View Full Version : tehostamattomat rumpujarrut levyiksi?
Nyt tarttis kokemusperäistä tietoa. Eli 70vm crownin eturummut on vaihtumassa hiluksin levyjarruihin ja joku tuossa sanoi että vaatii tehostajan. Onkohan tuossa perää? Kokemuksia?
Nostokurki
10.03.2014, 12:51
Sen verran voin varmaksi sanoa, että ainakin jenkkiautojen rumpujarrujen pääsylinterissä on venttiilit jotka pitää pienen paineen linjassa ja tämä aiheuttaa jarrujen jumiutumisen levyjarrujen kanssa käytettäessä eli myös pääsylinteri pitää vaihtaa.
Tiedä sitten oliko tuosta tiedosta mitään hyötyä :D
Gary Grand
10.03.2014, 12:53
Levyt ilman tehostajaa vaatii eläimellisen poljinvoiman..
EDITTI: Voithan tuota kokeilla, kun sammutat auton ja painelet alipaineet tehostimesta pois.
En edes yrittäisi katsastusta ilman tehostinta.:D
Rummuissa on voimakas itsetehostamis taipumus, jota levyissä ei ole.
No jos taakse jättää alkup rummut ja laittaa tehostajan nii tuleeko takajarruista sitte supertehokkaat? Kuinkahan katsastus onnistuu ny sitte ku monen auton osia joutuu soveltaa :( lisäongelmana kytkin ja jarrupääsylinterit ihan vierekkäin eli tehostaja ei hevillä mahdu...
Gary Grand
10.03.2014, 13:07
Onhan siihen joku syy, miksi takajarrupaineita säädetään kaikenmaailman venttiileillä..:D
Levyjarrut ei tehosta itseään, rummut tehostaa. Levyjarruilla vaan saadaan painetta nostamalla reilusti enemmän tehoa ja ne jäähtyy paremmin.
Lisää mutua, mutta eikös rumpujarruissa ole ns. 'itsetehostus' toiseen suuntaan kun taas levyjarruistahan moinen ominaisuus uupuu täysin?
Ainoa kuljin jolla olen ajanut, jossa on ollu tehostamattomat levyjarrut edessä, on ollut Citroen 2CV ja painoahan kikottimella on noin 600kg. Siinä ne jarrut riitti vielä hyvin, mutta painavampiin laittaisin ehkäpä jo tehostimen. Mut mutulla mennään. :)
Nii ja mistäs nyt alipainepumpun sitte pieraasoo :(( onko sähköinen ihan laillinen? Kuuluukohan sähköisestä millanen meteli?
Mikä kone? Imusarjasta, jos ihan normi bensa kattila?
Mikä kone? Imusarjasta, jos ihan normi bensa kattila? 2litraanen alkup bensantuohamismasiina. Eikös imusarjan alipaine oo aika onneton?
Gary Grand
10.03.2014, 13:46
Eikös imusarjan alipaine oo aika onneton?
Eihän sitä ihmeellisempiä alipaineen kehitysvehkeitä ole missään bensakoneisessa?!?!!:eek:
Kyllä siellä sitä alipainetta on, kun läpän kiinni laskee..
Eihän sitä ihmeellisempiä alipaineen kehitysvehkeitä ole missään bensakoneisessa?!?!!:eek:
Kyllä siellä sitä alipainetta on, kun läpän kiinni laskee..
Aijjaa :D:D mä oon ollu riisselimies aina, eli en tienny :D:D
Gary Grand
10.03.2014, 13:52
Aijjaa :D:D mä oon ollu riisselimies aina, eli en tienny :D:D
Ok, selitys kelpaa.. :D:D
Sen verran voin varmaksi sanoa, että ainakin jenkkiautojen rumpujarrujen pääsylinterissä on venttiilit jotka pitää pienen paineen linjassa ja tämä aiheuttaa jarrujen jumiutumisen levyjarrujen kanssa käytettäessä eli myös pääsylinteri pitää vaihtaa.
Tiedä sitten oliko tuosta tiedosta mitään hyötyä :D
Eikös tuo ole juuri toisinpäin, että levyjarrut tarvii sen pienen vastapaineen paluupuolelle. Rumpujarruthan ei voi palauttaa kenkiä yhtään enempää kun kengät palautuu, mutta jarrusatulan mäntä voi palauttaa liikaa. Vanhassa Ramblerissa oli etusatuloissa hennot jouset työntämässä mäntää ulospäin juuri tämän liikapalauttamisen ehkäisemiseksi.
Takajarrujen tehoa saa helpoiten pois pienemmillä työsylintereillä, tai säädettävällä paineensäätimellä
Gary Grand
10.03.2014, 14:29
Ei ole toisinpäin.:D
Levyjarrussa palauttavana elimenä on se tiiviste ja sen jousto. Palojen kuluma kompensoidaan liukumisella tiivisteessä.
Rumpujarrussa taas ne jouset palauttaa kengät tasan niin kauaksi rummusta, kuin niiden säätö sallii. Eli jos säädät ne kauas rummusta ja pumppaat nopeasti poljinta, niin saatat saada ne ottamaan rumpuun, hetkellisesti..
