb.php?w=800&pic=Pr1121Hul_1
Just tänään sain kärrykauppiaalta tiedon että mun täysperävaunu tulee ensviikon lopulla suomeen:cool:
Elikkä tollanen kun kuvassa, mutta vaan 1+1 akselinen kun tommonen 1+3 akselinen alkaa olla jo niin hävyttömän hintanen ja tolla mun cruiserilla kun saa vetää vaan sen 3300kg niin ei pysty täyttä 3500kg hyödyntää kunnolla.
Samsonite
21.03.2014, 21:42
Tommonen 1+2 on kuvissa.
Tommonen 1+2 on kuvissa.
Joo panovirepaholainen, ei taitais olla hyötyy 3500kg kärrissä neljästä akselista:D
Joo panovirepaholainen, ei taitais olla hyötyy 3500kg kärrissä neljästä akselista:D
eikö noita saa muka 1+1 akselisena 3500kg painoille?, ku se kolmas akseli kuitenki pois hyötykuormasta
Byrocrat
21.03.2014, 22:37
eikö noita saa muka 1+1 akselisena 3500kg painoille?, ku se kolmas akseli kuitenki pois hyötykuormasta
Näyttäs olevan vaan 3000 kg kahdella aksulalla :( Ja jos oikein tarkasti lukee tekniset tiedot niin tuo 3500 kg traikkukin on kahdella akselilla. Tämä silloin kun lavan pituus on molemmilla sama 502 cm. Hintaero noilla kahdella on 801 euroa. Kun pituus kasvaa (502 > 611)niin akseleita tulee 3,5 tonniseen yksi lisää!!! Hyötykuorma muuten pienenee!!!
http://www.kochanhaengerwerke.de/details-pritsche_anhaenger_hulco_drehschemel_rota_3050_203 x502cm_3,0t-Pr1123Hul.html
http://www.kochanhaengerwerke.de/310-0-drehschemel-anhaenger.htm
Tässä vertailuksi 3500 kokonaispainoinen tavanomainen 2akselinen traikku. On silläkin hintaa!!
http://www.kochanhaengerwerke.de/details-autotransporter_anhaenger_ifor_williams_220x500cm_ 3,5t_autotrailer_typ:ct177_vorr%C3%84tig-A315Iw.html
Näyttäs olevan vaan 3000 kg kahdella aksulalla :(
http://www.kochanhaengerwerke.de/details-pritsche_anhaenger_hulco_drehschemel_rota_3050_203 x502cm_3,0t-Pr1123Hul.html
http://www.kochanhaengerwerke.de/310-0-drehschemel-anhaenger.htm
eli sillä kolmannella akselilla saa 420kg lisää kantavuutta ja vähän vakaamman vedettävän kärryn, hinta eroa en huomannu katsoa, siis jos nuo omamassat pitää paikkaansa, että kolmas akseli nosti omaamassaa 80kg, vois teoriassa pitää kyl paikkaansakki
eli sillä kolmannella akselilla saa 420kg lisää kantavuutta ja vähän vakaamman vedettävän kärryn, hinta eroa en huomannu katsoa, siis jos nuo omamassat pitää paikkaansa, että kolmas akseli nosti omaamassaa 80kg, vois teoriassa pitää kyl paikkaansakki
Hulco merkkiseen vaunuun mikä on ilmeisesti käytännössä sama kärry, kun toi koch. Niin se kolmas akseli maksaa 1500eur+alv lisää jo muutenkin älyttömän hintaiseen kärryyn niin sitä täytyy jo oikeesti tarvita sitä muutamaa sataa kiloa hyötykuormaa lisää.
Hulco merkkiseen vaunuun mikä on ilmeisesti käytännössä sama kärry, kun toi koch. Niin se kolmas akseli maksaa 1500eur+alv lisää jo muutenkin älyttömän hintaiseen kärryyn niin sitä täytyy jo oikeesti tarvita sitä muutamaa sataa kiloa hyötykuormaa lisää.
ja ainakin joskus normi keskiakseli kärryt siis 3500kg kärryt, ni 3akselisena oli halvempi, ku 2akselisena
Taisi olla kuitenkin kevyt-ka eikä paku? LT35 taitaa saada pakuna ja kuorkkina. Mut siitä ylöspäin ne kait on aina kevyt kuormureita. Kuten tuo meikäläisen pelikin oli.
Mut jos tuo C-kortti tai kantavuus muuten on ongelma niin sehän ratkee kalustoa vaihtamalla. Jeepit mäkeen ja tilalle Suzukia ;) En tie mahtuisko Suzuki jonkun ison Ducaton kyytiin? Vois kuljetella sitä sisätiloissa :D
WinChester
23.03.2014, 12:06
LT35 taitaa saada pakuna ja kuorkkina. Mut siitä ylöspäin ne kait on aina kevyt kuormureita. Kuten tuo meikäläisen pelikin oli.
