Kirjaudu sisään

View Full Version : volvo c202 askartelua


jakaraik
11.03.2014, 18:39
Reilun vuoden on nyt toi "raato" maannut tallinnurkassa ilman akseleita ja jousia kaikkien tiellä. Vihdoin ja viimein löyty kämppäremontin, käyttöauton kiukuttelujen ja kiireellisimpien projektien jälkeen paremmin huomioo tuollekin yksilölle. Jos nyt kesää kohden kerkiäis ahkerammin korjailla tuota, niin vois tännekin hieman päivitellä ja kysellä neuvoja.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5624&pictureid=121441


Tähän mennessä on akselit käyty läpi, lisätty napalukot, jarrut tehty uudestaan vakio rummuilla, jouset purettu putsattu ja maalattu ihanan siniseks, korotusta jousien korvat, riiput ja iskarin telineet uusimalla 50mm (idea kopioitu jonkun täälläkin aikaisemmin esittelemällä tavalla, kiitos siitä).

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5624&pictureid=151168

Jakajaan kärjettömät hilut, kaasaria putsailtu, jne.
Seuraavana tarvis taka-akselia kääntää hieman ylöspäin kun tulee toi kardaanin kulma aika jyrkälle, laippa etukardaanin ja akselin väliin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5624&pictureid=151162
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5624&pictureid=151163
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5624&pictureid=151175
Sitte pitäis sorvailla tapit riippujen väliin ja ohjaustehostinta alkaa sovittelemaan. Simpukka on A-omegasta peräisin, pumppu 240 volvosta, ja tarttis laturikin vaihtaa tuosta 240:stä tähän.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5624&pictureid=151169
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5624&pictureid=151170
Olis varmaan suoraan sopivakin sarja löytynyt, mutta oli tuollanen minkälie sytkä sarja hyllyssä niin pakkohan se oli sinne tunkee. Alipainekello jäi pois. Perkuleesti paremmin pelaa tuolla järjettömällä kuin kärjillä.

Koritöitä huutaa (runko vaikuttais hyvältä onneks) ja sähköhommia olis riittävästi.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5624&pictureid=151164
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5624&pictureid=151180
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5624&pictureid=151176
Huimat joustot ;)

Tarkotus olis tehdä tuohon kaaret päälle ja jättää 8 hengen kulkuvälineeks, ilman takaosan koppia. Etuosasta tulee näillä näkymin myös osittain avo. Alkuperäistä ei pyritä tekemään eikä mitään extreme offroatti härveliä. Mettää tämä tulee kuitenkin näkemään kun ei sillä ainakaan asfaltilla pysty ajeleen:p Pyritään nyt kuitenkin ensin tota koria oikaisemaan kun on ilmeisesti kipattu joskus ja joka suuntaan on hiukan kieroutta havaittavissa. Ideana on katkaista lava hytin takaa ja tehdä se eka kuntoon ja heittää takas rungolle. Koria tuskin kannattaa enää rungolta korottaa kun tuntuu tuota korkeutta ainakin kuskin jakkaralla olevan riittävästi. Tehostetun simpukan sovittaminen voi olla kans oma hommansa. Tilaa ei tuolla rungon ja etujalkatilan/etulampun välillä hirveästi ole. Megaruuttakin on tilailtu ja imusarjan kuvat tilausta vaille valmiit, isompaa rengasta kattella, lukkoa taakse jne, ensin kuitenkin katsastuskuntoon...
Yritys olis saada vappuna (vuosi valitsematta) koekilvillä edes testiajoon maantielle, kaukana se on valmiista vielä silloin, ajokuntoinen kai kuitenkin. Tekeminen jää harmittavasti aina viikonloppuihin välimatkojen takia. Jos jollakin on jotain vinkkiä tai ideaa autoon liittyen antaa tulla vaan!

HannuN
11.03.2014, 22:42
Mukava ku saadaan lisää valappi miehiä palstalle :D. Eipä liiaksi ole rakentelukuvia näkyny, joten mielenkiinnolla odottelen mitä tästä kaapista on tulollaan. Varsinki tuo ohjaustehostin asennuskuvat kiinnostaa kovasti.
Selvitikkö ittelle mitä tapahtuu ku käännät kartaanin toisenpään murroskulman nollille...jos hyvän haluaa niin vaatis laatikonpuolelle tuplanivelen, jotta nopeuserot pysys kurissa.

JubaJulle
11.03.2014, 22:57
Jesh.
Huikeeta nähdä että jollakulla muullakin on samanlainen projekti, lähestulkoon samassa kunnossa. Oma vaan seisoo vielä akselipukeilla :) . Jos sitä joskus kehtiais itsekkin ottaa kuvan.

http://www.c202.org -> saa ladattua alkuperäisen varaosakuvaston.