Sitten jouset vetää ne taas irti rummusta.
Nostokurki
10.03.2014, 14:33
Eikös tuo ole juuri toisinpäin, että levyjarrut tarvii sen pienen vastapaineen paluupuolelle. Rumpujarruthan ei voi palauttaa kenkiä yhtään enempää kun kengät palautuu, mutta jarrusatulan mäntä voi palauttaa liikaa. Vanhassa Ramblerissa oli etusatuloissa hennot jouset työntämässä mäntää ulospäin juuri tämän liikapalauttamisen ehkäisemiseksi.
Ei. Jarrusatulassa mäntä jää siihen asentoon missä se jarruttaessa oli, ainoastaan männän tiiviste vetää sitä aavistuksen takaisinpäin, koska satulassa ei ole minkäänlaista palautusjousta. Rumpujarruissa taas on jouset, jotka vetää jarrukenkiä takaisinpäin jatkuvasti, ja tämän takia tarvitaan nestelinjaan vastapaine ettei kulumisen seurauksena poljin painu pohjaan vaan kengät ovat jo valmiiksi lähempänä rumpua :)
Ei. Jarrusatulassa mäntä jää siihen asentoon missä se jarruttaessa oli, ainoastaan männän tiiviste vetää sitä aavistuksen takaisinpäin, koska satulassa ei ole minkäänlaista palautusjousta. Rumpujarruissa taas on jouset, jotka vetää jarrukenkiä takaisinpäin jatkuvasti, ja tämän takia tarvitaan nestelinjaan vastapaine ettei kulumisen seurauksena poljin painu pohjaan vaan kengät ovat jo valmiiksi lähempänä rumpua :)
Olet oikeassa, kuuklasin pikaisesti, JOISSAIN rumpujarrullisen auton pääsylintereissä on tuollaiset venttiilit, omissa tai korjattavissa autoissa ei ole kohdalle sattunut niin että olisin pannut merkille. Noita takaiskuventtiilejä olen minäkin asentanut levyjarru swapeissa estämään liika palautusta ja toimivat. Nuo levyjarrutakaiskut on teholtaan paljon pienemmät kun noi rumpujarrutakaiskut. Tähän saakka kaikki rumpujarrut joita olen kopeloinut on palauttanut siihen kohtaan mihin kengät yläpäästä fyysisesti pysähtyy, ainakin perus amerikkalaiset joissa säätö on alapäässä. Niitä jarrujousia vastaan saisi olla melkoisen tukeva venttiili pitämässä paineita ja itsetehostavissa kengissä pienikin laahaus ei olisi oikein hyvä asia.
Molemmissa takaiskuissa on sama ajatus takana, pitää pikkuinen paine valmiina jarrujärjestelmässä jolloin polkimen liike on pienempi ja jarrut reagoivat nopeammin.
Se venttiilihän toimii niin, että kun jarrua painetaan niin ensin ohjataan painetta rummuille sen verran että kengät ottaa rumpuun, sitten painetta annetaan etupään levyille.
http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/brakes/brake-types/master-brake2.htm
Aijjaa :D:D mä oon ollu riisselimies aina, eli en tienny :D:D
kymysys kuuluu miks sekaantua nytkään bensaan? :D
Gary Grand
10.03.2014, 16:12
Täähän on vaikea aihe..:D
Pääsylinterin jarruputkiulostulossa oleva venttiili on nimeltään "residual pressure valve" vapaasti käännettynä jäännöspaine.. ja sen tehtävä on pitää rumpujarrupiirissä jäännöspaine putkistossa, joka toisaalta pitää kengät lähempänä rumpuja ja toisaalta nopeuttaa jarrupaineen nostoa.
Kaikissa rumpujarrupiireissä tuota ei ole.
tuo erillinen venttiili sitten hoitelee noiden jarrupiirien toimintajärjestystä ja paineita.
Mulla oli suikassa edessä levyt ja takana rummut eikä tehostinta ja kyllä se ihan kohtuullisesti pysähtyi. Jos laittoi vauhtia maksimit (n. 80 km/h) niin julmetusti poljinta painamalla sai etupään toisen pyörän lukkoon kuivalla asfaltilla. Mutta vaati kyllä todella miehekkään painalluksen. Auto meni aina jarrrujen osalta läpi katsastuksesta ja painoahan kikottimella oli n. 1100 kg.
Nyt tarttis kokemusperäistä tietoa. Eli 70vm crownin eturummut on vaihtumassa hiluksin levyjarruihin ja joku tuossa sanoi että vaatii tehostajan. Onkohan tuossa perää? Kokemuksia?
Laitat hiluksista levyt, satulat, pääsylinterin tehostajineen, ja myös takajarrut, niin on valmis toimiva paketti. Ja tehostajasta tosiaan letku imusarjaan.
Ohan siinä paljon vaihdettavia osia, mutta toimivat myös.
Laitat hiluksista levyt, satulat, pääsylinterin tehostajineen, ja myös takajarrut, niin on valmis toimiva paketti. Ja tehostajasta tosiaan letku imusarjaan.
