View Full Version : mitä öljyä käytät isosssa dieselmoottorissa voiteluaineena?
niille jotka ei jaksa lukea pitemmälle ;)
näihin maamoottori dieseleihin, B 3B 2H SD33 SD33T jne
ite oon käyttänyt pääasiassa delvaccia, halpaa = kehtaa vaihtaa käytännössä joka reissulle?
onko muita edullisia?
muita parempia?
onko ajatuksia?
perustelutkin on kivoja?
BJ-40/76
14.03.2014, 23:49
Itselläni Teboilin öljyjä, siis teboil super hpd (shpd) bj-40 ja hdj-80 10w-40 ja vene 15w-40 (nissanin ld-28)
Traktorissa (belarus 805) Monitra 10w-30
Ja tuossa "Wararenkaassa" siis Ford focus 1,8 tdic on Ford- merkkinen öljy, kun se on suorastaan halpaa esim. motonetissä, ja tuo fordi muutenkin vähän omaperäinen (joissain esim. ongelmia nostinten kanssa, jos ei ole omaa öljyä, en viitsi riskeerata parin euron takia)
Ja ainut, mitä käynnistetään aina ilman lokilämppäriä, on vene. Ja öljynvaihto muutaman vuoden välein, paitsi hdj-80 ja "Wararengas", niihin vaihdan useammin, kun noita kilometrejä tulee, siis hodariin vähintään valmistajan suosituksen mukaan, Fordiin valmistajan mukaan.
näihin maamoottori dieseleihin, B 3B 2H SD33 SD33T jne
hiluvitkutin
15.03.2014, 06:05
Delvacia minä käytin tommosissa moottorissa. Hiluxiinki laitoin sitä, teinköhän virheen ku sitähän mainostetaan raskaankaluston öljyks. Musta ainakin tuntuu aika höyhensarjalaiselle ;)
nii muute,oli senki hinta vähä pompsahtanu motonetissä
Delwacia hojoon. Micraa ja dsl meseen 5w40 full syntetik :D
Tomppaa_
15.03.2014, 09:31
Kesäsin 15w40 Tebikan HPD ja talvella 5w40 Goldia.
Delvac 15w40 20 litran pöntöstä hilukkiin. Suht edullista, tais olla ikh:lla 93 euroa viimeksi.
Toiset laittaa 2t ölppää diisseliin. Mulla positiiviset kokemukset Nesteen pro Diselistä. Ainakin oma chevyn 6.2l lähtenyt pakkasilla nätimmin käyntiin. Huomannu eron juurikin kylmänä käyntiänestä... Sitähän tossa otsikossa kysyttiin? ;) "mitä öljyä diseliin?"
Delvac on pyörinyt koneessa... 10-30 talvella ja 15-40 kesällä.
Diesel koneen iälläkin varmaan väliä öljysuosituksilla? Tuskin kukaan käyttäisi samaa ölppää uudessa koneessa kuin jossain 30v wanhsa dieselissä....?
Toiset laittaa 2t ölppää diisseliin. Mulla positiiviset kokemukset Nesteen pro Diselistä. Ainakin oma chevyn 6.2l lähtenyt pakkasilla nätimmin käyntiin. Huomannu eron juurikin kylmänä käyntiänestä... Sitähän tossa otsikossa kysyttiin? ;) "mitä öljyä diseliin?"
Delvac on pyörinyt koneessa... 10-30 talvella ja 15-40 kesällä.
Diesel koneen iälläkin varmaan väliä öljysuosituksilla? Tuskin kukaan käyttäisi samaa ölppää uudessa koneessa kuin jossain 30v wanhsa dieselissä....?
lisäsin tuon kolmannen postauksen quotena ensimmäiseen, ja muutin otsikkoa. ;)
Samsonite
15.03.2014, 10:53
Otsikossa kysyttiin isoista dieselmoottoreista mutta tekstissä sitten Patrollin padasta? :D
No oli miten oli, 10w30 maatalousöljyt 20 litran hinkeissä on kelvannut sekä Scaniaan että Datsuniin hyvoin.
Tuollaista taisin MANniin laittaa:
Motox DieselSyn 5W40 20l CF/SM täyssynteettinen.