Volvoa voi onneksi pellittä suoralla levyllä. Siinä on kyllä hyvä aihio.
Täällä on pidetään peukkua pystyssä projektille.

kany
12.03.2014, 08:17
Jotain kuvatusta tehostajan asennuksesta vanhaan pikkuValppiin (L3314). En jaksa muistaa C202 runkorakennetta, liekkö sovellettavissa mitenkään. Simpukka ja pumppu Volvo164, mutta tuo ZF simpukka on sama ooppelissa. Rattiakselin nivel kasattu Volvon ja jonku Bemarin nivelien osista. Tuosta ristikosta on juttua täällä offipalstalla: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=71025

Eka kuva on alkuperäsestä rakenteesta tehostamaton simpukka poistettuna. Pitman armia ei kannata hajottaa sillä se käy tuohon tehostettuun simpukkaan suoraan. Kuvittelin ensin että runkoa ei tarvis katkoa, mutta ei se oikein asettunu muuten. Noitten kuvien jälkeen on tullu vielä lisätukea estämään nurjahdusta ylöspäin.

kany
12.03.2014, 08:36
Pumppu asemoitui rungon ja moottorin väliin, tilaa ei ollut yhtään liikaa. Hihnapyörään hitsasin jonkun toisen volvon muokatun hihnapyörän, tuli riittävän hyvä ihan silmämääräsellä kohdistuksella. Pumpun kiinnikkeet omaa käsialaa, kiristysmekanismista ei ole kuvaa mutta se tehtiin vain pultista ja kiristysmutterista.

jakaraik
12.03.2014, 10:13
Jotain kuvatusta tehostajan asennuksesta vanhaan pikkuValppiin (L3314). En jaksa muistaa C202 runkorakennetta, liekkö sovellettavissa mitenkään. Simpukka ja pumppu Volvo164, mutta tuo ZF simpukka on sama ooppelissa. Rattiakselin nivel kasattu Volvon ja jonku Bemarin nivelien osista. Tuosta ristikosta on juttua täällä offipalstalla: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=71025

Eka kuva on alkuperäsestä rakenteesta tehostamaton simpukka poistettuna. Pitman armia ei kannata hajottaa sillä se käy tuohon tehostettuun simpukkaan suoraan. Kuvittelin ensin että runkoa ei tarvis katkoa, mutta ei se oikein asettunu muuten. Noitten kuvien jälkeen on tullu vielä lisätukea estämään nurjahdusta ylöspäin.

Samalta tuo runkorakenne näyttää tuossa c202:ssa. Tuota rungon pätkimistä itsekin arvuuttelin, mutta kyllä se näköjään täytyy tehdä. Noista kuvista on kyllä mukavasti apuja. Sillä toi omegan simpukka valikoitui kun ei 164 simpukkaa taida ihan joka nurkalla tulla vastaan, huhupuheet vahvistu todeksi jos toi omegan simpukka on tosiaan sama. Toi ristinivel homma olikin jääny hieman auki, mutta nyt tietää kuinka toimia. Täytyy muuten koittaa sopiiko toi B200 tuplahihnapyörä kampuran päähän suoraan.

jakaraik
12.03.2014, 10:29
Mukava ku saadaan lisää valappi miehiä palstalle :D. Eipä liiaksi ole rakentelukuvia näkyny, joten mielenkiinnolla odottelen mitä tästä kaapista on tulollaan. Varsinki tuo ohjaustehostin asennuskuvat kiinnostaa kovasti.
Selvitikkö ittelle mitä tapahtuu ku käännät kartaanin toisenpään murroskulman nollille...jos hyvän haluaa niin vaatis laatikonpuolelle tuplanivelen, jotta nopeuserot pysys kurissa.

No ei ihan niin hyvää pyritä tekeen ;) Käännetään ny tuota murikkaa eka niin ei tartte kardaaniin sen pahemmin koskee, laippa tuolla takan jo on välissä. Täytyy sitä vaan hiukan parantaa. Eipä noilla ajoilla toi nopeusero pahemmin tule varmaan haittaamaan.

Jesh.
Huikeeta nähdä että jollakulla muullakin on samanlainen projekti, lähestulkoon samassa kunnossa. Oma vaan seisoo vielä akselipukeilla :) . Jos sitä joskus kehtiais itsekkin ottaa kuvan.

http://www.c202.org -> saa ladattua alkuperäisen varaosakuvaston.

Volvoa voi onneksi pellittä suoralla levyllä. Siinä on kyllä hyvä aihio.
Täällä on pidetään peukkua pystyssä projektille.

Ota kuvia vaan Volvosta niistä näkee kuitenkin aina kaikkia kivaa puuttuvaa tietoo. Liikaa näitä ei enää misään tule vastaan. Joo toi varaosakuvasto jo aikasemmin löytyi ja sähkökaavio, johdinvärit kun vielä olis. Tuntuu kyllä olevan puolet punasia ja loput vihreitä tai mustia, että tuskinpa niillä väreillä hirveitä tekee. Paljon täytyy sähköjä kuitenkin ihan kokonaan tehdä uusiksi jos tässä nyt edes paljoa on sähköö...
Kuinkahan konttorilla suhtaudutaan jos tekee putkipalkista tuon lavan rungon ja painekyllästetystä lankusta rakolattian taa. Eipä silti, muita laitteita on tullut ihan riittävästi pellitettyä ja tää on kyllä helpoimmasta päästä. Suoraa pintaa ilman äänieristeitä ja bitumeita:cool:
Soittelin volvolle tuon osista, puhelimen päässä oleva myyjä väittä ettei volvolla ole maasturia ollut ennen 2000 lukua :D Norjasta löytys valpin osia, mutta sopivuutta tähän ei osattu sanoo.

kany
12.03.2014, 12:09
Opelin ja Volvo 164 simpukat on kyllä pitkälti samanlaiset, mulla oli molemmat kun tuota omaa muutostani tein.