Ohan siinä paljon vaihdettavia osia, mutta toimivat myös. jarrupääsylinterin sijoituksen takia lähes mahdotonta laittaa tehostajaa ilman mittavia muutoksia.
kymysys kuuluu mi6ks sekaantua nytkään bensaan? :D
KOSKA onhan tuo valmiina aiva h****tin hieno vekotin nykybemarien seassa :cool:
47107
47108
Nyt tarttis kokemusperäistä tietoa. Eli 70vm crownin eturummut on vaihtumassa hiluksin levyjarruihin ja joku tuossa sanoi että vaatii tehostajan. Onkohan tuossa perää? Kokemuksia?
en jaksanut lukea kauheen pitkälle tätä ketjua :eek:
mutta laita ny vaa se tehostaja sinne jos kert eteen levyt meinaat..
ja onhan noita taka rumpu-jarrullisia :D :cool::cool: ;)
KOSKA onhan tuo valmiina aiva h****tin hieno vekotin nykybemarien seassa :cool:
47107
47108
Nii en minä sillä ettei kommee ois. Dieselillä kommeempi :D
hemmobj40
11.03.2014, 19:51
http://www.tradeparts.info/IsoKuva.asp?image=6374BB2-Large.jpg&ID=3334
Laita tuollainen pitkällä jalalla oleva jarrutehostin jolloin se menee kytkin sylimterin ohi.
http://www.tradeparts.info/IsoKuva.asp?image=6374BB2-Large.jpg&ID=3334
Laita tuollainen pitkällä jalalla oleva jarrutehostin jolloin se menee kytkin sylimterin ohi.
imusarja pitäis tehä sitte uusiksi. tuskin on laillista tehä mitää nivelhässäkkääkään :(
imusarja pitäis tehä sitte uusiksi. tuskin on laillista tehä mitää nivelhässäkkääkään :(
siirrä kytkinsylinteri, siihen saa tehdä nivel, vaijeri tai tankohässäkän... tai sähkösen jarrutehostimen pöllit jostain abs autosta
Itsellä kokemusta 60-luvun GM:n jarruista. Eturummut vaihtui levyihin. Myös pääsylinteri piti vaihtaa, koska vanhan "tuotto" ei riittänyt levyjarrujen satuloiden isompiin mäntiin. Myös se aikaisemmin mainittu "jäännöspaineventtiili"(erillinen osa pääsylinterin alla) piti poistaa ,koska se jätti etujarrut laahaamaan.
Kokeilisin pelkällä hiluxin pääsylinterillä ja jättäisin tehostajan pois jos tilaa ei kerta ole.
pistä jarrunesteellä ohjattu tehostin, sen voi laittaa vaikka peräkonttiin ja näitähän löytyy kaikista pohtaali volvoista.
pistä jarrunesteellä ohjattu tehostin, sen voi laittaa vaikka peräkonttiin ja näitähän löytyy kaikista pohtaali volvoista.
Ja isosta kasasta fiiatin(/iveco) pakuluokkaa vähän raskaampia tekeleitä ynnä jostain vanhoista mosseista.
ajattelin kokeilla hj60 pääsylinterillä ilman tehostajaa
Ei tarvi tehostajaa jos pystyt muokkaamaan pääsylinterin varren kiinnityskohtaa jarrupolkimessa.
Aina vaan ei tuo onnistu kun polkimen liikematkakin kasvaa samalla.
Esim. 6:1 on ilmeisesti aika toimiva ilman tehostinta.
http://www.piratejack.net/images/Static_Content/pedal-ratio.gif
Katson jos saisin apinoitua w124 mersun kytkinpolkimesta tutun jousitoimisen tehostimen
Yksi vaihtoehto on Audi 100 hydraulitehostin. Pieni, noin tupakka-askin kokoinen, palikka pääsylinterin alle.
Silloin täytyy tietysti olla joku pumppu tekemässä öljynpainetta. Audin pumppu työntää muistaakseni 150 bar, ohjaustehostajalla ja jarrutehostajalle.
Rakennat pedalboxin sinne niin saat säädettyä jarrutasapainon jaktkossakin kohdalleen...
mulla oli joskus -69 crowni siinä oli muistaakseen tehostaja oikean sisä lokarin päällä. eihän sen tehostajan tarvii välttämättä olla kiini polkimessa. autossa oli siis alkuperäisenä levyt eessä.
http://www.volvo-parts.nl/rembekrachtiger-set-origineel-lockheed.html
Linkissä olevaa jarruputken väliin tulevaa tehostinta on ollut ainakin amatzonissa ja cooper minissä.
Laitoin itse tuollaisen omaan miniini kun konehuonessa ei ollut tilaa. Tehostin oli vain etujarrupiirissä.
Kevyellä jarrutuksella tehostusta ei tapahdu, mutta rajummalla polkasulla paine kasvaa ja kasvanut paine avaa venttiilin tehostin alkaa tehostamaan.
näyttää just samalta kuin porttaali volvoissa on.