View Full Version : Konehommia
Aloitetaans tämmönen kun ei mielestäni toho rakkori topikkiin sovi!
Eli palstalla kun on konemiehiä hurumycke niin kokemuksia ja kysymyksiä koneista ja lisälaitteista.
Aloitetaan harjalaitteista, kuormaajan keulaan tarttis lakaisijan, onkos nuo mirot minkälaisia vehjeksiä kun tuommoi 1600 levee vois olla aika sopiva ja eikös tämä ole ihan kotimainentuote.
wuntzikka
09.03.2014, 14:43
ei ikinä ole hyvää, tai täydellistä. pitäisi yhdistellä eri laitteita/koneita jotta olisi täysin mieleinen.
samoin verraten uusi vs. vanha
ei ikinä ole hyvää, tai täydellistä. pitäisi yhdistellä eri laitteita/koneita jotta olisi täysin mieleinen.
samoin verraten uusi vs. vanha
Joo tämähän on selvä mutta oiskos tuo ny semmonen perus lakaisia vai pitääkö kattella noita hamstereita?
Tekeekö doosan merkkisillä kaivinklneilla mitään?
Tekeekö doosan merkkisillä kaivinklneilla mitään?
Paljon niitä työmailla pyörii, ja hyvin näyttää homma sujuvan.
Jonkun verran Daewoo/Doosanilla kuokkineena ei voi paljoa moittia. Ihan toimivia koneita ovat olleet. Miinuksena sanottakoon nyt katkaisijoiden ripottelu kyynärnojien alle.
Ja minä en daewoodoosaneista taas keksi mitään positiivista sanottavaa :confused::eek:...
Tekeekö doosan merkkisillä kaivinklneilla mitään?
Kaverin perheyritys on kohtuullisen suuri näillä main ja kun kalusteluetteloa katsoo niin aika Doosan painotteista:
http://www.mrl-pyykkonen.com/fi/kalusto
Tais joskus sanoa ettei muita otetakaan.
Heikki L
11.05.2014, 09:25
Minkälainen tuo kaivinkoneissa käytettävä laser mitta järjestelmä on? Joku Tietokone ja näyttö hytissä?
Minkälainen tuo kaivinkoneissa käytettävä laser mitta järjestelmä on? Joku Tietokone ja näyttö hytissä?
Joku Catin mainos/opetusvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=hlc-rM2VzyE
Minkälainen tuo kaivinkoneissa käytettävä laser mitta järjestelmä on? Joku Tietokone ja näyttö hytissä?
Tosta löytyy ihan kotimaisen valmistajan laitteita --> http://www.novatron.fi/fi/
Ihan palkkatyön puolesta tulee pelattua noiden kanssa paljonkin eikä oikeen ole moitittavaa.
Ja homma toimii kun apua saa suomeksi ja HETI.
D/D yleisyyteen selitys löytyy hintalapusta...
Sama homma vähän kuin autoissa, kaksi eri merkkistä vastaavaa tuotetta ja eri hintataso.
Volvo vs. Hyundai jne...
Volvoja tässä on katteltu mutta kuopion ukko tyrkytti tommosta 7t pitkäterästä vm09 doosania. Ei kyllä oikein sytytä kun nuo kaik muut on volvoja ja niissähän nyt vaan ei ole vikoja! Doosani olis kyllä varustettu tiltillä jo valmiiks ja volvoa saa samalla rahalla pelkän koneen ilman varusteita!
On niitä vikoja Vulvassakin... ;) Mm. sähkösellaisia.
On niitä vikoja Vulvassakin... ;) Mm. sähkösellaisia.
On, ihan samalla lailla kuin muissakin. Ja joitain sellaisia mitä en ole muissa kuullutkaan...
Woodookoneissa oli ainakin taannoin melko onneton vakioalusta, nelosen ketjut yli viistoistatonnisessakin. Aika lyhytikäinen ratkaistu maasto-olosuhteissa jos ei muutenkin.
Volvoja tässä on katteltu mutta kuopion ukko tyrkytti tommosta 7t pitkäterästä vm09 doosania. Ei kyllä oikein sytytä kun nuo kaik muut on volvoja ja niissähän nyt vaan ei ole vikoja! Doosani olis kyllä varustettu tiltillä jo valmiiks ja volvoa saa samalla rahalla pelkän koneen ilman varusteita!
Samat työt tekee molemmilla...
Tuntimäärät tietty vaikuttaa houkuttelevuuteen valinnassa. Reilut tunnit, niin tilttieron arvo kapenee.. Ja siinä ajateltu pelkästään jälkimarkkina-arvoa.
niin ja miks niitä doosaneita ei ole vaihtorivissä ja volvoja on? toki onhan volvoja varmaan myyty enemmän, mutta silti olisko doosanit vielä töissä, eikä vaihtoiässä:)
Doosan on merkkinä vielä niin tuore, woodoita on jo vaihtokoneenakin.
Meillä on murskalla 340 Doosani, 25000 tuntia alakaa olla mittarissa ja vielä mennään.. Harvinaisen hyvä noin niinku Korealaiseksi(?), huoltoahan tuo vaatii niinku muutki. Positiivisena puolena pitää kyllä sanoa, ettei tuossa ole sähköjen kanssa ollu mitään ongelmia. Säästää konetta paljon kyllä kun vehkeet pyörii 24/7, ei tule turhia kylmäkäynnistyksiä.