Valppien osat ja kirjat löytyy Volvon kuorma-autopuolelta. Yleensä valpeissa käytetyt osat on ollu käytössä myös henkilöautoissa, joten osia yleensä kyllä löytyy.

VOLIATTI
12.03.2014, 20:18
En muista oliko A vai B omega mistä tein ekan koe vedoksen 3314:jään ja se teki semmosen tempun kun käännät oikealle niin renkaat kääntyivät vasemalle:D eli tarkistappa viellä se pyörimis suunta alkuperäiseen, itse leikkelin korvat pois ja hieoin putken sileäksi ja rungonreiän isommaksi ja simpukan työnsin rungon läpi että ei tarttis runkoa pilkkoa sen enempää, harmi kun kuvat kadoneet, tänhetkinen simpukka hj60 ruko lovettuna kestänyt edelliseltä omistajalta vuodest 96 kisa käyttöä tähän päivään saakka. Kuvia toisesta autosta profiilissa

kany
13.03.2014, 08:13
En muista oliko A vai B omega mistä tein ekan koe vedoksen 3314:jään ja se teki semmosen tempun kun käännät oikealle niin renkaat kääntyivät vasemalle:D eli tarkistappa viellä se pyörimis suunta alkuperäiseen, itse leikkelin korvat pois ja hieoin putken sileäksi ja rungonreiän isommaksi ja simpukan työnsin rungon läpi että ei tarttis runkoa pilkkoa sen enempää, harmi kun kuvat kadoneet, tänhetkinen simpukka hj60 ruko lovettuna kestänyt edelliseltä omistajalta vuodest 96 kisa käyttöä tähän päivään saakka. Kuvia toisesta autosta profiilissa

Tuota kääntymissuuntaa ei tullu itellä tarkistettua, Volvon simpukka valikoitui aikanaan puhtaasti sattuman kauppana - tais olla onnea mukana :) . Omegan simpukan möin sitten myöhemmin johonkin Suzuki projektiin.

VOLIATTIn tapa kuulostaa hyvältä, välttyy suuremmalta rungon raiskaamiselta.

jakaraik
13.03.2014, 08:46
Opelin ja Volvo 164 simpukat on kyllä pitkälti samanlaiset, mulla oli molemmat kun tuota omaa muutostani tein.

Valppien osat ja kirjat löytyy Volvon kuorma-autopuolelta. Yleensä valpeissa käytetyt osat on ollu käytössä myös henkilöautoissa, joten osia yleensä kyllä löytyy.

Kyllähän noi moottorin ja voimansiirron osat jakolootaan asti on tuttuja vanhoista volvoista, jarruosat tuppas oleen vaan murheena kun ei paikillinen varaosapulju pystynyt enään vanhojen Volvojen jarruletkuja toimittaan. Joutu vaihtaan sitte eteen accordin jarruletkutx4, eipä se haitannu kun joutu putken kuitenkin uusiin niin samalla ne juntturit putkien päihin sitte vaihto. Näyttää tuossa valpissa olevan etujarrut yhdellä piirillä, kun tuossa c202:ssa on tupla letkut/putket. Niin ja jarrukengät on nopiaan loppu, ne täytys kattella. Löytys edes niitattavat pinnat kengän runkoihin.

En muista oliko A vai B omega mistä tein ekan koe vedoksen 3314:jään ja se teki semmosen tempun kun käännät oikealle niin renkaat kääntyivät vasemalle:D eli tarkistappa viellä se pyörimis suunta alkuperäiseen, itse leikkelin korvat pois ja hieoin putken sileäksi ja rungonreiän isommaksi ja simpukan työnsin rungon läpi että ei tarttis runkoa pilkkoa sen enempää, harmi kun kuvat kadoneet, tänhetkinen simpukka hj60 ruko lovettuna kestänyt edelliseltä omistajalta vuodest 96 kisa käyttöä tähän päivään saakka. Kuvia toisesta autosta profiilissa

täytyy toi pyörimissuunta tarkistaa. Ei tullut tosiaan edes mietittyä kun kuulin vaan huhua et b-omegan ja 164 volvon simpukka olis sama. Täytyy ny miettiä katkooko runkoo vai mitä tekee, ei pahalta toikaan vaihtoehto kuulosta. Kuinkas toi hj:n simpukka istuu tuohon kääntövarteen?

jakaraik
13.03.2014, 20:18
välihommina mietin tuollasta imusarjaa koneeseen, sitten kun tulee ajankohtaseks megan istuttelu. Suuttimen paikat olis varmaan paremmat lähempänä kantta, mutta tulee hiukan ahtautta. Tietenkin jos veis kotelon venakopan toiselle puolelle pitkillä imuputkilla... Tuli tuon takakardaaninkulman kans mietittyä että kuinkahan mahtais audin nelikon kardaanin vakionopeusnivel kestää tuossa volvo käytössä jakolaatikon päässä. Pari sellaista vääntynyttä audin kardaania jääny nurkkaan 1,8t ja 2.5 tdi malleista, kaippa ne volvon huikeen hitaanpuolen väännön kestää. Lähinnä se mitä murtokulmia kestää, onkos joku kokeillu?