Mut jos tuo C-kortti tai kantavuus muuten on ongelma niin sehän ratkee kalustoa vaihtamalla. Jeepit mäkeen ja tilalle Suzukia ;) En tie mahtuisko Suzuki jonkun ison Ducaton kyytiin? Vois kuljetella sitä sisätiloissa :D
Tämäkin vaihtoehto on käynyt mielessä, mutta Suitsaan änkeäminen voi olla mulle tuskallisempaa kuin hommata C-kortti. ;)
Sinänsä omituista, että jopa kuutoskoneisella Grand Cherokeella saa vetää päälle 3000kg kärriä, mutta osin painavemmilla LT:llä, Hi-Acella, Transitilla, Transporterilla ja Caravellella vain pari tonnia, vaikka olisi neliveto!
tekniikkamies
23.03.2014, 13:14
Tämäkin vaihtoehto on käynyt mielessä, mutta Suitsaan änkeäminen voi olla mulle tuskallisempaa kuin hommata C-kortti. ;)
Sinänsä omituista, että jopa kuutoskoneisella Grand Cherokeella saa vetää päälle 3000kg kärriä, mutta osin painavemmilla LT:llä, Hi-Acella, Transitilla, Transporterilla ja Caravellella vain pari tonnia, vaikka olisi neliveto!
Jos aattelen, että laitan 2000 kiloa painavaan Hiluxiin 90 heppasella 2,4 litraseen turbodieseliin 500 kiloa painavan kärryn ja siihen 2000 kiloa kuormaa, kyllä sillä sen vedettyä saa joskin ei sillä kiva olis mihinkään pitkälle lähteä. Kyllä sillä hissukseen pienillä vaihteilla ja varovasti 3500 tonnin kärryäkin vetäisi.
Vaikka sallittu paino olis 5000 kiloa, ei se siitä sen mahtavammaksi muutu pelkillä papereilla.
Tänään tuli ihailtua vanhoja kuorma-autoja ja ne tuntui kyllä upeilta vehkeiltä! :)
Jos pitkää matkaa vetäisi niin mieluummin niin, että kärryssäkin on hyvät renkaat, jarrut kunnossa ja se painaa kuormineen vaikka puolet veturin painosta. Paska tilanne jos homma onkin niinpäin, että veturi painaa puolet siitä mitä sillä vedettävä kuorma.
WinChester
24.03.2014, 14:38
Tämmösellä vois ratketa kaikki otsikon ongelmat ja vähän muutakin. Liekö tommonen edes laillinen...? Hintaa on järkyttävästi.
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Peravaunu_10945009.htm?ca=8&w=3
Kaitsu67
24.03.2014, 14:42
Tämmösellä vois ratketa kaikki otsikon ongelmat ja vähän muutakin. Liekö tommonen edes laillinen...? Hintaa on järkyttävästi.
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Peravaunu_10945009.htm?ca=8&w=3
Asiallisen näköinen, vaan paljonkohan tossa on oikeen koukkupaino kun toi hiiappi on tossa aisalla :confused:
Samsonite
24.03.2014, 17:33
Paljon, miulla on tuommonen hiijappi ja painaa iha hitoksee.
tekniikkamies
24.03.2014, 19:22
Tämmösellä vois ratketa kaikki otsikon ongelmat ja vähän muutakin. Liekö tommonen edes laillinen...? Hintaa on järkyttävästi.
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Peravaunu_10945009.htm?ca=8&w=3
On kyllä ominaisuuksiakin!
Jos olis kärrybudjettia varattu, tuon voisin harkita ostaa - ainakin se olisi parhaiten vaihtoehtojen joukossa.