90 € pönttö ja nopeasti nousee öljynpaineet talvellakin käynnistäessä ja kesäkuumallakin pysyy tyhjäkäynnilläkin öljynpaineet hyvissä lukemissa.
vekkipappa
15.03.2014, 22:45
Tungen kaikkiin vehkeisiin teboilin super hpd 15w40 eikä mikään vehje oo vie oksentanu vaikka laitteita on laidasta laitaan soarerin tuplaturbo bensakoneesta patrolli sd33.seen:cool:
BJ-40/76
15.03.2014, 23:24
Tungen kaikkiin vehkeisiin teboilin super hpd 15w40 eikä mikään vehje oo vie oksentanu vaikka laitteita on laidasta laitaan soarerin tuplaturbo bensakoneesta patrolli sd33.seen:cool:
siis tuosta on kyse? http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=354
ja hinta (onkohan voimassa?) 68,90 e/20 litraa
Siis tuota sarjaa, siis teboil super hpd, on minulla sekä maastureissa että veneessä. (tuon 15w-40 lisäksi löytyy ainakin 10w-30 ja 5w-40, joka hodarissa, toki kalliimpaa, mutta tuosta 20 Litran kannusta vaihtaa kahdesti:cool:)
Siis bensaturboihin uskosin löytyvän parempia voiteita, nimenomaan tuo turbo voisi olla se ongelma.... siis ei täsmätietoa.....
Ja jos joku haluaa takertua tuohon ns. dieseleiden "yleisvoiteluun", niin....:
Minäkin halauaisin tietoa tuosta , esim. 5 vuoden välein öljynvaihto?
k.o öljyt on suunniteltu käsittääkseni ammattiliikenteeseen, siis öljynvaihto monta kertaa vuodessa?
siksi minulla traktorissa Monitra, sitä ei tarvitse vaihtaa .... kun kerran vuodessa?
vekkipappa
15.03.2014, 23:32
siis tuosta on kyse? http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=354
ja hinta (onkohan voimassa?) 68,90 e/20 litraa
Siis tuota sarjaa, siis teboil super hpd, on minulla sekä maastureissa että veneessä. (tuon 15w-40 lisäksi löytyy ainakin 10w-30 ja 5w-40, joka hodarissa, toki kalliimpaa, mutta tuosta 20 Litran kannusta vaihtaa kahdesti:cool:)
Siis bensaturboihin uskosin löytyvän parempia voiteita, nimenomaan tuo turbo voisi olla se ongelma.... siis ei täsmätietoa.....
Ja jos joku haluaa takertua tuohon ns. dieseleiden "yleisvoiteluun", niin....:
Minäkin halauaisin tietoa tuosta , esim. 5 vuoden välein öljynvaihto?
k.o öljyt on suunniteltu käsittääkseni ammattiliikenteeseen, siis öljynvaihto monta kertaa vuodessa?
siksi minulla traktorissa Monitra, sitä ei tarvitse vaihtaa .... kun kerran vuodessa?
Löytyy niihin bensakoneisiin joo mutta tuota öljyä sattuneesta syystä löytyy vielä yli 200 litraa.:cool: hyvin se 1g-gte kone jauhaa tuollakin öljyllä. Mutta eikös tuo super hpd ole turbodiesel öljy ?
Tuolla shpd:llä tulee töissä ajeltua. Oiskohan se tuota 15w-40 tavaraa. koneiden koot 6.8l ja 9.0l max kierrokset 2250. Oma pienempi dieseli (1.9) voidellaan teboilin diamond dieselillä.
BJ-40/76
15.03.2014, 23:49
Mutta eikös tuo super hpd ole turbodiesel öljy ?
Joo, minusta on dsl öljy, ja MARKKINOITU nimenomaan raskaaseen käyttöön isoissa dieseleissä pitkillä vaihtoväleillä .... joku "pikkusielu" voi vaihtaa sitä esim. 4.2 L 170 HV turbodieseliin...
Mutta epäilen, että tuolla teboilin super hpd:llä ei kannata voidella moottoria, jota käytetään yli 5 vuotta samoilla öljyillä....