VOLIATTI
13.03.2014, 21:29
Ite rakentelin tommosta imusarjaa aikanaan alku innostuksissani ja ois varmaan toimiva mut putket pitää olla jollain kumi letkuilla että saa katkastua lähinnä öljy huollon osalta ja venasäätöjen takia, lisäähän tuo pitkä imusarja alavääntöä, joo olise omegan simpukka mikä pyöri väärään suuntaan, en kannata itse tuota simpukan pilkkomista kun on aika työläs hioa sopivaksi tuohon runkoon, varsinkin hj simpukka kun on lyhyemmällä putkella kun omegan ei meinaa saada rungon sisäpuolelta kiinni millään eikä kiinnitys pisteitä oikeen ulkopuolellakaan ole uskon että tulee tukevammaksi kun loveaa sen runkoon,
kun viellä miettii siltä kantilta jos ja kun se simpukka hajoaa niin taas hioo simpukan sopivaksi reikää nähden oli tosiaan kammo duuni laikata nuo simpukat sopiviks,

Kiva kun muutkin rakentaa autoja joihin ei voi ostaa valmiita bolt on paloja meinaan voidaan sit nauraa kaikki yhessä virityksille :D

jakaraik
14.03.2014, 07:31
Ite rakentelin tommosta imusarjaa aikanaan alku innostuksissani ja ois varmaan toimiva mut putket pitää olla jollain kumi letkuilla että saa katkastua lähinnä öljy huollon osalta ja venasäätöjen takia, lisäähän tuo pitkä imusarja alavääntöä, joo olise omegan simpukka mikä pyöri väärään suuntaan, en kannata itse tuota simpukan pilkkomista kun on aika työläs hioa sopivaksi tuohon runkoon, varsinkin hj simpukka kun on lyhyemmällä putkella kun omegan ei meinaa saada rungon sisäpuolelta kiinni millään eikä kiinnitys pisteitä oikeen ulkopuolellakaan ole uskon että tulee tukevammaksi kun loveaa sen runkoon,
kun viellä miettii siltä kantilta jos ja kun se simpukka hajoaa niin taas hioo simpukan sopivaksi reikää nähden oli tosiaan kammo duuni laikata nuo simpukat sopiviks,


joo tarkotus olis tuo imusatsi tehdä katkaistavaksi jollain laipalla jos sen vetää koneen yli. Kumiset imuputket vaatis jonku jäykisteen ettei vedä lyttyyn alipaineella. Kaverilla on samaan tyyliin rakenneltu imusatsi eri laitteessa ja on villin näköinen kun kumiputket vetää lontolle ja palautuu (on tosin rautaputket sisällä, mutta hiukan löysää) kaasun mukaan.

Täytyy varmaan sitten etsiä toinen simpukka ja arkistoida omegan ohjaus muiden romujen sekaan.


Kiva kun muutkin rakentaa autoja joihin ei voi ostaa valmiita bolt on paloja meinaan voidaan sit nauraa kaikki yhessä virityksille :D

Nimenomaan, tiedän että tulossa on monta yritys ja erehdys osasta kunhan pääsee noihin erikoisempiin kohtiin kiinni, ja varmaan ennen sitäkin:rolleyes:

jakaraik
17.03.2014, 08:52
taas vierähti viikonloppu ja jotain saatiin jopa aikaseks. Volvosta tuli noita jarruja ilmailtua vähän paremmin, tuntuu olevan harvinaisen ikävät ilmailla. Alipainepumpulla kun imi nippojen kautta niin aina vaan tuli ilmakuplia, nyt ehkä alkaa oleen vähän paremmin tuntoa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5624&pictureid=151568

Sähköjä sain kans hieman perattua. Maadotusvikaa suurimmalta osin sekä hapettuneita liittimiä. Nelivedon katkasija ja sen johdot on piilossa. Katkasijaa ei ole ja johdotkin on josain, toi kytkentäkaavio nyt hiukan avittaa vielä kun olis noi johdinnumerot... Kummakkos tuos on nuo nelivedon jarrupaineen tunnistimet, ohjaamon vai syylärin tunnelin anturit?? Valot ja vilkut löytyi sentään, eli periaattees vois lähtee koittaan maantielle koekilpien kera :rolleyes:

Pakko oli käydä hieman lähimettikös koittamas että hakee jouset ja kiinnitykset paikkansa. Ensimmäistä kertaa tuli ajettua Volvolla sulanmaan aikaan, ihan näppärän kokonen mettässä pyörimiseen, outoa vaan ajella kun ei ole keulaa ja etupyörä kulkee persiin alla:D Ohjauskaan ei ollut niin paha kun on hiukan tankoja suoristeltu, tehostintahan se kaipaa siltikin...