Volvohan on Pirkka-kaivinkone, Samsungin kopio (tai sitten toisinpäin miten vain), en kuitenkaan vertais Volvon pyöräkoneisiin noin niinku laadullisesti. Ainaki uutena kuitenki ihan käteensopiva vehe, 460CL on tämä kyseinen yksilö mistä kokemusta.
Kaikilla merkeillä tulee ulos maanantaikappaleita, vähän tuurissaan mitä sattuu saamaan. Vähän ehkä epäilisikin jos oikein vähillä tunneilla jo vaihossa..
Vielä senverran pitää lisätä, että jos konehommiin suunnittelee alkavansa niin jos ei ole varaa uuteen koneeseen niin parempi ettei laita sitten ollenkaan, siis jos sillä pitää tienatakki. Näin mulle on opetettu ja siksi mulla ei olekkaan omaa konetta. :D
Ja pikku vinkkinä: "tuontikoneita" kannattaa välttää, CE-tarrat on toisinaan myyjän liimaamia ja ovat usein entisiä vuokrakoneita ja huolto ollut sen mukaista. Esimerkkinä ajokkina ollut FH135 (Englannista tuotu) jota ei oltu kovin tiuhaan rasvailtu...mm. kääntökehä meni uusiksi.
Volvohan on Pirkka-kaivinkone, Samsungin kopio (tai sitten toisinpäin miten vain), en kuitenkaan vertais Volvon pyöräkoneisiin noin niinku laadullisesti. Ainaki uutena kuitenki ihan käteensopiva vehe, 460CL on tämä kyseinen yksilö mistä kokemusta.
Volvo on Samsung tai toisinpäin, Volvo osti Samsungin tuotantolaitokset ja suunnittelun ,nyt siellä tehdään Volvon koneita. Moottorit on ekassa ns. A-sarjassa cummins tms. ja uudemmissa isoissa Volvoa, made in France muistaakseni, ja pienemmissä Deutz...
Noista teipatuista CE-merkeistä en tiedä ainakaan ns. merkkikoneiden osalta (pitää löytyä tyyppikilvestä) mutta tuo brittien ja keski/eteläeurooppalaisten koneenpito on tosiaan sellaista mistä kannattaa varoittaa. Ja jobbarit on aika näppäriä maalaamaan koneita uusiksi yms...
Hyvänä esimerkkinä satamassa suolan ajossa ollut dumpperi, kaikki pultit umpiruosteessa ettei aukea vaan mielellään katkeaa mutta päällepäin ihan uuden näköinen kone.
wuntzikka
18.05.2014, 20:05
kaikissa varmasti jossain vaiheessa jonkilaista vikaa, tai sitten "ominaisuutta".
ja maanantai kappaleita tulee myös välillä esille, merkki ku merkki.
doosanin voisi ainaski kuvitella olevan vaihdettaessa halvempi ku volvo. mutta esim 145 tehdas uusi hitachi on hitaampi ku 180 -06 volvon, kyse pyöräalustaisesta. ja kyseisessä volvossa yli 13th... mitä nyt pääsin viime syksynä vertaamaan. ajossakaan ei ollut juuri eroa, esim ylämäki ajoon.
ja tämähän on makuasia, itse en kovin mielellään mene millään hyndailla tai doosanilla töihin, jotenkin jo ne sisätilat tekee olon epämukavaksi. riippuu tietty ehkä myös varustelustakin sitten taas... mutta mites sitten taas jcb, siitä kokemusta vain telakoneena, ei siinäkään sisätilat oikeen iske itselläni. pillarrissa oli mukavat oltavat sisällä ja tehdä töitä.
jokaiseenhan pystyy kyllä huollot tekemään, toisissa vain jotkin huoltokohteet tehty vähän keljusti ja sitten taas toiseen koneeseen verraten toisinpäin.
Meil ol joskus koeajos 5tn Yuchaihuihaijtnsinnepäin... ja siit en keksinyt mitään muuta positiivista, kuin et hiton halval sen ois saanut. Ei tult silti...
Daewoo vaihtu sit uitettuun Takeuchiin, eikä oo harmittanut.
Ukko ois halunnut Hitachin, mut sain pään käännettyä... Autto tietysti sekin, et 20kEur vähemmän tarttes rahaa kolme vuotta vanhempaan tamakotsiin.
Onkos kenelläkään muulla kokemusta jcb:n pyöräkuormaajista?
Meillä on noita neljä kpl töissä ja osa tullut uutena, osa melkein uutena, eniten ajettu taitaa olla -11 vuotinen 416ht jotain alle 7000 tuntia vielä ja kaikkien kanssa enempi tai vähempi ongelmia. Suuttimia, sähkövikaa, vaihteisto ongelmia yms pientä ja edullista:D
Johtajilla on osteluhousut jalassa ja mulla kädet kyynärpäitä myöten ristissä, josko saatais jonkun muun merkkisiä koneita tilalle.
En tiiä onko noi sitte oikeesti noin huonoja koneita vai onko sattunu huonoja yksilöitä.
Kaveril oli JCB pyöräkone tovin, ei jääny positiivisia mielikuvia...