Kaitsu67
24.03.2014, 21:03
Siinä olis kans peli, mut vaatii sen kuorkkikortin :(
http://www.nettiauto.com/iveco/60-11/6213599
EDIT: tässä olikin huonosti tota kantavuutta :mad:
-Captain-
25.03.2014, 13:10
Asiallisen näköinen, vaan paljonkohan tossa on oikeen koukkupaino kun toi hiiappi on tossa aisalla :confused:
eipä näy tukijalkoja tolle hiabille? jos tuo nostaa 1100kg ni aisa tykkää.... :D
WinChester
25.03.2014, 13:19
On siinä joku käpälä olemassa. Joku tämmönenkin voisi mennä (L200 pick-up + Hiab ja siinä vinssi! :eek:), vaikka hintaa on melkoisesti verrattuna esim...:
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/l200/5605904
... tämmöseen (Canter + Hiab):
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/canter/6246427
eipä näy tukijalkoja tolle hiabille? jos tuo nostaa 1100kg ni aisa tykkää.... :D
eikä taida olla tuo ilmoitettu kantavuus nossen kanssa
veijon-esso
25.03.2014, 13:21
Jeesuksen vanhalla Ivecolla sai tasamaalla juuri ja juuri 70 lasiin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2752&pictureid=120176
turvallisuus huipussaan ;)
Voi jestas että BJ pystyy näyttämään isolta!! :D:D
WinChester
26.03.2014, 20:19
Tämmönen tuli tänään myyntiin, vaan hienosta hydraulipuomi-Hiabista huolimatta lienee vähän puhditon raskaamman kuorman kanssa. Vetokilojakaan ei ole mainittu, lienee jotain alle 2000kg.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/307/6313763
Ajatus uudesta vekottimesta alkaa kuitenkin muotoutua, joten ootellaas vähän. Menihän sitä ekan Jeepin katsannassa kaikkiaan kaks vuotta ennen ostoa, joten tässä mikä kiire ole! :D
Tämmönen tuli tänään myyntiin, vaan hienosta hydraulipuomi-Hiabista huolimatta lienee vähän puhditon raskaamman kuorman kanssa. Vetokilojakaan ei ole mainittu, lienee jotain alle 2000kg.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/307/6313763
Eikös -82 ole suunilleen niitä aikoja, kun tuollaisen teho nousi suuresta n. 65hv lukemasta lähes veret seisauttavaan 72hv lukemaan? Mutta kuimminkin, kuski kiihtyy yleensä enemmän kuin tuollainen Mersu.
Asiallisen näköinen, vaan paljonkohan tossa on oikeen koukkupaino kun toi hiiappi on tossa aisalla :confused:
aika kapea lavanen toi kärry. meniskö edes suzuki alle1800mm jollain 12,5 kumeilla.
mulla oli kans villi idea et olis tuohon omaan respoon laittanu hiabin,se olikin jo valmiina mut juurikin tuo aisapainon atkia hylkäsin ajatuksen ja vaihdoin pilikin suzukiin..:p
Ajatus uudesta vekottimesta alkaa kuitenkin muotoutua, joten ootellaas vähän. Menihän sitä ekan Jeepin katsannassa kaikkiaan kaks vuotta ennen ostoa, joten tässä mikä kiire ole! :D
Hitaat hämäläiset..! :D
Byrocrat
26.03.2014, 23:05
Tämmönen tuli tänään myyntiin, vaan hienosta hydraulipuomi-Hiabista huolimatta lienee vähän puhditon raskaamman kuorman kanssa. Vetokilojakaan ei ole mainittu, lienee jotain alle 2000kg.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/307/6313763
Ajatus uudesta vekottimesta alkaa kuitenkin muotoutua, joten ootellaas vähän. Menihän sitä ekan Jeepin katsannassa kaikkiaan kaks vuotta ennen ostoa, joten tässä mikä kiire ole! :D
Kantavuutta pakuna:
Kantavuus
1 480 kg
Kokonaispaino
3 500 kg
WinChester
27.03.2014, 00:10
Hitaat hämäläiset..! :D
Niin ne jotkut väittää. :D Ite oon Hesasta, oikein Kalliosta. :p
Kantavuutta pakuna:
Kantavuus
1 480 kg
Kokonaispaino
3 500 kg
Juu nämähän kyllä ilmosta näkyy, muttei sitä jarrullisen kärrin vetopainoa. Tarttee ainakin 2700kg.
EDIT: Auton rekkarissa (siitä kuva) on omapaino 2300, kok. massa 3500 => 1200kg kantavuus. Mistä keksit tuon 1480kg?
pitkään ja korkeaan sprinteriin mahtuu suikka 31/12.5r15 bokkereilla just ja just ovesta sisään
tekniikkamies
27.03.2014, 14:49
Tämmönen tuli tänään myyntiin, vaan hienosta hydraulipuomi-Hiabista huolimatta lienee vähän puhditon raskaamman kuorman kanssa. Vetokilojakaan ei ole mainittu, lienee jotain alle 2000kg.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/307/6313763
Ajatus uudesta vekottimesta alkaa kuitenkin muotoutua, joten ootellaas vähän. Menihän sitä ekan Jeepin katsannassa kaikkiaan kaks vuotta ennen ostoa, joten tässä mikä kiire ole! :D
Mun varovainen arvio on, että tolla saattas juuri tyhjänä viittiä ajaa jotain pidempää matkaa jos siinä välitykset sopii maantielle.
Enempi kai noi on sellaisia, että lähietäisyydellä roudataan jotain roinaa.
Kärryn vetoonhan tollanen on ihan paska.
Se kolmeakselinen kärry minkä mainitsit olis kunnon veturilla ihan kova sana.