HannuN
17.03.2014, 16:59
Sähköjä sain kans hieman perattua. Maadotusvikaa suurimmalta osin sekä hapettuneita liittimiä. Nelivedon katkasija ja sen johdot on piilossa. Katkasijaa ei ole ja johdotkin on josain, toi kytkentäkaavio nyt hiukan avittaa vielä kun olis noi johdinnumerot... Kummakkos tuos on nuo nelivedon jarrupaineen tunnistimet, ohjaamon vai syylärin tunnelin anturit?? Valot ja vilkut löytyi sentään, eli periaattees vois lähtee koittaan maantielle koekilpien kera :rolleyes:

Nelivedonkatkaisija, nelivedon jarrupaineen tunnistimet ???
Löytyykö C202:sta jottain noin nykyaikasen kuulosta...kyllä mun valpin neliveto menee päällä ku repii lyhyemmän vaihdekepin oikeaan kohtaan. Jottain eroja siis tekniikan puolella C202 vs L3314. Päällisin puolin kumpanenki yhtä rumia ! :D

Valp
17.03.2014, 17:32
Mun C202:ssa meni neliveto nopealla puolella katkaisijasta kojetaulussa. Se ohjaa alipainekelloa, alipaine pitää nelivedon pois päältä. Pikkupuolen ku laittaa kepistä, niin neliveto menee samalla päälle. jarrupolkimen yhteydessä painetunnistin, tarpeeks kovaa ku polkaisee niin menee neliveto päälle. Jos autossa on vapaanavat kannatta piuhat kytkee sitten ettei tee tätä.

jakaraik
17.03.2014, 18:39
Nelivedonkatkaisija, nelivedon jarrupaineen tunnistimet ???
Löytyykö C202:sta jottain noin nykyaikasen kuulosta...kyllä mun valpin neliveto menee päällä ku repii lyhyemmän vaihdekepin oikeaan kohtaan. Jottain eroja siis tekniikan puolella C202 vs L3314. Päällisin puolin kumpanenki yhtä rumia ! :D

Omaan silmään toi c202 taitaa olla jopa pykälää rumempi;) jarrusysteemit ja toi nelivedon kytkentä on ihan erilailla toteutettu noiden kahden välillä.

Mun C202:ssa meni neliveto nopealla puolella katkaisijasta kojetaulussa. Se ohjaa alipainekelloa, alipaine pitää nelivedon pois päältä. Pikkupuolen ku laittaa kepistä, niin neliveto menee samalla päälle. jarrupolkimen yhteydessä painetunnistin, tarpeeks kovaa ku polkaisee niin menee neliveto päälle. Jos autossa on vapaanavat kannatta piuhat kytkee sitten ettei tee tätä.

näin tuosta sähkökuvasta olin ymmärtävinäni, ainakin toi nelivedon mekaaninen kytkentä toimii kun sitä alipainepumpulla testailin. tuossa on vaan ennen noita alipainetehostimia paineanturit jarrulinjoissa ja sitten tehostimien jälkeen toiset paineanturit. Luulis noiden tehostimien jälkeisten olevan nelivedon kytkentään liittyviä mölttejä?? Täytys tuota hitaan ja nopean puolen vipua säätää kun ei toi kytkin jakolootan päässä toimi kuin valintavipu aivan pohjaan väkisin painaen.

Valp
17.03.2014, 20:28
C202:ssa on sellainen "turvaominaisuus", et ku ajaa nopeella puolella takavedolla ja polkaisee tarpeeksi kovaa jarrua, niin se heittää nelivedon päälle vakauttaakseen menoa. Mun muistaakseni paineanturi/it oli jossain jarrupolkimen yläpuolella jarrulinjoissa. Taka-akselin ja kopan välissä oli muistaakseni "kuormantunnistimet", siis ihan ketju joka jousituksen painuessa kiristy/löysty ja se veti venttiliä joka sääti jarrupainetta taakse.

jakaraik
18.03.2014, 07:24
C202:ssa on sellainen "turvaominaisuus", et ku ajaa nopeella puolella takavedolla ja polkaisee tarpeeksi kovaa jarrua, niin se heittää nelivedon päälle vakauttaakseen menoa. Mun muistaakseni paineanturi/it oli jossain jarrupolkimen yläpuolella jarrulinjoissa. Taka-akselin ja kopan välissä oli muistaakseni "kuormantunnistimet", siis ihan ketju joka jousituksen painuessa kiristy/löysty ja se veti venttiliä joka sääti jarrupainetta taakse.

Juu tuttu ominaisuus (myös traktoreista), ainoastaan nuo jarrulinjojen anturit ihmetyttää kun niitä on 2x2. Toiset juurikin pääsylkyn vieressä polkimen päällä toiset jarrujen alipainetehostimen jälkeen jäähdytin tunnelin seinässä. Kummat näistä on nelivedon kytkennän sähköpiiriin kuuluvat ja kummat sitte taas jarrujen häiriövalon(?) tms., ne voi tietenkin mittailemalla tunnistaa, jos olis jollain varma tieto niin vois mittailun jättää väliin. Takana ei ole mitään ALB venttiilejä, suorat linjat vaan molemmille pyörille, sen takia tuo neliveto kytkentä jarrutuksessa tuossa varmaan onkin.

