View Full Version : hj60 kannen työstö, ketään tehny?
Onkos ketään tehny kanteen muuta kuin plaanauksen ja venttiilien hionnan? Itse olen koittanu netistä katsoa mut ei ol onnannu. Nyt kun sattuu oleen tuossa yks ehjä kone kohta leväällään nii laittas sen "parempaan" kuntoon kuin tehtaalta. Olis hieno kiertää turbon kamat hengittävään kanteen jos sitä saisi paranneltua.
mulla on kans sama aihe pyörinyt mielessä mut ei se kauheen huonosti voi hengittää vakionakaan, ku omasta koneesta lähti 170hp ja 400nm 0,5 ahdoilla, ihan leima syötöillä.
turbo, cooleri, ja pumppu modattu...
väliin miettinyt mitä eroo on 80-82 ja 82-90 vuosien kansilla, ku eri numeroilla. ittellä tota ekaa mallia...
BJ-40/76
13.03.2014, 01:18
Onkos ketään tehny kanteen muuta kuin plaanauksen ja venttiilien hionnan? Itse olen koittanu netistä katsoa mut ei ol onnannu. Nyt kun sattuu oleen tuossa yks ehjä kone kohta leväällään nii laittas sen "parempaan" kuntoon kuin tehtaalta. Olis hieno kiertää turbon kamat hengittävään kanteen jos sitä saisi paranneltua.
Noita dsl turboja on tullut "säädeltyä" pitkään, ja sitä ennen reipas 10v "viilattua" bensakoneita.
Joten nyt vain noista "midi"- viritetyistä dieseleistä.
Ja suurin "moka" on uskoa, että turbo hyödyntää jotain jäännösenergiaa! jokainen "energia yksikkö" mistä turbon turbiini ottaa VOIMAA akselille, ja turbiinille, tulee pakoventtiilistä purkaantuvasta pakokaasusta, ja nimenomaan sen paineesta.
Ja jos/kun pakotahdin aikana on vastapainetta, niin mäntä jarruttaa kampiakselia...
Siis mitä paremmin saat tuon vakio kannen virtaamaan, aivan puhtaasti noilla vapaasti hengittävillä bensakoneen ohjeilla, niin turbon ei tarvi tehdä niin paljon... siis avarratulla kannella oleva "museo" moottori, 2H, kannen avarrus auttaa tehoihin, tarvii vähemmän turbon apua nominaali tehoihin/tai max tehoihin
Ja siitähän nuo maamoottorit on kiitollisia ettei ole kannen suunnittelussa paljon virtauksia mietitty, eli parannettavaa yleensä on :D
onkos kukaan noita kanavia työstänyt. vois ton kannen käydä vingun kans läpitte minkä vaihdan autoon. olis tietysti helpompaa jos joku olis jo tehnyt ja vois varottaa älä tee näin :D
LöpöLassi
17.02.2015, 06:37
Ja siitähän nuo maamoottorit on kiitollisia ettei ole kannen suunnittelussa paljon virtauksia mietitty, eli parannettavaa yleensä on :D
Taitas sitte ihan perus siistimisellä saada jo hyötyä.
Mites kannattaisko jättää pieni rappu kanteen pakopuolelle eikös sen pitäisi vähentää takaisin virtausta?
Ja pakoputki kannattaa kans kattoa, et virtaa kunnolla kun kantta avartaa
No mulla on sie pakokaasujarru (turbo) ja 3" putki...
Tuolla on paljo hyviä kuvia 2h koneen kannesta ja juttua aiheeseen liityen.
http://forum.ih8mud.com/threads/a-2h-story.757492/page-2
vähän kuvia. aika reilut pärseet. voiko toi huonontua jos silottelee? jos joku pyörteily katoaa, vai onko vaan urbaani legendaa? venttiileihin aattelin tehä sen 30 asteen apu viisteen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=463&pictureid=170653
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=463&pictureid=170652
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=463&pictureid=170651
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=463&pictureid=170650
Tarviis olla virtauspenkki:) ja tietysti dynossa ennen ja jälkeen kannen siistimistä.
Äkkiseltään aateltuna ei tuollasta turbo tiisselin kantta luulis huonommaksi saavan pikku kanavien siistimisellä. Kanavissahan kuitenkin virtaa vaan ilmaa ja pakokaasuja. Ite ainakin siistisin purseet ja "raput" pois ja kevyt kiillotus. Sittehän sitä voi jälkeenpäin ihmetellä menikö syteen vai saveen. :D
Ite ainakin siistisin purseet ja "raput" pois ja kevyt kiillotus. Sittehän sitä voi jälkeenpäin ihmetellä menikö syteen vai saveen. :D
Tällä ajatuksella vingutin 2L koneen kantta ku levällään oli. Pitää muistaa vanha sääntö, että jos virityksessä teho ei laske yli 10 prosenttia on viritys katsottava onnistuneeks. ::cool:
Tarviis olla virtauspenkki:) ja tietysti dynossa ennen ja jälkeen kannen siistimistä.
Rauman nurkilta pitäisi löytyä virtauspenkki. Hinnoista yms. en pysty sanomaan enempiä, mutta jos kiinnostaa, niin voin kysellä.
tänään annoin jujua kanaville. aika reilusti sai ottaa lastua seetien alta et tuli jouheeksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=463&pictureid=170706
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=463&pictureid=170705
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=463&pictureid=170704
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=463&pictureid=170703
karvanoppa
18.02.2015, 19:14
Mitä isot pojat puhuu noista kanavista, niin pakonen kiiltäväksi ja imupuolella ei haittaa pieni röpelö kiillotusten jälkeen jotta tulisi niitä pyöreitä.
noi kanavat oli niin epätasaset et oli ku hiilitaltalla avatut :D
pitäisköhän toi kansi oikasta samalla, pikkusen näkyy kannentiivisteen painaumaa?
mikkoimp
18.02.2015, 21:57
Mitä isot pojat puhuu noista kanavista, niin pakonen kiiltäväksi ja imupuolella ei haittaa pieni röpelö kiillotusten jälkeen jotta tulisi niitä pyöreitä.
tämä siis bensa puolella ettei pisaroidu kiillotettuihin imukanaviin, riisselissä kaikki vaan kirkkaaksi, aina liukkaammin ilma kulkee!
suoraruiskussahan tuo swirl on tärkeä, kammio koneesta en sitten osaakkaan sanoa...
tollanen oikeenpuoleisessa näkyvä 30 asteen lisäviiste tuli tehtyä. aika äkkiä käy seetipinta ohueksi että ei siitä juuri muuta lähde ku toi yks kulma viistetyksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=463&pictureid=171039
Tuli kesällä vaihdettua toi kansi autoon. Oli yhestä kannenpultista korkannu jengat, siks rupes pukkaan painetta edellisellä kannella. No mutta tuolla viilatulla kannella kumminki tuntus paljo kierros herkemmältä, ja taitaa turboki heräillä alempaa...