Rasvanäppi
12.06.2014, 22:06
Referenssiksi heitän oman projektin tiedot:
Canter, jonka rekkarissa omapaino tällä hetkellä 2070 ja kokonaismassa 3500... Omapaino kevenee varmaan joitakin satoja kiloja, jos aiemmassa punnituksessa on ollut Hiab + vanha lava mukana. Saas nähdä. Tarkoitus on kuskata noin tonnin harrasteajoneuoa. Plussana on tietty, että perään voi ottaa trailerin.
WinChester
14.06.2014, 08:08
Omien pähkäilyjen tuloksena AINOA sopiva jotenkin kriteerit täyttävä vekotin on vm. 97 => Mitsu L200, jossa pitää vielä olla 2700kg koukku. Mitä näitä soittelin ja netistä bongailin, niin n. puolessa on vetokiloja vain 2200, vaikka kaikki muut tekijät ovat niissä samat, omituista. :confused: Tuplakabiinikin saisi olla, niin mahtuu perhe kyytiin, vaikka sillä lavatila ja -paino kutistuukin. Hintaa tosin on silloin jo melko reippaasti, ehkä jotain 6-8t€, ja koneena väkisin diesel ja siten monipaikkaisena isot verot. Siten se pitäisi olla käyttöautona, jotta kannattaisi jotenkin pitää ajossa.
Lopputulemana on että B-kortilla ajettavaa pakua ei 1850kg auton kuskaamiseksi ole ja siten pakotettuna käyttämään telikärriä on edullisin riittävän isoilla vetokiloilla oleva vetoauto - yllätys yllätys - bensakoneinen XJ/ZJ-Jeeppi! :D
Riippumatta siitä onko autoharrastekalusto kilvellistä tai kilvetöntä, niin mahdollisen kärrin lisäksi muuta kalustoa ei nykyisten Jeeppien lisäksi tarvitakaan.
Se on satunnaiseen tarpeeseen varmasti kustannustehokkain laite se zj bensakoneella, tietysti miinuksena se lavan puute. Mutta ei tuu ihan äkkiä mieleen samalla perävaunupainolla olevaa autoa edes ilmastointilaitteella, saati muilla varusteilla lähellekkään tuossa hintaluokassa.
Meikäläisellä ei haittaa ole siitä, että on maasturi käyttöautona kun se on jopa tarpeen, mutta tietysti vielä jos leimais ton wj:n pakuksi mutta katotaan nyt. Menee kyllä mullakin melko tarkalle painot ton täysperän kanssa, kun kokonaismassa on sen 3tonnia ja kärryn tyhjäpaino 775kg, Cruiserin paino tais olla otteessa jotakuinkin 2200kg ja todellisesta ei tietoa:D
Tuplakabiinikin saisi olla, niin mahtuu perhe kyytiin, vaikka sillä lavatila ja -paino kutistuukin. Hintaa tosin on silloin jo melko reippaasti, ehkä jotain 6-8t€, ja koneena väkisin diesel ja siten monipaikkaisena isot verot. Siten se pitäisi olla käyttöautona, jotta kannattaisi jotenkin pitää ajossa. Mutta eikö tuohon käy vetoautoksi silloin mikä tahansa maasturi? Saahan tuolla 6-8000e hintaluokalla jo vähän tuoreempia maastureita. Esim. tuo meikäläisen nykyinen menopeli menisi tuon hintaluokan raameihin. Vielä sopivasti sinne alkupäähän. Tilaa on edessä ja takana, sekä takakontissa. Vetokykyä 2800kg ja nokalla on sopivasti 150hv tehoa. Mitä tuossa on jarrutontä ylikuormattua kärryä vetänyt niin se ei ainakaan tunnu missään kun sitä veti. Traileria pitäs vielä päästä kokeileen. Haittana on sitten varaosien saatavuus. Ei tahdo suomesta saada mitään, mutta Virosta ja Ruotsista saa suoraan hyllystä parin päivän toimituajoilla. Saksasta saa myös. Mut ei tarvi ajaa millä mädällä paskalla 80-luvun toitsulla, mitkä on melkein saman hintaisia. Saa ajella 2000-luvun menopelillä missä on ilmastoinnitkin.
WinChester
16.06.2014, 17:43
Vetoautoksi käy varmaankin moni nelivetomaasturi, mutta semmonen ei ollut tämän topiikin pointti. Jos jaksaa lukea pitkän ketjun alusta asti, niin se pointti kyllä selviää. ;)
Byrocrat
16.06.2014, 19:37
Tuosta "halvalla":rolleyes: Tosin joutuu hiukka konetta remppaamaan, mutta muuten voisi sopia noihin sun kriteereihin :)
Ja melkeinpä naapurista löytyy näköjään :rolleyes:
http://www.nettiauto.com/ford/ranger/6223021
Tekniset tiedot
Teho: 80 kW / 109 Hv, Vääntö: 266 Nm, Henkilömäärä: 5, Ovien lkm: 4, Omamassa: 1 755 kg, Kokonaismassa: 2 855 kg, Vetomassa (jarrullinen): 2 800 kg
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/5851829
Hieman turhan paljon veivattu!!