Esajas
18.03.2014, 08:41
Se siellä tuulitunnelissa oleva messinkinen jakobloki on jarrupiirien paine-eron tunnistin, se kytkee toisen piirin pois pelistä letkurikon tms. sattuessa ja sytyttää sen jarruvikavalon kojelautaan. Nelivedon kytkevä tunnistin on kojetaulun alla, pääsylkyn yhteydessä.
On se nelivedon kytkevä automatiikka niitten kuormantuntevien venttillienkin kanssa.

Esa

jakaraik
18.03.2014, 09:05
Se siellä tuulitunnelissa oleva messinkinen jakobloki on jarrupiirien paine-eron tunnistin, se kytkee toisen piirin pois pelistä letkurikon tms. sattuessa ja sytyttää sen jarruvikavalon kojelautaan. Nelivedon kytkevä tunnistin on kojetaulun alla, pääsylkyn yhteydessä.
On se nelivedon kytkevä automatiikka niitten kuormantuntevien venttillienkin kanssa.

Esa

Asia selvä, kiitoksia! Kuinkahan tuossa ei sitä kuormantuntevaa venttiiliä ole ollenkaan, letkut ja putket näyttää ihan alkuperäsiltä että tuskin sitä venttiiliäkään on pois heitetty. Ei sillä että sitä kaipaisin, ompa yksi vikakohde jarruissa vähemmän. Milläs toi sen toisen piirin sulkee pois käytöstä, aattelin vaan että voi vaikeuttaa ilmausta perinteisellä tyylillä...

Esajas
18.03.2014, 10:21
Niitä kuormaventtiileitä ei kaikkissa ole.
Ilmauksen ajaksi otetaan se anturi irti jakoblokista. Siellä on sisällä semmonen jousikuormitteinen mäntä joka heilahtaa toiseen reunaan ja anturin nokka ei päästä sitä takasin keskelle. Sama jakobloki kuin volvon henkilöautoissa.
Muistaakseni ilmausjärjestyksellä oli merkitystä myös. Land Rover puolelta taisin sillon löytää ohjeet.

Esa

sisua45
18.03.2014, 16:47
C202:ssa on sellainen "turvaominaisuus", et ku ajaa nopeella puolella takavedolla ja polkaisee tarpeeksi kovaa jarrua, niin se heittää nelivedon päälle vakauttaakseen menoa.

C303:ssa on sama systeemi?

jakaraik
18.03.2014, 18:03
Niitä kuormaventtiileitä ei kaikkissa ole.
Ilmauksen ajaksi otetaan se anturi irti jakoblokista. Siellä on sisällä semmonen jousikuormitteinen mäntä joka heilahtaa toiseen reunaan ja anturin nokka ei päästä sitä takasin keskelle. Sama jakobloki kuin volvon henkilöautoissa.
Muistaakseni ilmausjärjestyksellä oli merkitystä myös. Land Rover puolelta taisin sillon löytää ohjeet.

Esa

Ilmankos oli vaikeuksia saada jarruihin tuntoa kun oli koko järjestelmä ollut tyhjänä. Yritin tosiaan imeä alipaineella nippojen kautta, mutta ilmaa jäi vielä. Arvokasta tietoa, kiitoksia!
On muuten ikävän mallinen auto kun toi ei oikeen tahdo mahtua 2-pilarinosturille, akseliväli niin lyhyt ja runko hullun korkeella ettei saa talloja oikeen mihkään väliin. Täytys rakennella joku kehto alle mistä nostaa.

HannuN
18.03.2014, 18:43
En muista oliko A vai B omega mistä tein ekan koe vedoksen 3314:jään ja se teki semmosen tempun kun käännät oikealle niin renkaat kääntyivät vasemalle:D eli tarkistappa viellä se pyörimis suunta alkuperäiseen, itse leikkelin korvat pois ja hieoin putken sileäksi ja rungonreiän isommaksi ja simpukan työnsin rungon läpi että ei tarttis runkoa pilkkoa sen enempää, harmi kun kuvat kadoneet, tänhetkinen simpukka hj60 ruko lovettuna kestänyt edelliseltä omistajalta vuodest 96 kisa käyttöä tähän päivään saakka. Kuvia toisesta autosta profiilissa

oon ollu siinä luulossa että ooppelin simpulla homma onnistuu.
muistakko minnepäin simpukan kääntövarsi törrötti kun ratti oli keskiasennossa...ylös vaiko alas ? tuo määrää renkaiden kääntösuunnan. :eek:

VOLIATTI
18.03.2014, 21:57
muistaakseni kokeiltiin eri asentoihin tuota vartta saaha, nutta ei vaan kääntö riittäny niin että ois sopivaks saanu, toyon simpukan muokkasin samalailla ja tuntu toimivan, kohta saa tän ns. lapsuuden projektin käyntiin potkaista uudelleen,onhan tuosta kohta 5vuotta kun viimeks koskenu koko laitteeseen

jakaraik
20.03.2014, 07:23
täytyy tuota simpukka asiaa viikonloppuna hieman tutkia ja mittailla kun se omegan simpukka kuitenkin hyllystä jo löytyy. En nyt ulkoo muista kuinka tuolla oli tilaa, mut mahtuuko toi kääntövarsi oleen alaspäin ja riittääkö kääntövarren tangon liikeradat ja nivelien kulmat silloin?. Vakionahan se törröttää ylös.