Hodarissa tullu ajeltua kesäsin 15W40 ja talvisin 10W40 Mobilin Delvacilla. Sopivasti tulee omassa ajossa 10 tuhannen vaihtoväli täyteen aina keväisin ja syksyisin...
Lerssinen
17.03.2014, 21:40
Teboilin Super HPD öljyillä olen ajanu eikä ainakaan vielä ole sen takia postannu koneet.. hippasen kalliimpaa ku joku teboilin moniaste tai delvacci/valtra öljyt mutta ei merkitsevästi..
Hodariin semi synteettistä 10w-40 teboil silveeriä tai Caterpillar DEO 10w-30.
Mersuihin tullu pistettyä halvinta kuraa mitä on löytyny. Poikkeuksena myyty 230 pensa ja om603 varustettuun vähän laadukkaampia Kaivinkoneissa käytetään sitte shellin rimulaa
meillä nokilekat ja tärpättikoneet nielee JD Plus-50 ölppää 15w-40 muistaakseni
aina oon käyttäny autoissakin tätä "raskaan kaluston"öljyä ku ei millään ole viittinyt kaupasta kantaa pikku purkilla ölppää kotiin ku sitä on ollu tynnyrissä muutenkin ja eipähän nuot ole hajonnu
Off-topiccia, kun ei ole kuin pieniä dieselmoottoreita (tarkasti lukien alle 6 litraa jokainen). Mutta kumminkin, Valtra Engine E, Teboil (S)HPD, Mobil Delvac ja Neste LXE on ollut voiteena niissä, 5W-40/10W-30/10W-40/15W-40 vaihtoajankohdan ja koneen mukaan. Mikään ei ole voiteluongelmiin hyytynyt.
Lerssinen
19.03.2014, 06:56
Tässähän kannattaa huomioida kanssa semmonen juttu että ainakin nuo 80 luvun japsimoottorit jollottaa tyytyväisenä jopa yksiasteöljyillä jos ne on keliin oikeat :D Ainakin takapotkusen 80 luvun kinkäpin ohjekirjassa oli vielä käyttötaulukko yksiasteöljylle ja "erittäin kylmissä olosuhteissa" 10w-30 oli suotavaa.
Nykynen halvinkin 10w-30 kura täyttää moottorin valmistusajankohdan vaatimukset heittämällä !
BJ-40/76
20.03.2014, 19:51
Tässähän kannattaa huomioida kanssa semmonen juttu että ainakin nuo 80 luvun japsimoottorit jollottaa tyytyväisenä jopa yksiasteöljyillä jos ne on keliin oikeat :D Ainakin takapotkusen 80 luvun kinkäpin ohjekirjassa oli vielä käyttötaulukko yksiasteöljylle ja "erittäin kylmissä olosuhteissa" 10w-30 oli suotavaa.
Nykynen halvinkin 10w-30 kura täyttää moottorin valmistusajankohdan vaatimukset heittämällä !
Niin täyttääkin MINIMI-vaatimukset, mutta jos/kun muutamalla eurolla saa paljon parempaa voitelua, lue lisää kestoikää, niin ei kannata "säästää", varsinkin kun tuo öljyn hintaero voi tulla säästettyä polttoineen kulutuksessa, kun kitkat on pienemmät.
Ja sitten se, että jos käyttö ei ole "normaalia", niin ongelmat voi ilmetä äkkiä..
Tuossa linkki yhteen hj-60 moottoriongelmaan, joka ainakin osittain on öljyistä lähtöisin http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121697
Jos ajaa paljon maantiellä, ja haluaa nimenomaan säästää öljyn ostossa, niin minä mieluummin jatkaisin vaihtoväliä, kun ostaisin halvinta öljyä, millä ajaisin valmistajan sallimat kilometrit.
Esim. teboilin super HPD (shpd) maksaa vajaa 70e /20 litran (puuilossa, olikohan 15w/40) Siis jos öljytilavuus on 10 litraa, niin vaikea säästää kymmeniä euroja öljynvaihdossa...
Esim. hj-60: 102 hv:n 4 litran koneessa noin 10 litraa öljyä, ja öljynvaihtoväli muistaakseni 5000 km. Tänäpäivänä uusissa autoissa on puolta pienemmässä koneessa lähes tuplatehot, ja öljymäärä puolet; mutta vaihtoväli moninkertainen!