Tekniset tiedot
Teho: 115 kW / 156 Hv, Henkilömäärä: 2, Ovien lkm: 5, Omamassa: 2 750 kg, Kokonaismassa: 3 200 kg, Vetomassa (jarrullinen): 2 800 kg, Vetomassa (ei jarruja): 750 kg
Omien pähkäilyjen tuloksena AINOA sopiva jotenkin kriteerit täyttävä vekotin on vm. 97 => Mitsu L200, jossa pitää vielä olla 2700kg koukku. Mitä näitä soittelin ja netistä bongailin, niin n. puolessa on vetokiloja vain 2200, vaikka kaikki muut tekijät ovat niissä samat, omituista. :confused: Tuplakabiinikin saisi olla, niin mahtuu perhe kyytiin, vaikka sillä lavatila ja -paino kutistuukin. Hintaa tosin on silloin jo melko reippaasti, ehkä jotain 6-8t€, ja koneena väkisin diesel ja siten monipaikkaisena isot verot. Siten se pitäisi olla käyttöautona, jotta kannattaisi jotenkin pitää ajossa.
Lopputulemana on että B-kortilla ajettavaa pakua ei 1850kg auton kuskaamiseksi ole ja siten pakotettuna käyttämään telikärriä on edullisin riittävän isoilla vetokiloilla oleva vetoauto - yllätys yllätys - bensakoneinen XJ/ZJ-Jeeppi! :D
Riippumatta siitä onko autoharrastekalusto kilvellistä tai kilvetöntä, niin mahdollisen kärrin lisäksi muuta kalustoa ei nykyisten Jeeppien lisäksi tarvitakaan.
-Captain-
16.06.2014, 20:06
Tuosta "halvalla":rolleyes: Tosin joutuu hiukka konetta remppaamaan, mutta muuten voisi sopia noihin sun kriteereihin :)
Ja melkeinpä naapurista löytyy näköjään :rolleyes:
http://www.nettiauto.com/ford/ranger/6223021
Tekniset tiedot
Teho: 80 kW / 109 Hv, Vääntö: 266 Nm, Henkilömäärä: 5, Ovien lkm: 4, Omamassa: 1 755 kg, Kokonaismassa: 2 855 kg, Vetomassa (jarrullinen): 2 800 kg
Ei kai kukaa oikeesti rupee tollasel vetämää mitää trailerii... Jos maasturii kuskaa kärris ni kyl on aika tuskaa vetää millää alle 200heppasel :)
Ei kai kukaa oikeesti rupee tollasel vetämää mitää trailerii... Jos maasturii kuskaa kärris ni kyl on aika tuskaa vetää millää alle 200heppasel :)
Häh?
Kulkeehan ne kätevästi.
Tuossa on kuorma ja toisessa kuvassa veturi, 2.2l vaparidiesel. Kyllä sillä enimmäkseen ihan suurimmassa sallitussa nopeudessa pysyttiin. :D
Tuossa hiluxissa on muuten kantavuus melkein 1200kg, takavetoinenkin kaiken lisäksi. Sillä saisi vetää jarrullistakin 2400kg. :eek:
Ja rumpujarrut joka nurkassa.
tekniikkamies
18.06.2014, 09:01
Ei kai kukaa oikeesti rupee tollasel vetämää mitää trailerii... Jos maasturii kuskaa kärris ni kyl on aika tuskaa vetää millää alle 200heppasel :)
Vois kuvitella, että maasturin kuskaamisessa muulla kulkuneuvolla haettaisiin sitä, että se sujuisi jotenkin fiksummin kuin pelkällä maasturilla ajo.
Jos kunnollisen kuljetuskaluston hommaaminen ei onnistu, yksi varteenotettava vaihtoehto on sellainen maasturi, jolla voi ja saa ajaa tielläkin ilman erilistä kuskaamiskalustoa.
Tuossa kuvassa oli ylempänä Hilux ja mullakin on sellainen tietenkin nelivetomallina, niin itse viitsisin sillä kuskata - jos se tapahtuisi usein - jotain mönkijää ja sitäkin mielellään jarrullisessa kärryssä.
WinChester
18.06.2014, 10:24
Vois kuvitella, että maasturin kuskaamisessa muulla kulkuneuvolla haettaisiin sitä, että se sujuisi jotenkin fiksummin kuin pelkällä maasturilla ajo.
Jos kunnollisen kuljetuskaluston hommaaminen ei onnistu, yksi varteenotettava vaihtoehto on sellainen maasturi, jolla voi ja saa ajaa tielläkin ilman erilistä kuskaamiskalustoa.