VOLIATTI
20.03.2014, 20:46
Ja muutenkin kannatan tota jojotaa kun miettii mitta suhdetta valpin ja jojotan välillä luulis että toy kestää paremmin kun suuniteltu isoon autoon, kumminkin suht. isot renkaat ja pahat paikat missää simpukka aika kovilla (ainakin omalla ajotavalla) :D

Ainot osat mitä voi toyjosta ottaa on bj peilit ja hj simpukka.

VOLIATTI
23.03.2014, 09:21
Laitoin tosta toyjon simpukasta kuvia profiiliin, aika huono kuvauksen kohde kun on hyvin piilotettu tonne rungon sisään

jakaraik
23.03.2014, 18:52
Laitoin tosta toyjon simpukasta kuvia profiiliin, aika huono kuvauksen kohde kun on hyvin piilotettu tonne rungon sisään

hyvin se sinne näyttää istuvan. Hyvän näkönen valppi muutenkin, mikkäs noi renkaat tuos on alla? pitääköhän nyt sitten kuitenki haeskella hj:n simpukkaa, ei kerinny tuota omegan simpukkaakaan vielä yhtään ihmetteleen. Täytys aina viikoilla keritä hyvin miettiin etukäteen mitä viikonloppuna tekee ettei me "tehokas" aika ihmettelyyn :rolleyes:

hitaasti etenee, uuden laturin sais soviteltua paikalleen, lyhennettyä takakardaanin laippaa (autto yllättävän paljon kulmien pohjaamiseen). Ikävä asento kökkiä apparinpenkillä nuppi konehuonees kun tuota laturia sovitteli. Sähköjä tuli lisää perattua ja taitaa olla helpompaa alkaa vetään uusiks piuhoja, kun on kaikennäkösiä hyppyjohto viritelmiä+ muita ylimääräsiä johtoja auto täynnä. Jarrut sain ilmattua huomattavasti paremmiksi. Oli rohkeutta heittää kilvet päihin ja käydä testaamas valtavia maantie ominaisuuksia. Ei varmaan ole tarkotettu paljoo yli 70 vauhteihin tätä laitetta:p Aurauskulmis taitaa olla edes pientä sanomista kun tuntu vänkäävä vähän puolelta toiselle...
Kannonnosto työmaalla mettäs tuli pyörittyä ja kyllä toi tuntuu vaan yllättävän ketterästi liikkuvan.

VOLIATTI
23.03.2014, 19:07
ite suosittelen hj simpukkaa,renkaat on 36x12.5/15
ja näillä renkailla 130km motarilla on ihan ok:eek: vauhti tasaantuu 100 jälkeen:D tosin ohjaus muutettu pois kahelta ohjausvarrelta eli 1kpl ohjausvarsi ja raide tanko tasaa meinaan vähän tota renkaiden voblausta

jakaraik
13.04.2014, 10:38
No niin! Viime ajat on lähinnä ajeltu ympäri metsiä ja aavistuksen myös maantiellä. Kelit on ollu niin kelpoja että on pakko ollut kerätä hiukan maileja alle:p Pikku päivittelyjä on myös tapahtunut, eturiippujen väliin sain tehtyä holkit ja jousen puslien väliin muoviprikat. Näillä muutoksilla autolla pystyy ajelemaan 100 km/h ilman pelkoa tieltä suistumiseen. Taakse jousen kumipuslien tilalle sorvailin POM-muovista puslat, oli vanhat kumipuslat entisen oloiset. Eikä muutosta ainakaan huonompaan tapahtunut. Takapäätä laskin noin 30mm jousien etupäästä, kardaanin kulma parani sekä ajettavuus tais taas pykälän kehittyä parempaan suuntaan. Sähköjä on perattu siihen malliin että kaikki alkaa oleen kunnossa, paitsi jakolodjussa oleva kytkin joka ohjailee sitä nelivetoa ja hitaan puolen merkkivaloa. Täytys saada sitä hiukan kiristettyä/lähemmäksi. Sitä varten käsijarrun kilpi pitäis purkaa, ja se saa odottaa siihen asti että lavan saa irrotettua rungolta. Niin ja jarrut alkaa oleen aika priimat, kengät täytys vaan uusia kesän mittaan kulumisen takia. Uuden kitkapinnat vai löytyykö jostain sopivia kenkiä?? Pääkaarista sain kuvat tehtyä ja aattelin kysyä jostain CNC-taivutus pajalta tarjouksia. Toisaalta kunnon oma taivutinkin kiinnostais, tuolla Biltemalaisella ei tuon yhden ketjun mukaan vissiin hirveitä tehdä.