Siis hj-60 saa 2 litraa uutta /öljyä 1000 km (siis 10 litraa 5000 km välein) ja tehoa 102hv.
Pahimmillaan Joku uusi auto saa 0,2 litraa uutta öljyä /1000 km (siis 5 litraa 25 000 km välein)
Tomppaa_
24.03.2014, 18:44
Eipä ne uudet koneet niillä Longlifeöljyillä kestäkkään. Se paskan määrä moottorin sisällä on aika infernaalinen jo 100tkm ajetussa autossa kun on ajettu pitkällä vaihtovälillä. Kyllähän se toimiva systeemi on jos autolla ajetaan se 150-200tkm ja paalataan sen jälkeen. Ei ole itse ees tarvinnut harkita semmosen auton ostamista jolla on ajettu "Longlife ohjelman mukaan" kun olen auki käyttänyt muutaman kyseisen laisissa autoissa olleen koneen.
Uskoisin että yhtään halvan öljyn takia hajonnutta moottoria ei ole. Väärän öljyntakia kylläkin. Esimerkiksi kesäkelillä henkilöautossa X w30 öljyn ominaisuudet ei riitä, vaan pitää olla vähintään X w40 öljyä, eli kuumankestoa riittävästi. Mitä kapeampi on tuo viskositeetti haitari, sen parempaa öljy on periaatteessa koska sitä ei ole tarvinnut lisäaineistaa niin rankasti (esim 15w40 vs 0w50). Öljyn ensimmäinen numero kertoo öljyn juoksevuuden kylmässä, ja jälkimmäinen kuumassa. Mitä isompi on viimeinen numero, sen paremmin se toimii kuumissa olosuhteissa.
Eipä ne uudet koneet niillä Longlifeöljyillä kestäkkään. Se paskan määrä moottorin sisällä on aika infernaalinen jo 100tkm ajetussa autossa kun on ajettu pitkällä vaihtovälillä. Kyllähän se toimiva systeemi on jos autolla ajetaan se 150-200tkm ja paalataan sen jälkeen. Ei ole itse ees tarvinnut harkita semmosen auton ostamista jolla on ajettu "Longlife ohjelman mukaan" kun olen auki käyttänyt muutaman kyseisen laisissa autoissa olleen koneen.
Mikä sitten on sellainen longlife-huoltoväli että kone menee paskaksi 200tkm ajettuna? Ainakin oman V70 toimii ihan fine 30tkm vaihtovälillä, tosin eihän tuolla ole ajettu kuin vasta 425tkm... Viime kesänä vaihdoin öljyntasoanturin tiivisteen ja samalla kuikuilin lampulla sisään, aikalailla puhtaat alumiinipinnat siellä näkyi.
Mitä kapeampi on tuo viskositeetti haitari, sen parempaa öljy on periaatteessa koska sitä ei ole tarvinnut lisäaineistaa niin rankasti (esim 15w40 vs 0w50).
Kyl se vaan on niin ettei laajaa viskositeettialuetta tehdä lisäaineilla vaan perusöljyillä, ja yleensä ottaen vielä laadukkaammilla kuin perus 10W-30.
Huonommalla perusöljyllä tiettyjen voiteluluokitusten saavuttaminen sitten kysyy sitä reipasta lisäaineistusta, laadukkaalla perusöljyllä samoihin päästään vähemmillä tai jopa täysin ilman lisäaineita.
Tomppaa_
25.03.2014, 15:14
No kummasti noihinkin venttiilikoneiston osia ja turpoja vaihellaan... Jos ajaa paljon niin tuo longlifeöljy toimii jotenkin (esim taksit), mutta sitten on niitä jotka ajaa samoilla öljyillä sen 3-4 vuotta kun ei tule kilometrejä.
Valametteihin tullut laitettua monitran 10w30. uudesta asti ollut 805:ssa 13000h eikä valittamista.
autoihin vähän tapauskohtaisesti. pääosin 5w40 liquimolyt ollut koneissa kun halvempaa entä teboilin diamond diesel. joisakin sitten 10w30 jos tuntuu likimöly kelpaavan liikaa (mersun 3.0 bensa mylly)