Nimenomaan se on juuri näin ja erityisesti silloin kun kuljetusmatka on lyhyt, kuljetuskertoja on harvoin ja ylimääräistä kärriin seisomaan jäävää rahaa on vähän eli ei ollenkaan. :)
Häh?
Kulkeehan ne kätevästi.
Tuossa on kuorma ja toisessa kuvassa veturi, 2.2l vaparidiesel. Kyllä sillä enimmäkseen ihan suurimmassa sallitussa nopeudessa pysyttiin. :D
Tuossa hiluxissa on muuten kantavuus melkein 1200kg, takavetoinenkin kaiken lisäksi. Sillä saisi vetää jarrullistakin 2400kg. :eek:
Ja rumpujarrut joka nurkassa.
Kyllä tuollaisella paskalla minkään kärryn vetäminen olisi sellaista kokonaisvaltaista itsensä ja kaikkien muiden tielläliikkujien kiusaamista, ettei mitään rajaa. Johan tuollaisella ajaminen pelkällä tyhjällä autolla on jokseenkin vastaava nautinto kuin hakkaisi paljaita kiveksiään vasaralla.. :D
Se mitä on kärryjä tullut vedettyä isoista pieniin, niin vetoautosta riippumatta moottori jossa ei ole kunnolla vääntöä on ihan vihoviimeinen kapistus siihen hommaan. Joku parisensataa heppaa ja kolmisensataa newtonia vääntöä mitkä on suht alhaalla tarjolla on ihan minimi johonkin 1500+ kg:n kärryyn, että se ajaminen oikeasti on nautinnollista. Ei oikein voi olettaa edes hyvällä mielikuvituksella, että jollain ~100hv/ 200Nm vaparidieselillä tai parilitraisella nuhapumppubensakoneella peräkärryn veto olisi valkoisen miehen hommaa. Ensimmäinen oma auto millä vetohommat on tuntunut tosissaan ihmisen hommalta on nykyinen Jeeppi, missä on reilu 450Nm vääntöä ja vajaa 250 konia pellin alla. Tulee isokin kärry ihan mukavasti perässä.
B- kortilla ajettavia lava-autoja taasen ei oikeasti ole olemassa, millä vajaa 2000kg auto mahtuisi lavalle sen enempää kokonsa kuin painonsa puolesta. Kyllä se vain niin on, että kustannustehokkain tapa B- kortilla ajaessa on joko yhdistetty käyttö- ja harrasteauto, tai jos ne on erikseen eikä harrasteautossa ole kilpiä niin trailerin osto edessä. Suomessa ne on usein sikahintaisia vaikka kyseessä olisi joku vanha romukärry, naapurimaista niitä jo saa selvästi halvemmalla kun vähän jaksaa etsiä. Mutta onhan se hyvä traileri silti arvokas makuutettavaksi pihalla suurimman osan vuodesta..
Kyllä tuollaisella paskalla minkään kärryn vetäminen olisi sellaista kokonaisvaltaista itsensä ja kaikkien muiden tielläliikkujien kiusaamista, ettei mitään rajaa. Johan tuollaisella ajaminen pelkällä tyhjällä autolla on jokseenkin vastaava nautinto kuin hakkaisi paljaita kiveksiään vasaralla.. :D
Ei oikein voi olettaa edes hyvällä mielikuvituksella, että jollain ~100hv/ 200Nm vaparidieselillä peräkärryn veto olisi valkoisen miehen hommaa.
http://alanmiehet.com/kuvat/MK/talvisota09/12.jpg
MB 609, ~ 90 hv vaparidiesel, 2tn + varusteet auton kyydissä, 2tn kärryssä + kärry ~ 0,7tn.
Kiihtyvyys oli hidasta mutta kaikesta huolimatta 80-90 km/h maantienopeutena.
Miten lie mahdollista, kun ei ole rusketusta nimeksikään ja vasarakin pysyi pakissa?
http://alanmiehet.com/kuvat/MK/talvisota09/12.jpg
MB 609, ~ 90 hv vaparidiesel, 2tn + varusteet auton kyydissä, 2tn kärryssä + kärry ~ 0,7tn.
Kiihtyvyys oli hidasta mutta kaikesta huolimatta 80-90 km/h maantienopeutena.
Miten lie mahdollista, kun ei ole rusketusta nimeksikään ja vasarakin pysyi pakissa?
Taitaa olla enempi asenne kysymys monesti.
:D
Taitaa olla enempi asenne kysymys monesti.
Juurikin näin. Onhan se kiva jos veturissa on paljon tehoa & vääntöä mutta vähälläkin pääsee, kun on painava kaasujalka ja asennetta riittävästi. Harva meistä kuitenkaan ihan työkseen kisarasseja kuskaa paikasta toiseen.