Viikko takaperin tuli päästeltyä aika kivikkoista ja kantosta metsäkoneuraa ja täytyy sanoa että on toi ihmeen maastokykynen laite tuollain lähes vakiokuntosena. Usko meinas loppua monesti mutta kyllä toi vaan mönki meneen, tuntuu aina joku pyörä osuvan kiven/kannon päälle. Keulan saa sovitettua sopivaan väliin, niin perä tulee mukana sitten kuinka vaan, väliin aika villin tuntusta. Autossa ei tietenkään mitään vinssiä/taljaa/tunkkia tms. ollut joten ihan hyvä että eteni, kävelymatkaa traktorin hakuun olis ollu riittävästi:rolleyes: Yllättävän ketterä on kyllä, huutaa vaan sitä ohjaustehostinta että säästyy omat nivelet. Kaikin puolin tuntu että toi kulkee paljon notkeemmin ja kevyemmin tuon pahan runnomisen jälkeen, tais hakee akselit lopullisen paikkansa:D Täytyy vielä odotella että kurakot sulaa kunnolla niin pääsee tuon upottaan kunnolla;) Takapään jouset sais olla ehkä pykälää löysemmät, sitten tosin toi kantavuus heikkenee. Tarkotus olis toi pitää kuitenkin 8-hengen autona.

VOLIATTI
20.05.2014, 18:28
Mitäs tälle kuuluu

jakaraik
13.06.2014, 13:33
Pikku hiljaa edistyypi, täytyy korjailla maastoajelujen aiheuttamia vaurioita välis :rolleyes: lisäillään kuvia kun keritään ja jotain merkittävää tapahtuu, tuppaa noi viraapeli hommat haukkaan aikaa viikonlopuista. Niin juu ja täytys tuota Blazerin rohjoo lyödä hieman iskuun aina välis jos sitä hukkailis pois.
Osaakos joku heittää taakse pinionin stefan kokoo, tai olisko perus 240 vollen stefa lähellekään?

jakaraik
13.06.2014, 14:13
kanto nappas tuonne puskurin kolmion väliin kun pikkasen lipsahti sivusuuntaan ronskilla kaasun käytöllä, ja toinen pyöri pohjan alla, jotain kiviäkin aikasemmin kolisi pohjas. Lopputuloksena kierot raidetangot, hukkunu jarruputki, vääntyneet iskarin alapäät ja iskari edessä. Kardaanin ristinivel takaa otti vähän kipiää ja alkoi pinionin stefa vuotaan, niin ja toisen etujousen kaikki välipannat repes irti. Korjataan ne niin pääsee jatkamaan muita kohteita etiäpäin :D

HannuN
13.06.2014, 15:22
Pikku hiljaa edistyypi, täytyy korjailla maastoajelujen aiheuttamia vaurioita välis :rolleyes: lisäillään kuvia kun keritään ja jotain merkittävää tapahtuu, tuppaa noi viraapeli hommat haukkaan aikaa viikonlopuista. Niin juu ja täytys tuota Blazerin rohjoo lyödä hieman iskuun aina välis jos sitä hukkailis pois.
Osaakos joku heittää taakse pinionin stefan kokoo, tai olisko perus 240 vollen stefa lähellekään?

Moro
Jamantilta löyty L3314:sen perään sopiva, liekkö C202:ssa sama.
1 x STEFA, FSJ, AMCJ0998092 (AMCJ0998092) = 12.10 eur

jakaraik
16.06.2014, 16:43
Moro
Jamantilta löyty L3314:sen perään sopiva, liekkö C202:ssa sama.
1 x STEFA, FSJ, AMCJ0998092 (AMCJ0998092) = 12.10 eur

kerkesin jo 240:n stefan tilaileen, täytyy hommata toi jos ei tuo tilattu sovikaan. Kai tuossa c202s ja valpis samat akselien kuoret ja akselit on kuiteski.

jakaraik
16.06.2014, 17:09
Jotain edes vähän näkyvää saatu tehtyä. Taakse runkopalkkien paikkaamista,

5022850229

Olis kyllä kovasana kun viittis tuon purkaa kunnolla ja puhaltaa läpi. Tuppaa vaan noi liikaa puretut jäämään myös kesken;) Koppi täytyy joka tapaukses katkasta ja nostaa lavaosa pois rungolta että sen saa edes välttävästi paikattua ja suoristettua. Samalla vois tuolle takaosan rungolle antaa hiekkaa...

imukotelon alotus (putsari ylös katon päälle tietenkin :rolleyes:)

50230

ja pari yleiskuvaa montulta päin.

502315023250234

On kyllä ollu oikeen suunnittelun kukkanen toi orggis ilmansuodattimen sijoittelu. Etummaiset pultit on aikas ikäväs paikas ja koko kotelo ylipäätään, eikä asiaa helpottanu toi oma viritelmä kun joutuu vähän pidempien pulttien kanssa vielä leikkiin.