WinChester
18.06.2014, 14:56
Kyllä tuollaisella paskalla minkään kärryn vetäminen olisi sellaista kokonaisvaltaista itsensä ja kaikkien muiden tielläliikkujien kiusaamista, ettei mitään rajaa.
Äläs ny Timo provosoi, kun vajaasylinterisiä euro-japseja ajaville tulee paha mieli! :p:D;):cool:
Ja muistetaas ny sekin, että topiikin mukaisesti on kyse "vain" B-kortilla ajettavista kulkineista eikä raskaasta kalustosta.
MB 609, ~ 90 hv vaparidiesel, 2tn + varusteet auton kyydissä, 2tn kärryssä + kärry ~ 0,7tn.
Kiihtyvyys oli hidasta mutta kaikesta huolimatta 80-90 km/h maantienopeutena.
Miten lie mahdollista, kun ei ole rusketusta nimeksikään ja vasarakin pysyi pakissa?
Olenko sanonut että se vetäminen ei ole mahdollista pienitehoisella koneella?
Mutta sen 15 vuoden aikana kun kortti ollut taskussa, olen ehtinyt kiskoa erilaisia kärryjä jos minkämoisilla vekottimilla, ja varsin paljon. Sen kokemuksen perusteella tuollaiset yllämainitut yhdistelmät on mielestäni aivan järkyttäviä vetää tienpäällä, ei niissä oikein ole mitään hyvää. Saako niillä työn tehtyä? Yleensä kyllä. Seikkailuhenkisenä reissuna ihan hauskoja reissuja, mutta siihen se sitten jääkin ;)
Olihan niillä intin pulla- UAZeillakin hauska rytyyttää tiesiirtymät ja metsässä kärry perässä, ja ihan hymy naamalla. Vaan en minä sellaisella paketilla lähtisi siviiliajoja hoitamaan, vaikka homma hoituisikin.. Asennekysymys tämä siis epäilemättä on. Miksi turhaan kiusata itseään, kun kohtuuhinnalla saa ihan hyviä ja tehokkaita vetureita millä se homma hoituu paremmin kuin jollain vanhalla tehottomalla raadolla, ja sillä kunnon vetoautolla päivittäiset ajotkin on mukavempia..
Oli minulla joskus Omegan perässä tällainen paketti, ja hienosti se tuli 2.5 V6 bensakoneella (~170hp/ 230Nm) + automaatilla; peräkärry + LeBaron painoi yhteensä ~2100kg. Takapäässä oli onneksi ilmalla korkeuden tasaus, niin pysyi perä vaaterissa n.200kg aisapainolla. Mutta oliko se nautinto ajaa? Ei todellakaan..
http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Sekalaisia+sekop%C3%A4isi%C3%A4/Moppe+3.JPG/_medium.jpg
tekniikkamies
18.06.2014, 20:48
http://alanmiehet.com/kuvat/MK/talvisota09/12.jpg
MB 609, ~ 90 hv vaparidiesel, 2tn + varusteet auton kyydissä, 2tn kärryssä + kärry ~ 0,7tn.
Kiihtyvyys oli hidasta mutta kaikesta huolimatta 80-90 km/h maantienopeutena.
Miten lie mahdollista, kun ei ole rusketusta nimeksikään ja vasarakin pysyi pakissa?
Vaikka yhdistelmä onkin hupaisa, on tossa kuiteskin hyvänä puolena, että 609 auto kyydissä painaa kuiteskin jonkin verta ja pitää siten hinauksessa olevaa kärryä kurissa. Paripyörät ja jäykähköt takajouset luovat jämäkkyyttä.
Eikös vekottimessa ole joku 4 litran kone ja lyhyt ykkönen, ei ne ihan huonosti ole.
Sensijaan jos kyseessä olis 90 hevosvoiman henkilöauto, tilanne olisi eri.
WinChester
19.06.2014, 07:48
http://alanmiehet.com/kuvat/MK/talvisota09/12.jpg
Toi Mersu on kuorkki ja ei siten sovi otsikon mukaiseen kategorisointiin, oli siinä heppoja tai ei.
Tässä sensijaan on heppoja ja vääntöä, kärriin saisi laittaa vielä melkein tonnin lisää painoa ja B-kortilla heilahtaa iloisesti, eikä maksa paljoa varsinkaan vuokrakärrillä. Vetoauton nykyisillä varusteilla sillä pääsee maastoon ilman mitään kuljetuskalustoa, ja kun tämän topiikin aloituksen mukainen B-kortilla tapahtuva 1850kg maasturin kuljetus lavalla on mahdotonta, niin keskustelu aiheesta voisi päättyä. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5878&pictureid=128986
Lainasin tuota ylläolevaa kuvaasi jenkkilän Jeepforumille, ne perkeleet ei meinaa millään uskoa että 5000-7000lbs. ei ole liikaa ZJ:lle :D
..kai se on vähän sama juttu kun täällä: toiset pärjää iäisyyden vanhalla 1500kg painavalla 2.2 vaparidiesel pickupilla 3000kg vetohommissa, ja toiset haluaa siihen uudehkon maasturin riittävän tehokkaalla ja alhaalta vääntävällä bensa- tai turbodieselkoneella. Jenkeissä taas kaikille yli 2000kg kärryille pitäisi olla full-size pickuppi isolla V8:lla tai isolla dieselillä.. Koskaan ei kukaan voi olla tyytyväinen, perkele! :D
WinChester
19.06.2014, 20:06
Lainasin tuota ylläolevaa kuvaasi jenkkilän Jeepforumille, ne perkeleet ei meinaa millään uskoa että 5000-7000lbs. ei ole liikaa ZJ:lle :D
..kai se on vähän sama juttu kun täällä: toiset pärjää iäisyyden vanhalla 1500kg painavalla 2.2 vaparidiesel pickupilla 3000kg vetohommissa, ja toiset haluaa siihen uudehkon maasturin riittävän tehokkaalla ja alhaalta vääntävällä bensa- tai turbodieselkoneella. Jenkeissä taas kaikille yli 2000kg kärryille pitäisi olla full-size pickuppi isolla V8:lla tai isolla dieselillä.. Koskaan ei kukaan voi olla tyytyväinen, perkele! :D
Omituista. :confused: Itse ovat speksanneet ZJ:n painolätkään runkonumeron viereen 2400kg omapainoksi ja 5900kg yhdistelmän kokonaispainoksi, eli kärrille 7716lbs/3500kg. Tai lieneekö se sakemannien tai suomalaisten tekosia, kun mitä manuaaleista katsoin, niin maksimi kasikoneisen traileripaino on 6500lbs/2948kg. Jenkkilässä ei näköjään ole väliä vetävien akselien / pyörien määrällä niin kuin Suomessa ja niiden määräyksissä on trailerillekin määritetty otsapinta-ala yms. luokituksia....
Näistä sitten vettä myllyyn. On sitä pikku-Cherollakin ZJ:tä vedetty ja ihan laillisesti. Sikäli mielenkiintoinen kuvasarja, että 1. kuvan vetoauto on 2. kuvan kärrissä ja 2. kuvan vetoauto on 3. kuvan kärrissä! :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5888&pictureid=128982
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5296&pictureid=112740
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4935&pictureid=103902
nus nus. ei saa nuitakaan B kortilla ajaa, Be:llä jo saakin.
Omituista. :confused: Itse ovat speksanneet ZJ:n painolätkään runkonumeron viereen 2400kg omapainoksi ja 5900kg yhdistelmän kokonaispainoksi, eli kärrille 7716lbs/3500kg.
Jenkeissä muistaakseni ~5500lbs ZJ:lle (vähän mallista riippuen +/- jotain satoja paunoja), 5000lbs XJ:lle. Niillä on selvästi matalemmat vetopainot kuin täällä melkein joka autolle.
..kai se on vähän sama juttu kun täällä: toiset pärjää iäisyyden vanhalla 1500kg painavalla 2.2 vaparidiesel pickupilla 3000kg vetohommissa, ja toiset haluaa siihen uudehkon maasturin riittävän tehokkaalla ja alhaalta vääntävällä bensa- tai turbodieselkoneella. Itsekin on tullut vedettyä kärryjä ties millä kikottimilla. Mm. vuoden -86 vapari hiluxilla. Argh.. Se oli tuskaa. Eikä se juhlaa ollut vapari Transportterillakaan. Kyllä noilla sen 80 vauhtia saa, mut tuskaa se oli. Enkä kyllä voi land-cruiseriakaan kehua vetoautona. Ehkä se turbo ois tuonut siihen hommaan potkua, mut vaparilla oli todella nihkeää. Hyviä vetureita on ollut ainakin Chevy Van ja Nissanin Navara. Kummassakin kun oli sitä potkua nokan alla. Kärry tuntunut missään. Vani tais olla siitä harvinainen peli että sillä sai vetää 3000kg.
Jenkeissä muistaakseni ~5500lbs ZJ:lle (vähän mallista riippuen +/- jotain satoja paunoja), 5000lbs XJ:lle. Niillä on selvästi matalemmat vetopainot kuin täällä melkein joka autolle.
Ei ole ihan joka vehkeessä: minulla oli astrossa otteeseen merkattu jotain 1600+kg jarrullista.
Amerikkalaisessa ohjekirjassa oli, että yli jotain lbs (~1800kg) vetäessä pitää käyttää D-asentoa OD:n sijaan. Ei sen kummempaa ylärajaa.
paitsi siinä autossa ei ollut edes koukkua.